„Gadver, wat is dat slecht c c C 3- Het wonder van het Cimabue Kruis D J Leidse kunstenaarsgroep geeft zelf boek uit, want uitgeverijen roepen: Parijse Opera ontslaat twaalf naaktmodellen WOENSDAG 23 FEBRUARI 1983 Kunst LEIDEN - Welbeschouwd zijn ze alle drie dik tevreden. Niet alles wat in hun nieuwe boek is afgedrukt is kwalita tief gezien even goed. "Maar", zegt een van de Reflex 82- kunstenaars, "vergeet nou even niet dat we ons boek niet voor niets Kontrast hebben genoemd. In ons nieuwe boek staan verschillende dingen. En dat niet alles even goed is, spreekt toch ook voor zich". Voornoemde drie, zijn Rik van Boeckel, Fred Rohde en Wim Lamboo. Zij richtten vorig jaar de Leidse kunstenaarsgroep Re- flex 82 op. Uitgangspunt: men sen verenigen die gedichten en1 of verhalen schrijven, etsen, te kenen, schilderen of Joost mag weten wat voor creatiefs doen. Run nieuwste uitgave, Kontrast geheten, werd donderdagavond gepresenteerd. Drie maanden zijn ze bezig geweest met het boek waarin men gedichten, fo to's, etsen, tekeningen en politie ke cartoons aantreft. Het was ze ker niet makkelijk om al het ma teriaal te selecteren? Een foute suggestie, zo blijkt even later. 'Iedereen was vrij", zegt Fred Roh de. "Wij willen iemands expres sie niet onderdrukken. Wij ken nen de mensen die in het boek staan goed en wij hebben altijd gevonden dat iedereen z'n gang moet kunnen gaan. Natuurlijk, we praten veel over wat er ge maakt wordt, maar ons hoor je niet zo gauw zeggen: wat slecht". Cn Lamboo wil het nogmaals zeg gen: het materiaal dat werd inge leverd was over het algemeen goed. Maar die cartoons dan waarin de onderdrukking van de neger zo onbeholpen aan de kaak wordt gesteld, die kun je met enig fatsoen toch niet goed noe men? Niet alle tekeningen zijn even goed, dat klopt", zegt Van Boec kel, "maar een paar vind ik toch echt ijzersterk. Ja, en dan is de vraag natuurlijk: waarom plaats je de cartoons die minder zijn? Wel, ik vind dat je mensen de kans moet geven om zich te ont wikkelen". Joed, slecht: Rohde weet niet hoe hy die begrippen moet hanteren. "En wat koop je je nou voor die uitgesproken waarde-oordelen. Uitgeverijen roepen voortdu rend: gad ver, wat is dat slecht. Ik denk echter dat die mensen dat veel te snel roepen. Ze zijn vaak ingeslapen". Hoe is hij tot dit inzicht gekomen? "Wij hebben onze bundel Gebun deld verzet van ik weet niet hoe veel uitgeverijen teruggekregen. En wat is nou het leuke: nadat wij het boek zelf hadden uitgege ven schreef iemand van de Ne derlandse vereniging voor bi bliotheken dat het zo'n goede bundel was. Heus waar". Is Reflex opgericht omdat jullie ge desillusioneerd waren? "Welnee, we wilden gewoon de dingen op ons eigen houtje gaan doen. En nu we inderdaad alleen nog maar onze eigen paden bewandelen kan ik maar één ding zeggen: het bevalt ons prima". De Reflex-leden hebben ook een politieke boodschap, zoals dat heet. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de foto-serie die Lam boo maakte over de Mobiele Eenheid. Onder de laatste foto staat geschreven: is er een land waar mensen vrij kunnen leven? Nederland, dachten wij, maar nu schijnen de foto's te zijn gemaakt in Nederland. Vindt Lamboo zo'n onderschrift niet een beetje tendentieus? "Tuurlijk niet, je wordt in dit land ook onder drukt". Oh ja? "Volgens mij wel, maar het is natuurlijk al heel mooi als mensen gaan praten over onderdrukking naar aanlei ding van mijn foto's". "En weet je wat we hebben erva ren", vraagt Rohde. "Dat we ons er zo goed bij voelen, als we die dingen maken dus. En ja, het mooie is natuurlijk dat er meer mensen zijn die onze produkten lezen". PARIJS (UPI) - De Parijse Opera heeft twaalf naaktmodellen ontslagen'die door hun optreden in de opera Die Fledermaus van Johann Strauss voor een schandaal hadden gezorgd. De dames waren vorige week door de uit de Verenigde Staten af komstige regisseur Richard Foreman en de choreografe Rosella Hightower in dienst genomen, toen bleek dat hun enscenering van de bekende Weense opera niet by de recensenten in de smaak viel. Aanvankelijk wilden de Amerikanen dat de veertig leden van de vaste balletgroep van het Staatstheater zich onge kleed op het toneel zouden begeven om een "bacchantische sfeer" te scheppen. Toen de balletgroep hier niet voor voelde, werden de twaalf naaktmodellen in dienst genomen. Hun optre den viel echter ook verkeerd by het publiek, dat vond dat de modellen niet konden walsen. Nu mogen de beroepsdansers en -danseressen weer aantreden in hun gebruikelijke kostuums. e foto's uit Kontrast. Gemaakt door Fred Rohde tijdens de tegen de installatie van Janmaat in de Tweede Kamer. VS-film over Februaristaking AMSTERDAM (ANP) - Het Amerikaanse schrijverscollectief Frederick Douglas Creative Arts Centre in New York heeft het scnpt voor een gedramatiseerde televisiedocumentaire over de Februaristaking op 25 februari 1941 in Amsterdam voltooid. De opdracht daartoe is enkele maanden geleden gegeven door een groep particuliere Amsterdam mers. Doel van het projekt is de betekenis van de Februaristaking in de wereld meer bekendheid te geven. Volgens een van de initiatiefnemers hebben diverse Amerikaanse televi siemaatschappijen al belangstelling getoond. Bedoeling is de docu mentaire in heel Amerika uit te zenden. Eén van de minder geslaagde cartoons uit het Reflex-boek. LONDEN Een tentoonstelling gewijd aan één enkel voorwerp, dat is in het deftige museum de Royal Academy of Arts in Lon den nog niet eerder vertoond. De pas geopende expositie 'Het Ci mabue Kruis' heeft niettemin de afgelopen dagen al zeer veel be zoek getrokken. Die tentoonstelling bestaat uit niet meer dan een viereneenhalve meter hoge en vier meter brede beschilderde crucifix, die is op gesteld in het midden van een door Henk Dam grote halfduistere zaal. Aan de wand hangen nog wat bordjes met verklarende tekst, en dat is dan dat. Meer is er niet te zien. Het Cimabue Kruis is evenwel veel meer dan alleen een fraai be schilderd 13e-eeuws houten kruis. Het is tegelijkertijd een symbool voor een van de belang rijkste omwentelingen in het denken die de geschiedenis kent, én het resultaat van een van de meest spectaculaire reddings operaties van oude kunst uit on ze tijd. De crucifix werd rond 1290 geschilderd door de Floren tijnse meester Cinna de Peppi (1240-1302), bijgenaamd Cima bue. Het is hierom zo belangrijk in de kunstgeschiedenis omdat het paneel (want dat is het eigen lijk: een kruisvormig paneel) voor het eerst iets van de nade rende Renaissance laat zien. De voor die tijd ongewoon levendi ge wijze waarop Cimabue de drie hoofdpersonen op het paneel, Christus, Maria en Johannes, schilderde, betekende met min der dan een breuk met de styve, 'dode', Byzantijnse stijl van die tijd. Kunstkenners kunnen ly risch doen over de gebogen lijn van het lichaam van Christus zo als dat op de crucifix te zien is. Dat Cimabue dit lichaam zo schilderde, betekende dat hy te ruggreep op de klassieke oud heid, zoals na hem de gehele Re naissance in de Griekse en Ro meinse oudheid haar bron van inspiratie zou vinden. Dit Cimabue Kruis nu was niet al leen door z'n historische beteke nis maar ook omdat het een ont roerend mooi paneel is, tot 4 no vember 1966 de trots van het kerkmuseum van Santa Croce in Florence. Toen sloeg het noodlot toe in de vorm van een overstro ming van de rivier de Arno. Het modderige water sloeg ongehin derd het eeuwenoude centrum van Florence binnen en vernie tigde daar voor tientallen miljoe nen aan kunstschatten. Ook het Cimabue Kruis, volgens de toen malige paus, Paulus VI, 'Het be langrijkste slachtoffer van de ramp' verdween voor het groot ste deel in de smurrie. Toen na twee dagen reddingsploe gen het museum konden binnen komen, konden ze niet anders doen dan verbijsterd de omvang van de schade aan het kruis in ventariseren. Hele stukken verf hadden losgelaten Het doek waarop geschilderd was, was op verschillende plaatsen ge scheurd zodat het naakte hout eronder zichtbaar was Lange tyd om daarover te weeklagen gaven de reddingsploegen zich niet. Zo gauw dat mogelyk was, werd het kruis uit het museum gehaald, om op een tank door de modderige straten van Florence naar een plaats te worden ge bracht, waar het kon worden ge restaureerd. De restauratie van de crucifix, on der leiding van een professor met de waarlijk prachtige naam Umberto Baldini, was een uiterst langdurig en moeizaam karwei. Zij nam uiteindelijk niet minder dan tien jaar in beslag. Dat het Cimabue Kruis nu (ondanks een aantal onherstelbare beschadi gingen) weer veel van z'n oude magie terug heeft, mag een won der heten. 'Het Cimabue Kruis', tot 4 apnl te zien in de Royal Academy of Arts, Piccadilly, Londen, dage lijks van 10 tot 6 uur. Toegangs prijs: een pond. Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Firefox", da: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.00,16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 1 (124130): "E.T", da: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. LIDO 2: "Als je begrijpt wat ik bedoel", da: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, al. LIDO 3. "Trail of the Pink Panter", da: 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur, al. LIDO 4: "Het kleinste bordeel in Te xas", da: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. STUDIO (133220): "A midsummernight sex comedy", ad: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur, al. TRIANON (123875): "Aas der Azen", da: 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. REX (125414): "Lusten", da: 14.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen [voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Als je begrijpt wat ik bedoel", do t/m za: 14.00, 18.45 en 21.00 uur. Zo: Bioscopen 14.00,16.30,18.45 en 21.00 uur. Ma en di: 20.00 uur. Woe. 14.00 en 20.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "Het grote verlan gen", za: 24.00 uur, 18 jr. EURO 2: "Annie", do t/m za: 13.45,18.30 en 21.15 uur. Zo: 13.15, 16.00, 18.30 en 21.15 uur. Ma en di: 20.00 uur. Woe: 14.00 en 20.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "Wat meisjes dro men", za: 24.00 uur, 18 jr. EURO 3: "E.T.", do t/m za: 13.45. 18.30 en 21.00 uur. Zo:13.30, 16.00, 18.30 en 21.00 uur. Ma en di: 20.00 uur. Woe: 13.45 en 20.00 uur, al. EURO 4: "Aas der Azen", do t/m 14.00, 18.45, 21.15 uur. Zo: 13,45, 16.45 18.45 en 21.15 uur. Ma en di: 20.00. Woe 14.00 en 20.00 uur, al. Nachtvoorstelling. "Aas der Azen", 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "De Boezemvriend", do t/m za: 14.00, 15.45 en 19.00 uur. Zo en woe: 14.00 en 15.45. Di: 13.30 uur, al. "Porky's pikante pretpark", do t/m za: 21.30 uur. Zo: 18.30 uur. Woe: 20.30 uur, al. "Jules et Jim", zo: 21.00 uur, 16 jr. "Mes petites amoureuses", ma: 21.00 uur, 16 jr. "La dernière femme", di: 21.00 uur, 16 jr. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Young doctors in love", do: 14.45 en 20.00 uur. Vrij, za, zo; 14.45, 19.00 en 21.15 uur. Ma en di: 20.00. Woe: 14.45 en 20.00 uur, al. CITY 2: "Maak 'm soldaat", al. (zelfde tijden als City 1). CITY 3: "Kamp der verdoemden", 16 jr. (zelfde tijden als City 1). CITY 4: "Naked fist", do: 14.45 en 20.00 uur. Vrij: 14.45, 19.00 en 21.15 uur, al.'T, the jury", za: 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.45, 19.00 en 21.15 uur. Ma, di en woe 20.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Lucky Luke", za en woe: 14.30 uur. AEIDEN De Lakenhal, Oude Singel, winterland- ichappen/schaatsen, t/m 13 maart, di. t n zat. 10-17; zond. 13-17; ma. gesloten. penbare Bibliotheek Nieuwstraat, •ntoonstelling IVN, 'zet de bloemetjes ïns buiten', aanbrengen van groen in e binnenstad, tot 8/3. )e Lakenhal, Oude Singel, ruimtelijke ormen en vormen in de ruimte. Expo- Itie van werk van beeldhouwers. T/m 0 maart. 'oyer LAK, Levendaal 150, zeerdruk- :en Marian Plug/Academiegebouw, Ra- tenburg 73, etsen Philip Wiesman, 14/1 ot 28/2, ma. t/m vrij- 9-17. IRS, Pieterskerkgracht 9, gouaches, Jeurpotloodtekeningen, en prenten ■an Erli Esselink, Dick v.d. Kooy, Fan- ly Mazure, en Bettien Scherft; 12/2 t/m, 8/2, dinsdag t/m zondag 13-16 uur. luseum Boerhaave, Steenstraat la, ten- donstelling over Antoni van Leeuwen hoek, tot 1/5, ma. t/m za. 10-16; zo. 13-16. Q Exposities Rijksmuseum van Geologie en Minera logie, Hoogl. Kerkgracht 17, 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 augustus, ma. t/m vrij. 10-17; zo. 14-17. Waaggebouw, Aalmarkt 21, portretten van H.H. Kamerling Onnes, 19/2 tot 6/3, dinsdag t/m zaterdag 10-18 uur; zondag 13-17 uur. Openbare Bibliotheek Nieuwstraat, fototentoonstelling ENFB, 'verkeerssi tuaties en oplossingen voor fietsers in Leiden en omgeving informatiestand, tot 1/3. Rijksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28, 'Papyrus, van bies tot boekrol', t/m 4/4: 'Beelden van Behnasa' t/m 28/3, di. t/m za. 10-17; zo 14-17. De Oude Rijn, Stille Mare 4, beeldhouw werk Joop van Kralingen; litho's en olieverf van Jan Rotteveel, t/m 24/2, dag. 10-18; zo. 11-18 Jngevallendienst tiekenhuizen Leiden )ngevallendienst elke dag Academisch '.iekenhuis behalve van dinsdag 13.00 lur tot woensdag 13.00 uur (Diacones enhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za- erdag 13.00 uur (Elisabeth'ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Maconessenhuis - doorlopende be- oektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur, met litzondering van: de kinder- en jongerenafdeling: dage- Ijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intensieve zorg. uitslui- end na overleg met het hoofd van de fdeling. Iportmediscb Advies Centrum: llessurespreekuur: Elisabethzieken- luis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 0.30 uur texoekuren St. Eiisabetb-Ziekenhuis: 'olwassenen dagelijks van 14.00-14 45 n van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage- jks van 11.15-12.00 uur, van 14 00-14.45 ur en van 18.30-19.30 uur. Ziekenhuizen Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Afdeling C.C.U. (hartbewakjng) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch z.iekenliuis Tel. 269111 Voor alle patiënten behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avond bezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19 00 uur Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. VAN U HEEFT ONS HEEL WAX SCHADE BEZORGD, ALS IK HET HEGGEN /VA6, DENEER DE GRAAF- Oegstgeest Jacques van Bellen, Lan ge Voort, aquarellen en pastels van Pau la v.d. Weerdt, t/m 2/4, di. t/m vr. van 9-18 uur, vrijdagavond, za. van 9-17 uur. Warmond - Oude Raadhuis, tot 3/3, Ka- trina Riethoven, olieverf, etsen, beeld jes, woe., do., zo. 14-16 uur, za. 11-16 uur. Warmond - Galerie De Pomp, tot 27/2, Anette van Wijck, tekeningen en pop pen, Miep Le Kanne Dits Deprez, droog bloemen, Keetje Kieft, bloemcollages, di. 19-21 uur, woe. 10-12 en 14-16 uur, do., za., zo. 14-16 uur. LEIDERDORP Gemeentehuis, Engelendaal (bij winkel centrum Winkelhof); aquarellen, teke ningen, etsen, en keramiek van Iris le, Rütte en Herma Gerrits. 18/2 t/m 30/3. WASSENAAR - Auberge de Kievit, Stoeplaan 27; schilderijen van M. van Bork-van Dijk en Ingeborg Reiler 13/2 t/m 17/3, dinsdag t/m zondag van 9.00 12.00 uur en van 15.00 - 19.00 uur. HEEFT U AL6 PREMIER N06 \EJb TE VERKLAREN TE6EN0VER DE PERö 1 TU66EN KOFFIE ZWART", KOFFIE MET MELK Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor specia le kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11 00-11 30 uur Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. PAPRIKASAUS Voor papnkaaau* neemt men tegcnwoor dig vaak een p&lge of ern blikje, maar wy zouden het weer een* zelf n veracht! te proeven' Snipper een uitje rn 2 rode paprika* zo fijn mogelijk Fruit de «nip per» gr tamelijk in 25 g boter, tot de ui wat kleur begint te krtjgen Voeg dan een eetlepel tomatenpuree toe en daarna een eetlepel pa prlkapoeder van de ge Goed doorroeren Giet langzaam 0.25 I water bh. •maak toe een klein Kalf uurtje zachtje» koken, met een drk*e| ,,p de pan Wrijf dan alle vaste bestand delen door een zeef Voeg desgrwenst wat gewone of zure room toe Ala u een gebonden saus wen»t neemt u te gelijk met de tomaten puree nog een eetlepel WÏNA BORN <({)u(lcLieu ins 23 februari 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: Is hondentrouw bijna spreek woordelijk geworden, de katten vertoonen zich al als concurren ten. Een Leidsche kat gaf er het voorbeeld toe. Het beestje was aan een der familieleden, die op ongeveer 20 minuten af stand van den eigenaar woon de. overgedaan, toen men het na verloop van een paar dagen des avonds weer voor hare vroe gere woning terugvond. sDaar hare tegenwoordigheid echter te veel last veroorzaakte, bracht men haar naar den singel, aan den anderen kant van de stad. waar een hond haar in een boom joeg. Nu dacht men voor goed van de kat ontslagen te zijn, doch na verloop van zeven dagen was het getrouwe dier weer bij den eigenaar terug. Volgens een statistieke opga ve van de gronden, die in dertig gemeenten van Noord- en Zuid- Holland in 1882 met verschil lende bolgewassen beplant zijn geworden, waren ruim 231 hec taren beplant met hyacinten, 206 hectaren met tulpen, 74 hec taren met krokussen, ruim 9 hectaren met narcissen en 75 hectaren met verschillende an dere bolgewassen - (AdvJ NederWerkiIfdfN nerbond "Patrimonium" (Va derlijk Erfdeel). Afdeeling Lei den Zij, die vasthouden aan de belijdenis onzer vaderen, ge grond op de zutuere uitspraken can Gods Woord, en als Leden van genoemd Werkliedenver bond wenschen voorgedragen te worden, wenden zich per soonlijk of schriftelijk tot den Isten Secretaris der Leidsche Afdeeling, J SieiKil, Oude Vest No 133 Ftjftig jaar geleden Ook Frankrijk ondervindt veel overlast van den sneeuw val Vooral in de itreek rond Carcassonne hebben de sneeuw buien groote storingen veroor zaakt. Verscheidene dorpen Zijn t»an de buitenwereld afge sneden door een sneeuwlaag van anderhal te meter hoogte Dergelijke berichten komen ook uit Engeland, Italië en zelfs Ma rokko

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23