De geboorte van
de spelende mens
Kunst te kijk
Concertagenda
Taaie documentaire over Grebbeberg
Uit in de Randstad
VRIJDAG 4 MEI 1984
Expositie 'kunst en sport' in Bergen
f Hommage aan Eddy Merckx door Berthe Coulon
Rockzender op televisie
DEN HAAG (ANP) - De Britse organisatie 'Thorn Emi Screen Entertain
ment' (tese) wil vanaf juli het satelliettelevisieprogramma 'Music Box'
op de Nederlandse kabel brengen met uitsluitend videoclips met pop
en rockmuziek, afgewisseld met interviews met artiesten. De uitzen
dingen lopen via de ESC-satelliet en zullen in eerste instantie vier uur
beslaan, met om'het hele uur vier minuten reclame. Eind 1985 wil de
maatschappij een 24-uursprogramma rond hebben. Dit werd donder
dag door de directeur van Music Box, Charles Levison, bekend ge
maakt na afloop van de eerste dag van een tweedaags congres over
kabeltelevisie in Den Haag.
Tese zegt inmiddels vrijwel rond te zijn met het ministerie van wvc over
de voorwaarden waaraan de uitzendingen moeten voldoen.
IKON wil meer zendtijd
HILVERSUM (ANP) - De Interkerkelijke Omroep Nederland IKON en
het Rooms Katholiek Kerkgenootschap RKK hebben bij de minister
- van welzijn, volksgezondheid en cultuur een aanvraag ingediend om
hun televisiezendtijd per 1 oktober 1985 met 52,5 minuten uit te breiden
tot bijna 3,5 uur per week. Met deze aanvraag willen IKON en RKK
weer het aandeel in de televisiezendtijd krijgen dat ze voor de zendtijd-
uitbreiding van de laatste jaren hadden, drie procent. Het aandeel van
IKON en RKK is de laatste jaren teruggelopen tot 2,25 procent.
De protestantse en katholieke kerken zijn bang dat bij gelijk blijvende
zendtijd hun positie op de Nederlandse televisie steeds zwakker zal
worden. De toebedeling van geld en faciliteiten voor tv-uitzendingen is
3 gekoppeld aan de zendtijd.
Cocker weer vrij
WENEN (AP) - De Britse zanger Joe Cocker is gisteren na 36 uur hechte
nis door de Oostenrijkse justitie vrijgelaten. De aanklacht tegen hem,
dat hij geld heeft opgestreken voor een concert dat hij op 1 mei niet
gehouden heeft, is ingetrokken.
De organisatoren van het concert hadden Cocker en zijn band de gage
van ongeveer 40.000 gulden vooruit betaald. Volgens de organisatoren
was Cocker maandag te dronken geweest om op te kunnen treden.
Cocker zelf zegt dat hij de kwaliteit van de geluidsapparatuur te slecht
vond voor een concert.
BERGEN (GPD) - In het Belgi
sche Bergen wordt tot 3 juni
de tentoonstelling 'Kunst en
sport' gehouden. Daar wordt
in driehonderd werken van
honderdtwintig kunste
naars een overzicht gegeven
van hoe sport in de schilder
kunst wordt verbeeld. Een
artistiek voorschot op de
Olympische Spelen van Los
Angeles.
door
Pieter van den Bos
Hij staat (nog) niet in de Winkler
Prins, maar hij hangt wel tussen
alle groten op de expositie
Kunst en Sport' in het Belgische
Mons: Piet Olyslager (Soester-
berg). Hij weet waarschijnlijk
niet dat zijn litho van een race
wagenduel in een bocht van het
Bremgartencircuit in Bern (au
gustus 1939) is uitgekozen om in
één adem te worden genoemd
met werk van Picasso, De Tou
louse-Lautrec, Magritte en Hock-
ney. Helaas kwam Piet als ,01sz-
lager' in de catalogus. En in
plaats vanbocht' lazen zelucht'
in het onderschrift van zijn
prent. Het had gekund, maar zo
snel gingen ze toen ook weer
niet. Olyslager zat al in de racerij
toen Lauda nog geboren moest
worden. Hij behoort tot de pio
niers van de weg.
Holland komt er trouwens toch be
kaaid af daar in Mons, ofte wel
Bergen, aan de spoorlijn Amster
dam-Brussel-Parijs. Verder dan
dat raceblad, Rovers' Olympi
sche Spelenaffiche (Amsterdam,
1928), een daarbij behorend ge
denkbord en een schitterende
voorplaat, die W. F. Winter voor
het omslag van een tijdschrift
maakte, kwamen de Walen niet.
Toch hadden ze, zo werd mij ver
teld, er wel duizend boeken op
nageslagen. Maar geen Kees van
Bohemen of Sjeng van Dalsum,
geen Esser noch Van Zanten (de
sportbeeldhouwers), zelfs de bil
jarters niet van Clara de Jong of
het portret dat Leo Dooper
maakte van Piet Keizer, de le
gendarische koning van de
schaarbeweging. Chauvinisme?
Oud zeer? De schroei van wat
ooit ,de hel van Deurne' heette of
gewoon buitenspel langs het pin-
nekesdraad van de taalstrijd?
Wie ook gemist wordt in Mons is
Henri Rousseau, die een sport-
schilderij maakte dat misschien
wel het mooiste van de wereld is.
In 1908 penseelde ,1e Douanier'
zijn .Balspelers'. Vier mannen in
gestreepte turntricootjes op een
weitje tussen rijen bomen. Een
topstuk dat Rousseau schilderde
nadat hij in Frankrijk de eerste
rugbywedstrijden had gezien.
Het doek, in de collectie van het
Guggenheimmuseum, is een
mijlpaal in zijn oeuvre door de
oplossing, die de meester vond
voor het lastige perspectief in dit
tafereel van een sportief ballet.
Wel in Mons is de ,Gewichthef-
fer' van Camille Bombois, die let
terlijk en figuurlijk de expositie
draagt. Een dansende kermisat-
leet, ware Hercules uit de naieve
wereld van een schilder, die in
zijn jeugd als worstelaar en ster
ke man in het circus en op ker
missen zijn brood verdiende.
Baarde Bergen soms een muis? Al
lerminst, want die van Mons ver
dienen goud met eikeloof voor
dit artistieke voorschot op de
k 'De vier wielrijdsters' door Ferdnand Léger.
Olympische Spelen in Los Ange
les. Menig museum met meer in
houd en middelen kan jaloers
zijn. En hoewel ze in Mons nu
niet bepaald zitten te wachten op
de horden van de F-side zou het
toch aardig zijn als meer geletter
de supporters er een kijkje gin
gen nemen. Ter aanmoediging:
in het café tegenover het station
tappen ze een mooie pils terwijl
achter in de zaak de boogschut
ters hun pijlen laten snorren...
Eddy Merckx
Research in duizend kunstboeken
leverde een aantal beeldgrappen
en werken van het tweede en
derde garnituur op. Van nie
mand minder dan Eddy Merckx
leende Mons ,De doorkomst van
de winnaar', een schilderij dat
Berthe Coulon als hommage aan
deze tempobeul maakte. Een cu
rieus geval van een renner, die
op een baanfiets, langs een
stampvolle tribune flitst.
De expositie laat de geboorte zijn
van de homo ludens. De wielaan-
drijving van de industriële revo
lutie bracht de schepping echt in
beweging en gaf de mensen
vaart. Foto-pionier Muybridge
legde die activiteiten haarscherp
vast, beeldje na beeldje, zoals
Rodin later, naaktmodellen in
zijn atelier liet^ rondstappen om
hun musculatuur te bestuderen.
En toen de loopfiets een trapfiets
was géwordén werd de Toulou
se-Lautrec gehuurd om voor de
ketting, dat aandrijfmechanisme
van nieuw verworven vrijheid,
reclame te maken. Ik vind ze
mooi, die oude foto-sequensen
en historische affiches, die de
spelende mens de weg naar bui
ten wezen. Zij zijn mij liever dan
dulle beeldgrappen als het omge
keerde fietsje dat Roger van de
Wouwer in een zwakke Magritte-
poging, als fysionomie van Clau-
dine Merckx gebruikte of het
tennisracket met een bespan
ning van prikkeldraad dat Mar
cel Marien bedacht. Daar vlakbij
hangt de triptiek, die Jean-Pierre
Ransonnet van het voetbal
maakte. Met krijt schreef hij op
humoristische wijze de soorten
schoeisel, tenu, veld en bal.
Voetbal
Zelfs Picasso is er aan de haren bij
gesleept om met ronkende
naambekendheid bij te dragen
aan het succes.
Zijn schets (ontwerp voor een re
liëf?) van voetballers is bepaald
niet het kasstuk dat zijn Parijse
museum i.o. uitleende. Lompe
'derwisjen' maken een ronde
dansje op dat blad. Zijn stiere-
kop van fietsstuur en -zadel zou
hier een echte stunt zijn geweest.
Maar ja, de corrida is sport noch
kunst, zegt men. Al dacht Picas
so daar duidelijk anders over, als
ere-afficionado in elke arena.
Dan was het Légermuseum in
Biot scheutiger door de mollige
wielrijdsters, dito baadsters en
nog wat decoratieve sportont-
werpen van deze mens- en tech
niekschilder naar Mons af te stu-
In 1974 schilderde Jean Messagier
zijn 'Wereldkampioenschap'. Elf
langharige schimmen in oranje
en wit (de broekjes) op een grazig
fond. Natuurlijk: Cruijff, Nees,
Krol. Ons 'Oranje', de net-niet-
wereldkampioenen. Zou dat nog
gescheeld hebben in de prijs van
dit schilderij?, vraag ik boosaar
dig. Warme sympathie voor dit
groepsportret moet het verliezen
van de waardering voor het spel
moment van de rugbyploeg van
Cardiff waarvan Delaunay letter
lijk een hoogtepunt maakte in
zijn door kleur- en bewegingsa
nalyse bepaalde oeuvre.
Boksen
Het is opmerkelijk dat de snelheid,
die de futuristen in de kunst
brachten (Mons heeft een blad
vol vliegende rotatie van Balla)
gevolgd werd door een eindeloze
reeks koekdoosplaatjes. Er is zo
weinig echte dynamiek in de
echte kunst. Van Herbins slof
fende jeu de boulespeler kan dat
niet worden verwacht, daarvoor
lijkt pétangue teveel op handbal
len in een zandbak. Zelfs aan de
pugilistiek, die hier verhou
dingsgewijs royaal vertegen
woordigd is, ontbreken de fel
heid en stootkracht.
De Amerikaanse graficus George
Bellows blijft met zijn ooggetui-
gende visie de onbetwiste mees
ter van de bokssport. Bovendien
was hij met zijn visie pionier in
de zaak van gelijkberechtiging
van blank en zwart. Bellows leg
de immers vast hoe zwarte
zwaargewichten hardhandig op
kwamen voor hun broeders
rondom de ring. In hun rechtse
hoeken, linkse directen en doffe
k.o.'s ontlaadden zich opgekrop
te agressie en onvrede. Die klap
pen in de jaren tien en twintig
van deze eeuw waren de dreu
nende echo's van het oude ver
haal over brood en spelen...
Daarom had dat aangrijpende
Chilimonument dat Marius van
Beek maakte de beul als kee
per voor een doel waarin aan de
deklat drie Pinochetslachtoffers
bungelen niet misstaan in
Mons...
De Bock tijdens
Kabelcongres
'Buitenlandse
tv blijft
aanvulling'
DEN HAAG (ANP) - Buitenland
se televisieprogramma's worden
in ons land hoofdzakelijk beke
ken als aanvulling op de Neder
landse ontspanningsprogram
ma's als amusement, sport en
drama. De kijkdichtheid voor dit
soort programma's is in Neder
land het hoogst (respectievelijk
28, 22 en 22 procent), die voor
kunst (2 procent) het laagst. In
formatieve programma's en tele
visie-uitzendingen voor de jeugd
zitten daar met een kijkdichtheid
van rond 10 procent tussenin. Dit
blijkt uit het onderzoek 'Kijken
naar (kabel) kekers' van de
dienst kijk- en luisteronderzoek
van de NOS, waarvan de resulta
ten gisteren door het hoofd van
de dienst, H. de Bock, tijdens het
vierde nationaal kabel-tv con
gres in Den Haag bekend werden
gemaakt.
Volgens De Bock kijkt de Neder
lander gemiddeld 1 uur en 3
kwartier per dag naar de Neder
landse zenders en tien minuten
naar programma's van buiten
landse tv-stations.
Ontspanningsprogramma's van
Nederlandse makelij blijven
troef, wat blijkt uit het feit dat de
gemiddelde kijkdichtheid daar
ongeveer twee maal zo hoog ligt
als die voor buitenlandse soort
genoten.
Het journaal bereikt met zijn uit
zendingen gemiddeld 41 procent
van de bevolking (een kleine 5
miljoen mensen), de aandacht
voor de actualiteitenrubrieken
van de grootste omroepen ligt
rond de 23 procent.
Volgens De Bock beschikt 98 pro
cent van de huishoudens over
een televisie. Zesentachtig pro
cent van de huishoudens heeft
een kleurenontvanger en om
streeks 20 procent van de huis
houdens beschikt over meer toe
stellen.
De belangstelling voor de video
recorder als ontspanningsfunctie
stijgt snel. Volgens het onder
zoek bezit op het ogenblik 15 tot
20 procent van de gezinnen een
dergelijk apparaat en zal dat per
centage aan het eind van het jaar
zijn opgelopen tot 25 procent.
Volgens De Bock wordt de video
recorder voornamelijk gebruikt
om de televisiedag te verlengen.
De meeste opnamen worden in
de "prime time" gemaakt (77
procent) en het afspelen ver
schuift naar de ochtend en de
middag.
HILVERSUM (GPD) - De Greb
beberg staat als geen andere plek
in Nederland voor die fase van
de Tweede Wereldoorlog waarin
het Nederlandse leger in een di
rect treffen met de Duitse over
macht was gewikkeld. Zoals be
kend, een fase die formeel vijf
dagen heeft geduurd. Toen was
de Grebbeberg echter al gevallen
onder het geweld van een SS-re-
giment en ten koste van 380 man
van het 8e Regiment infanterie;
bijna 19 procent van het totale
aantal van 2000 militaire slacht
offers uit die meidagen van 1940.
De gevechten op de Grebbeberg,
waar de Nederlanders vanuit
hun loopgraven verzet boden te
gen de Duitse overmacht, staan
zowel voor de hopeloosheid van
het gevecht als voor de heldhaf
tigheid waarmee het niettemin
gevoerd werd, zo wil de geschie
denis. Het Nederlandse leger
was immers materieel noch men
taal voorbereid op de Duitse in
vasie. Die twee elementen heeft
filmer Hans Koekoek naar voren
willen brengen in zijn film „Hoe
dood zijn onze doden?", die de
KRO vanavond uitzendt. Boven
dien wil Koekoek daarin, zoals
de titel aangeeft, nagaan in hoe
verre de nagedachtenis aan de op
de Grebbeberg gevallenen nog
leeft.
door
Chris Kijne
Daartoe reconstrueert hij de oor
logsdagen aan de hand van ge
luidsfragmenten en foto's, voert
hij gesprekken met de nabe
staanden van gesneuvelde mili
tairen, laat hij de kijker getuige
zijn van de jaarlijkse herdenking
van de slag om de Grebbeberg en
registreert hij ten slotte het he
den van de broer van een van de
slachtoffers, die trouwde met
diens weduwe.
Eva Bettman en Dimitri Xanthopoulos exposeren van donderdag 10 mei
tot 6 juni in de Muzenhof in Leiderdorp. Bettman werkt met olieverf en
acryl, van Xanthopoulos worden etsen tentoongesteld. Geopend op
werkdagen van 14.00 tot 18.00 uur en op zaterdagen van 9.30 tot 12.30
Het Leids schilder- en tekengenootschap Ars Aemula Naturae houdt
morgen en zondag 'open huis' van 12.00 tot 17.00 uur. Dan kan informa
tie worden verkregen over cursussen. Het werk van cursisten wordt
geëxposeerd. Ars is gevestigd aan de Pieterskerkgracht in Leiden.
Galerie de Oude Rijn opent vrijdag 11 mei haar jaarlijkse groeps-exposi-
tie in De Waag aan de Aalmarkt in Leiden. Onder het motto 'overwegin
gen' wordt werk geëxposeerd van Joost Baljeu, Hans Barends, Bob
Bonies, Peter Duivenvoorden, J.C.J. van der Heijden, Aad van Houwe-
lingen, Hens M. de Jong, Jan Maaskant, Eric de Nie, Jan van Tongeren,
Gerard Verdijk en Joop van Kralingen. Merendeels non-figuratieve
kunst waaraan veel denkwerk vooraf is gegaan. De expositie duurt tot 3
juni.
De Lakenhal in Leiden gaan vanaf volgende week vrijdag weer schilderij
en op zoek naar een sponsor. Dan wordt een selectie getoond van schil-
derijen die hoognodig aan restauratie toe zijn. Ook zijn schilderijen te
zien, die in het afgelopen jaar dankzij steun van particulieren en bedrij
ven zijn opgeknapt. 'Schilderijen zoeken sponsors III' loopt van 12 mei
tot 1 juli. De Lakenhal is van dinsdag tot zaterdag geopend van 10.00 tot
17.00 uur. Op zon- en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur.
Orgelconcert op zaterdag
De Stichting Leiden Orgelstad houdt dit jaar weer een serie wandelcon
certen in de Hartebrugkèrk aan de Haarlemmerstraat in Leiden. Elke
zaterdag van 15.00 tot 15.30 uur wordt het in 1981 gerestaureerde orgel
van de kerk bespeeld. De serie concerten loopt tot 22 september.
Het concert van morgen wordt gegeven door Johan Akerboom. Een week
later is de beurt aan Piet Hulsbos, die dan trombonist Gerrit van Sloo-
ten begeleidt. De concerten zijn van 15.00 tot 15.30 uur. De kerk is een
kwartier voor de aanvang open.
ROTTERDAM
De Doelen
vr 4, kl. zaal, 20.15 uur, Stephen Bi-
shop-Kovacevich, piano,
vr 4, gr. zaal, 20.15 uur, Radio Filhar
monisch Orkest o.l.v. Miklós Erde-
lyi, m.m.v. Ruud van der Meer, ba
riton.
za 5, gr. zaal, 20.15 uur, Promenade-
concert, Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest o.l.v. Antal Dorati.
zo 6, kl. zaal, 11.00 uur. Rondom
Kwartet m.m.v. Vera Beths, viool,
Annër Bijlsma, cello e.a.
zo 6, gr. zaal, 14.15 uur, Rotterdams
Philharmonisch Orkest,
zo 6, gr. zaal, 20.15 uur. Ivo Pogorelic,
piano.
ma 7, gr. zaal, 20.15 uur, Orkest van de
18e eeuw o.l.v. Frans Bruggen,
m.m.v. John Gibbons, pianoforte,
di 8, kl. zaal, 20.15 uur, Mari Fujiwara,
cello, Jacques Rouvier, piano,
di 8, gr. zaal 20.00 uur, Diverse Koren,
wo 9, gr. zaal, 12.45 uur en do 10,20.15
uur, Rotterdams Philharmonisch
Orkest o.l.v. Simon Rattle 'De vuur
kogel'.
Hofpleintheater
za 5 en di 8 en do 10, 20.15 uur, 'Stille
Nacht', tragi-komedie van Peter
Turini.
Theater Zuidplein
za 5 en zo 6, gr. zaal, 20.15 uur, 'Don
Gil met de groene broek', Toneel
groep Theater,
za 5, arlecchino, 20.30 uur, Neder
lands Repertoire Gezelschap met
'De Woonschuit',
ma 7, arlecchino, 20.30 uur, Open Po
dium voor iedereen die wil optre
den.
do 10, arlecchino, 20.30 uur, 'Pyn om
zo te leven', toneel m.m.v. Christine
Ewert en Carol Linssen.
Rotterdamse Schouwburg
van Kathy Acker, door RO theater,
di 8 en wo 9,20.15 uur, 'De Mensenha
ter', toneel van het Publiekstheater.
AMSTERDAM
Carré
t/m za 2 juni, 20.15 uur, Freek de Jon
ge 'Stroman en trawanten',
r 4, gr. zaal, 19.30 uur, Amsterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton
Kersjes/Henk van Ulsen, spreker/
Toonkunstkoor Amsterdam,
zo 6, gr. zaal, 14.15 uur, Amsterdams -
Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton
Kersjes/Marius van Paassen, piano/
APhO Big band.
zo 6, kl. zaal, 20.15 uur, Wolfgang
Manz, piano,
ma 7, gr. zaal, 20.15 uur, Ivo Pogore-
lich, piano,
ma 7, kl. zaal, 20.15 uur, Stefano
Grondona, gitaar,
wo 9, kl. zaal, 12.30 uur, Lunchcon
cert, Anne Faber, hobo, Aldert Ver
meulen, piano,
wo 9, kl. zaal, 20.15 uur, Orlando
Kwartet.
do 10, kl. zaal, 20.15 uur, Het Neder
lands Kamerorkest o.l.v. Olga Mar-
tinova, viool, Misha Geiler, altviool,
Herre-Jan Stegenga, cello.
Stadsschouwburg
vr 4. 21.30 uur en za 5. 20.30 uur, De
Mexicaanse Hond met 'De wet van
Luisman',
zo 6, 14.00 uur, Het Publiekstheater.
'De mensenhater' van Molière,
ma 7 en wo 9, 20.00 uur. De Neder
landse Opera Stichting 'L Puritani'
van Bellini,
do 10, 20.15 uur, Het Nederlands Pan-
tomine Theater Rob van Reijn met
'Die Zauberflöte'.
do 10, 20.15 uur, Haagse Comedie met
'The Real Thing'.
Nederlands Congresgebouw,
za 5, 20.15 uur en zo 6,14.15 uur, Resi
dentie Orkest m.m.v. Godfried
Hoogeveen, cello,
do 10, 20.15 uur, Residentie Orkest
m.m.v. Jeffrey Swann, pianos
Circustheater.
za 5 en di 8, 20.00 uur, Nederlandse
Opera Stichting 'La Traviata'.
do 10, 20.15 uur, Het Nationaal Ballet
met 'Dodeneiland' en 'Agon'.
Diligentia
Schouwburg
wo 9. do 10, 20.15 uur, 'Hoe versier ik
een stuk', gespeeld door John Lan-
ting's Theater van de lach.
LAK-Theater
vr 4, zat 5, 20.30 uur, 'De zwevende
gloeilamp', het nieuwste stuk van
Woody Allen, geregiseerd door
Christiaan Nortier.
wo 9,20.30 uur, Eiko en Koma, Japan
se dansers.
dO 10, 20.30 uur, Toverlei met 'Theo-
door, een total loss'.
Vredeskerk
di 8, 20.15 uur, Het Alma Materkoor
o.l.v. Louis van Wijngaarden,
i.v. Els van Onselen, sopraan,
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
Hanneke Sneiders, alt e
VOORSCHOTEN
Kasteel Duivenvoorde
do 10, 20.30 uur, Concert van J.S.
Bach, Andriessen, Böhm, Gaubert
en Ibert door Abbie de Quant, fluit
en Edward Witsenburg, harp.
De bedoeling van Koekoek is daar
bij, naast het onderzoek naar de
nagedachtenis aan de doden, de
jeugd van nu te confronteren
met het dilemma van toen: een
regering die het leger onder ge
ruststellende woorden, maar vol
strekt onvoorbereid, de strijd in
stuurde en de gewone jongens
die ondanks die omstandighe
den moedig verzet boden. Dit al
les zonder uitgesproken bood
schap; iedere kijker zal zijn eigen
oordeel moeten vellen.
Of dat ervan zal komen, moet he
laas worden betwijfeld. De werk
wijze van Koekoek - veel stil
staand materiaal met het obliga
te geratel van een mitrailleur
daaronder en veel saaie beelden
van de jaarlijkse plechtigheid
noodt nauwelijks tot het uitzit
ten van de hele film. Vooral ook,
omdat de herinneringen van de'
nabestaanden, met alle respect
voor hun emoties, nauwelijks tot
echt boeiende gesprekken heb
ben geleid. En de op zich aardige
invalshoek aan het eind van de
film, waar Koekoek nagaat hoe
het leven van een van de slacht
offers er nu had kunnen uitzien,
bezwijkt onder veel te lange frag
menten van een 40-jarig huwe
lijksfeest, die eigenlijk alleen
voor de direct betrokkenen inte
ressant zijn.
Een weinig aansprekend geheel
dus, dat de documentairemaker
Koekoek niet waardig is. En bo
vendien een gemiste kans. De
Hans Koekoek, de maker
'Hoe dood zijn onze doden?'
problematiek van de Grebbe
berg - wanneer je kiest voor mi
litaire verdediging moetje er ook
voor zorgen dat je daar goed op
bent voorbereid had tot een in
teressant programma kunnen
leiden. De manier waarop deze
kwestie nu wordt aangesneden is
echter niet alleen weinig aan
sprekend, het is ook gevaarlijk
zulks te doen zonder bijvoor
beeld aandacht te schenken aan
de verschillen tussen toen en nu.
En dat daarbij de met de ontwik
keling van kernwapens ontstane
vernietigingskracht een belang
rijke rol zou moeten spelen, staat
buiten kijf. (Nederland 1, 20.30
uur.)
Het Alma Materkoor geeft dinsdag 8 mei een concert in de Vredeskerk
aan de Burggravenlaan in Leiden. Uitgevoerd worden de Missa Brevis
in C en Vesperae solennes de confessore van W.A. Mozart, drie Hon
gaarse dansen van J. Brahms en Liebeslieder walzer van Johs. Brahms.
Els van Onselen (sopraan, Hanneke Schneiders (alt), Jan de Vries (te
nor) en Henk Post (bariton) verlenen solistische medewerking. Het
concert begint om 20.15 uur.
In Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten speelt donderdag 10 mei het
duo Abbie de Quant (fluit) en Edward Witsenburg (harp). Zij vertolken
werken van J.S. Bach, Andriessen, Böhm, Gaubert en Ibert. Aanvang
20.30 uur.
Het Residentieorkest besluit vrijdag 11 mei zijn muziekseizoen in Leiden
met een Beethoven-programma, bestaande uit de Ouverture Egmont,
het vijfde pianoconcert en de vierde symfonie. Dirigent is de Duitser
Roland Bader. Solist in het pianoconcert is de Amerikaan Jeffrey
Swann.
Het koor van de vakgroep Engels van de Leidse universiteit geeft op 10
en 11 mei concerten in de Oudshoornsekerk in Alphen aan den Rijn en
de Marekerk in Leiden. Op het programma staan de Mass in G minor en
de looth Psalm van R. Vaughan Williams, Missa Brevis in F van Haydn,
Zadok the Priest van Handel en het anthem Retrospect van William
Billings. Dat laatste werk is voor zover bekend niet eerder in ons land
uitgevoerd. Beide concerten beginnen om 20.15 uur.
Lingua Musica concerteert vrijdag 11 mei in de Lokhorstkerk in Leidén.