c
Negende editie
North Sea Jazz
RO-theater wil weg
Vier films
per dag
voor
35 gulden
Uit in de Randstad
Performance-
festival
Evenwichtig concert
Pompeii: de spelen' - boeiend
kijkspel in fraaie enscenering
slotexpositie in het kunstcentrum 'Lange Voort'
Waardige
Verrassende werken op expositie bij 'Ars'
VRIJDAG 20 APRIL 1984
Aanbod
j Rob Houwer
voor films op tv
AMSTERDAM (GPD)
t Filmnet BV, het abonnee-
- tv-project van de filmpro-
l ducent Rob Houwer heeft
deze week een brief naar
alle kabelexploitanten in
1 Nederland gestuurd.
Daarin laat hij weten dat
zijn bedrijf voor het be
drag van 30 tot 35 gulden
per maand een aanbod
kan verzorgen van vier
speelfilms per dag.
Vooruitlopend op de vaststelling
van de Medianota heeft het be
drijf van Houwer contact ge
zocht met de kabelexploitanten
om wanneer de wet dit mogelijk
maakt onmiddellijk met abon-
nee-tv van start te kunnen gaan.
Filmnet zal niet alleen het speel
filmaanbod verzorgen maar ook
de benodigde apparatuur leve
ren. Zo moet elke abonnee be
schikken over een decoder, een
speciaal kastje dat de ontvangst
van het signaal mogelijk maakt.
Filmnet gaat er van uit dat het
eerste programma op 5 decem
ber dit jaar op de kabel gaat.
Een deel van de opbrengst van
Filmnet gaat naar een produktie-
fonds om nieuwe Nederlandse
speelfilms te kunnen financie
ren. „Uiteindelijk is en blijf Rob
Houwer een filmproducent",
zegt Velzen, woordvoerder van
Filmnet, „Onze visie is dat er een
grote behoefte bestaat aan nieu
we Nederlandse speelfilms. De
behoefte om ook de bioscoop
daarvoor te bezoeken bestaat
kennelijk niet. Dus zeggen wij
als filmmakers: als de mensen
niet naar het produkt gaan bren
gen wij het produkt naar de men-
De kijkers van de deelnemende ka
belexploitanten kunnen dan als
eerste die nieuwe speelfilms
zien.
Kunst
DEN HAAG (ANP) - Grote namen
als die van Cleo Laine, Sarah
Vaughan, Dave Brubeck, Doro
thy Donegan, Illinois Jacquet,
Clark Terry, Stephane Grapelli
en Lionel Hampton moeten op
13, 14 en 15 juli het publiek naar
het Haagse Congresgebouw trek
ken voor de negende editie van
het North Sea Jazz Festival. Het
programma vermeldt verder op
tredens van J.J. Johnson met
Nat Adderley en Dizzy Gillespie
met James Moody.
In de categorie Jazz-rock moet de
Amerikaanse trompettist Miles
Davis de kar trekken. Andere
toppers zijn Weather Report en
de Japanse groep Casiopea. Ei
gentijdse muziek is er van de
Lester Bowie Brass Phantasy, de
Leaders, het Cecil Taylor/Max
Roach Duo Project, de Carla
Bley Band en Kidd Jordan met
het Improvisational Arts Ensem
ble.
Een interessant experiment, aldus
het programma, belooft de Clari
net Summit te worden. Uiteenlo
pende muzikanten als David
Murray, John Carter, Al vin Ba
tiste en Jimmy Hamilton zullen
hun krachten meten. Er is dit
jaar ook een „percussion night",
met artiesten uit Brazilië, Tur
kije, Hongarije de VS en Neder
land.
Zoals de laatste jaren voortdurend
het geval was is ook dit jaar veel
aandacht voor blues in Den
Haag. Bekende namen als B.B.
King, Bobby Bland, Robert
Cray, Jimmy Johnson, Albert
King, Little Milton, Magic Slim
en Luther Allison staan op het
de presentatie van New Orleans
jazz met Kid Thomas (trompet)
en de Dirty Dozen Brass band.
een eigen sextet en swingende
muziek uit de jaren twintig, der
tig en veertig.
ROTTERDAM (GPD) Het RO-
theater staat op straat en het is
allerminst denkbeeldig dat het
RO-theater deze straat uitloopt
om Rotterdam de rug toe te ke
ren. Tot deze conclusie leidt het
terugkomen van B en W van de
Maasstad op het begin maart ge
nomen besluit om ter overbrug
ging van de periode waarin de
oude schouwburg in het cen
trum wordt afgebroken en de
nieuwe wordt gebouwd, op het
Schouwburgplein een noodthea-
ter neer te zetten. Deze week
werden gezelschap en schouw
burgdirectie overvallen door de
mededeling van het stadhuis dat
het college er om financiële rede
nen toch maar van afziet.
Dit was voor de werknemers van
het RO-theater en het personeel
van de schouwburg aanleiding
om woensdagavond voor de aan
vang van de première van ,De ge
boorte van de dichter' door het
RO-theater demonstratief samen
te drommen op het toneel waar
artistiek coördinator Ben Hurk-
mans en adjunct-directeur Rob
Wiegman van de schouwburg
verldaringen voorlazen waarin
op de ontstane noodsituatie
werd gewezen. Voor het zoeken
van een nieuwe oplossing dringt
namelijk de tijd want de oude
schouwburg gaat al deze zomer
(een jaar eerder dan aanvankelijk
voorzien) tegen de vlakte.
„De gemeente heeft het RO-theater
welbewust de vitale voorwaar
den ontnomen om te functione
ren als repertoire-stadsgezel-
schap. Het RO-theater staat op
straat. Ook F Act ziet zich ge
noodzaakt met zijn produkties
uit te wijken naar elders", zei
Ben Hurkmans ten overstaan
van een volle schouwburgzaal.
„In deze situatie kan het RO-thea
ter de garantie niet langer bieden
dat het 't volgende seizoen, zoals
gepland, ook inderdaad zal kun
nen produceren. Dit zal ook con
sequenties hebben voor al diege
nen regisseurs, acteurs en
vormgevers met wie reeds af
spraken zijn gemaakt. De ge
meente heeft ons het werken in
de Rotterdamse theaters onmo
gelijk gemaakt. Het RO-theater
zal er alles aan blijven doen om
ook in het volgende seizoen thea
ter te maken, in of buiten Rotter
dam" besloot Ben Hurkmans.
Naast de reeds genoemde gezel
schappen heeft het niet door
gaan van de noodschouwburg
ook consequenties voor de thea
tergezelschappen Ziezo en De
Zwarte Hand, Werkcentrum
Dans, Onafhankelijk Toneel en
Penta Theater. De nieuwe
schouwburg moet in 1987 klaar
zijn.
ROTTERDAM
Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw,
m.m.v. Dorothy Dorow, sopraan,
di 24, gr. zaal, 20.15 uur, Jean-Pierre
Rampal, fluit, Aurele Nicolet, fluit,
Christiane Jaccottet, clavecimbel,
Harro Ruijsenaars, cello
woe 25, gr. zaal, 19 uur, The Mighty
Sparrow Show,
woe 25, hal, gr. zaal, 12.45 uur, koffie
concert Ensemble Nieuw Werk.
do 26, gr. zaal, 20.15 uur, Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Kurt
Sanderling, m.m.v. Murray Pera-
hia, piano.
Rotterdamse Schouwburg
vr 20. za 21, woe 25. do 26. 20.15 uur,
'De geboorte van de dichter', to
neelspel van Kathy Acker, RO
Theater.
di 24, 20.15 uur, Nederlands Dans
Theater 'Squares', 'Hi-Kyo', 'Sep
tet', 'De anatomische les'.
Piccolo Theater
di 24, woe 25, do 26, 20.30 uur. 'Repel-
steel', toneel van Adolf Muschg, ge
speeld door F Act.
Theater Zuidplein
di 24, gr. zaal, 20.15 uur, 'In het tuin
huis', toneelspel van Jane Bowles,
Zuidelijk Toneel Globe,
woe 25, gr. zaal, 20.15 uur, 'Bloemen
zee', spel met bloemen en mensen,
door Pentatheater.
do 26, gr. zaal, 20.15 uur, 'Een opti
mist', nieuw programma van Peter
Faber.
Stadsgehoorzaal
do 26, 20.15 uur, 'De André van Duin
Revue', met André van Duin, Cor-
rie van Gorp, Frans van Dusscho-
AMSTERDAM
Carré
vanaf di 24, beh. ma, 20.15
de Jonge 'Stroman
tief.
het Willem Breuker Koliek-
Concertgebouw
vr 20,19.30 uur, Amsterdams Philhar
monisch Orkest o.l.v. Anton Kers
jes, m.m.v. Toonkunstkoor Amster
dam, Mattheus Passion.
di 24, kl. zaal, 20.15 uur, Vera Beths
viool, Reinbert de Leeuw, piano.
do 26, gr. zaal, 20.15 uur, K.C.O.V.
Amsterdam/Amsterdams Philhar
monisch Orkest o.l.v. Martin Kam-
minga.
Kleine Komedie
di 24 t/m za 28, 20.15 uur. Cabaret Nar
met 'Man vermist', van Yoüp van 't
Hek.
Nieuwe De La Mar Theater
t/m zo 29, beh. zo/ma, 20.15 uur. zo al
leen 14 uur, Jeroen Krabbé. Jip
Wijngaarden e.a. 'Het dagboek van
Anne Frank'.
Stadsschouwburg
vr 20. za 21, 20.15 uur, zo 22. 14 uur.
Het Nationale Ballet 'The sleeping
beauty', m.m.v. het Nederlands
Balletorkest o.l.v. Roelof Driesten.
ma 23,14.30 uur, Scapino Ballet 'Cop-
pelia' Navarro/Delibes.
di 24, 20 uur, Nederlands Operastich
ting 'La Traviata' van Verdi, m.m.v.
het Amsterdams Philharmonisch
Orkest o.l.v. Hans Vonk/Het Neder
lands Operakoor o.l.v. Johannes
Mikkelsen.
woe 25, 20 uur, Nederlandse Operas
tichting 'I Puritani' van Bellini,
m.m.v. het Omroeporkest o.l.v.
Kees Bakels/Nederlands Opera-
koor o.l.v. Johannes Mikkelsen,
met Christina Deutekom.
do 26, 20.15 uur, Het Publiekstheater
'De mensenhater' van Molière.
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
vr 20, woe 25, do 26, gr. zaal. 20.15 uur,
Haagse Comedie 'Geschiedenis van
za 21 t/in di 24, gr zaal. 20.15 uur,
Haagse Comedie 'Ware Liefde'.
HOT
za 21, di 24 t/m za 28, 20.30 uur. Haag
se Comedie 'De kersentuin'.
Appeltheater
t/m 2 juni, beh. zo/ma/di, 20.15 uur, De
Appel speelt 'Doctor Nero'.
Circustheater
za 21. ma 23 t/m do 26, 20.15 uur, 'De
dader heeft het gedaan', musical
van Annie M.G. Schmidt, met o.a.
Conny Stuart.
Theater Aan De Haven
vr 20. za 21. 20.30 uur. Theater '80
speelt 'Don Juan komt uit de oor
log'.
LEIDEN
Lak-Theater
vr 20, za 21, 20.30 uur, Discordia: 'Lo
ve's, Labour's Lost'.
woe 25, 20.30 uur, Globe: 'Alleman's
Kost'.
do 26. 20.30 uur, Theaterunie: 'Ros-
mersholm'.
Waaggebouw
vr 20, 20.30 uur, Leids/Haags gezel
schap Het Nieuwe Leven, gespecia
liseerd in electro-instrumentale
muziek.
di 24, 20.30 uur, Theatergroep Kwee-
nie speelt 'Geen Gehoor' voor jon
geren van 13-16 jaar.
woe 25, 20.30 uur, Het Leids Studen
tenkoor en Orkest Collegium Musi-
cum speelt en zingt werk van Rous-
sel, Rossini, Mendelsohn, Clemens,
Hindemith en Brunner.
Dizzy Gillespie komt met James Moody. «foto ap>
programma. Bijzonder dit keer is Drummer J.C. Heard komt met
Cellist Marek Jerie is vrijdagavond
27 april in de Kapelzaal van het K
O-gebouw in Leiden met een
gevarieerd programma met
werken van o.a. Martinu, Suk,
Janaeek, Dvorak en Debussy. De
Tsjech Jerie gaf de afgelopen ja
ren concerten in de belangrijke
muziekcentra van Europa en
maakte tal van plaatopnamen.
Hij wordt aan de piano begeleid
door Ivan Klansky. Het concert
begint om 20.15 uur.
Op dezelfde avond geeft in de Soe-
fitempel in Katwijk het Neder
lands Gitaartrio een concert.
Wim Spruyt, Dick Hoogeveen en
Henk Westhiner zijn de leden er
van. Aanvang 20.15 uur.
Kottman naar F Act
ROTTERDAM Pieter Kottman
is benoemd tot artistiek leider
van F Act en de kerngroep bij
zondere projecten. Hij volgt Ben
Hurkmans op die per 1 septem
ber artistiek leider wordt van het
Publiekstheater in Amsterdam.
Kottman (29) studeerde Frans en
Nederlands en is momenteel aan
NRC-Handelsblad verbonden als
theatercriticus.
ROTTERDAM In Lantaren/Ven
ster en Centrum Beeldende
Kunst in Rotterdam wordt van
12 tot 19 mei onder de naam 'Per-
fo2' een festival van performan
ces gehouden. Het festival is een
voortzetting van Perfotijd, dat
vorig jaar werd gehoduen.
Het festival wil de performance
presenteren als zelfstandige
kunstvorm in het gebied waar
theater en beeldende kunst el
kaar raken. Deelnemers zijn on
der anderen Robert Ashley,
Stuart Sherman en Tim Buckley
uit de Verenigde Staten, Laure
Chenard en Orlan uit Frankrijk,
het Belgian Institute for World
Affairs, Sonia Knox en Anne
Bean uit Engeland en de uitge
weken Russen Komar en Mela-
mid.
Uit eigen land komen Droparchief,
De Zaak, Sirop A en Wackenhut.
Muzikale bijdragen zijn te ver
wachten van The Div, Nick Cave
and the Cavemen, Nico (ex-Vel-
vet Underground) en Bushi Mho-
longo.
Cellist Wouter Möller
Drie geblinddoekten moeten de kleur van het vlaggetje achter hun
rug raden. Scène uit 'Pompeii: de spelen'. (foto p.r.i.
'Pompeii: De Spelen' door theater
groep Pancras (Oost): Marjolein
Bierens, Lex Bohlmeijer, Jan Mid
dendorp, Jan Zoet, Marc van der
Velden en Karin Jónsthövel (mez
zo-sopraan). Gezien op 19 april in
het LAK.
LEIDEN - In één van de opmer
kingen bij zijn werk spreekt de
Zwitserse schrijver Friedrich
Dürrenmatt over de Zuidpool
reiziger R.F. Scott. Dürrenmatt
speculeert over mogelijke dra
mabewerkingen van dit gege
ven. Voor het mislukken van
zijn expeditie zou Shakespeare
de voor de gevaren van de reis
blind makende eerzucht van
Scott aanvoeren; bij Brecht
zouden het economische facto
ren en een klassenbewustzijn
zijn: door zijn Engelse opvoe
ding zou Scott in plaats van
poolhonden gekozen hebben
voor meer bij zijn stand pas
sende pony's en door de hoge
kosten hiervoor op de uitrus
ting voor de reis bespaard heb
ben. Bij Beckett zouden Scott
en zijn reisgenoten als ijsklom
pen tegenover elkaar zitten en
voor zich uit mompelen. Zelf
denkt Dürrenmatt aan de mo
gelijkheid om Scott bij het in
kopen doen voor de expeditie
per abuis in een koelcel terecht
te laten komen en daarin te la
ten doodvriezen.
Dat laatste is het soort drama
technische wending, die Pan
cras (oost) in 'Pompeii: De
Spelen' toegepast lijkt te heb
ben. De tragiek van het gege
ven wordt gevangen in een
spel, dat als zodanig steeds te
rugkeert in deze eerste avond
vullende produktie van dit
Leidse gezelschap. De dood in
de kou wordt associatief ver
bonden met de dood door de
hitte van de -vulkaanuitbar
sting in het oude Pompeii (uit
79 na Christus), want juist het
Pompeii van 1984 wordt door
een ijstijd bedreigd. Hiermee is
niet de verhaallijn van deze
produktie aangegeven, maar
veeleer het uitgangspunt voor
een rijkdom aan beelden en
min of meer zelfstandige scè
nes. Het is als informatie hoor-
baar.in een ruimte in het huidi
ge Pompeii, waarin zich vier
personen bevinden
De spelletjes van deze personen
zijn inhoudelijk niet zonder
meer in dit Pompeii-kader te
plaatsen. Pancras (Oost) legt
de nadruk op de vormgeving
van deze 'spelen', die door hun
visuele verrassingen voor de
dramatische spanning moeten
zorgen. Zo spelen zij bijvoor
beeld drie Amerikaanse gevan
genen, die zich voor een dilem
ma geplaatst zien om hun le
ven te kunnen redden. Na ver
loop van tijd staat het toneel
vol met de voor dit spel zo we
zenlijke zwarte en witte vaan
tjes.
Belangrijk onderdeel daarbij is
het zogenoemde 'fysieke acte
ren', dat de bewegingsmoge
lijkheden van het lichaam als
uitdrukkingsmiddel bij het ac
teren wil benadrukken. Dat
geldt voor de scène, waarin de
reis van Scott wordt uitge
beeld, voor de beginscène tus
sen de jager en de vogel en
voor de "feest"-scène, waarin
champagne een paar maal niet
uit een glas maar uit een
schoen wordt gedronken.
Vijf kunstenaars in Kunstcentrum
'Lange Voort', Lange Voortplein 1,
Oegstgeest. Tot en met 28 april.
Geopend: di. t/m vr. van 13.30 -
17.30 uur; vrijdagavond van 19.00
- 21.00 uur; za. van 12.00 - 17.00
OEGSTGEEST - Kunstcentrum
'Lange Voort' zal binnenkort
ophouden te bestaan. Men
moet na driejaren helaas de in
dertijd genereus door een bank
in bruikleen afgestane zaal ver
laten. Naar valt te hopen vindt
men elders een nieuwe ruimte,
zodat het interessante, geva
rieerde tentoonstellingen-aan
bod dat we hier gewend zijn,
niet zal verdwijnen. Onlangs
werd de (voorlopig) laatste ex
positie geopend. Ook nu is er
Ledenexpositie bij Ars Aemula Na
turae, Pieterskerkgracht 9. Tot en
met 29 april. Geopend: dagelijks
van 13 tot 16 uur. Donderdag
avond van 19 tot 21 uur.
Enig oud en veel recent werk van
Ars-leden vult momenteel het
prachtige Ars-complex. Wat
men kan bekijken is nogal uit
eenlopend, zowel wat de on
derwerpen betreft als de uit
voering daarvan. Er is helaas
weinig sculptuur. Twee fijn-
realistische bronzen dierplas-
tieken van Gerda van den
Bosch vallen op. Haar werk is
leuk - overheid en particulie
ren hebben niet voor niets al
veel van haar werken in hun
bezit - maar erg speels met de
gegeven vormen omgaan is er
niet bij. Haar collega Frans v.d.
Als geheel levert dit alles een
boeiend kijkspel op in een zeer
fraaie enscenering. De tref
woorden 'Scott', 'Pompeii', 'in
formatie' en 'spelen' moeten
als inspiratiebron voor het ge
toonde voldoende zijn; het in
houdelijk verbinden van de
scènes lukt toch niet. Je kunt
derhalve kiezen - ofwel je ver
langt inhoudelijk meer vastig
heid, ofwel je laat je volledig
door de vormgeving overtui
gen. De eerste mogelijkheid is
bij het zien van de voorstelling
misschien af en toe verleidelijk
- de tweede komt echter met
de intentie van deze gemoti
veerde theatermakers overeen.
WIJNAND ZEILSTRA
weer van een aantal verschil
lende kunstenaars - liefst vijf -
werk te zien.
Bijzonder leuk is het kleine ets
werk van de fantasierijke Mari-
ta Drent (geb. 1944 in Zweden).
Kenmerkend zijn een schaars
gebruik van kleur en een hu
moristische inslag. De platen
tonen een soort droombeelden.
De ets 'Poppetjes' laat een
vioolspelende vrouw en vele
dansende poppen zien tegen
een achtergrond van honder
den gelijkvormige mensfiguur
tjes. De violiste is bovendien
betekend met enige vredes-
symbolen. Fris en ongecompli
ceerd is het werkje 'Wande
ling': twee figuren-met-hoed
(een man en een vrouw) kuie-
Velde heeft dat bewust wel ge
daan, en zijn uiterst gestileerde
'Maanvis' is dan ook een ver
rassend beeld.
Van de gevestigde artiesten
Sierk Schroder en Gerard de
Wit is magnifiek werk te zien.
De eerste vervaardigde twee
virtuoze pastels op linnen en
een houtskooltekening, die
vrouwelijk schoon tonen. Van
Gerard de Wit zijn drie olie
verfschilderijen te zien. In ein
deloos vele tinten heeft hij stil
levens neergezet die een tame
lijk matte en blauwachtige in
druk maken. De zeer door
werkte, evenwichtig gecompo
neerde schilderijen tintelen
van mistige pracht.
Een veel sprekender kleurge
bruik vinden we bij Leny
ren over een groen-omrande
weg naar een roze-geschilder
de zonsop(of onder)gang.
Overal verspreid in het kunst
centrum zijn ceramische pro-
dukten en bronzen te vinden
van Helène Ferdinand. Zeer
uiteenlopende onderwerpen
durft zij aan te vatten, in vor
men die tasten en zoeken ver
raden maar soms beslist spre
ken. Een uitbeelding van 'Eli-
sa's vlucht' (naar het Romeinse
verhaal over een vrouw die
haar man doodde, vervolgens
vluchtte en Carthago stichtte)
is rijp. Niettemin is het geen
herkenbare Elisa-voorstelling
geworden, maar 'gewoon' een
vluchtende vrouw-met-kind.
Haar handigheid in het stileren
Noyen, die twee mensfiguren
krachtig en helder uitschilder-
de. Ook het olieverfschilderij
'Stilleven met fles' van Maar
ten Bergman is fris en helder
van kleur. De vooral blauwach
tige aquarellen van Erika de
Wit (stillevens) vertonen dui
delijk overeenkomsten met het
werk van haar man Gerard. Zij
lijken enigszins op dezelfde
manier naar de werkelijkheid
te kijken.
De drie kleurenlino's van Frans
de Haas zijn tamelijk humoris
tisch: zo toont zijn 'Luxe rat-
tenwoning' twee ratjes op een
boomstam of boomblad onder
een sierlijk afdakje.
Liefhebbers van zuiver abstracte
kunst komen niet zo aan hun
trekken op deze expositie: er
van vogels en andere dieren le
vert soms frappante resultaten
op. Bijzonder geestig is het pla
teau met een vijftiental zee
leeuwtjes van witte chamotte-
klei. (Prijs 400,-).
Woest en vol kleur zijn de grote
krijttekeningen en gouaches
van Pieter Scholten. Vogels,
vrouwen en landschappen
heeft hij pittig en bont neerge
zet. De vormgeving is helaas
wat verwaarloosd en daardoor
soms onnodig onduidelijk, dit
ten gunste van de kleureffec
ten.
In scherp contrast hiermee staat
hef timide gekleurde werk van
Benjamin Lutter (geb. 1940).
Diens aquarellen tonen vooral
dromerige herinneringen aan
hangen van Alex Hakkaart en
van Frans Hiddema enige wei
nig verrassende 'Composities'.
Tamelijk merkwaardig en dro
merig zijn de werkjes 'Winters
laap' van Erli Esselink: we zien
een baby met gesloten ogen in
een vrijwel leeg vlak 'hangen'
Toevoegingen als witte banen,
wat strepen en een los herfst
blad in de lucht suggereren
iets van een zweverige toe
stand.
Twee duidelijke kleurenlino's
van Johan Timmers laten bei
de een gebouw zien met een
hek ervoor. De symmetrische
composities, het sobere kleur
gebruik en de vlak weergege
ven bouwwerken verlenen de
prenten een stijlvolle eenvoud
maar tegelijk een zekere saai-
Concert door Wouter Möller, cello,
begeleid door de pianiste Fania
Chapiro met werken van Schu-
man. Van Beethoven, Brahms en
Fauré. Gehoord op donderdag 19
april in de Kapelzaal in Leiden.
LEIDEN De ondankbare taak
om 'even' in te vallen voor een
afgelast concert door de be
faamde Joegoslavische cellist
Valter Despalj en de niet min
der bekende pianist Ronald
Brautigam hebben de cellist
Wouter Möller met begeleiding
van pianiste Fania Chapiro gis
teravond in de Kapelzaal
glansrijk doorstaan. Muzikaal
en technisch wist het in 1980
geformeerde duo Möller/Cha-
piro zich uitstekend op de
been te houden met een mooi
uitgebalanceerd programma.
Hoewel het 'Adagio und Allegro'
Op. 70 van de componist R. A.
landschappen. Het zijn wel erg
vage en weinig realistische no
tities geworden, die de maker
vermoedelijk meer zullen zeg
gen dan de beschouwer.
In zachte tinten zijn ook de aqua
rellen van Cor Fafiani uitge
voerd. Zijn studies naar mens
figuren die alledaagse hande
lingen verrichten, zijn tamelijk
zorgvuldig uitgevoerd. Juist
gezien de overwogen composi
tie en de eveneens doordachte
kleurenkeuze, en ook gelet op
het naar voren halen van aller
lei details, is het jammer dat
niet alles even zorgvuldig en
netjes is uitgewerkt. Niettemin
zijn het leuke platen gewor
den.
ANTOON ERFTEMEIJER.
heid.
Nog vele andere kunstenaars to
nen hun werken, en alhoewel
zeker niet alles blijk geeft van
Schuman door de domineren
de pianobegeleiding nog wat
onevenwichtig uit de verf
kwam, liet Fania Chapiro zich
in het verdere verloop van dit
concert horen als een bijzon
der ervaren en oplettend bege
leidster. Wouter Möller toonde
zich, op zijn uit 1673 daterende
cello van Francesco Ruggeri,
een uiterst geconcentreerd
muzikant. Technisch wordt
door de cellist alles zo perfekt
uitgevoerd dat het artistiek
soms iets te krampachtig
wordt. Möller vecht bijna met
zijn instrument in de razend
moeilijke 'Suite für Violoncel
lo allein' van M. Reger, maar
hij wint.
Totaal anders van sfeer, maar
niet minder virtuoos van com
positie klonk de 'Sonate für
Klavier und Violoncello' Op.
102 van L. van Beethoven. Ca
sals moet toen hij voor het
eerst kennis maakte met het
'Adagio don Molto sentimento
d'affetto' uit deze suite gestopt
zijn met spelen en gezegd heb
ben: "Ik voel mij zéér geluk
kig". Dat geluk bleef bij ons
overeind tot de laatst gespeel
de noot van het 'allegro fuga'
uit deze suite.
Het uit datzelfde jaar daterende
'Sonate für Klavier und Vio
loncello' Op. 38 van tijdgenoot
J. Brahms werd mede door het
prachtige tegenspel van de pia
nobegeleiding uiterst even
wichtig en helder ten gehore
gebracht, vooral in het prach
tig gestreken allegro. De me
lancholieke 'Serenades' Opus
98 en het vlinderlichte 'Papil-
Ion' van G. U. Fauré vormden
een ontspannen en sfeervol
slot.
ANNEKE VAN VLIET
professionele rijpheid, kan ie
dere kunstliefhebber hier zijn
hart ophalen.
ANTOON ERFTEMEIJER.
Liggend naakt van Leny Noyen.