c Herenstraat 10': op z'n Amerikaans Politiepersconferentie en de media Kunst te kijk TV-rubriek Zevendelige serie bij de TROS b Nat. Ballet in Den Haag Uit in de Randstad Nieuw ballet Danstheater ZATERDAG 3 DECEMBER 1983 Radio - tv - kunst De media-gebeurtenis van de af gelopen week was uiteraard de bevrijding van Heineken en Doderer, en meer nog de pers conferentie die de politie daar over hield. Een vlekkeloze uit eenzetting van hoofdinspec teur K. Sietsma (van wie een vriend me vertelde, dat hij zo'n tien, twaalf jaar geleden bij zijn entree bij de Amsterdamse po litie al werd aangemerkt als de grote coming man in het appa raat), gevolgd door het vraag- en antwoordspel tussen hem en het honderdtal journalisten dat aanwezig was. Ik heb maar één vraag gesteld, uit beschei denheid uiteraard. Het had mij gefrappeerd, dat tegelijk met de bevrijding van de gegijzel den een 22-tal verdachten van één grote familieclan waren gearresteerd. Hoe kom je in één klap aan zo'n gigantisch aantal verdachten, vroeg ik me af, nog voordat je ook maar iemand gearresteerd hebt, en nog voordat ook maar iemand van de verdachten in de gaten heeft gehad dat ze verdacht en geschaduwd wer den? Mijn vraag was dus, of die 22 verdachten allemaal gear resteerd waren omdat ze fami lie van elkaar waren, of omdat ze inderdaad één voor één ver- dacht werden van daderschap of medeplichtigheid? Het laatste was het geval, zei hoofdinspecteur Sietsma De volgende dag werden vijf van de familieleden weer losgela ten omdat ze niets met de gijze ling te maken bleken te heb ben gehad. Radio STAD, zo hoorde ik later, had de hele persconferentie uitgezonden, zeer tot genoegen van zijn luisteraars, heb ik be grepen. Veronica was ook od de persconferentie present, heeft het begin ervan 'live' uit gezonden, maar heeft daarna gedeelten ervan, en interview tjes achteraf, over de rest van het programma uitgestrooid, - zoals men de as van een gecre meerde overledene uitstrooit boven zee, zal ik maar zeggen. „We vonden het niet onze taak om op Hilversum 1 zo'n pers conferentie integraal uit te zen den. Als we op Hilversum 2 hadden gezeten, was het wat anders geweest", zei men mij bij Veronica. Ook Echo van de KRO was aan wezig. Hij (echo is mannelijk) heeft om half 12 de eerste vijf minuten van de persconferen tie uitgezonden op Hilversum 3, daarna om 12 uur een samen vatting van het voorafgaande, om 12.20 weer een stukje per conferentie, en om 1 uur een gesprekje met Sietsma. „Het vragenhalfuurtje van de pers hebben we natuurlijk niet uit gezonden", zo werd mij ge zegd. Zo heel natuurlijk vind ik dat ei genlijk niet. Als de journalis ten (voor het merendeel sinds drie weken 'gespecialiseerd' in de Heineken-ontvoering) na af loop van de toch al uitvoerige uiteenzetting van de hoofdin specteur nog een karrevracht vragen hebben, dan moeten de luisteraars thuis toch ook met veel vragen het bos zijn inge stuurd, met zulke ongetwijfeld geliefde, veelbeluisterde pro gramma's als 'Vraag en ant woord' met Vincent van Enge len bij de KRO, 'Will wil wei- van Will Luikinga bij de VOO. Als toevluchtsoord allebei pro gramma's waar ik speciaal vroeg voor op sta, ik zal dat niet ontkennen, maar als zich eens per eeuw een persconfe rentie aandient van de gerucht makendste kidnapping in Ne derland die technisch gezien rechtstreeks kan worden uitge zonden, dan geloof ik toch dat ook de grootste smulpapen van de programma's van Will en Vincent voor één keer een radicale programmawijziging voor lief zouden hebben geno men. Er zijn immers zaken waarover je niet de „belangrijkste feiten" wilt horen, maar waarvan je ALLES wilt weten. Niet alleen het naadje van de kous, maar de TOTAALKOUS, inclusief het been dat erin steekt, en de persoon die aan het been vast zit (om van diens familie dus maar te zwijgen). Kortom: AL LES. door Nico Scheepmaker me restte tussen het begin van de persconferentie en het mo ment dat ik hoorde dat die persconferentie in Amsterdam gehouden zou worden, het eer ste deel liftend, en het tweede deel met de taxi (mijn vrouw had de auto), nog op tijd op de persconferentie aanwezig was, en die A (haver) tot Z (gort) heb meegemaakt. Het grote „ik- was-erbij-gevoel!". Jamaar, dat is een beroepsdefor matie, de mensen thuis zijn al lang tevreden als zij de hoofd punten zo snel mogelijk thuis bezorgd krijgen, zal men in Hilversum zeggen. Geloven ze dat nou zelf? Ik ken alleen maar mensen die bij zo'n inte graal uitgezonden persconfe rentie aan het toestel gekluis terd zouden zitten, want ieder normaal mens heeft toch drie weken lang met Doderer en Heineken meegeleefd? Tech nisch gesproken had de televi sie (de NOS) de persconferen tie ook rechtstreeks kunnen uitzenden, en ik zou dat ook ze ker gedaan hebben. Maar blijk baar verschilt mijn beroepsde formatie, en die van Radio STAD, op essentiële punten met die van „Hilversum". HILVERSUM (GPD) - Men neme een rijke familie: vader zaken man met tanend succes, moeder beetje dom maar hart van goud, goede zoon, slechte zoon en mooie jonge dochter. Voeg er een even slechte als rijke neef aan toe. Laat rijke neef, slechte zoon en mooie jonge dochter res pectievelijk in drugshandel en -gebruik terechtkomen, vermeng een en ander met nog wat fami- (1 lie-intrige, mooie vrouwen, au to's en actie en doe de familie in een crisis geraken waarin ieder een ten onder dreigt te gaan. Zet het resultaat gedurende zeven wekelijkse afleveringen van vijf tig minuten op een hoog vuur en u hebt: „Herenstraat 10", het Ne derlandse antwoord op Dallas, Dynasty en Falcon Crest. Deze aanwijzingen uit het Ameri-_ kaanse televisiekookboek volg den schrijver Hans Keuls en re gisseur John van de Rest nauw gezet op en het resultaat is vanaf vanavond elke week te zien. Na zijn succes met series als „Cen traal Station" en „De fabriek" kwam Hans Keuls al weer drie jaar geleden met zijn voorstel voor Herenstraat 10 bij de TROS. Het verhaal van de familie Van Laar, een Gooise familie die ka pitaal vergaarde in de wijnhan del, is de Nederlande tegenhan ger van zo men wil, de Ewing- story. Herenstraat 10 is de monu mentale villa van de familie en deze dreigt al meteen in het be gin verkocht te moeten worden, omdat de zaak in financiële moeilijkheden is geraakt. De zor gen worden door vader Louis (Luc Lutz) besproken terwijl de rest van het gezin: moeder Em my (Ellen Vogel), jongste zoon Peter (Frederik de Groot), doch ter Loes (Cristel Braak) zich ver maakt aan de tennisbaan, waar oudste zoon Karei (Derek de Lint) laat zien dat hij beter kan tennissen dan leren. door Chris Kijne Zo begint een verhaal waarin de te rugkeer van de inmiddels rijke neef Gerard (Bram van der Vlugt) een belangrijke ontwikke ling vormt. Vader Louis haalt hem in de zaak en is zo uit de eerste zorgen, maar op de lange duur leidt zijn aanwezigheid tot rampspoed en ellende. De ma nier waarop Gerard zijn kapitaal heeft vergaard, blijkt niet koos jer en Keuls laat via verschillen de lijnen de hele familie in con tact komen met de boze buiten wereld die door Gerard wordt belichaamd. De veilige haven van Herenstraat 10 schudt op zijn grondvesten, maar het zal al lemaal best goed aflopen. Het script van Keuls is door regis seur Van de Rest zo aangepast, dat de Amerikaanse methode kon worden gevolgd. Dat wil zeggen dat er de eerste vijf minu ten al een Rolls Royce, een Ja guar, een andere exclusieve sportwagen en een Jumbo Jet door het beeld zijn geschoven, terwijl we aan het privé-zwem- bad al een glimp hebben mogen opvangen van de borsten van Cristel Braak. Ook de rest van het verhaal is op snelheid toegesneden. De dialo gen zijn kort en krachtig, de ge beurtenissen volgen elkaar snel op en dat biedt mogelijkheden voor de gewenste manier van filmen. Veel beeldwisselingen door een razendsnelle montage, zo snel soms dat de kijker als een gummiballetje heen en weer springt door het verhaal. De eer ste aflevering is daarbij extra on rustig, omdat er veel moet ge beuren en alle karakters geïntro duceerd moeten worden. Later in de serie daalt dit tempo iets, maar er blijft nog steeds weinig ruimte voor detail of subtiliteit. Uitgaande van het doel waarvoor de serie gemaakt is: pretentie loos amusement dat moet boeien door snelheid, actie en een zeke re voorspelbaarheid in het ver haal, zodat de kijker zich thuis aan bespiegelingen over de ver dere ontwikkelingen kan overge ven, is 'Herenstraat 10' bekwaam gemaakt. De wijze van werken is arbeidsintensief, vooral wat de montage betreft, en daarom is de serie nu pas op het scherm. Maar er is duidelijk veel werk van ge maakt. Een aantal bezwaren blijft er wel aan kleven. Het bedenkelijke ni veau van sommige acteurs wordt onderstreept wanneer zij in korte krachtige scènes hun punt moe ten scoren, terwijl ook de kunst matigheid van de dialogen hier door soms geaccentueerd wordt. Wanneer Keuls Louis van Laar laat zeggen „We zijn te kleinscha lig bezig geweest. Hebben te laat ingespeeld op de nieuwe markt De familie Van Laar uit 'Herenstraat 10' met o.a. Luc Lutz (tweede van links), Cristel Braak (vierde van links) en Ellen Vogel vijfde van links). (Foto gpd>. situatie", dan is dat geen zin die een ondernemer echt zegt bij een dreigend faillissement, maar waarvan hij denkt dat een onder nemer dat zegt: Ook over de 'van dik hout zaagt men planken'-intrige van het verhaal en de oppervlakkigheid waarmee het wordt verteld, kan men treurig worden. Maar dat er een markt is voor dit soort amu sement is bewezen, en dan is er niets op tegen dat ook Neder landse televisiemakers hun steentje bijdragen. Wanneer dat tenminste niet gebeurt met de pretentie dat het produkt behal ve te amuseren, ook iets over de werkelijkheid zelf zegt. De TROS wil dan ook terecht niets meer dan de kijker vermaken. Hoofd drama-televisie Ted Moo- ren: „Het is gewoon een Ameri kaans schema. Je neemt een be paald gegeven, maakt alle men sen vervolgens mooier, rijker en gemener, en laat het verhaal zich volgens een vast patroon ontwik kelen. Dat is een bepaald soort drama, die wij puur als amuse ment uitzenden. Er zijn nu een maal veel mensen die dat willen zien. Ik wil ook best andere din gen maken, maar dit moet er ook zijn". Schrijver Hans Keuls had andere bedoelingen met het verhaal: „Voor mij is het drugsprobleem na de atoombewapening de be langrijkste bedreiging voor onze samenleving. Daarom heb ik dit verhaal geschreven, waarin de moeder de centrale figuur is. Voor een junk is het op een gege ven moment afgelopen, maar voor de mensen die overblijven, blijft de ellende bestaan. Dat wil de ik laten zien". Volgens Keuls is de aantrekkelijke vorm van het verhaal daarbij ge kozen om de kijker niet kwijt te raken. Dat zal wel lukken. Een groot aantal kijkers zal Heren straat 10 ongetwijfeld geboeid volgen. Het lijkt echter onwaar schijnlijk en ook onwenselijk dat zij daarbij nog iets van een bood schap waarnemen (vandaag om 20.29 uur op Nederland 1). Ver volgens zes weken lang zelfde tijd. zelfde net). LEIDEN/LEIDERDORP - Aan de reeks lopende exposities voegt zich in deze decembermaand een nieuwe serie. Zo wordt in de kunsteriaarswerk- plaats 'De Bange Duivel' aan de Rijndijkstraat tot 3 januari een overzichtsexpositie gehouden van etsen en tekeningen van Ab Steenvoorden. Carlka Feyen is present met een studie naar rela tie tussen beeld en geluid. Op de dag van de opening, vandaag van 15 tot 24 uur, zal zowel 's-mid- dags als 's-avonds het animatie filmpje 'Con Moto, muziek in be wegende beelden' van Carla Feyen worden vertoond. Aan sluitend wordt een muziekthea ter-act uitgevoerd door Michel de Bakker. Ook zijn er piano-im provisaties door Huub de Vriend. De expositie van Ab Steenvoorden en Carla Feyen is geopend op dinsdag-, woensdag- donderdag- en zaterdagmiddag van 1 tot 5 uur. Onder het motto 'Wie zoet is krijgt kunst' wordt tot 18 december in de galerie Van der Nat in Leider dorp een verkoopexpositie ge houden van grafiek, keramiek, klein plastiek, kerstkaarten e.d. De galerie is geopend zaterdags van 10 tot 16 uur. Etsen van Hubertien Heijermans hangen tot het einde van deze maand in de galerie-koffiebar Fe- nix aan de Botermarkt. Een tentoonstelling van gekleurde- inkt-tekeningen en -illustraties van de Engelsman Keith Foun tain is ingericht in de Openbare Bibliotheek aan de Nieuwstraat in Leiden. Een aantal van Keith Fountains tekeningen zijn werk tekeningen, bedoeld ter illustra tie van boeken. Het onderwerp bestaat voornamelijk uit dieren. Ook heeft Fountain met deze techniek komieken van het witte doek uitgebeeld. De expositie van deze grafisch ontwerpen duurt tot 9 januari. - In de Leidse Holiday Inn expose ren tot 5 januari Elisabeth van Haersolte en Monica Elias - Van Panthaleon van Eek. Van Elisa beth van Harsolte zijn er aquarel len te zien, van Monica Elias et sen en portretten in aquarel en krijt. Tien nieuwe schilderijen van de Leidse kunstenaar Willem van Scheijndel hangen gedurende de decembermaand in Scarabee (Pieterskerkchoorsteeg). Betty Brink exposeert tot en met 4 januari haar etsen, litho's en te keningen in het gemeentehuis van Leiderdorp. Het belangrijke deel van het werk in de tentoonstelling bestaat uit vier-kleuren-etsen. De laatste ja ren is Betty geobserdeerd door de ballonvaart en zeilvliegen. De lucht en het landschap zijn in haar voorstellingen minstens zo belangrijk als de objekten zelf. Naast het onderwerp gaat Betty ook uit van de techniek die zij hanteert, het drukken van vier kleuren-etsplaten, elk met eer andere kleur overelkaar. De tentoonstelling is elke werkdag; open van maandag tot en mei vrijdag van 8.00-17.00 uur. DEN HAAG - Het Nationale Ballet geeft van dinsdag 6 tot zondag 11 december in het HOT-theater in Den Haag zes voorstellingen van het Holland Festivalprogramma 1983, dat uit louter werk van ei gen choreografen bestaat, 'In and out' van Hans van Manen, 'Confectiepassen' van Toer van Schayk, 'Momentum' van Jan Linkens en 'Ik hou gewoon m'n adem in' van Rudi van Dantzig. Het is voor het eerst dat deze klei- ne-zaalproduktie buiten Amster dam te zien is. Hans van Manen's 'ln and out', de komende week in het HOT. (Foto pr) ROTTERDAM De Doelen zaJL kl. zaal, 20.15 uur, Daniel Kwar tet, Anton Webern 100 jaar geleden geboren. zo 4, gr. zaal, 19.30 uur, Het Brabants Orkest o.l.v. André VanderNoot. do 8,20.15 uur, Hans de Weerd, gitaar, vr 9, gr. zaal, 20.15 uur, Ensembles Rotterdams Conservatorium, o.l.v. Arie van Beek en Barend Schuur man. Rotterdamse Schouwburg do 8, vr 9, 20.15 uur, RO Theater 'On der ogen van het Wésten' van Jo seph Conrad. Piccolo Theater woe 7, do 8,20.30 uur, Theaterassocia tie 'Gesprekken met de beul' naar het boek van Kazimierz Moczarski. vr 9, 20.30 uur, Toneelgroep Sater 'Ta bleau de la troupe'. Theater Zuidplein za 3, gr. zaal. 20.15 uur, Richard 111 van Shakespeare, woe 7, do 8. arlecchino, 20.30 uur. Het Vervolg 'De bruiloft van een straat- vr 9, 20.15 uur, Romeens Staatsballet Fantasio met 'De notenkraker' op muziek van Tsjaikowski. vr 9, Arlecchino, 20.30 uur, Cabaret Dubbel en Dwars 'Mag ik even afre kenen?'. Hofpleintheater za 3, zo 4, 20.15 uur, Martine Bijl met haar theatershow, vanaf di 6, 20.15 uur, 'Sukses' van Norman Beim, met Willem Nijhölt en Linda van Dijck. Luxor Theater elke avond 20.15 uur, 'Evenaar', musi cal met Jos Brink, vanaf di 13, 20.15 uur. 'De zoon van Louis Davids', musical. AMSTERDAM Carré za 3, 20.15 uur, zo 4,14 uur, Hoofdstad Operette met lm weissen Rössl. vanaf di 6, 20.15 uur, 'De Vrek' van Molière door Toneelgroep De Ap- Concertgebouw zo 4, gr. zaal. 14.15 uur, Residentie-Or kest o.l.v. Lucas Vis. vr 9, gr. zaal, 20.15 uur. Concertge bouworkest o.l.v. Bernard Haitink, Ortrun Wenkel, alt. Nieuwe De La Mar Theater za 3, 20.15 uur, Robert paul, theater show, gast: Eileen Egas. zo 4,14 uur, Alexandra Radius en Han Ebbelaar, hoogtepunten uit roman tische klassieke balletten, zo 4, ma 5, 20.15 uur, Adèle's keus, so loprogramma Adèle Bloemendaal. woe 7 fm za 10, 20.15 uur. Tineke Schouten's Wan Woeman Sjow. Stadsschouwburg za 3, 20.15 uur, 'De nacht, de moeder van de dag' van Lars Norén. zo 4, 14 uur, di 6, 20 uur, De Neder landse Operastichting, 'Idomeneo' van Mozart, woe 7.20.15 uur, Toneelgroep Theater 'De bontjas' van Gerhart Haupt- mann. vr 9, 20 uur. De Nederlandse Operas tichting met 'Die lustigen Weiber von Windsor' m.m.v. Het Omroep orkest, Het Nederlands Operakoor, leden van het Nationale Ballet. De Kleine Komedie za 3, zo 4. 20.15 uur, Schaubühne uit Berlijn. woe 7, 20.15 uur, The Dutchies met hun nieuwe muziektheaterpro gramma F and Chips. DEN HAAG Koninklijke Schouwburg za 3, woe 7, do 8, vr 9, 20.15 uur, zo 4, 14 uur, Haagse Comedie: première van De Biechtvaders, van Vincenzo di Mattia, regie: Lodewijk de Boer. ma 5, 20.15 uur, Publiekstheater: De weerstaanbare opkomst van Arturo Ui, van Bertolt Brecht. di 6, 20.15 uur, Galas Karsenty-Her- bert: Noix de Coco, de Marcel Achard, avec Catherine Rouvel en Henri Tisot, Franstalige voorstel ling. Circustheater za 3, 20 uur, Nederlandse Operastich ting 'Die lustigen Weiber von Wind sor'. do 8, vr 9, 20.15 uur, Nederlands Danstheater, nieuw ballet van Christopher Bruce op muziek van Kurt Weil; Mental Model en Dream- time. Congresgebouw za 3, 20 uur, Unicef-gala (TROS-tv). do 8, vr 9, 20.15 uur, Residentie-Or kest o.l.v. Hans Vonk, Jard van Nes, alt, m.m.v. Residentie- en Rot terdams Kamerkoor o.l.v. Gerard Akkerhuis, Jongenskoor St. Bavo o.l.v. Fons Ziekman. Diligentla zo 4. 14.30 uur, Kamermuziek door het Amsterdams Pianotrio, woe 7, 20.15 uur, Residentie-Orkest met Kamermuziek van John Stan ley, Van Anrooy, Van Beethoven, vr 9, 20.15 uur, Adèle Bloemendaal met Adèle's keus. HOT za 3, 20.30 uur, Hot Dansfestival 1983, Dansgroep Krisztina de Chatel met Wiederkehr. di 6, woe 7, do 8. vr 9. 20.30 uur. Hot Dansfestival 1983, Het Nationale Ballet met In and out, Confectie passen, Momentum en Ik hou ge woon mijn adem in. Theater Aan de Haven za 3, 20.30 uur, Toneelgroep Sater: Ta bleau de la Troupe, di 6, woe 7, do 8, vr 9. 20.30 uur, Nieu we Komedie: Weduweverbranding van Jörg Graser. LEIDEN Schouwburg do 8, 20.15 uur, 'De verloren zoon', door het Poolse Pantomimetheater Henryk Tomaszewski. vr 9, 20.15 uur, Dennis Wayne Dan cers uit New York. LAK-Theater za 3, 20.30 uur, Jozef v.d. Berg: Troev'. zo 4,15 uur, kindervoorstelling Jozef v.d. Berg. woe 7, do 8, 20.30 uur, Werkteater: 'Gebroed', vr 9, 20.30 uur, Best Wel: 'Giovanni'. Stadsgehoorzaal vr 9, 20.15 uur, Rotterdams Philhar- monisch Orkest o.l.v. James Con- lon, solisten: Daniel Wayenberg, Louis van Dijk, piano. LEIDEN/V OORSCHOTEN - Het kamerorkest 'Madrigalesco' geeft op woensdagavond 7 de cember een concert in de Leidse Stadsgehoorzaal. Dirigent is Hênk Briër, soliste Theodora Ge- raets. Zij zal het eerste vioolcon cert van Paganini vertolken. Het orkest opent met een Diverti mento van Jan Koetsier. Van Mozart zal worden uitgevoerd de Symfonie nr. 34 en twee sonates voor orgel en orkest. De laatste werken worden vertolkt met me dewerking van de organist Joop Brons. Het concert van 'Madriga lesco', dat om half negen begint, wordt voorafgegaan door een be speling van het weinig gebruikte orgel van de Stadsgehoorzaal. Joop Brons treedt in dit voorpro gramma, dat om kwart voor acht begint, solistisch op en brengt bovendien met medewerking van een koperensemble een werk van Hendrik Andriessen ten gehore. Orkestleden Con stance Backer en Corianne Hoekstra zijn te horen in werk voor twee fluiten en orgel. De pianisten Daniël Wayenberg en Louis van Dijk zijn de solisten op het meesterserie-concert van K&O op vrijdagavond 9 decem ber in de Stadsgehoorzaal. Bei den zijn op dit concert door het Rotterdams Philharmonisch Or kest te horen in het concert voor twee piano's en orkest van Fran cis Poulenc. Daniël Wayenberg is tevens alleen te beluisteren in het pianoconcert in G van Ravel. Verder staan werken van Bern stein en Debussy op het pro gramma. Het orkest wordt geleid aoor de nieuwe chef-dirigent en artistiek leider James Conlon. Het Barokensemble Voorschoten geeft op zaterdagavond 10 de cember in de Voorschotense Dorpskerk zijn jaarlijkse concert voor de burgerij. Het program ma, waaraan drie solisten hun medewerking verlenen, ver meldt hoofdzakelijk werken uit de vroeg- en de midden-barok van Engelse, Franse, Italiaanse en Duitse componisten. Het en semble staat onder leiding van Malcolm Hund-Davies. Het con cert begint met de ouverture tot de opera Armide van Lully. Voor de pauze worden werken uitge voerd van David Funck (een sui te voor strijkers), een concerto grosso van Geminiani en een adagio en fuga voor barokluit (solo) van Joh. Seb. Bach. Dit werk zal worden uitgevoerd door de luitiste Ireen Thomas. Na de pauze begeleidt zij op theorbe (basluit) de sopraan Marianne Hund-Davies in een lamento van Monteverdi. Het ensemble ver volgt zijn uitvoering met een concert van Henrico Albicastero en een sonate voor trompet en orkest van Purcell. Hierin treedt Kees van Venetië op als solist. De toegang tot dit concert is vrij, maar er zal een bijdrage worden gevraagd ter bestrijding van de kosten. Daarbij vraagt het en semble ok aandacht voor extra steun ten behoeve van het instru mentenfonds. DEN HAAG (ANP) - Het Nederlands Danstheater brengt in zijn derde programma van het seizoen op 8 december in het Circustheater in Scheveningen de première van "Das Berliner Requiem" een ballet van Christopher Bruce op muziek van Kurt Weill en teksten van Bertolt Brecht. Met dit nieuwe werk staan op het programma "Mental model" van Wil liam Forsythe op muziek van Stravinski, en "Dreamtime" van Jiri Ky- lian op muziek van Toru Takemitsu. Het Leidse K&O laat op deze avond weer gratis bussen ryden, die om kwart over zeven vanaf molen 'De Valk' vertrekken. AMSTERDAM (ANP) De Martinus-Nijhoff-prijs 1984 voor verta lingen is toegekend aan Peter Kaaij en Rosemarie Still. De prijs, een bedrag van 7500 gulden, wordt op 26 januari in Den Haag uitge reikt. Peter Kaajj krijgt de prijs voor zijn vertalingen van Duits proza. Rose marie Still vertaalt modern Nederlands proza en poëzie in het Duits.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 27