Onbegonnen Werk actief in vrije tijd 'Dat levert niks op. Ja, ellende' Vijfentachtighonderdste stafkracht als compromis Thema-avond jongeren en homosexualiteit Adviescentrum voor werklozen staat op punt van verdwijnen l Vioolspel met grote melodische zeggingskracht PAGINA 4 Leiden VRIJDAG 28 JANUARI 1983 De president van de Haagse Ar rondissementsrechtbank heeft de Eendracht-bestuurders Mit- telmeijer en Hillebrand in het gelijk gesteld in het kort geding dat zij hadden aangespannen tegen deze krant. Het gemeenteraadslid Jan Brands had hen beticht van omkoperij. Volgens de réchter had hij zich daarmee schuldig gemaakt aan een onrechtmati ge daad. En het Lexdsch Dag blad (dat de beschuldiging van Brands in citaat had weerge geven en tevens overeenkom stig het journalistieke principe van "hoor en wederhoor" Mit- telmeijer aan het woord had gelatenwerd daardoor schul dig bevonden aan een onrecht matige publikatie. Men dient zich neer te leggen bij het oordeel van de rechter en deze krant doet dat uiteraard ook, al sluit dat een eventueel hoger beroep natuurlijk niet uit. Het vonnis roept een paar mar kante vragen op. Met name de koppelingdat een onrecht matige daad van de één leidt tot een onrechtmatige publika tie van de ander stemt tot na denken. De krant heeft als ver spreider van nieuws een eigen verantwoordelijkheid. Dat is buiten kijf. Niet alles kan, on der het mom van persvrijheid, aan de drukpers worden toe vertrouwd. Maar wil de krant goed in de samenleving func tioneren dan dient zij wel in ruime mate de opinies van al lerlei betrokkenen te kunnen doorgeven om, in het algemeen belang, te laten zien wat er leeft. En een gemeenteraadslid (als lid van de ledenraad van de Eendracht tevens controleur van het bestuuris dan toch be paald niet de beroerdste zegs man. De krant is politieagent noch rechter. Met hoor en wederhoor moet zij proberen de lezer te in formeren. Van haar kan niet worden verwacht dat zij van al wat wordt beweerd de bewijs last op zich neemt. Dan zou er nog maar heel weinig mogelijk zijn. geleden publiceerden de kran ten berichten over malversaties hij de voetbalclub FC Utrecht. Man en paard werden ge noemd. maar de bewijzen voor de beweringen waren vaag of ontbraken. Er is lot op heden trouwens niets meer over ver- De kranten zijn er niet op aange- Leidse kroniek door Ruud Paauw tie Mittelmeijer c.s./Leidsch Dagblad. De krant, weergever van het omstreden citaat, werd door hen voor de rechter ge daagd (hun goed recht natuur lijkmaar de bron van de be schuldiging (Brands) werd on gemoeid gelaten. Vreemd. Het zou leerzaam zijn als de Een- Smal Hoe smal de marges in een zaak als deze zijn, wordt met het vol gende wel aardig aangetoond: als Brands dezelfde beschuldi ging had gedaan in de gemeen teraad was er niets aan de hand geweest. Brands mag dat in die ruimte doen en de krant kan het dan ook publiceren. Hetzelfde geldt voor een verga dering van een raadscommis sie. Maar als hij het nu in een fractie- of ledenvergadering van zijn partij zegt? Een door mij geraadpleegde jurist, ge promoveerd op het onderwerp vrije-meningsuiting, zei twijfe lend: "Op basis van dit vonnis kun je je afvragen of de krant het ddn wel mag weergeven". Laten we eens enkele andere, ver duidelijkende voorbeelden bij de kop nemen. Ruim een jaar pakt. Maar de vraag rijst: mochten zij, hoe verhelderend hun informatie ook was, eigen lijk wel doen wat ze deden? Ander voorbeeld: de bij OGEM ontslagen oud-minister Boers- ma heeft ooit in Vrij Nederland enige van zijn mede-directeu ren van ik-weet-niet-wat be ticht. Beschuldigingen, geen bewijzen. Zou het weekblad, als het voor de rechter was ge daagd. ook veroordeeld zijn voor een onrechtmatige publi katie? Markante vragen. In de zaak-Boersma kwam het overigens wel tot een aan klacht. Eén van de beschuldig de directeuren klaagde niet het weekblad, maar Boersma aan. Wat is er ook logischer? En hier komen we dan tevens op iets raadselachtigs in de kwes- Stafkracht We leven, bij ons in Holland, dicht op elkaar en waarschijn lijk daardoor zijn we de milli meteraars van de wereld ge worden. Met bloed doorlopen ogen staren we voortdurend naar de ellestok. Een magnifiek voorbeeld daar van was afgelopen week de dis cussie over de hoeveelheid staf leden waarover de Stichting Opbouw Onderdak (hierna te noemen: daklozencentrum, want dan weten we tenminste precies waarover we het heb ben) nu eigenlijk behoort te be schikken. "Vier komma zeven stafkrach ten", zegt de gemeente bij mon de van de tol op het bot zo zui- Heel lang staat dat bordje er al bij die hoge bult langs de Willem de Zwijgerlaan, waar de Kooitunnel moet verrijzen. De grond moet inklinken, werd steeds gezegd. Menigeen zal de vrees hebben gekoesterd dat het een argument was voor langdu rig uitstel. Maar nee, in maart wordt met de bouw van de tunnel begonnen. Dan is de zaak eindelijk beklonken. (Foto: Dirk KetUnfl. nige wethouder Schoute. "Vijf stafkrachten"roept de stich ting van het daklozencentrum die niet te krap wil beginnen. Mankeert dus drietiende staf kracht. Ruzies voor het léven zijn uit dit soort verschilletjes ontstaan. Mag ik daarom, alvorens we hiervoor elkaar de strot afsnij den, het in dit land gebruikelij ke compromis aanreiken? Dat luidt: vier en vijfentachtig honderdste (4.85) stafkrachten. (Vijfentachtighonderdste staf kracht: zou dat iemand zijn zonder haar op zijn armen?) Volgend jaar moet het daklozen centrum dan maar de stormbal hijsen om de resterende 0.15 stafkracht er bij te krijgen. Dat zal dan nog wel vier etappes vergen, maar goed, je moet nu eenmaal geduld hebben in deze stad. Meubels Een plan voor een meubelboule vard in Leiderdorp, een plan voor een meubelboulevard in Leiden en nu ook een plan voor een meubelboulevard in Zoe- terwoude. Zijn de houtwormen soms bezig ons te indoctrineren? Nota De Leidse Emancipatie-nota heeft een gunstig onthaal ge kregen bij Leidse vrouwen en instellingen, zo las ik onlangs. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft ook al be weerd dat het een mooi werk stukje is. Tja, wat hadden ze anders moeten zeggen. Alom lof, het is ontroerend, want welk rapport oogst tegenwoor dig nog algemene instemming? De vraag is of de hemel echt zo blauw is als zij lijkt. Morgen brengen. Want B. en W. hebben weliswaar gezegd dat alles prachtig is, maar al die dingen die wat gaan kosten, ho ho, tuut tuut, stop stop, ddt is heel andere koek, ddt gaat zo maar niet. In ambtelijke taal heet dat keu rig: "Een voorbehoud wordt ge maakt voor die beleidsaanbe velingen die financiële gevol gen hebben". Ja, kijk eens, het is duidelijk dat emancipatiebeleid samengaat met meer kosten, met opofferin gen. Als het allemaal voor niets kon, was het geen probleem, dan zou het wel min of meer vanzelf in orde komen. Wat nu enigszins dreigt, is dat aan de Emancipatie-nota al lerlei lippendiensten worden bewezen ter compensatie van het feit dat de knip slechts spaarzaam wordt geopend. Al die lovende woorden nemen dan de vorm aan van een zoet houdertje. Anderzijds moet ik zeggen dat die vrouwen in deze econo misch zo rampzalige tijd wel veel vragen, hoor, als ik hun lijstje bekijk. Wethouder Jit Pe ters is niet te benijden. Hoe ont loopt hij de toorn van de dames en het daarmee gepaard gaan de politieke lawaai? De over leggroep "Vrouwen die met vrouwen werken" (hoe komt het toch dat ik bij die naam meteen mijn ogen vrouw-on vriendelijk toeknijp?) heeft al aangekondigd snel bij hem op de stoep te staan als het mis gaat met een subsidie-aan vraag. Er wachten de wethouder een paar Indische jaren, als u het mij vraagt. Jit, wat moet er toch van je wor den. Coördinator straks vrijwilliger? Portret van Samuel de Zee naar eigen hof LEIDEN Het Werklozen Advies Centrum (WAC) is geen lang le ven meer beschoren. Coördina tor Bert van Dam verwacht niet dat zijn contract, dat nog tot 1 maart loopt, nog eens zal worden verlengd. Hem is te verstaan ge geven de cursussen van het WAC over te hevelen naar de directie sociaal-cultureel werk van de ge meente. Met het wegvallen van de arbeidsplaats van de coördi nator zullen de dagelijkse spreekuren in het Breehuys en de projecten van het WAC geheel verdwijnen. Zover wil Bert van Dam het echter niet laten komen. Samen met een stuk of vijf vrijwilligers wil hij de belangenbehartiging van werklozen volhouden, maar dan ook zelf als vrijwilliger. Voor die activiteiten wil hy dan apart sub sidie aanvragen. Volgens Van Dam is het echter eeuwig zonde dat de activiteiten van het WAC uiteenvallen: "Het was juist de combinatie van activiteiten, cur sussen en hulpverlening, die het centrum laagdrempelig maakte. Tijdens de cursussen kwamen mensen makkelijker te praten over problemen met de werk loosheid". In de nota 'Zicht op Werk' liet de gemeente echter al doorscheme- LEIDEN - Stel op een feestje de vraag: wat is kunst? En je kunt er verzekerd van zijn dat je uren la ter nog niet bent uitgepraat. Oom Cor houdt een pleidooi voor zijn harmonie-orkest, nicht Carla be zingt in alle toonaarden het ma ken van wandkleedjes en de buurjongen vertelt dat hij de boeken van Jan Wolkers zo mooi vindt. Dat lid van de Leidse PvdA die gis teravond de forumbijeenkomst over kunst en kunstbeleid begon met de vraag: wat is kunst? vroeg dus om moeilijkheden. Popmuzikant Bram - pooliitiek, pooliitiek - Vermeulen mocht het antwoord geven. "Kunst", zei hij, "dat is de uiting van een indivi du. Dat staat centraal wat mij be treft". Tsja. Kun je mijn opa, die niet onver dienstelijk het Wilhelmus fluit, een kunstenaar noemen? Geluk kig kwam nu al vrij snel de rol van de overheid ter sprake. PvdA- kamerlid Aad Kosto mocht er wat over zeggen. "De overheid heeft een conserveren de taak", begon hij. "Verder moet de overheid zorgen dat het ren dat een dergelijke categorale aanpak afgeschaft moest wor den. De cursussen konden naar het sociaal-cultureel werk, de functie van het spreekuur kon wel door andere Leidse instellin gen worden overgenomen. Ge dacht wordt daarbij aan instan ties als het algemeen maatschap pelijk werk of de rechtswinkel. Volgens Van Dam is de stap naar die instellingen echter veel gro ter dan die naar het WAC altijd is geweest voor werklozen. De opheffing van het adviescen trum voor werklozen hoeft niet veel voeten in de aarde te heb ben. Formeel heeft het centrum namelijk nooit zelfstandig be staan. Bij de oprichting, ruim vier jaar geleden, werd het on dergebracht bij de sociale dienst. Het bestaansrecht hing eigenlijk alleen af van het aanblijven van de coördinator. Nu het ernaar uitziet dat de coördinatorsfunc tie wordt opgeheven, kan het WAC dus vrij geruisloos verdwij nen. "Maar dat kan blijkbaar nie mand iets schelen", veronder stelt vrijwilliger Van Rijn van het WAC. "De gemeente doet of ze helemaal geen verantwoordelijk heid voor het WAC heeft". kunstaanbod voor het publiek toegankelijk is en bovendien moet de kunstenaar in de gele genheid worden gesteld om te produceren". Hoe beoordeel je nu wat goed is en wat slecht is? Naar aanleiding door Wim Brands van deze vraag sprak Kosto de geruststellende woorden dat het niet aan de politici is om daarop een antwoord te geven. "De poli tici moeten natuurlijk uiteinde lijk wel een beslissing nemen, maar ze laten zich toch eerst ad viseren door deskundigen". De overheid: volgens Vermeulen hebben jongeren niet zo'n Hoge pet op van de beleidsmakers. "Er heerst een bepaalde sfeer in die commissies en daar houden de jongeren niet van". Sprekend over de popmuziek vervolgde hij: "De gemiddelde popmuzi kant is een jaar of achttien en LEIDEN Wethouder Schoute (links) overhandigde gisteren het portret Samuel de Zee aan de re genten van het gelijknamige hof je. De Zee was oprichter van het hofje met die naam, dat aan de Doezastraat ligt. Bram Vermeulen: "Die schilderij en komen bij jou helemaal niet door de deur". met wie wordt die jongen o.a. ge confronteerd? Met disk-jockeys van een jaar of 35". "Maar je kunt die mensen er toch Dr. L.A. Boeré (rechts), voorzitter van de stichting Samuel de Zee hof ontving het portret in bruikleen. Het portret is door een vroeger re gentencollege in 1924 aan mu- niet uitgooien", verweerde Kosto zich. "Die mensen zitten niet, die slapen", zei Vermeulen op zijn beurt. Pauze. "Zou die man, die Kosto in de kamer nou ook zo ouwehoe ren", vroeg iemand zich af. Na de onderbreking vertelde Lies- beth Brandt Corstius, conserva trice van het Arnhems gemeente museum, waarom bezuinigen dom is. "Het is toch absolute on zin om op kunst te bezuinigen. Dat levert echt niks op. Ja ellen de". Iemand uit de zaal wilde wat zeg gen. Deze vrouw had ook voor de pauze al wat gezegd en ze kwam daar nu op terug. Wat ze merkte was dat leden van linkse partijen vaak zeiden: kunst! ach, dat is toch elitair, daar snapt Jan met pet toch niKs van. Waar maken we ons druk om. Kon Kosto daar wat over zeggen? Kunst moet, daar kwam het betoog van de politicus wel zo ongeveer op neer. Maar hoe maak je de mensen nu lekker? Zo'n vraag kan natuurlijk niet uitblijven als je hebt gezegd dat kunst, evenals melk, moet. seum De Lakenhal overhandigd. Met het voltooien van de restau ratie van het Samuel de Zeehof was er voor het portret van zijn oprichter een passend plaatsje te vinden, zoals uit de foto blijkt. Nu werd Kosto beschuldigd. In derdaad, hij had gelijk als hij zei dat de kelders vollagen met schilderijen. Maar dat kwam toch zeker doordat de overheid er te weinig voor zorgde dat die kunstwerken werden verspreid! Er zijn te weinig arthoteken in dit land, sprak Brandt Corstius. De schilderyen verspreiden, zor gen dat er meer aan kunstzinnige vorming wordt gedaan op scho len, zodat mensen echt nieuws gierig worden en niet op het ge zag van een kunsthistoricus aan nemen dat Rembrandt een groot schilder is, maar dat zelf ontdek ken - kan het dan toch nog alle maal goedkomen, gesteld dat er ooit nog een regering komt die niet bezuinigt op kunst? Eensgezind hadden de bezoekers De Waag kunnen verlaten, ware het niet dat die Vermeulen zo no dig roet in het eten moest gooien. "Kunstenaars willen helemaal niet dat er schilderyen van hun bij jou aan de muur hangen", sprak hij tot iemand in de zaal. "Die schilderijen komen bij jou helemaal niet door de deur". LEIDEN - De Leidse Werkgroep Homosexualiteit (LWH) begint vanaf volgende maand met een nieuwe maandelijkse activiteit bedoeld voor homosexuele jon gens en meisjes. Te beginnen op twee februari is er elke eerste woensdag van de maand een thema-avond over za ken die jongeren bezighouden. De thema-avonden komen in de plaats van het jongerencafé, op de zaterdagmiddag, dat op den duur niet bij een groot aantal jon gens en meisjes bleek aan te slaan. "Met de nieuwe activiteit willen we beter aansluiting zoeken bij vra gen en problemen die homofiele jongeren bezighouden en ze hel pen bewust te worden van hun homosexualiteit", aldus Win- fried Veerman, coördinator van de LWH. "We willen ondermeer ingaan op vragen zoals: hpe ver tel ik het mijn ouders en£ioe kan ik het best voor mijn hcrtnomose- xualiteit uitkomen". De nieuwe activiteit gaat op woensdag twee februari van start met de vertoning van twee video films. De eerste film heet "Wille- mien en Chrisje" en gaat over Marokkaans In het "Open-Café" van het Leids Vrijetijdscentrum (Breestraat 66) wordt zater dagmiddag Marokkaanse muziek gedraaid. Openings tijd: van twee tot vijf uur. Alcoholisme De Werkgroep TV-issue van de Leidse Studenten Ekklesia vertoont maandag per video een eerder door de NCRV uit gezonden documentaire over alcoholisme. De film is ge maakt bij een opvangboerde- rij in Groningen. Na de film kan er worden nagepraat, onder meer met medewerkers van het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs. De film begint om acht uur en wordt vertoond in gebouw Rapenburg 100/102. Parlement Het Eerste-Kamerhd B. de Rijk (PvdA) spreekt maandag middag voor oudere leden van zijn partij en andere be langstellenden over de wer king van de Eerste en Tweede Kamer. De bijeenkomst wordt gehouden in het Antho- nius Clubhuis aan de Lange Mare en begint om twee uur. twee meisjes die ontdekken dat ze lesbisch zijn en over de pro blemen die ze daarbij ondervin den. De tweede film "Homolief en man nenleed" bestaat uit zeven inter views met mannen van zeventien tot zeventig jaar oud over erva ringen rond hun homosexuali teit. De thema-avonden worden gehouden in het gebouw van de LWH aan de Ceaciliastraat 18 in Leiden. De aanvang is steeds om acht uur s'avonds. Voor inlich tingen kan men bellen naar Win- fried Veerman tel. 123297. LEIDEN - Het familieconcert van het Residentie Orkest bood gis teravond in de Stadsgehoorzaal de gelegenheid kennis te maken met een jonge Nederlandse vio liste aan het begin van haar car rière: Marieke Blankestijn speel de het Vioolconcert in a kl.t. van Glazoenow, op uiterst zorgvuldi ge wijze begeleid door het orkest onder leiding van Hans Vonk. Ik had het genoegen haar al eens eerder te horen in een recital in Kasteel Duivenvoorde. Toen trof me al dat de grote kracht van haar degelijke en goede vioolspel gelegen is in een grote melodi sche zeggingskracht. Ook nu was dit het opvallendste facet van haar muzikale spel. Frasering en toon laten niets te wensen over, maar haar spel maakt een wat in getogen, ingekapselde indruk. Het is voortreffelijk vioolspel, maar als het ware nog in klein bestek. In het perfect sluitende samenspel met het orkest werd ze dan ook meer dan eens over vleugeld, hoe terughoudend Hans Vonk in zijn begeleiding ook was. Het programma was met voortva rendheid geopend met van An- rooy's Piet Hein Rhapsodie, een vindingrijke verwerking van me lodie-fragmenten en motieven uit Viotta's Zilvervloot-liedje. Voor een generatie voor wie Viotta een onbekende is en de Zilvervloot met sparen te maken heeft, zal waarschijnlijk veel van de charme van dit werk verloren gaan! Van dik hout zaagt men planken was het motto na de pauze in de balletmuziek uit Coppélia van Delibes. Het orkest leefde zich met duidelyk plezier uit en legde de vaart en de Schwung er duimen dik boven op. Vooral de contrabassen wa ren in de slot-galop een lust voor het oog. Dukas' l'Apprenti Sorcier maakte na dit alles de indruk van een overbodige toevoeging, waarbij vooral het trage tempo zorgde voor een anti-climax. MIES ALBERDA. Praten over bezuinigen op kunst:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 4