c
c
I Colombaiom: topamusement
"Vanaf de balustrade": vage
produktie "Hare Majesteit"
C
3
D
Wisselend
niveau bij
"Lingua
Musica"
Snel maar
innemend
pianospel
Alwin Bar
HOOGSTE VIOOLPRIJS
Leuke uitvoering balletschool Margriet de Jong
1
c(üudcYlieuiu&
MAANDAG 21 MAART 1983
Kunst
LEIDEN - Het Leids Kamerkoor
Lingua Musica onder leiding van
Aristos Bouius presenteerde za
terdagavond in de Waalse Kerk
voor een publiek van vrienden
en kennissen een programma
met overwegend volksliederen.
Het is begrijpelijk dat wie vreugde
aan zingen beleeft dat ook naar
buiten wil dragen. Bovendien is
het geven van een concert een
stimulans om een bepaald ni
veau te bereiken. Dat niveua was
zaterdagavond nogal wisselend.
Bij een klein kamerkoor komt het
op de individuele kwaliteiten
aan zonder dat individuele stem
men er uit mogen springen. Zo
lang het koor piano of mezzofor-
te zong werd een egale klank be
reikt, in het forte was die gelijk
matigheid verdwenen en voer
den de meer geschoolde stem
men de boventoon.
Een gebrek aan schakeringen en
voordracht werkte eenvormig
heid in de hand die des te meer
opviel omdat de meeste volkslie
deren of als volkslied gecompo
neerde liederen coupletliederen
zijn met veelvuldige herhalin
gen.
A capella dus, zonder begeleiding
zingen, stelt hoge eisen aan de
zuiverheid. De intonatie was aan
vankelijk zeer dubieus, maar
werd naarmate men meer inge
zongen was, beter.
Van het programma, dat als steeds
bij amateur-concerten te uitge
breid was, vormden enkele on
derdelen het bewijs van het ni
veau dat dit koor zou kunnen be
reiken. Het Abschiedslied van
Brahms klonk verrassend even
wichtig en zuiver evenals het
Estlandse lied Karjase laul.
Het madrigaal Dolcemente dormi-
van Van Monteverde was echter
veel te hoog gegrepen. Hoe goed
de stemkwaliteit is waarover
Lingua Musica beschikt bleek
niet alleen uit de soli maar vooral
het door een solokwintet gezon
gen madrigaan Matona mi cara
van Monteverde. De zes Moravi
sche volksliederen van Dvorak
met pianobegeleiding vormden
een enthousiast sluitstuk van dit
concert.
Het muzikale gezelschapsspel 'De
kudde' van de hand van Aristos
Bouïus waarbij het publiek inge
schakeld werd had meer met ple
zier dan met muziek te maken.
MIES ALBARDA.
LEIDEN - Hoewel het gedeelte na
de pauze, een commedia dell'ar-
te-persiflage van de Dallas-tele
visieserie, enigszins tegenviel,
moet toch nadrukkelijk worden
gesteld dat I Colombaïoni (Carlo
en Alberto), zaterdagavond in de
Leidse Schouwburg met het thea
terprogramma 'Scaramacaï'
vermaak van wereldniveau bo
den.
Waarom deze enigszins gedurfde
stelling? Op de eerste plaats ont
breekt het Carlo en Alberto in
'Scaramacaï' aan een belangrijk
instrument om de humor over het
voetlicht te brengen: de taal. Hun
beheersing van het Nederlands is
uiterst gebrekkig en zelfs het En
gels en het Frans is fragmenta
risch ontwikkeld.
Ook een tweede aspect is tijdens de
theatervoorstelling vrijwel afwe
zig: decor en requisieten. In 'Sca
ramacaï' wordt van deze stelre
gel echter met een piano, eettafel
en een martelbank enigszins af
geweken.
Overeind blijft staan, dat alle voor
gaande theatervoorstellingen ge
kenmerkt werden door de vol
strekte afwezigheid van welk
theatraal hulpmiddel dan ook.
Carlo en Alberto, al jaren als I
Colombaïoni door het (Westeur-
pese) leven snellend, ontlenen de
humor aan de mimiek.
Het gebaar, de suggestie, het bizar
gebruik van Italiaanse uitdruk
kingen (dictatore, excusi, capita
list, etcen een aaneenschake
ling van niet voorspelbare mis
verstanden vormen de bouwste
nen voor dit eerder gemelde ni
veau. Door een bizarre speling
van het lot blijkt een van beiden
een mimiek te hanteren, die op-
LEIDEN Enkele jaren ge
leden kon politiek geënga
geerd theater wel eens zo
overdreven duidelijk zijn,
dat je je moest afvragen,
in hoeverre dergelijke
propaganda nog aan de ei
sen van het theater beant
woordde. De laatste tijd
dreigt echter weer een te
genovergesteld gevaar,
doordat namelijk sommi
ge theatergroepen al te na
drukkelijk vaag en absurd
willen blijven.
Geen enkel bezwaar tegen een
open/niet volledig ingevulde
vallend veel aan Toon Hermans
doet denken.
Maar bij Hermans is het toch steeds
weer die oerhollandse kneuterig
heid die hem terugwijst. Bij I Co
lombaïoni realiseer je je elke keer
weer, dat je naar topamusement
kijkt, dat nóch plaats- nóch tijd
gebonden is. Bovendien is er in
dit geval sprake van volledig
aanvaardbare publiekspartici
patie.
Elk kwartier wordt er wel een toe-
structuur van een theaterpro-
duktie; integendeel! Maar deze
openheid, deze door de toe
schouwer nog in te vullen struc
tuur moet niet al te zeer opgelegd
en geforceerd worden gereali
seerd.
Op de vooravond van zijn huwe
lijksdag "valt" een man over de
balustrade. Is hier sprake van
een moord? Zijn weduwe rea
geert in elk geval vreemd; ze
kruipt in een kast en wil weg.
Het concièrgepaar ontdekt de dode
en gaat op onderzoek uit - al
snel zijn de conciërges zelf ook
verdacht geworden. En uiteinde
lijk zal zich tussen het conciërge-
echtpaar hetzelfde drama vol
trekken.
schouwer uit het publiek geplukt
om als Sue Ellen (Dallas), J.R.
(Dallas-persiflage), cameraman
of assistent van de goochelaar te
fungeren. En nooit wordt dat ir
ritant.
I Colombaïoni brengen een vertede
rend soort humor, die je onmid
dellijk in je hart sluit. Vooral
voor de pauze hoopte je, tegen be
ter weten in, maar dat he pauze-
licht niet zou oplichten, zodat je
voor altijd de tranen van je ge
zicht kon vegen. Maar ook I Co
lombaïoni blijken twee Italiaan
se clowns die uitje zichtsveld ver
dwijnen zodra het programma is
afgelopen. Al bij de garderobe is
dan de illusie, te vroeg, verbro
ken.
BERT KOEKEBAKKER
Nu gaat het waarschijnlijk aller
minst om de detective-story zelf,
die hierop volgt. Doordat er drie
(een Engels, een Frans en een
Duits sprekende) rijksambtena
ren als een soort detectives rond
lopen, zou het mogelijkerwijs om
een persiflage op de talloze de
tective-stories kunnen gaan.
Maar ook dat is niet waarschijn
lijk.
In feite vormt dit gegeven slechts
de aanleiding voor een reeks ge
beurtenissen, die ja, wat eigen
lijk?
In de programmatoelichting staat:
"Vanaf dat moment neemt de
loop der gebeurtenissen een an
dere wending dan de logica voor
schrijft". Oke, maar als je de logi
ca opzij wilt zetten, moet je in je
theaterproduktie wel een ander
ordenend principe toepassen -
anders verzand je in opgelegde
vaagheid. En dit ordenend prin
cipe ontbrak toch eigenlijk wel
in "Vanaf de balustrade".
Genoeg kritiek, want een ding is
ook zaterdagavond (net als in het
vorige seizoen, toen Hare M«yes-
teit in Leiden de produktie "De
aansteker" bracht) weer duide
lijk geworden; Robert ten Brink,
Rosetta Cialona, Die van Duin,
Marlies Heuer, Fritz Kampinga
en Theo Nijland beschikken over
zo vele mogelijkheden, dat van
toekomstige produkties met een
strakker dramatechnisch con
cept en een hechtere combinatie
van theater en muziek (de muzi
kale intermezzi staan nog te zeer
op zichzelf) nog veel te verwach
ten valt.
WIJNAND ZEILSTRA.
LEIDEN - "Hoewel Chopin
zijn muziek schreef voor de
Parijse aristokratische elite,
bleek zijn werk bij een veel
breder publiek aan te slaan
en is nu, bijna anderhalve
eeuw na zijn dood (Chopin
leefde van 1810 tot 1849) over
de hele wereld bekend en
'populair"!
Aldus filosoferend en verkla
rend leidde de pianist Alwin
Bar zijn pianorecitel met uit
sluitend werken van Chopin
in. Door zijn introdukties
werd niet alleen de sfeer tij
dens dit koffieconcert iets in
formeler maar werd je, als
luisteraar, attent gemaakt op
bepaalde details waardoor de
concentratie zonder veel
moeite vergroot werd.
Zo is het bijvoorbeeld nuttig
van te voren de bijzondere
moeilijkheden te vernemen
die de 4 etudes (opus 10 nrs. 3
en 4; opus 25, nrs. 5 en 10) op
leveren, zoals oktavenspel en
blinde bindingen.
Alwin Bar had met deze techni
sche complicaties geen enke
le moeite: in enorme tempi
ging hij ze te lijf. Vaak was de
snelheid wel iets te groot: in
combinatie met fortespel
werd de struktuur dan ondui
delijk.
Echter wanneer hij met de
vleugel aan het 'vertellen'
sloeg, werd zijn spel fijnzin
nig. Vooral in de vier ballades
kon Alwin Bar dit laten ho
ren. Zoals hij zelf tijdens zijn
inleiding zei begint elke bal
lade (behalve opus 47) als een
sprookje: 'Er was eens...'. De
ze verwachtingsvolle atmo
sfeer wist hij perfekt neer te
zetten.
Wanneer echter de virtuose
passages ten tonele versche
nen nam Alwin Bar de tempi
zo hoog dat de climax van het
sprookje als een film die te
snel wordt afgedraaid aan de
oren voorbijzoefde.
Innemend en fijntjes was de
toegift: de etude opus 25, nr.
1.
ELLEN LOOYESTEIN.
AMSTERDAM - Op het zaterdag in het Amsterdamse Concertge
bouw gehouden negende Nationaal Vioolconcours is geen eerste
prijs toegekend. De tweede prijs ging naar Johannes Leertouwr
(rechts), die zijn onderscheiding ontving uit handen van WVC-
minister Brinkman. (Foto anp>
LEIDERDORP/LEIDEN De Leidse schouw
burg was gistermiddag tot de nok gevuld
voor de uitvoering door de leerlingen van de
Leiderdorpse balletschool van Margriet de
Jong. Dat was ook heel terecht, want de ou
ders en familie kregen een werkelijk voor
beeldige voorstelüng te zien, waarin kwali
teit en plezier hand in hand gingen.
Margriet de Jong heeft knap gebruik weten te
maken van de mogelijkheden, die zo'n uit
voering door leerlingen biedt. Wat de jonge
ballerina's tekort komen aan techniek en er
varing, kan met fantasie en enthousiasme
ruimschoots worden goedgemaakt. Zodoen
de was het programma niet alleen leuk voor
ouders, die hun dochter op het podium her
kenden.
Dat kwam in de eerste plaats door het handig
gekozen verhaal. "De Hobbit" is een gege
ven met vrijwel onbeperkte mogelijkheden,
dat voor de kinderen de betovering van een
sprookjeswereld heeft en voor ouderen, die
"In de ban van de ring" hebben gelezen veel
herkenningspunten biedt. Dat gegeven was
zo uitgewerkt, dat in één ballet alle dansstij
len en leeftijden tot hun recht kwamen.
Klassiek-, jazzballet en volksdans vermeng
den zich soepel met elkaar, waardoor een ge
heel vol vaart en variatie ontstond.
Een groot pluspunt was ook, dat nergens de
fout werd gemaakt de leerlingen boven hun
kunnen te laten dansen. Het innemende ge
stuntel van de allerkleinsten was net zo op
zijn plaats als de hoogstandjes van de gevor
derde pupillen. "We dansen voor ons plezier
en niet om beroeps te worden", schrijft Mar
griet de Jong in het programmaboekje. Aan
de prestaties van de gevorderde leerlingen
was te zien dat echter aan kwaliteit zeker
niet wordt voorbijgegaan.
Na de pauze kregen de verschillende dansstij
len de gelegenheid zich te presenteren, met
als leukste onderdeel het liedje van Richard,
de enige jongen op de school.
Er was merkbaar veel tijd en moeite besteed
aan deze eerste lustrumuitvoering. Het re
sultaat was de inspanningen zeker waard.
ARIEJAN KORTEWEG
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "De kille wraak",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,
16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
LIDO 1 (124130): "Fame", da. 14.30,
Bioscopen
19.00 en 21.15 i
al.
ook 16.45 i
LIDO 2: "Als je begrijpt wat ik be
doel", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo.
ook 16.45 uur, al.
LIDO 3: "Trail of the Pink Panter",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook
16.45 uur, al.
LIDO 4: "Still of the night", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur,
16 jr.
STUDIO (133210): "Gandhi", da.
14.00 en 20.00 uur, al.
TRIANON (123875): "Rosemary's kil
ler", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo.
14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
REX (125414): "De erotische avontu
ren van Annette Haven", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Sexy schatjes uit
New York", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr.
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "A midsummer night's sex
comedy" da. 20.00 uür, vr. tm. zo.
18.45 en 21.00 uur, za., zo. en woe. ook
14.00 uur, al.
Kindermatinee: "Als je begrijpt wat
ik bedoel", za., zo. en woe. 14.00 uur.
al.
Nachtvoorstelling: "Vurig vlees", za.
24.00 uur, 18 jr.
EURO 2: "Bloody birthday", da. 20.00
uur, vr. tm. zo. 18.45 en 21.00 uur, za.,
zo. en woe. ook 14.00 uur, za. even
eens 24.00 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "De r
ren van Dik Trom", za., zo. en woe.
14.00 uur.
Nachtvoorstelling: "Mijn nachten
met dertien bruidjes", za. 24.00 uur,
18 jr.
EURO 4: "The best little whorehouse
in Texas", da. 20.00 uur, vr. tm. zo.
18.45 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook
14.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "De vreemdeling
zonder naam", za. 24.00 uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "The Canonball run",
vr. 19.30, za. 15.45 en 19.30, zo. 15.45,
al.
"Rocky 3", do. 21.00, vr. en za. 21.30
uur. zo. 18.30 uur, 16 jr.
"Tales of ordinary madness", zo. 21.00
uur, di. en woe. 20.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Knokken voor
twee", za. en zo. 14.00 uur, woe. 14.30
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Caddyshack", do. 14.45 en
20.00 uur, vrü, za, en zo. 14.45,19.00 en
21.15 uur, ma en di. 20.00, woe. 14.45
en 20.00 uur, al.
CITY 2: "Class of 1984", zelfde tijden
als City 1, 16 jr.
CITY 3: "Heli's Angels", zelfde tijden
als City 1, 16 jr.
CITY 4: "Heet snoepgoed", do. 14.45
en 20.00 uur, vrij. 14.45, 19.00 en 21.15
uur, 16 jr.
CITY 4: "Enter the dragon", za. 19.00
en 21.15 uur, zo. 14.45, 19.00 en 21.15
uur, ma, di en woe. 20.00 uur, al.
Kindermatinee: "Dumbo, de
vliegende olifant", za en woe. 14.30
Gemeente-archief - Boisotkade 2a,
pentekeningen van Leiden en omge
ving van Frederik Kemner, t/m 9/4,
ma t/m vr 9-17 uur, do 19.30-21.30 uur,
za 9-12 uur.
Ars Studio fieterskerkgracht 9, ex
positie Lucia Steinbach, acryls,
pastels: Hannie Bal, aquarellen, t/m
20/3, di. t/m zo. van 14-17 uur.
De Lakenhal, Oude Singel, ruimtelij
ke vormen en vormen in de ruimte.
Expositie van werk van beeldhou
wers. T/m 20 maart.
Galerie Denise Steplian - Bakker-
steeg 18-20, tentoonstelling Tom de
Vries Lentsch, schilderijen, Elsa
Westland, beelden, t/m 2/4, vr, za, zo
van 13.30-17.30 uur.
De Waag - fototentoonstelling van
het Leidse Fotokollektief "vier Leid
se drukkerijen", t/m 19/3 tussen 10-17
uur; en van 23/3 t/m 2/4 in de Openba
re Bibliotheek, tijdens de openingsu-
Exposities
Museum Boerhaave, Steenstraat la,
tentoonstelling over Antoni van
Leeuwenhoek, tot 1/5, ma. t/m za. 10-
16; zo. 13-16.
Fenix - Botermarkt 26, schilderijen
van Cor van Dixhoorn, tot 21/3, di,
wo, vr. za 10-18 uur, do 10-22 uur, zo
11-17 uur.
Rijksmuseum van Geologie en Mine
ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17, 'Ener
gie uit eigen bodem', t/m 4 augustus,
ma. t/m vrij. 10-17; zo. 14-17.
Galerie De Oude Rijn - Stille Mare 4,
expositie Wil van Leeuwen olieverf,
gouaches en metaalplastieken, dag
10-18 uur en zo. 11-18 uur, t/m 6/4.
Rijksmuseum van Oudheden, Rapen
burg 28, 'Papyrus, van bies tot boek
rol', t/m 4/4: 'Beelden van Behnasa' t/
m 28/3, di. t/m za. 10-17; zo 14-17.
JVASSENAAR -
Auberge De Kievit - schilderstukken
van Cees A. A. van der Velde, t/m 28/4,
di. t/m zo. van 9-12 en 15-10 uur
Warmond - Galerie De Pomp, Chris
tine Langerhorst, houtkunst; Michiel
Laernoes, grafiek; di 19-21 uur, woe
10-12, 14-16 uur, do, za, zo van 14-16
uur, t/m 24/3.
OEGSTGEEST - Jacques van Bellen,
Lange Voort, aquarellen en pastels
van Paula v.d. Weerdt, t/m 2/4, di. t/m
vr. van 9-18 uur, vrijdagavond, za. van
9-17 uur
Kunstcentrum Langevoort Hans
Bos, assemblages; Mieke Guldenaar.
etsen "iet acrylverf; Els van Strien,
zeefdrukken; Kees
Peltenburg, keramiek en houtplastie
ken; Popco Bakkers, olieverf-schilde-
rijen, t/m 16/4, di. woe, do, vr. van
13.30-17.30 uur, vr. 19-12 uur en za.
van 12-17 uur.
LEIDERDORP - Gemeentehuis, En-
gelendaal (bij winkelcentrum Winkel-
Gerrits. 18/2 t/m 30/3.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van dins
dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur
(Diaconessenhuis) en van vrijdag
13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa-
beth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur;
met uitzondering van:
de kinder- en jongerenafdeling: da
gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
de afdeling intesieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur: Elisabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van
19.30-20.30 uur.
Bezoekuren St. Elisabeth-zieken-
Ziekenhuizen
14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse
afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van
14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30.-14.45 uur en van 18.30-18.45
Bezoek aan ernstige patiënten
Wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toegestaan
kan de hoofdverpleegkundige hier
voor speciale kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdelingen:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.00 uur. (Alleen voor ouders van
kinderen kan er een afwijkende tijd
afgesproken worden met de hoofd
verpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra
bezoek voor de hartbewaking: 's och
tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek
voor vaders op de kraamafdeling: 's
avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde
ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's
middags alleen voor ouders 14.30-
18.30 uur.
21 maart 1983
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Van de Etna op Sicilië ko
men onrustbarende berichten.
Sedert verscheidene dagen
heeft een sterke zand- en aschre-
gen plaats. In de dorpen uit den
omtrek bedekt vloeiende lava
de straten reeds een vinger-
hoog; daarbij heerscht er sterke
koude, gepaard met zwaren ne
vel en aardschokken. In Cata
nia zijn door die aardschokken
tal van huizen ingestort. De
heuvels in de omgeving dreigen
met groote afschuivingen. De
bevolking is zeer beangst.
Een grondeigenaar in Alge-
rië schaakte een meisje, wier
ouders hem haar hand niet toil-
den schenken. Het jonge paar
begaf zich naar Oran, doch
toen al hun geld verteerd was.
besloten zij te zamen te sterven.
Met dat doel begaven zij zich
naar de reede en bonden zich
met een koord aan elkander
vast, waarna de minnaar zijne
gezellin een kogel door het hart
schoot. Het meisje stortte in zee.
in haar val den jonkman mee-
sieepenae, die echter nog den
tijd had twee schoten op zich
zelf te lossen, die hem evenwel
slechts in de kaak troffen. Aan
eenige op het geluid der schoten
toegesnelde wandelaars mocht
het wel gelukken het tweetal op
het droge te brengen, maar het
meisje had reeds den geest gege
ven; de minnaar zal waar
schijnlijk het treurig drama
overleven.
Vijftig jaar geleden:
Bij een controle door de Ber-
lijnsche politie in zigeunerkam
pen is de 36-jange Helena Eicke
aan gehouden. Zij staat bekend
als "Briljanten-Lena In 1931
wist zij uit het tuchthuis te Kü-
strin te ontvluchten, waar zij
nog zes jaar tuchthuis moest
uitzitten. Sindsdien heeft zij
zich weder aan tal van diefstal
len schuldig gemaakt, alsmede
aan oplichting; zij werd door
niet minder dan zestien officie
ren van justitie gezocht. Van
1920 tot 1923 plunderde zij met
een zigeunerbende verscheide
ne boerderijen in Pommeren.
Voorts trad zij ook op als ele
gante dame in badplaatsen,
waar zij dan van de gelegen
heid gebruik maakte juweel
diefstallen te plegen.