'Menselijk gedrag is niet in getallen uit te d rukken' Veel bezwaren tegen woningbouw Maredorp DE NATUUR ALS BUUR PAGINA 4 Leiden WOENSDAG 13 JUNI1984 Cultureel antropoloog Gerbrands stopt als hoogleraar LEIDEN - "Ik ben niet blij met dooddoeners als: ga nu maar gelukkig vissen, bedankt voor wat je alle maal hebt gedaan. In die praatjes geloof ik niet. De vooruitzichten zijn ver domd somber. Mijn post wordt immers niet meer bezet. Ze zijn blij dat ik weg ben. Elke plaats is er één in deze tijd van bezui niging". Een koffer vol 'veldwerk' en 10.000 dia's wachten nog op nadere be studering. Thuis zal prof. dr. A.A. Gerbrands, hoogleraar in de cul turele antropologie aan de Leid- door Saskia Stoelinga se universiteit, zijn werkzaamhe den voortzetten. Vandaag is in het museum voor volkenkunde een driedaags internationaal symposium begonnen over 'de taal der dingen', speciaal georga niseerd ter gelegenheid van zijn afscheid. 'Primitieve' kunst Adriaan Gerbands (67) heeft zich veertig jaar bezig gehouden met de kunst die algemeen bekend staat onder de noemer 'primi tief. Aanvankelijk als conserva tor van de afdeling Afrika en Amerika van het Rijkmuseum voor Volkenkunde, later als hoogleraar. Hij was één van de eerste geleer den die niet alleen de 'primitieve kunst' maar ook de 'makers van primitieve kunst' daadwerkelijk als onderwerp nam van weten schappelijk onderzoek, toen hij in 1960 naar de zuidwest kust van Nieuw Guinea ging. Het hier in moerassige oerwouden leven de volk van de Asmat maakte boeiend houtsnijwerk. Houtsnij werk dat af en toe in de Westerse kunsthandel opdook, en daar veel opzien baarde. Gerbrands brak met de idee van de anonieme 'primitieve kunste naar' en publiceerde op grond van zijn onderzoek het boek 'Wow-Ipits', dat gaat over acht individuen, acht Asmat houtsnij ders. Voor dit verhaal gaat de hoogleraar staan - een houding die hij ook wel innam tijdens vele collages die hij over dit onderwerp heeft gehouden. "Als je een beeldje uit deze streken koopt, koop je in feite een lege eierdop. Cultureel gezien weet je niets. Als je een masker steriel opgesteld in een vitrine ziet, is het natuurlijk heel aardig als je kunt vertellen bij welke stam dat masker hoort, maar wat weet je dan nog? Veel interessanter zijn vragen als: waarvoor dient het, wie maakte het of wat legt de kunstenaar er in vast? Van Gogh is toch ook een nog boeiender schilder ge worden omdat we veel details over zijn leven te weten zijn ge komen, waarom mag dat bij hem wel en bij Bapmes niet?" Hij wijst op een van de foto's die steunen tegen de boekenwand. In diffuus licht zien we Bapmes, zittend onder een boom, bezig met het bewerken van hout. Onrust Na een diepgaande studie en een intensief contact met de inheem se bevolking kwam Gerbrands tot een gedeeltelijke ontcijfering van de vele afbeeldingen en or namenten die in de Asmat hout snijkunst worden verwerkt. Hij vatte ze op als symbolen; de "dingen" waarmee de Asmatters zich omringen spreken voor hen een eigen taal. De hoogleraar heeft veel van die symbolen we ten te achterhalen. "Prachtig werk", roept hij bewogen uit. De vele maanden dat hij daar leef de heeft hij zich één gevoeld met de Asmatters. "Voor mijn gevoel was er geen afstand meer. Ik sprak zelfs hun taal. Misschien komt het", hij zegt het aarzelend, "omdat ik zelf in het buitenland, in een andere cultuur, ben gebo ren. Dat is voor een cultureel an tropoloog een aangename belas ting". Gerbrands werd in 1917 in Menado in Indonesië geboren. Pas na zijn HBS-tijd in Soerab^ja keerde hij naar Nederland terug. In 1936 deed hij aan de universi teit in Leiden zijn doctoraal exa men Indologie. "Je merkt aan studenten die nog nooit kennis hebben gemaakt met een andere cultuur, dat ze het heel moeilijk hebben in dit vak. Pas als ze er zelf op uit zijn geweest, voel je de echte betrok kenheid. Het is een soort mys tiek gemeenschapsgevoel. Een woordje is dan genoeg.... En als je eenmaal weg bent geweest, word je opgezadeld met onrust. Onrustig word ik als ik weer drie tot vier maanden hier ben". 'Voorwerpenkunde'. Dat is de meest recente naam voor het vak, waarin aan de studie van de materiële elementen van een cul tuur grote betekenis wordt ge hecht. Tot die materiële elemen ten behoren niet alleen de kunst en de gebruiksvoorwerpen, maar eigenlijk alles wat wordt waarge nomen, dus ook ruimtelijke or dening en bij voorbeeld de 'taal van het üchaam'. Oplossing De studie van de materiële aspec ten van een cultuur is binnen de Nederlandse antropologie lange tijd een ondergeschoven kindje geweest. Gerbrands wordt daar om ook wel als de grondlegger van deze richting - die de alle somvattende naam etnocommu- nicatie heeft - beschouwd. Al bij de aanvaarding van zijn hoogle raarschap in 1966 hield hij een le zing over 'de taal der dingen'. Zijn colleges voorwerpenkunde trokken en trekken nog veel stu denten. Desondanks is het vol gend studiejaar deze vitale ader van de subfaculteit culturele an tropologie doorgesneden. 'Ik heb geprobeerd de zaak aan de gang te houden door langer door te gaan (officieel mocht een hoogleraar zijn vak uitoefenen tot zijn zeventigste - red.). Na een jaar werd ik oud en grijs. Tegelij kertijd kwam het ministeriële besluit dat alle hoogleraren die de leeftijd van 65 hadden bereikt niet langer door mochten gaan en uiterlijk in september '84 hun werkzaamheden moeten neer leggen. Ik had een oplossing ge vonden, tenminste dat dacht ik. Ik meldde het College van Be stuur van de universiteit dat ik wel in september '83 wilde op houden, mits mijn hoogleraarsa laris voor een jaar werd bestemd voor één van mijn beste studen ten om in dit vak college te ge ven. Nou, dat stuitte op enorm veel bezwaren. Ten slotte zijn ze toch door de knieën gegaan". Hij zegt dat laatste met enig leedver maak. Daarna volgt weer ernstig: "Nee, op een of andere manier zullen ze zelf ook wel voelen dat dit vak niet kan ophouden te be staan". Film Gerbrands heeft in zijn leven niet alleen veel gereisd en geschre ven, maar ook een heleboel op film en foto vastgelegd. Zijn mooiste werk is een 16mm film waarin de Asmat houtsnijder Matjemosh zelf zijn verhaal doet. Deze film en ook zijn boek maak ten de antropoloog over de hele wereld bekend. De etno-fotogra- fie en -cinematografie stonden toen nog in de kinderschoenen. "Dat is heel raar gegaan". En weer neemt hij een staande hou ding aan en ijsbeert van stoel naar stoel. "Voor het nemen van vakantiekiekjes of veijaardags- foto's voel ik niets. Maar op de een of andere manier had ik wel de drang om de mensen, de men sen met wie ik intensief praatte, voor eeuwig vast te leggen. Als je het zo eerlijk mogelijk doet en de mensen zoveel mogelijk tot hun recht laat komen, is het een prachtig middel om werkelijk heid en realiteit in de culturele antropologie vast te leggen". "Het is ook heel goed om zo'n film zelf aan de mensen te laten zien. Zo krijg je zeer veel spontane reacties. Ze verbeteren met graagte. Film blijkt een medium te zijn met behulp waarvan er goed valt te praten. Het is zelfs noodzakelijk geworden. Je komt er veel verder mee dan met een pen en een blok papier". Het is even stil. De hoogleraar pro beert een voorbeeld te vinden. "Een feest is een ingewikkelde viering. Het is voor een antropo loog onmogelijk om dat allemaal te beschrijven. Dat vergt een be hoorlijke training. Je moet het uitwerken en in vele gevallen op nieuw vragen wat daarvan nu precies de bedoeling was. In 99 van de 100 gevallen krijg je dan niet meer het juiste signaal. Ik herinner me nog een ritueel waarbij varkens werden geslacht door ze de hersens in te slaan. Dat was niet zo lollig om te zien. Terzijde werd een varken dood gemaakt door een pijl in zijn hart te schieten. Dat is veel humaner. Na vragen, vragen waarom het ene varken zo en het ander zo kreeg ik geen enkele reactie. Het signaal was er blijkbaar niet. Pas maanden daarna kwam ik erach ter dat ik had moeten vragen waaróm krijgt dat witte varken een pijl? De rest was namelijk zwart. Dat was de betekenis". "Bij een film kun je dat laten zien en dan praten ze er onmiddellijk over. Ook de informant die je vaak krijgt toegewezen, weet lang niet alles. Als je er met z'n allen over praat, wordt er veel meer gezegd. Desnoods halen ze iemand uit een ander dorp erbij die het wel weet. De Amerikanen zijn zelfs zover dat ze de bevol king zelf de camera in handen geven". Kapot Gerbrands betreurt het dat zijn leertoel niet wordt bezet. Hij hoopt dat daarvoor in de komen de tijd een oplossing wordt ge vonden. Hij denkt aan een sa menwerkingsverband tussen de subfaculteit culturele antropolo gie en de Reinwardt Academie in Leiden. "Wanneer dat gereali seerd gaat worden, ik weet het niet. Het is zo zonde om je voort durend met dit soort bestuurlij ke zaken te moeten bezighou den. Daaraan gaat de weten schap kapot. Telkens weer wor den er rapporten en adviezen ge- vTaagd. Daar ben je dan drie tot vier maanden mee bezig en ver volgens merk je dat een college van bestuur toch een heel ander besluit neemt. Ik vraag me werkelijk af of ze al die geschrif ten dié vakgroepen steeds weer moeten leveren wel lezen". De hoogleraar gaat er maar weer bij zitten. Hij ziet de toekomst voor de universitaire weten schap somber in. "Door al dit soort dingen is de eenheid in je dag weg. Je kunt nauwelijks nog iets plannen. De managers van de universiteiten willen voortdu rend publicaties en getallen zien. Hoe wil je menselijk gedrag in getallen uitdrukken? Dat is niet te meten". Hij kijkt strak voor zich uit, staat weer op, en zegt dan: "Een hout snijder aan de Ivoorkust heeft eens gezegd: denken is het zwaarste deel van werken, niet het kappen, niet het zitten achter de houtmachine". Prof. A.A. Gerbrands: "Als ik hier weer drie of vier maanden ben, word ik onrustig". (foto h< In e£n oud excursie-exemplaar van de Flora van Nederland staat met potlood bij de be schrijving van de muurleeuwe- bek, Cymbalaria muralis, de aantekening 'Rapenburg'. Daar moet destijds (de aante kening is zeker tien jaar oud) de Nonnenbrug en/of de Doe- lenbrug mee bedoeld zijn. De afgelopen weken hebben we de gehele binnenstad door kruist op zoek naar muurleeu- webek. We hebben hem op ve le plaatsen aangetroffen, maar niet op de Nonnen- en Doelen- brug. Deze twee bruggen zijn daarvoor te goed gerestau reerd, waarschijnlijk met duur zaam Portland-cement, zodat begroeiing voorlopig niet mo gelijk is. Gelukkig zijn er nog enkele plaatsen in de stad waar op ou de, verweerde muren en wal kanten een weelderige be groeiing te vinden is, met man netjesvaren, wijfjesvaren, muurvaren en blaasvaren, de door J.P.H.M. Adema en H.A.J. in den Bosch reeds eerder vermelde tongva ren, eikvaren, muursla, raket, muurpeper, gele helmbloem, muurleeuwebek en vele soor ten mossen. De muurleeuwebek staat mo menteel volop in bloei. De plant is oorspronkelijk afkom stig uit Zuid-Europa. In de steenwoestijnen, die onze ste den in feite zijn, vond hij een uitmuntende groeiplaats. Mis schien is hij in Leiden zijn ex pansie begonnen vanuit de Hortus, aangezien algemeen wordt aangenomen dat hij zijn zegetocht door Europa door 'ontsnapping' uit de botani sche tuin van Wenen begonnen is. In elk geval is hij in Leiden thans nog op vele plaatsen te bewon- Een bloem van de muurleeuweb deren, zoals de Nieuwsteeg- brug over het Rapenburg, de overkluizing van het Gangetje, de binnenplaats van het Edu- katief Sentrum (vergeef ons deze spelling, maar die instel ling heet nu eenmaal zo), de Doelengracht, en de Molen- steegbrug. Het is een hang- of klimplant met kleine min of meer handvormi ge bladeren en paarswitte bloe men. Deze lijken wel wat op de bloemen van de tuinleeuwe- bek; deze missen echter de ho- ningspoor, die aan de achterzij de van de bloemen van de muurleeuwebek zichtbaar is. Als de plan uitgebloeid is, krul len de bloeistengels naar ach teren om, zodat het rijpe zaad makkelijk in een spleet in de muur terecht komt, waardoor volgend jaar een nieuw deel van de muur gekoloniseerd kan worden. Levendiger De meeste mensen zullen het on getwijfeld met ons eens zijn dat een mooi begroeide muur de stad zoveel levendiger maakt dan een nette, kapotge- restaureerde muur of walkant, die na de restauratie boven dien regelmatig schoongespo- ten wordt. Laten we hopen dat de gemeente by de nog te res taureren bruggen en walkan ten met de resterende begroei ing rekening houdt. (Wij zien overigens de noodzaak van een goede restauratie wel degelijk in). In Utrecht is men er in ge slaagd om de begroeiing van de walmuren bij de ingrijpen de restauratie te handhaven. Men heeft de stenen met de (zeldzame) planten apart ge houden en later met plant en al tussen de stenen van de ver nieuwde muur ingemetseld. Afgelopen voorjaar werd de wal kant van het Rapenburg met een hogedrukspuit schoonge- spoten. We vreesden dat ook de begroeiing op de Nieuw- steegbrug er aan moest gaan Een rijke begroeiing op de Molensteegbrug geloven, maar dat bleek geluk kig niet het geval. In Stads werk van eind vorig jaar lichtte een gemeentevoorlichter toe dat regelmatig schoonhouden van de walkanten noodzakelijk was om met name de begroei ing met mossen tegen te gaan, daar mos met zijn wortels het cement aantast. Maar mos tast het cement hele maal niet aan met zijn wortels, want mos hééft in het geheel geen wortels. Bovendien gaan de rhizoiden, die waarschijn lijk bedoeld werden niet diep. Als u 's avonds bij laag staande zon over de Oude Rijn loopt kunt u zien hoe schitterend een met mos begroeide wal kant is. In gebied rond Kattenpoort en Mirakelsteeg den gebouwd. Op de hoek Cla- rensteeg/Olieslagerspoort zijn drie gestapelde woningen gepro jecteerd, terwijl ten westen van de nieuwe verbindingsweg, ter plaatse van de percelen Claren- steeg 17 en 19 ruimte is voor nog twee eengezinswoningen. Door al deze bouwplannetjes met elkaar te combineren is het mo gelijk gebleken de nieuwbouw in de woningwetsfeer te realiseren. Een groot aantal omwonenden heeft evenwel bezwaren tegen de geplande nieuwbouw. Er zijn ze ven bezwaarschriften ingediend. Tuinen Bewoners van de Mirakelsteeg brengen naar voren d,at bij het bouwplan ter plaatse van het ge bouw Prediker geen rekening is gehouden met de al gebouwde huizen aan de Mirakelsteeg. Zij zijn niet tegen de bouw van nieu we huizen. Naar hun mening zouden de huizen evenwel van voortuinen moeten worden voor zien terwijl de achtertuinen een aantal meters zouden moeten worden ingekort. Daarnaast zou de nieuwbouw voor wat betreft de hoogte moeten aansluiten op de hoogte van de al bestaande huizen. De bewoners vragen voorts om meer parkeerruimte. Omwonenden uit de Claren- en Koddesteeg maken onder meer bezwaar tegen de hoogte van de nieuwbouw langs de noordzijde van de Clarensteeg en tegen het feit dat geen rekening zou zijn gehouden met de parkeergele genheid in deze steeg. De gepro jecteerde brandgang achter de panden aan de Koddesteeg stuit eveneens op verzet. Er worden voorts een aantal specifieke be zwaren gemaakt tegen het bouw plan voor de tien woningen aan de noordzijde van de Claren steeg. Een bewoner van de Koddesteeg maakt bezwaar tegen het feit dat zijn huis wordt aangemerkt als pakhuis en door de gemeente zal worden onteigend. Een aantal bewoners van de Janvossensteeg heeft een bezwaarschrift inge diend omdat hun privacy en de lichttoetreding ernstig zou wor den aangetast door de nieuw bouw aan de Olieslagerspoort. Bewoners van de Clarensteeg vrezen ook voor een verminde ring van de lichttoetreding in hun woningen. Buurtvereniging De buurtvereniging Maredorp on dersteunt voor een deel de be zwaren die door bewoners van de Mirakelsteeg en Janvossen steeg zijn ingediend en heeft voorts commentaar op de door de gemeente gevolgde procedu re. De omwonenden zouden nau welijks in de gelegenheid zijn ge steld invloed uit te oefenen op het programma van eisen voor het woningbouwontwerp. De eigenaren van een sportzaak ten slotte maken bezwaar tegen de voorgenomen onteigening van een boekbinderij. Onteige ning zou volgens de bezwaarden betekenen dat de economische grondslag van de sportzaak in gevaar zou komen, omdat deze op zich niet voldoende financieel draagvlak zou bezitten. Volgens een voorlopig commem taar van de gemeente zullen de nieuwe huizen aan de Mirakel steeg qua hoogte wel aansluiten bij de bestaande bebouwing. Al leen voor wat betreft de schuine kap zouden de huizen afwijken. De nieuwe woningen veroorza ken volgens de gemeente geen ongeoorloofde aantasting van de lichttoetreding van de al ge bouwde huizen. Tegen het naar achteren schuiven van het blokje nieuwbouw bestaat bezwaar om dat het gevelbeeld daardoor rom melig zou worden. Aan het be zwaarschrift van bewoners uit de Mirakelsteeg wordt op een twee tal punten tegemoet gekomen, te weten: verkleining van de ach tertuinen en het creëren van meer parkeergelegenheid. De gemeente willigt ook de bezwa ren in van bewoners van de Cla rensteeg voorzover deze betrek king hebben op brandgang en de hoogte van de bebouwing tussen de Clarensteeg en de Koddes teeg. De mogelijkheid om meer parkeergelegenheid de creëren in de Clarensteeg is volgens de gemeente niet aanwezig. Het bezwaarschrift van bewoners van de Janvossensteeg, over ver lies van privacy, wordt door de gemeente ongegrond geacht. De afstand tot de nieuwe huizen is zeer redelijk en nergens in strijd met de bouwverordening, aldus de gemeente. Onteigening De gemeente houdt voorts vast aan de onteigening van de genoemde pakhuizen.-. Voor de verwerving van de boekbinderij zegt de ge meente al vijf alternatieven ge boden te hebben. Indien niet via een minnelijke weg een oplos sing kan worden gevonden is onteigening de enige uitweg, al dus de gemeente. Het bezwaarschrift van de buurt vereniging Maredorp wordt on gegrond geacht. De gemeente wijst er op dat met de inspraak mogelijkheden terdege rekening is gehouden en dat de betreffen de plannen juist bedoeld zijn om de wijk op te knappen. Het zou volgens de gemeente geen goede zaak zijn voor de stadsvernieu wing in Maredorp als de bouw van de woningen onnodig zou worden vertraagd. De voormalige technische'school c keukenafdeling t School Galgewater verhuisd LEIDEN - De leerlingen van de L.H.N.O. en I.H.N.O., die tot vorige week vrijdag les hadden in de huishoudschool aan het Galgewater, zijn sinds gisteren gehuisvest in scholengemeenschap De Leidse aan de Boerhaavelaan. De L.H.N.O. en I.H.N.O., in een grijs verleden rooms-katholieke vak school voor meisjes geheten, fuseerden vorig jaar augustus met de technische school Don Bosco en de Paulusscholengemeenschap. De naam van de nieuwe gemeenschap: De Leidse. In verband met deze fusie wordt er in het gebouw van De Leidse flink wat verbouwd. Adjunct-directeur Heruer: "Dit is van huis uit een tech nische schooi. Nu hier ook het huishoudonderwys wordt verzorgd moet een en ander worden aangepast". Hij somt op: "Zo wordt er bijvoorbeeld een nieuwe keukenafdeling plus restaurantje gebouwd. De nieuwe schoolbibliotheek is inmiddels ge reed. Zij het dat we met het inrichten van die bibliotheek pas tegen augustus klaar zullen zijn". In het gebouw aan het Galgewater, waarin het huishoudonderwijs tijden lang werd onderwezen, komt de Leidse Pabo, een samenvoeging van opleidingen tot kleuterleidsters en pedagogische academies. LEIDEN - Er bestaat een groot aantal bezwaren tegen de bouw van woningen op verschillende plekken in de binnenstadswijk Maredorp. Het gaat in totaal om 27 huizen voor het gebied rond de zoge naamde Kattenpoort en Mirakel steeg. In de Mirakelsteeg is vorig jaar al een aantal woningen ge bouwd. Na sloop van het gebouw Prediker kunnen nog vijf wonin gen aan de steeg worden gereali seerd, te weten vier eengezins huizen en één poortwoning. Het ligt voorts in de bedoeling aan de noordzijde van de Clarensteeg nog negen nieuwe woningen te bouwen, bestaande uit drie een gezinswoningen en zes gestapel de woningen. Aansluitend op de ze nieuwbouw is aan de Claren steeg nog één nieuw eengezins huis geprojecteerd. In totaal gaat het dus om vijftien woningen in het gebied rond de Mirakelsteeg. Tegelijkertijd met deze nieuw bouw zouden ook twaalf nieuwe woningen moeten worden ge bouwd in het gebied Katten poort, tussen de Van der Werf- straat en de zuidzijde van de Cla rensteeg. Dit gebied, dat momen teel nog niet is ontsloten, zal toe gankelijk worden gemaakt door de aanleg van de zogenaamde Olieslagerspoort. Daarlangs kun nen zeven eengezinshuizen wor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 4