Leidse muziek in
nieuwe federatie
c
c
D
Linteio's 'Casanova'
in fraaie vormgeving
'Klassieke' landschappen van Leidse kunstenaar Rein Dool
J
VRIJDAG 28 JANUARI 1983
Ter bevordering van samenwerking en overleg
LEIDEN Dertien januari werd
voor de Leidse amateur-muzi
kanten van allerlei snit een histo
rische dag. Ze besloten zich op
dezelfde datum in de Federatie
Leidse Amateur Muziekvereni
gingen (FLAM) samen te voegen.
Leiden is altijd een stad met een
rijk verenigingsleven geweest,
ook op muziekgebied. Een groot
aantal amateur-korpsen beoefen
de met ijver de kunst van het
musiceren, repeteerden, gaven
op gezette tijden een uitvoering
en werkten getrouwelijk aan
Drie-oktober en andere feeste
lijkheden mee. Het waren "Tiele-
man en Dros" (T. en D., later
"Trouw en Durf'), "Werkmans
Wilskracht", de "Leidse Post",
de "Politie", "Nieuw Leven",
"Athalia" (later opgegaan in de
Leidse Christelijke Harmonie uit
welke twee verenigingen later
"Concordia" is ontstaan), "Pero-
si" (thans de "Leidse Harmonie
Kapel").
Reeds vanaf de jaren dertig be
stond er tussen die acht een ze
kere samenwerking. Niet te
nauw echter, vanwege de onder
linge rivaliteit. Er ontstond (in
'43) zelfs een Bond van Leidse
Harmonie- en Fanfare Korpsen.
Veel enthousiasme zat er van meet
af aan niet in. De bond sudderde
na de ooriog door en rekte tot 18
november van het vorige jaar
moeizaam het bestaan. Het moet
gezegd, dat de Bond de veran
derde smaak tegen had. Door ge
brek aan adem verdwenen
achtereenvolgens "De Post" ('52)
en "T. en D ('57). Het pubüek
ging om andersoortige muziek
en vooral "show" vragen. Nieu-
door
Johan van Wolfswinkel
we verenigingen als "K. en G."
en "De Burcht" kwamen daar
aan tegemoet, zonder echter op
de duur het eigenlijke muziek-
maken te verwaarlozen. Het ge
volg was, dat ook de oude korp
sen wel tot showen, tot uiterlijk,
kleurig vertoon gedwongen wer
den. Een vereniging, die zich zelf
respecteerde, kon niet buiten
mégo- en mjnirettes, die met veel
vertoon de uitvoeringsavonden
en de openluchtconcerten op
luisterden. Ze rezen als paddes
toelen uit de grond. Maar de
glanzende medaille had een
keerzijde.
Een vermindering van kwaliteit
dreigde of werd reeds een feit.
En de muziekkenners hielden
het wel voor gehoord en gezien.
Nu en dan vergaderde de bond
om dan onder meer verwijten
over het zich bemoeien met an
dermans huishoudens aan te ho
ren. Ook gingen de almaar stij
gende kosten de pan uitlopen.
Gelukkig bracht in '55 de 80-pro-
cents-regeling soelaas. Die hield
in, dat van hogerhand vier vijfde
van de zaal-, directie-, program-
ma- en partituur-kosten werden
betaald. Tot een zeker maxi
mum, wel te verstaan. Destijds
was de stadsgehoorzaal voor
800,- te huur. Nu moet een ver
eniging er 2100,- voor neer
tellen. Die 80-procentsregeling
bestaat gelukkig nog steeds.
De onderlinge contacten, o.m. op 3
oktober, konden echter niet ver
hinderen, dat de bond na '67
langzaam aan indommelde. In
'79 oordeelden enige wakker ge
bleven muzikanten, dat het zo
niet langer ging. Ze besloten een
werkgroep op te richten en ga
ven die de naam "Muziek en
Show". Met "show" toonden ze
begrip te hebben voor de (al of
niet aanvaarde) eisen des tijds.
De bedoeling was, met "Muziek en
Show" een nieuwe vereniging of
stichting voor te bereiden. De
initiatiefnemers gingen meteen
driftig aan de slag, organiseerden
groots opgezette uitvoeringen in
de Groenoordhal, een majoret-
tenfestival en nog meer. Men
achtte echter de naam niet zo ge-
F LAM-voorzitter H
slaagd en riep alle besturen voor
een vergadering bijeen. Hier
werd besloten tot opheffing van
"Muziek en Show". Dit gebeurde
metterdaad in de vergadering
van 13 januari jl. Tegelijk werd
besloten tot de oprichting van de
stichting "F.L.A.M.", met als
doelstelling: het bevorderen van
overleg, coördinatie en samen
werking tussen de aangesloten
muziekverenigingen, onderling
en naar buiten, het behartigen
van de gemeenschappelijke be
langen van de aangesloten ver
enigingen, het bemiddelen bij of
organiseren van gezamenlijke
muziekmanifestaties, onder rui
me aandacht brengen van de
amateur-muziekbeoefening.
Voor aansluiting bij de federatie
komen in aanmerking: alle zelf
standige Leidse muziekvereni
gingen. De heren H. van Hooven
en R. Zandvliet, die reeds van
"Muziek en Show" resp. voorzit
ter en secretaris waren, werden
in dezelfde functies bij de
F.L.A.M. benoemd. Verder zijn
de heren H. van der Zee, A. Ber
gers en J.C. Veeren resp. 2de
voorzitter, 2de secretaris en pen
ningmeester. Ook de Leidse ko
ren, toneelgezelschappen en ma
jorettes zijn in een dergelijke or
ganisatie verenigd. Met hun allen
worden ze weer overkoepeld
door het W.A.K. ("Werkgroep
Amateur Kunstbeoefening"). Zo
doende onderhouden de muzi
kanten tevens contact met de ko-
In de algemene besturen hebben
van iedere deelnemer twee af
gevaardigden zitting. Al die
kunstzinnige activiteiten zijn
weer de Grote Raad in het Stad
huis bij Sociaal Cultureel Werk
ondergebracht. Hier worden alle
subsidies en aanvragen behan
deld volgens de njksbijdragen-
regeling.
LEIDEN - Naar tekst en regie van
Peter Lintelo heeft theatergroep
'De Stoel' gisteravond in het
LAK 'Casanova' ten tonele ge
voerd. Het is een theatraal por
tret van deze historische persoon
(1725 - 1798), dat nu eens niet
uitsluitend zijn erotische avontu
ren tot uitgangspunt wil kiezen.
Theatergroep 'De Stoel' heeft
volgens de programmatoelich
ting de bedoeling gehad om
vooral vanuit de levensfilosofie
van Casanova deze toneelpro-
duktie op te zetten. Ook speelt
voor hen een belangrijke rol de
vraag, waarom Casanova zoveel
weerklank bg vrouwen vond.
Met nadruk wordt er dan ook op
gewezen, dat Casanova (naast
het beeld van de notoire vrou-
Vveryager) een "buitengewoon in
telligent, erudiet en kunstzinnig
man" is geweest. Een herziening
van het traditionele Casanova
beeld dus; neem je deze intentie
tot criterium bij beoordeling van
deze toneelproduktie, dan is het
stuk niet echt geslaagd. Het stuk
verbeeldt en verduidelijkt niet
echt de filosofie, die achter Casa
nova's levenswijze stak, nog af
gezien van een hernieuwde kijk
daarop. Daarvoor blijft het stuk
in wezen te anekdotisch. Op het
eind van zijn leven zien we na
melijk in een scala van in elkaar
overlopende scènes een snelle te
rugblik. waarbij een aantal per
sonen (gespeeld door Renate
Meijer en Hans van Vonderen)
op het toneel verschijnen. De
vormgeving van deze toneelpro
duktie was echter bijzonder
fraai, zodat het uiteindclgke re
sultaat zeer zeker genietbaar
bleek. Leni Lintelo heeft voor
een heel intrigerend toneelbeeld
gezorgd, waarin grote en kleine
re poppen en maskers een be
langrijk bestanddeel vormden
De opbouw van het stuk is in ze
kere zin ook spannend. Voor de
pauze zien we een soort carnaval
van Casanova's leven, aangekon
digd door meneer Carnaval (ge
speeld door Rik van Boeckel).
die tgdens de voorstelling sub
tiel voor achtergrondntmiek
zorgt. Na de pauze blgkt, dat een
stervende Casanova (Rob van
der Meer) als het ware het slacht
offer van zijn bewakers/verzor
gers (Renate Meijer en Hans van
Vonderen) is geworden Zij spe
len de personen uit zijn leven die
ze kennen uit zijn memoires:
Histoire de ma vie. Doordat er
vrijwel voortdurend een vorm
van lijfelijk contact was. kregen
de dialogen (waarvan de ver
staanbaarheid af en toe te wen
sen overliet) een meer gestileerd
karakter de sfeer werd daar
door minder anekdotisch, het
geen het uitgangspunt van het
stuk voor een deel ten goede
kwam. Kortom, een toneelpro
duktie met een doordacht regie
concept in een fraaie vormge
ving. waarvan de intentie niet zo
uit de verf is gekomen
WIJNAND ZEILSTRA
Expositie "Recente landschapste
keningen van Rein Dool". Gale
rie Denise Stephan, t/m 20 febr.
Open op vr., za. en zo., van 13.30
tot 17.30.
LEIDEN - Rein Dool heeft drieën
dertig landschapstekeningen ge
selecteerd uit de produktie van
zijn tekenjaar bij uitstek: 1982.
Rein Dool (52) vertelt terwijl wij
staan te kijken naar een lange rij
fraai ingelijste pentekeningen op
Japans papier, aan de wanden
van galerie Denise Stephan.
"Ik had jarenlang niet meer in de
open lucht getekend, totdat ik
vorig jaar buiten zat te werken
met mijn leerlingen van de Aca
demie. Ik ging meedoen. Dat te
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Annie", da. 14.30,
19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00
en 21.30 uur, al.
LIDO 1 (124130): "ET", 14.30, 19.00 en
21.30 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
LIDO 2: "Big Bomber", da. 14.30, 19.00
en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
LIDO 3: "Raiders of the lost ark", da.
19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook
14.30 uur, 12 jr.
Kindermatinee: "Het geheim van
Nimh", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook
16.45 uur.
LIDO 4: "The Thing", da. 19.00 en 21.15
uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16
TRIANON (123875): "Hot bubblegum
maagd", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur.
Zo: 14.15,16.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
REX (125414): "Meisjes die de mannen
pakken", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. 16
kenen is een verworvenheid die
niemand je weer af kan nemen.
Als enig kind begon ik tekenend
mijn eigen wereld te scheppen
om tegenkracht te geven aan de
druk van mijn ouders. Het is al
tijd een soort zelfbeschermende
therapie gebleven. Ik heb deze
landschappen dan ook niet ge
maakt om ze hier als iets moois
aan de muur te hangen. Dat is
slechts een gevolg; wat trouwens
goed uitkomt, want het levert
poen op".
Maar wat aan de wand hangt zijn
evengoed heel mooie dingen.
Meest Spaanse landschappen uit
de streek van de Aragon: bergen,
rivieren, dalen en bruggen. Een
licht contrast in de reeks wordt
Bioscopen j
Bioscopen Alpben
(Voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1 en 2: "Annie", do, ma. tm. woe.
20.00 uur, vr. tm. zo. 18.30 en 21.00 uur,
za., zo. en woe. ook 13.45 uur, al.
Nachtvoorstelling Euro 1: "Kostschool
meisjes klappen uit de schoot", za. 24.00
uur, 18 jr.
Nachtvoorstelling Euro 2: "Sex als des
sert", za. 24.00 uur, 18 jr.
EURO 3: "E.T.", do., ma. tm. woe. 20.00
uur, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo.
en woe. ook 13.45 uur, al.
Nachtvoorstelling: "Jaguar lives", za.
24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "De grote achtervolging", do.,
ma. tm. woe. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45
en 21.00 uur, al., za. ook 24.00 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "De Boezemvriend",
za.. zo. en woe. 14.00 uur, al.
Bioscoop Voorschoten
(Voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: 'The Blues Brothers",
vr. 19.30, za. 15.45 en 19.30 uur, zo. 15.45
gevormd door een paar land
schappen uit de Provence en de
Dordogne. Eén tekening springt
er écht uit: "Windsurfers op de
Noordiee", die samen met een
"Gezicht op de Hortus in Lei
den" de aandacht er op vestigt
dat hier getekend werd in de
Hollandse landschapstraditie,
waar ook deze 20e-eeuwse pro-
dukten niet buiten vallen. "Teke
nen in het landschap vereist een
directe aanpak. Daarin ben ik,
net als de 17e-eeuwers, heel klas
siek bezig", zegt Rein Dool.
"Maar met een tik van mijzelf er
in", vult hij ten overvloede aan.
"Wat je hier ziet komt voort uit
veertig jaar tekenen". Ik zie in
derdaad de Rembrandteske los
"Missing", do. 20.30 uur, vr. en za. 21.30
uur, zo. 18.30 en 21.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Dumbo het vliegende
olifantje", za., zo. en woe. 14.00 uur.
Bioscopen Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "The Border", do. 14.45, 20.00
uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15
uur, ma. en di. 20.00 uur, woe. 14.45 en
20.00 uur. 16 jr.
CITY 2: "Porky's pikante pretpark",
zelfde tijden als City 1, 16 jr.
CITY 3: "De Boezemvriend", do. 14.45
en 20.00 uur, vr. en za. 14.45, 19.00 en
21.15 uur, al.
CITY 3: "Alligator", zo. 14.45, 19.00 en
21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, woe.
14.45 en 20.00 uur, 16 jr.
CITY 4: "Meisjesinternaat", do. 14.45 en
20.00 uur. vr. 14.45,19.00 en 21.15 uur, 16
jr.
CITY 4: "Op hoop van zegen", za. 19.00
en 21.15 uur, zo.14.45,19.00 en 21.15 uur,
ma., di. en woe. 20.00, al.
Kindermatinee: "De onvoorstelbare
tocht", za. en woe. 14.30 uur.
heid van zijn handschrift. Om
een landschap zó open en direct
te kunnen weergeven moetje het
wel in al zijn voegen kunnen
doorschouwen.
"Sinds mij 14e jaar weet ik het al:
de kunst maakt het leven groter.
Mijn voorrecht is geweest dat ik
als jonge schilder hier in Leiden
èl die musea tot m'n beschikking
had. Dat was mijn poort op de
wereld. Ik herkende er mijn we
reld, ik kende alles uit mijn
hoofd wat er te zien was en te
kende het allemaal. Dèt was mijn
opleiding, mijn Academie. Mijn
band met Leiden is onverbreke
lijk. Al heb ik er met tussenpo
zen toch zo'n 15 jaar niet ge
woond, ik blijf er altijd thuisko
men. Het vak heb ik er in mijn
jonge jaren als lithograaf en
drukker geleerd. Het tekenen en
schilderen is mijn manier van le
ven geworden. Dat functioneert
doordat ik al tekenend de wereld
anders zie. Je kunt daardoor als
het ware aan de zwaartekracht
ontsnappen en daardoor kun je
er tegelijk dieper in doordringen.
Ik zie het tekenen en schilderen
relatief: Voor mij is het een goe
de manier van leven, dat is te
vens mijn functie in de maat
schappij en hoewel ik de kunst
niet zie als een veranderaar van
het leven, tóch blijkt het dat te
zijn voor wie er gevoelig voor is.
In zijn atelier gunt Rein Dool mij
nog een blik op zijn werk uit ver
Een rivierlandschap in Spanje wan Rein Dool.
schillende perioden: zijn schilde
rijen en tekeningen van zieken
huissituaties, zijn stillevens en
de recente serie portrettekenin
gen van bekende Nederlandse
schrijvers, die hij maakte m op
dracht van de uitgever. Het zien
van al dit werk bevestigt nog
eens hoe klassiek zijn nu ten
toongestelde recente landschap
pen zijn.
CLEMENS KORTENBACH
LEIDEN
Ars Studio, Pieterskerkgracht 9, aqua
rellen en tekeningen Victor Bouter, 15/1
tot 30/1, dag. 14-17; ma. t/m do. 9-12 en
19-21.30.
Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg
18, landschapstekeningen Rein Dool,
16/1 tot 21/2, vrijd., zat en zond. 13.30-
17.30.
Rijksmuseum van Geologie en Minera
logie, Hoogl. Kerkgracht 17, 'Energie uit
eigen bodem', t/m 4 augustus, ma. t/m
vrij. 10-17; zo. 14-17.
Foyer LAK, Levendaal 150, zeefdruk
ken Marian Plug/Academiegebouw, Ra
penburg 73, etsen Philip Wiesman, 14/1
tot 28/2, ma. t/m vrij. 9-17.
De Lakenhal, Oude Singel, winterland
schappen/schaatsen, t/m 13 maart, di. t
m zat. 10-17; zond. 13-17; ma. gesloten.
Rijksmuseum van Oudheden, Rapen
burg 28, 'Papyrus, van bies tot boekrol',
t/m 4/4: 'Beelden van Behnasa' t/m 28/3,
di. t/m za. 10-17; zo 14-17.
Exposities
De Oude Rijn, Stille Mare 4, beeldhouw
werk Joop van Kralingen; litho's en
olieverf van Jan Rotteveel, t/m 24/2, dag.
10-18; zo. 11-18.
LEIDERDORP
Gemeentehuis, Statendaalder 1, teke
ningen, beelden, hout en keramiek van
Cees Peltenburg, Hans Bos, Arie Ande-
weg, tot 17/2, ma. t/m vrij. 8-17; do. ook
19-21.
Muzenhof, Gordijnsingel 4, acrylverf-
schilderijen Mieke Guldenaar, penseel
tekeningen Henk de Bruyn, t/m 22 febr.,
werkd. 14-22 uur, zaterd. 9-12 uur.
NIEUWVEEN
Veenhoeve, Oude Nieuwveenseweg 84,
schilderijen Fred Hansen, t/m 31/1, dag.
OEGSTGEEST
Kunstcentrum Lange Voort, werken
van Ted Licht, Ingeborg Oderwald, Eve
van Gennip. Bella Hendnksen, Wim
Jonker, tot 8/2, di. t/m vrij. 13.30-17.30;
vry. ook 19-21; za. 12-17.
VOORSCHOTEN
Ambachtshuis, Voorstraat 12, zilver uit
Voorschoten, t/m 31/1, ma. t/m vrij. 12-
21; z
14-17.
WARMOND
Het Oude Raadhuis, Dorpsstraat 36,
aquarellen Willy Stoet, t/m 3/2, di. 19-21;
wo.. do. en zo. 14-16; za. 11-16.
Galerie De Pomp, Dorpsstraat 38, foto
grafische landschapsimpressies Tim
Boyenk en René Reehuis, t/m 30/1, di.
19-21; di. en vrij. 19-21; wo., do. za. en zo.
14-17.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Ziekenhuizen
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconesscnhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage-
lijks van 14.00 uur tot 19 00 uur.
de afdeling intensieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur: Elisabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-
20.30 uur.
Bexoekuren St. Eiisabeth-Ziekcnhuls:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur Klasse afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur. van 14 00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kinderaidehng: dagelijks
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaktng) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14 30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
Wanneer voor ernstige patiënten door-
loüend bezoek wordt toegestaan kan de
hoofdverpleegkundige hiervoor specia
le kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00
Bezoektijden kinderafdelingen
Elke dag 14 15-15.00 uur en 18 30 19 00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
karf er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Academisch ziekenhuis
Tel 269111
/oor alle patiënten behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag. 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18.00-19.00 uur.
Praematurerufdeling dagelgks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur.
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur. 's avonds 18 30-19 30 uur Extra be
zoek voor de hartbewaking 's ochtends
11.00-11.30 uur Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling 's avonds
r ouders 14.30-18.30 v
J HET ZOU WEL
INTERESSANT
ZIJN, DE &OC1 A
LE Ad-CTEK6R0ND
VAN DE YSAVES&
TE KENNEN
TONG ORLY
A Gelukkig zijn er genoeg
vissers in de buurt Ze zulle
-i ons spoedig oppikken.
lr*n long maar ook
scholfilets kunt gr brui
ken Vermeng 3 eetk-
peli citroensap met 2
reUeprU versgehakte
peterselie en versgema
len peper naar smaak
Wryf visfilets er stevig
mee in en laat te 3 uur
staan op een koele
plaata, zodat de ver
scbillende smaken en
geuren er goed in trek
ken Klop een beslagjc
van 150 g gezeefde
bloem, snulje u jl. 1 et-
wil en (geleidelijk I
^ud^lieuii's
28 januari 1983
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Te Aken is een jeugdige hen-
de zakkenrollers van twaalf
jongens en meisjes, van 8 tot 14
jaren oud. in hechtenis geno
men. Het meisje van 14 jaren
was de onderwijzeres in dat
vak. Vier en dertig portemon-
naies bevonden zich tn het bezit
van de jonge dieven.
- Amenkaansche bladen mel
den, dat een klein meisje te
Glendale van de directie van
den Missoun-Pacific-spoorweg
een levenslang vrijbiljet heeft
gekregen tot belooning van ha
re tegenwoordigheid fan geest,
waardoor een groot onheil
voorkomen is. Zij zag nl. twee
treinen op dezelfde rails m te
genovergestelde richting nade
ren en wist door wuiven met
haar schortje de aandacht der
machinisten te trekken. Dezen
stopten en reden tot den wissel
terug, de treinen u-aren anders
onverbiddelijk op elkaar inge-
rend
Uit Treutschtn in Hongarije
wordt bericht, dal een tuuntig-
jarig meisje op een bal den
dood vond wegens het te dicht
rijgen t>an het Jcorsct. Een luw
de geval van dten aard deed
zich voor te Salzburg met een
jong meisje, dat haar eerste bal
bijwoonde en, na een paar toe
ren te hebben gedanst, bewuste
loos uerd. Weinige oogenblik-
ken later gaf zij den geest, ook
hier was het te dicht rijgen de
naaste oorzaak.
Vijftig jaar geleden
-In een rede voor de National
Geographic Society te Washing
ton heeft prof. Auguste Piccard
1884-1962Zwitsers natuur
kundige. vermaard door zijn
onderzoekingen van de strato
sfeer en van de diepzee. Red.)
gezegd, dat binnen enkele jaren
reizigers tn jtratosfeer-vlieg tui
gen den Atlantuchen Oceaan
kunnen oversteken, met even
tvetntg rui co als men nu met
een auto door de stad njdt De
stratosfeer deel van de atmo
sfeer tussen 6 en 18 km boven de
aarde. Red is volgens Piccard
de beste luchtweg voor trans-at-
lantisch verkeer In de strato
sfeer ts het toeer altijd goed en
de vliegtuigen kunnen met een
snelheid van 750 K M per uur
vliegen De tocht zal niet langer
dan 6 uur duren. (Wat nu
werkelijkheid u, u>as destijds
nog een droom, Red.).