uffrouw Saartje heeft aar eigen kunststudio Veel kwaliteit, weinig publiek Stevie Wonder leidt zij band als nooit tevoren ankzij 'mijnheer Sorbo' Schilderwerk Riek Schagen permanente attractie in Vorden (Gld) Beeldhouwer Han Wezelaar overleden 'f Stevie Wonder and Band: Bezetting: 7 Stevie Wonder (zang, toetsen, piano J en synthezisers), Alexandra Brown, s Lynn Davis, Susaye Greene en Win- dy Zarif (zang), Ben Bridges en Mi- j chael O'Neill (beiden gitaar), Lenny Castro (percussie), Dennis Davis (drums), Larry Gittens (trompet), Robert Malach (saxofoon) en Isaiah Sanders (toetsen), Nathan Watts (basgitaar). Gezien in Voorst Nationaal, Brus- sel, 22 juli 1984. j Herhaling: 10 augustus 1984 Ahoy' Sportpaleis Rotterdam. BRUSSEL (GPD) De groot ste verrassing, of liever de knoc kout, komt na afloop van het concert. Op dat moment sta ik te tollen op mijn voeten. Drie uur lang Stevie Wonder aanhoren is ongeveer een even ware en vreugdevolle belasting als de Vierdaagse van Nijmegen lopen, althans een van de vier dagen. Navraag leert op dat moment dat Wonder 's nachts terug gaat naar Parijs om zijn nieuwe elpee af te mixen. Uit compensatie voor onze val se schaamte hebben we vaak de neiging iemands lichamelijke ge breken te zien als een extra be lemmering bij het bereiken van prestaties. Bij de blinde Wonder, Steveland Morris, thans 33 jaar oud, was dat zeker het geval tij dens zijn jongensjaren toen hij door het zwarte label Tamla Mo town werd uitgebaat als een wonderkind. Little Stevie Won der op mondharmonica en met zijn stereotiepe spastische bewe gingen, dat was zoveel als: kijk- mama-zonder-handen Met zijn volwassenheid - het verhaal is inmiddels anecdotisch - bevocht Stevie zijn creatieve zelfbeschikkingsrecht. Een fa belachtige serie grammofoonpla ten laat zien wat die artistieke vrijheid in de jaren zeventig heeft opgeleverd. Onlangs ver scheen het verzamelalbum „Ori ginal Musiquarium I", dat een te rugblik biedt op het werk van „Hotter than July", „Tl\e secret life of plants", „Songs in the key of life", „Fulfillingness first fi- (foto GPD) ling dat elk huwelijk in gevaar zou kunnen redden. Terug naar onze stelling. Met behulp van schuivende podium- delen, waarop zijn vleugel, syn thezisers en toetsenborden ge monteerd staan, kan Wonder zich heel wat beter redden dan tijdens zijn toemee in 1980-1981, toen hij moddervet en aan het handje van zijn vrouw het po dium op werd geleid als een jon ge editie van Ray Charles. Nu be weegt hij zich vrijelijk. Die blind heid vormt geen belemmering, maar een aansporing. Wonders muzikaliteit was misschien nooit zo duidelijk naar buiten getreden zonder de must zich te ontplooi- Stevie Wonder tiidens zijn concert in Brussel. nal", „Innervisions" „Talking book", „Music of my mind". Wie ze net zo kent als ik kan beamen dat ze de rijke neerslag vormen van een ongelofelijk knappe songschrijver. Een man die soul kan verpakken als pop en toch geen water bij de wijn hoeft te mengen. Terug naar de huidige tournee. Ze komt wat te vroeg om ons een volledig uitzicht te bieden op het nieuwe repertoire van Wonder. Stevie is zoals gewoonlijk weer laat met het afleveren van zijn werk. Als de verhalen kloppen dan staan ons wederom een soundtrack (filmmuziek!) en een studioplaat te wachten. Het re sulteert in elk geval in een zeer open en flexibel begin van het concert, waarbij Wonder het reactievermogen van publiek da delijk tart met een countrynum- mer a la Nashville. „lts growing" geheten, en een ordinaire 12-ma- tige blues, „Rock me", slechts doorbroken door „All I do" en „Dont'cha worry 'bout a thing", „What's it all about" (met stralen de zang van Susaye Greene) en een kostelijke terugblik naar zijn jeugdjaren, legt Stevie het nieu we album in rudimentaire vorm voor ons neer. Formidabel is met name het liefdesduet, „It's you", dat hij samen met Lynn Davis zingt, een staaltje zinsbegooche- en. Aan het begin van het con cert zet hij verkeerd in. Hij lacht dan wat beschaamd: de met braillescherm uitgeruste synthe- ziser heeft hij zelf foutief gepro grammeerd. Op zijn 33 ste is Wonder net zo'n femoneem als Miles Davis voor zijn genre en zijn generatie. Met die constatering houden we dan meestal op te denken, maar een reputatie is geen vrijbrief voor blinde verering. Davis zo wel als Wonder ontwikkelen zich. En hoe! Wonder is bepalend voor de wijze waarop zwarte ar tiesten als Michael Jackson, Rick James en Prince zich hebben georiënteerd op de elektronica. Die grotere invloed van ritmema chines en synthezisers heeft hun sound geleidelijk „witter" ge maakt en daardoor toegankelij ker voor een breed publiek. Na een leuke terugblik op zijn jongensjaren - Stevie vervormt zijn stem langs elektronische weg zodat hij weer het timbre heeft van een 13-jarige jongen - rijgt Wonder het ene hoogtepunt na het andere hoogtepunt uit zijn brede repertoire aan elkaar: „For once in my live", „My cherie amour", „People", „Round about nothing", „Living for the city", het brandnieuwe opjutter- tje „Go home" waarin Motown- bassist Nathan Watts mag schit teren, „Sir Duke", „The sunshine of my life", „Superstition", „Master blaster", „Do I do" en het aan Martin Luther King op gedragen „Happy birthday". In totaal zo'n dertig titels pas seren de revue. Wonder voelt zich niet opgelaten en toont zich een bandleider als nooit tevoren. Vooral in langere en korte solo's haalt hy de kwaliteiten van zijn mensen fraai naar voren. En ook dat aspect van het vak beheerste hij drie jaar geleden nog niet. Na afloop van het concert haalt hij de kleine monitorspeakertjes uit zijn oren, zo gaat het verhaal: het is een hulpmiddel dat hem in staat stelt te horen wat hij niet kan zien. Wat een visie heeft die man! JOHN OOMKES ppel ")ORDEN (GPD) - De gezellige huishoudster juffrouw Saartje bestaat nog steeds. Kinde- aiifin en volwassenen stoten elkaar aan als Riek Schagen met haar man Bert Westermann dartjorbij gaat. Alsof het niet elf jaar geleden is dat de laatste aflevering van Swiebertje en litdoofde op ons huisscherm. In het dorpsbeeld van het Gelderse Vorden is Riek sinds .ort een bekende verschijning. En dat zal nog wel erger worden. Ze wordt er een attrac- maje. Want de schilderes Riek Schagen heeft er de beschikking gekregen over een giganti- mdche kunststudio misschien wel de grootste van het land waar ze haar honderden Schilderijen en tekeningen ongestoord en ongelimiteerd kan exposeren. tfdopat 's te danken aan haar reclame- van om het bezoekers naar de zin ^activiteiten voor het huishoud- te maken. Iedereen krijgt zelfs een jnerk Sorbo, dat Riek in haar Saar- reproduktie van een van haar ^-uitmonstering zes jaar lang en- werken mee naar huis. .1 De ontvangst heeft plaats in een voorhal met de afmetingen van een flinke bioscoopzaal. Tegenover de ramen met uitzicht op fraaie na tuur hangen al wat schilderijen als voorproefje van wat je te wachten staat als je de deur onder drie ver grote Saartje-portretten doorgaat. Daar strekken zich zaal één en zaal twee uit. Er is zelfs nog een derde zaal, maar die wordt als opslag ge bruikt. Een vierde ruimte is wat minder geschikt voor exposeren. Zitjes tussen de schilderijen ma ken het gemakkelijk om de boeien de belevingswereld van Riek Scha gen te ondergaan. Een wonderlijke wereld, die nau welijks past bij welvarende keu kenmeid van de burgemeester. De mensen brengen het werk niet in verband met Saartje. De schilderes is een ander mens. Hoewel ze, net als Saartje, een extravert type is. Hartelijk, gul en behulpzaam. ym\ gt heeft aangeprezen. Presi- Jac. H. de Jong van slQiet Nedac-concern in Vorden wist irQJat zo te waarderen dat hij Riek e ^en leegstaande vleugel van zijn ^bedrijfsgebouwen aanbood. De s(^an chronische ruimtenood lijden- Je schilderes wist niet hoe ze het n Jiad. Een ruimte van zo'n tachtig n peter lengte stond tot haar he rschikking. Eindelijk kon ze haar Amsterdamse boven- T Jhuis leeghalen. Het werd een com- jplete verhuizing. lik door [Cjj)oh. Pameijer Nu is het dan zover. Het eerste Weekeinde van augustus gaat de ^pgeknapte studio aan de Enkweg ?rjn Vorden voor het publiek open. jarr wacht een prettige ontvangst, shT311* en ®ert hebben er slag i»CONCERT NEIL DIAMOND ROTTERDAM Sportpaleis Ahoy' was vrijdagavond uitverkocht voor I het eenmalig optreden van zangerlcomponist Neil Diamond. Begeleid r door een uitgebreide band speelde hij er al zijn successen. (fotoAKP) In de schilderijen legt ze haar on derbewustzijn bloot. Maar dat werd pas mogelijk door intense communicatie met haar Bert. Hij schilderde vroeger zelf, net als zijn vader. „Maar mijn werk had niet voldoende kracht. Toen zij het is gaan proberen, zag ik dat het veel meer kracht had. Het was veel be ter dan het mijne. Ik ben gestopt en zij is doorgegaan met schilde ren", zegt Bert. Boeddhisme Riek hoort het breed lachend aan. Een vrolijke vrouw, gekleed in lila en paars, rood haar. „Zonder Bert was ik misschien nooit aan schilderen toegekomen. Ik heb een reuze steun aan hem. Hij praat veel over het Boeddhisme en dergelijke dingen. Dat interesseert mij, hoe wel ik er veel minder van weet dan hij. Ik denk dat ik het schilderend verwerk". Bert: „Je moet iemand geestelijk voeden. Wij zijn twee communicerende vaten". Onder koffie met gebak toont Riek nog steeds verbaasd te zijn over elk schilderij dat ze maakt. „Ik begin gewoon met bepaalde lij nen uit te zetten. Als die droog zijn, zet ik er weer wat anders tegenaan. Zo ga ik door tot er een spanning ontstaat. Dan roep ik Bert er even bij om zijn mening te horen. Het is reuze fijn als Bert zegt: Nu moetje er niets meer aan doen. Zo is het goed". De wandeling langs doeken met titels als „Nachtwandelaars", „Ma gische schakel", „Tuin van de faun", „De aanbieding van de rode kaars" en „De gewijde" lijkt op een excursie door de spelonken van de ziel. Kleuren en vormen sluiten in elkaar als de segmenten van ge brandschilderde ramen. Myste rieuze gestalten duiken op en ver dwijnen weer, geluidloos en even ongrijpbaar als gedachten. Het is een schilderwijze die inmiddels ve le bezoekers van haar tentoonstel lingen zijn gaan waarderen. De schilderes Riek Schagen steekt Saartje in bekendheid naar de kroon. Dat is uniek in het kun stenaarswereldje. Liefst 45 een- mansexposities maakten haar werk in brede kring bekend. Maar dat is voorbij, nu ze zelf een perma nente ruimte heeft in het toeris tisch zo interessante gebied rond Vorden. „Exposities zijn niet meer te be talen", klaagt Bert. „Je zit vaak met de transportkosten, de ope ning, de affiches, de verzekering. Dat moet door de verkoop weer rechtgetrokken worden. Maar dan heb je nog die eindeloze schade. Maanden erna zit ze nog te repare ren. Dat is haast niet te doen. Om Riek Schagen: druk met schilderen en het openen van winkels. (foto GPD) die reden hebben wij de laatste tijd ook aanvragen om te komen expo seren afgewezen". Heel beslist vult Riek aan: „Ik ga niet meer in het land exposeren. Het is hier een grandioze omge ving. De bezoekers worden harte lijk ontvangen. En ik krijg wat meer tijd voor mijn andere werk". Herinneringen Na Swiebertje speelde ze nog to neel en film. Intens kan ze genieten van haar acteursherinneringen. Ze werkte met alle groten, deed grote en belangrijke stukken, maar haal de ook haar neus niet op voor het lichtere werk. Een jaar zat ze bij Sieto en Marijke Hoving. Deed zelfs bij Opera Forum de musical „Oh, mijn papa". „Maar in die twintig jaar dat ik Swiebertje deed heb ik me niet meer vast aan een gezelschap kun nen verbinden. Dat gaf een beetje meer ruimte om te gaan schilde ren. Dat doe ik al vanaf 1951. Toch heb ik in meer dan tien films ge speeld, veel rollen in televisiestuk ken. Maar de laatste tien jaar is het minder geworden. „In mei heb ik nog aan drie hoor spelen meegedaan, waaronder 'Maiszuster', een heel mooi stuk. Ik was een meer dan honderdjarige clanmoeder in een indianenstam. Ik kon ook weer in een film ko men, maar dat had me de hele maand juli gekost. Daar had ik geen zin in. Ik kan Bert niet altijd alleen laten zitten. „Ze belden me eens op of ik mee wilde doen aan Pipo de clown. Ik zeg: dat lijkt me wel leuk. Of ik dan maar even op de set wilde komen. Goed, zeg ik, vertel maar waar ik moet zijn. In Almeria aan de Spaanse zuidkust. Nou, zei ik, dat moet ik wel even aan Bert vragen. Bert vond het goed. Ik heb toen tien fijne dagen in Spanje gehad. „Maar als je weet dat je man al leen thuis is. zit je dat toch niet he lemaal lekker. Daarom had ik er geen zin in om in juli voor filmop namen weg te zijn. We zaten mid den in de drukte van de opbouw van deze expositiestudio. Dat moest af. Want wij willen de men sen straks gastvrij kunnen ontvan gen. Bovendien ben ik nog wekelijks druk met het bezoeken van win kels in het hele land, waar ik huis houdboekjes uitdeel voor Sorbo. Het is dat ik de gewoonte heb om 's morgens vroeg op te staan, anders zou ik al die dingen niet kunnen doen. Wij hebben al tegen elkaar gezegd: op de leeftijd dat andere mensen zich uit alles terugtrekken om rustig van hun aow te gaan le ven, pakken wij weer iets heel De expositiestudio van Riek Schagen aan de Enkweg 17a in Vorden is met ingang van augustus elke zaterdag en zondag tussen 13 en 16 uur vrij te bezoeken. Chet Baker en Johnny Griffin op jazzfestival Loosdrecht LOOSDRECHT (GPD) - Hoewel wat de geboden kwaliteit betreft tevreden kan worden teruggekeken op het moderne-jazzgedeel- te van het Loosdrecht Festi val 1984, zullen de organisa toren niet onverdeeld en thousiast zijn over de serie concerten, die dit weekein de werd besloten. Zoals het hele dorp Loosdrecht lijdt onder de uiterst povere weersomstandigheden en daarmee het massaal weg blijven van watertoeristen, zo hebben ook de mensen achter het festival moeten ervaren dat de autochtone bevolking van Het Gooi en omstreken niet jazz-vrien- delijk genoeg is om zo'n ge beuren tot een economisch succes te maken. Niet alleen het ontbreken van mu- ziekminnende watersporters maakten de bezoekersaantallen ge ring, maar ook het ontbreken van enig uitstralingseffect naar bij voorbeeld Amsterdam. Daar orga niseert immers Wim Wigt, nota be- rfe de enige leverancier van musici aan het Loosdrecht-gebeuren, zelf zo kort na North Sea een jazz-festi val. Het lijkt tijd dat de mensen uit Loosdrecht en Wim Wigt eens rond de tafel gaan zitten, om daar tevens de levensgrote gemiste kans van dit jaar in het gesprek te betrek ken. De kans om van deze dagen echt iets uniek te maken. Steenworp Het geval wil namelijk dat bijna alle artiesten van Wigt in een hotel logeerden op een steenworp af stand van de Swingboei, waar het festival plaats vond. Art Blakey, Archie Shepp, Allan Eager, John ny Griffin, Chet Baker, Eddie Da- vis, ze zijn er allemaal en komen voor een deel naar eikaars concer ten luisteren. Met enige creativiteit en met een goede verstandhouding met de musici moet met dat gege ven iets te doen zijn: een voortdu rende ontmoeting van de jazz-mu- zikanten, zoals dat alleen in New York of soms in Nice voorkomt. Waartoe zo'n treffen kan leiden bleek zaterdagavond, toen zoals gepland de tenorsaxofonisten Johnny Griffin en Eddie Lockjaw Davis op een podium stonden. In een fors tempo werd van start ge gaan en alsof het de Tour de Fran ce betrof, werd de ene piek na de andere bereikt. Lockjaw Davis, met zijn klassieke toon, beschaafd en vet tegelijk, moet het in snel heid soms afleggen tegen Griffin, maar zijn alerte replieken onder vonden daarvan geen enkele scha de. Griffin, de kleine reus uit Chi cago, keerde met zijn ruige toon en soepele techniek alle akkoorden reeksen binnenste buiten en toon de bovendien op zijn minst zoveel blues in zijn spel te kunnen leggen als Davis. Het terrein waarop de duels wer den uitgevochten werd vooral be paald door jazz-standards, die zoals gezegd het hoge tempo met elkaar gemeen hadden. Dat alleen al was reden om de ballad ,1 can't get star ted', gespeeld door Eddie Davis, als afwisseling te verwelkomen. Door sommige aanwezigen werd het nummer te nadrukkelijk als adempauze gebruikt en zij namen de gelegenheid te baat om de be nen te strekken en vers pils aan de bar in te slaan. Daardoor misten ze wel het mooiste moment van de avond: zelden zal deze ballad met zoveel ontroering en intelligentie tegelijkertijd vertolkt zijn. Davis werd daarbij zeer goed bij gestaan door bassist Curtis Lundy, drummer Kenny Washington en de weinig bekende pianist Henry Dic kens. Gedrieën stonden ze er de ge hele avond borg voor dat de beide tenoristen onbekommerd hun gang konden gaan. Chet Baker De avond daarvoor speelde trompettist Chet Baker voor een maar matig gevulde zaal op een ni veau dat van een door kwalen ge tergde man als hij nauwelyks meer mag worden verwacht. Met de ja ren gaat Baker er slechter uit zien: ingevallen wangen en nauwelijks nog vlees over de uitstekende beenderen geven zelfs een enigs zins beangstigende indruk. Het is van hem af te zien dat hy de vitali teit mist voor de stevig swingende jazz waar sommige bezoekers ken nelijk op hadden gerekend. Zij beseften niet dat zolang Ba ker al trompet speelt, hy een inge togen musicus is die de voorkeur geeft aan voorzichtig opgebowde ballads. Dat bleek ook in de Swing Boei, waar de trompettist zittend op een stoel bij uitzondering een snel stuk speelde. Bovendien zong hij daarbij nog voor een groot deel; vokale bijdragen die overigens wel voor afwisseling maar zeker niet voor verhoging van het algehele ni veau zorg droegen. Bakers voorkeur voor rustieke muziek bleek bovendien uit het feit dat hij zich slechts liet begelei den door bas (Wilbur Little) en pia no (Michael Graillier). Op beide in strumenten werd vooral aandacht voor de melodie besteed zodat vooral sprake was van sfeer terwijl het ritme slechts bestond in de structuur van de muziek zelf. In deze context blies Chet Baker zorgvuldig geselecteerde, door gaans lange noten met nu en dan een rifle en veel pauzes. Een me thodiek die doet denken aan die van Miles Davis. Die associatie wordt nog versterkt door de gehan teerde technieken: de schrale, me lancholieke toon die extra wordt gedempt door het maar gedeelte lijk indrukken van de ventielen. Bakers muziek mist het verrassen de, het geniale van Miles Davis' spel, maar is voor het overige zeker zo intelligent en bezit een net zo groot gevoel voor schoonheid. Naarmate de avond vorderde, groeide er een groter begrip tussen musici en publiek, waardoor met name Graillier en Little zich ge sterkt wisten en via hen ook weer Chet Baker. Hij groeide naar een hoogtepunt dat hij zelden bereikt zal heben de laatste jaren, en de fijnproevers wisten dat uitermate te waarderen. Pianist Eugen Cicero, die ook op deze avond zou spelen, liet het ove rigens kort voor aanvang van het concert via zijn impresario Wim Wigt afweten. Hij werd vervangen door een inderhaast bijeengetrom- meld kwartet bestaande uit violist Frans van Bergen, pianist Jan Raat, de mondharmonicabespeler Dick van Rijnsoever en de als per cussionist door het leven gaande Neppie Noya die bij deze gelegen heid de basgitaar beroerde; musici die in sommige gevallen letterlijk van podia elders in Loosdrecht ge sleept werden. AMSTERDAM (ANP) - De beeld houwer Han Wezelaar is zaterdag in een ziekenhuis in zijn woon plaats Amsterdam op 82-jarige leeftijd overleden. Wezelaar heeft voor de Tweede Wereldoorlog ongeveer vijftien jaar in Parijs gewerkt, waar hy eni ge tijd leerling was van Zadkme Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog keerde hij terug naar Nederland, waar hij aanvankelijk in Laren en later in Amsterdam woonde. Bekende beelden van Wezelaar zijn Wibaut bij het gebouw van openbare werken in de Wibaut- straat in Amsterdam, Rembrandt als tekenaar, aan de Amstel en een beeld van een loods in IJmuiden Hij maakte ook een beeld voor het NW dat is geplaatst nabij het GAK-gebouw in Amsterdam-West- Een van zijn laatste werken is de Turfstekers, dat in Hoogeveen staat. Han Wezelaar wordt woensdag middag 12.00 uur begraven op de begraafplaats Zorgvlied aan de Amsteldijk in de hoofdstad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17