c
Lucy ontroert meer dan ooit
voor
Jerney
Schaken
I
*2'
Fim
tü
Tl
T
33*
sa i rr
":3 vï 21
n
2^! BI 5
a srsw
8?
VRIJDAG 31 DECEMBER 1982
Extra
Onder redactie van Jaap Visser
Het moet een jaar of drie ge
leden zijn geweest toen ik
luisterend naar Lucy
Steymel in een Leids eta
blissement even kippe-
vel voelde opkomen. Ze
zong een liedje over een
vluchtige romance met ie
mand van wie ze achteraf
de naam niet eens wist.
Maar dat deed er eigenlijk
niet zo toe. Waar het om
ging was dat ze voor drie
honderd procent in een
song stond en daardoor
ongevraagd emoties over
bracht op een wijze die
helaas spaarzaam is.
Het ongekunstelde van toen
lijkt definitief voorbij nu ze -
na twee eenzame lp's en een
geflopt songfestival-avon
tuur - met eenzelde passie
revanche heeft willen nemen
op het uitblijven van een
doorbraak. Een revanche die
vorige week gestalte kreeg in
het verschijnen van haar der
de lp "Three's a charm", wat
zoveel betekent als driemaal
is scheepsrecht. Een sprong
naar het grote entertainment,
waaraan ze anderhalf jaar
lang hard heeft gewerkt.
Laat ik meteen duidelijk zijn:
de oogst van al die arbeid is
boven verwachting. De onte
genzeggelijke kwaliteit van
"Three's a charm" is niet al
leen een diepte-investering in
het schrale Nederlandse pop-
gebeuren, maar tegelijkertijd
heeft Lucy aangetoond dat
het zeer wel mogelijk is om
een uitermate muzikaal
werkstuk af te leveren in een
jungle van puur op commer
cie ingestelde platenbonzen
en promo-boys.
Wat Lucy van vele anderen on
derscheidt is dat ze een stem
heeft die een instrument op
zichzelf is. Een stem zo rauw
als tartaar. Een stem die bol
staat van ongeschooldheid en
rokershoestjes, maar met een
Het kan verkeren. Na jarenlang
in een wat pretentieus muzi
kaal conceptje te hebben
vastgezeten (met toch duide
lijk de bedoeling om in het
hitgebeuren aanwezig te zijn)
is het ook Earth Fire gelukt
een redelijk consistente
koers uit te zetten. Dat begon
al twee jaar geleden met de lp
"Reality fills fantasy" en een
en ander heeft nu body ge
kregen met de onlangs ver
schenen lp "In a state of
flux".
Even de grote lijn: een ver
draaid aardige plaat waarop
eens te meer duidelijk wordt
dat zangeres Jerney Kaag
man samen met levenspart
ner en bassist Bert Ruiter
thans de grote compositori
sche lijnen aangeven, al moet
gezegd dat ook drummer Ab
Tamboer ("Hide away") en
gitarist Ron Meyjes ("Wish
you were here") ieder een
verdienstelijke bijdrage heb
ben aangeleverd. Met "Twen-
tyfour hours" heeft Gerard
Koerts duidelijk een poging
gewaagd om een kopie van
de bestseller "Weekend" te
bakken, hetgeen in mijn ogen
tot een mager resultaat heeft
geleid.
Maar genoeg daarover. De to
taalindruk van deze lp is dat
Earth Fire overtuigend de
pretenties van voorheen van
zich af heeft geschud, tenein
de te komen tot een goed in
het gehoor liggend product,
dat hier en daar ook nog ver
bluffend origineel is. Voor
beelden daarvan zijn "Stran
ge town" en "I don't know
why", maatwerk voor Jerney
Kaagman wier stem steeds
meer op die van Olivia New
ton-John begint te lijken.
Maar anderzijds is oorspronke
lijkheid niet alom troef. Een
heerlijk dansbaar liedje als
"Love is to give away" lijkt al
te verdacht op een Abba-imi-
tatie. En dat zou nog geen
probleem zijn als de chorus
niet een blauwdruk was van
"Da doo ron ron" (het is nu
eenmaal een van mijn kwade
trekken om bijna-plagiaat op
Earth Fire: leuk concept
te sporen). Maar hoe dan ook:
alles draait tenslotte om luis-
terplezier en dat is op deze
plaat best te beleven. Is het
niet met Jerney, dan toch ze
ker met het fraaie instrumen
tale titelnummer.
WS
granieten omranding die ont
roert zoals ook een Tom
Waits en een Gary Brooker
kunnen ontroeren. Een stem
waar je van houdt of niet; een
tussenweg lijkt te ontbreken.
Blijft over: hoe gebruik je
zo n stem?
Het mag de verdienste van Lei-
denaar Roland de Leeuw
worden genoemd dat hij de
wieg voor Lucy's wederge
boorte heeft klaargezet in de
vorm van een handvol
pasklare composities waar
mee Steymel zich als een vis
in het water moet voelen.
Prachtige ballades, sterk
gearrangeerde up-tempi en
zelfs onvervalste rock roll
het is allemaal in een logi
sche lijn^op deze langspeler
te vinden. Waar de melodie
ons even in de steek laat, is
het arrangement doorgaans
weer ijzersterk ("Hitch-hi
ker"), en omgekeerd.
Al blijft er productietechnisch
nog iets op aan te merken.
Drie dingen. De tekstuitloop
van veel titels is iets te lang,
waardoor het gezegde aan
kracht inboet. Voorts mag de
alom geliefde en door mij ge
hate synthesizer-cultuur niet
uitmonden in elektronisch
geblieb als beslag voor een
prachtballad als "Living in
different worlds" (het mooi
ste nummer van de lp). En
voorts is het een raadsel
waarom een notoire hit als
"Settling down" op voorhand
al gedegradeerd is tot flipside
van de single "I love you's".
Doch met het noemen van nog
één zwakke stee ("You're
breaking my heart, woman")
houdt de kritiek op. Het zeer
noemenswaardige restant
staat voor een emotioneel
muzikaal gebeuren waarmee
Lucy Steymel meer dan ooit
ontroert. Dat schept ver
wachtingen voor een volgen
de lp, die wat mij betreft best
"Number Four" mag heten.
WILLEM SCHRAMA
Horizontaal
1 voorstelling in de slaap, 6 ïn-
reis/verblijfsvergunning. 9 pa
pegaai. 10 Engels bier, 11 stem
ming, 13 werkelijk, 15 rivier
(Spaans), 16 Turks bevelheb
ber, 17 bron, 18 zielig persoon,
20 uiting van genegenheid, 22
paardrijdster, 24 bedwelming.
26 rampspoed, 30 schrijfgerei,
33 begeleiding, 36 godin van de
wraak, 40 water in Utrecht, 41
vrij, 42 smekend verzoek, 43
reeds - spoedig, 44 holte onder
de arm, 45 Japanse parelduik-
ster, 46 roem, 47 gebergte in
Rusland, 48 verdicht verhaal.
Verticaal
1 hoeveelheid, 2 zangspel, 3
land in Noord-Afrika, 4 zangvo
geltje. 5 opslagplaats. 6 tegen
spoed. 7 loopstok, 8 krijgsge
woel, 12 boom. 14 telwoord, 19
gestemd, 21 saus, 23 grote wa
teroppervlakte, 25 klein ver
trek, 27 oog - strik. 28 gewoon,
29 iemand van adel. 30 schil
dersgerei, 31 trommelslager. 32
vrouwelijk dier, 33 muze van
het minnedicht, 34 boom, 35 g
zerhoudendc aarde, 37 eike
schors, 38 oliehoudend gewas,
39 ontvangstkamer
Aan de vooravond van het Ca-
ransa 'Verdienste' toernooi
werd een demonstratiewed
strijd gespeeld tussen een
Italiaans en een Nederlands
bondsteam. Voor de gasten
kwamen ondermeer uit Gior
gio Belladonna, Italiè's meest
gelauwerde topspeler. en de
niet minder bekende De Fal-
co; voor Nederland traden
aan Max Rebattu, Cees Smit,
Kees Tammens en Erik
Kirchhoff. Italië won met
66-49 Een aardig spel uit die
wedstrijd lag als volgt:
AH
CB82
O B 10 9 2
B543
V 1° 3 ig9®,
OA 10 43
O A 6 5 ?oV
V 10 2 *987
♦87542
O 9 7 6
O 8 7
AH6
Zuid gever, OW kwetsbaar. De
Italianen als OW boden 3 SA,
waartegen NZ startten met
O
drie ronden klaveren. West
ging in de praktijk drie down,
maar na dit begin kan hij zgn
contract maken. Het is wel
licht leuk eerst eens uit te
zoeken hoe, oplossing aan
het slot van deze rubriek.
Het volgende spel leverde grote
Italiaanse winst op:
9 5
O V 10 5
O B 10 7 6 5
H65
H 8 6 2 £A87B210
OHB93 X a
O 8 2 4 3
B9 4 *AV7
743
O 64
O A H V 9
10 8 3 2
West gever. OW kwetsbaar. De
Nederlandse OW boden 4 Ha
en maakten slechts 9 slagen.
Eindelijk zijn de partijen van
het wereldkampioenschap
binnengekomen. Uit de nota
ties blijkt dat vooral Harm
Wiersma het zwaar heeft ge
had om tegen de puur verde
digende spelers iets te berei
ken. Ook het gerucht dat Os
car Verpoest opzettelijk van
Van der Wal verloren zou
hebben lijkt uit de lucht ge
grepen, want laten we de
tweestrijd Verpoest-Bas-
tiaannet eens bezien: 1.33-29
17-22 2.39-33 11-17 3.44-39 6-
11 4.50-44 1-6 5.31-26 16-21
6.32-28 19-23 7.28x19 14x23 8.
35-30 10-14 9.30-24 21-27
10.37-31 23-28 11.42-37 5-10
12.40-35 28-32 (aangewezen,
want op 20-25 volgt 44-40 en
zwart is gedwongen tot 11-16
24-20! 15x24 29x20 met zeer
goed spel voor wit omdat zijn
opponent heel weinig speel
bare zetten heeft) 13.37x28
18-23 14.28x19 14x23 15.29x18
20x40 16.45x34 12x23 17 33-29
13-18 18.41-37 8-12 19.47-41 9-
13 20.29-24 3-8 21.34-29? 23-
x34 22.39x30 22-28 23.31x33
13-19 24.24x22 17x50 en zwart
Deze week laatste serie opgaven.
We beginnen weer dicht bij
huis, in Leiden. Onderstaan
de stelling kwam voor in het
Noteboomtoernooi 1981. Wit
is de Amstelvener Haupt-
mann, de zwarte stukken
werden gevoerd door LSG-er
Leendert Pols. Zwart is aan
zet en staat twee pionnen
voor; door de partij rustig uit
te schuiven kan hij op de lan
ge duur zeker winnen. Pols
vond echter een voortzetting
die wit binnen enkele zetten
op fraaie wijze tot opgeven
dwong. Welke?
DIAGRAM 1
Wit: Kgl, Dh5, Tb3. Tdl, pion
nen az, e5, f4, g2, h2.
Zwart: Kg8, Da5, Tc8, Tel,
- -if
ft!
t
BELGIË - De Belgische Regie
der Posterijen is op 20 decem
ber met zes bijzondere zegels
en een velletje gekomen, alle
met toeslag, ter gelegenheid (en
ten bate) van de le Wereldten
toonstelling voor Postgeschie
denis, Postwaardestukken en
Aerofilatelie "Belgica 82". die
van 11 tot en met 19 december
in Brussel is gehouden. Zegels
en velletje hebben als thema
meegekregen "De koerier in de
postgeschiedenis".
Van het begin van 1500 tot het
einde van de achttiende eeuw
werd voor het verzenden van
brieven van het hof en van de
staat een beroep gedaan op de
boden van de prinsen van
Thurn en Tassis, terwijl sinds
de middeleeuwen, eveneens tot
het einde van de 18de eeuw, de
meeste "gewestelijke" brieven
door gemeenteboden werden
besteld. In de meeste gevallen
werd het loon van de bode op
de achterzgde vermeld. De bo
de kreeg dan zijn loon bij het
afgeven van de brief. Dat was
De Italianen boden 4 Sch.
waartegen noord startte met
ruiten. Zuid maakte aas en
heer en speelde harten terug,
voor 10 en aas West trok de
troeven, speelde klaveren
naar de vrouw en incasseerde
Ha H. Hij ging vervolgens
van slag in harten en dat
bracht noord aan slag op een
voor hem vervelend moment.
Hij moet óf de ruiten spelen
in de dubbel renonce óf kla
veren, hetgeen in die kleur
een slag kost. Noord koos
voor het laatste en west
maakte zgn contract.
In het eerste spel moet west
eerst de hartens incasseren,
m de 4e ronde moet noord
vervolgens een kaart afgooi
en die hg eigenlijk niet kan
missen. Het doet er niet toe
welke kleur hij bijspeelt, het
kost altgd een slag In de
praktgk begon west met rui
ten (er zgn niet voldoende en
trees om beide kleuren te
proberen) en sneed vervol
gens in de derde hartenronde
op Ha B, met als resultaat
drie down. Aan de andere ta
fel speelde west 2 SA dat pre
cies werd gemaakt
de arme Verpoest nog sneller
klaar Autar-Verpoest 132-
28 19-23 2.28x19 14x23 3.37-32
10-14 4 41-37 14-19 5 46-41 5
10 6.35-30 20-25 7 40-35"' (het
gevolg van de training van
Sijbrands of het afkijken van
de in de voorgaande ronden
gespeelde partijen 7... 17-22
8.32-28 23x32 9.37x17 11x22
10.30-24 19x30 11.35x24 6-
11?? 12.24-19 en Verpoest gaf
er de brui aan.
Vreemd genoeg hield de Belg
wel stand in de negende ron
de tegen wereldkampioen
Wiersma (nu ex-wereldkam-
pioen) en ook Clerc wist niet
voldoende voordeel te berei
ken voor de winst, maar een
"zeeslang" bracht uitkomst
en vermoeidheid overmande
Oscar met een pijnlijk verlies
in een drie om twee als ge
volg.
Toen brak de twaalfde ronde
aan en Jannes was de tegen-
pionnen a7, b7, e6 en f7, g7,
h6.
Dat is ook in vroeger tgden ste
vig "geschwindeld" werd be
wijst de volgende opgave.
Deze is afkomstig uit het
toernooi van New York 1923.
De witspeler is de toenmalige
grootmeester Frank Mars
hall. die tegen de relatief
zwakke MacClure een toren
geofferd had in de hoop met
zijn h-pion te promoveren.
Dat viel bij nader inzien te
gen. Toch hoeft wit aan zet de
partij niet te verliezen. Waar
om niet?
stander met zwart: 1.32-28 18-
22 2.37-32 12-18 3 41-37 7-12
4 46-41 1-7 5 34 29 19 23 6 28-
xl9 14x34 7 40x29 13-19 (om
de bekende varianten na 10-
14 35-30 etc te vermgden)
832-28 8-13 9 37-32 10-14
10 41-37 5-10 11 44-40 2-8
12 50-44 19-23 (aangewezen)
13.28x19 14x34 14.40x29* 13-
19 15.31-26 9-13 16.37-31 3-9
17.32-27 19-24 (wit dreigde
het veld 24 later te bezetten)
18.38-32 10-14 19 43-38? en
Van der Wal voltrok het von
nis met 19...22-28 20.32x23 20-
25 21 29x20 18x29 22 33x24
17-21 en Verpoest liet zich de
rest niet meer bewijzen
a o a 3
S Q 3 O
a Q
33 0 1 <3 <3
n s fti
door
Dirk Sikkel
DIAGRAM 2
Wit: Ka6, TfB. pionnen b4. c6,
h7.
Zwart: Ka8, Te7, Th5. pionnen
b6, c7, (7.
Tenslotte een fancy-problcem
van dr Karl Fabel. Wit speelt
en geeft geen mat in één zet!
DIAGRAM 3
Wit: Kg8, Tg6, Th8, La8, Lh7,
Pdl. Pfl, pionnen b2, c4. e2.
e3, g4, h2.
Zwart: Ke4, Tb7, Kc5. Pc8,
Pe8, pionnen b3. e5, g5. h3
Oplossingen. Opgeve 1: 1 Dd2
2. Tbl T8c2 3. Dg4 h5! en wit
geeft op. Opgaven 2: 1 Th6 2
H8DTh8. 3. b5 en remise,
want als zwart het pat opheft
door 3... Td7 4. Cd7. c6 5 bc6
verliest hij nog Opgave 3 1
Tc6-f en zwart kan Th7 spe
len.
-
I -
asa
a m s h
:1 i
iti -.2
m .BoiQa
eigenlgk een zekere garantie
dat de brief ook werd bezorgd
Elke gemeentebode had aan de
voorgevel van zijn woning een
brievenbus, waarop de namen
stonden vermeld van de plaat
sen die hij aandeed. Deze bee-
digde boden reisden te paard
Voor het afleveren van privé-
bneven werd in de middeleeu
wen ook een beroep gedaan op
de boden van de kloosterorden,
op reizende studenten en pel
grims.
In de eerste jaren van de Belgi
sche onafhankelgkheid werd
een landelgke postdienst opge
richt. Er werd toen een groot
aantal postboden aangewor
ven, dat bg het uitoefenen van
het ambt een uniform moest
dragen
Zoals opgemerkt staan de Bel
gica-zegels in het teken van
"De koener in de postgeschie
denis". Op de zegels 7 f. 2 f
een boodschapper, die een
brief brengt aan het leger van
de koning; 7,50 f.-f 2,50 feen
boodschapper van Baal. 10 f -f
3 f., een boodschapper van
Neurenberg. 17 f.-f 7 f.. een kei
zerlgke renbode uit 1750, 20 f.-f
9 feen keizerlgke renbode uit
1800 en 25 f. -f 10 feen Belgi
sche brievenbesteller uit 1886
Op het velletje staat een post
koets waarvoor vgf paarden.
De zegel in het velletje in de
waarde van 50 f. -f 25 f. toont
het voorste deel van de koets
met twee paarden Zowel ze
gels als velletje zgn aan de lo
ketten te koop tot en met 28 fc-
bruari.
Opgemerkt zij, dat de zegel ter
gelegenheid van de "dag van de
postzegel", die op 24 mei ver
scheen ook al in het teken
stond van Belgica 82. Die zegel,
in de waarde van 10 frank,
toonde een bode van de Pargse
"Kleine post" uit de zeventien
de eeuw