'Stom spel' te kitscherig
c
Beeldreligie en Peter Lohrs dood
TV-rubriek
CONCERT
AGENDA
Uit in de Randstad
Jaap de Moor, de wetenschapper achter 'Hollanders overzee':
ZATERDAG 10 DECEMBER 1983
Radio - tv - kunst
Een mens is dood voor hij het
weet. Op 4 januari 1984 zal het
alweer twintig jaar geleden zijn
(twintig jaar!) dat er grote op
schudding in Nederland ont
stond door één item in het sati
rische VARA-programma 'Zo
is het toevallig ook nog 's een
keer'. Beeldreligie heette het.
Een bewerking van een Engel
se tekst uit het BBC-program-
ma That Was The Week That
Was, dat op zichzelf ook 'Zo is
het toevallig ook nog 's een
keer' tot voorbeeld gestrekt
had. Het was een satire op het
televisiekijken, dat het geloof
vervangen had. De TV-antenne
in de plaats van het kruis:
„Het kruis dat zegt tot de wereld:
Wie horen kan die hore, wie
kijken kan die kijke, hier is het
licht, hier vindt gij de ont
vangst, hier ziet gij het aan
schijn van het Beeld. Want het
Beeld is tot de mens gekomen
en heeft de mens gevormd
naar zijn evenbeeld".
Terwijl heel christelijk Neder
land, dat natuurlijk eigenlijk
helemaal niet naar dit VARA-
programma had mogen kijken,
ongelovig zat te kijken en te
luisteren naar wat zijn christe
lijke gemoed nu weer werd
aangedaan, vervolgde de 30-ja-
rige student in de rechten Pe
ter Lohr, op een zalvende toon
die nu nog naklinkt in mijn
oren, met de tekst, doorscho
ten met foto's van tv-antennes,
om als klap op de vuurpijl hier
mee te eindigen:
„Maar bovenal: gij zult den knop
geenszins omdraaien want dit
is het Beeld een gruwel
En zo won dit machtige geloof el
ke dag nieuwe discipelen, die
gelijk met hun broeders en
zusters neerknielen voor het
Beeld en bidden:
Geef ons heden ons dagelijks
programma, wees met ons, o
Beeld, want wij weten niet wat
wij zonder u zouden moeten
doen."
Mediadeskundigen hebben later
uitgedokterd, dat de storm van
verontwaardiging die daarna
over Nederland opstak en de
edelste gevoelens van de edel
ste delen van ons Nederlandse
volk in haat en scheldpartijen
deed veranderen, waarschijn
lijk wat minder hevig zou zijn
geweest als Peter Lohr bij de
laatste woorden niet even het
hoofd gebogen had, alsof hij
werkelijk in gebed verzonken
raakte. Ik betwijfel die visie
overigens: de verontwaardige
volksmassa was tegen die tijd
al zo blind van woede, dat zul
ke subtiliteiten aan haar oog
ontsnapt moeten zijn.
Nu denkt u misschien dat ik wat
overdrijf, wat die boze reacties
betreft, want u bent het alweer
een beetje vergeten, of u heet
Marco van Basten of Gerald
Vanenburg en was toen dus
nog niet geboren, maar meteen
de volgende dag, nota bene op
een zondag gaf minister
president Marijnen al een af
keurende verklaring uit, en de
volgende dag werden in de
Tweede Kamer vragen gesteld
door Schmelzer (KVP), Geert-
sema (WD), Smallenbroek
(ARP) en Beernink (CHU), pre
cies het huidige kabinet dus:
want zo blijft 't toevallig ook
wel weer een keer!
Ach ja, dat waren mooie tijden!
Toen gebeurde er tenminste
nog wel eens NIKS, waardoor
iedereen over zijn toeren raak
te. U zult zich nu misschien af
vragen waarom ik hier drie we
ken te vroeg over schrijf, de
plechtige herdenkingsdienst
zal immers pas op 4 januari van
het volgend jaar gehouden
worden. Ik denk dat ik er op 4
januari, ijs en weder dienende
(bijna had ik deo volente ge
schreven!), nog wel een keer
op terug zal komen, maar er
waren twee redenen om er nu
al even aan te herinneren. De
eerste is, dat ik om mij heen
grote bewogen beweging con
stateer rond 'Beeldreligie'. Het
eerste herdenkingsartikel ver
scheen afgelopen donderdag al
in NRC Handelsblad, en de
zelfde dag werd ik door Joris
van den Berg van Vrij Neder
land opgebeld, die wou weten
door
Nico Scheepmaker
of ik, als tv-criticus, deze uit
zending wellicht ter plekke, in
de zaal, had bijgewoond, want
hij was bezig een reportage te
schrijven waarin hij de 'oogge
tuigen' hun indrukken wilde
laten vertellen.
En de tweede reden is, dat deze
week Peter Lohr op 50-jarige
leeftijd overleed. Hij was al
sinds jaren directeur van de
Haarlemse Stadsschouwburg,
en vervulde nog menige ande
re functie. Zijn dood kwam
voor mij, en voor wie hem be
ter kenden dan ik, niet onver
wachts: hij leed al lange tijd
aan kanker en wist dat hij ten
dode opgeschreven was. Hij
had nog maar één grote wens,
had ik gehoord: zijn leven zo
lang te rekken, dat hij de tv-se-
rie 'Sanne' nog zou kunnen
zien. Zijn dochter Lotje speel
de daarin de hoofdrol. Dat is
hem godzijdank gelukt
Woensdag 23 november was de
laatste aflevering van de 9-deli-
ge serie, op 5 december over
leed hij. Hij heeft dus nog kun
nen zien dat Lotje Lohr een
voortreffelijke actrice is.
Jaap de Moor: "Ik heb geen moment geaarzeld om, met Veronica in zee te
gaan". (foto Hoivut>
LEIDEN - Overspel. Dat was de
niet geringe aantasting van de
goede zeden, waarvan de pro
grammamakers Ton Planken,
Hans Keiler, Henk Hofland,
Hans Verhagen werden beschul
digd. Vier heren van onbespro
ken links gedrag gingen in zee
met Veronica, leverden hun ziel
uit aan gestrande piraten.
Historicus Jaap de Moor (29) ging
met Veronica niet alleen in-,
maar zelfs overzee. Hij werkte
een jaar lang aan de wetenschap
pelijke onderbouwing van de tv-
serie 'Hollanders overzee' en
schreef samen met zijn collega
Leonard Blussé een gelijknamig
boek voor wie aan de serie niet
genoeg heeft. Van overspel in de
ware zin des woords kan in zijn
geval geen sprake zijn. Veronica
is zijn eerste media-partner.
Het werkt nog steeds bevreem
dend, de combinatie van Veroni
ca en wetenschap. Hoe kan een
zichzelf serieus nemende ge
schiedkundige nu samenwerken
met een omroep waar ze zelfs
van een documentaire over het
leven van paus Paulus de zesde
nog een wilde orgie van Dolly
Dots en achtervolgingsscènes
zouden willen maken?
Jaap de Moor neemt het laconiek
op: "Ik neem met genoegen ken
nis van de discussie rond die he
ren. De opwinding erover getuigt
van een nogal verzuilde mentali
teit. Zelf heb ik geen moment ge
aarzeld toen ik werd gevraagd
om aan 'Hollanders overzee' mee
te werken. Mijn grootste argu
ment was nieuwsgierigheid. Bo
vendien was ik net afgestudeerd
en dreigde werkloos te worden.
Ik ben zelf van geen enkele om
roep lid. Kijk zelfs nooit tv. Te
gen Veronica kon ik werkelijk
geen enkel bezwaar hebben".
Over'de samenwerking met Vero
nica heeft hij niets dan lof. "Een
soort van vrije jongens zijn het.
Hele nuchtere figuren, die ons
volkomen de vrije hand hebben
gegeven bij het maken van de se
rie. Er is nooit van hogerhand ge
probeerd in te grijpen".
De serie is dan ook geheel in eigen
beheer gemaakt. Het idee is af
komstig van Jan Dorresteijn van
Fuga film. Veronica was de eer
ste omroep die, mede met het
oog op de eigen voorgeschiede
nis en de in zicht komende b-sta-
tus, brood zag in het plan: een se
rie over de tijd waarin de Hollan
ders de zeven wereldzeeën be
voeren en in korte tijd overal op
het zuidelijk halfrond handels
posten vestigden.
Dorresteijn hield de produktie en
regie geheel in eigen hand. Hij
legde contacten met de Werk
groep voor de geschiedenis van
de Europese expansie van de
Leidse universiteit en met de
Stichting cultuurgeschiedenis
van de Nederlanders overzee. De
Rotterdam
De Doelen
za 10 en zo. 11. gr. zaal 20.15 uur. Pro
menadeconcert door Rot. Phil. Or
kest, o.a. Ravel, Bernstein en Pou-
lenc.
ma 12, gr. zaal 20.15 uur, Timeless all
stars, jazz met Bobby Hutcherson,
Curtis Fuller, Harold Land,
di 13, kl. zaal 20.15 uur, Muir String
Quartet speelt Haydn, Beethoven,
Dvorak.
wo 14, kl. zaal 20.15 uur, Nikita Maga-
loff, piano Chopincyclus.
do 15 en 16, gr. zaal 20.15 uur, Rot.
Phil, orkest en Phil, koor 'Toon
kunst' spelen Mozart en Mahler.
Rotterdamse Schouwburg
za 10, wo 14, do 15 20.15 uur, RO-thea-
ter met 'Onder de ogen van het
Westen', van Joseph Conrad,
di 13, 20.00 uur, 'Idomeneo', opera
van Mozart door de Nederlandse
Operastichting.
Luxor theater
za 10, zo 11 20.15 uur, 'Evenaar', musi
cal van Jos Brink en Frank San-
di 13, wo 14, do 15, vr 16 20.15 uur, 'De
zoon van Louis Davids, musical
met Jenny Arean, Lex Goudsmit
en Johan Ooms.
Theater Zuidplein
za 10 gr. zaal, 20.15 uur, Mutua Amici-
tia met 'Vroeger', toneelspel van
Harold Pinter,
vr 16 gr. zaal, 20.15 uur, 'Koppen
dicht', blijspel van Michael Frayn
met Rijk de Gooyer en Pieter Lutz.
Lantaren
za 10 zaal 2,21.00 uur, 'Musk-red' dans
en percussie van Julyen Hamilton,
Kirstie Simson en Matthieu Keijser
wo 14 zaal 1, 20.30 uur, 'Rosas danst
Rosas', choreografie: Anne Teresa
de Keersmaeker.
Amsterdam
Carré
za 10, zo 1120.15 uur, Toneelgroep De
Appel met 'De vrek' van Molière,
ma 12, 20.15.uur, Lee Towers,
di 13, 20.15 uur, Tina Turner,
do 15, vr 16. 20.15 uur. 'De dader heeft
het gedaan', musical van Annie
M.G. Schmidt.
Bellevue
di 13 t/m vr 16 gr. zaal. 20.30 uur. To
neelgroep Centrum met 'Sterke
drank in Oud-Zuid' van Guus Vleu
gel en Ton Vorstenbosch.
di 13 t/m vr 16 kl. zaal. 20.30 uur, To
neelgroep Centrum met 'Blessure
tijd' van Peter Blok, Marieke van
der Pol en Maria Goos.
za 10 gr. zaal, 20.15 uur. Het Neder
lands Kamerorkes o.l.v. Frans
Brüggen en han de Vries,
zo 11, gr. zaal, 14.15 uur. Concertge
bouworkest o.l.v. Bernard Haitink.
zo 11 gr. zaal. 20.15 uur, Jorge Bolet,
pianowerken van Brahms, Rach
maninoff,
di 13 gr. zaal, 19.30 uur, Am. Phil, or
kest en koor van Ned. Haendelver.
met Handel-Messiah.
wo 14, do 15 gr. zaal, 20.15 uur, Con
certgebouworkest o.l.v. Bernard
Haitink speelt Sjostakowitsj en
Beethoven.
Kleine Komedie
zo 11, 20.15 uur, De Lyrische Kome
die speelt 'De arme matroos' van
Cocteau en 'De tsaar laat zich foto
graferen' van Kaiser/Weill.
De Meervaart
do 15, vr 16, 21.00 uur, Bewegings-
groep Bart Stuyf met 'Stitch'.
Mickery
za 10 t/m vr 16 (beh. ma 12), 20.30 uur,
Theatre X met 'Scenarios for the li
ving, a trilogy',
di 13 t/m vr 16, 20.30 uur, Maatschap
pij Discordia met 'Die Schein trügt'
van Thomas Bernard.
Nieuwe de la Mar
za 10, vr 16, 20.15 uur, Tineke Schou
ten, 'Wan Woeman show',
zo 11, ma 12, 20.15 uur, Adèle Bloe-
mendaal met 'Adèle's keus',
di 13, wo 14, 20.15 uur, Willem Nijholt
en Linda van Dijck met 'Sukses'
van Norman Beim.
Stadsschouwburg
za 10, 20.15 uur en zo 11 14.00 uur. Pu-
bliekstheater met 'De onweerstaan
bare opkomst van Arturo Ui' van
Bertold Brecht.
ma 12, wo 14, 20.00 uur, Ned. Opera
Stichting met 'Die lustigen Weiber
von Windsor' van Otto Nicolai.
di 13,20.15 uur, Ned. Danstheater met
'Dreamtime', 'Mental model' en
'Das Berliner requiem',
do 15. 20.15 uur en vr 16. 18.00 uur.
Publiekstheater met 'De nacht, de
moeder van de dag', van Lars No-
Den Haag
Appeltheater
za 10, 20.15 uur, Toneelgroep De Ap
pel met 'De huisbewaarder' van Ha
rold Pinter.
wo 14, do 15. vr 16. 20.15 uur, Toneel
groep De Appel met 'De vrek' van
Molière.
Circustheater
za 10. vr 16, 20.15 uur. Ned. Dansthea
ter met 'Dreamtime', Berliner re
quiem' en 'Mental model'.
door de doem van Veronica. En
kele universitaire boekhandels
in Amsterdam oordeelden het
werk ól te vlot en weigerden het
te verkopen. "Dat werkt me op
de lachspieren", is de reactie van
De Moor. "Ze denken: dat is van
Veronica, niks voor ons. Als ze
het zouden lezen, zouden ze ont
dekken dat alle onderzoek van
de laatste jaren in 'Hollanders
overzee' is verwerkt".
Slavenhandel
De Moor en Blussé hebben hun
boek getracht te schrijven vanuit
de optiek van de toenmalige
kooplieden en zeevaarders, die
zich de wereld niet in continen
ten, maar in zeeën en kuststro
ken voorstelden. Ze verklaren
het succes van de Hollandse on
dernemingslust aan het begin
van de zeventiende eeuw niet al
leen uit de lust tot avonturieren,
maar ook uit een gedegen voor
bereiding en de sterke han
delspositie van ons land binnen
Europa.
Toch ligt het avontuur op elke
bladzij van het boek op de loer.
Aandacht voor de negatieve ge
volgen van de Hollandse expan
siedrang is er nauwelijks. Slaver
nij komt slechts zijdelings aan de
orde. De Moor: "In de negentien
de eeuw en het begin van de
twintigste eeuw werd kolonialis
me nog hartstochtelijk verde
digd. Daarna is de tijd van de be
schuldiging gekomen. Kolonia
lisme werd een synoniem voor
uitbuiting. Nu is een genuan
ceerder beeld aan het groeien:
wat wilden de Europeanen daar
bereiken, wat streefden ze na.
Dat zijn de zaken, waaraan wij
ma 12 t/m do 15, 20.15 uur, Freek de
Jonge met 'De Mythe'.
Koninklijke schouwburg
za 10, 20.15 uur en zo 11. 14.00 uur,
Haagse Komedie met 'Prettige
feestdagen' van Ayckbourn.
zo 11 t/m vr 16, 20.15 uur, Haagse Ko
medie met 'De biechtvaders' van Di
Mattia.
HOT-theater
za 10, zo 11. 20.30 uur. Nationale Bal
let met 'In and out', 'Momentum',
'Confectiepassen' en 'Ik hou ge-
Congresgebouw
za 10, 20.15 uur, Concertgebouwor
kest o.l.v. Bernard Haitink speelt
Sjostakowitsj en Schumann,
ma 12, 20.15 uur, Ned. Kamerorkest
o.l.v. Frans Brüggen speelt Purcell,
Mozart en Bach,
wo 14, do 15 en vr 16, 20.15 uur 'Even
aar', musical van Jos Brink en Frak
Sanders.
Diligentia
wo 14, 20.15 uur, Residentie orkest
speelt Stanley, Van Anrooy en
Beethoven.
do 15, 20.15 uur, Nelleke Burg met
'Welleke Burg',
vr 16, 20.15 uur, Adèle Bloemendaal
met 'Adèle's keus'.
Leiden
Schouwburg
do 15, 20.15 uur, Gereben, Hongaarse
volksmuziek met Crackerhash als
voorprogr.
vr 16, 20.15 uur, 'Karnaval der dieren'
en 'De toverwinkel', zwart- en pop
pentheater.
LAK-theater
za 10, 20.30 uur', Bestwei speelt 'Gio
vanni's room' van Baldwin,
ma 12 en wo 14. 20.30 uur. Concert
LESKO met Milhaud, Honegger en
Gruenberg.
do 15 en vr 16, 20.30 uur, LAKdrama
speelt 'Moria'.
Stadsgehoorzaal
zo 11, foyer, 11.30 uur, koffieconcert
door het Ludwig trio
wo 14 en do 15, 20.00 uur, Kerstcon
cert van Rijnlands Chr. Mannen-
vr 16, 20.00 uur, Utrechts Symfonie
orkest, o.l.v. Hiroyuki Iwaki speelt
Dvorak, Wagenaar en Berlioz.
Kapelzaal K&O gebouw
ma 12, 20.15 uur, Alwin Bar, piano
speelt Chopin,
wo 14, 20.15 uur. Naum Grubert, pia
no speelt Schubert, Debussy en
Liszt.
vr 16, 20.15 uur. Kamermuziek van
het Phemois trio.
Hooglandse kerk
wo 14. 20.00 uur. Con Amore met het
Weihnachtsoratorium.
Lutherse kerk
vr 16. 20.15 uur, Leids Kamerkoor
zingt Sweelinck, Monteverdi en
Schütz.
aandacht besteden. Wij behande
len de periode van 1600 tot 1650.
Slavenhandel speelde toen nog
nauwelijks een rol. De meeste
De uit Rusland afkomstige con
certpianist Naum Grubert, treedt
woensdagavond aan in de Kapel
zaal van K&O. Hij zal werken
van Schubert, Debussy (Estam-
pes) en Liszt (Funerailles en de
Twaalfde Rhapsodie) ten gehore
brengen.
Naum Grubert werd in Riga gebo
ren en studeerde aan het conser
vatorium van Moskou. Daarna
werd hij leerling van de befaam
de pianist Swatislav Richter.
Grubert behoorde tot de prijs
winnaars van het Tsjaikowski-
concours en van het pianocon
cours van Montreal. In 1982
maakte hij zijn Nederlandse de
buut met concerten in Amster
dam, Rotterdam en Utrecht. In
september van dit jaar vestigde
Naum Grubert zich in Leiden,
waar hij bezig is een lespraktijk
op te bouwen.
De christelijke oratoriumvereni
ging 'Con Amore' onder leiding
van Piet Kiel jr. geeft op dezelfde
nadelige gevolgen van kolonia
lisme, zoals het ontstaan van een
monocultuur, zijn van later da
tum".
woensdagavond een uitvoering
van Bachs Weihnachtsoratorium
(cantate 1,2,3 en 4). Aan dit con
cert in de Hooglandse Kerk
werken mee de sopraan Rita van
Harmeien, de alt Heieen Resoort,
de tenor Wouter Goedhart en de
bas Arthur Schildmeyer. De be
geleiding berust bij het Dordts
Kamerorkest.
Het koor van de vakgroep Engels
van de Leidse Universiteit geeft
zijn jaarlijkse kerstconcert op de
zelfde vrijdagavond in de Lode-
wijkskerk. Het programma ver
meldt traditionele en moderne
carols, afgewisseld met niet-En-
gelse kerstliederen, a capella of
begeleid door piano en orgel.
Hetzelfde Christmas Carol Con
cert is op woensdagavond al te
beluisteren in de Oudshoornse
Kerk in Alphen a.d. Rijn en op
dinsdagavond in de Doopsgezin
de Kerk in Den Haag.
Het jaarlijkse kerstconcert van
K&O-Oegstgeest in de Willibror-
duskerk wordt vrijdagavond 16
december verzorgd door het
English Festival Chorus. Het
koor staat onder leiding van Ju
lian Williamson. Organist is Mi
chael Overbury. Op het program
ma staan kerstliederen uit vele
Europese landen alsmede een
aantal Christmas carols. Er is
ook samenzang.
In de vaderlandse geschiedenisboekjes wordt de
naam van Jan Pieterszoon Coen nog steeds met een
hoofdletter geschreven, een held uit de Gouden
Eeuw, te vergelijken met De Ruyter, Tromp en
Hein. Zijn beeltenis is in Hoorn in brons vereeu
wigd.
Wie morgenavond naar 'Een peperduur avontuur',
deel drie van 'Hollanders overzee' kijkt (om 21.00
uur op Nederland 2), krijgt een heel ander beeld van
dezebevelvoerder.
'Hollanders overzee' is een gepopulariseerde serie
over de dadendrang van onze voorvaderen, die met
wrakke zeilscheepjes naar alle uithoeken van de we
reld zwierven, belust op koopwaar en avontuur. De
serie is gemaakt door Jan Dorresteijn, die binnen
kort hoort of er een zevendelig vervolg op zijn serie
kan komen.
Mocht dat het geval zijn, dan is Jaap de Moor in elk
geval niet van de partij. Hij droeg de wetenschappe
lijke feiten aan voor de eerste serie, en heeft inmid
dels een vaste baan bij de werkgroep voor de ge
schiedenis van de Europese expansie aan de Leidse
universiteit. Hij vertelt over de samenwerking tus
sen een wetenschapper en een populaire omroep.
door
Ariejan Korteweg
Zegen
Dorresteijn reisde vervolgens naar
tropische gebieden om het mate
riaal voor zijn zevendelige serie
te verzamelen. De Moor bleef
thuis en neusde in oude en re
cente boeken om ervoor te zor
gen dat de serie niet alleen een
aardig-, maar ook een op de fei
ten gestoeld kijkspel zou wor
den. "Het was een zeer prettig
jaar voor mij", oordeelt hij
achteraf.
Het resultaat van
king kan zijn goedkeuring dan
ook volledig wegdragen. "We
wilden geen schoolse, belerende
documentaire, waarvan zelfs een
historicus als ik een beetje slaap
zou kunnen krijgen. Het is nu
aangenaam om naar te kijken,
terwijl de werkelijkheid geen ge
weld wordt aangedaan. Alle door
ons aangedragen thema's zijn tot
m'n genoegen gehandhaafd".
Toch heeft De Moor een bezwaar
tegen de serie, al komt hij er niet
uit zichzelf mee voor de dag. Dat
geldt de stukjes 'stom spel',
waarin door zwijgende acteurs
fragmenten uit de kolonialisti
sche geschiedenis worden nage
speeld. "Daar sta ik inderdaad
sceptisch tegenover. Dorresteijn
wilde dat graag. Hij vindt het een
verlevendiging. Die scènes zijn
veel te schoongewassen en kit
scherig. Vooral dat schip is twij
felachtig. Maar het is een zegen
dat die acteurs tenminste niet
spreken".
Al tijdens de beginfase werd afge
sproken om naast de serie ook
een boek uit te brengen, waarin
dieper op de achtergronden zou
kunnen worden ingegaan. Dat
boek is onlangs verschenen en
sluit qua stijl direct aan bij de se
rie. 'Wot geschreven', zoals De
Moor zegt en rijkelijk geïllu
streerd met veel foto's van Dor
resteijn.
Het boek is enigszins getroffen
In het Alphense jongerencentrum
Het Kasteel treedt vanavond het
neusje van de Nederlandse zalm
op hardrockgebied op: Vanden-
berg.
Dit ook in Engeland en de Verenig
de Staten aan populariteit win
nende viertal heeft onlangs een
tweede elpee uitgebracht 'Hea
ding for a storm' terwijl van het
debuutalbum 'Vandenberg'
maar liefst 250.000 exemplaren
werden verkocht.
Voorprogramma: Second Skin
The Box
In het Leids Vrijetijdscentrum
treedt de Engelse formatie The
Box op. De muziek van deze
groep houdt het midden tussen
punk en jazzfunk en schijnt dui
delijk geinspireerd te zijn op
Captain Beefheart.
Opvallende verschijning in deze
groep is de op leeftijd zijnde sa
xofonist Charlie Collins.
De Dijk
In de Hoofddorpse Hoeve tenslotte
staat vanavond de Nederlandsta
lige rockformatie De Dijk ('Slow
Motion') op het toneel.
ADVERTENTIE
PROFITEER ER VAN! Koop uw verse kipspecialiteiten
rechtstreeks van de groothandel.
Uw voordeel: - Uitsluitend kersvers
- De beste kwaliteit
- Natuurlijk de laagste prijs.
Iedere dinsdag vanaf 7.30 uur lot 13.00 uur in de
Groenoordhallen (tijdens de Veemarkt)
Kuikenpoten per 5 k« 25.-
Kuikcnfilet per kg 13.-
Braad-grill kuikens (Pim. tso gr.ip.st. 5.50
Kiprollade per kg 13.-
T.V. Hapjes heerlijk gekruid per kg 5.-
Drumsticks per kg 8.-
Kipkarbonade per kg 7.-
Kuikenlevertjes hotermuis
per 500 grant 2.50
U T Ol'! Dinsdag 13 en 20
december verkoop van een
grandioos assortiment
KKRSTHOUÏ o.a.
Kalkoen, Kalkoendelen.
Konijn, en braadstukken,
l a/ant, wilde land. Maas.
rug en houten etc.
P. Groeneveld en Zn
Tel. 010-739755
LEIDEN - Het Ludwig Trio geeft
morgenochtend een koffiecon
cert in de Stadsgehoorzaal. Het
programma vermeldt werken
van Mozart, Bach, Dohnanyi en
de negentiende-eeuwse compo
nist Berends. Het trio bestaat uit
de violist Jean Jacques Kanto-
row, de altviolist Vladimir Men
delssohn en de cellist Herre Jan
Stegenga. Het concert begint om
half twaalf, maar om elf uur staat
de koffie klaar.
De pianist Alwin Bër geeft maan
dagavond in de Kapelzaal van
K&O het eerste van twee aan
Chopin gewijde recitals. Het pro
grammagedeelte voor de pauze
bestaat uit drie Impromptu's,
drie Nocturnes en twee Balla
den. Na de pauze worden zes
Etudes opus 10 en zes Etudes
opus 25 uitgevoerd.
Het Leids Studenten Kamerorkest
concerteert maandagavond in
het LAK-theater. Van Darius
Milhaud zal worden uitgevoerd
'Le boeuf sur le toit' (1919), van
Arthur Honegger 'Concertino
pour piano et orchestre'(1924) en
van Georges Antheil, onder voor
behoud, 'A jazz symphony(1926).
Het programma vermeldt ook
een Nederlandse première: 'The
Daniel jazz for a voice and eight
instruments'(1924).
let Rijnlands Christelijk Mannen
koor verschijnt op woensdag
avond 14 en donderdagavond 15
december op het podium van de
Stadsgehoorzaal voor de jaarlijk
se kerstconcerten. Het program
ma bevat kerstliederen uit diver
se landen en van verschillede
componisten, o.a. Saint Saëns,
Anton Diabelli en Arnold
Bronckhorst. Vocale medewer
king wordt verleend door de bas
Henk van den Brink, de sopraan
Louise Rettich en de alt Reinata
Heemskerk. Als declamator
treedt op P. van den Bos. Voorts
werken mee Addie de Jong(orgel
en piano), Han Kapaan(hobo),
Dieks Visseridwarsfluit) en Eri-
ka Waardenburg(harp). Dirigent
is Sander van Marion.
Gedurende beide concerten zal een
geldinzameling worden gehou
den voor een schoolproject op
Sri Lanka.
Het Leids Kamerkoor treedt vrij
dagavond aan in de Lutherse
Kerk aan de Hooglandsekerk-
gracht. Uitgevoerd worden
Sweelincks Hodie Christus Na-
tus Est, Monteverdi's Ave Maris
Stella en Magnificat en Schütz
Weihnachtshistoria. Medewer
king verlenen Matthy Soet-
houdt(sopraan) en Rob Sturc-
kenboom(tenor). De leiding be
rust bij Ton Beckers.