Een kwart eeuw klatergoud De anekdotes van Simon van Collem Veel verder dan "wat is het thema van de film?" reiken de vragen doorgaans niet, maar dat heeft Simon van Collem er in de loop der jaren niet van weerhouden om aan te schuiven bij menige grootheid van het witte doek. Lukte het de kleine man uit Holland niet om een voet tussen de deur te krijgen, dan had hij altijd nog het koningshuis als sterke troef achter de hand. Dezer dagen viert de 63-jarige van Collem zijn 25-jarig jubileum ais tv-presentator van filmprogramma's. Sjak Jansen haalde wat vrolijke anekdotes met hem op. Bijlage van het Leidsch/AIphens Dagblad „De grootste bal gehakt die ik ooit heb geïnterviewd is Charles Bronson. Een ongelooflijk vervelende man. Op het doek weliswaar een kei van een vent maar in de huiselijke kring een sekreet. Kijk, ik kwam bij hem binnen met de zogenaamde platmaker. Dat is het presentje om het ijs te breken. Daar zitten Haagse hopjes in, Deventer koek, Goudse kaas, Droste flikken en meer van dat lekkers." „Maar goed, ik geef die doos zo aan zijn vrouw en die Bronson wordt me toch kwaad. Die doos, die was van hem, schreeuwde hy. Ik liet hem maar begaan. Maar toen ik even later met hem over film wilde praten zei hij: 'Daar komt niets van in. We gaan het over skiën hebben. Ik hou van skiën en ik zou dat wel eens op jullie Hollandse bergen willen doen' Die hebben we niet, zei ik. 'Bullshit', zegt Bronson, 'er zijn bergen genoeg in Duitsland'. Ja maar dat is een ander land, riep ik. 'Onzin, dat hoort allemaal bij elkaar', zei hij toen nijdig, want hij voelde zich afgaan voor zijn vrouw. Enfin, ik heb het maar zo gelaten. Dat gesprek was van een vervéling! We hebben er geen millimeter van uitgezonden." KapsonesM«Mi „Yul Brynner moet nóg erger zijn. God beware me voor die man. In Amerika wil niemand hem nog interviewen. Hij vernedert je gewoon. Heb je bijvoorbeeld net je camera-opstelling in orde, zegt hij opeens dat het interview niet kan doorgaan omdat hij niet van gele wanden houdt. Dan kun je weer van voren af aan beginnen. En zijn het blauwe, roze of groene wanden, dan is het ook niet goed. Met die man valt gewoon niet te werken. Die heeft een kapsones!" „Hetzelfde had ik met Bo Derek. Niet met Bo zelf hoor, dat is zonder meer een schatje, maar met haar man John. Ik had een afspraak op hun kamer in het Londense Claridge Hotel, belt John op het laatste moment op. 'Ja, de wanden zijn hier groen en ik haat groen. Kom naar naar het Dorchester, daar zijn ze tenminste blauw'. Zo gaat dat hè." „Niet zo'n prettige man trouwens, die Derek. Terwijl nota bene de camera liep, zat hij Bo te dicteren wat ze moest zeggen. Dat is heel vervelend natuurlijk. Er wat van zeggen doe je dan niet, wantje weet het met die jongens maar nooit." „Ryan O'Neal werd bijvoorbeeld furieus, alleen omdat regisseur Onrust hem vroeg een schoon hemd aan te trekken. Op het hemd dat hij aan had zat namelijk een grote transpiratievlek en dat is nooit zo prettig om te filmen. Nou, je had hem tekeer moeten horen gaan. 'zijn jullie nou besodemieterd' en 'weten jullie wel wie ik ben' Uiteindelijk heeft hij toch maar een ander hemd aangetrokken, maar de sfeer was toen al danig verpest." „Een blaaskaak, die O'Neal. Maar één ding moet ik hem nageven, hij zei tenminste zinnige dingen. Dat. kun je namelijk lang niet van iedereen zeggen. Jack Nicholson bijvoorbeeld, daar kwam geen zinnig woord uit. Hij zat maar grote glazen thee met rum te - drinken en voortdurend aan twee meiden te frunniken, en als ik hem wat vroeg zei hij: 'You're from Holland, oh I love Holland'." door Sjak Jansen Slinks „Mike Nichols, toch een subliem regisseur, was precies zo. Die had ook alleen maar aandacht voor een paar van die meiden. En ach, Charles Chaplin. Ook al zo'n teleurstelling. Die man kon nauwelijks meer praten. Nou was hij ook al oud aan het worden, hoor." „Rita Hayworth was om een andere reden een tegenvallèr. Nou ja tegenvaller, we hebben eigenlijk best moeten lachen. We kwamen daar, zat ze aan het zwembad met twee grote glazen Campari. Ze kon geen stom woord meer zeggen, zo dronken was ze. Cor de Jager, de regisseur, en ik zagen dat zo een tijdje aan en besloten maar weg te gaan. Toen vroeg ze: 'Where are you from?' Ik zeg: 'From Holland'. 'Oh', zegt ze, 'how wonderful. Ik ken Holland, I love it. Doe ze dus vooral mijn groeten daar in Stockholm en Antwerpen..." Op droge toon dist Simon van Collem (63) de ene anekdote na de andere op. Hij heeft er heel wat van mogen vergaren in de zeventig keer dat hij Hollywood bezocht om daar sterren te interviewen voor zijn filmrubriek, waarmee hij thans vijfentwintig jaar op de televisie Zijn eerste tv-programma maakte Van Collem in 1958 voor de VARA. Daarna stapte hij over naar de VPRO waar hij met 'In de oude draaidoos' een populariteit verwierf die Ivo Niehe zelfs niet zal krijgen wanneer hij met zijn iV-show stopt. Het was in die dagen dat Van Collem op slinkse wijze Ginger Rogers aan het praten kreeg. Cor de Jager was daar getuige van. „De enige kans om haar te ontmoeten was op een gigantisch galadiner. Wij erheen, de camera naar binnen gesmokkeld en laat nou net de stoel naast Ginger vrij zijn. Simon daar natuurlijk meteen op af en hij zat nog niet of hij was al Geld in gesprek met haar." Koninginnedag zou worden uitgezonden, dus ik zei dat de koningin het heel erg op prijs zou stellen als Ginger in dat programma zat. 'Bent u soms van het koninklijk huis?', vroeg ze toen. Ik zei: 'Nee, maar wel van de Royal Dutch Television'." „Dat hielp, want ze zei: 'Ik geef nooit interviews, daar heb ik geen tijd voor en ook nu zit mijn agenda helemaal vol, maar kunt u morgenmiddag om drie uur?' Het werd een prima interview. Ginger stond er zelfs op om nog een liedje voor de koningin te zingen, want zei ze, 'I adore that lovely lady'." „Ken je trouwens Ruby Keeler? Dat was in die dagen de ster op Broadway. Ze had de hoofdrol in No No Nanette, een musical die al maanden van tevoren was uitverkocht." „Er was geen kaart te krijgen en we zaten helemaal aan de andere kant van Amerika", vult Cor de Jager aan. „Maar Simon zendt dan gewoon een telex of ze voor de Royal Dutch Television drie plaatsen willen reserveren. De volgende dag lagen er dan ook keurig netjes drie kaarten voor ons gereed." Van Collem: „Van die voorstelling heb ik toen niets gezien want ik zat met een boeket bloemen van veertig dollar op mijn schoot. Zoiets afgeven aan de garderobe ging daar niet." Liedje Van Collem: „Ik zei dat ik uit Holland kwam en toen zei ze dat ze zo gesteld was op Juliana en Bernhard. Nou kwam het zo uit dat mijn programma op „Maar Miss Keeler was blij verrast moet ik zeggen. 'Goh, dat ze me in Holland kennen', zei ze. Ze zei ook dat ze de paus en onze koningin zo lief vond. Dus toen ik zei dat ik van de Royal Dutch Television was, kon ik geen kwaad meer doen." Wat is het thema van de film en hoe beviel de samenwerking met de regisseur waren ook toen al de vragen die Van Collem normaliter stelde. „Nee, ik denk niet dat de kijkers dat iets kan schelen. Die zijn alleen nog geïnteresseerd in met wie je naar bed bent geweest. Shirley MacLaine wil daar wel over praten. In Amerika is dat ook niet zo gek, want de journalisten daar stellen die vraag gewoon." „Ze vragen ook watje verdient en watje het liefst eet. Daarom zijn er daar ook zoveel acteurs die geen trek meer hebben in interviews. Daarbij komt dat velen van hen zó groot zijn geworden, dat ze die publiciteit allang niet meer nodig hebben. Die worden gevraagd voor een film en de producer maar angstig afwachten of ze ja zullen zeggen." „Paul Newman is zo iemand. Maar hij kan om een heel andere reden niet tegen interviews. Dan raakt hij te gespannen, hij is dat niet gewend. Newman zal echter nooit geld voor een interview vragen. Dat doen zelfs de allergrootste sterren als Dustin Hoffman en Robert de Niro niet. Zij die passé zijn, die willen geld zien. Maar daar gaan wij nooit op in. Daar is ons budget ook te klein voor." „Nee, verleid ben ik nog nooit. Inderdaad, Ava Gardner had die naam, maar met haar heb ik nooit het genoegen gehad. Zoiets moet ook van twee kanten komen, lijkt me. Het is wel eens andersom gebeurd. Dat was met Peter Sellers. Die vond dat ik hem had verleid een paar sketches te doen. Hij deed dat meesterlijk. Speciaal voor onze camera demonstreerde hij hoe je Hamlet moet spelen en imiteerde hij Churchill. Uniek Simon van Collem (63): "Nee, verleid ben ik nog nooit". (Foto GPD). filmmateriaal was dat, alleen viel toen net de stroom uit en daardoor hadden we geen geluid meer. Doodzonde natuurlijk." Schande „Ik vroeg nog wel of hij het wilde overdoen, maar dat vertikte hij. 'Imitating I do only for records and for thousands of pounds', zei hij en het was een schande dat ik hem zo had verleid die imitaties te doen. Voor het overige was hij heel aardig, moet ik zeggen. Want eigenlijk moest hij niks van journalisten hebben. Ook mij wilde hij niet ontvangen. Maar toen hij met Britt Ekland trouwde, heb ik een gelukstelegram gestuurd en mocht ik de volgende dag al komen." „Een merkwaardig man, die Sellers. Maar Bob Fosse, de regisseur van All that Jazz, was nog merkwaardiger. Daar werd ik doodnerveus van. Fosse zat maar te springen tijdens het interview. 'Simon', zei hij, 'denk erom, altijd in beweging blijven. Dat doe Ik ook'. Zo rende hij maar heen en weer. Ik had het niet meer." „Het gesprek met John Wayne was ook raar. Hij vroeg of ik longkanker had. Ik zeg: 'Ik niet' Zegt hij: 'Ik wel'. William Holden, die nu ook dood is, zei. 'Simon, ik ga Network maken, een film over televisie. Lijkt me echt iets voor jou. Ik zal zorgen datje bij Sidney Lumet op de set mag. Bel mijn perschef maar." „Ik doe dat, vraagt die man van welk net ik ben. We hebben er maar twee, zeg ik. Waarop hij: 'Holden wil altijd alleen maar op het grootste'. Dus ik zei maar dat ik van het grootste was, van het Amsterdamse. Dan gaat het feest niet door, zei de perschef. Want in Amsterdam is alleen een Bo Derek: gedicteerd. kabelnet. De echte Hollandse televisie zit in Hilversum. Ik ben daar dus nooit op de set geweest De list was mislukt" Woestijn. Van Collems liefde voor de film dateert al van voor de oorlog. Toen wilde hij al regisseur worden. Na de oorlog vond hij een baan bij een filmverhuurbedrijf. Pas later trad hy by het weekblad Televizier in dienst om er hoofdzakelijk over film te gaan schrijven, hetgeen hy thans nog doet. Van Collem was al van de VPRO naar de AVRO overgestapt toen hij in Spaiye Burt Lancaster tegen het Ujf liep. „Ik vroeg om een interview, maar hy zei: 'Nu niet, maar als je nog eens in Mexico komt ben je welkom en krijg jij je interview. Want hy dacht: dat doet die Van Collem toch niet." „Enkele weken later stond ik dus voor zijn neus. Bij een hitte van tachtig graden Celsius. Het was middenin de woestijn, op de grens van Mexico en Arizona, vlakbij zijn ranch. Ik had gehoord dat hij daar filmopnamen maakte, dus wij meteen tickets gekocht en er op de bonnefooi naartoe." „Je had Lancaster moeten zien. Hij was zo verrast dat we het hele weekend maar moesten blijven. Onvergetelijk. Wat die man zich heeft uitgesloofd! Heel wat anders dan dat afgemeten gedoe hier. Bij Jeroen Krabbé kwamen we omstreeks etenstijd, maar denk niet dat er ook maar een kop koffie afkon." Van Collem was daar ten behoeve van Simonskoop, zijn filmrubriek die hij eind jaren zeventig bij de TROS onderbracht. Een herkenbare rubriek, al was het maar vanwege de komische sketches waarin Van Collem zijn films aankondigt. Niets is hem daarbij te dol. Regisseur Daan Maltha daarover: „Voor de aankondiging van Jaws 2 wilde hij in het Dolfinarium van Harderwijk op de rug van een orca gaan zitten. Daar hebben we hem gelukkig nog net van kunnen weerhouden. Hij is toen maar naast de orca gaan zitten en heeft hem in het water geduwd." VaStBMBMMM „Voor de aankondiging van Force 10 of Navarone zijn we naar Oirschot gegaan. Simon had bedacht dat er een compleet tankbatiljon moest gaan ryden. Hijzelf zou dan in de voorste tank plaatsnemen en aan het einde van het filmpje eruit komen om de film aan te kondigen. Goed, wy filmen dat. Maar hoe we ook schreeuwden, Simon kwam niet uit de tank. Wel hoorden we wat gestommel. Wat bleek nou? Simon zat vast in de tank. Hij kon er niet uit. Gelachen dat we toen hebben Charles Bronson: bal gehakt Peter Sellers: stroom uitgevallen Ava Gardnernooit het genoegen gehad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 15