gevecht tegen de bierkaai' S 'Een 'Beginnen vanuit een nul-niveau PODIUMBLIK Recital noodt tot vergelijken Liederenrecital door Llsette Emmink, sopraan, Ellen van Lier, sopraan, Frans Huyts, bariton en Jan Aarsen, piano, gepresenteerd door Thea Ek- ker-Van der Pas. Kapelzaal K&O, 26 maart. LEIDEN Thea Ekker-Van der Pas presenteerde gisteravond een liederenprogramma waarin de mogelijkheid tot vergelijken in meer dan één opzicht.gestimuleerd werd. Vele componisten zijn in het verleden kennelijk op dezelfde teksten gestuit, wanneer zij zochten naar materiaal voor liederen. Wanneer de diverse interpretaties van eenzelfde tekst naast elkaar te beluisteren zijn, zoals gisteravond, geeft dat niet alleen meer zicht op de 'taal' die verschillende compo nisten hanteerden, maar ook op de verscheidenheid van interpreta ties van één tekst. Naast de eenvoud van Schubert's zetting van 'Der König von Thule', waar Schubert steeds bijna dezelfde melodie blijft gebruiken, wat op den duur versoberend versterkend werkt, is Liszts versie van deze tekst, waarin vele tekstherhalingen en dramatische onderstre pingen voorkomen, enigszins bombastisch. Op dezelfde manier was het mogelijk Hahn, Fauré en Debussy met elkaar te vergelijken (in 'Mandoline', 'Clair de lune' en 'Green') en toonzettingen van Duitstalige teksten zoals 'Wer nie sein Brot', 'Nur wer die Sehn- sucht kennt' en enkele verzen uit de 'Dichterliebe'. Onvermijdelijk zijn ook de vergelijkingen tussen de uitvoerenden, die alle vier in de eindfase van hun studie aan het conservatorium te Den Haag zitten. De pianist Jan Aarsen paste zich met vaardig heid aan aan de verschillende stijlen die hij moest spelen en de zangers die hij begeleidde. Lisette Emmink, die relatief weinig aan het woord was, heeft een mooie ruime stem met een comfortabele hoogte. Haar uitspraak en houding zyn voor verbetering vatbaar, waardoor de liederen meer dimensie zouden kunnen krijgen Frans Huyts, hoewel muzikaal en expressief, mist een aantal techni sche vaardigheden, waardoor hoge tonen hees en krachteloos wer den en de dynamische extremen niet lukten. Een sterke en geraffi neerde uitstraling ging uit van Ellen van Lier. Zij beheerst haar vak erg goed; haar dictie is perfect verzorgd en haar presentatie geloof waardig, hetgeen bij liederen uit de Romantiek een prestatie mag heten ELLEN LOOYESTIJN Lichtvoetig werk van P.Bakkers Schilderijen en aquarellen van Popco Bakkers. Ars Studio, Pieterskerk gracht 9. Tot en met 8 april. Geopend: ma. XJm do. van 9.00-12.00 uur en van 19.00-21.30 uur. 's Zondags van 13.00-16.00 uur. LEIDEN - Werk van het Ars-lid Popco Bakkers vult op het ogenblik de ruimte van de Ars Studio. Het gaat om circa dertig olieverfschil derijtjes en aquarellen naar bijna uitsluitend landschappen in Leiden en omgeving en in Frankrijk. Herkenbare plekjes (de Leid se Langegracht, Warmondse volkstuintjes, een watermolen aan de Loire), maar ook landschappen die zich overal zouden kunnen be vinden, zijn op een Frans-impressionistische wijze uitgeschilderd. De moeilijke aquareltechniek is helaas slordig gebezigd en de resul taten zijn niet sprekend. De olieverfschilderijen zijn verdienstelij ker. Toetsrichting, uitwerkingsgraad en kleurbepaling lijken nogal eens slachtoffers van vage willekeur. Ook is er vaak storend veel gepenseeld en zijn sommige kleuren er wat al te nadrukkelijk bijgesleept (zoals een rode vlek in de lucht of rose en andere kleuren in het water). Niettemin is dit lichtvoetige werk best aardig, en sommige schilde ringen - met name die naar de volkstuinen in Warmond - getuigen van trefzekerheid. ANTOON ERFTEMEIJER le voj sn vé LEIDEN De Leidse theaters Ireda bieden deze week toneel en veel er M dans. gsraa n ko 'Schijn bedriegt' is de Nederland se titel van een als tragi-kome- die omschreven stuk van Nor- man Beim, de auteur van het stuk Sukseswaarmee Linda van Dyck en Willem Nijholt het afgelopen seizoen stad en land afreisden. Zijn 'Pygmalion en Galatea' is, jOI *n Nederlandse vertaling, in vrije produktie uitgebracht door het acteurspaar Pleuni Touw en Hugo Metsers, dat in dit toneelspel terzijde wordt ge staan door Ton Kuyl en Marij ke Veugelers. Het viertal komt er morgenavond mee naar de Leidse Schouwburg. Norman Beim tracht in dit stuk aan te tonen hoe betrekkelijk schoonheid is. De echtgenote van een succesrijk zakenman voelt zich door haar uiterlijk zo gefrustreerd dat zij zich heeft voorgenomen zich onder be handeling van een plastisch chirurg te stellen. Haar man vindt het een belachelijk idee en vraagt zich af, of hij nog wel van haar zal kunnen houden als haar uiterlijk een ingrij pende verandering zou onder gaan. Maar hij kan zijn vrouw, die ook vindt dat zij maatschappelijk achter blijft bij de charmes van haar sekse genoten, niet van haar plan af brengen. Redactie Pieler C. Rosier Danny Grossman De Danny Grossman Dance Com pany, een Canadese groep, die al eerder in deze stad is ge weest en komende zondag de slotavond van het Spring-Dan- cefestival zal verzorgen, staat donderdagavond op de plan ken van het theater aan die Ou de Vest. De voorstellingen van deze groep ademen over het al gemeen een grote mate van uit bundigheid, veelal, gepaard met humor. Danny Grossman laat echter niet alleen de zonni ge en amusante kant van het leven zien, hij schetst evenzeer een somber en cynisch beeld. In 'Endangered species' bijvoor beeld verbeeldt hij een soort ho locaust, waarin de dansers te gelijkertijd vervolgers en ver volgden zijn. In 'National Spi rit' steekt hij de draak met de patriottische optochten in de Verenigde Staten, compleet met stars en stripes en majoret tes. Lionel Hoche en Daniella Luca van de juniorengroep van het NDT in Jardi Tancat. (foto Sven uisa» Miel Cools Miel Cools is een vrolijke Vla ming, die al sinds een ver in het verleden verscholen decennium liedjes maakt en liedjes zingt. Een troubadour, die de spot drijft met al die zaken, waar over Nederlanders en Belgen zich druk kunnen maken. Lied jes over de kleine en de grote dingen van het leven, veelal doortrokken van een lichte iro nie. Met deze liedjes staat hij zaterdagavond in de schouw burg, niet voor het eerst overi gens. Veel van de liedjes zullen de fans van Miel Cools bekend in de horen klinken. Wat men te horen krijgt is een soort ver- zoekprogramm 'Ik heb de ver zoeken van de mensen niet in een kaartsysteem onderge bracht, maar ik weet wel pre Scène uit 'Het najaar van de heksen', kindertoneel van toneel groep Amstel. (foto Herry Hubert) cies welke het zijn', aldus Miel Cools zelf. Miel Cools een beetje op herhaling dus, maar toch ook met enkele nieuwe liedjes. Teatro della Valduca Voor visueel theater kan men woensdag- en donderdag avond in het LAK terecht. Daar treedt dan het Italiaanse Teatro della Valdoca op, in de voorstelling 'Lo Spazio della Quiete'. Ook deze groep was op het Spring Dance Festival aan wezig. Elders op deze pagina meer hierover. Junioren NDT Op vrijdagavond is de beurt aan de Juniorengroep van het Ne derlands Danstheater om in het LAK te verschijnen. Het programma vermeldt drie cho reografieën. 'Jardi Tancat'(ge sloten tuin) is nieuw voor Lei den. Het werd gemaakt door Nacho Duato, die als danser deel uitmaakt van het NDT. Een sierlijk ballet, waarvoor Duato zich heeft laten inspire ren door zijn Catalaanse ge boortegrond. Wel drukt Duato nadrukkelijk de voetsporen van Jiri Kylian, zijn leermees ter. Van diens hand is het oude re, maar daarom niet minder mooie 'Stool Game'. Voorts 'Lieder ohne Worte', een ouder werk van Hans van Manen, door de juniorengroep op nieuw op het repertoire geno- Barbara Duijfjes De zich 'performance-kunstena res' noemende Barbara Duijf jes komt zaterdagavond met haar nieuwste produktie, 'Sleep tight' naar het LAK. Ze laat zich hierbij inspireren door het verschijnsel slaap. Amsteltoneel De zondagmiddag-voorstelling in het LAK wordt ditmaal ver zorgd door het Amsteltoneel met 'Het najaar van de hek sen', een spel over het dorp aan de rivier waar de heksen ko men. Het is bedacht en geschre ven door Mies Bouhuys en van muziek voorzien door Joop Stokkermans. |nSDAG 27 MAART 1984 KUflSt -tv Leidse groep M3 brengt stuk over kinderbescherming M3 brengt 'Kinderen in je achterhoofd' vrijdag in het LVC. Op de foto v.l.n.r. Marty, Margriet en Mariene. (foto Holvast) betaa In Bi ract gj ;edse r het IeidEN - Met theatergroep act isT^3' is het net zo gegaan als ulden me* k°h die steeds maar n de J z'n snuit door de gaten in het en va hek wringt omdat hij denkt ?rond|dat daar het lekkerste gras groeit. Om er uiteindelijk selte achter te komen dat in de ei- ent on gen wej tussen z'n bokkepo- r ten de smakelijkste sprietjes ursp, staan. lete p keer i de lu door 'eranc Ariejan Korteweg septe and sl m abj3 speelt vrijdagavond op de thee- e polil zolder van het Leids Vrijetijds- en da centrum aan de Breestraat. Mar en Z\ ty van Rayen, Mariene van 11 de I Steensel en Margriet Lamorée (3 s te maal M, vandaar) wilden al jaren n de 1| theater maken. Ze waren met ca de p baret en toneel begonnen toen ze nog op de Lok, school voor so- kunr ciaal-agogisch werk, in Leiden inee 2 zaten. Na de opleiding hadden ze ^net. alle drie een tijdje een baan. kan ^an dat werk kwam een eind. Mar- ial v ty en Mariene vatten het oude dc plan weer op om theater te gaan er dr maken. Ze probeerden van alles, piekerden zich suf, en kwamen met een stuk over relaties op de proppen. De hulp van Margriet werd ingeroepen. Zij moest de rol van hond spelen. Erg tevre- ïee den met het resultaat waren ze niet. Ze bleven zoeken. n £r$p een forumdiscussie over kin- *0-p< derbescherming in Artis ("heel hand! toepasselijk", zeggen ze) in Am- Drotei sterdam ging er een lampje bran- uur. den. Natuurlijk: kinderbescher- ïO-rr. ming, eigenlijk lag het erg voor 1 het I de hand. Hun hele opleiding lang ;en 0 hadden ze zich geërgerd aan hoe g eei daar wordt gewerkt. De situatie m pij in tehuizen ging hen alle drie n dj zeer ter harte. Ze hadden zich in r Wil hun opleiding met kinderbe scherming bezig gehouden. Mar iene is in tehuizen opgegroeid en werkte er ook een tijdje. De an dere twee liepen stage in tehui zen voor kinderen, die uit de ou derlijke macht zijn ontzegd. Maar de onvrede over de situatie daar was zo groot dat ze er niet hun beroep van wilden maken. "Het is vechten tegen de bier kaai", zeggen ze. "Je bent steeds bezig van een slechte situatie nog het best mogelijke te ma ken". In Paradiso werd 15 januari een tri bunaal over kinderbescherming gehouden. Op de affiches daar voor werd een theatergroep aan gekondigd, maar een telefoontje leerde dat die groep nog niet was gevonden. '3M' bood zich aan en had in twee maanden een toneel stuk klaar: 'Kinderen in je ach terhoofd', zelf geschreven, gere gisseerd en gespeeld. De reacties tijdens het tribunaal waren en thousiast genoeg om de M-briga- de moed voor de toekomst te ge- Hot dog Over de inhoud: de voorstelling valt in twee delen en een mid denstuk uiteen. Het stuk begint met een meisje dat na allerlei overplaatsingen in een tehuis komt. Dat geeft spanningen, want als een nieuwe pupil komt, moet de groepsleider zijn aan dacht verdelen. Andere bewo ners reageren dat op de nieuwko mer af. Dan volgt het tussenstuk, waarin de drie figuren een mono loog houden. Daarin blikken ze terug op hoe het was en maken plannen voor de toekomst. In het tweede deel zijn we twee jaar verder. De twee meisjes zijn op kamers gaan wonen. Ze ont moeten elkaar in wat M3 aan duidt als een centrum om van de hulpverlening af te kicken. Ze zetten zich af tegen de hulpverle ning en blijven er tegelijk aan hangen. Volgens Marty, Mariene en Margriet een probleem dat on losmakelijk met een tehuizen- ieugd samenhangt. "We hebben situaties weergegeven waarvan we weten dat die veel vuldig in tehuizen voorkomen. We laten zowel de positie van de pupil als van de hulpverlener zien. De fuikwerking voor het kind, dat in de hulpverlening verzeild raakt en daarvan afhan kelijk wordt, zich niet meer los kan maken. En de hulpverlener, die is ingeklemd als een worstje in een hotdog. Van twee kanten wordt aan hem getrokken door zowel de organisatie als de pu pil". Met aanbiedingen om in tehuizen te spelen loopt het overigens nog niet storm. "Die vinden de strek king veel te negatief. Dat is onte recht. Het is echt geen zielig ver haal, waarin alleen maar ellende en scheldpartijen voorkomen. Het is juist realistisch. We laten zien hoe pupillen geen inzage hebben in de rapporten die over hen worden geschreven. We la ten zien hoe ze worden gedwon gen de contacten met de ouders te verbeteren, terwijl ze zelf heel goed weten dat dat geen enkele zin heeft. Het stuk is realistisch. Dat bleek ook tijdens het tribu naal. Juist de pupillen uit tehui zen herkenden zich in het spel". Wat M3 maakt kan tot het echte vormingstoneel worden gere kend: het publiek bewust maken van maatschappelijke misstan den. Dat blijkt ook uit de volgen de pijl op hun boog. Het JAC (Jongeren Advies Centrum) heeft hen gevraagd een stuk over schoolverlaters te schrijven. Maar als hen wordt gevraagd wat voor hen belangrijker is: vor ming of toneel, kiezen ze toch eenstemmig voor het laatste. Al moet het natuurlijk wel links en kritisch blijven. 'Teatro della Valdoca' wil voorbij tijd en ruimte UTRECHT - Teatro della Valdo ca uit Italië is vóór het eerst voor optredens in ons land. Dit weekeinde was de groep op het Spring Dance Festival in Utrecht. Daarna is het Leidse LAK het enige theater dat nog wordt aangedaan voor de groep terugkeert naar Cesena, een plaatsje in de omgeving van Bologna op de Po-vlakte. Die aanwezigheid op Spring Dance zou de verkeerde sug gestie kunnen wekken dat het hier een dansgroep betreft. Maar wat het dan wel is, is veel moeilijker uit te leggen. Mariangela Gualtieri, Paola Trom bin en Cesare Ronconi, de drie leden van de groep, hebben de voor theatermakers nogal ongewone vooropleiding van architect. Meteen toen ze in 1976 van de universiteit af kwamen (architectuur is in Ita lië een universitaire opleiding) zijn ze met het Teatro della Valdoca begonnen. Daarnaast is ieder van hen met eigen pro jecten bezig, die meer op het gebied van de beeldende kunst liggen. In het LAK brengen ze 'Lo spazio della quiete' (de ruimte van de stilte), hun meest recente voorstelling. Hun theater heeft minstens even veel met beeldende kunst als met toneel te maken. De voor stelling is niet vanuit tekst, maar vanuit beelden tot stand gekomen. Ieder van de drie le den werkte afzonderlijk twee maanden aan tekeningen en schetsen. Later zijn die ideeën tot een geheel gesmeed. "We zijn niet als acteurs in theater geïnteresseerd. We gebruiken theater omdat het nuttig is voor ons werk", zegt Cesare Ronconi, de regisseur van de voorstelling. Metronoom Uitgangspunt voor 'Lo spazio della quiete' was een 'black box'. Een ruimte in de werk plaats van Teatro della Valdo ca werd geheel met zwart plas tic bespannen, niet alleen de achter- en zijwand, maar ook vloer en plafond. "In die ruim te hebben we ook geleefd, soms zelfs geslapen", vertelt Cesare Ronconi. "We wilden vanuit een nul-niveau begin nen, een absoluut abstract ver trekpunt, waaraan geen enkel verhalend gegeven, zelfs geen historie te pas zou komen. Het is een reis door de nacht, op zoek naar een referentiepunt". Die abstractie werd ver doorge voerd. Mariangela Gualtieri en Paola Trombin, de twee vrou wen die in het stuk spelen, werden A en B genoemd. Als er geen verhaal te vertellen is, heeft een voorstelling een an dere structuur nodig. Daarom kreeg de persoonlijkheid van die beide figuren geleidelijk meer vorm in kleding en ge drag. Uit bovenstaande kan al worden afgeleid dat Teatro della Val doca veel achterwege heeft ge laten. Gesproken wordt er he lemaal niet en bewogen nau welijks. Ronconi: "Alle bewe gingen van het menselijk li chaam, hoe gering ook, kun nen interessant zijn. Als je maar het goede gezichtspunt hebt. Wij pogen steeds de aan dacht van het publiek te stu- Ook muziek is bijna geheel afwe zig. De hartslag van een metro noom geeft het tempo aan. Een doorgaand ritme, dat de tijd tot stilstand dwingt. Alleen een kort fragment van J.S. Bach laat de wijzers weer lopen. Onwennig "De toeschouwer moet een deel van het werk doen", zegt Ron coni. "Het is niet je cultuur, maar je onderbewustzijn waar op de voorstelling een beroep doet. Door de donkere ruimte en de b^jna volledige afwezig heid van muziek valt het besef van tijd en ruimte weg, de refe renties die je gewoonlijk han teert. Mensen staan daar on wennig tegenover, zijn er zelfs bang voor. Het kan je heel diep raken. We willen dat het pu bliek door onze voorstellingen geraakt, veranderd wordt. De reacties zijn vaak heel direct. Onlangs sprong na afloop van een optreden in Italië een vrouw van ongeveer vijftig jaar spontaan het podium op en omhelsde ons. Maar we maken ook mee dat mensen voortijdig de zaal verlaten". De houding waarmee de toe schouwer kijkt, is volgens Ronconi van groot belang voor de waardering van de voorstel ling. Bij optredens in Italië werd daarom een 'prima sale' ingericht, die het publiek de gelegenheid bood te 'anti chambreren', op de juiste tem peratuur te komen; een door gang met objecten, die je moet passeren alvorens de zaal te be treden. Tijdens Spring Dance was dat door regen en plaats gebrek niet mogelijk. Of in het LAK een 'prima sale' kan wor den ingericht is nog onzeker. Buitenbeentje In Italië is Teatro della Valdoca een buitenbeentje. Volgens Ronconi is daar de huidige trend om heel technisch thea ter te maken, met gebruikma king van verschillende media, waaronder meestal video. "Ze prostitueren zich", zegt hij. "Ze weten wat het publiek wil zien en passen zich daaraan "Ons theater is absoluut niet technisch. We gebruiken enkel wit licht. De attributen zijn heel simpel: stenen aan een touw. Het is een harmonisch decor. De stenen hangen in evenwicht, hun zwaarte wordt weggenomen door het touw. Dat is zowat alles. Als er meer bij zou komen, zou dat het evenwicht ontregelen". Al neemt Teatro della Valdoca in het hedendaagse Italiaanse theater een uitzonderingsposi- Scène uit 'Lo spazio della quiete', morgen en donderdag in het LAK-theater. ,foto tie in, Cesare Ronconi wijst wel op hechte banden met de historie. "De bewegingen lij ken op die van schilderijen uit de dertiende eeuw, zoals die van Giotto. Daar liggen voor ons de bronnen, al is onze ver beelding ervan niet figuratief, maar abstract. In zekere zin is ons theater zeer klassiek. We hanteren immers een strikte eenheid .van ruimte en tijd". 'Lo spazio della quiete' eindigt met een dageraad. Die vormt meteen ook het begin van de volgende produktie, die bin nenkort op de Biennale in Ve netië in première gaat. 'Le radi- ci dell'amore' (de wortels van de liefde) is de titel ervan. Van uit de bezinning van de zwarte zaal gaan de spelers dan naar buiten. De 'liefde' uit de titel is niet zozeer die tussen mensen, maar die voor het universum, zowel natuurlijk als door men sen gemaakt. Als de groep morgen woensdag en donderdag in het LAK op treedt, is daar ook een boek werk over 'Lo spazio della quiete' te koop. Met daarin een aantal van de ontwerptekenin gen van de leden van het gezel schap, een paar nogal crypti sche beschouwingen van Ita liaanse critici over de produk- ties van Teatro della Valdoca en adembenemende foto's, die Guido Guidi van de voorstel ling maakte. ARIEJAN KORTEWEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17