c IflTëft Pink Floyd levert aangrijpend totaalprodukt Van Morrison kiest voor de mystieke kant van zijn talent Emotionele uitbarsting van Tears for Fears te ZATERDAG 9 APRIL 1983 Extra Onder redactie van Jaap Visser 'Inarticulate speech of the heart' - Van Morrison (Pho nogram) Keje Molenaar zal dezer dagen weer vaak met een koptele foon op de rode oortjes zitten. De Ajax-voetballer bekende in een interview een onvoor waardelijk supporter van Van Morrison te zijn en de nieuwe 'Morrison' (zijn zes tiende alweer) is zeker geen tegenvaller. Zoals de titel al min of meer suggereert, kiest Morrison ditmaal weer voor de mystie ke kant van zijn talenten. Weinig rhytm and blues, veel sfeervolle nummers. Ook de hoes laat aan duidelijkheid niets te wensen over: een ro de bol waar langs een toon ladder trekt, de tonen in de vorm van een hart. Op de achterkant van die hoes wordt trouwens speciale dank uitgebracht aan L. Ron Hubbard, de baas van de Scientology-kerk. Dit terzij de. Morrisons talenten zijn in elk geval zo groot dat je niet mee hoeft te gaan in zijn filo sofieën om toch van zijn com posities te kunnen genieten. Hij trekt op 'Inarticulate speech of the heart' een beetje de lijn door van 'Scan dinavia', het instrumentale nummer op 'Beautiful Vi sion' (ook bekend als de ope ningsmuziek van het tv-pro- gramma Cinevisie). Ditmaal vier vocaalloze songs. Of ei genlijk tekstloze songs, want de stem wordt op die vier wel degelijk als instrument ge bruikt. Zoals op 'September Night', waarin Morrisons kla gelijke stem nauwelijks te onderscheiden is van een sa xofoon. Al die nummers zijn qua com positie vrij kaal en moeten het hebben van de arrange menten. Voor het invullen van die nummers beschikt hij weer over de bekende groep van uitgelezen muzi kanten. Het levert een type muziek op, waar je wel enig gevoel voor moet hebben. Sommigen zullen het vrese lijk eentonig vinden, anderen dompelen zich met plezier in het klankenbad van Morri son. Ik neig persoonlijk naar het laatste, al wordt het me soms ook wel iets te saai. Maar als na een paar maanden 'Inarti culate speech of the heart' weer uit de kast wordt ge trokken, zal ik ongetwijfeld weer bezwijken voor Morri sons kwaliteiten. Net als Keje Molenaar. BART JUNGMANN 'The final cut' - Pink Floyd (EMI) Na het kapitaal verslindende Pink Floyd-project 'The Wall', bestaande uit een dub- belelpee, de eraan vastgekop pelde tournee en de gelijkna mige film, hebben Roger Wa ters en de zijnen het ander maal aangedurfd een peper duur produkt op de ineen stortende platenmarkt los te laten. Dat 'The final cut' een flinke duit heeft gekost blijkt uit het volgende: de plaat is gestoken in een sjieke en te genwoordig nogal ongebrui kelijke klaphoes en de groep heeft zonder toetsenman Ri chard Wright maar met een compleet orkest en vijf gere nommeerde studiomusici zes maanden in de studio gebi vakkeerd. En voor de vele ge luidseffecten is gebruik ge maakt van een in een geluids laboratorium ontworpen sys teem, 'holophonics' ge naamd. Meer kostenposten - zijn mij niet bekend. De PF- leden hullen zich al jarenlang in een stilzwijgen dat zelfs door de meest gehaaide popjournalist niet kan wor den doorbroken. Pink Floyd kan zich een dergelijke publi- citeitsmijdende opstelling veroorloven omdat alle Floyd-albums, sinds het le gendarische 'Dark side of the moon', bij voorbaat verze kerd zijn geweest van een miljoenenafzet. Juist die ge heimzinnigheid rond de Brit se dertigplussers vormt een trekpleister voor de vele fans die met behulp van de tek sten en de muziek alles aan de weet trachten te komen over hun idolen. Wat dit laatste betreft komen de PF-fanaten ruimschoots aan hun trekken want Floyd- voorman Roger Waters keert zich op 'The final cut' geheel binnenstebuiten. Het resul taat hiervan is een zeer aan grijpend totaalprodukt. Voor zowel de stereofreaks, die al leen van de links-rechts-be- weging van geluid al rode oortjes krijgen, als voor de Floyd-aanhangers die stam men uit het mono-tijdperk, valt er op 'The final cut' van alles te beleven. Angstaanja gende geluidseffecten (spea- kerverscheurende atoom- bomklappen, openslaande deuren, grommende waak honden enz.), Gilmour's ij zingwekkende snaarcaprio len en de met de plaat krach tiger drummende Mason, het zijn de beproefde PF-ingre- diënten die ook mij niet on beroerd laten. Geen wonder, want de desperate Roger Wa ters onthult zijn luisteraars met het mes aan de pols te hebben gezeten ('The final cut') en van de Falklandoor- log ('Get your filthy hands off my desert') het nut niet te hebben in gezien. Thatcher en Reagan moeten wat Wa ters betreft worden wegge stopt in 'The Fletcher Memo rial Home'. Genoemd naar zijn in WO II omgekomen va der. Echt eng en enigszins beden kelijk wordt het wanneer Wa ters de dood van zijn vader in 'beeld' brengt. Een naderen de bommenwerper, een gil lende Roger, schreeuwende soldaten, onder wie Waters senior en de klap. Het zijn dit soort momenten waarop ik aan effectbejag begin te den ken. Anderzijds heeft deze plaat mij zo diep getroffen dat ik dergelijke gedachten maar naast me heb neerge legd. WIM KOEVOET 'The Hurting' - Tears for Fears (Phonogram) Bekeerd ben ik zeer zeker nog niet maar in mijn kruistocht tegen de synthesizerpop heb ik inmiddels wel-aan felheid ingeboet. Zowel binnen de grenzen (Michel Mulders en Robert Jan Stips) als daar buiten blijken er toetsenisten te zijn die menselijke en war me geluiden uit hun compu ters 'ponsen'. Zij weerleggen mijn vroegere stelling dat de kille en arbeidsextensieve muziekcomputers het einde van het poptijdperk hebben ingeluid. Roland Orzabal en Curt Smith vormen een Engels duo dat opereert onder de noemer Tears for Fears. In hun mu ziek staat de synthesizer cen traal. Hoewel geen van het tweetal de muziekcomputer zelf bedient, hebben Orzabal en Smith hun programmeurs Ian Stanley en Andy Davies wel opgedragen de 'synths' emotioneel te programme ren. Een sfeervolle (debuu- t)elpee 'The Hurting' is het gevolg. Sfeervol omdat droevige maar toch mooie synthesizerklan ken onderdeel vormen van een geluidmix die verder be staat uit opwindend gitaar spel van het Tears for Fears- duo zelf, felle percussiegelui den en ingetogen pianospel. Het naast elkaar gebruiken van synthesizer en piano le vert trouwens op het num mer 'Start of the breakdown' een aardig hoorspel op omdat beide instrumenten elkaar daar afwisselen, aanvullen en 'bestrijden'. Sfeerbepalend is verder ook de emotionele zang van Orzabal en Smith. Zowel uiterlijk (de klanken) als innerlijk (de tek sten). Tears for Fears bete kent tranen in plaats van ang sten en is gebaseerd op een psychologische stelling dat kinderen minder angst zou den hebben als ze hun emo ties kunnen uiten. Dat uiten van emoties doen Or zabal en Smith Fears in elk geval op 'The Hurting', zowel muzikaal als tekstueel. Of het de jonge heren Tears for Fears zelf goed doet weet ik niet; de luisteraar in elk geval wel. Zelfs als dat iemand is die uitermate sceptisch te genover de synthesizerpop staat. Jammer alleen dat het talent volle tweetal een neefje van U2's Boy op de hoes hebben geplaatst. Maar gelukkig blijft dit jatwerk beperkt tot het uiterlijk van deze debuu- Roland Orzabal en Curt Smith: creatieve aanpak. (foto PR) telpee en is er wat het inner lijk betreft sprake van een creatieve aanpak. JAAP VISSER Horizontaal: 1. groentesoort; 6. geraamte; 11. boom; 12. beroep, 14. kippenloop; 15. prachtig; 17 bijbels figuur; 19. macaroni met vlees (Ind.); 21. volmaakt voor treffelijk; 22. goed - deugdelijk; 23. voertuig; 24. bende troep; 25. bijwoord; 26. nauw; 28. sneeuwschaats; 30. niet inwo nend; 31. voorkomend; 33. aldus (Lat.); 34. gelofte; 35. verpakking van boombast; 38. hond; 41. ten- nisterm; 42. nachtgewaad; 44. muzieknoot; 46. kneedbaar mengsel; 48. oude lengtemaat; 49. schertsnaam van een kat; 51. tomeloze woede; 53. oeverplant; 54. drooglat - stapellat (houth.); 56. schoorsteenzwart; 57. eike schors; 59. godin van de dage raad; 60. hoge militaire onder scheiding; 61. hijswerktuig; 62. door het lot te beslissen. Vertikaal: 1. Chinees vaartuig; 2. ploegsnede; 3. groot zoogdier; 4. voorzetsel; 5. stoot; 7. voertuig; 8. bijbels figuur; 9. hard geluid; 10. zoetstof; 12. weefsel - soort stof; 13. grappig; 16. grondsoort; 17 QUQOSEGJDD&QljQQB BuacDCBEnnHoai-'a R 0 R 4 0 T R T 4 E 4 W 5 0 P w E H K S U N E L r A - R E L M B 1 E R S T R A A A R M A U K 0 P P E J> D M N E R E N 5 P A R E tot -j| A A 1 c E 4 N V E L M 0 E p E R L 'J K a E 4 R. 5 T N M A 0 p K U K J E 5 T R 0 M P 1 V V, J R E E L E E P T 0 E p A S S E N uitroep; 18. ontkenning; 20. sta pel - hoop; 26. uitspatting bui tensporigheid; 27. genieting; 28. vaartuig; 29. samen; 30. vorde ring; 32. ogenblik; 36. persoon die recht spreekt; 37. neven mens; 38. vogel; 39. groentesoort, 40. kopie; 43. ijverig; 45. streling; 46. stap; 47. vaartuig; 48. een ze kere; 50. houten loods; 52. rechte lijn - streep; 55. bedorven; 58. boksterm; 60. soort onderwijs. De prijs van 25,- werd toege kend aan H. v. Werkhoven, De Kempenaerstraat 70, 2341 GP Oegstgeest. De prijs wordt de winnaar toege zonden. Oplossingen met vermelding van "Puzzel" voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. door Dirk Sikkel De oudjes doen het nog best in de kandidatenmatches. Smys- lov hakte in de vierde partij in een zinderende aanval Hübner van het bord en in de derde matchpartij versloeg Kortsjnoi voor de tweede maal Portisch. Deze laatste partij verliep als volgt: Wit: Kortsjnoi; zwart: Portisch. 1. c4 c5 2. Pf3 Pf6 3. Pc3 Pc6 4. d4 cd4: 5. Pd4: e6 6. Pdb5 (Deze variant speelde Kortsjnoi ook vaak in het vorige kandidaten toernooi tegen Polug^jevski. Daar zette zwart steevast voort met Lb4 7. Lf4 0-0. Overigens wist Kortsjnoi hiermee toen weinig te bereiken: 5 remises) d5 7. Lf4 (In de partij Hübner- Portisch uit het vorige kandi datentoernooi volgde cd5: Pd5: 8. e4 Pc3: 9. Dd8: Kd8: 10. Pc3: Lc5 met gelijk spel) e5 8. cd5 ef4: 9. dc6: bc6: 10. Dd8: Kd8: 11. Pd4 (De theorie gaat verder met Tdl+ Ld7) Kc7 (Deze zet ziet er logisch uit, maar waarschijnlijk is Lb7 be ter, zie bijvoorbeeld 12. Tdl Kc7 13. Tel en zwart heeft al een tempo gewonnen ten op zichte van de partij) 12. g3 Lc5? (Maar dit wordt hardhandig weerlegd; Lb7 is niet leuk X r i i i li ia n ES EI m 'i i M 1! H s 3; maar wel nodig) 13. Tel! fg3: (Ld4: 14. Pb5+ gevolgd door Pd4: en de spoedige val van een zwarte pion) 14. hg3: La6 (Voor Lb7 is het nu te laat, zie 15. Lg2 a6 16. Pb3 La7 17. Pa4 gevolgd door Pc5 met groot voordeel voor wit) 15. Pc6:! Lb7 16. Pa4 Lf2:+ 17. Het toernooi om de damesdamti tel wordt in Amstelveen ge speeld. Aan de finale nemen tien damsters deel, die zich via de halve finales hebben weten te plaatsen of bij eerste drie van vorig jaar eindigden. Van daag vergast ik u op een partij uit die voorrondes, en wel die tussen mevr. Joanne Vermeer (met wit) en mej. Annemieke van der Kraats: 1.32-28 17-21 2.31-26 11-17 3.37-32 18-23 4.34- 29 23x34 5.40x29 20-25 6.41-37 25-30; zwart brengt het dubieu ze Van Leeuwensysteem op het bord: 7.35x24 19x30 8.37-31 30-35 9.46-41 14-19 10.41-37 10- 14 11.45-40 15-20 12.40-34 20-25 13.50-45 5-10; merk op dat wit weigert met 28-23 te vereen voudigen, maar ook handig de KVO mijdt zolang zwart 7-11 achterwege laat; 14.44-40 35x44 15.39x50; om vrije zetten te be houden; 15.10-15 16.50-44 14-20 17.44-39 19-24 18.31-27 12-18; waarschijnlijk met de bedoe ling 17-22; 19.28-23; 9-14(?) bij zonder spannend spel ontstaat na 7-12; 20.23x12 7x18 21.49-44 Kf2: Pe4+ 18. Kgl Le6: 19. Lg2 Tae8 20. Th4 f5 21. g4 f4 (op g6 volgt 22. gf5: gf5: 23. Th6 met stukwinst) 22. Tc6:+ Kc6: 23. Pc3 Kc5 24. Le4: Kd4 25. Lf3 Tb8 26. Pa4 Tb4 27. Th5 Td8 (op Ta4: volgt 28. Td5+ en nu Kc4 29. b3+ of Ke3 29. Td3 mat) 28. b3 h6 29. Kf2 Td6 30. Tf5 g5 31. Tf7 Ke5 32. Ta7: Td2 33. Pc5 Td4 34. Ta6 Td6 35. Ta5 en zwart geeft op. Ik kom nog even terug op mijn rubriek van twee weken gele den, over de achtste partij tus sen Kasparov en Beljavski. Ik schreef dat na de zetten 1. d4 Pf6 2. c4 g6 3. Pc3 Lg7 4. e4 d6 5. f3 0-0 6. Le3 a6 7. Ld3 nu c5 een nieuwtje was. Dit blijkt niet waar te zijn. In een reaktie schrijft Henk Smout dat Jan Timman deze zet naar aanlei ding van de partij Smout-Tim- man. Dieren 1970, al had aan bevolen en een jaar later ook heeft gespeeld tegen Bobotsov in het IBM-toernooi. Om die reden is 7. Dd2 dan ook te pre fereren boven 7. Ld3. Overi gens blijkt uit het partijverloop en de verdeling van de bedenk tijd dat ook Beljavski 7. c5 niet kende! door Ronald van Egmond 4-9; na bezetting van 19 kan wit vereenvoudigen; 22.37-31 14-19 23.44-40; een speculatieve zet, want erg sterk is nu 19-23; 23...8-12?; fout, hoewel wit nu niet kan winnen door 29-23 en 27-22 wegens 18x27; 24.42-37; 3-8; de zwarte strategie is mis lukt en wit wikkelt af, de dam 33-28 en 28-22 is te duur. Wel kan 27-22 18x27 31x11 6x17 of 16x7 maar dan gaan er minder schijven van het bord af; 25.29- 23 19x28 26.33x11 6x17 27.27-22 18x27; anders dam; 28.31x11 16x7 29.26x17 12x21 30.30-33 7- 12 31.43-38 12-18 32.36-31 21-26 33.33-28 1-7 34.38-33 7-12 35.31- 27 9-14 36.28-22 2-7 37.22-17 12- x21 38.27x16 8-12 39.33-28 14-19 40.48-42 24-30 41.schijnbaar moeiteloos haalt wit de ene Het Italiaanse Blue Team zal zonder enige twijfel de ge schiedenis ingaan als het sterk ste team aller tijden. De sterren waren Chiaradia, Siniscalco, D'Alelio, Avarelli, Pabis Ticci en natuurlijk de supersterren Belladonna, Forquet en Garoz- zo. Pietro Forquet heeft de gro te successen van zijn team vastgelegd in een boek dat on langs is vertaald in het Engels, onder de titel "Bridge with the Blue Team". Het boek be schrijft ondermeer dit spel: JHB' N O A H B 10 9 6 W,° V986 7 642 <7 B 10 8 O V 8 AH542 conclusie dat de genoemde spelers stuk voor stuk artisten waren, met een ongelooflijke flair en het vermogen om uit de meest onmogelijke posities nog profijt te halen. Het gegeven spel is afkomstig uit een Italiaans kampioenschap en werd gespeeld door Gugliel- mo Siniscalco: AV9 9A97 6 54 07 54 7 Noord gever, OW kwetsbaar. cp Noord opent met 1 Ha, oost O A H B 10 9 6 pas, zuid 2 Ha, west 3 Ru, V 9 8 6 noord 4 Ha, waarop oost de bieding besluit met 5 Ru. Noord start met KI 7, hoe speelt u? 64 2 V B 10 8 O V 8 AH542 Pietro Forquet is een goed ver teller, zijn analyses zyn logisch en duidelijk en de lezer die alle 146 spellen heeft bestudeerd komt onvermijdelijk tot de 10 8 5 3 H V3 2 O 32 B 10 3 West speelde 5 Ru, noord start met KI 7. Wat is het probleem BONDSREPUBLIEK DUITS LAND - Het vorige jaar ston den de jaarlijkse bijslagzegels "Für die Jugend" in de Duitse Bondsrepubliek en in West- Berlijn in het teken van de ont wikkeling van de auto in Duitsland in de periode 1886-1937. De "Für die Ju gend "-zegels die op 12 april in roulatie zullen worden ge bracht hebben als thema "de historische ontwikkeling van de motor(fiets) in Duitsland van 1885 tot 1936". Op de Duitse zegels: 50 20 pfenning, Daimler-Maybach, 1885; 60 30 pf., NSU, 1901; 80 40 pf., Megola-Sport, 1922 en 120 60 pf, BMW wereldre cordmachine, 1936. De Westberlijnse zegels tonen: 50 20 pfenning, Hildebrand Wolfmüller, 1894; 60 30 pf., Wanderer, 1908; 80 40 pf., DKW-Lomos 1922 en 120 60 pf., Mars, 1925. Sedert 1977 verbeelden de "Für die Jugend"-zegels bijna steeds de ontwikkeling van iets. In 1977 was dat de ontwik keling in de scheepvaart, van een konvooischip (1730) tot een containerschip (1972). In 1978 verscheen de eerste lucht vaart-serie: van ballonvaart (1820) tot een eendekker (1909). De tweede luchtvaart-serie kwam in 1979 uit: van water vliegtuig (1922) tot een van de eerste helikopters (1936). In 1980 de derde en laatste lucht vaart-serie: van zweefvliegtuig (1957) tot een jumbo-jet (1969). De zegels van 1981 laten oude optische instrumenten zien, terwijl de zegels van vorig jaar, zoals gezegd, de ontwikkeling van de auto tonen: van een Benz-Patent-Motorwagen uit 1886 tot een Opel Olympia uit 1937. In München zal de komende zo mer de vierde internationale tuinbouwtentoonstelling wor den gehouden. De 60 pfenning- zegel, die op 12 april zal ver schijnen, is reeds aan deze ten toonstelling gewijd. Afgebeeld wordt een gestileerde bloesem. schijf na de andere van het bord; 39-33 30x39 42.33x44 19- 24 43.42-38 13-19 44.44-39 25- 30?; laat 28-23 en 40-34 toe; 45.38-33? 30-35 46.47-42 35x44 47.39x50 20-25 48.42-38 15-20 49.50-44 25-30 50.44-39 30-35 51.32-27 20-25 52.37-32 18-23; er dreigde dam met 27-22; 53.28- 22 12-18 54.22x13 19x8 55.33- x28?; wit heeft wel goed bere kend dat 26-31 etc. na het slaan via 45-40x40 de oppositie ople vert (nog net remise), maar zwart heeft beter: 24-29! 56. 28- xl9 7-11 57.16x7 8-12 58.7x18 29-34 59.39x30 35x31; zwart staat gewonnen omdat damha- len op 47 dreigt, bijv. 32-28 31- 36 28-22 36-41 22-17 41-47 38-32 of? 47-41 32-27 41-36 27-21 36-18 21-16 25-30 met trictracwinst; 60.32-27 31x22 61.38-33 25-30; of 26-31-36 en zodra wit op de vijfde rij komt een offer; 62.45- 40 26-31 63.33-29 22-28?; een voudig wint 31-36 40-34 of? 30- x39 29-24 39-43 24-19 43-49 19- 14 (19-13 49-35) 49-21 14-10 21- 32x; en het eindspel liep remi- door Ton Schtpperheyn zult u wellicht zeggen. Welnu, dat wordt anders als u zich het gevaar in de klaverkleur reali seert. Als de kleur 3-1 is ver deeld eindigt u in de vierde slag onherroepelijk in de hand, waarna de tafel verder onbe reikbaar is (u moet uiteraard eerst 3x troef trekken). Siniscalco vond een fraai oplos sing. Hij nam KI 7 op tafel en speelde Ha B, gedekt door de vrouw en getroefd met Ru 9. Hij vervolgde met Ru 6 naar de 8 en speelde Ha 10, voor Ha H en wederom getroefd. Ruiten naar de vrouw werd gevolgd door Ha 8 en ditmaal kon zuid niet dekken; west gooide de blokkerende vierde klaveren af!! Noord, aan slag, kon geen schoppen spelen en probeerde zijn laatste ruiten. De leider won en kon nu in totaal vijf klaverslagen maken en daar mee zijn contract, noord kreeg alleen nog Sch A. Siniscalco vond de enig winnen de speelwijze vlot aan tafel en ook de andere 145 spellen be vatten veel van deze knappe hoogstandjes. Het boek is bin nenkort ook in Nederland ver krijgbaar. Mooi, maar wel duur, de prijs zal rond de f 50,- komen te liggen. De sedert 1978 traditionele serie sportzegels, met bijslag die ten goede komt aan de Stichting Duitse Sporthulp, heeft dit jaar (12 april) als thema "Grote sportgebeurtenissen 1983 in Duitsland". De waarden en motieven van de Duitse zegels zijn: 80 -f 40 pfenning, turnen (ter gelegenheid van het grote Duitse turnfestijn) en 120 60 pf., moderne vijfkamp (paard rijden, schieten, schermen, hardlopen en zwemmen) tg.v. het wereldkampioenschap 1983. Op de Westberlijnse ze gels: 80 40 pf., dansen (Euro pees kampioenschap Latijns- Amerikaans dansen) en 120 60 pf., ijshockey (wereldkam pioenschap 1983). OOSTENRIJK In Oostenrijk bestaat de door Anton Afritsch opgerichte socialistische orga nisatie Kinderfreunde 75 jaar. Deze nu rond 300.000 leden tel lende organisatie beijvert zich er voor kinderen uit minder bevoorrechte gezinnen op alle mogelijke manieren te helpen bij hun vorming. Het 75-jarig bestaan van Kinderfreunde is op 23 februari postaal gevierd met de uitgifte van een 4 schil ling-zegel (oplage 3,65 mil joen), waarop een meisje, dat met een hand boven de ogen in de verte tuurt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 25