c
Rundgren met Utopia uit de vergetelheid
Soft Cell gaat
ten onder in
muzikale chaos
Kruiswoord
Het 'woestijnschip'
van Lantimer hobbelt
(te) rustig verder
OPLOSSING
ZATERDAG 21 APRIL 1984
Extra
onder redactie van Jaap Visser
'Oblivion' - Utopia (WEA)
Op het Utopia van Todd Rundg
ren is geen peil meer te trek
ken. De laatste jaren verviel de
groep van het ene uiterste in
het andere. Ik herinner me 'De
face the music', een plaat die
van de eerste groef tot de laat
ste was gevuld met persiflages
op Beatles-nummers. Een leuk
grapje van de nog altijd aan
Beatle-mania lijdende hippie
Todd, maar niet meer dan dat.
Vervolgens was er een zeer
vaag aan het een of andere
Monkees-achtige video-project
gekoppelde langspeler, 'New
adventures in Utopia' getiteld.
Tussendoor verscheen het
sterke 'Swing to the right', een
felle aanklacht tegen de ruk
naar rechts van Reagan en vo
rig jaar kwamen de Utopisten
op de proppen met een dubbe-
lelpee waarvan kant vier gelijk
was aan kant drie (nee, dit is
geen vergissing) die andermaal
was besmet met het Beatle-vi-
rus. En nu is er dan ineens
'Oblivion' met ultra-moderne
pop en rocksongs.
Prima plaat, laat dat gezegd zijn.
Iets over de titel'Oblivion' be
tekent vergetelheid. Wat hier
mee precies wordt bedoeld is
niet duidelijk. Wel zijn de tien
nummers al in 1983 op de plaat
gezet. Maar wie heeft wat nu in
de vergetelheid doen geraken,
wij Utopia, of Utopia zijn eigen
nummers?
Op de hoes zien we de vage nega
tief-foto van de vier. De eerste
mogelijkheid moet dus niet
worden uitgesloten. Ten on
rechte want met 'Oblivion'
moet Utopia hoge ogen kun
nen gooien in zowel new wave
als in kringen van trouwe
Todd-solo-volgelingen. Beide
groeperingen worden op hun
wenken bediend. De eerste in
nummers als 'Bring me my
rainbow' (met als motto: wie
niet jaagt, wie niet eet) en het
uiterst swingende 'Too much
water'. De laatste in die onder
houdende navelstaarderige
Todd-ballades als 'If I didn't
try'.
Lof ook voor bassist/zanger Ka-
sim Sulton die met de plaat be
ter gebekt is en voor het nog
niet eerder vertoonde gebruik
van toetsenelektronica door
Roger Powell. Eindelijk ie
mand die nieuwe geluiden uit
zijn apparaten haalt.
Eén ding zal Todd wel nooit le
ren. Hoewel een knap en alom
gewaardeerd producer bedeelt
hij de bas en vooral de drums
met een armzalig plaatsje in
het geluidsbeeld waardoor al
les schel klinkt. Een 'Steve Lil-
lywhite-therapie' zou hem
geen kwaad doen.
WIM KOEVOET
Marc Almond en David Ball: enge mannetjes die afgrijselijke
muziek maken en daar kennelijk zelf zo van zijn geschrokken dat
zij er subiet mee stoppen. (foto pd
'This last night in Sodom' - Soft
Cell (Phonogram)
De muziek op de vierde elpee
van het lugubere Soft Cell-duo
Marc Almond en David Ball is
net zo'n puinhoop als de bin
nenhoes, dat niet alleen dienst
doet als vinylhouder, maar ook
als tweezijdig tekstvel.
Eén of andere gefrustreerde
geest (vermoedelijk Almond
dan wel Ball) heeft met afgrij
selijke goudkleurige inkt de
felrode hoes op een volkomen
onoverzichtelijke manier kris
kras volgekrast. Er is geen
touw aan vast te knopen.
En dat geldt ook voor de muziek
op dit wanprodukt. Lugubere
electronische klanken gekop
peld aan zeurderige hoogstem-
mige zang waar slechts heel
zelden enige lijn in valt te ont
dekken. Het enige dat uit deze
drie kwartier durende kakafo-
nie duidelijk wordt, is dat Al-
mond en Ball hun kijk op de
zonnige zijde van het leven vol
komen hebben verloren.
De titel 'This last night in So
dom' is natuurlijk al een vin
gerwijzing. En wat te denken
van titels als 'Mr. Selfdestruct',
'Meet murder my angel' en
'The best way to kill'.
Een onaangename verrassing de
ze plaat van Soft Cell. Immers,
in de vorige zomer kwam Al-
mond met het goede nieuws
dat hij de muziek wilde verla
ten. De vorige Soft Cell-schijf
'The art of falling apart' werd
an ook alom als een afescheids-
plaat beschouwd.
Maar bijna een jaar na dato is er
dus nóg een plaat van dit 'kun
stenaarsduo' verschenen. Een
woordvoerder van de platen
maatschappij laat weten dat
dit echt de laatste elpee van
Soft Cell is en dat een af-
scheidstoernee van de heren in
voorbereiding is.
Dus toch nog goed nieuws bij dit
slechte platennieuws.
JAAP VISSER
Van de oorspronkelijke Britse
symfo-club Camel is alleen gi
tarist/zanger Andrew Latimer
Overgebleven. Voor de laatste
drie elpees inclusief de schijf
waar het hier om draait liet
hij zich omringen door een
wisselend team van veelal top-
musici. Voor de muziek van dit
tweebultige woestijndier heeft
dat nooit zoveel gevolgen ge
had, die is altijd sfeervol en
symfonisch gebleven, al ver
schaft Latimer zichzelf op deze
plaat meer ruimte voor zijn
fraaie, uiterst melodieuze doch
ietwat gedateerde gitaarsoli.
Wie zit te wachten op een muzi
kale revolutie van Latimer's
ideeën kan dat doen tot-ie een
ons weegt. Ook 'Stationary
Traveller' is niet meer dan een
plaat uit de oneindig lijkende
Camel-reeks. Maar ik zal de
laatste zijn die beweert dat al
leen de veranderaars recht van
(voort)bestaan hébben.
Na 'The Snow Goose' en 'Nude'
is dit de derde concept-elpee
uit het Camel-oeuvre, waar
voor het idee, evenals dat voor
'Nude' is aangedragen door
Susan Hoover. 'ST' handelt
over een moeizaam in stand ge
houden liefdesrelatie. Moei
zaam omdat de ontmoetingen
van de twee partners zich
noodgedwongen aan weers
kanten van het ijzeren gordijn
voltrekken.
Even schrok ik van data-Camel-
liaanse thema. Het woestijn
schip heeft zich immers nim
mer in dergelijke woelige wa
teren begeven. Maar Latimer
en Hoover hebben zich op de
vlakte gehouden en wagen
zich niet aan diepgaande ver
handelingen over de gewraak
te Oost-Westgrens. Het accent
ligt dan ook op de romantiek
van de door de muur bemoei
lijkte liefdesrelatie.
Opmerkelijk is de aanwezigheid
van Ton Scherpenzeel (ex-
Kayak, thans Europe). Al
thans, zijn lijfelijke aanwezig
heid want zijn toetsenbijdra-
Ton Scherpenzeel: Hollandse
souvenierdealer aan de andere
kant van het ijzeren gordijn.
gen zijn niet meer dan degelijk.
Scherpenzeel is trouwens ver
antwoordelijk voor de enige
echte misstap op deze plaat.
Het door hemzelf geschreven
en uitgevoerde 'After Words',
dat niet meer is dan een 'Vo-
lendam-op-klompen-achtige'
ballade, misstaat geheel op de
ze droefgeestige plaat. Alsof er
een Hollandse souvenier-dea-
ler met kaas, bloembollen en
molentjes aan de andere kant
van het ijzeren gordijn is ge
posteerd.
Hoewel er knap gemusiceerd
wordt, is ST vooral een (te) rus
tig voortkabbelende plaat. Er
wordt maar één keer gevlamd
en wel op 'Cloak and Dagger
Man' met klasse-zang van
Chris Rainbow. En voor het
overige dient te worden opge
merkt dat Latimer moet waken
voor de invloeden van de
slaapverwekkende Alan Par-
W.K.
Horizontaal: 1. geschil - twist;
3. deel van een ambtsgewaad;
5. zeehond; 8. deel van een
fuik; 11. trekdier; 12. roem; 14.
huisdier; 16. de onbekende; 17.
pausennaam; 18. snijwerktuig;
19. Nederlandse rivier; 21.
schil; 23. rivier in Siberië; 24.
voedsel; 25. koordans; 27.
Duits N.V.; 28. ten bedrage
van; 29. deel van het jaar; 31.
riviertje in Friesland; 33. vaar
tuig; 34. gewicht; 35. vent; 36.
niet parkeren; 38.schaapka
meel; 40. rustteken; 42. hoofd
deksel; 43. vol met wolken; 44.
bunzing; 45. afvoerkanaal; 47.
heilig dier; 50. nummer; 51. go
din van de eeuwige jeugd; 53.
titel; 55. water in N.-Brabant;
57. uitgave; 59. slot; 60. per
soonlijk voornaamwoord; 61.
rondhout; 62. springerig in-
sekt; 64. was getekend; 65. op
dit moment; 66. geneesmiddel;
67. familielid; 69. stremsel; 70.
aangerichte tafel; 72. uitroep
van afkeer; 74. binnenvaartuig;
76. vruchtengelei; 77. tin; 78.
nageslacht; 79. vruchtennat;
80. zangstem; 81. spinneweb.
Vertikaal: 1. navigatiemiddel; 2.
lekkernij; 3. vóedsel; 4. water
in Friesland; 6. in orde; 7. leu
ning balustrade; 9. de onbe-
BiamBBOk B .BsauoujEi
ar BI B ja in
b HQEiaaHiaauia a
a ar "taaaoar ca
a anar ^nw^ia a
aar
BID
«Uk
ala
0 ar^Sk.
kende; 10. grote sterke hand of
vuist; 12. behoudens vergissin
gen (Lat. afk.); 13. verbouwer;
15. voorzetsel; 17. laatstleden;
20. vreemde munt; 22. land
bouwwerktuig; 26. boom; 28.
deel van het lichaam; 29. Ne
derlandse rivier; 30. Europees
land; 32. een zekere; 34. gras
perk; 37. veer; 38. vogeleigen
schap; 39. kloosteroverste; 40.
bevel; 41. voegwoord; 46.
vreemde munt; 48. wortel; 49.
wasbekken; 52. enig; 54. vis;
56. reeds; 58. mal - wonderlijk;
60. Bijbelse Figuur; 61. het Ro
meinse Rijk; 63. militaire rang;
66. naschrift; 68. familielid; 71.
ter herinnering; 73. tussen
tijds; 75. vogel; 76. bevestiging
- toestemming; 77. Franse
N.V.
De prijs van 25,- werd toege
kend aan mevr. R. Winter, 5
Meistraat 93, 2396 ED Koude
kerk a/d Rijn.
De prijs wordt de winnaar toege
zonden.
Oplossingen met vermelding van
"Puzzel" voor donderdag op
briefkaart of enveloppe zenden
aan Redactie Leidsch Dagblad,
Postbus 54, 2300 AB Leiden.
Op ondubbelzinnige wijze heeft
Kasparov in de twaalfde
matchpartij tegen Smyslov
nog één maal laten zien dat hij
de sterkste was. Deze partij
verliep als volgt.
Wit: Smyslov; zwart: Kasparov.
I.d4 d5 2. Pf3 c5 3. c4 e6 4. cd5:
ed5: 5. g3 Pf6 6. Lg2 Le7 7. 0-0
0-0 8. Pc3 Pc6 9. Lg5 cd4: 10.
Pd4: h6 11. Le3 Te8 12. a3 Le6
13. Pe6: (Eerder in de match
speelde Smyslov hier Khl, nu
kiest hij voor een meer agres
sieve aanpak) fe6: 14. Da4 Kh8
15. Tadl Tc8 16. Khl a6 17. f4!?
(Deze zet ligt zo op het oog zeer
voor de hand. Uit het partijver-
loop blijkt dit echter het begin
van een aanval te zijn die tot
niets leidt. Daarom is voorzich
tig Lel, eventueel gevolgd
door e4, waarschijnlijk beter)
Pa5 (diagram) 18. f5 (Conse
quent, en in deze situatie had
den u en ik dit ongetwijfeld
ook gespeeld. Zwart dreigt met
b5 de witte damevleugel onder
vuur te nemen en wit moet dus
snel handelen) b5 19. Dh4 Pg8
20. Dh3 Pc4 21. Lel Lg5! (Zo
profiteert zwart van de ver
brokkelde witte pionnenstruc-
tuur. De zwakte van veld e3
weegt zwaarder dan de witte
koningsaanval) 22. fe6: Lel: 23.
Tel: Pe3 24. Pd5: (In arren
moede besluit wit de kwaliteit
De ontwikkelingen op damge-
bied verlopen tot nog toe bij
zonder gunstig, al zijn er enige
minpunten aan te wijzen - zo
als het grote aantal remises
tussen Wiersma en Wimy in
hun WK-match en de con
troverse tussen de FMJD (we-
relddambond) en de KNDB
(Nederlandse dambond).
Zo ging het damboekenfonds
Thrydio per 1 maart over in de
denksportboekhandel L'Esprit
eveneens te Rosmalen. Gelijk
tijdig werd in die boekhandel'
begonnen met een afdeling
schaken en bridge. De boeken
lijst laat een keur van damwer-
ken zien en menige verzame
laar alsmede menig dammer
(ook Russische uitgaven) kan
er zijn hart ophalen. De handel
is gevestigd in de Dorpstraat
67, Rosmalen tel. 04192-13488.
Nu we het toch over boeken
hebben. Het eerste deel uit de
serie Damkombinaties in het
flankspel is uit, en heeft als on
dertitel: "Slagzetten in de open
aanvalsvorm". Het is geschre
ven door Theo Berends en Piet
Levels. Deze laatste is bijzon
der actief. Zo gaf hij samen
met zijn secretaresse, Lenie
Toonen-Geurts de tweevoudi-
te geven. Na Tfel zou kunnen
volgen Pf6 26. Lf3 d4 en zwart
staat uitstekend) Pfl: 25. Tfl:
Tf8 26. Pf4 Pe7 27. Dg4 g5 28.
Dh3 Tf6 29. Pd3 Tfl:+ 30. Kg7
(Zwart heeft zijn stelling ge
consolideerd en Smyslov had
het hier rustig kunnen opge
ven) 31. Dg4 Dd5+ 32. e4 Dd4
33. h4 TfB 34. Le2 De3 35. Kg2
Pg6 36. h5 Pe7 37. b4 Kh7 38
Kh2 Td8 39. e5 Td3: 40. Ld3
Dd3: en wit staakte de strijd.
De oplossingen van de opgaven
van de vorige week luiden:
I. 1. LF7: Kf7: 2. Tfl+ Kg8 3.
Tf8+ Tf8: 4. Dg7 mat.
II. 1. Tg7:+ KfB 2. Tg8+ Kg8: 3.
Dgl+ Kf8 4. Lg7+ Kg8 5. Lf6+
Kf8 6. Tg8+ Kg8: 7. Dg2+ KfB
8. Dg7 mat.
III. 1. Dh2: Kh2: en nu treedt
het paardencarrousel in wer
king, 2. Pg4+ Kgl 3. Ph3+ Kfl
4. Ph2 mat.
IV. 1. Te8+ Kd7 2. Te3 Dh4 3.
Td4: Dd4: 4. Td3 Dd3: 5.
Pd5+ Ke6 6. Pd3: en met een
stuk tegen twee pionnen kan
wit op winst spelen.
ge dameskampioene van Ne
derland, drie boekjes uit over
openingsslagzetten. Tevens
verzorgde hij met clubgenoot
Jan Edink en drs. Ton van der
Elzen de reeks van vier delen
voor randschijf-, schijf-, kroon-
schijf- en damdiploma; het zo
populaire rijtje boeken waar
mee de KNDB het dammen
aantrekkelijker maakte voor
de jeugd. Bovendien heeft Le
vels het leeuwedeel van het
werk voor zijn rekening geno
men voor de serie van combi-
natieboeken van Iser Koeper-
man. Dat is zeer goed te mer
ken, want een analoge opzet is
voor deze nieuwe serie geko
zen. Opvallend is het gezellige
deuntje waarmee de foutzet of
de combinatie wordt aange
kondigd, wat een verademing
is vergeleken bij de meeste
combinatieboeken die slechts
diagram, auteur of spelers en
oplossing vermelden. De beste
informatie over nieuwe dam
boeken kunt u krijgen bij het
Bondsbureau van de KNDB,
Steegoversloot 105/107, Dor
drecht of bij de nieuwe boek
handel die ik hierboven heb
genoemd. Nevenstaand dia
gram is uit "Damkombinaties
in het flankspel", een van de
251, en het commentaar luidt
alsvolgt: "In de clubcompetitie
1983 kwam in de wedstrijd De
Ridder-OG Utrecht tussen
Raes en Haytink deze stand
voor. Bij analyse naderhand
kwam men tot de ontdekking
dat (5-10?) niet mocht": 25-20
33-28 42-37 43-39 36-31 47-41 26-
21 39-33 34x5 48x6.
De Rotterdamse combinatie De
Bruin-Van Eijck heeft beslag
gelegd op het Interpoliskam
pioenschap, vóór de Gronin
gers Hondema-De Vries. Voor
Everts-Slot uit Hoogeveen
duurde het toernooi precies
drie spellen te lang. Bij het in
gaan van de laatste ronde ston
den ze trots bovenaan en in die
laatste ronde wachtte een
'zwak' paar. Maar bridge blijft
onberekenbaar; Everts-Slot
kregen drie vrijwel nullen te
incasseren en zagen zich daar
mee de lucratieve hoofdprijs
ontgaan; ze werden uiteinde
lijk derde. Dit was een leuk
sPel: H 9 4 3
8 4 2
O H 10 7 6 4
A B
A VB 10 2 M +8
^V 7 6 5 3 WO
OAV 'wo OB852
♦4 Z *AH1098
7 6 5
OAB9
O 9 3
V7632
West, allen. Er zijn diverse eind-
contracten mogelijk, maar
vaak ging het zo: 1 Sch-2 KI, 2
Ha-3 KI, 3 Ha-4 Ha. Dat con
tract werd een aantal keren als
volgt gemaakt: Noord startte
met KI B voor het aas. Het is
nu verleidelijk KI H te spelen
door
Ton Schipperheyn
en Ru V af te gooien, maar dat
gaat mis. Noord troeft en
speelt troef terug, waarna het
OW-schip zinkt. In de praktijk
speelde west schoppen naar
het aas en Sch V terug, gedekt
en getroefd. Nu volgde Ha H
voor het aas en klaveren, maar
west was paraat. Als hij troeft
gaat het opnieuw mis; noord
troeft over en speelt weer troef
na. West evenwel gooide Ru V
af en nu konden NZ het con
tract niet meer tegen houden. 4
Ha gemaakt was goed voor een
gigantische score; veel paren
waren blijven steken in een
deelscore, hadden 3 SA ge
speeld of waren down gegaan
m 4 Ha.
Ook dit spel was de moeite
5 waard: 4» 5 4
H V B 8 2
O V92
*B98
H 10 7 3 2 N A V B
9 7 WO A 6 5
O 8 7 5 w u O A H 10 6 3
765 Z *A2
Op 22 mei zullen de twee
jaarlijkse Nederlandse Europa-
CEPT-zegels in roulatie wor
den gebracht. De zegels in de
waarden 50 en 70 cent (van bei
de zullen 15 miljoen exempla
ren worden aangemaakt) zul
len ter gelegendheid van het
25-jarig bestaan van de Confé
rence Européenne des Admini
strations des Postes et des Té-
lécommunications (CEPT) dit
jaar net als in de andere CEPT-
landen het gemeenschappelij
ke ontwerp tonen: de brug als
verbingssymbool en tevens als
symbool van uitwisseling en
communicatie.
Op beide zegels komen verder
het woord Europa, het Cept-
vignet en de jaartallen 1959 en
1984 voor. De 50 c.-zegel wordt
uitgevoerd in blauw, die van 70
cent in groen.
Dit jaar dus weer een abstract,
gemeenschappelijk motief of
symbool, zoals dat ook van
1959 tot 1973 gebrukelijk was.
Gelukkig is een gemeenschap
pelijk motief alleen nog aan ju
bilea van de CEPT voorbehou
den. Gelukkig, want na tien
jaar een gemeenschappelijk
onderwerp (bv. schilderijen,
kunstwerken, postgeschiede
nis, beroemde personen en his-
Zuid, niemand. Het volgende
biedverloop leidt tot het beste
eindcontract: 2 KI (oost)-2 Ru
(negatief), 2 SA-3 Sch, 4 KI
(controlebod)-4 Sch. In 4 Sch
zijn altijd 11 slagen te maken.
Hartenstart? West neemt Ha A,
speelt 3x troef en 3x ruiten,
waarna de tegenpartij alleen
maar beide rode dames maakt;
twee klavers verdwijnen op de
vrije ruitens. Klaverstart? Las
tiger; west kan nu niet de troe
ven trekken en 3x ruiten spe
len.
Hij verliest dan nog twee
klaverslagen. Het lukt wel als
hij eerst ruiten speelt. Noord
komt aan slag met Ru V, waar
op oosts troeven west bescher
men tegen een verdere klaver-
aanval. West komt aan slag,
trekt troef en maakt opnieuw
11 slagen. Slechts 16 paren
slaagden daarin; 16 paren
maakten 10 slagen, terwijl de
rest SA speelde en daarin met
verder kwam dan 9 slagen.
Dit speelplan is gebaseerd op
een 3-2 zitsel in ruiten. Veiliger
is het een klaveren te troeven
op tafel, maar veiligheid loont
in parenbridge niet. Ter illu
stratie: 11 slagen leverde een
score op van 75%, 10 slagen
was goed voor 50%. De beste
aanpak? Wellicht een kleine
ruiten in slag 2; west houdt dan
nog verschillende opties.
torische gebeurtenissen) komt
een gemeenschappelijk motief
nu toch wel een beetje saai en
eentonig over. Het volgend
jaar echter mogen de bij de
CEPT aangesloten postadmi
nistraties weer haar fantasie de
vrije loop laten.
ling heeft tot gevolg gehad dat
de terugzending niet kon wor
den gerealiseerd binnen de ter
mijn die hiervoor aanvankelijk
was gesteld. Alle kaarten moe
ten namelijk in Melbourne met
de hand van een speciaal stem
pel worden voorzien.
In januari kwam de PTT ter gele
genheid van dc Uivervlucht
met het grappige idee een
kaart uit te geven die - beplakt
met zegels ter waarde van
1,25 - in het postkantoor kon
worden afgegeven om daarna
naar Australië te worden ge
zonden. Velen hebben inmid
dels hun kaart(en) weer in de
bus gekregen. De PTT heeft
echter laten weten dat nog niet
alle kaarten terug zijn uit Au
stralië. De enorme belangstel-
Tweederde van de kaarten is mo
menteel by de afzenders terug
bezorgd. De PTT verwacht dat
de overige kaarten eind april
zijn thuisbezorgd. In totaal zyn
295.000 Uiverkaarten naar Mel
bourne verzonden. Ongeveer
210.000 zijn nu terug, dc reste
rende 85.000 zijn dus eind deze
maand weer thuis. We willen
hierbij nog opmerken dat de
kaarten keurig zyn verzorgd:
zowel het stempel in Amster
dam (1 februari 1984) als dat op
Melbourne Airport (5 februari
1984).