VARA roept medewerkers Haagse Bluf tot de orde C Ayckbourn vervalt tot kluchtwerk Harold Pinter in een nieuwe dimensie NVJ: bedrijfsleven én omroepen samen in abonnee-televisie Ierland-Nederland op tv Edison-gala op VARA-tv Stoffige Hoffmann' 'Imperium' speelt 'Tango' met vaart Bezig baasje Boeijen boeit MAANDAG 10 OKTOBER 1983 UTRECHT (ANP) Het bestuur van de FNV-joumalistenbond NVJ vindt dat abonnee-tv de eer ste drie a vier jaar als een geza menlijk experiment van com merciële bedrijven en belang stellende omroeporganisaties zou moeten beginnen. In die tijd zal de hele media-sector moeten worden doorgelicht, via een sector-structuuronderzoek, met het oog op de behoefte van de consumenten en het geld dat er bij hen beschikbaar is voor in formatie en verstrooiing via krant, omroep, video en dergelij ke. Het parlement zal daarna pas een definitief besluit moeten nemen over de vraag wie met abonnee- tv aan de slag mogen. Volgens het NVJ-bestuur is het voor het Nederlandse bedrijfsle ven technisch en financieel niet zo eenvoudig om de exploitatie van abonnee-tv van de grond te tillen. In de proeftijd kunnen produktiefaciliteiten, technische kennis, het vergaren van film rechten en dergelijke voor een deel door de omroep worden ge leverd. De NVJ vindt ook dat de omroe pen moeten bekijken of het niet beter is om de nu gescheiden geldstromen voor radio en televi sie samen te voegen. Daardoor ontstaan misschien mogelijkhe den om bestaande programma's te verbeteren en meer geld be schikbaar te krijgen voor de uit breiding van zendtijd. De verenigingsraad van de NVJ, het 'parlement' van de bond, zal zich eind deze maand over de be stuursvoorstellen uitspreken. Radio - tv Henk van Hoorn HILVERSUM (ANP) - Het bestuur van de VARA heeft producer Jan Tromp en eindredacteur Henk van Hoorn van het tv-pro- gramma Haagse Bluf ge- HILVERSUM (GPD) - De NOS-televisie zal woensdagavond aanstaan de een rechtstreekse reportage verzorgen van de voetbalwedstrijd Ierland-Nederland. De uitzending op Nederland 2 duurt van 19.22 tot 21.15 uur. Zaterdag 15 OKtooer verzorgt ae NOS tenslotte via Nederland 2 rechtstreekse reportage van de slotkilometers van de Ronde Lombardije. Deze uitzending begint om 15.00 uur. sommeerd vandaag ver antwoording af te leggen over hun optreden van af gelopen vrijdag. Na de uitzending van deze parle mentaire rubriek maakte dit tweetal bekend, dat 'groepslei der' Jan Nagel na overleg met te levisiedirecteur Koopmans een stuk uit het programma had la ten wegknippen. In dit stuk werd Tweede-Kamerlid Marcel van Dam op de korrel ge nomen vanwege diens medewer king aan de VARA-actualiteiten- rubriek Achter het Nieuws. Volgens VARA-woord voerder Bob in 't Hout was dit stukje niet ge schrapt omdat zijn omroep bang is voor satire, maar omdat de te levisie-directie dit stukje be schouwde als een 'publicitaire voortzetting van betrokkenen van het conflict bij Achter het Nieuws onder het mom van sati- Zoals bekend zouden Jan Tromp en Henk van Hoorn per 1 januari van komend jaar vertrekken bij de VARA. Na de uitzending van vrijdagavond zeiden zij echter met onmiddellijke ingang te zul len stoppen met hun medewer king. Het gebeurde was voor woordvoer der Bob in 't Hout aanleiding om gisteren 'als eerst verantwoorde lijke voor het persbeleid' een ver klaring uit te geven. Daarin staat dat de VARA het niet langer tolereert, dat individuele medewerkers de organisatie in opspraak brengen. Het bestuur staat achter die verklaring, aldus Bob in 't Hout. HILVERSUM (GPD) - De VA RA zal volgend jaar het gala rond de uitreiking van de Edisons Populair recht streeks op radio en televisie uitzenden. De namen van de winnaars van deze Edisons worden in ja nuari 1984 bekendgemaakt en het gala volgt op 1 mei. De Edisons Populair zijn prij zen die de collectieve platen maatschappijen toekennen aan artiesten voor door hen gemaakte platen of geluids bandjes. Jan Blaaser onderscheiden AMSTERDAM (ANP) - De acteur Jan Blaaser is onderscheiden met de Gouden Speld van ver dienste van de stad Amsterdam. Blaaser kreeg deze onderschei ding omdat hij 45 jaar artiest is. Wethouder Schaefer reikte hem het onderscheidingsteken vrij dagavond uit tijdens een speciale voorstelling in theater Carré. Kunst 'Prettige feestdagen' bij Haagse Comedie "Prettige feestdagen" van Alan AycK- bourn door de Haagse Comedie, re gie: Jules Royaards. Gezien op 8 ok tober in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Voorstelling in Leiden op 26 oktober. DEN HAAG - Alan Ayckbourn geldt als de hedendaagse mees ter van de situatiekomedie en zijn inventiviteit staat garant voor lachsalvo's die de toeschou wers minimaal twee keer per avond de tranen in de ogen kun nen brengen. Ook in "Prettige feestdagen" gebeurt dat en de climax waarmee het deel vóór de pauze afsluit, ontwikkelt zich met een onstuitbaar mechanis me van een finale uit een komi sche opera. Aan komische en zelfs kluchtige si tuaties ontbreekt het elders in het stuk evenmin en regisseur Jules Royaards zorgt ervoor dat er geen kans op een lachertje on benut blijft. Daarnaast is het Ayckbourn er ook om te doen te laten zien hoe relaties tussen mensen stuklopen op onbegrip, zwakheid of egoïsme, en ook dat elementkomt in "Prettige feest dagen" aan de orde. Drie echtparen, een reactionaire oude oom, een blauwkous en een egocentrisch schrijvertje draaien drie kerstdagen lang om elkaar heen, maar Ayckbourn heeft geen drie minuten nodig om te laten zien dat aan elk van de hu welijken een heleboel mis is en dat de drie overige personages zich evenmin kunnen verheugen in een modaal geluksgevoel. En om ook technisch de nodige vir tuositeit te kunnen ontplooien schreef de auteur bovendien een toneel voor met vier verschillen de speelvlakken die gelijktijdig benut moeten kunnen worden. Kortom, "Prettige feestdagen" is een navrante komedie geworden waarin virtuositeit overheerst, dus wat zou er mis kunnen gaan in deze uitvoering door de Haag se Comedie met een fraai decor van Harry Wich, knappe muzika le arrangementen van Jurriaan Andriessen en een spelersploeg aangevoerd door Anne-Wil Blan- kers, Lies Franken en Wim van Rooij? Ogenschijnlijk niet veel, en wie zich alleen maar een avondje wil amuseren, zal achteraf geen spijt hebben. Een komedie op het bekende Ayckbourn-niveau is "Prettige feestdagen" echter allerminst. Het overgrote deel van de dialo gen mist elke fijnzinnigheid en om de machinerie draaiende te houden moët de auteur meer dan eens zijn toevlucht nemen tot kluchtwerk dat beter op zijn plaats was in het Theater van de Lach. Met drie problematische huwelij ken, een alcoholiste, drie misluk kelingen en nog een aantal klei nere psychische oneffenheden binnen één stuk, kan men lang wachten op iets dat "normaal" en "logisch" overkomt en het hoeft bij de kritische toeschou wer dan ook geen verbazing te wekken, als de auteur zelfs zijn toevlucht neemt tot heuse pop- PAUL KORENHOF Spelmoment uit 'Tango' bij 'Imperium'. LEIDEN - 'Tango' van Slawomir Mro- zek door toneelgroep Imperium. Ge zien op 8 oktober in het Micro-thea ter aan de Oude Vest. Aldaar nog te zien elke vrijdag- en zaterdagavond tot en met 26 november. LEIDEN - Omdat oma, oud-oom Eugene en huisgenoot Eduard in een rommelige kamer hun tijd verkwisten met een of ander kaartspel, stuurt zoon Arthur oma voor straf de vrieskist in, laat hij Eugene met een bood schappentas op het hoofd zitten en probeert hij Eduard de kamer uit te zetten. Zoon Arthur pro beert aldus orde op zaken te stel len. Zo begint de komedie 'Tango' van de Poolse schrijver Mrozek. Het is een komedie zonder gelukkig slot, waarin met humor die hier niet alleen een bevrijdend maar soms ook benauwend effect heeft, een omgekeerd generatie conflict geschetst wordt. Zoon Arthur (student in wel drie stu dierichtingen) hecht aan die con venties en tradities, die pa en ma nu juist in de jaren zestig hebben willen doorbreken. Hoewel dit stuk niet in de jaren tachtig is geschreven, lijkt het toch, dat Imperium hirmee een actuele keuze heeft gedaan. Hoe vaak wordt er immers niet de vraag gesteld, in hoeverre er van een zekere verrechtsing bij de huidige jeugd sprake is. Erik Pul heeft als zoon Arthur de ernstig ste rol van het stuk. Pas in de scène, waarin Arthur zijn machtswellust toont, kan hij zijn rol goed profileren. Kathleen Ferrier en Kees Visser maken te recht dankbaar gebruik van de mogelijkheden, die hun rol van alternatief, non-conformistisch echtpaar hun biedt. Datzelfde geldt voor de oma-rol van Tiny van Loenen. Jackie La- bordus speelt de niet in al dat ideologisch getheoretiseer geïn- teresserde bruid van Arthur, die "de wereld herscheppen" wil en daarvoor een "bruiloft nodig heeft". Teije van Vliet speelt op Kees van Kooten-achtige wijze en dus heel treffend oud-oom Eugene. Wanneer huisgenoot Eduard (een rol van Ronald Schenk) de zoon des huizes ge dood heeft, neemt hij de macht over, waarop Eugene heel droog maar niet minder wrang op merkt: we zijn van de regen in de drup gekomen. Tot slot dansen beide heren een macabere tango. Het decor is zeer functioneel en biedt op een gegeven ogenblik een anti-climax. Deze was door de gekozen zaalopstelling niet voor iedereen zichtbaar; men streeft hier echter naar een ver betering. Door de heldere regie opvatting van gastregisseur Niek Pancras speelt 'Imperium' dit stuk met veel vaart, waarbij zeer zorgvuldig wordt vermeden, dat de absurde humor in oubollig heid zou kunnen ontaarden. 'Tango' blijkt dus een veelbelo vend begin van een nieuw to neelseizoen bij 'Imperium'. WIJNAND ZEILSTRA. "Hoffmanns Erzahlungen" van Jac ques Offenbach door de Ned. Operas tichting. Dirigent: Anton Kersjes. Gezien op 9 oktober in het Circus theater in Scheveningen. Voorstel lingen in Amsterdam op 12,16,17,19, 21, 24, 26, 30 en 31 oktober. SCHEVENINGEN - In Nederland schijnt alles inderdaad later te gebeuren dan elders. De hele we reld weet al honderd jaar dat "Les Contes d'Hoffmann" van Jacques Offenbach een Franse opéra-comique is en zelfs in de grote Duitse theaters wordt dit werk steeds vaker in het Frans uitgevoerd. Bovendien gaat men er ook steeds meer toe over om niet meer de traditionele bewer king van Ernest Guiraud te spe len, maar een partituur die in overeenstemming is met de be doelingen van Offenbach zelf. De versie die de Nederlandse Ope rastichting nu voor de derde en naar men mij verzekerde ook de laatste maal op het repertoire heeft genomen, biedt echter een geheel tegenovergestelde bena dering. Niet alleen wordt er om wat voor reden dan ook in het Duits gezongen, maar de door re gisseur Ulrich Brecht hier gepre senteerde versie is een door hem en Gerd Albrecht vervaardigde bewerking van een andere Duit se bewerking van de bewerking van Guiraud. Arme Offenbach. In de herinstudering van Jaap Mosterd rolde de ietwat stoffige enscenering glad maar pro bleemloos over de planken en ook de klanken die Anton Kers jes aan het USO ontlokte adem den een sfeer van degelijkheid. In de titelrol liet de jonge Roe meense tenor Alexandru Ionita een slank en fraai gehanteerd stemgeluid horen, maar de Ame rikaanse bariton Julian Patrick bezat niet altijd de allure en het stemgeluid om van zijn viervou dige tegenspeler een geloofwaar dige incarnatie van het kwaad te maken. Claudia Cummings, voelde zich vocaal kennelijk het beste thuis bij Olympia en Antonia; de cour tisane Giulietta gaf zij visueel aantrekkelijk gestalte, maar een overheersend vibrato verstoorde de illusie enigszins. De overige rollen waren redelijk tot goed be zet, maar stemkwaliteit en into natieproblemen van mezzo-so praan Hélène Versloot (Niklaus) deden niet betreuren dat zij in deze bewerking van haar dubbel- Alexandru Ionita en Claudia Cummings in 'Hoffmanns Vertellingen'. functie als Muze beroofd was. Met uitzondering van een knullig balletje in de Giulietta-akte alles bij elkaar een heel acceptabele voorstelling, die bij het enthou siast toegestroomde publiek blijkbaar in goede aarde viel. PAUL KORENHOF Prijs van de kritiek voor F Act BEST (ANP) - De jaarlijkse "Prijs van de Kritiek" van de Kring van Nederlandse Thea tercritici is dit jaar toegekend aan F Act. F Act vormt een onderdeel van de Stichting Toneelraad Rotterdam en biedt elk toneelseizoen aan komende regisseurs de kans om een kleine-zaalproduktie te regisseren en daarvoor ac teurs en ontwerpers aan te trekken. F Act is geen toneel gezelschap en telt slechts vijf vaste medewerkers onder wie artistiek leider Ben Hurkmans. Volgens de Kring^van Neder landse Theatercritici heeft het produktieteam F Act sinds zijn ontstaan in 1975 in belangrijke mate bijgedragen aan de ontwikkeling van het, regietalent in Nederland. Jonge regisseurs onder wie Vlamingen hebben na het voltooien van hun opleiding' de kans gekregen met profes sionele acteurs, ontwerpers en technici te debuteren en zich verder te ontwikkelen. Nieuwe theaterideeën, ont staan rond 1970, kregen aan vankelijk weinig gelegenheid zich bij de bestaande reper toiregezelschappen te mani festeren. De regie-opleiding is in Nederland laat van de grond gekomen en tussen op leiding en praktijk gaapte een groot gat, waarin de be staande gezelschappen on voldoende voorzagen. Het "allergelukkigste" initia tief van de Toneelraad Rot terdam heeft onder de kundi ge aanvoering van dramaturg Ben Hurkmans voor menige jonge regisseur de weg be reid naar een plaats in het to- neelbestel, aldus de kring. De prijs - een plastiek van de kunstenaar Lucien den Arend wordt op 19 oktober in Amsterdam uitgereikt. "De Huisbewaarder" van Harold Pin ter door Toneelgroep De Appel, re gie Lodewijk de Boer. Gezien op 7 oktober in het Appeltheater in Sche veningen (bovenzaal). SCHEVENINGEN - Hoewel "De Huisbewaarder" al enige tijd tot de klassieken van het moderne toneel gerekend moet worden, is het begrijpelijk dat menig gezel schap aarzelt om het stuk op het repertoire te nemen. Aantrekkelijk is het echter alles zins: met drie acteurs en een sta pel lompen en oude metalen is de voorstelling rond. Het probleem met "De Huisbe waarder" is echter dat er twee le gendarische series voorstellin gen gegeven zijn met Guus Her mus, die daarmee een voor velen onuitwisbaar stempel op de hoofdrol heeft gedrukt. Het lijkt er op dat Lodewijk de Boer daar om bij De Appel in eerste instan tie een eigen opgelegde interpre tatie heeft willen vermijden en de acteurs tot op grote hoogte de kans gaf hun eigen gang te gaan, wat onvermijdelijk grote conse quenties had voor de titelrol. Waar Hermus een complete trans formatie onderging en van de verlopen, racistische Davies met zijn gesniffel en zijn baardstop pels alleen al in technisch op zicht een creatie maakte, bleef Peter van der Linden meer trouw aan zichzelf. Het platte taalgebruik werd niet overdre ven aangezet en zijn uiterlijke aanpassing beperkte zich voor namelijk tot louche bakkebaar den en een onafscheidelijk pet. Zijn kleding was niet overdreven vodderig en de befaamde vinger- loze handschoenen vielen zelfs nauwelijks op, waardoor eigen lijk toch een karakteristiek detail aan kracht inboette. Voor het stuk had dit twee belang rijke gevolgen. Enerzijds kwam de nadruk nu meer te liggen op de tekst zelf, een eindeloze aan eenschakeling van clichés, dood doeners en herhalingen. En an derzijds kreeg Davies nu iets van de bonhomie van Van der Lin den, waardoor hij minder boos aardig overkwam en soms zelfs zielig op momenten waar Her mus een in het nauw gedreven roofdier leek. Ook Mick (Rein Edzard) leek in de ze voorstelling minder boosaar dig. Hij had iets vlaks over zich, alsof de bezoeken aan het krot van zijn broer louter plichtmatig waren. Robert Prager groeide echter boven zichzelf uit als de "ex-krankzinnige" Aston. Wat aanvankelijk nog een heel knap pe typering lijkt, ontwikkelt zich na enige tijd tot een creatie die de grenzen van spel en realiteit doet vervagen. Van Henk van Ulsen herinner ik me dat de vertelling van zijn "ge nezingsproces", waarbij geeste lijk gestoorden tot slachtoffers van de wetenschap worden ge maakt, vooral een diepe ontroe ring achterliet. Het ingehouden spel (en dat is zwak uitgedrukt) en de perfectionistische aan dacht voor details maakte dezelf de scènes bij Prager ronduit angstaanjagend en droeg in grote mate bij tot een verschuiving in het krachtveld binnen dit stuk. PAUL KORENHüf i der Linden in 'De Huis- Vioolsonates LEIDEN De Poolse violist Robert Szreder geeft van avond het eerste concert in de K&O-serie 'Vioolsonates door de eeuwen heen' en niet op een andere datum zoals eerder in deze kolommen abusievelijk werd vermeld. Frank Boeijen Groep: Henk Wanders drums, Wil Theunissen gitaar, Nels Busch bas, Jos Haagmans toetsen, Frank Boeijen zang en gitaar en Maarten Peters achtergrond-zang. Gehoord op 8 oktober .in jongeren centrum Het Kasteel in Alphen aan den Rijn. ALPHEN AAN DEN RIJN - Een bezig baasje dat boeit. Nijmege- naar Frank Boeijen is een inte ressante verschijning in de Ne derpop. De 25-jarige liedjes schrijver maakt frisse popmu ziek die hij over het algemeen garneert met realistische en tege lijk romantische teksten. Of is het andersom? Schrijft Boeijen gevoelige verhaaltjes die hij in vrolijke muziek verpakt? Een kwestie van de kip en het ei, maar belangrijker dan de vraag wat er eerder was, de tekst of de muziek, is de constatering dat de Nederpop in Boeijen een moder- 'ne troubadour heeft die pure kwaliteit levert, in een goed gevuld, maar lang niet vol Kasteel zong Boeijen zater dagavond zijn minnezangen. Dat de tekstuele inhoud daarvan meestal onverstaanbaar door kwam was jammer, te meer daar Boeijen op deze avond rugdek king kreeg van de uitstekende achtergrond-zanger Maarten Pe ters die incidenteel aan de groep wordt toegevoegd. Dat Boeijen kón zingen was be kend, maar het stembereik van de van oorsprong Brabantse mu zikant is de laatste twee jaar der mate toegenomen dat hij inmid dels met kop en schouders bo ven collega's als Henk West- broek (Het Goede Doel), Henny Vrienten (Doe Maar) en Erik Me- sie (Toontje Lager) uitsteekt. Want met deze 'grootheden' op het gebied van de Nederlandstalige popmuziek moet Frank Boeijen worden vergeleken sinds 'Linda' hem een landelijke doorbraak bezorgde. Behalve zangtechnisch onder scheidt Boeijen zich ook wat de muziekkeuze betreft van de meeste van zijn collega's. Met na me Doe Maar en Toontje Lager hanteren bijna consequent vere delde polonaisemuziek. Daaren tegen laat Boeijen zich echter door meer muziekstijlen dan lou ter ska en reggae beinvloeden. Hij gebruikt namelijk ook funk. blues en zelfs hardrock-elemen- ten. Hoewel de veelzijdigheid van de Frank Boeijen Groep soms wat geforceerd overkomt (bijvoor beeld door het hanteren van voorspelbare rock- en funk-ef- fecten), verhoogt het de arbeids vreugde van Boeijens begelei ders. Er is voor ieder wat wils en iedereen krijgt de mogelijkheid om zijn ster in een bepaald num mer te laten schitteren. De Groep is dan ook meer dan een begeleidingsband van blikvan ger Frank Boeijen. Het is een hecht collectief waarin iedereen volop de mogelijkheid krijgt zich te ontplooien. Met name drum mer Henk Wanders en gitarist Wil Theunissen doen dat op een overtuigende manier. De eerste door strak en stuwend drum- werk af te wisselen met flitsende roffels en de tweede door melo dieus achtergrondspel bij vlagen te onderbreken voor een gieren de solo. Meer nog dan op de plaat boeit de Boeijen Groep op het podium. Het aanvankelijke stugge Al- phense publiek moest zaterdag avond evenwel genoegen nemen met een kort optreden omdat de 'huis-deejay' van het Kasteel na het verstrijken van de 'normale speeltijd' onmiddellijk zijn eigen microfoon open zette en daar mee de Frank Boeijen Groep ten onrechte van een 'verlenging' af- hleld JAAP VISSER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11