c Julio Cortazar (69) overleden Nieuwe produkties bij Haagse Comedie 'Nasmak': te lang ondergewaardeerd JURY WORLD PRESS PHOTO DRUK AAN HET WERK Expositie Haagse arbeider Kijk op achter kant van concert- bedrijf Kunstbeleid wordt aan tribunaal voorgelegd Tom Keating overleden 'Vrijen' van David Mamet blijft steken in kleffe seksgrappen MAANDAG 13 FEBRUARI 1984 Schrijver romans en novellen PARIJS (AP/AFP) - De van oorsprong Argentijnse schrij ver Julio Cortazar is op 69-jarige leeftijd in een zieken huis in Parijs overleden. Cortazar, die zich in 1981 tot Frans staatsburger het natura liseren, was bekend om zijn korte verhalen en romans. Van hem zijn onder meer 'Rayuela' (1963), 'Los Premios' (1964) en 'Libro de Manuel' (1973). Radio - tv - kunst Archieffoto van Julio Cortazar. (foto ANP) Première Centrum HAARLEM (ANP) - Bij toneel groep Centrum worden drie pro- dukties ingestudeerd die binnen kort in de Toneelschuur in Haar lem hun premières beleven. Be gonnen wordt op 22 februari met twee éénacters van Wim T. Schippers: 'Evengoed nog een hele zit' en 'Waar gaat het over?' Twee weken later, op 8 maart, volgt 'De wedstrijd' een stuk van de scholengroep geschreven door Peter Romer. De wedstrijd gaat over jonge mensen die zich in het bailroomdansen hebben gestort om zodoende de 'chaoti sche' maatschappij te ontvluch ten. Tenslotte speelt het gezelschap op 28 maart 'Jubileum' van George Tabori. De schrijver laat de vijf tig jaren (toen Hitier aan de macht kwam) die het jubileum omspant, samenvallen en dat maakt het mogelijk het systema tische geweld van toen en nu in een beeld te bezien. De dood van zijn metgezellin Carol Dunlop in november 1982 had Cortazar sterk aangegrepen. De auteur, die sinds 1951 in Frank rijk woonde, was een verdediger van de rechten van de mens en een vijand van het inmiddels ver vangen militaire bewind in Bue nos Aires. Hij nam trouw deel aan de betogingen die elke don derdag uit solidariteit met de fa milieleden van vermisten plaats hadden voor de Argentijnse am- Parijs. Cortazar, die werd beschouwd als een van de belangrijkste heden daagse Latijn samerikaanse schrijvers met fantastische en door de mythe van de reïncarna tie van de mens bezeten verha len, was in augustus 1914 uit Ar gentijnse ouders in Brussel ge boren. Na de Eerste Wereldoor log ging hij naar zijn vaderland en studeerde in Buenos Aires. Bewonderaar van Edgar Allan Poe, Jean Cocteau en Jorge Luis Borges, werd hij vertaler en on derwijzer. Gekant tegen het regi me van Juan Peron, weigerde hij een leerstoel aan de universiteit en begaf zich in 1951 in vrijwilli ge ballingschap in Parijs op een beurs van de Franse regering. Hij publiceerde omstreeks dezelf de tijd zijn eerste bundel fantas tische novellen, 'Bestiaire'. In 1960 verscheen zijn eerste ro man, 'Les gagnants'. Daarna volgde een reeks novellen en ro mans, alle geschreven in het Spaans en vertaald bij uitgever Gallimard. Naar 'Les fils de la Vierge', een no velle ontleend aan 'Armes secre tes', maakte de Italiaanse regis seur Michelangelo Antonioni zyn film 'Blow up'. AMSTELVEEN - Ruim 800 fotografen uit 50 landen hebben bijna 5000 foto's ingezonden voor de zevenentwintigste World Press Photo. De in ternationale jury van wie ook de Leidse fotograaf Dirk Ketting hur- DEN HAAG (ANP) - Het Haags gemeentemuseum besteedt van 25 februari tot en met 14 oktober aandacht aan de Haagse arbeider van vlak na de eeuwisseling. In deze tijd was de nijverheid de grootste werkgever in de stad. De tentoonstelling stelt dit wat op de achtergrond geraakte beeld van de stad aan de orde aan de hand van een gefingeerd arbeidersgezin. De huisvader van dit gezin werkt aanvankelijk bij een pletterij, Wie zich wel eens afvraagt wat er zoal voorafgaat aan het optreden van een orkest kan het antwoord op deze en vele andere vragen vinden in een boekje over het rei len en zeilen van het orkestbe- drijf achter de schermen. P.W. Schilham, thans directie-se cretaris van het Residentie Or kest, heeft vanuit zijn 20-jarige ervaring in de organisatorische kant van het Nederlandse orkest- leven een zeer lezenswaardig boekje geschreven, waarin de concertbezoeker een kijkje wordt gegeven op 'de achterkant van een orkest'. In korte hoofdstukken wordt uit de doeken gedaan hoe de organi satie van een orkest in elkaar zit, wat de functie van de concert meester en de aanvoerders pre cies inhoudt, wat de taak eri de positie van de dirigent is. Men vindt er informatie over het werk van de impresario, hoe de programma-samenstelling tot stand komt en wat er allemaal komt kijken bij een tournee. De netelige kwestie van het Neder landse orkestbestel wordt aange stipt maar kon gezien de onzeke re situatie op dit moment nog niet uitvoerig behandeld wor den. Financiering, jeugd- en schoolconcert, publiekswerving en subsidiëring worden beknopt behandeld. Het geheel is ver lucht met passend fotomateriaal. MIES ALBARDA Toj toj - achter de schermen van het orkestbedrijf door P.W. Schilham, Uitgeverij Nijgh Van Ditmar, 's- Gravenhage. maar wordt dan werkloos. Hij gaat dan naar de werkverschaf fing en moet in de Scheveningse duinen terreinen egaliseren voor de aardappelteelt. Later wordt hij meubelmaker. Zijn vrouw verdient bij als thuisnaaister, ter wijl een dochter geld inbrengt als dienstbode bij een familie. Volgens het museum was het dage lijkse leven van het gezin niet op windend. Werken, eten en beko men van de vermoeienissen wa ren de belangrijkste bezigheden. kend met donkere trui) deel uitmaakt, heeft er veel werk aan om uit te maken wie als winnaar kan worden aangewezen. SYDNEY - De 36-jarige Engelse popmusicus Elton John heeft zaterdag bij monde van zijn woordvoerster laten weten dat hij zijn vrijgezel lenbestaan opgeeft en in het huwelijk zal treden met Renata Blauel, een opnametechnica die zijn eerste aanzoek nog had afgewezen. Het huwelijk zal morgen in de Australische stad Sydney worden geslo ten, aldus Johns woordvoerster Patti Mostyn. Zij wilde de leeftijd van Renata Blauel, die in München is geboren maar in Londen woont, niet onthullen. De aspirant-echtelieden kennen elkaar onge veer twee jaar. ,f0to ap> DEN HAAG (ANP) - De Haagse Comedie brengt volgend seizoen zeven nieuwe produkties uit in de Koninklijke Schouw burg. Eind september gaat 'De ambassa deur' van Mrozek in première in de regie van Wim van Rooij. Het stuk wordt gevolgd door het klassieke meesterwerk 'Romeo en Julia' van Shakespeare, gere gisseerd door artistiek leider Guido de Moor. De andere artis tiek leider, Eddy Habbema, komt hierna met 'de komst van de schorpioen', een beklemmend stuk van Bernard-Marie Koltes. Vlak voor kerstmis is er de eerste voorstelling van 'Trilogie van het weerzien' van Botho Strauss in een regie van Carl van der Plas. Vanaf half maart is 'De troonsaf stand' te zien, een modern licht voetig stuk van Ruth de Wolff over de verboden liefde tussen een kardinaal en ex-koningin Christina van Zweden, regie Ed dy Habbema. Verwacht wordt dat 'Medeia' van Euripides, gere gisseerd door Peter de Nuyl, een topper in het nieuwe repertoire wordt. Het seizoen wordt beslo ten met 'De Spaanse Brabander' van Bredero, regie Jules Royaards. AMSTERDAM (ANP) - Een kunsttribunaal onder voorzitter- schao van Jan Rogier zal zater dagmiddag 18 februari in de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum in Amsterdam een oor deel vellen over het gewraakte kunstbeleid van het kabinet Lubbers. Organisator is de Be roepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), die al maan den actie voert tegen wat de ver eniging het afbraakbeleid van de regering noemt. De aanklacht zal worden uitge sproken door Hans Croiset (Pu- bliekstheater). Er zijn dertien ge- tuige-deskundigen uitgenodigd, onder wie Jan Kassies van het Instiuut voor theateronderzoek, de beeldend kunstenaar Bernd Lehmann, de fotograaf Dolf Toussaint, de architect Aldo van Eyck en de filmer Rolf Orthel. Operastichting komt met Manon Lescaut SCHEVENINGEN (ANP) - De Nederlandse Operastichting geeft donderdagavond 16 februa ri in het Circustheater in Scheve- ningen de première van Manon Lescaut van Giacomo Puccini (1858-1924), met een herhaling op 18 februari. De titelpartij wordt gezongen door de Tsjechische sopraan Gabriela Benackova. De Braziliaanse te nor Eduardo Alvares vertolkt de rol van Des Grieux. Henk Smit zingt de rol van Lescaut, de broer Manon en Pieter van den Berg neemt de rol van Geronte voor zyn rekening. De regie is van Filippo Sanjust, die tevens de dekors en kostuums voor de produktie ontwierp. Bo- humil Gregtor dirigeert de tien voorstellingen begeleid door het Utrechts symfonie orkest het Ne derlands Operakoor treedt op onder leiding van Johannes Mik- kelsen. 'Mues ter-kunst vervalser' LONDEN (Reuter/AFP) - De Engelse schilder Tom Keating, specialist in vervalsingen van werken van grote meesters, is gisteren aan een hart aanval overleden. Hij is 66 jaar geworden. Keating specialiseerde zich in het maken van imitaties van de negentien- de-eeuwse schilder Samuel Palmer, maar hij schilderde ook in de stijl van Manet, Renoir en Van Gogh. In 1964 verkocht een Londense kunsthandelaar een van zijn imitaties van Palmer voor 2.500 pond (destijds ruim 21.000 gulden). Een kunstgalerij van naam had het werk 'echt' bevonden. Verleden jaar december wer den op een veiling 136 werken van Keating, zowel imitaties als oor- spronkelike werken, verkocht voor 72.000 pond (ruim 300.000 gulden) Vijf jaar geleden moest Keating op beschuldiging van het vervalsen van schilderijen voor de rechter verschijnen, maar in verband met zijn slechte gezondheid liet de officier alle aanklachten tegen hem vallen. Keating zei altijd dat hij niet om het geld schilderijen vervalste, maar uit protest tegen de wereld van de kunsthandel. LEIDEN - Behalve gloeilampen en een miljoenenelftal komt er ook hoogst interessante maar door de heren radio-discjoc- keys genegeerde muziek uit Eindhoven. Verantwoordelijk voor al dat ondergewaardeerde fraais is de groep Nasmak die zaterdagavond een drukbe zocht LVC trakteerde op een deels melodieus deels uiterst swingend concert. Nasmak leverde onlangs zijn nieuwste elpee, 'Silhouette' af. De groep die is uitgedund tot de kernleden Toon Bressers (drums), Henk Janssen (zang, toetsen en gitaar) en Theo van Eenbergen (bas en zang) lijkt met dit zowel onderhoudende als amusante werkje eindelijk een concept te hebben gevon den waarop ze wil voortbou wen. Voorheen presteerden Janssen en de zijnen het kers verse platen links te laten lig gen en vanaf het podium vriend en vijand te verrassen met de ene muzikale evolutie na de andere. Zaterdag echter bracht de groep een concert dat voor 99 pro cent bestond uit het Silhouet- te-materiaal. Aangevuld met een toetsenman, twee achter grondzangeressen en een gita rist en voorts geruggesteund door veel volgelingen van be neden de Moerdijk liet de groep horen én zien (het speel- genot was van de gezichten af te scheppen) erg tevreden te zijn met deze voorlopige eind fase. Een defecte podiumin stallatie direct aan het begin en een zowel hardhorende als hardleerse geluidstechnicus halverwege dreigden nog even roet in het eten te gooien. De mankementen aan hef begin werden snel verholpen en na dat later de geluidsmixer een dam had opgeworpen tegen de oorcellen vernietigende en al les overheersende drumklap pen die uit de enorme speaker- kasten rolden kon de groep zich opmaken voor een in het LVC nog maar weinig geëve naarde swingsessie. Daarvoor bracht de groep uiterst simpele maar wonderschone stukken met Oosterse invloeden en ero tische teksten waarvan 'Womb' de mooiste was: twee op kir rende geisha's gelijkende zan- De Eindht vense formatie 'Nasmak' in actie: een swin gende groep, die te lang is on- gewaardeerd geweest, maar nu goede toekomst tegemoet lijkt ie gaan. (foto Pred Rotwil geressen wier mond telkens werd gesnoerd door de formi dabele klappen van Bressers op zijn elektronische trommels maakten van dit nummer een heus evenement. Vanaf 'Air' was het swingen ge blazen met muziek en zang die' qua intonatie nogal geleek op die van de Talking Heads. Hoogtepunt van dit concertge deelte was de afsluiter '(This is not a) Message' waarin de groep zich waagde aan inge nieuze canonvokalen en op zwepende ritmes. Als Nasmak in het vervolg wat meer aandacht besteedt aan de performance durf ik de stelling aan zaterdag Neerland s meest vernieuwende en belangrijkste groep aan het werk te hebben gezien. Nu was de presentatie aan de houterige kant met knullige stoelendansen rond om de microfoons en een wat al te schuchtere voorman Jans sen op het overigens te kleine podium. Waar de groep voor staat bleef door een en ander nog wat in het vage en een voortdurend gebrek aan image kan wel eens leiden tot de ver wording tot een cult-band. En dat zou in dit geval hoogst spij tig zijn. WiM KULVUt/l Vrijen' van Davld Mamet door de Noordhollandse Stichting Drama Amsterdam. Gezien op 11 februari in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Het door Ton van Duinhoven vertaalde toneel- stuk 'Vrijen' is vorig jaar na de première door de kritiek bui- tengewoon slecht ontvangen. Daarop is reeds gewezen in een in deze kolommen verschenen interview met acteur Sjoerd Pleysier, die desondanks ach ter het stuk blijft staan. Met na me de vertaling en het taalge bruik als zodanig hebben het in die kritieken moeten ontgel den. Inderdaad is er uitsluitend één gespreksthema: seks, waar over in grove, zeer recht-toe- recht-aan gekozen bewoordin gen wordt gesproken. Het moet het taalgebruik voorstel len van het type grote bink en zijn wat bedeesdere vriend, ge speeld door Sjoerd PleySier en Huub Stapel, en in zekere mate ook van de twee minder duide lijk geprofileerde vrouwen, ge speeld door Hedie Meyling en Conny Postel. In het programmaboekje wordt dat deftig 'de verbale code van jongens en meisjes on the ma ke' genoemd. Daarin doet Ton van Duinhoven ook een po ging om de artistieke waarde van dit stuk aan te geven. Zo zou de schrijver een artistieke vorm aan de seksuele anekdo te hebben weten te geven; hij zou deze anekdote in dramati sche zin geïntegreerd hebben. En dat is nu net niet het geval - dit stuk 'Vrijen' is juist te veel in deze verhaaltjes en klef fe seksmoppenstijl blijven ste ken. Het is zeer fragmentarisch opge bouwd. Er zijn ruim dertig kor te scènes, waarin Danny en Debby een relatie proberen aan te gaan en uiteindelijk toch weer bij hun vriend en vrien din terugkeren. Waarom die re latie mislukt, wordt nauwelijks aangestipt. Al die losse scènes zijn goed voor een twee ver- haaltjes, waardoor de verbale stoerdoenerij teveel op zich blijft staan en eens te meer op valt. In het stuk valt dan ook met moeite iets van een dramati sche lijn te ontdekken. Er zijn tengevolge daarvan te weinig momenten, waarop je een an dere dimensie achter die gefor ceerd stoere fagade zou kun nen vermoeden en deze grof verwoorde stoerheid aldus een De vier spelers van dit stuk, die voor een deel al veel bekend heid genieten, vormen geza menlijk een nieuw gezelschap: de Noordhollandse stichting Drama Amsterdam (DRAM). Hoewel deze jonge acteurs en actrices met idealisme zijn be gonnen, is de keuze van hun eerste produktie eenvoudig een misgreep. Dat kan gebeu ren - en nu maar gewoon de volgende produktie afwach ten. WIJNAND ZEILSTRA. Pianist Daniël Wayenberg niet bijster overtuigend Koffieconcert door de pianist Daniè- Ie Wayenberg, met werken van De- byssy, Dutilleux en Brahms. Foyer van de Stadsgehoorzaal, 12 fe bruari. LEIDEN - Het spel van Daniël Wayenberg heeft iets weg van het weertype waar enorme rukwinden afgewisseld wor den door volkomen windstilte. Tijdens de rukwinden wordt de vleugel driftig aangevallen en produceert dit instrument machteloze, kaal-rammelende geluiden; tijdens de windstilte is er weer muziek waarneem baar en kun je even opgelucht ademhalen. Een gevolg van de ze manier van musiceren is dat de luisteraar de lijn van het be toog wel kwijt moet raken en de aandacht verslapt. De Sonate van Dutilleux (geb. 1916! werd onder de handen van Wayenberg een bombas tisch stuk, geschreven in de klassieke sonatevorm. Het eer ste deel leek een uitbarsting van jazzthema's en -ritmen, zonder veel samenhang, het tweede deel bevatte een pein zende, brede melodie, omge ven door duitstere harmonieën en het derde deel putte zich, na een monumentale inleiding, uit in agressieve en naar het scheen - zinloze staccatopas sages (staccato puntig, onge bonden). Toch is het stuk niet goed te hoordelen in deze uit voering, waar tussen piano zacht) en forte luit) geen en kele gradatie lijkt te bestaan en waar elke forte wordt onder streept door staccatospel. De Handelvariaties van Brahms, die Wayenberg vorig jaar ook al in Leiden op zijn program ma had staan, ondergingen eenzelfde behandeling en wer den langdradig, ondanks het hoge tempo. ELLEN LOOYESTIJN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 11