Ana Alica: net als Melissa De dood, de ijssalon en het lustobject TV-rubriek TV-Toegelicht 'Duit in de zak' op TROS-radio Ster uit Falcon Cresteven in Nederland ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1983 PAGINA 5 het aan de televisie te danken hadden dat zij algemeen popu lair waren geworden, waardoor hun plotselinge dood een schokgolf van ontsteltenis door het Nederlandse volk deed gaan. Net als nu gebeurd is bij Wim Kan. De donderdagavond bracht (nog) drie programma's waarachter in de omroepbladen (slot) stond: „Coupe Ter Weijden", „Van boeken bezeten" en „Kerkepad 1983". „Coupe Ter Weijden" speelde zich, zoals Ruud ter Weijden zei, in een aangepaste ijssalon af, en dat hield in dat niemand ijs at, en dat de gesprekspartners niet langer aan aparte tafeltjes za ten, maar op een rijtje naast el kaar. Zelden zal een ijssalon zo snel failliet zijn gegaan. De meeste pogingen om praatpro gramma's interessant aan te kleden zijn tot nu toe mislukt. door Nico Scheepmaker Johanna Fortuyn had een jaar tje geleden ook zo'n formule waarbij ze van tafeltje tot tafel tje wandelde, en dat bleek ook geen verbetering. In de praktijk blijk je gewoon het beste te kunnen praten met mensen die met elkaar aan een tafel zitten, waar dan eventueel nog iets aan vastgebouwd kan worden: een tribune met mee levend publiek of zoiets. Alle andere onzin (denk ook aan dat Veronica-programma van Ilo- na Visser, waarin de gesprek spartners na een afkeurend belletje werden weggedragen door een krachtpatser), werkt doorgaans vestorend of aflei dend, en doet meer afbreuk dan dat het tot het welslagen van het programma bijdraagt. r hebben er kennelijk plezier in maandagmiddag al te beginnen met hun (loio oru) HILVERSUM (GPD) - Tom Mul der en Viola van Emmenes be ginnen maandag 12 september met het nieuwe TROS-radiopro- gramma „Duit in de zak", dat van 16.00 tot 17.00 uur via Hilver sum 1 valt te beluisteren. In het programma, dat „live" zal worden uitgezonden, stellen ze de luisteraars een „praatvraag", waarop direct in de uitzending gereageerd kan worden. Tom en Viola zullen afwisselend jonge en oudere luisteraars over het door hen gestelde onderwerp aan het woord laten. In het fonkelnieuwe programma kunnen de luisteraars hun erva ringen kwijt over de meest uit eenlopende zaken. Kamperen, samenwonen, televisie kijken enz. Om de reacties zo spontaan mogelijk te laten zijn wil het duo nog niet kwijt wat het onderwerp van aanstaande maandag zal zijn. PROMENADE CONCERT 1983 De NOS-televisie zendt zondag middag (Ned. 2, 12.45 uur) het tweede van de drie van de BBC overgenomen concerten uit, die zijn opgenomen in de Royal Albert Hall in Londen: de zogenaamde Proms. Het BBC Symphony Orchestra be geleidt, onder leiding van Mark Elder, de violist Pinchas Zukerrtian in Beethovens vioolconcert in D gr. t. opus 61. SPORT EXTRA Het NOS-televisieprogramma Studio Sport doet dit weekein de in twee extra uitzendingen verslag van de Open Ameri kaanse Tenniskampioenschap pen op Flushing Meadow. Za terdag (Ned. 1, 23.40-00.40 uur) kan men o.m. een reportage verwachten van de halve fina les heren enkel. De finale he ren enkel wordt op zondag avond (Ned. 1, 23.30-01.30 uur) getoond. BROKKENPILOTEN Veronica-televisie brengt van avond laat (Ned. 2, 23.15 uur) de Amerikaanse speelfilm „Brokkenpiloten" (The flying deuces) op het scherm, een ko mische rolprent met in de hoofdrollen Stan Laurel („de Dunne") en Oliver Hardy („de Dikke"). Deze uit 1939 dateren de film werd geregisseerd door Edward Sutherland. Jagger en Peter Tosh is uitge kozen. Live optredens komen ditmaal van The Shorts en Sta tus Quo. DE HEILIGE KOE „De heilige koe", Veronica's au to- en motorsportrubriek be steedt zondagavond (Ned. 2, 21.00 uur) haar tijd aan de nieuwste ontwikkelingen op autogebied en een vergelijking tussen enkele automerken. Voorts is te zien hoe een Por sche op de lopende band het licht ziet en wordt er bericht over de Folksracing in Zweden (circuit Kinnakulla). De ver richtingen van Jan Lammers in het wereldkampioenschap Endurance (1000 km van Spa op 3 en 4 september) worden ook nog getoond. HENRI REMMERS ONTMOET... Ten behoeve van zijn serie met prominente Nederlanders, liep Henri Remmers onlangs drs. Ed van Thijn, de kersverse Amsterdamse burgervader, te gen het lijf. Ed van Thijn, die jarenlang in de landelijke poli tiek werkzaam was, zal voor velen geen onbekende zijn. Remmers sprak met hem en samen zochten zij naar de hui zen waar Ed van Thijn tijdens de oorlog ondergedoken heeft gezeten, zijn geboortehuis en de woning waaruit hij door de Duitsers werd weggehaald. Daarnaast mag Van Thijn zijn hart luchten over zijn jeugd, zijn uitgesproken ideeën over het burgemeestersambt en zijn nieuwe plannen met de Bijl mermeer, het „zorgenkind" van Amsterdam. (VOO, Ned. 2, 21.50 uur). COUNTDOWN Erik de Zwart presenteert zon dagavond (Ned. 2, 19.30 uur) weer „Countdown", het pop muziekprogramma van Vero nica-televisie. Met beelden van de top 3: Ryan Paris, Righeira en de Duitse groep Bof. Voor de Alarmschijf tekent Clan- nad, terwijl als Gouwe Ouwe „Don't look back" van Mick Stan Laurel en Olivier Hardy in 'De Brokken piloot', die vanavond op het Veronica-scherm komt. foto PR) De dood van Wim Kan is een har de klap voor het Nederlandse volk, en voor de Nederlandse televisiekijkers meer in het bij zonder. Hij, die zo huiverig was voor televisie, is toch eigenlijk pas de volkslieveling gewor den toen hij zijn oudejaars avondconference overhevelde van de radio naar de televisie. Dat was voor een groot deel na tuurlijk de verdienste van het medium; radio is mooi, maar je ziet natuurlijk wel meer met te levisie. En Wim Kan was ook om te zién, al bracht hij in zijn eentje geen wervelende Snip en Snap Revue. Dat hoofd hoorde erbij. De timing van zijn grappen, de doorbrekende lach, het verlegen wegkijken, het zogenaamde stotteren om de frappe nog even uit te stel len, dat had allemaal met het Hoofd Totaal te maken: stem én gelaatsexpressie. Daarom gaf de televisie méér Kan dan de radio, en daarom is hij pas toen hij zich tot de tele visie bekeerde tot de volksheld geworden die hij de laatste ja ren was. Zoals ook Godfried Bomans, en Wim Sonneveld, Of het nu aan die normalere mis- enscène lag, of aan de deelne mers aan het gesprek, of aan het onderwerp („naakt"), of aan Ruud ter Weijden die ein delijk zijn wedstrijdritme ge vonden had, ik weet het niet precies, maar een feit was dat er een heel zinnig gesprek werd gevoerd, dat op rustige, bekwame wijze door Ruud ter Weijden werd geleid. De hoe veelheid naakt die (via ooit op het tv-scherm vertoonde beel den van popmuziek en „De Stille Kracht") getoond werd was beschaafd-bescheiden ge houden, en op het dringende verzoek van een van de ge sprekspartners, de protestants- christelijke ethicus prof. Vele- ma, was lijfelijk naakt geheel achterwege gelaten. Uit het gesprek bleek trouwens, dat prof. Velema vermoedelijk een complete rolberoerte zou hebben gekregen, als Linda van Dyck of Corinne Spier of Ruud ter Weijden of (als deus ex machina) Adèle Bloemen- daal plotseling poedelnaakt, of, nog erger, spiernaakt, in zijn onmiddellijke nabijheid hadden vertoefd. Ik vind het wel prettig als er, met name over zo'n onderwerp, met eni ge intelligentie gepraat wordt, en dat was hier zeker het geval. Waarbij de zinnigste opmer kingen van het „naaktfront" kwamen (als ik het zo even mag uitdrukken), te weten Lin da van Dyck, Corinne Spier, Wim Hazeu en Guus Dijkhui zen, maar die mening kan me de beinvloed zijn door mijn ei gen standpuntbepaling. In elk geval scoorde Linda van Dyck een punt, toen zij profes sor Velema, die het afschuwe lijk vond om op het strand ge confronteerd te worden met naakt of halfnaakt, confron teerde met het feit dat hij het heel gewoon vond een dame senkel te zien. terwijl dat ze ventig jaar of daaromtrent ge leden net zo „bloot" was als blote borsten nu. Over vijftig jaar zou de professor het Oben Ohne net zo gewoon hebben gevonden als die enkel nu, er go leefde hij gewoon in de ver keerde tijd... Zo ongeveer. Het programma werd afgesloten met een pop zangeres die allerlei leder uit trok tot ze alleen nog in een le deren bh'tje en een openge werkt lederen slipje op het to neel stond, maar helaas werd deze overval op prof. Velema niet verlevendigd met enige close-ups van zijn gezicht. Het daaropvolgende programma was „Van boeken bezeten". Thera Coppens, in haar zonne- jurk, kon ik toen alleen nog maar als lustobject zien, en ook van Wim Zaal, in zijn creatie van de dame met de snor, kon ik geen oog afhouden. Er wordt in Hilversum te weinig rekening gehouden met de ma te waarin het ene programma het andere kan beinvloeden. Ana Alicia, de actrice die in de televisieserie Falcon Crest de rol van Melissa speelt, was begin deze week in ons land op uitnodiging van de TROS. De ze omroep, die het liefst meer acteurs en actrices uit Falcon Crest had willen ontvangen ter opluis tering van een persconferentie over het komende televisieseizoen, kon uiteindelijk slechts Ana Ali cia 'krijgen', omdat deze actrice toevallig vrij was. De opnamen voor Falcon Crest zijn weer begonnen, en dat betekent dat iedereen uit de serie paraat moet zijn op de set. Eén opnamedag van een derge lijke serie kost al gauw 150.000 dollar (een kleine half miljoen gulden) en dat is zelfs voor Hollywood een te hoog bedrag om de spelers zomaar vrijaf te geven wanneer zij uitgenodigd worden om de serie te promoten. De actrice Ana is nu weer druk aan het filmen, vandaar dat ze maar „even" weg kon. AMSTERDAM (GPD) - Ana Alicia ziet er precies zo uit als op het televisiescherm; dat lijkt misschien logisch, maar dat is het niet wanneer ze vertelt over de vele uren die worden doorgebracht in de make-up-kamer en de kapsalon alvorens de opnamen be ginnen. Ana: „Wanneer een scène met mij moet worden gefilmd, word ik om vier uur 's ochtends op de set verwacht. Ik ga meteen naar de make-up-afdeling om te worden opgemaakt, daarna naar de kapper, die een dik uur nodig heeft voor mijn haar. Vervol gens ontbijt ik, maar meestal is daar geen tijd voor, want de jongens van de belichting staan al te wachten om met mij aan de slag te kunnen. Alles wordt uitgelicht, het betekent dat ik de scene moet spelen met verschillende soorten spots op me gericht. De eerste keer speel ik de totale scene, daarna ga ik het opnieuw doen in een andere belichting. Alles bij elkaar speel ik elke scène twaalf keer". Jane Wyman („Oma" in Falcon Crest en bekend als ex-vrouw van president Ronald Reagan) wordt beschouwd als de meest professionele actrice uit de serie. Maar ook de venijnigste. Haar kritiek schijnt vaak ongezouten te zijn. Ana, met glinsterende ogen: „Zij is inderdaad een complete prof. Maar ik vind het heerlijk om met haar te werken. Ik houd ervan wanneer mensen niet bang zijn om hun mening duidelijk te ge ven. Tenslotte zijn we collega's en zij is iemand van wie ik veel kan leren. Wie vindt het niet prettig wanneer iemand hem eens goed vertelt hoe hij zijn werk moet doen? Nou. ik wel". door Margriet Hunfeld Ze vervolgt dan, terwijl haar vin gers met de lange, roodgelakte nagels strepen trekken door de lucht: „Ik moet in de serie de bitch (het rotmens) spelen, maar zij ook. In het begin durfde ik niet tegen haar op te spelen en had ik het gevoel dat ik het maar wat minder moest doen, haast alsof ik bang was om haar te la ten zien dat ik het óók kon. Het enige dat ze me op een gegeven moment zei, was: 'Meisje, als je het beter kunt, dóé het dan ook'. En vanaf dat moment durfde ik. We staan nu tegenover elkaar als twee katten met hun klauwen uit. Precies de goede spanning die er nodig is". Eén van de vele dingen die er wor den gezegd over Ana Alicia is, dat ze bepaald niet verlegên is. Het klopt, wanneer je een ge sprek met haar voert. Ze praat uitbundig en zelfverzekerd, lar deert haar gebabbel met opmer kelijke uitspraken en maakt ach teloos opmerkingen die een per tinentheid inhouden waar verder niet over te discussiëren valt. „Ik vind de vrouwen in Holland heel bijzonder", vindt ze. „Ze zijn onafhankelijk en zelfverze kerd en ze zijn intelligent. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat er hier geen sprake is van een competitie tussen vrou wen, terwijl ik dat gevoel altijd heb wanneer ik met vrouwen omga in de States. Het lijkt wel of vrouwen hier gewoon weten wat ze willen en wie ze zijn, in de VS voelen de vrouwen zich altijd bedreigd door mij. Ik kan daar om nooit prettig met vrouwen omgaan, ik voel vaak dat ze een hekel aan me hebben en je krijgt dan een wisselwerking". „Het merkwaardige is dat ik me bij mannen erg verlegen voel. Ster ker nog: ik durf geen man aan te kijken wanneer hij met me praat. Het komt denk ik door mijn ach terstand. Ik kom uit een conser- vatief-katholiek gezin en we zijn allemaal nogal gereserveerd van aard. Bovendien heb ik een be paalde verantwoordelijkheid ge had jegens mijn broers en zusjes, omdat mijn vader stierf toen ik vier was en mijn moeder, zonder een cent op zak, naar Amerika kwam met vier kinderen. Ze moest onmiddellijk gaan werken als secretaresse om brood op de plank te krijgen en dus hebben wij nogal eens wat alleen moeten opknappen". ,Ik heb vanaf mijn veertiende al lerlei baantje gehad, niet omdat het moest, maar omdat ik net zo wilde zijn als mijn moeder: sterk en onafhankelijk. Dat wil ik nog steeds. Het gaat nu goed met het acteren, ik verdien erg veel geld voor mezelf (Ana Alicia vangt per jaar ongeveer 600.000 gulden voor haar rol in Falcon Crest), maar ik heb intussen wèl plan nen klaar liggen om daarnaast to neelstukken te schrijven, te gaan regisseren en produceren. Ik heb al een eigen produktiemaat- schappij opgericht, het enige dat me nu ontbreekt is tijd. Mijn rol slurpt op dit moment al mijn tijd op, dus ik moet gewoon even wachten met mijn andere ambi ties". Heeft ze het gevoel dat Melissa Cumson lijkt op Ana Alicia? Ana, vastberaden: „Ja, alles dat Melissa is, dat ben ik. Ik vind trouwens dat je geen enkel ka rakter kunt spelen wanneer dat niet in je zit. Er zijn enige kleine verschillen, maar in wezen ben ik net zo ambitieus en sluw als zij is. Wel heeft zij een ander doel voor 'ogen: ze wil macht. Mijn doel is: een leuk gezin en daarbij een succesvolle carrière. Ja, ik geloof dat je die twee dingen makkelijk kunt combineren". Op de vraag hoe oud ze is, ant woordt ze curieus: „Drie dagen ouder dan 'dirt' (vuil) en legt uit dat een mens zo oud is als hij zich voelt. „Van mij wordt ge zegd dat ik praat als iemand van zestig, maar dat ik er uitzie als iemand van dertig. Ik ben 27". En ten slotte, wanneer ze weer en thousiast begint uit te wijden over haar „droomreis" naar Hol land (Ana kwam hier samen met haar moeder, aan wie ze 15 jaar geleden al beloofde haar voor haar 60ste Europa te laten zien), en uitbundig de intelligentie van de Hollandse vrouwen begint te prijzen, vragen we haar voorzich tig hoe ze dit in zo korte tijd kan constateren. „Omdat ik zelf erg intelligent ben", verklaart ze per tinent. En ze lacht. Ana Alicia: 'Vrouwen voelen zich bedreigd door mij'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5