'Mijn wens voor In leven blijven' 1984? Betaling orkesten vanaf 1985 voor rekening rijk Boy George scoort hoog NOS maakt STER-spot Arno Hintjens, zanger-songschrijver van T.C. Matic ZATERDAG 7 JANUARI 1984 Radio - tv - kunst 'Dwangbuis' is de titel van een nieuwe rubriek, die in het vervolg elke zaterdag op deze pagina te vinden zal zijn. Telkens zal een meer of minder bekende streekgenoot haar of zijn licht laten schijnen over wat via het televisiescherm in die week de huiskamer is binnengekomen. Deze gast schrijvers mogen zelf uitmaken waarover en hoe ze willen schrijven. Ze zijn allen even deskundig op televisie-gebied als u zelf. Een uitzondering daargelaten. De titel klinkt misschien wat onvriendelijk in de oren. Alsof bij voorbaat de zegeningen van de electronische media over het hoofd worden ge zien. Dat is niet de bedoeling. Maar wie zal ont kennen dat een televisiescherm tirannieke trek ken heeft? Stel u voor: een volle kamer, waar boeiende gesprekken worden gevoerd. Eén druk op de knop is voldoende om de monden tot zwij gen te brengen. Dan wordt hoogstens nog ruzie gemaakt over welk net op moet. Een beeldbuis die aan staat, trekt de ogen naar zich toe. Vandaar. De eerste bijdrage is van de schrijver Kees Holier- hoek, die wel bij uitstek deskundig is op televisie gebied. Hij werd in 1941 geboren in Delft, stu deerde Nederlands in Leiden en woont in Leider dorp. In 1965 debuteerde hij met de bundel 'Ha nen in de kloostertuin', waarvoor hij de Reina Prinsen Geerligsprijs kreeg. Sindsdien ontwik kelde hij zich tot auteur van dramatische teksten voor toneel, radio, film Soldaat van Oranje) en televisie. Hij werkte onder meer mee aan de series 'V/aal- drecht', 'Klaverweide' en de 'Lemmings' en schreef onlangs het scenario voor 'De schaduw van het water' en 'Turkse aarde. Hollandse bo dem', wat hem de Visser Neerlandiaprijs oplever de. Holierhoek is bovendien secretaris/penning meester van de Vereniging van Letterkundigen. Nooit eerder is een schrijver erin geslaagd zich een jaar uit onze geschiedenis zo geheel toe te eigenen als George Orwell dat heeft gedaan met het jaar 1984. En dat alleen maar op grond van een misverstand. Want met de titel van zijn boek '1984' dat hij in 1948 heeft geschre ven, bedoelde hij natuurlijk niet het jaar dat thans is aange broken, maar enig jaar in de -vanuit 1948- nog verre toe komst. Voor "1984" mag ook "2034" gelezen worden, en vol- door Kees Holierhoek gens sommigen heeft hij met de omkering van de laatste twee cijfers ruimte willen scheppen voor een satire op de omstandigheden in het jaar waarin hij het boek schreef: 1948. Hoe het ook zij: hij heeft sukses gehad, want geen enkel zich zelf respecterend medium kon om George Orwell heen. Op de BBC World Service hoorde ik een uitvoerige discussie over de vraag of hij gelijk gekregen had. Het antwoord was in over weldigende mate: nee. Mrs. Thatcher die zich kennelijk persoonlijk aangesproken voelde, vond ook van niet. En zo maakte iedereen, al dan niet dankbaar gestemd, gebruik van een misverstand, ge creëerd door een doodziek schrijver die zich voor het schrijven van zijn laatste boek had teruggetrokken op het vrijwel verlaten eiland Jura, ten westen van Glasgow in Schotland. Sinds ik op de Duitse televisie de film 'Orwell op Jurs' gezien heb (donder dag 29 december 1983), kan ik het gevoel niet van me afzetten dat ik aanwezig geweest ben bij het schrijven van het boek, zo authentiek kwam mij de re constructie voor. Inclusief de tent waarin hij zich's nachts (buiten) terugtrok om de heil zame zeelucht in zijn tubercu leuze longen haar werk te laten doen. Programmés over kunstenaars (schrijvers, schilders, compo nisten) trekken niet veel kij kers om het uit te zitten. Eén ding kan er wel over gezegd worden: als je in zón program ma de mens vergeet en de kun stenaar in zijn volle glorie ver boven deze wereld laat zwe ven, ben je als programmama ker ten dode opgeschreven. En het omgekeerde geldt ook: je kunt de kunstenaar vergeten en de mens zo klein maken als je zelf wil. Vermakelijk mis schien, maar geen goed por tret. Tussen alle opgeblazen amuse ment en spannende speelfilms van de afgelopen week (het te rugzien van Its a mad, mad, mad world deed me veel ple zier, al is het bepaald geen ple zierige film) was het aanschou- Kees Holierhoek wen van De wereld van James Joyce (NOS, afgelopen dins dag) voor mij het hoogtepunt. Een moeilijke schrijver, Joyce, een man die in het tijdsbestek van één niet zo erg lang leven de eenzame tocht maakte van het vrij conventionele (voor treffelijke) verhaal naar de grens van wat nog binnen een roman tot uitdrukking ge bracht kan worden, van schet sen over het leven van bewo ners van Dublin tot de inge wikkelde dromen van een kroegbaas in dezelfde stad, nauwelijks meer te begrijpen, nauwelijks meer te vertalen. Maar wat een prachtige, ont roerende film. Wat een drama binnen het bestek van een por tret. DEN HAAG (GPD) - Minister Brinkman van welzijn, volksge zondheid en cultuur (WVC) streeft ernaar de exploitatielas ten van de provinciale orkesten per 1 januari 1985 voor zijn reke ning te nemen. De „verlegging" van de subsidiestromen, zoals voorgesteld in het rapport van de Landelijke Werkgroep Orkesten- bestel (zg. „commissie-Suther- land"), moet dan gerealiseerd zijn. Dat wil zeggen dat vanaf die datum het rijk de salarissen van de musici en andere kosten van de orkestapparaten financiert, de gemeenten de kosten van de ac- commodatieè waarin geconcer teerd wordt en de provincies de kosten verbonden aan de mu- ziekspreiding. Dit staat in een brief van de minis* ter aan alle provinciale symfo nieorkesten, met uitzondering van het Nederlands Balletorkest, het Nederlands Kamerorkest, het Utrechts Symfonie Orkest en het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest. Deze laatste zijn betrokken bij de nieuwe opzet van de Amsterdamse operavoor ziening, waarover een commissie onder leiding van Han Lammers (burgemeester van Almere) moet adviseren. In een afzonderlijke brief aan de drie grootstedelijke orkesten, te weten het Concert gebouworkest, het Residentie- Orkest en het Rotterdams Filhar monisch Orkest, staat dat de sub- sidièring-nieuwerstijl zal worden geregeld in overleg tussen het rijk en de betreffende gemeenten (zgn. „bestuursovereenkom sten") over de instandhouding van de podiumkunstinstellin gen. Volgens een woordvoerder van het departement is de brief van de bewindsman aan de provinciale orkesten een „exacte vertaling van wat de Landelijke Werk groep Orkestenbestel eerder aan de minister heeft geadviseerd". Over het verloop van de gehele orkestenoperatie wordt in het schrijven gezegd dat de herin richting van het bestel geleide lijk zal worden ingevoerd en dat de „eindsituatie" pas in 1988 zal zijn bereikt. Met grote nadruk ontkent de woordvoerder dat pas in 1988 de salarissen van de provinciale or kestleden voor rekening van het ministerie zullen komen. Vol gens hem is de brief door het be stuur van het Gelders Orkest (HGO) en de gemeente Arnhem volkomen verkeerd begrepen. Bestuur en gemeente zijn er blij kens perspublikaties vanuit ge gaan dat de minister zijn belofte heeft gebroken door niet met in gang van 1 januar 1985, maar pas in 1988 tot financiering van de or kestexploitaties over te gaan. Daar is de brief dan ook ingesla gen „als een bom". LOS ANGELES (UPI) - De Britse popster Boy George, televisie persoonlijkheid Johnny Carson en 'mr.T' van de televisieserie 'The A-team', staan hoog op een lijst van s werelds tien begeer lijkste vrijgezellen die is samen gesteld door de 'International Bachelor Womens Society', het internationale genootschap van vrouwelijke vrijgezellen. De vereniging, die zegt dat haar le den vrouwen zijn die uit eigen vrije keuze ongehuwd zijn, pu bliceerde de lijst deze week "om bekendheid te geven aan het feit dat alleen zijn en een carrière hebben heerlijk is" De andere vrijgezellen op de lijst zijn John Kennedy jr. zoon van wijlen president John F. Kenne dy, de Britse acteur en musicus ('Ten') Dudley Moore en premier Pierre Elliott Trudeau van Cana da. HILVERSUM (GPD) - Het faci litair bedrijf van de NOS heeft deze week een STER- spot geproduceerd. In op dracht van een particulier produktiebureau werd een reclamefilmpje vervaardigd voor een tapijtenfabriek. Het is daarmee voor het eerst dat het NOS-bedrijf tegen beta ling diensten verleent aan een klant van buiten de om roep. Het facilitair bedrijf van de NOS, dat draait op gelden uit de omroepbegroting, levert gratis alle technische dien sten op radio- en tv-gebied die de omroepen nodig heb ben. Deze zijn daartegenover verplicht voor de produktie van hun programma's in eer ste instantie gebruik te ma ken van het NOS-bedrijf. De ze situatie, waarbij nooit in zicht ontstaat in de kosten van de geleverde diensten en deze niet kunnen worden af gezet tegen aanbiedingen op de vrije markt, werd de laat ste tijd in toenemende mate bekritiseerd door de omroe pen. In verband met de teruglopen de financiën van de omroep wordt al langer aangedron gen op een efficiënter opere ren van het facilitair bedrijf en op een vergroting van de mogelijkheid voor omroepen buiten het NOS-bedrijf om diensten te kopen. In de Me dianota wordt deze verrui ming geboden, maar wordt ook gesteld dat het facilitair bedrijf op haar beurt op de commerciële markt moet gaan opereren. Het nu vervaardigde STER- spotje is een eerste verken ning van de mogelijkheden om op die markt actief te zijn. Hoewel het bedrijf wettelijk nog niet commercieel mag opereren, is deze constructie mogelijk omdat de STER een zendgemachtigde is, aldus een NOS-woordvoerder. Het Kasteel in Alphen wordt van avond bezocht door Het Goede Doel, dat momenteel andermaal hoog scoort met de elpee Tempo Doeloe' en de single 'Eenvoud' Hun concert begint om 20.30 uur. De Muskee Gang, de groep van Harry Muskee, de vroegere zan ger van Cuby and the Blizzards, speelt vanavond in De Hoeve in Hoofddorp. Ook Cuby-oudge- dienden Hans Lafaille en Her man Deinum behoren tot de 'gang'. De zaal gaat open om 20.30 uur. In de Leidse Stadsgehoorzaal speelt maandag de Belgische popgroep T.C. Matic. Sammie America's MaM verzorgt het voorprogramma. De aanvang van het concert is om 20.30 uur. Zie ook het interview op deze pa gina. The Nits, vorig jaar succesvol met de elpee 'Omsk' en de single 'Nescio' spelen donderdagavond in de Stadsgehoorzaal. Dit con cert dient ter promotie van het Cultureel Jongeren Paspoort. CJP-houders hebben daarom gratis toegang. De aanvang is 21.00 uur. Belgiëheeft zich in een paar jaar ontwikkeld tot een popiand van betekenis. Jo Lemaire, Luna Twist, De Kreuners en Twee Belgen zijn niet alleen in eigen land, maar ook bij ons bekend en geliefd. T.C. Matic is onmiskenbaar de ruwe diamant onder de Belgische groepen. Hun ster is het snelst en het hoogst geste gen. Vorig jaar nog speelde de groep in het Leidse Vrijetijdscentrum, maandag maken zanger Arno Hin- tjens en consorten hun opwachting in de Stadsge hoorzaal. John Oomkes sprak met deze Belgische we reldburger. BRUSSEL (GPD) - Op de trap- pen van Paradiso zit een rijzige vrouw formulieren in te vullen. „Hoor jij bij Arno?", vraag ik. Ze knikt, bergt de papieren weg en grijpt naar een reistas. Leslie is goedlachs en serieus tegelijk. Een dertiger schat ik, naar later blijkt op de kop af. Ik mag haar onmiddellijk. De conversatie op weg naar Brus sel is levendig. Iets meer dan twee uur nadat we uit Amsterdam vertrokken zijn, bellen we aan bij Arno. Hij woont in de Rue Lebeau, anti quairs bij de hand en een inne mende, echt-Brusselse volks wijk om de hoek. Hij doet op een onbeheerste manier open, stamelt slaapdronken wat wel komstwoorden, omhelst zijn Amerikaanse vriendin. Hij schommelt als een aangesla gen bokser heen en weer, graait onbeholpen naar de och tendpost. Arno legt de zes dubbele trappen naar zijn zolderetage sneller af dan wij. „Zo blijft hij dus in conditie", stelt Leslie niet zon der instemming vast. Boven is het een chaos; het apparte ment van een zigeuner, van ie mand die altijd maar onderweg is. Het klopt ook, diezelfde nacht was Arno pas om vijf uur in de ochtend teruggekeerd van een succesvolle tournee door Frankrijk. Overal volle za len, overal de held, zo stelt hij vast, maar op weg naar huis brak de cardanas van de bus en liep de band vele uren vertra ging op in De Alpen. Bachs Weihnachtsoratorium schalt door het huis. Ik veeg een stoel schoon en probeer niet al te opvallend te observe ren hoe Arno langzaam-aan weer mens wordt. Al te hinder lijke bijgedachten worden ver dreven door een blik in het Brusselse avant garde-tijd schrift Ex-. In het voorwoord gaat een prachtige, en voor de ze gelegenheid toepasselijke verantwoording schuil: „Aan een bewuste visie is vooraf gaandelijk niet gedokterd". Arno scheert zich en wordt man. „Hoe is 't met U", vraagt hij vriendelijk. Ik vertel hoe het is en hij doet mij het verhaal van het Belgische radio- en tv-blad Humo dat hem opbelde terwijl hij op tournee was in Frank rijk. „Wat mijn wens was voor 1984. In leven blijven, zei ik, da's toch 't simpelste, niet?" We haasten ons naar een horeca- etablissement. 't Loopt tegen kerst en hoewel het kwik ho ger staat dan in jaren het geval was, hebben we trek in soep en toast. Onderwerp van gesprek door John Oomkes is als vanzelfsprekend Leslie. Arno praat over de dag dat hij haar leerde kennen. „Ik was hartstikke moe, hè, ik. De laat ste maanden ben ik iedere dag dronken geweest. Had ik ie dere dag alcohol binnen. Niet steen-aan-'t-zat, maar drónken. Ik sliep praktisch tien maan den niet en ik was altijd on the run. Ik zat in Parijs, Londen, Amsterdam of Brussel en ik vond geen rust, nergens nie. Weet je waarom nie? Ik vond geen rust in mezelf. Ekke zelf nie. Drank dat gaf me speed, bevrediging. Ik heb daar mee gestopt, hè? Wanneer ik moes te zo verder gedaan hebben, ik denk dat ik eraan kapot gegaan Choco De periode van depressie klinkt door op Choco, de derde lang- speler die de band van Arno, TC Matic vrij recent het licht heeft doen zien. Het is een plaat waar de ellende, de harte- schreeuw moordend op door klinkt. Een pracht van een plaat, de neerslag van iemand die zijn gevoelens volledig heeft uitgewrongen. Mooi, maar tegelijkertijd de bevesti ging dat het zó niet verder kan. Hintjens is het ermee eens. „De vierde longplay, dat gaat heel moeilijk zijn voor ons. Toch is iedereen in de groep zich muzikaal nog aan het ont wikkelen. De moeilijkheid is dat zij nog aan het verleden vastgebakken zijn. Wat ik nu moet gaan doen is weer ergens die dingen te zamen brengen, die iedereen heeft, maar die er nog niet uitkomen, hè? Zodat we tot iets nieuws raken, maar wel nog altijd muziek met de Europese gedachte erin. Maar ik zou wel iets willen brengen dat er vroeger niet is uitgeko men. Iets dat nog omhuld is door dikke muren". Arno zegt dat het kan met dezelf de mensen. „Vele mensen die creatief zijn, die zitten in een formule, hè? Ge kunt zeggen: 't Marcheert, enne, dan maar uit melken. D'r zijn daar voorbeel den genoeg van. Veel mensen hebben schrik om een veran dering te zien en te ondergaan. Wanneer je zestien bent is alles nieuw en zijn er mensen waar aan je je kunt optrekken. Bij voorbeeld aan hero's aan Uw vader, of Uw moeder, of aan Uw grote broer of zo". Arno Hintjens: "Ik ben n i stadium dat ik alles gezien en gehoord heb. Dat is gevaarlijk". „Als je ouder wordt en iets be reikt hebt, dan kom je op een bepaald punt in ene keer alleen en kan je je niet meer optrek ken aan een hero of zo. Dat maakt ergens een leegte en een schrik. Als je creatief bent en je borduurt op iets van vroeger voort, of op iets van nu, van de présent en je moet je weer er gens los trachten te maken om iets te bereiken. Dat vergt meer kracht. Dat geeft een an- goise, een angst". „Het kost moed, energie. Je moet je ergens weer storten. Het on bekende geeft geen zekerheid, hè? Als ik moest het gevoel te hebben dat ik borduur op iets van vroeger, dat zou me onge lukkig maken. Dat maakt me ook angst en daar heb ik ook schrik van. Dat wil ik niet met TC Matic. Ik wil straks iets an ders, maar dat zal moeilijk zijn". Het ergste Tot nu toe is TC Matic in de drie jaren van haar bestaan een band geweest die het tot de grote Europese podia heeft ge schopt dank zij een behoorlij ke dosis eigenwijsheid. „Da's nog altijd een groep die 't Zelf most bewijzen in alles dat die doet. Alles, van de tour tot en met de platenfirma. Je mag niet vergeten, TC Matic, das een groep die komt van België. Het kost veel om een producer van buiten te laten komen, hè? Ik wou James Brown hebben, maar dat is een utopie. Wij heb ben tot nog toe low-budget ge werkt. Ik geloof dat alles van onszelf most komen". De theorie rolt er spontaan uit „Dat ik Leslie gevonden heb, en een home dat is anders. Ik ben nu in een stadium geko men dat ik alles gezien en ge hoord heb. Dat is gevaarlijk, ja. En dat is misschien de reden dat ik veel dronk. Het laatste jaar, hè, er kon mij niemand meer iets bijbrengen. Ik wist wat hij ging zeggen en wat hij er zelf van vond. Ik vond dat verschrikkelijk, hè? Angsten kreeg ik daarvan. Ik luisterde niet meer naar muziek, ik! Ik zat altijd in zo'n rock 'n roll-we- reld, muziek, business. Ze spraken daar altijd van hetzelf de. En d'r was geen groep die mij nog iets kon geven. Ik, ik, ik heb geen plaat gekocht. Dat bevredigde me niet. En 't enige waaraan ik me kon optrekken was aan het podium, joh! Dat ik mijn publiek zag en de groep. En dat waren de beste momenten van 1983". „Dat klinkt niet zo positief of zo, wat ik nu zeg. Leslie... ze weet dat ik vrouwen heb gekend. Het was een alternatief. Weer een vrouw voor de flash, voor de kick, hè? Boef! Het was geen egostrelen, geen macho gedrag of zo. Drank en vrou wen, het waren de enige prik kels die lange tijd doorkwa men". Hij praat met bijna ver stikte stem, nasaal van de ver koudheid. Bezweert dat hij zich open probeert te stellen, maar dat hij in ieder geval niet tegen de valsheid van de mu- ziekbusiness opkan. Die avond zie ik Arno optreden voor een geestdriftige zaal met zo'n vierduizend Vlamingen te Deinze, even onder Gent. Het wil niet. TC Matic krijgt de controle niet over zichzelf en over het concert. Uit machte loosheid slaat Arno een stan daard in gruzelementen. Bij het slotnummer excuseert hij zich publiek. Het bezoek is ver stomd. Op de weg terug naar Amster dam zit Arno zich te erjgeren aan zijn onmacht. Is hij ont roostbaar als hij concertbezoe kers ziet die proberen auto stop te maken. Praat over vier duizend relaties die hij heeft verstoord. „Dan kun je wel zeggen, verstop 't Verberg *t achter trucjes. Maar ik kan voor mezelf niet verbergen dat ik gefaald heb". Integriteit, eerlijkheid; het zijn grote woorden, maar Hintjens begrijpt zonder ze te noemen wat er aan vastzit „Hoe kan ik ooit mijn publiek laten zak ken", zei hij eerder op die lan ge dag. „Dat zorgt ervoor dat ik leven kan. Dat is nooit eerder gebeurd. Het mag nooit meer gebeuren. Een entertainer die dit licht opneemt verdient het ergste".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27