Armoede rukt op C y Reportage Rectificatie geëist van artikel Boudewijn Büch ,Je verkoopt je bloed om te kunnen eten..." Leidse hoogleraar spant geding aan De kunstjes vanjaeobse en VanEs VRIJDAG 31 DECEMBER 1982 Vroeger werden arbeiders ontsla gen, of de straat opgegooid, maar tegenwoordig gaat dat allemaal veel humaner: het gaat nu buiten de mensen zelf om, er gaan nu al leen nog maar arbeidsplaatsen verloren. Als je vroeger las dat er honderd mensen van een textiel fabriek ontslagen waren, dan zag je ze voor je geestesoog alle honderd, met gebogen hoofd of gebdlde vuist, de fabriekspoort uitstoffen. Moe en machteloos. Het lege broodtrommeltje in de hand. Even keken ze alle honderd nog een keer om, naar de rokende fabrieksschoorstenen, daarna liepen ze naar huis, niet goed we tend hoe zij het moeder de vrouw moesten vertellen. Die kwelling blijft ons geestesoog tegenwoordig, dank zij de mo derne aanpak, bespaard. We le zen nu dat er in een textielfa briek honderd arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan, en die zie je niet de fabriekspoort uitstoffen, en nog één keer omkijken. Je denkt nu zoiets als: er zijn op die fabriek duizend arbeidsplaat sen, daarvan gaan er honderd verloren, blijven er dus negen honderd over, krijgen de anderen wat meer ruimte, wat meer arm slag. Staan ze tenminste niet meer zo hudje-mudje bij die weef getouwen, en die dingen draaien toch wel door, want over verloren gegane weefgetouwen wordt niet gesproken! Dat geeft hoop. Bovendien is niet elke verloren arbeidsplaats ook een werkloze arbeider. Er gaat er een dood, zijn arbeidsplaats wordt niet door een ander inge nomen. Er gaat er een met pen sioen, ook zijn arbeidsplaats blijft verder onbezet. Er verhuist er een naar een andere stad, zijn arbeidsplaats blijft leeg. Er is bijna sprake van een sluipende verwerklozing, want degene die vroeger de plaats zou hebben in genomen van die gestorvene, ge pensioneerde of verhuisde komt er nu niet aan te pas. Voor hem geen arbeidsplaats. Hij heeft misschien nog nooit gewerkt, komt pas van school, kun je zo ie mand al werkloos noemen In elk geval is hij niet ontslagen, dat scheelt. Daarom klinkt „arbeids plaats verloren" ook zoveel hu maner dan „arbeider ontslagen". Bovendien denken we allemaal: we gaan nu door een dal, maar straks trekt de economie weer aan en kunnen we al die warm gehouden arbeidsplaatsen weer gewoon bezetten. Niks aan de hand. Alleen vraag ik me altijd af hoe het straks moet met al die fabrieken die nu gesloten wor den. Dan staan niet alleen dui zend arbeiders op straat, en op de wachtlijst, maar een heel com plex staat leeg, wordt verwaar loosd, machines roesten of wor den voor een habbekrats ver kocht. Hoe start je zoiets op, als de economie weer is aangetrok ken, en er niets meer is? Die ar beiders zijn niet verroest, ze zijn een beetje ouder en verbitterder geworden, maar ze kunnen van de ene dag op de andere weer aan de slag als het moet. Maar de fabriek is dan allang in verval. Of leeggehaald. Moet er niet een regeringsonderhoudsdivisie ge sticht worden, annex bewakings dienst, die al die gesloten fabrie ken, werven en complexen bewa ken en onderhouden? Inkomensplaatje is ook zo'n begrip 1982. Het is een woord dat in stinctief afkeer opwekt, maar daar moet je, vind ik, heel voor zichtig mee zijn. De taal is een zee die eeuwig in beweging is, en geen zwembadwater waarvan je de temperatuur en het chloorge- halte steeds op hetzelfde peil kunt houden. Als zo'n woord praktisch bruikbaar blijkt te zijn, zal het toch door de onneembaarste damwand heen sijpelen. Ik heb een van de politieke experts van de GPD gevraagd het woord „in komensplaatje" te omschrijven. Ik mocht kiezen tussen „de ont wikkeling van de inkomens" en „de verdeling van de lasten van de inkomens". Het inkomens plaatje voor 1983 is dus de ont wikkeling van de inkomens zoals die voor 1983 verwacht kunnen worden. Louis Burgers (de poli tieke expert) schattè dat het woord tijdens een parlementair debat zo'n twee jaar geleden „ge munt" is, maar door wie wist hij niet. Feit is, dat het „plaatje" sindsdien een hoge vlucht geno men heeft, ook in andere verbin dingen dan met „inkomen". „Er wordt steeds meer geplaat", zei Louis Burgers. Ikzelf begin steeds meer een haat-lief de-verhouding tot het woord „inkomensplaatje" te ontwikkelen. Het staat me enerzijds tegen, omdat het zo wei nig exact is (wat is nu eigenlijk inkomenplaatje?), maar ander zijds trekt het mij aan, omdat het in één woord een complex begrip aangeeft. Als er gezegd wordt dat het inkomensplaatje voor 1983 nog ingevuld moet worden, dan zie ik een gecompliceerde teke ning voor me, waarop alle bewe gingen in de financiële sfeer die het inkomen van de mensen be palen (de rentestand, de schul denlast, het begrotingstekort, de bezuinigingen, de verhouding tussen im- en export, de werkloos heid, de sociale lasten, noem maar op) in zwarte lijnen op wit papier staan aangegeven, die nog stuk voor stuk met kleurpot loden moeten worden ingevuld voordat het uiteindelijke „inko mensplaatje" zichtbaar wordt. Wedden dat dat woord nog een lang en vruchtbaar leven tege moet gaat? Varia WASHINGTON - Min of meer per traditie staan de Amerikaanse media in deze dagen tussen Kerstmis en Nieuwjaar bol van verhalen over de manier waarop de minderbedeelden in de samenleving via liefda digheid een vleugje welbehagen wordt toe geschoven. Het toene mend verval van werk loze en verarmde Ame rikaanse burgers, die al hun illusies plotseling zien vervliegen, valt evenwel niet meer met een aalmoes te com penseren. In het souterrain van de Ver enigde Staten leven de niet eens nauwkeurig te tellen miljoenen die in de crisis overbodig verklaard en van waardigheid ontdaan zijn. Zonder bescherming van een behoorlijk sociaal beleid zijn ze op drift geraakt. De VS hebben van de verschil len tussen arm en rijk altijd kunstmest gemaakt voor illu sies. Daarvan staat weinig meer overeind nu een nieuw, armlastig proletariaat, voor lopig weliswaar nog in be hoorlijke kleding, zich bij su permarkten over vuilniscon tainers buigt op zoek naar eten. In de parken slapen mensen in kartonnen dozen. De opvangcentra in de grote steden lopen over. Voor de laatkomers is ér soms alleen maar een stoel. Voor degenen die daarna nog komen, is geen onderdak. Die zoeken maar een plaats op de roos ters van goed verwarmde overheidsgebouwen en kan toren. Als het koud is, zitten zij daar: duistere schimmen in een wolk van stoom, bewe gingloos. Twaalf miljoen werklozen, ste den waar een vijfde van de ar beidende bevolking niet werkt en de plaatselijke over heid de helft van zijn belas tinginkomen heeft verspeeld, terwijl de nationale overheid zijn sociale bemoeienis steeds verder reduceert. En geen vooruitzicht op verbete ring, omdat maar al te vaak de plaatselijke economie ge heel berustte op één tak van bedrijvigheid. Daar brengt deze samenleving zijn nieuwe ontheemden voort. De gezinnen die hun hele hebben en houden heb ben verkocht, geen uitkerin gen meer krijgen en het la afstropen op zoek naar em plooi, dat er niet meer is. Voor naar schatting twintig procent van de huidige werk lozen moet het komen tot herscholing, als zij nog ooit aan de slag willen komen. Een jonge moeder opent "de deur van haar woning", een plastic tent in een park in Houston. Vele Amerikanen leven van minder dan een bestaansminimum, slapen in parken en bossen, in de open lucht of onder kartonnen afdakjes. Een welvaartsstaat in 1982 In Amerika, zo verzekeren vooraanstaande deskundigen op het gebied van de voe dingsleer, wordt anno 1982 honger geleden. In dat zelfde Amerika wordt per jaar een vijfde van de totale voedsel- produktie weggesmeten, ge noeg om vijftig miljoen men sen te eten te geven. Per hoofd van de bevolking ver dwijnt per week zo'n tien kilo voedsel naar de afvalbakken. Uitstekend bruikbaar voed sel, verzekert een man als Mitch Schneider, die aan het hoofd staat van het Comité voor Creatieve Geweldloos heid, dat zich in Washington DC al tien jaar om de daklo zen bekommert. Schneider is gemakkelijk te vinden deze dagen, want hij verblijft in een kartonnen doos op de stoep voor het stadhuis, om de herinnering levend te houden aan het overlijden van vier daklozen kort geleden. Terzelfder tijd buigt een rechter zich over de vraag of demonstranten tij dens deze actie in slaap mo gen vallen. Want om de aan dacht van voorbijgangers te trekken voor het lot van de thuislozen, zijn in het Laf ayette Park tegenover het Witte Huis tentjes neergezet. Maar een slaapvergunning wordt geweigerd. Deze pro test-nederzetting heet 'Rea gan ville'. De 'Washington Post' schreef rond de kerstdagen in een hoofdartikelenserie: „Nie mand weet hoeveel ontheem den er zijn - je kunt afhanke lijk van degene die je erom vraagt, schattingen krijgen van een half miljoen tot twee miljoen - maar er valt niet over te twisten dat hun aantal groeit En er behoort niet te worden getwist over het feit dat deze rijke samenleving als belangrijkste plicht heeft deze mensen te redden van een lot dat in Amerika onaan vaardbaar is. Dit is geen land waar gezinnen onder brug gen kunnen leven of in kar tonnen steden, terwijl de rest van ons kalkoen zit te eten". Dit Amerika begint de angst om het hart te slaan, nu niet langer alleen de verslaafden en dronkaards, die door wel ke tragische omstandigheden dan ook zelfs in tijden van welvaart niet te helpen wa ren, het bezinksel van het systeem vormen. Hoewel, ook hun aantal groeit Naar schatting een kwart komt uit inrichtingen voor geestelijk gestoorden - verlost op grond van humane overwegingen uit een levenslang en node loos isolement, maar uitein delijk de allereerste en meest weerloze slachtoffers van de recessie. Zij kunnen niet te rug (want de instituten zijn om financiële redenen vaak gesloten) en niet vooruit. Door supermarkten in de VS worden nog steeds gedeukte blikken, gekreukelde plastic melkflessen, ietwat verfrom meld doch goed verpakt fa- brieksbrood, beschadigd fruit en niet meer zo fraai ogende groenten wegge gooid, omdat de klanten de produkten toch laten staan. Sommige van de Trashers' (trash is vuilnis), zoals Mitch Schneider, halen per maand ter waarde van 800 tot 1000 dollar aan voedsel uit de af valbakken. In Califomiê wordt op sommige plaatsen het weg te werpen produkt nu eerst onbruikbaar ge maakt, want de supermark ten weten dat de oogst aan 'afval' afbreuk doet aan de verkoDen. Een vertegenwoordigster van zo'n grootwinkelbedrijf ver klaarde dat het levensgevaar lijk is om bedorven voedsel uit de containers te halen, dat daar ratten zitten en er al kin deren in zijn omgekomen. Maar Schneider houdt staan de, dat hij met dit voedsel in tien jaar twee miljoen maal tijden heeft kunnen uitdelen, zonder dat er ooit iemand ziek van is geworden. De su permarkten bekommeren zich vooral om het feit dat zij aansprakelijk zijn voor onge vallen met vuilnisbakken op hun terrein. Lane Kirkland, president van de machtige, overkoepelende vakbond AFL-CIO, zei dins dag, dat Amenka zich geen verder „onvruchtbaar en des tructief achternalopen kan veroorloven van het dogma dat de sociale en economi sche betrekkingen in de Amerikaanse samenleving uitsluitend worden bepaald door het vrije-marktsysteem, en dat er een taak voor de re gering ligt in het handhaven van een democratische socia le orde of in het beperken van de macht van geconcentreer de rijkdom". Het is zo ongeveer een jaar ge leden. dat president Reagan hooghartig verklaarde dat de genen die met tevreden wa ren met de grote werkloos heid in hun woonplaatsen, dan maar 'met hun voeten moesten stemmen'; op pad moesten gaan naar elders Dat hebben ze gedaan en zij zwerven nog steeds, terwyl Reagan in Californié met zijn miijonairsvriendjes zich op maakt voor een feestelijk Oud en Nieuw. De nog over levende middenklasse van Amerika maakt zich zorgen over de treunge en slordige aanblik van hongenge zwer vers, die eerlang een nieuw lompenproletanaat zullen vormen van onthutsende proporties. Sommigen uiten dat in liefdadigheid, anderen, zoals een gemeenteraadslid in Fort Lauderdale (Florida) stelde voor het stadsbeeld te reinigen door de afvalbakken met petroleum te besproeien. Het voorstel werd afgewezen. Maar de mis op kerstavond in de St. Augustynskathedraal van Tucson in Arizona werd afgelast, omdat er zoveel ont heemden in die buurt rond hangen. En zo kan men ze dan rndery zien staan: by de soepkeu- kens, bij een uitdeling van surplus-kaas, bij de tafels waar een schamel feestmaal door vrijwilligers wordt be reid. Trots en onwennig ge noeg nog om zich te schamen voor hun aanwezigheid, on derwijl de prijs betalend voor het beleid waarmee hun pre sident de wereld economisch weer overeind denkt te hel pen, zonder de bewapening uit het oog te verliezen. Heel wat van Reagans verarm de onderdanen hebben ont dekt dat zij althans aan een beetje geld kunnen komen door hun bloed te verkopen aan transfusie-diensten. Van wege overweldigend aanbod werd in Denver de pnjs van acht naar zeven dollar ver laagd, maar in Tucson wordt nog tien dollar betaald. Over een vicieuze cirkel gespro ken: je verkoopt je bloed om te kunnen eten, waardoor je aansterkt zodat je je bloed weer kunt verkopen om te kunnen eten. schouwburgdirec teur Hans van Dam die de kaartjes voor het wintercircus overhandigd. AMSTERDAM/LEIDEN - "Als het niet meer gaat. zetten we een slaapcocktail voor je klaar". On der deze kop schreef de voorma lig Leids ingezetene en schrijver Boudewijn Büch op 27 novem ber 1982 in het PS, de zaterdagse bijlage van het Parool, een co lumn over zelfmoord, waarin hij onder meer de visie van de Leid se hoogleraar in de psychologie, prof. R.F. Diekstra, op de hak Gisteren eiste Diekstra in een kort geding tegen het Parool en hoofdredacteur Wouter Gortzak bij de president van de Amster damse rechtbank, mr. W. Borger- hoff-Mulder rectificatie van ge noemd artikel. LEIDEN - Welgeteld twee poezen kwamen gister middag opdagen om deel te nemen aan de 'poezen- dressuurwedstrijd' in de Leidse Schouwburg. En van die twee durfals was er eentje nog toevallig'ko- men aanlopen ook. De ander, Jacobs geheten en in gezelschap van wel twee vrouwtjes, was de eerst aangewezene om zijn kunstjes te vertonen aan de driekoppige jury. Aan Marianne van der Ham, Jan van der Heijden en Hans van Dam de zware taak het 'opzitten' van Jacobs te beoordelen. Een aantal vrij- kaartjes voor het wintercircus, in januari volgend jaar, stond op het spel. Met een slagerszak vol vlees moest Jacobs ertoe wor den aangezet op de achterpoten te gaan zitten, de voorpoten reikhalzend naar het lekkers uitgestrekt. 'Hop, toe Jacobs, hóp nou': na veel gesmeek ver waardigde Jacobs zich - na een arrogante blik in de zaal te hebben geworpen uiteindelijk het kunstje uit te voeren. De aanlooppoes, door de jury al snel in Van Es gedoopt (om het vermaarde tv-duo Jacobse en Van Es te vervolmaken), bleek eerder bereid het hoogstandje van acrobatiek uit te halen. Uiteraard tot grote hilariteit van het ongeveer dertigkoppige publiek. Datzelfde publiek had de eigen katten gistermiddag maar thuis gelaten, "want in die schouwburg zou den ze toch maar zenuwachtig worden". En dat heeft het geweten ook. Bij gebrek aan deelnemende poezen moesten de toeschouwers maar eens laten horen welke avonturen ze met poezen hadden be leefd. vond de jury. Ze waren tenslotte niet voor dat ene kunstje helemaal naar de schouwburg geko men. En zo kon het gebeuren dat schouwburgdirec teur en organisator Hans van Dam uiteindelijk zelf het podium beklom en de bezoekers dirigeerde: 'Poesje Mauw, kom eens gauw....' Met name van de passage Buch stelt: "Zo is er een Leids hoogleraar René Diekstra (psy choloog) die - grof gezegd - geen hulpverlening meer geeft, maar zelfmoordadviezen. Dat is ge meen, dat is oneerlijk, dat is on juist. Er is geen dokter die kan ker voorschrijft en zo mag er ook geen psychiater of psycholoog zijn die zelfmoord aanbeveelt" Mr. P W Renkema die namens Diekstra optrad, herhaalde Büch's woorden: "Gemeen, on- ecrlijk, onjuist", maar dan als kwalificatie voor diens eigen ar tikel. "De uitingen daarin zyn be ledigend en schadelijk voor mijn cliënt die nationaal en internatio naal grote reputaUe geniet en het tast zijn goede naam en eer aan", aldus Renkema, volgens wie de behandelingsmethoden van Diekstra juist hoofdzakelijk ge richt zyn op voorkoming van suï cide (zelfmoord). Ter illustratie van de grote deskun digheid van de Leidse hoogle raar benadrukte Renkema de tal- ryke functies die Diekstra op dit gebied bekleedt, onder meer als voorzitter van de commissie 'Be leid ten aanzien van suicide in de gezondheidszorg', en de tiental len publicaties over dit onder werp die hy op zyn naam heeft staan. Daarnaast heeft Diekstra een om vangrijke praktyk als psychothe rapeut die speciaal op suïcidale en depressieve patiënten is ge richt. "Nimmer geeft cliënt ad vies iemand aan te zetten tot zelf moord Er is zelfs sprake van een uitgebalanceerde hulpverlening. In dit verband vermeld ik dat nog nooit een suïcidale patiënt tijdens of kort na de behandeling zelfmoord heeft gepleegd of zelfs maar n j daart. <j h- fl gedaan", aldus Renkema. Namens de hoofdredacteur van het Parool. Wouter Gortzak en au teur Boudewijn Büch, die zich als party in het geding had ge voegd. betoogde mr W E van Manen dat van belediging geen sprake was en dat Diekstra wel degelyk gezien kan worden als "de grote pleitbezorger van hulp by zelfdoding". In een interview in de Haagse Post van 5 september 1981, stelde de Leidse hoogleraar "Ik voorzie dat in de toekomst afspraken zul len worden moeten gemaakt over de duur van het leven Er zal dan ook niet veel plaats zijn voor individuele ruimte noch voor in dividuele wensen zodat sommi gen zelf ook eerder het besluit zullen nemen suicide te plegen" Mr Van Manen stelde tot slot dat columnist Buch de vnjhcid moet hebben om "een detail uit te ver groten en de werkelykheid te overdryven", omdat anders de vryheid van meningsuiting in het geding komt. De raadsman van het Parool kwam dan ook tot de conclusie de recti ficatie af te wijzen temeer omdat Diekstra heeft geweigerd mid dels een interview in Het Parool zyn zienswyze nader uiteen te zetten. Uitspraak 13 januari. Sol C. Stegel, voormalig hoofd produktie van Metro-Goldwyn- Mayer in Hollywood en producer van films als "High Society", "Gentlemen prefer blondes", en "Three coins in the foutain" is op 79 jange leeftyd aan de gevolgen van een hartaanval overleden Sicgcl laat een vrouw en dne zoons. Andy, Norman en Rick, die allen voor film of televisie werken, achter.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 15