Kunst langs Nederlandse snelwegen Slaande ruzie bij Bachkoor Die hoerenmadam is net m'n buurvrouw Rotterdam heeft Louis-Davidsmonument Vrije (Urn ei reu it blijft zelfstandig PODIÜMBLIK DINSDAG 20 DECEMBER 1983 Kunst PAGINA 23 DEN HAAG (GPD) - Vanaf het vroege najaar van 1984 ver schijnen op acht plaatsen langs de Nederlandse autosnelwe gen borden met kunstwerken. Deze zogeheten „billboards" worden vervaardigd door een achttien internationaal voor aanstaande kunstenaars. De kunstwerken bevatten beeld en taal en zijn 's avonds ver licht. Het is de bedoeling dat het bedrijfsleven dit drie jaar durende project gaat sponso ren. De borden, die 13 bij 5 meter groot zullen zijn, gaan waar schijnlijk verrijzen in de omge ving van Enschede, Maas tricht, Eindhoven, Utrecht, Amsterdam (Schiphol), in Zee land, bij de Afsluitdijk (kop van Noord-Holland) en in Noord-Groningen. Voorop staat in elk geval dat de borden een goede spreiding over het hele land krijgen, waarbij in de eerste plaats rekening wordt gehouden met de verschillen de typen landschappen. De instelling die verantwoorde lijk is voor het project is Bill boards Nederland, gevestigd in Amsterdam. Het idee is af komstig van de Groningse stichting Corps de Garde, een projectstudio voor beeldende kunst die zich richt op het pro duceren en presenteren van kunstenaarsprojecten „binnen het gebied taal, beeld en ge luid". Het project wordt bege leid door Concepts, een organi satie van grafische, industriële en ruimtelijke adviseurs, als mede de stichting Kunst en Bedrijf. Ter voorbereiding van het pro ject heeft het ministerie van WVC 30.000 gulden subsidie verstrekt. Er is begroot dat de uitvoering van het project 2,5 miljoen gulden gaat kosten. Van dit bedrag krijgt ieder van de 18 kunstenaars gemiddeld een honorarium van 25.000 gul den. Hoewel gezocht wordt naar sponsors is het de bedoe ling dat commercie en kunst strikt gescheiden zijn. Het Wegenverkeersreglement verbiedt uit een oogpunt van verkeersveiligheid plaatsing van (reclame)borden aan de Nederlandse snelwegen. Maar volgens de organisatoren zijn er juridische mogelijkheden de „billboards", vastgezet op hei palen, toch geplaatst te krij gen. Dit optimisme is geba seerd op het oordeel van de Raad van State dat in sommige gevallen dit verbod in strijd is met artikel 7 van de Grondwet (vrije meningsuiting) en dat plaatsing van borden, mits de ze gedachten of gevoelens uit dragen, is toegestaan. Een aan tal gemeenten geeft reeds toe stemming voor het neerzetten van reclameborden. Zo staat er bij de rondweg van Zwolle een groot bord met reclame voor een makelaar. Billboards Nederland, dat nog slechts informeel contact met rijkswaterstaat heeft gehad, is er zich van bewust dat er nog juridische gevechten geleverd moeten worden, maar is er te gelijkertijd van overtuigd dat er tenslotte geen wettelijke be lemmeringen voor het project zullen blijken te zijn. Kunstenaars die aan het project („berichtgeving in het land schap") deelnemen zijn onder anderen de Amerikanen John Baldessari, Dorit Cypis, Barba ra Kruger, David Salle, Robin Winters, Lawrence Weiner, Barbara Bloom (de drie laat- sten wonen in ons land) en de Nederlanders Pieter Holstein en Gerrit Dekker. Bindende af spraken met hen zijn er overi gens nog niet gemaakt. Billboards Nederland legt uit dat de doelgroep zo breed is als „autorijdend Nederland". Voorkennis speelt geen bepa lende rol bij het ervaren van de kunstwerken. Het medium billboard heeft als meest op vallende eigenschap de onmid dellijke overdracht van de in houd door functioneel gebruik van beeld en taal. In de paar seconden dat de informatie zich aan de autorijder voordoet moet de basis worden gelegd voor de werking van het idee daarachter via herinnerings beelden. Commerciële toepassing van billboards is door Nederlandse wetgeving verboden. Het is niet goed duidelijk hoe niette min de belangstelling van het bedrijfsleven kan worden ge wekt. Volgens Billboards Ne derland biedt het zeer „media genieke" project mogelijkhe den voor sponsors, omdat er met publikaties op het project zal worden ingehaakt en ook anderszins begeleidende acti viteiten zullen worden georga niseerd, zowel regionaal als (in ternationaal. Het tonen van kunst door middel van billboards noemen de or ganisatoren tenslotte een „op timale vorm van kunstpresen tatie", die geheel overeenkomt met de opvattingen en doel stellingen van Corps de Garde. DEN HAAG In het perscentrum 'Nieuwspoort' in Den Haag had gis termiddag de presentatie plaats van Dick Houwaarts boek 'Westerbork, het begon in 1933'. Het eerste exemplaar werd door Houwaart aangebo den aan mevrouw Schilthuis, voorzitter van de Vereniging Voormalig Kamp Westerbork. (Foto anpi Rotterdam wil beeld van W. de Kooning ROTTERDAM (ANP) - De Stich ting Boymans van Beuningen stelt pogingen in het werk om het beeld "The seated woman" van beeldend kunstenaar Willem de Kooning te verwerven. Het plan is het bijna drie meter hoge en vier meter brede bronzen beeld een permanente plaats te geven aan de noordzijde van het Weena. Het Rotterdamse college van bur gemeester en wethouders zal zich binnenkort beraden op een verzoek om een bedrag van 200.000 gulden ter beschikking te stellen voor de plaatsing van het beeld. Dat geld moet komen uit het gemeentelijk fonds stads- verfraaiing. Particulieren heb ben het aankoopbedrag voor het kunstwerk al op tafel gebracht. Willem de Kooning is een van oor sprong Rotterdamse kunstenaar die in Amerika bekendheid kreeg. (van onze kunstredactie) LEIDEN - Een lid van Bachkoor Holland, de Heemsteedse me vrouw Maria Pieper, doet van daag bij de politie in Leiden aan gifte van mishandeling door een bestuurslid van het koor. De mis handeling zou hebben plaatsge had tijdens de generale repetitie voor het Weihnachtsoratorium, die vrijdag in Leiden werd ge houden. Mevrouw Pieper, vijf tien jaar lid, heeft inmiddels haar medewerking aan het koor opge zegd. Het handgemeen zou het gevolg zijn van de sinds de zomer ver slechterde sfeer binnen het koor. "Ik heb veel waardering voor het artistieke beleid, maar aan de za kelijke kant ontbreekt de mense lijkheid", aldus mevrouw Pieper. "Men heeft geen respect meer voor elkaar". Het incident zou zikch hebben af gespeeld tijdens een gesprek, dat juist ter verzoening was bedoeld. Mevrouw Pieper zegt samen met mevrouw Last, voorzitster van het bestuur, in de pauze van de repetitie bij een bestuurslid te zijn geroepen. "Deze sloeg me met mijn hoofd tegen de muur en gaf me klappen op mijn li chaam. Ook mevrouw Last werd geraakt". Mevrouw Pieper is na het handge meen bij de repetitie gebleven. Naar zij zegt omdat haar geen schuld trof en zij niet wilde weg lopen. Dirigent Charles de Wolff verzocht haar vervolgens om tot 7 januari geen optredens bij te wonen, om de spanningen niet ten top te drijven. Mevrouw Pie per besloot daarop het koor te verlaten. Voorzitster Last weigert commen taar. Bestuurslid Kaptein ont kent dat er een handgemeen is geweest bij het koor. "Alles is hier pais en vree. Er is geen spra ke van spanningen", aldus Kap tein. C. Bol, een ander koorlid, beaamt dat er een handgemeen is ge weest. Hij noemt het onterecht, dat degene van wie de agressie is uitgegaan, niet de toegang tot het koor is ontzegd. Dirigent Charles de Wolff zegt niet van een vechtpartij op de hoogte te zijn. Hoewel hij na de repetitie met de betrokkenen heeft ge sproken, heeft hij geen gevolgen van een handgemeen gezien. Wel is hem bekend dat enige leden onderling "trammelant" hadu- den. Hij verwijst de ruzie naar de privè-sfeer. Het koor staat er vol gens hem geheel buiten. Het Bachkoor Holland geeft van avond in de Pieterskerk in Lei den een uitvoering van het Weih nachtsoratorium van J.S. Bach. ROTTERDAM (GPD) - Rotterdam heeft zijn eigen Louis-Davidsmonument op de geboorteplek van de grote kleine man. Burgemeester Peper onthulde gis termiddag onder grote belangstelling het door Ma- thieu Ficheroux gemaakte kunstobject achter het Rotterdamse stadhuis. Ficheroux maakte een gebroken 78-toerenplaat met op het etiket de beeltenis van de 100 jaar geleden gebo ren kleinkunstenaar. Daarmee gaf hij gestalte aan de persoon die Davids teas en het tijdvak waarin hij leefde. Burgemeester Peper noemde die interpretatie een prima vondst. Rotterdam wil trouwens wel weten dat het de beroem de kleinkunstenaar binnen zijn poorten heeft gehad. Ten slotte heeft Davids een groot deel van zijn 55- jarige leven in de Maasstad gewoond. Zijn grootste successen boekte hij echter in Amsterdam en Scheve- ningen. Hoe Davids zich in Rotterdam manifesteer de, valt te lezen in een boekje dat ter gelegenheid van' de honderdste geboortedag is uitgegeven en de ten toonstelling over zijn leven in de gemeentelijke ar chiefwinkel. Rotterdam beleefde gisteravond trouwens zijn „eigen première" van de musical „De zoon van Louis Da vids" in het Luxortheater, waarmee het Maasstede- lijke herdenkingsfestijn werd afgerond. (foto anpi AMSTERDAM (ANP) - Het vrije circuit van filmvertoners heeft besloten niet te fuseren met twee filmdistributeurs tot het cen trum voor cinematografie. Het blijft zelfstandig. De belangen vereniging van filmhuizen en -circuits zal wel nauw met het centrum, dat er toch zal komen, gaan samenwerken. Het bestuur van het vrije circuit, dat de fusie had voorbereid, is opgestapt. Er is een tijdelijk bestuur, eveneens gevormd uit vertegenwoordigers van de filmhuizen, benoemd. Dit heeft de programma-coördina tor van de Filmschuur in Haar lem, Henk Maurits, als woord voerder van het tijdelijk bestuur meegedeeld. Het besluit tot zelf standig voortbestaan van het tienjarige vrije circuit is zaterdag op de algemene ledenvergade ring in Utrecht genomen. Daar bleek dat een meerderheid van de leden principiële bezwa ren had tegen de samenvoeging van film vertoners met de twee filmdistributeurs Film Interna tional en Fugitive Cinema, ter wijl er nog meer distributeurs zijn. Eerder had ook de filmver- tonersorganisatie Cinemien la ten weten niet tot het cinemato grafisch centrum toe te zullen treden. Filmregisseur Aleksandrov (80) overleden MOSKOU (UPI) - De Russische filmregisseur Grigori Aleksand rov is na een langdurig ziekbed op 80-jarige leeftijd overleden. Grigori Wasifjewitsj Aleksandrov was onder meer regie-assistent bij Sergei Eisensteins films "Slagschip Potemkin", "Okto ber", "De staking" en "Que viva Mexico". Amsterdam achter acties van kunstenaars AMSTERDAM/DEN HAAG (ANP) De gemeenteraad en B en W van Amsterdam staan unaniem achter de eis van de kunstenaars dat een drastische bezuiniging op de beeldende kunstenaars re geling (BKR) achterwege dient te blijven. Zij zullen druk uitoe fenen op de regering met het doel de voorgenomen maatregel terug te dringen. Dit heeft de Amsterdamse wethouder Luim- stra-Albeda van kunstzaken meegedeeld op een actievergade ring van kunstenaars, die nog steeds de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum in Amster dam bezetten. Ongeveer zestig beeldende kunste naars uit Amsterdam hebben gis termiddag gedurende een aantal uren een leegstaand kantoor pand aan de Zeekant in Scheve- mngen bezet. De kunstenaars meenden dat het pand eigendom van premier Lubbers is. maar volgens de eigenaar van het ge bouw, de NBA in Utrecht, is het ooit bezit geweest van een broer van premier Lubbers. De bezet ters verschaften zich met een sleutel toegang tot het gebouw. Het gemeentemuseum Arnhem wordt met ingang van vandaag het centrum van de kunste naarsacties voor heel oost- en zuid-Nederland. Vanuit dit mu seum zullen de komende dagen nieuwe acties in Gelderland, Limburg en Overijssel worden voorbereid. De kunstenaars hebben van de museumdirectie de beschikking gekregen over een eigen ruimte en telefoon in het gebouw. Hier worden de nieuwe acties tegen het kunstbeleid van de regering gecoördineerd, terwijl er ook in formatie aan het publiek zal wor den gegeven. Dit heeft de BBK, de beroepsvereniging van beel dende kunstenaars, bekendge maakt. Het Dordrechts Museum gaat van daag weer open voor het publiek Het museum is zes dagen geslo ten geweest in verband met de acties van de kunstenaars. Ook het Friesch Museum in Leeu warden is met ingang van van daag weer open. Actievoerende kunstenaars, door wier toedoen het museum sinds donderdag was gesloten, zullen in het mu seum het publiek mogen infor meren over hun eisen met be trekking tot de BKR. Waarom Nooy's Volkstheater moet blijven Carry Tefsen (Jet) paait Hanny Vree (Corrie) met sieraden. Maar de kraakheldere dochter van de drankzuchtige caféhouder laat zich niet tot het slechte pad verleiden. (Foto pri Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Alsof theaterliefheb bers uit Leiden en omgeving van plan zijn wekenlang onder de kerstboom te blijven zitten houden de theaters in deze stad hun deuren in de periode rond oud en nieuw angstvallig ge sloten. Men zal gedurende de feestdagen naar de omliggende grote steden moeten reizen om er op cultureel gebied wat van zijn gading te vinden. De Leidse Schouwburg biedt deze week alleen onderdak aan Nooy's Volkstheater, dat ern stig in zijn bestaan wordt be dreigd maar desalniettemin op woensdagavond 21, donder dagavond 22 en vrijdagavond 23 december het publiek hoopt te plezieren met zijn nieuwste produktie, 'De Jordaan'. Het theater aan de Oude Vest blijft daarna gesloten tot 8 januari. Het LAK-theater heeft jl. zater dagavond al de laatste voor stelling van dit jaar gegeven. De eerstvolgende voorstelling is pas op 11 januari. Men kan overigens op vrijdag- en zaterdagavond a.s. nog terecht in het kleine Micro-theater aan de Oude Vest, waar. de Leidse toneelvereniging 'Imperium' de laatste voorstellingen geeft van het door Ans Alting gere gisseerde kerstspel 'Kerstmis volk'. Over 'De Jordaan' en de gevaren die Nooy's Volkstheater bedrei gen elders op deze pagina meer. BUSSUM/LEIDEN "Werkelijk, ik begrijp er niets van. jaarlijks trek ken we meer dan hon- derdduizend mensen. Ie dereen wil dat Nooy's volkstheater blijft be staan. We zijn de enigen in Nederland die dit gen re nog in ere houden. We soebatten zowat elke dag, maar krijgen geen cent uit Den Haag. Met ruim twee ton zijn we ge red. Natuurlijk is het goed dat experimentele gezelschappen subsidie krijgen. Maar waarom wij dan niet"? We zitten in het riante restaurant bij theater 't Spant in Bussum. waar Nooy's Volkstheater die avond 'De Jordaan' opvoert. Dick Nooy is artistiek adviseur van het gezelschap en bewerk te voor 'De Jordaan' het literai re werk van Israël Querido. Hij heeft zijn hartekreet al vaak la ten horen, maar doet het dit keer met nieuwe hoop. Noordhollandse schouwburgdi recteuren zijn een actie begon nen om de groep voor het vol gend seizoen alvast een vol doende aantal voorstellingen te garanderen. Bovendien zal AVRO's Televizier die avond aandacht besteden aan Nooy's volkstheater. En Dick Nooy heeft gehoord dat een hoge ambtenaar daarin wel eens met belangrijke toezeggingen zou kunnen komen. Wel vier keer stond de groep dit voorjaar op het punt zich op te heffen. Tegenslag stapelde zich op tegenslag. Een organi sator die de groep voor acht voorstellingen had geboekt ging failliet: 30.000 gulden strop. Het dak van het Circus theater lekte, waardoor voor stellingen uitvielen. Ank van der Moer overleed, wat kosten van het inwerken van een nieu we actrice met zich meebracht. 'De Jantjes' zou winstgevend worden, maar leverde zodoen de dik verlies op. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De drie gebroeders Nooy, zonen van Beppie, stop ten eigen geld in een nieuwe produktie en zeiden weer: dit is het laatste jaar. "Het is een deel van onze erfenis", zegt Dick Nooy. "Onze moeder had een oude kleurentelevisie. Maar ze had ook een toneelge zelschap, waarvan de geschie denis teruggaat tot 1880. Dat mag je niet verloren laten gaan". In de tijd van Beppie Nooy kreeg het gezelschap subsidie. Zoon Dick had na haar dood de lei ding graag willen overnemen. Jarenlang had hij zich daarop voorbereid. Het pakte anders uit. Hans Croiset werd artistiek leider, succes bleef uit. Later besloten de drie broers de groep onder de oude naam volkstheater en met de oude formule voort te zetten. De Raad voor de Kunst heeft tot op heden geweigerd over heidsgeld aan hun initiatief te spenderen. "We zitten niet in het goede cir cuit", verklaart Nooy. "We ko men die mensen niet tegen op feestjes en vergaderingen. De Raad voor de Kunst is niet vrij van belangenbehartiging. Mis schien onbewust, maar ze hou den de boot af'. Gewone mensen "Altijd slecht gehumeurd". Met die woorden meldt Carry Tef sen zich aan ons tafeltje. Ze speelt in 'De Jordaan' als Jet een hoofdrol: een hoerenma dam, die met woekerrentes de Jordanezen tot wanhoop drijft en menig onschuldig meisje voorgoed van het rechte pad afbrengt. Alleen Corrie, de struise caféhoudersdochter, blijkt tegen haar intriges opge- "Dit cultuurvorm die uit sterft, als wij het niet meer doen", zegt ze. Volkstoneel moet blijven, ook als ik er niet in meespeel" Gewone mensen spelen gewone mensen voor gewone mensen Waarin onderscheidt het volks theater zich dan van andere vrjje - produkties? "Gewone mensen spelen gewone men sen voor gewone mensen", is de definitie van Dick Nooy "Bij ons zie je geen zwaar gef rustreerde figuren of diepe psychologie. Het is allemaal heel herkenbaar. Het publiek zegt na de voorstelling: zoals Carry Tefsen was, zo is m'n buurvrouw nou ook. 'De Jor daan' speelt rond 1900. Maar het gaat over emoties van alle tijden". "We hebben altijd veel contact met het publiek. Mensen ko men na afloop naar de kleedka mer om handtekeningen te vragen. Dat zie ik ze bij andere gezelschappen nog niet doen. Ik zou dat niet graag kwijt wil len". Er zijn nog andere verschillen Vrije produkties werken meestal met vier, vijf acteurs. Bij Nooy staan er twintig men sen op de planken, en wordt elk optreden begeleid door een orkestje van vier personen Zelfs een deel van de techni sche ploeg figureert in bijrol len. "Dat is voor dit genre no dig. Met minder kan het niet", zegt Dick Nooy. Troel stra Bij Nooy's Volkstheater stel je je een echt Amsterdamse groep voor. Zeker omdat het stuk in de Jordaan, de Amsterdamse volksbuurt by uitstek, is gesi tueerd. Volgens Dick Nooy is die indruk niet terecht. "We kijken echt niet of een stuk puur Amsterdams is. Ook over de Haagse Schilderswijk zou den mooie verhalen te vertel len zijn. 'Op hoop van zegen' van Heijermans, dat in een vis sersdorp speelt, zouden we graag een keer doen. Een deel van de acteurs is niet uit Am sterdam afkomstig". Dat laatste is tijdens de voorstel ling te merken. De 'Jordanese' tongval van sommige spelers doet nogal gekunsteld aan Maar dat doet aan de musical niets af. Vooral in de hoofdrol len wordt geloofwaardig geac teerd. Het verhaal van en lach en een traan krijgt meer dan vroeger een kritische onder toon. Dat is vooral te danken aan Jaap van de Merwe, die een aantal fraaie liedjes lever de. Zelfs Domela Nieuwenhuis en Troelstra worden er bijge haald. Het decor is vernuftig en de enscenering is voor het genre gedurfd Men heeft niet de gemakkelijkste weg geko zen om het succes van 'De Jan tjes' te herhalen. Het keurige, overwegend oudere publiek in Bussum reageert met een licht gekuch op de or dinaire, platte grappen van Carry Tefsen, die Jet een stem meegeeft waarbij de ijzingwek kendste herfststorm een bries je wordt. Daverende lachsal vo's en mecdeiners blijven in 't Spant achterwege. Wel krijgt het gezelschap een langdurige staande ovatie. Dick Nooy staat na afloop bij de uitgang programmaboekjes en platen te verkopen Het loopt niet storm Hij is wat teleurge steld. Niet alleen omdat de zaal maar half vol zat. Televizier had niet gebracht wat hij hoop te. Allerlei collega's hadden het belang van het volksthea ter onderstreept. Maar daar ging het niet om. De hoge amb tenaar had geen enkele toezeg ging gedaan En nu? 'We zijn de afgelopen vier jaar zo vaak blij geweest met dooie mussen. We laten ons het hoofd niet op hol brengen Als de schouwburgen ons voor het volgend seizoen 150 voorstel lingen kunnen garanderen, gaan we in elk geval nog een jaar door. Daarna zien we wel weer". ARIEJAN KORTEWEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23