c c "De Vuurdoop": puur maar (te) Hollands stuk D D "Animate Theatreboeit niet in een leeg Muzenhof Onduidelijldieid rondom keuze van finalisten Leids Cabaret Festival J MAANDAG 11 APRIL 1983 AMSTERDAM (GPD) - Het bezoek dat de Nederlandse schrijver Hermans aan Zuid-Afrika heeft gebracht moet worden uitge legd als het tolereren van de apartheid. Dat heeft de dichter Breiten Breytenbach zaterdag in Amsterdam gezegd tijdens een bijeenkomst van het PEN- centrum Nederland. De dichter die eind vorig jaar uit een Zuidafrikaanse gevangenis werd ontslagen en sedertdien in ballingschap in Parijs woont zei: „De reis van Hermans mag hier groot nieuws zijn geweest maar buiten de besloten Zuid afrikaanse universitaire wereld was het niet bekend of heeft nie mand zich er druk over ge maakt. Ik betwijfel of de autori teiten zijn bezoek hebben gezien als een ondersteuning van hun politiek. Maar dat de man er heen ging bewust van de bete kenis die dat bezoek hier had en Hermans is niet stom, dat moet worden uitgelegd als het gedo gen van die politiek". Breytenbach waarschuwde zijn Nederlandse collega's voor te grote verwachtingen van een culturele boycot van Zuid-Afri ka. „De trefkracht van Neder land is gering. Zo'n culturele boycot van een land als Neder land haalt de voorpagina's van de Zuidafrikaanse kranten niet. Toch moeten Nederlandse schrijvers apartheid blijven veroordelen en meewerken aan een culturele boycot van Zuid- Afrika". „Er is geen gemakkelijke oplos sing, maar ik ben er absoluut te gen dat Nederlandse schrijvers naar Zuid-Afrika gaan. Ook als zij dat doen als critici van het beleid. Het is niet aanvaard baar als een schrijver een uitno diging aanneemt van welke in stantie dan ook. De Zuidafri kaanse autoriteiten zijn ontzet tend slim in het afschermen van hun betrokkenheid". Op de vraag of de Nederlandse uitgever die kinderboeken van Jan Terlouw laat vertalen in het Zuidafrikaans gelijk heeft als hij zegt dat hij anders veel Zuidafrikaanse kinderen tekort zou doen, zei Breytenbach: „Ik geloof niet dat het een goed ar gument is. Er is daar zoveel goe de wereldliteratuur beschik baar". Afgezien van enkele kleine uitge vers noemt Breytenbach de meeste Zuidafrikaanse uitge vers coöperatief met het re giem. „Hermans' „Donkere ka mer van Damocles" bijvoor beeld wordt uitgegeven door een man die met verschillende ministers in de directie zit". DEN HAAG - Aangezien het he dendaagse Nederlandse toneel nog steeds afhankelijk is van buitenlandse schrijvers, verdient elke poging om talent van eigen bodem te stimuleren bij voor baat al onze belangstelling. De ervaring leert echter dat "het grote publiek" meedogenloos is. Met het gevolg dat slechts een week na de première nog maar een handjevol mensen aanwezig was bij "De Vuurdoop" van Mar tin Hartkamp, waarlijk niet de slechtste produktie die de Haag se Comedie ons dit seizoen heeft voorgezet. Het probleem lijkt echter dat dit stuk "zo Hollands" is, want dat kan men toch wel zeggen van een drama dat zich afspeelt in het Amsterdam uit de zestiende eeuw en dat godsdiensttwisten en hoofdstedelijk oproer tot on derwerp heeft. Zelfs ligt de con statering voor de hand dat het onderwerp in drie en een halve eeuw nog niets van zijn actuali teit verloren heeft, maar daarmee is nog geen garantie voor drama tische spanning geschapen. Een probleem is echter dat "De Vuurdoop" vooral overkomt als een groots en vernuftig opgezet te constructie (ruim twintig rol len, veel scènewisselingen, enz.) rond ideologische tegenstellin gen. Het werkelijk zwakke punt is dat binnen dit geheel de mens teveel achter de ideologieën verborgen blijft. Jakob van Kampen mag dan als leider van de wederdo pers centraal staan in de hande ling, maar zijn emotionele con flicten en zijn persoonlijke rela ties met zijn vrouw en zijn naaste medewerkers blijven onderge schikt aan het hele ideologische netwerk en de aandacht die Hart kamp daarvoor opeist. Men kan bijna zeggen dat hij zijn stuk te veel en te goed gecon strueerd heeft, en dat zou dan weer in overeenstemming zijn met het feit dat de definitieve, door de Haagse Comedie ge speelde versie tot stand kwam op basis van twee eerdere ontwer pen en in nauw overleg met re gisseur Kees Coolen. Hartkamp blijkt zich er terdege van bewust dat toneelstukken een genre apart vormen en dat het schrijven ervan een speciale techniek vereist. Uit "De Vuur doop" kan men afleiden dat hij die techniek al redelijk beheerst, maar het zou misschien beter ge weest zijn als hij zijn krachten beproefd had op een eenvoudi ger onderwerp. Jim Berghout, Monique Kerkhof en Maria Stiegelis in "De Vuurdoop", een stuk dat de Haagse Comedie brengt. (foto anpk heden. De parallel met het heden had echter ook met minder na- Door de enorme zorgen die de Haagse Comedie aan "De Vuur doop" heeft besteed, is er echter een bewonderenswaardige voor stelling van de grond gekomen, die niet alleen verslag doet van historische gebeurtenissen, maar zeker ook lijnen trekt naar het drukkelijke anachronismen taalgebruik, kleding en andere attributen kunnen worden aan geduid. PAUL KORENHOF. LEIDERDORP - Het enthousias me van de Aktiviteitencommis- sie Muzenhof zal er beslist niet minder om worden, maar de ui terst geringe belangstelling za terdagavond voor 'Passage' en 'The Winner' van het Animate Theatre uit Amsterdam was op z'n minst gerechtvaardigd. Je voelt je als toeschouwer een beetje 'schuldig' als de holle echo van een marginaal applaus de Muzenhof tracht te vullen. Maar Willem Dashwood en Anja Pronk gaven werkelijk weinig Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Tootsie", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. al. vr. en za. ook 23.45 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): 'De Vierde Man', da. 14.30, 19.00 en 21,15 uur. zo. ook 16.45, 16 jaar. LIDO 2: "De gendarme in paniek", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. al. LIDO 3: "Identificatione di una don na", da. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 4: "Fame", da. 14.30, 19.00 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. a.l.. STUDIO (133210): "Gandhi", d 14.00 en 20.00 uur, al. TRIANON (123875): "First Blood", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. en ma. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. REX (125414): "Sweet sweet free dom", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. reden tot een overweldigende belangstelling en een ovationeel applaus. Ze zijn te traditioneel bezig om werkelijk te kunnen boeien. Het tweetal ontmoette elkaar op de in Parijs gevestigde mimeschool van Etienne Decroux. Onder de paraplu van het Instituut voor Theateronderzoek uit Amster dam trachten Anja en William nieuwe wegen binnen het feno meen 'mime' te ontdekken. In die ondekkingstocht is het moei lijk de positieve intentie van de bewegingen en bedoelingen te onderkennen. 'Passage' (vóór de pauze) maakt ge bruik van het 'totale lichaams masker' om op die manier in een neutraal kostuum de aandacht van de expressie van het gelaat af te leiden. Maar daarin slaagt men slechts zeer ten dele. Be doeld als een poging de ontwik keling te schetsen van de ver houding tussen een man en een vrouw, die 'van een welwillende harmonie culmineert in de frus- taties en rusteloosheid van de moderne mens', verzandt deze manifestatie van het 'Animate Theatre' in een wat verlegen ma kende poging. Na de pauze wordt in 'The Winner' een beeld geschetst van een jon geman, die een prijs krijgt voor een verhalenwedstrijd. Meubi lair lijkt dan als inspiratiebron voor de ambities van de jonge man te fungeren. Dit gegeven is wars van elke fantasie. De vond sten zijn nauwelijks origineel te noemen en de bewegingen zijn verre van geperfectioneerd. Daarom hadden (m.i.) de talloze thuisblijvers ditmaal het gelijk aan hun zijde. Het geringe aantal toeschouwers is voor de negatie ve beoordeling hier abosoluut geen argument. Eerder werd in lovende bewoordingen geschre ven over een andere, door nog minder toeschouwers bezochte, voorstelling. Maar het was ge woon niét goed. En dat dient ge signaleerd. BERT KOEKEBAKKER. LEIDEN - De drie finalisten van het 5de Leids Cabaret Festival zijn bekend. Op 14 mei zullen in de Leidse schouwburg optreden: 'de Stobbe laar show', '1983' en Peter Dekker. Vooreen deel was dit een zeer omstreden beslissing van de jury, bestaande uit Marietje van der Molen, Peter Koekkoek, OlafWijnands en Ariejan Korteweg, die zaterdagavond in de Waag na afloop van de derde voor ronde deze uitslag bekendmaakte. Maar daarover straks meer. In de derde voorronde trad allereerst de cabaretgroep 'Hiaat Plagiaat' op. Erik Jan van der Linden en Pieter van Leeuwen brachten een beslist niet onaardig programma. Hun voornemen om meer dan een traditio neel cabaretprogramma te willen brengen hebben zij echter (nog) niet waargemaakt. Zo zouden bijvoorbeeld de studentikoze, deels quasi-diepzinnige dialoog over Descartes' "Ik denk, dus ik ben" en de dialoog over relaties ("Ik kan jou niet alloceren in je relaties") in een traditioneel cabaretprogramma niet hebben misstaan. De programma-onderdelen zijn op dit ogenblik kwalitatief nog te zeer verschillend. Verder leverde deze laatste voorronde dus twee finalisten op: Peter Dek ker en '1983'. Na het optreden van deze laatste groep leek iedereen het erover eens, dat Willem van de Sande Bakhuijzen, Pieter Bas Huygen, Jan Willem Jurg en Jurriën Rood in de finale moesten komen. Hun bijdrage aan dit festival bleek een aangename verrassing. In goed sa menspel brachten zij een aantal zeer geestige nummers, die vaak onver wacht in elkaar overliepen. Dat geldt voor het Duitstalige zangrecital met het aansluitende cliche- interviewtje met de componist Andriessen, de 'versier'-scene van de klei ne man en de grote vrouw, de personality-show van Mary Dresselhuys en een wielrenner. Kortom, stuk voor stuk waren dit prima program ma-onderdelen. Dat ook Peter Dekker tot de finale zou doordringen, wekte bij velen grote verbazing en bij sommigen zelfs irritatie. Misschien heeft Peter Dekker zonder enige pretentie willen meedoen aan dit festival en zich dan ook geenszins bekommerd om een deugdelijke presentatie. Tijdens zijn optreden was het op een gegeven ogenblik niet meer duide lijk, of hij het publiek of sommigen uit de zaal hem niet au serieux namen. Er heerste soms een rumoerig, lacherig sfeertje. En dat leek geen lacherigheid vanwege de kwaliteit van het programma, maar een reac tie uit een zekere gêne vanwege de stunteligheid, waarmee het een en ander werd gepresenteerd. (Om misverstanden te voorkomen: dit is geen neutrale vaststelling, maar een persoonlijke interpretatie van de publieksreactie). De jury sprak echter van een ontspannen optreden, een sterke podiumpre sentatie en van nostalgie uit de jaren zestig. Ze heeft het programma blijkbaar zeer gewaardeerd. Misschien mag bij wijze van kritische kanttekening wel de vraag gesteld worden, in hoe verre de jury haar eigen criteria trouw is gebleven. Van een zekere mate van maatschappij-kritisch engagement is de jury uitgegaan. Het ging de jury er vooral om, hoe men daaraan een theatrale vorm had gegeven. Zo wees men naar aanleiding van het liedjesprogramma van Peter de Hoog (2de voorronde) op de "sterke teksten", maar noemde als bezwaar "het statische karakter" van het opteden. Dat bezwaar gaat echter toch evenzeer op voor Peter Dekker?! Zo heeft de jury op 'acteerprestaties' en 'regie' gelet. De jury had dan bij de motivering van de keuze voor Peter Dekker wel moeten vermelden, hoe men de samenwerking van Peter Dekker met zijn muzikale begelei ders vond, hoe men zijn tekstvastheid beoordeelde en in hoeverre men vond, dat bijvoorbeeld de verbindende teksten van Peter Dekker goed verzorgd of zelfs origineel waren. In hoeverre vindt de jury het bij een cabaretoptreden van ongeveer dertig minuten toelaatbaar, dat zeker vijf minuten alleen een instrumentaal nummer werd gebracht? De jury heeft recht op haar mening maar duidelijkheid en consequentie bij het motiveren van die mening behoren tot haar plichten! WIJNAND ZEILSTRA. Bioscopen Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1 en 2: "First Blood", Euro 1: 18.45 en 21.00 i tm. woe. 20.00 i zo. 14.00, 18.45 e di. 20.00 uur, w r; Euro 2: do. tm. i 21.00 uur, ma. en >e. 14.00 en 20.00 GREENWAY: "Twee door het dolle heen", do. tm. za. 19.30 uur, za., zo. en woe. 15.45 en 19.00 uur, al. "Class of 1984", do. tm. za. 21.30 uur, zo. 18.30 uur, 16 jr. "Victor, Victoria", zo. tm. Kindermatinee: "Bugs Bunny boel op stelten", do. tm. zo uur, woe. 14.30 uur. Bioscopen Katwijk Fam. voorstelling Euro 1: "Als je be- (voor reserveringen 01718-74075) grijpt wat ik bedoel", do. tm. zo. en CITY 1: "Big Bomber", do. 14.4 woe. 14.00 uur 20.00 uur, vr. za, zo. 14.45, 19.0 Nachtvoorstelling Euro 1: "Sex tus- 2115 uur- ma- en di. 20.00 i sen start en finish", za. 24.00 uur, 18 1445 en 20.00 uur. a.l. Nachtvoorstelling Euro 2: blood, za. 24.00 uur, 16jaar. EURO 3: "Vierde Man", do. tm. zo. 13.45,18.45 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, woe. 13.45 en 20.00 uur, 12 jr.. Nachtvoorstelling: "Een hete jeugd- vakantie",_za. 24.00 uur, 18 jr. CITY 2: "E.T.", zelfde tijden als City *lrst 1, al. CITY 3: "De motorduivel in spijker broek", zelfde tijden als City 1, al. EURO 4: "The thing", do. 13.45, 18.45 en 21.15 uur, ma. er 20.00 uur, woe. 13.45 en 20.00 za. ook 24.00 uur, 16 jaar. CITY 4: "Meisjes voor de betere stand", do. 14.45 en 20.00 uur, vrij- 14.45,19.00 en 21.15 uur, 18 jr. CITY 4: "Next movie", za. 14.45,19.00 en 21.15 uur, ma., di., z en woe. 14.45 en 20.00 uur, 16 jr. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, 'Tekens aan de wand"- fototen toonstelling verzorgd door het Com. tegen het fascisme, t/m 4/5, tijdens de openingsuren. Rijksmuseum voor Volkenkunde - tentoonstelling "In der minne schik ken" t/m 4/7, di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Holiday Inn - expositie van W.J. Maan, schilderijen, tekeningen van portretten en landschappen, t/m 27/4, dag. 10-22 uur. Exposities Rijksmuseum van Geologie en Mine ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17, 'Ener gie uit eigen bodem', t/m 4 augustus, ma. t/m vry. 10-17; zo. 14-17. WASSENAAR Auberge De Kievit - schilderstukken van Cees A. A. van der Velde, t/m 28/4, di. t/m zo. van 9-12 en 15-19 uur. OEGSTGEEST Kapsalon Van Bellen - handgemaak te poppen van Joke Kooreman-de Bes, tot 13/5. Museum Boerhaave, Steenstraat la, tentoonstelling over Antoni van Leeuwenhoek, tot 1/5, ma. t/m za. 10- 16; zo. 13-16. Galerie De Oude Rijn Stille Mare 4, litho's van Corneille, zeefdrukken van Kees van Bohemen, beeld houwwerken van Hans Bos, t/m 31/ 5, dag. 10-18 uur en zond. 11-18 uur. Kunstcentrum Langevoort - Hans Bos, assemblages; Mieke Guldenaar, etsen met acrylverf; Els van Strien, zeefdrukken. Kees Peltenburg, keramiek en houtplastie ken; Popco Bakkers, olieverf-schilde rijen, t/m 16/4, di. woe, do, vr. 13.30-17.30 uur, vr. 19-12 uur en van 12-17 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa- beth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 18.00 uur de afdeling intesieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Ziekenhuizen 14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hier voor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders kinderen kan er een afwijkende tyd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewaking: 's och- avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30- C(&ucicrllieuiu& 11 april 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: De Amsterdamsche nieuws bladen behelzen de volgende proclamatie: "De burgemeester van Amsterdam, tot zijn leed wezen vernomen hebbende dat er onder de bevolking dezer ge meente zijn, die zich tegenover vreemdelingen in nationale kleederdracht op onbehoorlijke wijze gedragen en hun het ver- ker op straat bijna onmogelijk en steeds onaangenaam maken, waarschuwt dat dergelijke handelingen, meestal van jon geren, maar soms zelfs van vol wassenen uitgaande, ten hoog ste afkeurenswaard zijn en dat hare bedrijvers zich blootstellen aan vervolging door de politie, die in last heeft om met de mees te gestrengheid tegen hen op te treden. Hij doet bij deze tevens een beroep op alle welgezinden, om alle vreemdelingen, waar deze in ongelegenheid mochten verkeeren, de behulpzame hand te bieden; en hij vertrouwt dat Amsterdam, van heden af, niet meer het tooneel zal zijn van voor onze beschaving en gast vrijheid beschamende straat schenderij". Vijftig jaar geleden: Eenige maanden geleden werd in Hongarije een bijzon dere commissaris naar een klein district gezonden waar het aantal zelfmoordgevallen opmerkelijk was gestegen. Door de uitlatingen van een kind kwam de politieman op het juiste spoor en werd een man, die in het district als "Peter met de pijp" bekend stond, in hech tenis genomen. Peter was een arbeider, die wegens zijn moed en kracht overal ontzag inboe zemde. Echter, in de gevangenis bleek Peter geen man, doch een vrouw te zijn! Er volgde een scherp verhoor, waarin Peter niet minder dan negen moor den bekende....In alle gevallen betrof het mannen, die hun vrouwen hadden mishandeld, aan den drank verslaafd wa ren e.d. Zij waren in de meeste gevallen met behulp van een strik geworgd en daarna in hun huis opgehangen, zoodat het den schijn had alsof zij zich zelf van het leven hadden be roofd. "Peter" verklaarde, dat zij zelf gehuwd was geweest en van haar man vele mishande lingen had moeten verduren, waardoor zij op de gedachte was gekomen, alle vrouwen te helpen die door hun mannen mishandeld werden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 21