ABC: eenvoudiger, directer en beter
Powerplay kapt
er mee
Cliff viert
zijn zilveren
jubileum
Kryptogram
Schaken
Bridge
Lori Spee
bij de les
n
O
0
Q
O
O
O
O
O
Q
p
Q
Q
O
Q
O
Q
Q
s
O
W
O
O
p
O
Q
O
Q
1©
O
O
Oplossing
Zml
ZATERDAG 3 DECEMBER 1983
Extra J
PAGINA 25
Onder redactie van Jaap Visser
'Beauty Stab' - ABC (Phono
gram)
Er zijn maar weinig groepen die
zo snel carrière hebben ge
maakt als ABC. Nummers van
de debuutelpee 'The lexicon of
love' dreef de Engelsen in gol
ven de hitparade binnen. Van
'Poison Arrow' tot en met het
hartstochtelijke 'All of my
heart'.
ABC laat zich catalogiseren in de
sectie van Spandau Ballet.
Sjieke, afstandelijke muziek.
Bij ABC klinkt het dan nog
kunstmatiger dan bij het Bal
let. Hoe dan ook: de heren had
den een start om van te schrik
ken en een start waarvan het
vervolg niet eenvoudig is.
ABC verdient daarom veel lof
voor voor nummer twee.
'Beauty Stab' is een plaat die
eenvoudiger en directer is dan
'Lexicon of Love' en daardoor
ook veel beter bevalt. De drie
(drummer David Palmer viel
af) hebben nu samen met Gary
Langan de produktie op zich
genomen. Producer Trevor
Horn sneuvelde daarvoor en zo
te horen terecht. Daarbij houdt
zanger Martin Fry zich duide
lijk in (hij maakt er niet meer
zo'n declamatie van) en ook
dat komt ABC alleen maar ten
goede.
De nieuwe single 'That was then
but this is now' lijkt al deze
woorden te logenstraffen,
maar is juist één van de twee,
drie uitzonderingen op de re
gel. 'Unzip' is ook zo'n num
mer dat rechtstreeks terug
grijpt naar 'het woordenboek
van de liefde'.
Maar juist in de ballades klinkt
een vernieuwd ABC door. Een
voudige begeleiding en zanger
Fry die zijn grenzen kent.
'S.O.S.', 'United Kingdom' en
voor 'If I ever thought you'd be
lonely' zijn van grote schoon
heid. Als ABC zich juist in die
richting blijft ontwikkelen,
wordt het beslist één van de
betere groepen van de komen
de jaren.
BART JUNGMANN
Zanger Martin Fry geflankeerd door saxofonist Stephen Singleton en
gitarist Mark White. (Foto pri
Precies drie jaar na de oprich
ting houdt Powerplay op te
bestaan. Althans in de huidi-,
ge bezetting. Bassist Peter
van Straten en drummer
Leon Klaasse hebben met in
gang van 1 januari hun ont
slag genomen (of gekregen).
Gitarist/componist Jan van der
Mey zet Powerplay volgend
jaar voort met nieuwe muzi
kanten.
De mini-elpee 'Noises voices'
is een doekje voor het bloe-
Jan van der Mey, Peter van Straaten en Leon Klaasse: muzikaal nog den voor al die fans die reik-
even sterk en tekstueel nog altijd zwak. Ontwikkeling dreigt te stagneren. halzend uitkeken naar het
(Foto PR) vervolg op de uitstekende de
buutelpee 'Avanti' van dit
jeugdige trio.
Maar dat er tussen 'Avanti' en
deze afscheidsschijf een
kloof van anderhalf jaar
gaapt, is een bewijs dat er iets
schortte aan Powerplay. Van
der Meij schrijft weliswaar
lekkere stevige popsongs
maar zijn teksten zijn nauwe
lijks van middelbare school
niveau. Vandaar dat het Po-
werplay-materiaal net niet
sterk genoeg is om de groep
daar te brengen waar zij mu
zikaal thuis hoort, aan de top.
En vandaar waarschijnlijk dat
die tweede elpee maar niet
wilde komen en deze bunde
ling van talent nu zelfs uit el
kaar valt.
J.V.
'Silver' Cliff Richard (EMI).
Wat de 43-jarige Cliff Richard
van zijn iets jongere generatie
genoot Paul McCartney doet
verschillen, is het feit dat
laatstgenoemde als solo-artiest
altijd zijn eigen winkel heeft
willen drijven, slechts inciden
teel een beroep deed op ande
ren en daardoor in creatief op
zicht zo langzamerhand een
beetje op dood spoor is ge
raakt. Zo niet Cliff, die bij na
derend onweer altijd tijdig de
bakens verzette, zich van nieu
we tekstschrijvers, componis
ten en begeleiders Voorzag en
daardoor menige concurrentie
slag in zijn voordeel besliste.
Het resultaat van dit alles is
een schare fans, dje op z'n
minst kan worden ingedeeld in
drie generaties. Toch iets om
trots op te zijn, bij een zilveren
jubileum.
Een jubileum dat overigens is
aangevat voor andermaal een
ambitieuze toernee en welge
teld zijn vierendertigste lang-
speler, die natuurlijk 'Silver'
heet. We kunnen er ditmaal
kort over zijn, want in vrijwel
niets verschilt dit album van
recente vorige exemplaren.
Cliff Richard
43 jaar nadat -
hij als Harry
Webb werd
geboren.
(Foto PR)
Een handvol perfect gearran
geerde songs, volleerd gezon
gen door een veteraan die niet
van ophouden weet. Het voor
de popmuziek zo broodnodige
jeugdig elan bezit hij niet
meer; daarentegen spreidt hij
welk een werklust ten toon die
respectabel is.
Stijlaanpassingen hebben hem
nooit veel moeite gekost, maar
ditmaal lijkt het met behulp
van loodzware synthies hele
maal van een leien dakje te
gaan. 'Locked inside your pri
son', 'Never say die' en de on
stuimige rocker 'Love stealer'
zijn ware exponenten van deze
tijd, maar gemakshalve plaatst
hij er met 'Ocean deep' en
'Please don't fall in love' nog
maar een paar indrukwekken
de ballades tegenover, voor het
geval iemand mocht twijfelen
aan zijn herkomst.
De diplomaat Cliff heeft dit al-
bum opgedragen aan Norrie
Paramor, de vergrijsde orkest
leider die in vroeger jaren zo
gaarne zijn platen van de nodi
ge instrumentale opsmuk
voorzag. Wat niet moge leiden
tot misverstanden: Paramor
komt er vandaag de dag niet
meer aan te pas, evenmin als
het breikransje Marvin-Welch-
Bennett. Wie goed is voor een
paar songs mag nog meedoen
(Teriy Britten), maar voor het
overige heeft de zilveren jubi
laris wéér een heel heel nieuw
corps van bedienden om zich
heen verzameld. Met als onbe
twiste voormaal ditmaal Craig
Pruess, die in tal van songs en
een groot deel van de produc
tie de hand had en die even
eens vernatwoordelijk is voor
de volvette toetsenelektronica
die op deze plaat ruim voor
handen is.
WILLEM SCHRAMA.
'Intuition' - Lori Spee (Philips)
Ze was er opeens, voortgetrok
ken door de inmiddels geflopte
balladezanger Gé Titulaer, en
ze zal voorlopig niet meer van
het Hollandse podium verdwij
nen. De van oorsprong Ameri
kaanse Lori Spee is niet in het
minst door haar lieve toetje zo
langzamerhand ons nationaal
bezit geworden. Haar debuut-
lp 'Behind those eyes' was
veelbelovend, de opvolger
'Dreamland' ronduit teleurstel
lend, maar zie: het deze week
gelanceerde derde album 'In
tuition' logenstraft weer alle
inmiddels gerezen kritiek. De
tien liedjes op dit album zijn al
le door haarzelf geschreven en
van teksten voorzien, en eerlijk
gezegd heeft Lori Spee zich
nog nooit zo vaardig in de com
positie getoond. De lijnen van
het totaal mogen dan wat voor
spelbaar zijn, dat neemt niet
weg dat ze haarscherp begint
aan te voelen hoe ze haar fra
giele stemmetje moet toonzet
ten. Dit album zal stellig twee
hitjes afscheiden en voor de
liefhebbers van kaarslich-
tromantiek valt er ook nog het
een en ander te verhapstuk
ken. Gewoon een goede plaat
die hooguit een weinig mank
gaat aan een te lichte produc-
W.S.
tie.
Horizontaal:
1. De dagelijkse bezigheid van de
advocaat; 5. Staat hier een hoe
veelheid van 994?; 7. Een dier en
een bouwsel; 9. Daar is Ina om de
boel langer dan normaal o.p gang
te houden; 11. Neem maar het
pad van een gulden; 12. Waarde
loos papier; 13. Een deel valt on
der dit nummer; 15. Lichaams
doekjes bij het eten; 18. Ha, weg
van hele zinnen zijn zij; 19. Zit in
7 als u één nummer weglaat; 20.
Die loop is een heel karwei; 22.
Stinkvork; 24. Zeer oude Tine
ke?; 25. Het kleine centrum ging
in de bergruimte; 27. Een ander
en niet een insect; 28. Een bloem
kan er gunstig uitzien.
Verticaal:
1. Diertjes op een hoop; 2. Wie
eet nu in deze kleding?; 3. Dwa
len met mooi gevormde goede
ren?; 4. Schaf een gang aan op
zee; 5. De man van je vriendin; 6.
Een vaartuig tussen twee ande
ren?; 8. Vlug een lekkernij ope-
2
3
V
9
0
L_
2
'3
'V
'5
fö
'7
Te
9
W
2i
n
23
2<i
25
tb
TT
2d
STjE
K R A A"K1
|O|rammT
KON y'N| 1
R
"R"o ;M ATN
lTa'r
V"E N'JN
A N A N A 5j|
M|C|C|F
T I E |H A R
«T"E
N T E WC E L
ten; 10. Een dier dat pas in dienst
is; 14. Komt dat ook al uit de wa
terleiding van je schuit?; 16.
Lang, dun en het lekkere daar
langs; 17. Wat een knapen!; 21.
Gekleurd kaartspel?; 22. Vrou
wen halen een den weg in deze
tijd; 23. Als je daarmee in de bo
ter valt, heb je 't goed getroffen;
26. Een benauwd genre is er niet.
E 0 U SH
TABAK
T E I 'ÏBM|
WEU VEV
De prijs van 25,- werd toege
kend aan J. Brosse, Lage Rijn
dijk 12a, 2315 JV Leiden.
De prijs wordt de winnaar toege
zonden. Oplossingen met ver
melding van "Puzzel" voor
donderdag op briefkaart of in
enveloppe zenden aan redactie
Leidsch Dagblad, Postbus 54,
2300 AB Leiden.
De halve finales van de kandida
tenmatches begonnen zoals
verwacht met vuurwerk, maar
waar velen niet op hadden ge
rekend was dat dit van de kant
van Kortsjnoi zou komen. Niet
alleen het feit dat hij de eerste
partij met zwart wist te winnen
was een sensatie, ook de wijze
waarop hij het dame-indisch
behandelde was zeer opmerke
lijk. Kennelijk had hij zich zeer
goed voorbereid en Kasparov
daarmee volkomen verrast,
a b c d e f g h
4.Pc3 Lb7 5.a3 d5 6.cd5: Pd5:
7.e3 g6 8. Lb5+ c6 9.Ld3 Lg7
10.e4!? (Misschien is dit al te
ambitieus, maar Kasparov zou
zijn stijl verloochenen als hij
geen weerleggingspoging zou
ondernemen) Pc3: ll.bc3: c5
(Interessant is hier de vergelij
king met het Grünfeld-In-
disch, de stelling die ontstaat
na l.d4 Pf6 2.c4 g6 3.Pc3 d5 4.c-
d5: Pd5: 5.e4 Pc3: 6.bc3: Lg7
7.Lc4 0-0 8.Pe2 c5. Ten opzich
te van die variant heeft zwart
één tempo gewonnen, omdat
wit eerst e3 en toen e4 heeft ge
speeld. Dat tempo heeft hij in
de manoeuvre b6 en Lb7 geïn
vesteerd en mede omdat het
witte paard in de diagramstel
ling op f3 staat, lijkt dat zonder
meer een verbetering) 12.Lg5
Dd6 13.e5 Dd7 14.dc5: (Verge
in Brunssum is dit jaar weer een
toernooi gehouden. Een zoge
naamd vrij toernooi waarvoor
eenieder zich kan inschrijven.
Werden in voorgaande afleve
ringen eerst voorrondes ge
speeld om daarna de verschil
lende finalegroepen te forme
ren. Dit keer had men de voor
keur gegeven aan het Zwitsers
systeem. Deelnemers waren
onder meer Cees Rijkaart, de
crack van Alblasserdam dat in
de hoogste damafdeling uit
komt, John van der Borst, al
vele malen finalist in het Ne
derlands kampioenschap,
Theo Schippers, topspeler van
het Tilburgse DAVO dat even
eens in de hoogste klasse
speelt.
Ook de beste speler van KDC uit
Katwijk, Hans Vermin had
zich richting Maastricht bege
ven en incasseerde tegen John
van der Borst de volgende
bliksemnederlaag. Vermin
speelt met wit: 1.34-30 20-25
2.30-24; eike opening laat zien
dat het damspel leeft. Steeds
wisselen de voorkeuren van de
topspelers (en deze worden
weer nagevolgd door de min
dere goden) en dat blijkt ook
op de tweede zet al. Enige tijd
geleden koos wit hier voor
2.40-34 om na 15-20 3.45-40 20-
24 4.33-29 24x33 5.38x29 een
leken met voornoemde variant
in het Grünfeld-Indisch heeft
zwart hier nog niet gerokeerd
en wit wil daarvan profiteren.
Op cb5: volgt sterk Lb5!) 0-0!
15.cb6: ab6: (Wit staat nu een
pion voor maar a3, c3 en e5 zijn
zwak) 16.0-0 Dc7 17.Lb5 (Om
Pb8 aan banden te leggen) Le5:
18.Lh6 Lg7 19.Lg7: Kg7: 20.D-
d4+ Kg8 21.Pg5 h6 22.Pe4 Le4:
23.De4: Pa6 24.De3? (Beter is
La6:, omdat een eindspel met
alleen zware stukken moeilijk
te winnen is) Dc5 25.Dc5:?
(Nog steeds verdiende La6: de
voorkeur. Nu staat wit waar
schijnlijk echt verloren) Pc5:
26.Tfbl Tfd8 27.LH Td6 28,Tb4
KfB 29.a4 Ta5 30.g3 Ke7 31.Kg2
fa 32 Lb5 Td2 33.Td4 Td4: 34 c-
d4: Pa4: 35.Ta4: Tb5: 36.Ta7+
Kd6 37. Th7 h5 38.Tg7 Td5
39.Tg6: b5 40.Kf3 b4 41.Ke3 b3
42.Kd2 Td4:+ 43.Kc3 b2 44.K-
b2: Td2+ 45.Kc3 Tf2: 46.h4 f4
47.Tg5 Tf3+ 48.Kd4 Tg3: 49-
Th5: Te3 50.Th6 Ke7 51.h5 e5+
52.Kd5 f3 en wit gaf op. Hij kan
de verbonden vrijpionnen van
zwart nooit stoppen.
22 18.27x9 8-13 19.9x18 12x43
20.48x39 20x29 21.33x24 16-21
22.26x17 11x35 en wit gaf het
aanval op te zetten; 2...19x30
3.35x24 18-22; nog langer gele
den speelde men a tempo 18-
23, zelf ben ik een voorstander
van 17-21 (een m.i. zeer subtiel
zetje); 4.33-29; in Rusland
blijkt 4.31-26 in onderzoek te
zijn, getuige het grote aantal
partijen dat met deze vierde zet
gespeeld werd in het toernooi
van Minsk; 4...14-20 5.38-33 10-
14 6.32-28; zoals vaak speelt
Vermin de scherpste voortzet
ting; 6...16-21 7.37-32 11-16 8.43-
38 7-11; hier is 6-11 een nieuw
tje van mij wat ik nog nimmer
heb zien spelen; 9.31-27 22x31
10.36x27 21-26 11.41-36 1-7
12.46-41 4-10; Wiersma koos
hier in een oude partij tegen
Jeroen Goudt voor de aanval
14-19. Ook dan kan de partijva
riant ontstaan; 13.41-37?; wit
moet veld 43 dichten, want nu
volgde natuurlijk; 13...14-19
14.40-35 19x30 15.35x24 9-14
16.44-40?; maar ook na 45-40
14-19 40-35x24 10-14 28-22x23
staat wit moeilijk, echter niet
verloren; 16...26-3117.37x26 17-
Met nog 3 wedstrijden te gaan in
de meesterklasse viertallen
competitie staan beide USS-
teams nog steeds op kop, op
korte afstand gevolgd door
Hok en Volmac. De beslissing
valt tijdens het laatste centrale
weekeinde op 10 en 11 decem
ber in Noordwijkerhout, waar
bij de wedstrijden op vu-graph
(en teletekst) kunnen worden
gevolgd.
Landskampioen Studiecentrum
scoorde liefst 47 punten uit de
laatste 3 wedstrijden maar die
eindsprint werd te laat ingezet
om nog bedreigend te kunnen
zijn voor de topteams. In de
met 16-4 gewonnen wedstrijd
tegen USS 1 demonstreerden
Eddy Roosnek en Hans Ver
goed een leuk staaltje van hun
kunnen.
H73
<73
O H 10 9 8 6 3
8 5 2
v N B 64
9 H V 9 8 7 6 m <?A105
O A V 5 WO O 7 4 2
H10 4 Z +AVB9
A 1098 52
9? B42
O B
7 63
O
GROOT-BRITTANNIE - De
duif staat centraal op de jaar
lijkse Britse kerstzegels, die op
16 november voor gebruik be
schikbaar zijn gekomen. De se
rie bestaat uit vijf waarden, die
alle een titel hebben meegekre
gen: "Kerstpost", "Driekonin
gen", "Wereld en vrede",
"Licht op Kerst" en "Kerst-
duif".
De serie wordt geopend met de
"Kerstposf'-zegel in de waarde
van 121/2 pence. Afgebeeld zijn
enkele vogels, waaronder een
duif, die rond een brievenbus
vliegen om kerstgroeten te
posten. Verder: 16p, "Drieko
ningen", een poes en een duif
bij drie schoorsteenpijpen, die
het gezicht hebben van drie
koningen; 20Vfcp, "Wereld en
vrede", een duif en een merel
schuilen onder een paraplu
waarop sneeuw ligt, waarin de
werelddelen zijn te onder
scheiden; 28p, "Licht op
kerst", een duif en een merel
op een verlichte straatlantaarn
en 31p, "Kerstduif", zangvo
gels op een struik die in de
vorm van een duif is geknipt.
Deze fraaie en fantasievolle ze
gels zijn ontworpen door Tony
Meeuwissen (nu niet direct een
Dat Vermin ook erg sterk kan
zijn, zien we in het diagram.
Cees Rijkaart verloor met wit.
Hans gaf de volgende twee
fraaie varianten aan: 1...30-35
2.39x30 25x34 en nu: (I) 3.43-39
34x43 4.38x49 20-24 5.49-43 (45-
40 verliest maar 22-18 is nog
wat) 24-29 6.43-38of? 29-34 7.
38-33 12-17! 8.22x11 16x7 9.28-
22 7-11 10.22-18 35-40 11.18-12
11-17 12.12x21 26x17 13.33-29
34x23 14.45x34 19-24 uit.
(II) 3.38-33 12-17 (er dreigde 33-
29) 4.22x11 16x7 5.28-22 7-11
6.22-18 35-40 7.18-12 11-17 8.12-
x21 26x17 9.33-29 34x23 10.45-
x34 19-24 en weer wint zwart.
Fraaie varianten, nietwaar?.
door
Ton Schipperheyn
Oosf niemand. Oost opende 1 KI,
Zuid 1 Sch, West 2 Ha, Noord 2
Sch, waarna de samenspraak
tussen oost-west verder ging
via 3 Ru (West)-3 Ha, 4 Kl-4 Ha,
4 Sch (controle)-ö KI, 5 Ru
(controle)-6 KI. Een geïnspi
reerd biedverloop dat leidde
tot een eindcontract dat in een
biedwedstrijd een 10 zou sco
ren, onder aantekening dat
geen enkel paar dat zal berei
ken.
Ruitenstart doet het contract
sneuvelen, maar Max Rebattu
was niet helderziende en start
te met Sch A. Hij speelde wel
Ru B na, maar het was te laat.
Roosnek nam Ru A, ging met
troef naar de hand, troefde een
schoppen hoog (de 12e slag die
in feite in een hartencontract
niet kan worden gemaakt),
trok de troeven (die mogen ook
4-2 zitten) en kon de resterende
slagen claimen toen de hartens
niet 4-0 bleken te zitten.
Aan de andere tafel bereikten
Anton Maas en Henk Schip-,
pers het 'normale' contract van
6 Ha, waartegen Willem Gos-
schalk startte met schoppen
voor het aas. Hans Kreijns
speelde niet Ru B na, maar
schoppen en opeens had Maas
een kans. Hij troefde en speel
de zijn winnende slagen in har
ten en klaveren, hetgeen leidde
tot
H
<7 -
O H 10
-
n ♦B
•WO *-
L +9
10 2
<7 -
O B
-
Op KI 9 gooide Kreijns slim Sch
10 bij met een gezicht van 'dit
is echt mijn laatste' en noord
kon niet anders dan ru H sec
zetten. De leider had het nu
wellicht goed moeten doen,
maar hij het zich verleiden tot
de ruitensnit en was alsnog
eentje down.
OA V 5
-
door Hero Wit
ZWEDEN - Op 1 oktober zijn de
Zweedse posterijen weer met
een blokje gekomen, het elfde
in de loop van hun postge
schiedenis. Deze keer heeft het
blokje het thema "Muziek in
Zweden" meegekregen en het
geeft op vijf zegels (vier van
1,80 kroon en een van 2,70
kroon) een beeld van de
Zweedse muziek van de laatste
honderd jaar. Op de zegel
linksboven in het blokje zien
we Wilhelm Stenhammer
(klassiek). Stenhammer was
misschien wel de grootste
Zweedse componist. Hij werd
in 1900, aan de vleugel gezeten,
geschilderd door Robert The-
gerström. De wereldberoemde
bariton-saxofonist Lars Gullin
(1928-1976) staat op de "jazz"-
zcgel linksonder. Op de 2,70
kr.-"folk"-zegel staat de begin
deze eeuw door Anders Zorn
geschilderde vioolspeler. Op
de "opera"-zegel rechtsboven
een beeld van Karl-Birger
Blomdahls ruimte-opera Ania-
ra (1959, première in Stock
holm) en rechtsonder de hier
en daar met veel tam tam aan
gekondigde "pop"-zegel met
daarop de succesvolle muziek-
machine Abba, die als groep
toch wel haar plaats in de
Zweedse muziekgeschiedenis
heeft ingenomen.
We zeggen met veel tam tam,
want al ver voordat de zegel
uitkwam kon men nogal eens
lezen dat deze zegel het zou
maken. Toch menen we dat te
moeten betwijfelen. In de eer
ste plaats omdat Abba al enige
tijd niet meer op de voorgrond
treedt (de dames van de groep
zijn al maanden op de solotoer)
en verder geloven we nu niet
direct dat de Abba en popfan
zo'n vijf gulden voor een Abba-
zegel neertelt. Tenslotte moet
men, wil men de Abba-zegel
hebben, het gehele blokje ko
pen. En elk (genummerd) blok
je namelijk 11,50 kroon (inclu
sief 1,60 kr. ten bate van de fila
telie).