sta voor wat ik zing
Concertagenda
Kunst te kijk
'Dolori Dolci' te fragmentarisch
Mackintosh
en Shegui:
prima folk
Jard van Nes krijgt Nederlandse Muziekprijs
faillissement
opheffing
vloerbedekking
Hotel NOORDZEE
Uit in de Randstad
VRIJDAG 13 APRIL 1984
Kunst
PAGINA 25
Shegui en Iain Mackintosh. Ge
hoord: 12 april, Leidse Schouw
burg
LEIDEN - Twee prima folkcon-
certen, gisteravond in de Leid
se Schouwburg, elk van een
dik uur, met als stoorzender
het matig opgekomen publiek.
Overigens waren de Iers/
Schotse viermansformatie
Shegui en de Schotse folkmu-
sicus Iain Mackintosh zelf de
bet aan de irritante inmenging
van hun gevolg want ze kon
den het maar niet laten de zaal
te verzoeken mee te zingen of
te klappen.
Vooral Mackintosh gooide op die
manier roet in zijn eigen eten.
De sympathieke Schot, die
zichzelf begeleidde op een ban
jo met een heel lange hals, was
er wat te vaak op uit een lam
lendig kampvuursfeertje te
creëren met als gevolg dat hij
telkens afbreuk deed aan de
juist zo zorgvuldig opgebouw
de spanning. Hierdoor plaatste
hij bijvoorbeeld het prachtige
stuk over de omstreden deel
neming van het Schotse voet
balelftal aan een wedstrijd te
gen de Chileense elf in een sta
dion in Santiago dat in 1973 als
straf- en executiekamp had ge
diend, in een oneigenlijk ka
der.
Voor het overige niets dan lof
voor Mackintosh die zijn eigen
levenswijsheid dat je politieke
overtuigingen voor jezelf moet
houden, gelukkig niet naleef
de. In plaats daarvan wisselde
hij komische nummers over
zijn twee grote vrienden, bei
den wereldberoemde hambur
gerverstrekkers, en over zijn
favorite trui, af, met diepgra-
vender werk. Die afwisseling
op zichzelf was voldoende. Het
publiek aansporen om toch
vooral vrolijk te blijven door
middel van meezingen en
-klappen was nu net een stap te
veel.
Shegui bracht zijn gecompliceer
de folk op razendknappe wijze.
Vooral fluitist John Skelton
maakte indruk. Welk rietsten
geltje of anderssoortig blaas
pijpje hij ook tussen de lippen
stak, altijd toverde hij er een
zuiver en klankrijk geluid uit,
daarbij moeiteloos de talrijke
tempoversnellingen volgend.
Shegui moet het vooral van de
muziek hebben, tekstueel
komt de groep niet verder dan
droefgeestige liefdesliedjes
('Kitty'). Opvallend was ook de
instrumentatie. Temidden van
traditionele folk-muziekinstru-
menten bevond zich Willie
Haines met zijn Korg-synthesi-
zer. Tamelijk riskant. Maar de
voorspelling van de aankondi
ger dat Shegui dan wel trend
gevoelige folk zou spelen,
kwam niet uit.
Ook Shegui wilde het publiek
toch vooral laten lachen. Met
grappen over duiken in water
loze zwembaden en andere
zouteloze kul van vooral de
mislukte clown George Faux,
die, en dit moet worden ge
zegd, zijn viool virtuoos behan
delde. Al vaker ben ik gestuit
op die drang onder folkmusici
om leuk te doen en te zijn. Zel
den slagen ze daarin. Toch be
nieuwd naar het waarom van
het een en ander.
WIM KOEVOET
Jard. van Nes: nooit zo leeg als na de Kindertotenlider'.
ARNHEM (GPD) - Om het
even of we het over Bachs
'Mattheüs' dan wel Ligeti's
'Aventures et nouvelle aven-
tures' of het Handels 'Rode-
linda' dan wel liederen van
Clara Schumann, Matthijs
Vermeulen of Gustav Mahler
hebben, de jonge in Arnhem
woonachtige mezzo-sopraan
Jard van Nes heeft al deze
composities en nog veel meer
op haar repertoire. Onlangs
nog maakte zij diepe indruk
met haar indringende vertol
king van Mahlers 'Kinderto-
tenlieder' samen met het Gel
ders Orkest. De Nederlandse
componist Theo Loevendi
legt op het ogenblik de laat
ste hand aan zijn opera 'Nai-
ma', waarvan de titelrol door
Jard van Nes zal worden ge
zongen (première juni 1985)
en Wim Laman schreef zijn
in 1982 voltooide 'Fleurs du
Mal' speciaal voor haar.
door
Maarten Brandt
Zaterdag ontvangt deze begaafde
en veelzijdige zangeres in het
Utrechtse muziekcentrum Vre-
denburg de Nederlandse Mu
ziekprijs 1984. Jard van Nes:
„Die prijs is in feite een bekro
ning van je studie die je hebt af
gerond. Kijk, er zijn audities om
kandidaat voor de Nederlandse
Muziekprijs te worden. Kom je
voor dat laatste in aanmerking,
dan dien je bij WVC een plan in,
dat al dan niet wordt goedge
keurd. Mijn voornemen was om
bij Christa Ludwig en Noèmie
Perugia te gaan studeren. Daar
op heb ik mijn kosten begroot en
daaruit kon de zaak gefinancierd
worden. De uitreiking van de
prijs onderstreept dus, dat die
periode nu is beëindigd".
Maar je bent natuurlijk nooit
volleerd.
„Uiteraard niet. Zingen is de meest
directe manier om je muzikaal te
uiten. Immers, het instrument zit
in jezelf, sterker nog, je bént op
een gegeven moment dat instru
ment. Dat betekent, dat het toe
passen van zelfkritiek bijzonder
moeilijk is. Met andere woorden,
je hebt altijd een spiegel nodig.
Om maar eens een voorbeeld te
noemen: de afgelopen maanden
was ik beslist niet tevreden over
mijn 'Kindertotenlieder', maar
wat er nou precies aan schortte,
daar kon ik niet achter komen,
ook niet met behulp van de
bandrecorder. Eerst ben ik toen
naar mijn eigen leraar Herman
Woltman toegegaan, die me tech
nisch weer op het spoor zette".
„Desondanks kwam ik er niet uit.
Dan heb je Christa Ludwig no
dig, want vergeet niet dat zij de
hele Mahler-traditie van haver
tot gort kent. Het feit alleen al,
dat ze met dirigenten als Klem-
perer, Bernstein en Von Karajan
heeft samengewerkt zegt vol
doende. Met andere woorden, ze
geeft ervaringen door van een ge
neratie waartoe wij niet meer be
horen en dat is van onschatbare
waarde. Daar komt nog bij, dat
ze Duitstalig is en dus met be
trekking tot de tekst adviezen
kan geven, die uniek en onmis
baar zijn".
In tranen
- Wat de 'Kindertotenlieder' be
treft, hoe overmeester je zoiets,
zonder er emotioneel onderdoor
te gaan?
„Ik heb er een jaar over gedaan al
vorens ik ze kon zingen zonder in
tranen uit te barsten. Mijns in
ziens moet je dat stadium gehad
hebben, wil je die gigantische
emotionele lading bij het publiek
kunnen overbrengen. Maar. op
het moment dat je deze liederen
voor het publiek zingt, dan dien
je je terdege voor ogen te hou
den, dat men niet komt om jou te
zien huilen, maar om zelf gegre
pen te worden. Dat lukt me, al is
het een hele toer. Er is dan ook
'Dolori Dolci', een LAK-produktie in
de regie van Marjon Smit en Jan
Kalwij. Gezien op 12 april in het
LAK. Aldaar nog te zien op 13 en
LEIDEN - Er zijn op het oigen-
blik theatermakers in Leiden
en omgeving in verschillende
produkties bezig met vormge-
vingsexperimenten. Wanneer
je de verschillende resultaten
met elkaar vergelijkt, ga je zo
langzamerhand bepaalde lij
nen ontdekken.
Onder invloed van grote namen
uit de theaterwereld ligt de
thematiek op een nogal ab
stract niveau en de produkties
tenderen in zekere mate naar
een esthetische concretisering
daarvan. Zo moet je als toe
schouwer je kijkgewoonten
nogal eens aanpassen: een ver
haallijn, waaraan je een eigen
interpretatie kunt ophangen,
ontbreekt en het veelal met
zorg vormgegeven theaterge-
beuren moet je zo weinig mo
gelijk rationeel benaderen. Je
moet als het ware tevreden zijn
met herkenbare momenten,
die je dan ook zoveel mogelijk
gevoelsmatig moet ondergaan.
Én de ene keer merk je bij je
zelf, dat het je gemakkelijker
afgaat dan een andere keer.
LAK-produktie 'Do
lori Dolci' hoort bij deze vorm
van theatermaken; ook hier
wordt een aanpassing van de
kijkgewoonten verondersteld
en zal het zoeken naar een na te
vertellen samenhang vruchte
loos blijken te zijn. Ga je er van
uit, dat de spelers zelf tijdens
de improvisatieperiode steeds
weer op het thema 'macht' uit
kwamen, dan heb je een hou
vast, van waaruit je het stuk
kunt benaderen. Op het mo
ment echter, dat je op een be
paalde confrontatie tussen en
kele personages greep meent
te kunnen krijgen, onttrekt
zich dat geheel aan het gebeu
ren op het toneel en kun je, en
moet je, bij de volgende scène
weer opnieuw beginnen.
Deze produktie is overigens het
resultaat van een periode van
samenwerking, waarin Marjon
Smit en Jan Kalwij (beiden
zijn afgestudeerd aan de Thea
terschool in Amsterdam) aan
de LAK-leden een speltraining
hebben gegeven. Als publiek
zie je dus een produkt, dat in
een groep in de loop van een
bepaalde periode op basis van
improvisatie is ontstaan. Om
dat een dergelijke training na
tuurlijk het accent op de spe
lers en de samenwerking in de
groep zelf legt, is het gevaar
niet geheel uitgesloten, dat er
een aantal vanzelfsprekendhe
den ontstaan, die voor buiten
staanders (dat wil zeggen het
publiek) uiteindelijk niet meer
zijn na te gaan. Misschien, en
dat is een open vraag en zeker
geen vaststelling, is deze
aanpak te groepsgericht en te
weinig publieksbewust.
In 'Dolori Dolci' is er weliswaar
naar gestreefd om de verschil
lende, van de individuele spe
lers uitgaande improvisaties
binnen een familia-constructie
te verenigen. De personages
blijken namelijk uiteindelijk
één grote familie te vormen on
der toeziend oog van de moe-
der-figuur. Toch blijkt dat mo
del onvoldoende en blijft het
geheel te fragmentarisch.
WIJNAND ZEILSTRA
OVERLEDEN componist, tekstschrijver van schlagers en toneelschrij
ver Fritz Rotter is woensdag in zijn woning in Ascona in Italië na een
hersenbloeding overleden. Hij was 83 jaar. De in Wenen geboren Rot
ter, die al 23 jaar in Ascona woonde, componeerde en schreef de tekst
van ca 1.200 liedjes, waaronder ,Ich küsse ihre Hand Madame', ,Wenn
der weisse Flieder wieder blüht', ,Ich hab mich so an dich gewöhnt' en
,Lass die Welt darüber reden'.
ADVERTENTIE
Diverse partijen tegen INKOOPSPRIJZEN.
(Het tapijt is niet versneden, levering franko huis.)
55,-
90,-
Intertest, zuiver scheerwollen noppen tapijt,
voor zwaar intensief gebruik van 219,- nu
Desso, zuiver scheerwollen noppen tapijt,
in de kleuren camel, bruin, linde, berber en soft
blue op dubbele jute rug vanf 289,-nu per str. mtr. J loD,—
Desso, het bekende zwaar katoenen tapijt i
8tinten - scotchquardvanf279-nu
/aar grof wollen noppentapijt
n 6 tinten van f 389,- nu
Bergoss, het bekende zuiver scheerwollen
hoogpolig tapijt (2 cm) op dubbele jute rug
van 439 - tegen inkoopsprijs
Intertest, super zware nopperal kwaliteit
5 schapen m van 489,- per str. mtr.
nu tegen inkoopsprijs
165,-
175,-
ƒ200,-
ƒ250,-
(stoffering mogelijk)
Inlichtingen en stalen:
zaterdag 14 april
van 11 tot 15 uur
KW. Boulevard 8
Noordwifk
ROTTERDAM
De Doelen
vr 13, gr. zaal, 20.15 uur. Het Residen
tie-Orkest o.l.v. Hans Zender,
m.m.v. Koos Verheul, fluit.
za 14, kl. zaal, 20.15 uur, Slotconcert
Internationaal Gaudeamus Vertol
kers Concours.
zo 15, gr. zaal, 20.15 uur, Dutch Swin
ging Jazzfestival, m.m.v. Dixieland
Pipers. Trio Introduction, Ted Eas-
zo 15, hal. gr. zaal, 14.30 uur. Rotter
dam Sinfonietta o.l.v. Henk Heu
nen, m.m.v. Sofia Kiss, viool.
ma 16, kl. zaal, 20.15 uur, Piet Veen-
stra, piano.
di 17, kl. zaal, 20.15 uur, Haro Ruyse-
naars, cello, Ronald Brautigam.
Hofpleintheater
vr 13, za 14, 20.15 uur, 'Arme Cyrano
tragedie van Edmond Rostand, En-
i-show Tineke
Schouten.
Rotterdamse Schouwburg
vr 13, za 14. woe 18, do 19, 20 15 uur
'De geboorte van de dichter', to
neelspel van Kathy Acker, RO
Theater.
di 17, 20.15 uur. 'Hamlet' drama van
Shakespeare, Theater La Luna.
Luxor Theater
vr 14, za 14. 20.15 uur, lm weissen
Rossl', operette van Ralph Benatz-
ky, Hoofdstad Operette.
Theater Zuidplein
za 14, zo 15, gr. zaal. 20.15 uur. Les
cloches de Corneville', operette van
Robert Plaquette. Operettekoor
Irene, o.l.v. Wil Buitinga.
di 17, woe 18, do 19, gr. zaal, 20.15 uur,
'Cabaret Chez Nous', de beroemde
Travestie Show uit Berlijn.
AMSTERDAM
Carré
t/m za 21, beh. zo/ma, 20.15 uur, Anc
van Duin 'Tele-Theater'.
Concertgebouw
vr 13. gr. zaal. 20.15 uur, zo 15. 14
uur. Concertgebouworkest o.l
Nikolaus Harnoncourt.
za 14, gr. zaal, 20.15 uur. Amsterdai
ma 16, di 17, gr. zaal. 19.15 uur,
K.C.O.V. Excelsior/Amsterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Mein-
dert Boekei.
woe 18, gr. zaal, 12.30 uur. Nederlands
Balletorkest o.l.v. Roelof van Dries-
do 19, gr. zaal. 19.30 uur, Amsterdams
Philharmonsich Orkest o.l.v. Anton
Kersjes.
Nieuwe De La Mar Theater
vr 13, 20.15 uur, concert Conny Van-
denbos.
za 14, 20.15 uur, concert Lori Spee
zo 15, 14 uur, Tineke Schouten, 'Wan
Woeman Sjow'.
di 17, woe 18. do 19, 20.15 uur, 'Het
Dagboek van Anne Frank' met o.a.
Jeroen Krabbé
Stadsschouwburg
vr 13. za 14. 20.15 uur. Het Publiek-
stheater 'De mensenhater' van Mo-
zo 15. 14 uur, Nederlandse Operas
tichting 'La Traviata' van Verdi,
m.m.v. Het Amsterdams Philhar
monisch Orkest o.l.v. Hans Vonk
en Het Nederlands Operakoor o.l.v.
Johannes Mikkelsen
ma 16, 20 uur, Nederlandse Operas
tichting 'I Puritani' van Bellini,
m.m.v. Het Omroeporkest o.l.v.
Kees Bakels/Nederlands Opera-
koor o.l.v. Johannes Mikkelsen.
woe 18, do 19. 20.15 uur. Het Nationa
le Ballet 'The Sleeping Beauty'.
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
i 16, 20.15 uur. Haagse Come-
die 'Geschiedenis van een paard'
woe 18, 20.15 uur, Gerard Cox en Si-
mone Rooskcns in 'Momentopna-
hot"
vr 13. za 14. di 17. woe 18. 20 30 uur
Haagse Comedie en 'De Kersen
tuin'.
Appeltheater
t'm 2 juni, beh. zo/ma/di, 20 15 uur. De
Appel met 'Doctor Nero', muziek
theater.
Diligentia
Conny Stuart e.a. in 'De dader heeft
het gedaan'.
Nederlands Congresgebouw
zo 15. 12 uur. Het Residentieorkest
met de 'Matthaus Passion'.
Theater aan de Haven
vr 13, za 14. 20.30 uur, Ka-Theater
'Dagboek van de dief.
vr 13, 19.30 uur, Toneelgroep Cen
trum 'Dansen',
ma 16, 20.30 uur. Dolle Voile Maan
dag. muziek, theater, dans.
Theater Pepijn
vr 13. za 14. 20 30 uur, Cabaret Dubbel
Dwars 'Mag ik even afrekenen'.
Koninklijk Conservatorium
vr 13, 20 uur. Herman Waltman. zang.
woe 18. 20.15 t
ble m.m.v.
T 13. 20.15 uur. 'La Tartuffe' van Mo
lière, gespeeld door Koninklijke
Toneelvereniging Litteris Sacrum.
:a 14, 20.15 uur. Folkloristisch Dan
sensemble Achalay en Mion
di 17, 20.15
king Theatre
ving class' va
LAK-Theater
woe 18, 20.30 u
Leiden English Spea-
let 'Curse of the star-
i Shepard.
ïr. Jan Decleir: 'Ob-
van Dano Fo.
Pancras. 'Pompeii':
r, Bachkoor Holland
'Johannes Passion',
Kamerorkest,
Frédéric Meinders,
woe 18. 20 15 uur. conce
orkest, Dvorak, Bax.
Circustheater
Pieterskerk
za 14. 14.30 ui
brengt de
m.m.v. Amsterd.
dir. Charles de Wolff
do 19,19 uur. Bachoor Holland brengt
de 'Matthaus Passion', m.m.v. Resi
dentie-Orkest, Noordhollands Jon
genskoor, dir.: Charles de Wolff.
Waaggebouw
di 17. 20 uur, studentenmuziekgezel
schap Sempre Crescendo brengt
'Johannes Passion',
woe 18,14 uur. Leidse Kindertheater-
groep Klef met 'Jullie kunnen me
wat', 6-12 jaar.
woe 18. 20.30 uur, Jazz-concert Batida
en de Passadina Dreamband.
Stadsgehoorzaal
za 14. 20 uur. concert Exultate Deo uit
Voorschoten en Liederkranz uit
Sandhausen.
woe 18, 19.15 uur, Ex Animo brengt
'Matthaus Passion', m.m.v. Ge
westelijk Orkest, dir.: Wim de Ru.
Kapelzaal K&O-gebouw
ma 16. 20 15 uur. concert leden van
het Residentie-Orkest,
do 19. 20.15 uur. concert de Yoegosla-
vische cellist Walter Despalj.
Microtheater Imperium
vr 13, za 14, 20.30 uur, Imperium
speelt 'Revue Ritueel'.
geen stuk muziek na afloop
waarvan ik zo kapot, zo leeg ben
als de 'Kindertotenlieder'. Zelfs
'Das Lied von der Erde' haalt het
daar niet bij. En het gevaar dat
altijd op de loer ligt, dat is iets
waar ik werkelijk doodsbang
voor ben, is het valse sentiment.
Dat mag absoluut niet".
„Als ik die liederen sta te zingen,
dan bén ik die moeder, die haar
kinderen heeft verloren en Jard
van Nes is tijdelijk aan de kant
geschoven. Dat moet je kunnen,
want het is je vak. Je kan dat zo
zien, ik ben niet kerkelijk, maar
wanneer ik de Mattheüs zing dan
is er bij wijze van spreken geen
geloviger mens dan ik. Je voelt je
religieus betrokken".
„Denk maar aan Mahlers 'Tweede
Symfonie', die ik met het Con
certgebouw Orkest onder leiding
van Bemhard Haitink gedaan
heb. Zo gauw je die woorden
krijgt van 'Oh Röschen Rot'. 'Ich
bin von Gott und will wieder zu
Gott', dan ervaar ik dat helemaal
zo. Ben je daartoe onvoldoende
in staat, dan boet je aan geloof
waardig in. Denk in dit verband
maar aan acteurs. Die hebben
het daar soms ook heel moeilijk
mee. Het publiek bezit dikwijls
nauwelijks het vermogen de rol
te scheiden van degene die hem
brengt. Vaak moet een acteur,
een zanger of wie ook een tegen
gesteld karakter belichamen, als
dat wat hij zelf is en het gekke is
dan, dat dit niet zelden de beste
rollen zijn".
Zing je ook muziek, waar je geen
affiniteit mee hebt?
„Nee, alles wat ik zing, daar sta ik
vierkant achter. Alleen Verdi.
daar waag ik me, met uitzonde
ring van het 'Requiem', nog niet
aan. Maar, dat heeft een andere
reden. Voor Verdi is mijn stem
gewoon nog te jong en te dun.
Wil ie zijn werk goed zingen, dan
moetje zo'n 'bad' van geluid heb
ben".
„Wagner doe ik wel, hoe vreemd
dat op het eerste gezicht ook mo
ge klinken. Bij Wagner drijft de
stem als het ware boven het or
kest, is deze onderdeel van een
doorgecomponeerde symfoni
sche handeling. Diepenbrock,
die ook vrij Wagneriaans is, heeft
dat ook, evenals Mahler uit die
traditie. Als ik me onderdeel van
een geheel weet, dan voel ik me
op mijn gemak".
„Wat krijg je nu bij Verdi. De rol
van het orkest is over het alge
meen uiterst secundair, dus alles
komt op de stem aan. waarmee je
in technische maar vooral in ex
pressieve zin het onderste uit de
kan moet halen. Ik vind Verdi
echter schitterend en wie weet
komt de tijd waarop ik een Am-
neris, een Eboli kan neerzetten".
- De term Nederlandse muzieK is
al enige malen gevallen. Je werkt
mee aan het platenproject van de
Matthijs Vermeulen Stichting. In
Theo Loevendi's 'Naima' zul je de
titelrol zingen.
„Vermeulens 'La Veille', dat aan
grijpende anti-oorlogslied vind
ik buitengewoon van kwaliteit.
Ook de orkestversie is erg
boeiend, maar in de concertzaal
is die niet uitvoerbaar. Dan ver
zuipt de stem volkomen in de
veel te dikke instrumentatie. Dat
is volgens mij Vermeulens zwak
ke punt, die over-orkestratie. Bij
de plaatopname is mijn aandeel
op een apart spoor gezet en bo
ven de rest geplakt. Op een ande
re wijze krijg je het eenvoudig
weg niet klaar".
„'Fleur du Mal' van Wim Laman is
een werk waarmee ik erg geluk
kig ben. Of het in alle opzichten
geslaagd is. weet ik niet. Ook
hier is de partituur bij vlagen te
dik geinstrumenteerd, want niet
voor niets was er bij de première
zaalversterking nodig. Evenwel,
speciaal het tweede van deze drie
liederen is fenomenaal. Ja, ik
vind het erg leuk, dat Laman dit
opus met mij in zijn hoofd heeft
geschreven. Hij heeft me jaren
tevoren al gezegd dat hij wat van
plan was en er is ook wederzijds
overleg geweest, wat ik nu te
vens met Loevendi heb over
diens opera Naima".
LEIDEN- De christelijke oratoriumvereniging 'Exultate Deo' uit Voor
schoten geeft morgenavond samen met de Gesangverein 'Liederkranz'
uit Sandhausen een concert in de Leidse Stadsgehoorzaal. Deze uitvoe
ring heeft plaats in het kader van een uitwisseling van het Duitse en het
Voorschotense koor. De Duitse zangers brengen dit weekeinde in
Voorschoten door. Het programma van het lenteconcert vermeldt ge
deelten uit het oratorium 'Die Schöpfung' van Haydn. Ook zullen ro
mantische en hedendaagse liederen ten gehore worden gebracht. Me
dewerking zal worden verleend door Addie de Jong(piano) en Aad v.d.
Hoeven(orgel). De leiding berust bij Sander van Marion en Hans Recta-
Het studentenmuziekgezelschap 'Sempre Crescendo' voert dinsdag
avond 17 april zoals al eerder aangekondigd de Johannes Passion uit
van Bach uit. Het concert, dat plaats heeft in de Waag. wordt geleid
door Bastiaan Blomhert.
De christelijke oratoriumvereniging 'Ex Animo' voert de Matthaus Pas
sion woensdagavond 18 april in de Stadsgehoorzaal uit. De begeleiding
berust bij het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland, de leiding is in
handen van Wim de Ru
Het Bachkoor Holland geeft uitvoeringen van de Matthaus Passion op
donderdagavond 19 april en op vrijdagochtend- en middag 20 april in
de Pieterskerk. De leiding berust zoals al eerder gemeld bij Charles de
Wolff
Leden van het Residentie-Orkest concerteren op maandagavond 16 april
in de Kapelzaal van K&O. Naast de Fantasie voor harp en altviool van
Bax en Strawinski's THistoire du soldat' staat het Forellenkwintet van
Schubert op het programma. Aan het concert werken mee de violisten
Janet Krause en Jaring Walta, de altviolist Andrew Sparrow, de celliste
Agnes Jas, de bassist Peter Luit, de klarinettist Ab Vos, de harpiste
Stefica Zuzek en de pianisten Galia Shaked en Jan van der Meer
De Joegoslavische cellist Walter Despalj treedt donderdagavond 19 april
in de Kapelzaal van K&O op. Hij geeft daar een recital met de Neder
landse pianist Ronald Brautigam. Op het programma staan de Ciacon-
na van Tomaso Vitali, de Sonate in C, opus 102 nr. 1 van Van Beetho
ven, de Sonate in D, opus 78 van Brahms en de Introduzione, Arioso en
Danza van Boris Papandopulo.
LEIDEN - Veel exposities zijn er rond de paasdagen in Leiden en omge
ving te bezichtigen.
Zo wordt er in de Ars-studio aan de Pieterskerkgracht tot en met 29 april
een tentoonstelling gehouden van leden van het schilder- en tekenge
nootschap 'Ars Aemula Naturae'. Het gaat om schilderden, aquarellen,
tekeningen, etsen, plastieken e.d. De opening is morgenmiddag. Ope
ningstijden: dagelijks van 13 tot 16 uur en op donderdagavond van 19
Een expositie van kunstenaars die in hun werk hun christelijk geloof
willen uitdragen wordt van 16 april tot en met 18 mei gehouden in de
Hooglandse Kerk. De kunstenaars zijn Kees Huigen, Jaap Dieleman, J
Haffmans, Cor Fafiani en C.N. in Aars. De expositie omvat schilderijen,
sculpturen, etsen en tekeningen. Diverse stijlen zijn vertegenwoordigd
fijn-realistisch, gestileerd en abstract. Men kan er terecht van maandag
tot en met zaterdag van 11 tot 16 uur en op zondag van 14 tot 16 uur
Aquarellen van Agnes Wassing-Hanselaar zyn tot en met 10 mei te be
zichtigen bij Jacques van Bellen aan de Langevoort in Oegstgeest. De
in Leiden geboren Agnes Wassing, die voor het eerst exposeert, kiest
haar onderwerpen uit haar directe omgeving zoals poppen, schoenen,
poezen en honden. Haar aquarellen zun licht van toon en laten een
voorkeur voor de kleuren blauw en grijs zien. Ze hangen dagelijks te
kijk behalve op maandag.
De Amsterdammer Nico Bakker stelt zijn aquarellen in ScarabeefPieters-
kerkchoorsteeg) ten toon. Ze hangen er tot half mei.
Het Huis-Kunst-Huis' in LeiderdorpfWaterleliekreek) herbergt van 18 tot
en met 21 april een collectie versierde eieren. Behalve om vogeleieren
gaat het om houten en keramische eieren, beschilderde, geëtste en
opengewerkte. De exposanten zijn Ai^an Binnenkade, Tiny van Klaar-
bergen, Gerard Schutte, Jim Edwards, Conny van Kooten, Wieke Vree
Margriet Houben.José Schreuder en Lya-Luise Wolkowiski. Deze ver
kooptentoonstelling omvat meer dan tweehonderd met verschillende
versieringstechnieken bewerkte eieren.
Onder het motto 'Paassfeer rond de Pomp' wordt ook in Warmond geëx
poseerd en wel brooddeegfiguren, versierde eieren, collages van veren
en kindertekeningen. De exposanten: Jim Edwards, Heieen Kerdijk
Guusje van Vliet, Lenie v.d. Veld, Tonny van Egmond, Debbie J oosten]
Miep Le Kanne Deprez. Annelies de Niet en een aantal kinderen. De
expositie duurt tot en met 26 april.
Beschilderde eieren voorts in 'Het Oude Raadhuis' in Warmond. Ze zijn
van Margreet Beemsterboer, Tiny van Klaarbergen, Toos Dietz, Winny
Otte, Kina Strijker, Wieke Vree en Joke Zierikzee. Eveneens tot en met
26 april