'We doen wild met
elkaar, maar we
zijn niet
Katwijks duo werkt aan
verbetering imago punks
Ruilen woningen stuit op
nieuwe regels huisvesting
PSP zet in Leiden
samenwerking voort
LEZERS SCHRIJVEN
Vreewijk
Geschil voorgelegd aan Raad van State
Het recht moet zijn
loop hebben, mits
de zon niet schijnt
KATWIJK - "Niemand die iets weet over de
belevingswereld van punks misgunt ons
een verzetje, dus waarom jullie wel?",
vroeg René de Winter, vaste bezoeker van
het Leids Vrijetijdscentrum, zich onlangs
af in onze rubriek 'Lezers schrijven'. Hij
deed dat naar aanleiding van de bericht
geving over een vechtpartij die een optre
den van de Amerikaanse punklreggae-
groep Bad Brains ontsierde. Binnen een
kort tijdbestek was dat de tweede vecht
partij in het LVC tijdens of na een punk
concert. Door de 'kranteboodschappen'
van deze zinloze knokfestijnen zou vol
gens Katwijker De Winter een vals beeld
van punkers worden opgewekt. Boven
dien zouden de 'boodschappers' totaal
niet weten wat punks beweegt, noch enige
interesse tonen om daar alsnog achter te
komen.
Reden om in 'Kattek' te onderzoeken wat er
onder zo'n stekelige haardos zoal aan
ideeën schuilgaan.
"De mensen denken dat wij ontiegelijk agressief zijn maar dat is beslist niet waar. Dat er
zo over ons wordt gedacht, komt omdat we wel eens met elkaar gooien of een beetje
tegen elkaar opspringen. We doen inderdaad best wild met elkaar maar agressief zijn
we niet", zo beginnen René de Winter en zijn vriendin Janet van Duijn hun relaas.
DINSDAG 14 JUNI 1983
René de Winter en Janet van Duijn, punks in Katwijk: "Ze pikken je eruit en wijzeri je na".
Verantwoordelijk voor vechtpar
tijen zoals die recentelijk in het
LVC waren te aanschouwen,
zijn volgens hen de zogenaamde
skinheads. "De skins staan lijn
recht tegenover de punks. Skins
discrimineren minderheden,
dus doen ze dat bij ons ook. Ze
zijn er op uit om punks in elkaar
te meppen. In Amsterdam is het
al zo erg dat je als punk niet
meer alleen over straat kan
gaan. In je eentje haal je niet
eens de hoek van de straat".
In Leiden is dat gelukkig anders.
Daar heerste een unieke sfeer.
Punks en skins gingen in het
LVC bijna als vrienden met el
kaar om. Totdat de skins uit de
grote steden de boel kwamen
verzieken. Het gevolg is wfel dat
ik nu bij iedere skin die ik tegen
kom niet meer weet of ik nu op
m'n hoede moet zijn of dat ik jo
viaal kan zeggen: 'Hé kale ben jij
er ook weer?' Dat kon dus in het
LVC".
Hanekam
In de regel worden punks en skins
over één hanekam geschoren.
Maar er bestaat een wezenlijk
verschil tussen beide fenome
nen. René de Winter: "De skin
beweging is ontstaan uit de
werkloze arbeidersjeugd. Jonge
ren die zich afvroegen waarom ze
werkloos waren en daar gemaks
halve de gastarbeiders de schuld
van gaven. De rellen in Brixton
die waren gericht tegen de bui
tenlanders, zijn begonnen met
een skinconcert. Inderdaad is de
skinmuziek uit de punk voortge-
door
Jaap Visser
komen, maar heeft er onderhand
niets meer mee te maken. De
muziek mag dan hetzelfde klin
ken maar als je goed naar de tek
sten luistert, dan hoor je hele
grote verschillen. Teksten met
fascistische trekjes. De makers
van die teksten proberen een
beetje verscholen hun mening
door te drukken. Net als bij de
Centrumpartij dus".
Punkconcerten in het Leids Vrije
tijdscentrum verliepen door
gaans behalve rumoerig uiterma
te wild, maar ontspoorden nim
mer. In plaats van geknokt werd
er gestoeid, ofwel werd de zoge
naamde pogodans uitgevoerd.
Todat volgens René de Winter en
Janet van Duijn fascistische
skins uit onder andere Den Haag
en Rotterdam het centrum bin
nendrongen. Dat was tijdens het
optreden van de Britse hardcore-
punkband The Angelic Upstarts.
Janet: "Ze stonden voor het po
dium met hun rechterarm schuin
omhoog liedjes over het vergas
sen van Joden te zingen. Ver
schrikkelijk gewoon. En het op
treden van de band was nauwe
lijks afgelopen of ze begonnen te
vechten". René vult aan: "Dat
doen ze het liefst, zuipen en mep
pen. Nadenken doen ze niet.
Wanneer hen iets niet zint dan
slaan ze er op los. Wanneer een
groep iets speelt waar ze niets
aan vinden dan slopen ze de
boel. Komen ze punks tegen dan
slaan ze die in elkaar".
En andersom?
René de Winter: "Da's de ellende.
Punks gaan uit van het indivi
dualisme. Een punker is iemand
die zo veel mogelijk probeert z'n
eigen leven te leiden. Dat heeft
een negatieve werking bij zo'n
vechtpartij in het LVC. Dan kan
het inderdaad gebeuren dat vijf
tien skins een paar honderd
punks intimideren. Eén signaal
en de skins beginnen gezamen
lijk te stormen. Wanneer iemand
in elkaar wordt geslagen, staan
wij elkaar aan te kijken. Eigen
lijk zouden wij op zo'n moment
allemaal hetzelfde gevoel moe
ten krijgen om iets terug te kun
nen doen. Maar aan het vormen
van een tegengroepering, een an
ti-skin-knokploeg of ziets, daar
voel ik niets voor. Ik heb weinig
zin in oefenpartijtjes in de dui
nen, zoals bij de skins wel eens
schijnt te gebeuren".
Anarchisme
Hoe denken René de Winter en Ja-
net van Duijn het punk-indivi-
dualisme in een democratisch
stelsel in te passen? "Dat gaat
niet. Daarom verwerpen wij de
democratie. In een democratie
draait het altijd om de meerder
heid. Minderheden moeten mee-
hollen met de meerderheid. Over
de minderheden wordt heenge-
walst Ik streef de anarchie na
hoewel ik tegelijk besef dat tota
le anarchie een utopie is. Als van
de ene op de andere dag alle re
gels en wetten worden afge
schaft dan wordt het een enorme
puinhoop. Maar een geleidelijke
weg naar een stelsel waar veel
anarchistische trekjes inzitten,
moet mogelijk zijn".
Je kunt het met zijn ideeén eens
zijn of niet, feit is dat De Winter
over de politiek nadenkt en filo
sofeert Is hij wat dat betreft re
presentatief voor de punkbewe
ging? "Helaas niet. Vooral de
jonkies onder de punks denken
weinig over de politiek na. Da's
een gevaar dat de beweging on
dermijnt. De ouderen proberen
echt te leven naar hun idealen
maar die jonkies gaan er van uit
dat het wel goed zit zolang ze
hun biertje en hun uitkerinkje
maar krijgen. En als de teksten
van de muziek waar ze naar luis
teren maar over 'schop de politie
voor de klote' gaat. Ik probeer
die jongeren een beetje te bege
leiden door veel met ze te pra
ten"..
Dun kloffie
Preken in eigen parochie wil nog
wel eens lukken. Daarbuiten
wordt het moeilijker, meestal on
mogelijk, om enig begrip te kwe
ken. Vooral in de conservatieve
Katwijkse omgeving. René: "Er
zijn in heel Katwijk misschien
een stuk of tien punks. Die wor
den op straat allemaal nagewe
zen. Ze oordelen en veroordelen
en niemand doet de moeite je te
begrijpen. Ook thuis is het moei
lijk. Ik heb urenlange discussies
met m'n ouders gevoerd maar
nog altijd ergeren ze zich aan me
en begrijpen ze er niets van. Ik
zit dan ook meestal op m'n eigen
kamertje. Da's maar beter ook
want m'n vader is hier part-time
koster en dan kan het wel eens
voorkomen dat wanneer de do
minee op bezoek komt zoonlief
in z'n punkkloffie op de bank zit.
Dat lijkt komisch maar de reac
ties zijn dat zeker niet".
Janet: "Mijn ouders begrijpen me
onderhand wel een beetje, maar
in het begin was dat anders. Mijn
vader heeft nog op het punt ge
staan een spandoek buiten te
hangen met: 'Wat hier gebeurt,
daar zijn wij het niet mee eens'.
Nu is het in elk geval zo dat ze
mij verdedigen wanneer er weer
eens over my wordt geroddeld".
Ook op hun werk wordt het punk-
paar als buitenbeentje be
schouwd. Vooral René: "Ik werk
als opperman in de bouw en dat
is een behoorlijk rechts wereldje.
Ik heb geleerd om daar m'n
mond maar te houden. Discus
sies met collega's leiden tot niets.
Ik kleed me ook niet zo punk als
ik naar m'n werk ga. Maar ze pik
ken je er toch wel uit en wijzen je
na. Maar zodra ik vrij ben, kleed
ik me punk. Daar voel ik me het
beste in. Maar een weekend
punk ben ik zeker niet. Op m'n
werk denk ik ook punk, alleen
kleed ik me normaal om moei
lijkheden te voorkomen".
Janet (werkzaam op een Katwijks
confectie-atelier): ""Dat geldt
voor mij ook. Alleen wordt ik ge
lukkig wel meer geaccepteerd.
Wat die punkkleding betreft kan
ik me trouwen vreselijk ergeren
aan de reacties van de meeste
meisjes. Eerst lachen ze je recht
in je gezicht uit om je kleding,
terwijl ze het twee jaar later zelf
ook aantrekken. De commercie
hobbelt achter ons aan. Ze heb-
(Foto Holvast)
ben nu zelfs bij C&A zogenaam
de punkmode. Dingen die wij ja
ren geleden droegen en die we
zelf hadden verzonnen en in de
meeste gevallen zelf hadden ge
maakt".
Toevlucht
Een punker in Katwijk ontmoet
kennelijk evenveel begrip als
een christelijk-gereformeerde
dominee in een Mohammedaan
se leefgemeenschap. Vandaar
dat René de Winter en Janet van
Duijn wekelijks hun toevlucht in
het LVC zoeken. Noodgedwon
gen want een optreden van de
Leidse punkgroep de Prime Mi
nisters een paar jaar geleden in
het jongerencentrum Mallegat
betekende meteen het einde van
het culturele punkleven in Kat
wijk. Reactionaire Katwijkers
verdreven de punks met een re
genbui van stenen.
Hoe het nu verder moet met hun
nieuwe toevluchtsoord, het LVC,
vragen René de Winter en Janet
van Duijn zich ook af. Janet: "Ik
heb begrepen dat ze voortaan
gaan fouilleren en dat is een goe
de zaak, want iedereen kon altijd
maar met de meest enge wapens
naar binnen hollen". René: "Het
zal moeten blijken of het afdoen
de is. De vechtlustige skins schij
nen te worden getipt door een
vaste bezoeker van het LVC, die
lid is van de Centrumpartij. Dat
heb ik van verschillende mensen
van het anti-fascisme-comité ge
hoord. De komst van die mensen
zal toch moeilijk tegen te houden
blijven". Janet: "Maar zonder
messen en kettingen kunnen ze
toch weinig kwaad".
LEIDEN - De PSP-fractie in de Leidse gemeenteraad zet de samenwer
king met de PPR en CPN op plaatselijk niveau voort, ook al heeft dit
weekeinde het strategiecongres van de PSP vergaande Qandelijke) sa
menwerking voorlopig afgewezen. Dat verklaarde PSP-raadslid De la
Mar gisteravond aan het begin van de raadsvergadering.
De fracties van PSP en PPR in de Leidse raad werken al een half jaar
intensief samen. Vergaderingen van commissies en raad worden geza
menlijk voorbereid en dikwijls wordt er opgetreden met een gezamen
lijke woordvoerder. Alleen waar de programma's van elkaar afwijken
spreken de raadsleden afzonderlijk.
Met de CPN wordt incidenteel samengewerkt. De samenwerking met de
PPR en de pogingen om de CPN hier verder in te betrekken kunnen
onverminderd doorgaan en zijn niet in strijd met de uitspraken van het
congres, aldus de PSP-fractie.
Wij zijn om de volgende redenen
tegen het plan om NZH buslijn
43 langs de Witte Singel te laten
rijden:
1. De "langbestaande wens" van
Vreewijk is niet gediend door het
buslijn plan van de NZH.
a. De bus rijdt niet op zaterdagen
en zondagen en niet na 20 uur.
b. De bus kan uitsluitend voor het
WSD complex bedoeld zijn: dit
moet (naar men hoopt) de lijn fi
nancieel mogelijk maken omdat
Vreewijk te weinig passagiers
biedt. Het WSD-complex is reeds
door buslijnen 13/14 en 30 op het
Noordeinde bediend.
c. Voor oudere-Vreewijk bewoners
is de grote, hoge bus zeer moei
lijk toegankelijk. Wij spraken
hoogstens over MINI- en niet Mi-
di-bussen.
d. Haltes voor de grote, hoge bus
sen kunnen niet aangepast wor
den en er blijven vooral aan de
waterkant gevaarlijke plaatsen
bestaan.
2. Het veiligheidsaspect komt ten
zeerste in gevaar en behoort door
de gemeente onderzocht te wor
den via Veilig Verkeer Neder
land: dit moet niet de taak zijn
van de bewoners.
a. Lijn 17 bestond, voor korte tijd,
zowel twintig jaar als tien jaar ge
leden in een totaal veranderd
verkeersbeeld. Bovendien werd
deze buslijn opgeheven wegens
veel te weinig gebruik.
b. Spitsuren vormen de reden ge
geven door de NZH om grote
bussen te gebruiken - maar
spitsuren zijn noch voor de Vree
wijk- en Groenhoven-bewoners
noch voor het WSD-complex een
reden om een grote buslijn te in
troduceren. Daarbij zijn zowel de
grote lengte en breedte van deze
bussen gevaarlijk voor de vele
fietsers in de scherpe bochten.
Juist studenten en faculteitsbe
zoekers prefereren de fiets om op
hun frequenties te kunnen ko
men en gaan - en zy zijn de men
sen die in toenemende aantallen
de Witte Singel gebruiken. Een
MINI-bus is dus voldoende.
Er blijft dus van de lang-bestaande
wens van Vreewijk niets over!
Vreewijk zal blij zijn met een
dienst die ons inderdaad be
dient, maar niet met dit plan.
De families
G D. Winius, A.J.F. Gogelein,
F.M. Evers, R.B.C. Huyghens,
G. Padberg, namens alle onder
getekenden van de petitie.
Witte Singel 60
Leiden
LEIDEN/DEN HAAG - Geregeld
ruilen inwoners van Leiden met
elkaar van huis. Jarenlang was er
bij deze onderlinge transactie
geen vuiltje aan de lucht. Zo lang
de eigenaren van de betreffende
woningen er niets op tegen had
den verleende de gemeente Lei
den meestal de benodigde
(woonvergunningen.
Totdat vorig jaar de richtlijnen ver
anderden. De gemeente zag de
doelstelling van haar woonruim
teverordening ondermijnd. Door
die ruilhandel konden sommige
Leidenaars in huizen kruipen die
of te groot, dan wel te klein wa
ren volgens die richtlijnen, zon
der dat de gemeente daar iets te
gen kon doen. Vandaar dat in de
nieuwe verordening de bepaling
werd opgenomen dat de ruilwo-
ning 'passend' moet zijn: een al
leenstaande mag geen vierka
merwoning betrekken, omge
keerd kan een groot gezin niet in
een huis met twee kamers krui
pen.
Van die wijziging was de Leidse
mevrouw J. Stijger niet op de
hoogte, toen zij het in haar hoofd
kreeg haar flat aan de Condor-
horst 84 te ruilen met de woning
van haar moeder aan de Frederik
van Eedenlaan 22. Mevrouw Stij
ger 'jr.' had lange tijd aangezien
hoe haar zoontje op de flat ver
kommerde. Kans op een andere
woning via Huisvesting had ze
de eerste jaren niet. Haar moeder
vond het geen enkel probleem
om te ruilen. De eigenaren (de
Leidse Woningstichting en wo
ningbouwvereniging Tuinstad-
wijk) maakten evenmin proble
men. Geen vuiltje aan de lucht.
Totdat haar moeder, middenin de
verhuizing, via maatschappelijk
werk ineens een bejaardenwo
ning kreeg toegewezen. De spul
len van moeder werden toen
(eind maart vorig jaar) haastig
van de Condorhorst naar de be
jaardenwoning gebracht Op dat
moment ging men bij Huisves
ting de wenkbrauwen fronsen:
was er nu nog wel sprake van
woningruil?
Terugwerkende kracht
Het toeval wil dat de nieuwe veror
dening juist in die periode door
de gemeenteraad werd goedge
keurd. De bepaling dat ook bij
woningruil moet worden beke
ken of de woonruimte wel pas
send is werd zelfs met terugwer
kende kracht tot 1 januari 1982
vastgesteld. Maar, zoals gemeld,
daarvan waren mevrouw Stijger
en haar moeder niet op de hoog
te.
Hamvraag gisteren bij de behande
ling van de kwestie bij de Raad
van State: hoe kunnen eerzame
burgers die uitleg kennen?
Woordvoerder Bondeau van de
gemeente Leiden oordeelde dat
die burgers wel van de verander-
Open Huis
Van tien tot vier uur wordt
morgen in het dienstencen
trum aan de Van Hogendorp-
straat 36 een open huis gehou
den. Diverse handwerken en
kleding zijn te koop.
Buitenlanders
In het Leidse Volkshuis Apo-
thekersdijk) wordt morgen
avond informatie verstrekt
over verblijfsrecht van bui
tenlandse jongeren. De avond
is bedoeld voor Nederlandse
instanties en hulpverleners.
Aanvang is acht uur.
Trein
De Nederlandse Vereniging
van Belangstellenden in het
Spoor- en Tramwegwezen or
ganiseert morgen een dia- en
filmavond over de Franse su
persneltrein TGV. De 'Trés
Grande Vitesse' rijdt sinds
twee jaar door Frankrijk,
heeft een kruissnelheid van
250 kilometer en haalde bij
sommige proeven zelfs de
snelheid van 380 kilometer
per uur. Voor de pauze vertelt
de heer Statins Muller over de
ontwikkeling van Franse
elekrtische locomotieven, na
de pauze volgt de vertoning
van drie films. Aanvang acht
uur, plaats van handeling:
café Eigenzorg aan de Sta
tionsweg.
Muziek
Op het bondsconcours in Wate
ringen behaalde de Leidse
vereniging Concordia in de
marswedstrijd de eerste prijs,
bij de drumwedstrijd de eer
ste prijs enbij de majoret-
ten de tweede prijs.
Majoretten
Bij een in de Katwijkse sport
hal Rijnoever georganiseerd
majorettenfestival bleek 'The
Angels' uit Leiden het meest
onderlegd en werd totaal win
naar. In de verschillende ca
tegorieën haalden 'Pauline'
en 'Pauline Midi' de meeste
punten.
Duivensport (7)
Uitslag vlucht P.V. Leiderdorp
vanaf Soissons: 1. B. van Vliet;
2, 9, 10. J. van Alphen; 3, 7. D.
Zwaan; 4. D. van Seggelen5.
J. van Laar; 6. F. van Heusden
8. comb. Reyka.
Duivensport (8)
Uitslag vlucht De Vriendenclub
vanaf Soissons: 1, 4. W. v.d.
Kooy; 2, 6. J. Brugman; 3. W.
Vijlbrief; 5,8,10. R. v.d. Dop; 7.
FJ. Compier; 9. N. Vogelen
zang.
de regels op de hoogte hadden
moeten zijn. Die veranderingen
waren volgens raadsman Spren-
ger van mevrouw Stijger pas in
augustus gepubliceerd in de ge
meentebladen. Lang voor die tijd
had zij volgerts de gemeenteman
al bij de Directie Woonruimte
verdeling kunnen informeren
naar het hoe en wat.
Omgedraaid
Met die opvatting was de staats
raad van de Raad van State het
gloeiend oneens: "U draait de za
ken om. Als er regels verande
ren, dan moet Leiden dat zelf
maar kenbaar maken", zo zei hij
gisteren. Sterk punt in het be
toog van raadsman Sprenger
vond de staatsraad verder dat de
beide woningbouwverenigingen
al toestemming hadden gegeven
voor de ruil. Hij vroeg zich ver
der af of het verzoek van me
vrouw Stijger niet nog net voor
het van kracht worden van de
nieuwe regels had moeten wor
den behandeld.
Uitspraak van de Raad van State
op 25 juni.
LEIDEN - De laatste weken is
de rechtszaal aan het Rapen
burg even dun bevolkt als
een vakantieplaatsje in de
winter. Mooi weer, op naar
het strand, dat denken de
verdachten die verstek laten
gaan waarschijnlijk. Hoewel
psychologen en andere goo
chelaars ongetwijfeld een
theorie hebben moeten we
het er toch maar op houden
dat mensen nonchalanter
worden als de zon schijnt.
Berecht moet je worden als
het buiten sneeuwt, hagelt,
regent of stormt.
Blauw
Twee blauwe t-shirtjes voor de
balie. Broers, inderdaad. Vo
rig jaar februari waren ze in
Valkenburg aangehouden.
Ze zaten in een vrachtwagen
die niet was verzekerd, vol
gens de politie. Bovendien
zou de bestuurder geen rijbe
wijs hebben voor vrachtwa
gens. Bekeuringen.
hebt dus gereden", begon
de kantonrechter.
"Nee hij", antwoordde de aan
gesprokene.
"O, dan bent u dus...". De
naam bleek fout. Even zag
het er naar uit dat deze zaak
één communicatie-stoornis
zou worden, maar dat viel ge
lukkig mee, want de rechter
herstelde zich.
"U had geen rijbewijs", zei hij
tegen de goede broer, "en op
de vraag: mag ik even de pa
pieren zien, kreeg de politie
ten antwoord; daar heb ik
geen zin in. Bekijk het
maar".
Vanwaar die toon? De andere
broer gaf het antwoord. "Ja,
het waren van die jonge pik-
kies, die agenten. Die lui
hadden nergens verstand
van. En dan krijg je dat hè".
Goed, ze bleven dus ontken
nen dat de broer zonder
vrachtwagen-rijbewijs ach
ter het stuur had gezeten,
maar hoe zat het nou met die
verzekering? "Kijk, ik ben
autohandelaar", zei één van
de broers, "en al m'n wagens
zijn altijd verzekerd geweest.
Ik zweer het. Wat ik nou
trouwens niet begrijp is dit:
als je niet op het politiebu
reau komt om je verzekering
te laten zien krijg je dus een
bekeuring. Hadden die agen
ten dat niet even kunnen ver
tellen. Zo'n grote moeite is
dat toch niet, of wel soms?"
Hy zei het met een stalen ge
zicht. Alsof het een eer was
voor die agenten dat ze hem,
hém nota bene, hadden mo
gen aanhouden. Zijn broer
keek hem zwijgend aan, die
was het er ongetwijfeld roe
rend mee eens.
De rechter keek de officier van
justitie maar eens aan. Dat
kan doorgaans maar één
ding betekenen: aanhouden.
En ja hoor, even later kregen
beide broers te horen dat ze
nog maar eens terug moes
ten komen. De rechter wilde
zien of de agenten de broers
nog herkennen en boven
dien wilde hy ook het fyne
van die verzekering weten.
"Schrijf even op wanneer we
moeten komen", zei de broer
die het meest aan het woord
was geweest. "Anders verge
ten we het misschien ook
nog". Hij kreeg zijn zin.