'Kanaal 13': nieuwe jeugdserie bij NCRV NOS-radio neemt stelling tegen bezuinigingen Poppen van Oranje op Antiekbeurs Griekenland eist teruggave van Akropolis-beelden Meer vraag naar zendtijd voor reclame op de radio -C J 'Kleine Prins': herkenbaar Filmrechten 'De Aanslag' verkocht i VRIJDAG 14 OKTOBER 1983 HILVERSUM (GPD) - Ook in 1984 is er meer vraag naar STER-reclamezendtijd dan dat er ruimte is in de radio- en tv-blokken van de STER. Op televisie is deze „over vraag" relatief iets afgeno men maar de vraag naar ra dioreclametijd is vooral op Hilversum 1 en 2 nog groter geworden. voor tv-spotjes. Dat is een da ling van 3 procent vergeleken met dit jaar. Circa 40 procent van die verzoeken kan niet worden gehonoreerd, tegen 50 procent dit jaar. Het reclameweekblad Adfor- matie, die deze cijfers bekend maakten tekende uit de mond van STER-directeur Smeekes op, dat de toewij zingsmogelijkheden het vol gend jaar nagenoeg gelijk zullen zijn aan die in 1983. HILVERSUM (ANP) - "De pro gramma's van de Nederlandse Omroep Stichting: nooit weg". Met deze slogan wil de NOS- radio zich wapenen tegen de dreigende bezuinigingen op de omroepbegroting en de ver mindering van de zendtijd. Als deze dienst het voor het zeggen zou hebben, zou de huidige zendtijd hetzelfde blijven en die voor etnische minderheden vergroten. NOS-radioprogrammaleider O.Cabout deelde gisteren op een persbijeenkomst mee dat de bezuinigingen op de om roep op zichzelf niet verontrus tend zijn. "Tot op zekere hoog te zijn de bezuinigingen best te verwerken zonder dat ze direct tot een catastrofe leiden", al dus Cabout. De medewerkers van de NOS-radio maken zich volgens Cabout echter wel zor gen over de gevolgen van het toekennen van de B-status aan de VPRO (4,40 uur zendtijd per week minder) en de uitwer king van de regeringsplannen in de medianota. "Weliswaar schrijft minister Brinkman dat de huidige zendtijd gehand haafd blijft, maar we weten niet wat we daarvan moeten verwachten", aldus Cabout. Hy stelde vast dat de NOS-radio in geval van bezuinigingen minder uitwijkmogelijkheden heeft dan de andere omroepor ganisaties, omdat de NOS-pro- gramma's aan de wettelijke ei sen moeten voldoen. Daar door. aldus Cabout, zijn deze programma's in vergelijking veel kwetsbaarder. De eerste symptomen van de be zuinigingen zijn volgens hem al merkbaar. In de afgelopen maanden heeft de NOS-radio moeten afzien van uitzending van enkele Holland-Festival evenementen en de tennis kampioenschappen op Flus hing Meadow Dat is volgens Cabout in zeventien jaar niet gebeurd. »"We zijn zo zoetje saan wel tot de kern gekomen waarvan weinig meer te halen valt", zo stelde hij vast. Stop zetting van de drie dagelijkse nieuwsuitzendingen op Hilver sum IV wordt overwogen. Het voorstel in de medianota om de omroepen de meerderheid in het NOS-bestuur te geven is minstens zo bedreigend als be zuinigingen en zendtijdver mindering. Een aantal NOS- programma's als 'Met het oog op morgen' en 'De avondspits' is sommige omroeporganisa ties al lange tijd een doorn m het oog. De bestuurlijke macht die zij in de visie van WVC-mi- nister Brinkman zullen krij gen, zal dan ook niet onge bruikt blijven, aldus Cabout. Hij uitte kritiek op de rijksover heid die wel in woorden belijdt dat de minderheden in Neder land via radio en televisie aan hun trekken moeten komen, maar daar geen financiële da den tegenover stelt. Volgens Cabout zou de overheid juist wel geld beschikbaar moeten stellen om de huidige pro gramma's in stand te houden en zo mogelijk uit te breiden. sienne' of 'ladydoll', die is ge maakt door Gaultier. In het geheel zijn er vier Franse, elf Duitse, en twee waarschijnlijk ook Duitse poppen alsmede een Japanse pop. De poppen zijn in zeer verschillende kleren en kle derdrachten gestoken. In vitri nes zijn bovendien losse kleer tjes, handschoentjes en dergelij ke te zien. Aan de beurs nemen 39 handelaren of firma's deel. Ze zijn allen min of meer gespecialiseerd. Als spe cialiteiten worden vermeld: anti quiteiten (meubelen, aardewerk, porcelein enzovoorts), archeolo gie, beelden, sculptures en bron zen, ethnografica, juwelen, goud, zilver en wat er bij hoort, klokken en instrumentaria, munten en penningen, aziatische kunst, pre- colombiaanse kunst, schilderij en, tekeningen, boeken en gravu res, tapijten, tin en brons alsme de muziekinstrumenten. Met deze poppen hebben prinses Wilhelmina en prinses Juliana in hun jonge jaren gespeeld. De poppen worden thans voor het eerst tentoonge stelden wel op de Oude Kunst- en antiekbeurs in Delft. f0to anp> Prinses Christina niet herkend Een politieman in Delft herkende prinses Christina en haar man Guiller- mo niet tijdig toen het paar de kunst- en antiekbeurs wilde bezoeken. Hij hield de auto tegen waarmee de chauffeur het Sint Agathaplein voor museum 'Het Prinsenhof wilde oprijden en waar ook de wagens van andere eregasten stonden. De prinses en haar man stapten daarop uit en gingen te voet naar het museum om de beurs te bezoeken. De politie zorgde ervoor, dat binnen de kortste keren ook de eerst doorgestuurde auto van de prinses op het plein kon worden geparkeerd. "De politieman bij het hek had er geen idee van wie er in de gewone blauwe stationwagen van de prinses zaten. Als er een aa- of cd-ni merbord op had gezeten was het wat anders geweest. Gelukkig was droog", aldus de politie. DELFT (ANP) - Prinses Juliana heeft gisteren in Delft de 35ste Oude Kunst- en Antiekbeurs in het Stedelijk Museum 'Het Prin senhof geopend. Ze trof er tij dens de rondleiding speelpop pen van zichzelf en van haar moeder, Prinses Wilhelmina. De ze tentoonstelling blijft zolang de beurs duurt, tot en met 2 novem ber. Werden eerder uit koninklijke ver zamelingen bij jubilea van de beurs al eens miniaturen en zil ver uit het bezit van de oranjes getoond, nu staan achttien pop pen te kijk die nog slechts een enkele keer zijn getoond. De poppen dateren uit 1870 tot 1890 en van 1910 tot 1925. Ze zijn beschikbaar gesteld door de Stichting historische verzame lingen van het huis van Oranje Nassau. Er is een ongeveer één meter hoge modepop bij 'Pari- 'De kleine Prins' van Antoine de Saint-Exupéry door Schwarzes Theater 'Die Velvets'. Gezien op 13 oktober in de Leidse Schouwburg. LEIDEN Het zogenaamde zwarte theater is in de ware zin des woords illusietheater; met behulp van theatertechnische trucs wordt een onwerkelijke, veelal sprookjesachtige sfeer opgeroepen. Tegen een zwarte achtergrond, waar in het zwart geklede en dus onzichtbare technici en poppenspelers on opvallend hun werk verrich ten, worden decorstukken en poppen zo geraffineerd be licht, dat de theatrale illusie heel perfect tot stand gebracht kan wordeh. Bij de samenstelling van het re pertoire komt het er op aan om vooral die verhalen, sprookjes of toneelstukken te kiezen, die zich met de technische midde len van dit soort theater be toverend laten illustreren. In het moderne sprookje 'De prinsje' van een andere planeet onder meer de aarde bezoekt en vanuit zijn naief en nieuws gierig perspectief het (vaak zinloze) handelen van de men sen gadeslaat. Om dit alles in beeld te brengen had men bij dit gegeven nog het grote voordeel, dat de schrijver zelf, Antpine de Saint-Exupéry, de boekuitga ve van zijn sprookje van een groot aantal illustraties heeft voorzien. Poppen en decor van het Schwarzes Theater verto nen dan ook een opvallende gelijkenis met de tekeningen van de auteur zelf. Voor de kenners van het verhaal dus een feest der herkenning. WIJNAND ZEILSTRA. AMSTERDAM (GPD) - Het con cern City Film, dat een belangrij ke rol speelt in de Nederlandse filmverhuur en bovendien een groot aantal bioscopen exploi teert, gaat zich weer bezighou den met het produceren van speelfilms, een activiteit die tien jaar geleden was gestaakt. Fons en Lili Rademakers zijn door de City Produktie Maatschappij aangetrokken om te adviseren over ingediende projecten. Het filmersechtpaar krijgt tevens de taak om produkties te begelei den, te coproduceren, en eventu eel zelfs te regisseren. Eerste daad van de tot nieuw leven ge wekte onderneming is deze week het kopen geweest van de film rechten op Harry Mulisch' recen te bestseller ,De Aanslag'. Door wie en wanneer deze roman daadwerkelijk verfilmd wordt, is nog niet bekend. De schrijver had de voorkeur uitgesproken voor Fons Rademakers als regis seur, maar of deze cineast het ook zal doen, hangt vooral af van het al of niet doorgaan van een eigen project dat door Radema kers reeds sinds enige jaren wordt voorbereid. Het betreft de verfilming van de roman .Wind', geschreven door de Zuidafri- kaanse schrijver André Brink. Deze film kan enkel van de grond komen met financiële steun van een grote Amerikaanse maat schappij. Amerikaanse bedrijven hebben al in principe opmerkelijke belang- ATHENE (GPD) - De Griekse mi nister van cultuur en weten schappen, Melina Mercouri, heeft woensdag via de Griekse ambassadeur in Londen officieel om teruggave verzocht van wat in de wandeling wordt genoemd de Elgin Marbles: twaalf beel den. vijftien metopen (versierde vlakken), 56 friesplaten en een karyatide (dakdragend vrouwen beeld) van de Akropolis in Athe ne. Deze werden in 1816 door de Schot Thomas Bruce, zevende Earl of Elgin, toenmalig gezant bij de sultan in Instanboel, goed koop opgekocht en later tegen een nog lager bedrag aan het Bri tish Museum verkocht. De Britse regering heeft aangekon digd het verzoek te zullen over brengen aan het British Mu seum, dat geldt als een particu liere instelling Zo zal de komen de dagen de discussie in de En gelse pers over deze kwestie, die de laatste tijd weer was geluwd na een eerder proefballonnetje van mevrouw Mercouri, weer op laaien. In die discussie heeft Nederland de afgelopen dagen een wat bizarre stelling laten blijken voor deze Brink-verfilming, maar een defi nitieve financieringsgarantie heeft Rademakers toch nog steeds niet in zijn bezit. De uit eindelijke terughoudendheid wordt geweten aan het thema van Brinks roman: de erotische verhouding tussen een blanke vrouw en een zwarte man. Voor het Amerikaanse publiek wordt dat als een wellicht te controver sieel onderwerp beschouwd. De produktietak heeft een conti- nuiteitsgarantie voor minimaal de jaren 1984, '85 en '86. Men gaat ervan uit dat er in die periode cir ca 15 speelfilms van gemiddelde kosten (1.2 mihoen gulden) ge produceerd kunnen worden. rol gespeeld. Dat kwam doordat het een Nederlander was, de PvdA-afgevaardigde Nic Tum- mers, die voor de culturele com missie van de Raad van Europa een rapport opstelde over de kwestie van teruggave van kunstwerken aan landen van herkomst in het algemeen. Dit rapport was dermate genuan ceerd. dat het in de Griekse pers wat scheef en verminkt over kwam. De Britse kranten, toch al zelden in de Raad van Europa geinteresseerd, bewaarden hier over een yzig stilzwijgen. door Frans van Hasselt In het rapport bepleitte Tummers in principe de terugkeer van kunstwerken uit Europa naar niet-Europese landen van her komst, maar stelde dat kunst binnen Europa, ook als ze in de loop der tijden was verplaatst, kon blijven waar ze was aange zien ze ook in de nieuwe omge ving artistiek of didactisch een goede functie kon uitoefenen. Europa moest als een gemeen schappelijke culturele erflater worden gezien. Wat de speciale kwestie van de schatten van de Akropolis betreft, verklaarde hy zich emotioneel een voorstander van terugkeer („Ik hoop dit nog in mijn leven te mogen meema ken"), stelde echter dat er pro blemen waren op het gebied van luchtverontreiniging etcetera in Athene, die alleen bilateraal kon den worden bezien. Aanneming van een resolutie voor terugkeer door een meerderheid van de landen van de Raad van Europa, die daar overigens buiten ston den, leek hem dan ook „een daad van demagogie" De Griekse pers, die het rapport kennelijk maar half las, interpre teerde het als een verwerping van elke vorm van terugkeer, en dat nog wel tijdens een groots opgezet Holland Festival in Athene waarin de architect Aldo van Eyck veel good-will had geoogst met zijn gekscherende aankondiging van een expositie van de kunstwerken in Amster dam op hun terugweg „transit naar Athene"! Minister Mercouri, het verschil tussen uitvoerende en wetgeven de macht even uit het oog verlie zend, kondigde zelfs aan dat zij ambassadeur Pesch om nadere opheldering zal vragen waarbij ook meespeelde dat Nederland zich niet positief had opgesteld bij de Unesco-conferentie die zich eerder met deze problema tiek had bezighouden en die gun stig was uitgevallen voor de be windsvrouwe (die overigens haar aspiraties nadrukkelijk tot de schatten van de Akropolis be perkt en de Venus van Milo in het Louvre wil laten. Dit is echter met een sisser afgelo pen. Inmiddels heeft. de Assem blee van de Raad van Europa een resolutie aangenomen waar ook Tummers zich mee verenigde en die door de Griekse pers als over winning wordt uitgekreten, ook al worden bij nadere lezing de El gin Marbles er niet in genoemd. De resolutie houdt vast aan de ideeën van het Europese erfgoed dat niet moet worden verplaatst, pleit echter in de artikelen drie tot vijf voor het aanvullen van „nationale verzamelingen in sommige landen" die „tot hun cultureel patrimonium behoren" waarbij nadrukkelijk wordt gere fereerd aan de Unesco-resolutie. Het is zonneklaar dat dit op de El gin Marbles slaat, waarvoor aan de voet van de Akropolis een nieuw, 'luchtschoon' museum zal worden gebouwd. En zo kwam het cultureel weer goed tussen Griekenland en Neder land. Wanneer dat zal gebeuren tussen Griekenland en Groot- Britanniè? „Zeker niet tydens Thatcher", heeft Melina Mercou ri zich al eens laten ontvallen. Ronnie Bierman, Anna van der Staak en Pim Vosmaer (v.l.n.r.) in de eerste aflevering van 'Kanaal 13' (Foto KIPPA) een programma rond Martinus Nijhoff. Volgend jaar jubileert de NCRV Er zijn plannen om het komend televisieseizoen een vaste kunst rubriek op poten te zetten. Of die er ook komt is de vraag. Van Doornik wyst in dit verband op de wisselwerking tussen pro gramma-aanbod en populariteit. „Dit soort programma's gaat al tijd ten koste van de populariteit. Bovendien moet de NCRV altijd identiteitsprogramma's maken". De term „identiteitsprogramma's", programma's dus die appelleren aan de levensbeschouwing van de omroepleden brengt het ge sprek de NOS en de Medianota. Minister Brinkman kondigt daarin aan dat de functie van de NOS moet worden terugge bracht tot het zuiver verlenen van diensten aan de omroepzui- len en het maken van algemene programma's. Van Doornik be treurt dit. .Omdat de NOS niet afhankelijk is van een achterban hoeft men daar geen leden te binden. Geen instelling als de NOS is daarom zo goed in staat om kunstpro gramma's, zogenaamde impopu laire programma's te maken. Dit dreigt echter door de Medianota te worden teniet gedaan. Men wil terug naar af. De NOS is van oor sprong een facilitaire instelling; men verleent diensten aan ande re omroepen. Dat houdt in het ter beschikking stellen van stu dio's, camera's én dergelijke. Dat is de hoofdtaak van de NOS. Ver der maakt men programma's die zo algemeen zijn dat ze als het ware boven de partijen staan: het nieuws, eurovisie-uitzendingen, Den Haag Vandaag, program ma's voor minderheden. De NOS heeft dat terrein echter in de loop der jaren uitgebreid zodat wat nu wordt gebracht wel een beetje buiten haar oorspronkelijke functie valt". „Juist die impopulaire (kunstpro gramma's die enigszins buiten die oorspronkelijke functie val len, zullen volgens de Medianota moeten verdwijnen. En dat zou jammer zijn, want ze komen nooit meer terug. Andere omroe pen nemen het niet over. Je kunt het die omroepen echter niet eens kwalijk nemen dat dat niet wordt gedaan, want ze zijn alle maal verwikkeld in een voortdu rend gevecht om leden". (De eerste aflevering van de 'Ka naal 13'-serie wordt vanavond van 19.12 tot 19.35 uur op Neder land 2 uitgezonden). HILVERSUM (GPD) De NCRV-televisie zendt vanaf vanavond een nieuwe reeks afleveringen uit van 'Kanaal 13', een jeugdse rie die vooral de iets oudere jeugd zal aanspreken. Kanaal 13 speelt zich af rond twee hoofdpersonen, programmamakers van een lokaal radiostation dat in de loop der tijd steeds meer in commercieel vaarwater terecht komt, maar uiteindelijk toch als onafhankelijk opererende organisatie weet te overleven. De hoofdpersonen Pim en Door worden gespeeld door Pim Vos maer en Anna van der Staak. In alle afleveringen van Kanaal 13 zal de invloed van de commercie op het radiowezen steeds weer opduiken, een gegeven dat de serie een actueel tintje geeft. ANTWERPEN - De pas ingestelde "Scheveningen Cabaretprijs 1983' is toegekend aan Herman van Veen. Op de foto Hans van de Weg, directeur van de Stichting Scheveningen Bad, die hel goede nieuws aan Herman van Veen tijdens een voorstelling van de cabaretier in Antwerpen bekend maakte (Foto ANP) NCRV volgt vredesdemonstratie HILVERSUM (ANP) - NCRV-radio en -televisie besteden ruimschoots aandacht aan de vredesdemonstratie op 29 oktober in Den Haag. De redactie van de actualiteitenrubriek 'Hier en Nu' verzorgt in de middag van 29 oktober via Hilversum 3 een aantal korte indrukken van de demonstratie, evenals twee medewerkers van het jongerenprogramma 'Tussenuur'. Twee dagen vóór de demonstratie organiseert de NCRV-radio in samen werking met de stichting 'Leven en overleven' een discussie-avond over het begrip burgerlijke ongehoorzaamheid (Hilversum 1, 20.03- 22.00 uur). De NCRV-radiorubriek 'Bij de tijd' gaat woensdag 26 okto ber (Hilversum 2, 21.00 uur) in verband met de komende gebeurtenis sen in Den Haag over 'demonstreren'. NCRV's actualiteitenrubriek 'Hier en Nu' gaat maandag 24 oktober in op de achtergronden van de demonstratie. Verder komt een nieuwe gene ratie wapens aan de orde, die nog 'gevaarlijker' is dan de huidige kern wapens. „Kanaal 13 is een in bepaalde op zichten in Hilversum opvallende serie. Zij is niet gebaseerd op een boek en de thematiek die er in is verwerkt is heel eigentijds. De mensen die de serie maken vor men een zeer hecht team waarin ook een van de actrices, Anna van der Staak, teksten aan draagt". Aan het woord is regis seur-producer Jelle van Doornik, die samen met Hetty Heyting en Bram Hij mans (scenario) verant woordelijk is voor Kanaal 13. Jelle van Doornik is bij de christe lijke omroepzuil werkzaam voor de afdeling drama-, jeugd- en kunstzaken. Dat betekent in de praktijk dat hij voornamelijk - „ik ben daar eigenlijk continu mee bezig" - jeugdprogramma's maakt. Een gesprek met hem leert dat hij daar een uitgespro ken mening over heeft. De alge meen heersende opinie als zou den vooral de VARA en de IKON de meeste en beste jeugdpro gramma's voor tv maken, deelt hij bijvoorbeeld niet. „Het zijn al tijd de VARA en de IKON die als beste uit de bus komen. Nu is het natuurlijk ook zo dat met name de IKON heel goede program ma's voor jongeren maakt, maar als er een omroep is die veel aan jeugd doet is het de NCRV wel. En dan doel ik vooral op het aan tal eigen produkties dat daar ge maakt wordt". Van Doornik is tevreden met de jeugdserie Kanaal 13. „Het spel van de acteurs is heel echt, heel natuurlijk en ook de serie als ge heel staat zeer dicht bij de reali teit". Hij noemt een voorbeeld. „Een thema dat in een van de af leveringen centraal staat is het idolendom, en de relativiteit daarvan. Omdat allemaal zo au thentiek mogelijk te laten over komen laten we in die aflevering een echte popgroep optreden. In dit geval de Frank Boeyen Groep". „Kijk, oubolligheid kun je weren en dat hebben wij dan ook ge daan. Deze serie heeft niets meer te maken met waar de NCRV vroeger, zeg maar, befaamd om was: de Pommetje Horlepieps, de Swiebertjes". Naast het ma ken van jongerenprogramma's houdt Van Doornik zich bezig met uitzendingen over kunst. Hij maakte destijds een goed ont vangen portret van de dichter Achterberg en werkt thans aan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 29