c__ Komedie met sentimenteel slot Op weg naar het einde Ip j\\f J\\f Al L'argent: boeiende film van Bresson 'Terms of endearment' geslaagd debuut Brooks jr ,,11111''' J\\f A '"Hlllk ""I Innmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii Vrij circuit VRIJDAG 13 APRIL 1984 bert Bresson; hoofdrol- spelers: Christian Patey, Caroline Lang; theater: Kijkhuis. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Een paar mensen verlieten voor het einde van de film de zaal. Een feit dat niet belangrijk lijkt, ware het niet dat het een film van Bres son betrof. Deze filmmaker heeft de geesten namelijk altijd weten te scheiden: fanatieke verdedigers aan de ene kant, felle critici aan de andere. Wat mijzelf betreft: ik be zoek een film van Bresson altijd met ambivalente gevoelens. Met een lichte weerzin zelfs. Tijdens de film verandert die stemming meestal: de irritatie maakt plaats voor fascinatie. Bresson is niet zomaar een filmer, iemand die een verhaaltje verfilmt waarvan je na afloop kunt zeggen dat het amusant was of leuk. Als er twee kwalificaties zijn die niet van toepassing zijn op het werk van Bresson dan zijn het die twee: leuk en amusant. Deze filmer is geobse deerd door goed en kwaad, sterker nog: Goed en Kwaad. En de ma nier waarop hij deze thematiek be handelt geeft geen reden tot la chen. Wie wil lachen kan zijn zijn heil beter elders zoeken, hij moet in elk geval niet naar een film van Bresson. De vertelling 'Het valse bankbiljet' van Tolstoi diende Bresson als in spiratie voor 'L'argent'. Het ver haal zou je de geschiedenis van een escalatie kunnen noemen. Een man, chauffeur van beroep, krijgt een paar valse bankbiljetten in z'n handen geduwd, wordt ten onrech te beschouwd als degene die het geld in omloop heeft gebracht, Film De hoofdpersoon vlak voordat hij de komt voor de rechter, wordt vrijge sproken, maar als gevolg van de rechtszaak krijgt hij wel z'n ont slag. Vanaf dit moment gaat het bergafwaarts met hem. Hij komt in de gevangenis en weer vrij wordt hij een moordenaar. gevangenis ingaat. Wat wil Bresson hiermee zeggen? Of nog preciezer: wil hij sympathie kweken voor deze man, die feite lijk niet zoveel verschilt van u en mij? Nee.Sympathie, daar gaat het helemaal niet om. Bresson toont ons machinaties. Na een reeks ge beurtenissen slaat het noodlot aan het einde van de film definitief toe. Logisch gesproken kon er ook niets anders gebeuren, besef je op dat moment. Zoals een chirurg met een scherp mes een ettergezwel uit elkaar peutert, zo ontleedt Bresson deze geschiedenis. Het gaat hem dus ook alleen maar om de feiten. Verwacht geen lange monologen, om maar eens iets te noemen. 'L'argent' is een kaal dra ma. Een film die het karakter van een proces-verbaal heeft, met dat verschil dat Bresson er niet op uit is om de man te veroordelen. De scenes volgen elkaar snel op. Geen enkele handeling wordt echt 'uitgediept'. Neem de rechtbanks cène. Je ziet de vertegenwoordi gers van de rechterlijke macht zit ten, dan wordt de man voorgeleid, stilzwijgend hoort hij het vonnis aan, vervolgens wordt hij wegge leid. Einde scene. Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen zich storen aan deze snelle opeenvolging. Vooral iemand die dialogen wil horen die minuten duren, zal zich ergeren. Maar Bresson heeft dit procédé na tuurlijk niet voor niets toegepast. Wat hij doet is in wezen niets an ders dan de kunst van het wegla ten. Zou hij uitvoeriger zijn inge gaan op diverse aspecten van dit verhaal, dan zou 'L'argent' een on verteerbare film zijn geworden, een zich traag ontvouwend drama waarbij je in slaap sukkelt. Nu houdt Bresson de spanning er in. Want laat ik dat vooral duidelijk stellen: ondanks het feit datje weet dat het slecht zal aflopen met de hoofdpersoon is 'L'argent' een spannende film. Blijft over: de humor. Zoals ik al zei: op deze film is het predikaat leuk niet van toepassing. Het is een pessimistische film, gemaakt door iemand met een levensvisie die zo zwart is als de nacht. Dat pessimis me is Bresson gegund, maar: sluit zwartgalligheid humor uit? Ik zou denken van niet. Cynici kunnen prachtige grappen maken. Zo niet Bresson. Zijn films zijn be paald humorloos. En ondanks al het goeds dat je over zijn werk kunt zeggen blijf ik dat een handi cap vinden. WIM BRANDS 'Terms of endearment'; re gie: James Brooks; met Shirley MacLaine, Debra Winger, Jack Nicholson en Jeff Daniels; Lido 1, Lei den; al. James Brooks, producent van suc cesvolle televisieseries als 'Lou Grant' en 'Taxi driver', had moei te om zich als filmregisseur te be wijzen, toen hij aan 'Terms of en dearment' wilde beginnen. Niet temin kreeg hij geldschieters zover dat hij aan de slag kon. En afgelopen dinsdagnacht werd zijn debuut beloond met vijf Os cars. Zelf kreeg hij er een voor zijn regie, Shirley Maclaine mocht (eindelijk) in de prijzen vallen voor haar hoofdrol en Jack Nicholson kreeg de Oscar voor de beste mannelijke bijrol. Terechte Oscars, al valt er nog wel wat aan te merken. Brooks zelf zegt erover dat het een komedie is, veel critici vinden het echter een smartlap. Geen van beiden hebben gelijk. 'Terms of endearment' valt ge woon uiteen in twee delen: in een komisch'gedeelte en in een snotterend einde, dat het best met 'Love story' te vergelijken valt. Brooks wilde een film maken over twee vrouwen en in die opzet is hij meer dan geslaagd. Waar het om gaat is de moeder, Au rora, een lichtelijk hysterisch ge val. Dat blijkt al aan het begin, wanneer zij haar baby ervan ver denkt voortdurend in een coma te geraken. Even later in de film, we zijn dan acht jaren verder, is vader overleden en heeft de moe der-dochter-verhouding wortel geschoten in gevoelens van haat en liefde tegelijk. Ma wil alles controleren, bemoeit zich met al les, zelfs met de keuze van de echtgenoot, overigens een flap drol dus ?e heeft wel een beetje ^gelijk, maar toch. Dochter ver- Shirley MacLaine (rechts) en Debra Winger: haat-liefde-verhouding. trekt, maar kan moeder niet los laten. Een dagelijkse telefonade houdt de moeizame band stevig overeind. De echtgenoot heeft een kneuterig baantje als leraar, vindt geen be vrediging in de huwelijksband en houdt er liefjes op na. De dochter verliest zich dan even eens in een kortstondige verhou ding. Heel anders gaat het met de moe der. Die heeft al in vijftien jaar geen man in haar bed gehad, al woont er al evenlang een gruizi ge, puberale buurman naast haar. Deze voormalige astronaut (Jack Nicholson) verliest zich in dronkenschap en minderjarige meisjes. Uiteindelijk komen de twee buurtjes toch bij elkaar on der de dekens maar dan is de dochter al een eind op weg om akelig haar einde te vinden. Ze sterft namelijk aan kanker. Dat is dus het tweede en zeker minder geslaagde deel van de film Waar Brooks de psychologische spanning tussen moeder en dochter enerzijds en tussen moe der en astronaut anderzijds schetst, blijft het allemaal heel boeiend om naar te kijken. De drie personen spelen alleraardig ste kat-en-muis-spelletjes met el kaar, die niettemin neerkomen op een gevoel van hevig aan el kaar verknocht zijn. Belandt hij echter eenmaal in de sfeer van 'dochter moet dood', dan krijg je ineens vertekende figuren te zien. De moeder wordt ineens een alles-opofferend dier, de astronaut vergeet zijn liefjes en zelfs de egoïstische schoonzoon krijgt iets menselijks. Wanneer dochter eenmaal is gestorven, gloort aan de horizon een hereni ging van alle personen, behalve de dochter natuurlijk, die elkaar eerst dwarszaten. Dat is jammer, vooral omdat Brooks, naar hij zelf zegt, heeft geprobeerd de in trige en karakters zo eerlijk mo gelijk te benaderen en recht te doen aan een breed scala van ge beurtenissen en emoties. Dat zal dan wel zo zijn, maar je voelt je toch op de een of andere manier gepakt, omdat het zo voor de hand liggend is. Geluk kig trekt hij met een relativeren de opmerking door de moeder nog net zijn fout recht, waardoor 'Terms of endearment' niet hele maal een goedkoop verhaaltje is geworden. Met hotemetoten als MacLaine en Nicholson kan dat ook eigenlijk niet. Want, los van dat laatste deel, blijft er vooral door deze twee heel wat te genieten. Ma cLaine weet de lichte hysterie door heel kleine aanzetten uitste kend te typeren en Nicholson als de nooit volwassen geworden astronaut is gewoon zichzelf. Er vallen prachtige scènes te be wonderen, zoals wanneer Aurora en de astronaut voor het eerst met elkaar uitgaan. Na een woes te rit over het strand valt het tweetal letterlijk in het water en niets is mooier dan om MacLaine in haar protserige jurk als een onbehouwen boer door het water te zien stappen. Brooks heeft zijn acteurs goed we ten te regisseren, niet alleen de kopstukken, maar ook betrekke lijke nieuwkomers als Debra Winger en Jeff Daniels. Afgezien van de laatste sentimentele scè nes, is 'Terms of endearment' die vijf Oscars dan ook zeker waard. ANNEMIEK RUYGROK BLIJVERS "Schatjes" - Dé juiste balans tussen humor en horror, Lido 4. Leiden, Euro 3, Alphen. "Christine" - Een auto die niet met zich laat spotten. Luxor, Leiden. "Carmen" - Werkelijkheid en fanta sie door Carlos Saura ingenieus gekoppeld, Lido 3, Leiden. "Ciske de Rat" - Mooi, maar leeg, Li do 2, Leiden, Euro 1 en 2, Alphen. (OP)NIEUW "Sophie's choice"" - Adembene mend relaas van een Poolse vrouw in identiteitscrisis. Euro 4, Alphen. "Handgun" - City 1, Katwijk. "Zij noemden hem platvoet" - City 2, Katwijk. "Blue Thunder - City 3, Katwijk. "All about Eve" - City 4, katwijk. SEXFILMS "Blue Jeans" - Rex. Leiden. "Jonge meisjes zonder taboes" - Ci ty 4. Katwijk. NACHTFILMS "Vrouwtjes die er wel pap van lus ten" - Rex, Leiden. "Ciske de rat" - Euro 1, Alphen. "Sound of love" - Euro 2, Alphen. "Schatjes" - Euro 3, Alphen. "Prikkeling der zinnen" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "Scarface" - Asta (463500), 16 jr. 'The big chili" - Byou, al. "Ciske de rat" - Calypso (463502), al. 'Terms of endearment" - Babylon 1 (471656), al. "Silkwood" - Babyion 2, al. "The dresser" - Babylon 3. al. "Christine - Cineac 1 (630637), 12 jr. "Diamonds are forever" - Cineac 2,1 jr. "Gorky park" - Cineac 3, 16 jr. "Raiders of the lost ark" - Euro (667066), 12 jr. "Yentl" - Metropole 1 (456756), al "Fanny Alexander" - Metropole 2, 16 jr. "De schele koning en de kraai"- Me tropole 2, al. "E La Nave Va" - Metropole 3,16 jr. "Le Bal" - Metropole 4, al. "Sophie's choice" - Metropole 5, 16 jr. "Ciske de rat" - Odeon 1 (462400), al. "Schatjes" - Odeon 2. 12 jr. "Hotel New Hampshire" - Odeon 3, 'Terms of endearment" - Odeon 4, al. "Gekooide begeerte" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "China love" - Le Paris 2. 18 jr. "Het Weense hoertje op haar hoog tepunt" - Le Paris 3. 18 jr. AMSTERDAM "Silkwood" - Alfa 1 (278806). al. "Hotel New Hampshire" - Alfa 2, al. "The big chill" - Alfa 3. al. "L'ètè meurtrier" - Alfa 4. 12 jr. "E la nave va" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Carmen" - Alhambra 2, al. "Scarface" - Bellevue Cinerama (234876/266227). 16 jr 'Terms of endearment" - Calvpso 1 (266227 234876), al "Christine" - Calypso 2, 12 jr. "The big chill" - Calyrso 3. al. "Never so deep" - Cer.iraal (248933), 18 jr. "Rope" - Cineac (243639), 16 jr. "De schele koning en de kraai" - Ci neac. al. "Barry Lyndon" - Cinecenter (236615), 12 jr. "De stille oceaan" - Cinecenter, 16 jr- "Star '80" - Cinecenter. 16 jr. "Montenegro" - Cinecenter. 16 jr 'Terms of endearment" - Cinema 1 (151243). al. "Scarface" - Cinema 2. 16 jr. "Jesus Christ Superstar" - Cinema 2, al. "Ciske de rat" - City 1 (234579). al. "Hotel New Hampshire" - City 2, al. "Silkwood" - City 3, al. "Pauline a la plage" - City 4, 16 jr. "Gorky park" - City 5. 16 jr. 'To be or not to be" - City 6, al. "Schatjes" - City 7, 12 jr "Oblomow" - Kntenon. 16 jr. "Et Dieu crea la femme" - Studio K. 16 jr. "The dresser" - Leidsepleintheater (235909), al. "Stoute schoolmeisjes" - Parisien (248933), 18 jr. "De wraak van de Ninja" - Rem- brandtpleintheater 1 (223542), 16 jr. "Catherina, de naakte Tsarina" - Rembrandtpleintheater 2. 18 jr. "The exorcist" - Rex (246132), 16 jr. "18 fatal strikes" - Rex, 16 jr. "Rocco en zijn broers" - The Moviei 1 (245790). 16 jr. "La vie devant soi" - The Movies 2, 16 jr. "De dame met het hondje" - The Movies 3, 16 jr. "Yentl" - Tuschinski 1 (262633), al. "Le Bal" - Tuschinski 2, al. "Bluff - Tuschinski 3, 12 jr. "Sophie's choice" - Tuschinski 4, 16 "Diamonds are forever" - Tuschins ki 6. 12 jr. "Storia di piera" - De Uitkijk (237460), 16 jr. Glenda Jackson en Michael Cai- ne zijn op dinsdag 17 april bij K&O te zien in de film 'The Ro mantic English Woman'. Glen da Jackson is hierin Elizabeth Fielding, vrouw van de schrij ver Lewis Fielding. Elizabeth breekt uit haar be schermde bestaan en reist af naar Baden-Baden om tot zich zelf te komen. Al snel ontmoet zij de gigolo Thomas. Wanneer Lewis op de hoogte raakt van de verhouding, laat hij zijn vrouw aanrommelen, omdat hij zo aan stof wil komen voor een filmscenario. Regisseur Joseph Losey leverde met deze film een intrigerende drie hoeksverhouding af, waarin verder de acteurs Helmut Ber ger en Michel Lonsdale te zien zijn. (20.00 uur). Bij het Filmhuis LVC vanavond en morgenavond 'Aan een on bekende god' van Jaime Cha- varri (21.15 uur). Woensdag 'Posession' van Andrzej Zu- lawski, waarin Isabelle Adjani een door het kwaad bezeten vrouw is, die bovendien nog vervreemd is van haar echtge noot (Heinz Bennent). Er gaat Glenda Jackson. een sterke suggestieve kracht uit van deze in Berlijn opgeno men film. (20.00 en 22.15 uur). 'Eraserhead' van David Lynch staat donderdag op het pro gramma. Een nogal broeierige film vol bovennatuurlijk en nachtmerrie-achtige wendin gen. (20.00 en 22.15 uur). Bij LAK-Cinema staat Shakes peare dinsdagavond op het programma. 'Hamlet' van de Rus Grigori Kosintsew om pre cies te zijn. die voor de verfil ming uitging van de vertaling van Boris Pasternak. Een zeer vrije vertaling, die hem visuFel veel ruimte bood. (20.00 uur).. De sensatiepers van het Hearst- concern werd in 1928 in het to neelstuk The Front page' aan de kaak gesteld. In 1930 werd dit stuk verfilmd en in 1974 maakte Billy Wilder, zelf ooit journalist, er een nieuwe versie van. Walter Matthau en Jack Lemmon zijn twee persmus kieten. De eerste is hoofdre- dactuer, de laatste verslagge ver die de executie van een ter- doodveroordeelde moet ver slaan. Juist op deze dag dient Lemmon echter zijn ontslag in om eindelijk te kunnen trou wen met zijn Peggy. Maar de hoofdredacteur wil daar een stokje voor steken: hij stuurt de meest onhandige verslagge ver naar het gerechtsgebouw. Lemmon ergert zich groen en geel, vooral als de terdoodver- oordeelde weet te ontsnappen. Wilder maakte met deze 'Front page' een heel geslaagde ko medie. (zaterdag, Nederland 2, 23.15 uur). Op Duitsland 2 begint zondag avond 'De Toverberg' naar de roman van Thomas Mann. Een gigantische onderneming met een internationale bezetting van meer dan honderd acteurs, waarin het tijdsbeeld van 1912 herleeft. (20.15, vervolg op dins dagavond 19.30, derde deel vrijdagavond om 20.15 uur). Op Nederland 2 is volgende week vrijdagavond 'Amarcord' van Federico Fellini te zien. Jack Lemmon morgenavond te zien in 'The front page'urchiefToti» Een vijftigjarige man komt tot de ontdekking dat hij van zich zelf en zijn omgeving is ver vreemd. Om zyn geestelijk evenwicht te herstellen onder neemt hij een speurtocht naar de bronnen van zijn jeugd in een dorpje aan de Adnatische kust. Zijn geheugen dient hem daarbij als enige leidraad. (23.25 uur) Zondagavond valt op Duitsland 1 de wereldpremière te bele ven van 'Duel zonder genade' van Richard Dembo. Michel Piccoli en Liv Ullmann spelen de hoofdrollen. (20.15 uur). Ook de VPRO brengt een pri meur: 'Caution danger" van de Griek George Stamboulopou- los. (woensdag 20 33 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19