Oorlogsmisdaden tegen Duitsers op Duitse tv Inleveren en er toch op vooruitgaan, dat kan. Adriaan van Dis: wel degelijk eminent TV-rubriek LETOPDEBRIEVENBUSVOLGENDEWEEK Herman van Veen over Amerikaans avontuur ZATERDAG 19 MAART 1983 Radio - tv - kunst PAGINA 5 Het liefst kijk ik onbevangen naar een televisieprogramma, zonder er tevoren iets over te lezen. Andermans meningen kunnen je eigen mening voor de voeten lopen, op de manier waarop een kat die zijn Whis- kas nog niet gehad heeft het hele huis door voor je voeten langs drentelt. Bij het nieuwe praatprogramma van de VPRO, 'Hier is... Adriaan van Dis' is het me echter niet ge lukt 'blanco' te kijken omdat ik tevoren in de Volkskrant de re censie van Victor Lebesque had gelezen. Erboven stond: 'Gastheerschap Van Dis niet zo eminent'. En daarboven stond weer: 'Eerste praatshow maak te ingestudeerde indruk'. Lebesque heeft klachten over Van Dis' omgangsvormen: zijn eerste gast, Hugo Claus, of freerde hij wel een glas wijn, zijn laatste gesprekspartner, ambassadeur Herrenberg, moest er zelf om vragen. Ook snoepte Van Dis voortdurend van de tros blauwe druiven op tafel, maar hij verzuimde zijn gasten wat fruit aan te bieden. Lebesques slotconclusie is, dat het programma al met al niet alleen een wat gestudeerde maar ook een ingestudeerde indruk maakt. Kortom, toen ik mij voor de video zette om het programma, dat ik de avond te voren niet had kunnen zien, alsnog te savoureren, was ik er al op voorbereid dat het met de ernninentie van de eminente gastheer Adriaan van Dis (zo als hij door de VPRO met veel bravoure was aangekondigd) wel meeviel. Dus tegenviel. Ik zat dus klaar als een Ravens- burger schilderij, waarvan de genummerde vakjes alleen nog door de programma-onderde len ingevuld hoefden te wor den om het voorgeprogram meerde beeld voltooid te krij gen. Achterdochtig dus. Toen kwam Hugo Claus in beeld, en er ontwikkelde zich een ge sprek tussen twee intellectue len die allebei ad rem waren, allebei hun gedachten voor treffelijk konden formuleren, en ook allebei over veel gevoel voor humor beschikten, al was dat bij de ene wat gemaniëreer- door Nico Scheepmaker der en minder aards dan bij de andere. Van Dis pakte Hugo Claus' zojuist verschenen boek 'Het Verdriet van België' op, rook er aan, en vroeg of Claus er al aan had geroken? Dat is niet de eerste vraag die je ver wacht als je meesterwerk ter sprake wordt gebracht. 'Dat is het eerste wat een schrijver doet', antwoordde Claus, nee, ik bedoel: riposteerde Claus onmiddellijk. „Elk boek is een leugen", zei Hu- go Claus, „er is geen reden om aan de wereld nog een exacte wereld toe te voegen, je kunt beter op de droom rekenen, en de leugen", en de nonnen door wie hij als kind was opgevoed noemde hij achtereenvolgens 'krijgers van God', 'ijzeren bruiden' en 'de Waffen-SS in reÜgieuze jurken'. „Ik ben geinteresseerd in wat tussen de mens en het andere leeft, en dat noem ik gemakshalve reli giositeit", verklaarde hij, en hy sprak van „de jojo-beweging tussen de alpen waar de ijle liefde heerst en de lava van mijn eigen smerige inborst". Er zat, om een begrip van Gom- perts in 'De Schok der Herken ning' te lenen, heel weinig 're dundance' in dat gesprek tus sen Hugo Claus en Adriaan van Dis, weinig overtollig, loos gepraat, je kon je neiging om te lachen maar beter onderdruk ken om de volgende zin niet te missen, kortom: ik was al heel tevreden over het programma, nu de rest nog! Maar ook de ge sprekken met de achterstevo ren pratende schilderes Char lotte Mutsaers en de neus- en geurspecialist prof. Wentges waren, hoe anders geaard ook, amusant en zeer tevreden stemmend, waarna als laatste gast Henk Herrenberg, de ui terst omstreden ambassadeur van Suriname, als laatste gast Adriaan van Dis' capaciteit als gastheer-inquisiteur mocht uittesten. Nu moet ik een bekend literator van een oudere lichting, die een artikel van Adriaan van Dis in de VPRO-gids gelezen had en daarvan de indruk had overgehouden dat die man voor geen cent deugde, nage ven dat Adriaan van Dis an ders oogt en oort dan bijvoor beeld Ivo Niehe en Aad van den Heuvel, - het type prettige buurman met charmante oog opslag, netjes maar toch vlot gekleed. Adriaan van Dis heeft het voorkomen van een arro gante, precieus, pretentieuze corpsbal, maar ik heb altijd ge leerd dat je iemand niet op zijn uiterlijk voorkomen mag dis crimineren, en bovendien weet ik dat niemand in Nederland zoveel gedaan, geagiteerd heeft voor de vrijlating van de Zuidafrikaanse dichter-schrij- ver Breyten Breytenbach als Adriaan van Dis. Dus MIJ ver baasde het niet, dat hij Herren berg beleefd maar genadeloos op de ontleedtafel legde. Niet dat Herrenberg er echt onder door ging, want hij is een slim me vogel, maar veel verder kan je tegenover de ambassadeur van een bevriend land toch nauwelijks gaan. Zelfs mijn vriend de literator moest toe geven dat Van Dis dit gesprek goed, clean, als een man had afgewikkeld! Ikzelf had tegen het einde van het programma niets meer be grepen van de reserve die Vic tor Lebesque in zijn recensie- voorafhad geventileerd, en op eens schoten mij toen de drui ven te binnen, die Van Dis in zijn eentje zo onheuselijk had opgepeuzeld. Ik had hem geen druif zien snoepen! Dat kwam natuurlijk doordat Lebesque de opnamen had bijgewoond, en niet het uiteindelijke pro gramma had beoordeeld. Dat is alsof je, vanuit de kapperssa lon, een recensie schrijft over het kapsel van de bruid met de papillotten er nog in. Dat moet je nooit doen, daarmee zet je de kijkers-in-spe op het verkeerde been. Want getrimd en ge föhnd bleek het gastheerschap Van Dis wel degelijk eminent! ADVERTENTIE Op AVRO-tv HILVERSUM Een Amerikaans theatercriticus noemde hem 'ver veling van wereldklasse'. Frank Rich van de New York Times noemde hem 'veel te veel van iets armzaligs' en bovendien 'een lomperd van wereldniveau'. De Daily News meende, dat hij 'van zijn veelzijdigheid een vloek maakte'. Een andere Amerikaan se krant vond dat 'de onbuigza me dronkemanstoon van zijn on ophoudelijk gepreek onaange naam aandeed'. Het betrof alle maal die ene, Nederlandse caba retier, die .in tal van Europese landen successen oogst: Herman van Veen. Toon Hermans liet, jaren geleden, de gordijnen op Broadway geslo ten en Herman van Veen zei in december vorig jaar: 'Doe ze maar open, hier sta ik'. En hij werd stevig aangepakt. Tenmin ste.... Zo berichtten in eerste in stantie de diverse Amerikaanse correspondenten van de landelij ke en regionale Nederlandse dagbladen. Amerika ging niet plat voor Van Veen. Van Veen op z'n bek. Van Veen verlangt naar huis. De kreten waren niet van de lucht. Maar deze week sloeg de cabare tier, die 24 en 25 mei a.s. in de Leidse Stadsgehoorzaal zal op treden terug. Natuurlijk, de ne gatieve kritieken wéren geschre ven. Frank Rich en Clive Barnes, gerenommeerde theatercritici in Amerika, hadden hem zonder pardon neergesabeld. Maar het was slechts de halve waarheid, ter voorbereiding van de week in het Ambassador Theatre in New York was Van Veen opgetreden in Hartford, .Trenton, East Hampton en Philadelphia. En daar werd wel laaiend enthou siast over hem geschreven. Oleg Kerensl deed het. En Norma McLain Stoop 'deed het ook (voor WNYC-radio). En ook Ron Cohen in 'Arts People' schreef onder de kop 'Herman van Veen: All of him' een positief getinte re censie. Daarom gaf Herman van Veen in het NOS-complex een persconferentie, waarvan door de AVRO (morgenavond uit te zenden) opnamen werden ge maakt. Om van zich af te bijten. Om dingen recht te zetten en in een zuiverder pespectief te plaat- Gelijktijdig werden zijn nieuwe single 'De bom valt nooit' en zijn jongste elpee gepresenteerd. Op die hoes van die elpee ('Herman van Veen op Broadway') slaat Van Veen wederom terug. De In de film van Rühle werd niet al leen gezinspeeld op de vervol ging van de joden. „De vernieti ging van de joden was een mas sale misdaad tegen de mensheid en kan niet met oorlogsmisda den worden vergeleken", zei hij in een vraaggesprek. Rühle zei dat de programma's over oor logsmisdaden van geallieerden een kwestie van 'morele geloof waardigheid' zijn. Hij voegde er aan toe: "Wij zouden het niet aan de communisten kunnen overla ten 'Holocaust' te brengen. En wij kunnen het niet aan rechtse extremisten overlaten dit soort programma's uit te zenden". Het volharden van een Amerikaan se historicus, dr. Alfred de Zayas, die in 1979 een boek pu bliceerde op grond van de ar chieven, leidde tot een door braak. Rühle zei dat hij voor de film ruim twee jaar had besteed aan het verzamelen van het ma teriaal, waarvan een deel afkom stig is uit archieven van de geal lieerden. Een half jaar geleden was hij daarmee klaar maar Westduitse televisiekopstukken gaven pas kort geleden toestem ming voor uitzending in het hele land op vrijdag en op maandag. De Zayas, die hielp bij het maken van het programma, zei in een commentaar dat hij eerst scep tisch gestemd was wat betreft de betrouwbaarheid van de archie ven van de Wehrmacht, die al leen maar Nazi-propaganda zou den kunnen zijn geweest. Maar hij had gemerkt, dat het mate riaal nauwkeurig en gedetail leerd was en zelfs verwijzingen naar berichten over Duitse oor logsmisdaden bevatte. Hij had in sommige gevallen de accuraat heid kunnen controleren door vergelijking met documenten van geallieerden. De twee programma's gaan afzon derlijk over gevechten aan het westelijke en het oostelijke front. Elk begint met een enkele oor logsmisdaad van de Duitsers en behandelt daarna een reeks van de geallieerden. Het eerste pro gramma opent met een massa moord door de 'Doodskoop-divi- sie' van de elite-SS van de nazi's op Britse soldaten die zich na een bitter gevecht van drie dagen bij Arras (Atrecht) in Frankrijk in mei 1940 overgaven. Slechts twee van de 90 overleefden het drama en een van hen, William O'Callahan, beschrijft in het pro gramma wat er gebeurd is. Een maand tevoren hadden vol gens twee Duitse ooggetuigen Britse torpedobootjagers in een fjord bij het Noorse Narvik over levenden van de gezonken Duit se torpedobootjager Erich Giese beschoten toen zij de kust pro beerden te bereiken. In november 1944 brachten twee Britse gevechtsvliegtuigen in de Adriatische Zee het Duitse schip Tübingen tot zinken. De overle vende kapitein, Dietrich Hermi- chem, zegt in de film dat het een hospitaalschip was. Een foto graaf toont dat er een groot rood kruis op geschilderd was. Er wordt ook een spectaculaire film vertoond van de vernieti ging door de geallieerden van de beroemde Benedictijnerabdij van Montecassino in Italië in 1944 omdat deze volgens de geal lieerden als vesting werd ge bruikt. Twee r.k. persoonlijkhe den, Don Nicola Clemente en Don Francesco Falconio. die het bombardement overleefden, zeg gen dat er in of bij het klooster geen Duitse stellingen waren. Tot andere gebeurtenissen die oog getuigen in het programma be schrijven, behoren executie van Duitse gevangenen in Luxem burg en Duitsland door niet geï dentificeerde Amerikaanse offi cieren in 1944. Het deel over het oostelijk front opent met de opdracht van Adolf Hitler in juni 1941 dat alle gevan genen Sowjetrussische officie ren die politiek commissaris wa ren, moesten worden doodge schoten. Het bevat een film over Duitse mannen, vrouwen en kin deren die door Russische en Poolse militairen verkracht zijn. Ooggetuigen beschrijven hoe Russische marinemannen ge wonde Duitse soldaten uit zie- kenhuisramen gooiden, zij lieten hen in de bevroren sneeuw ster ven. Een meisje beschreef hoe zij aan de deur van een schuur werd vastgebonden den door Russi sche militairen verkracht werd. Verder worden de grootscheepse bombardementen door de geal lieerden op Duitse steden, zoals Dresden en Potsdam, als oor logsmisdaden gemeld. Volgens de archieven van de Wehrmacht kwamen bij bomaanvallen 600.000 burgers om. Tevoren zijn de kijkers gewaar schuwd voor sommige onderde len van de serie. "Er waren foto's en films die zo gruwelijk waren, dat wij deze niet konden gebrui ken", zo werd meegedeeld. KEULEN (ANP/DPA) - De Westduitse televi siejournalist Werner Höfer, die sinds 30 jaar op zondag het politieke journalistenforum 'Der Internationale Frühschoppen' presen teert, wordt maandag 21 maart 70 jaar. Hij is voor de Duitse tv-kijkers een begrip gewor den en denkt nog niet aan ophouden. Geen andere journalist in de Bondsrepubliek kan zich er op beroemen sinds meer dan 30 jaar elke week op het beeldscherm te ver schijnen. Het programma, waarin zes jour nalisten uit vijf landen onder het genot van een glas witte wijn dicussiëren trekt een bin nen- en buitenlands publiek van ongeveer 10 miljoen kijkers. Het televisiesucces van wat aanvanxeiijK een radioprogramma was is niet helemaal ver klaarbaar. Höfer was sceptisch gestemd toen hij in de zomer van '53, anderhalf jaar nadat het begin van het programma op de radio, naar de televisie overstapte. Belangstelling voor politiek alleen kan de populariteit niet verklaren. Ook Höfers stelregel „onderhoudend bijbren gen" dekt niet alles. Wel is volgens hem het bewijs geleverd dat het „altijd nog boeit, mensen te zien spreken en denken". Daar naast ziet volgens hem de kijker zichzelf als de „zevende man aan de tafel". Höfer is een in Kaiseresch aan de Moezel gebo ren wijnkenner die zijn journalistieke loop baan na filosofie- en geschiedenisstudie be gon bij „Der Neue Tag" in Keulen. Na een kort intermezzo in Berlijn keerde hij in 1946 naar de Rijn terug en kwam terecht bij de radio. Tussen 1961 en 1964 zat hij in het illustratiewe- zen („Neue Illustrierte") - maar zette het Frühschoppen voort. Hij nam vervolgens de organisatie van het derde televisieprogram ma van de Westdeutsche Rundfunk (WDR) op zich. Van 1972 tot zijn vrijwillige vertrek bij WDR in 1977, was hij het hoofd van het eerste en derde televisieprogramma. Naast zijn radio- en televisiewerk is Höfer - die vanwege het Frühschoppen nooit wat langer op vakantie kan - auteur van talrijke boeken. HILVERSUM - 'Conny's Voorkeur' is de titel van het muziekprogramma dat de VA RA-televisie vanavond uitzendt. Zangeres Conny Vandenbos treedt in dit programma op als gastvrouw van onder anderen Anita Meyer, Rob de Nijs, Benny Neijman, VulcanoMaywood, The Mo, Henk van Ulsen, Thijs van Leer en Geme van der Klei. Ze ontvangt in haar programma ook de zangeres Bernadette, die met het liedje 'Sing me a song' ons land op het Eurovisie-songfestival in München zal vertegenwoordigen (Foto GPD) KEULEN (ANP/Reuter)— Westduitse televisiekij kers krijgen bijzonderhe den te zien van een onder werp dat in feite 38 jaar ta boe is geweest: oorlogs misdaden tegen de Duit sers. De uit twee delen be staande serie, waarvan het eerste gisteravond werd uitgezonden en het twee de maandagavond op het scherm komt, bevat film materiaal, foto's en oogge tuigenverslagen van oor logsmisdaden die de geal lieerden tijdens de Twee de Wereldoorlog zouden hebben bedreven. Musical 'Marilyn* geflopt Herman van Véen op de persconf AVRO-televisie wordt uitgezonden. rechterzijde van de achterkant is een aaneenschakeling van posi tieve Amerikaanse recenties. Bo vendien werd Herman van Veen in Hilversum het eerste exem plaar overhandigd van het boek 'Een Vlucht Vooruit', dat Her man samen schreef met GPD- journalist (Nieuwsblad van het Noorden) Jacques d'Ancona. Z'n nieuwe tournee, waarbij hij, zo als gemeld ook Leiden zal aan- •entie, die morgenavond door de (Foto Anefo) doen, omvat in totaal 160 voor stelling. Ook meldde de cabare tier, dat hij beslist naar Amerika terug gaat. Weer naar Broadway. Wel zal hij dan met een op Ame rika afgestemd theaterprogram ma komen en niet meer een suc cesvolle Europese tournee in het Engels vertalen. De ervaringen van z'n eerste Amerika-avontuur zullen daar zeker in verwerkt zijn. Tot het materiaal behoren een be schieting in het water van mari- nemannnen wier schip tot zin ken was gebracht, het bombar deren van een hospitaalschip door de Britten, de executie van gevangenen door de Amerika nen en een massale verkrachting van vrouwen in Zuidwest-Duits- land door Marokkaanse eenhe den van het Franse leger. De serie is het werk van Jürgen Rühle, omstreden hoofdredac teur van de regionale Westduitse televisie-omroep WDR, die ver antwoordelijk was voor het uit zenden van "Holocaust", de se- mi-documentaire Amerikaanse televisieserie over de vernieti ging van joden in Nazi-Duits- land. LONDEN (DPA/ANP) - De musi cal 'Marilyn' die in Londen haar première beleefde, heeft vernie tigende kritieken gekregen van de voornaamste Britse bladen. The Times sprak van een "ver schrikkelijke musical", terwijl de Financial Times de omschrij ving "jammerlijk" gebruikte en The Daily Telegraph vond dat "geen enkele melodie in het ge heugen blijft hangen". De kritiek richtte zich zowel op de tekst als op de muziek. De geraffineerde regie en toneel techniek konden de voorstelling evenmin redden als Stephanie Lawrence, die de rol van Marilyn zowel als 15-jarige als in de zelf moordscène geloofwaardig ver tolkt. Voor de actrice die al als 'Evita' roem oogstte, zou de mu sical over Marilyn Monroe de de finitieve doorbraak moeten wor den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5