c "ik acteer dat omroepen gewoon Slappe lach om de (Cine)visie van vier filmcritici TV-rubriek TELEVISIE RADIO Hans van der Togt, de 'glamourboy' van de AVRO 95 VRIJDAG 24 DECEMBER 1982 Radio tv Ik ga goedgehumeurd door het leven, ik amuseer mij ook re gelmatig met films en televisie programma's, ik kijk glimla chend toe, ik grinnik zo nu en dan, het gebeurt zelfs wel eens dat ik in de lach schiet, maar dat echte onbedaarlijke la chen, dat niet meer bij kunnen komen van het lachen, die ou derwetse hiklach die ik mij nog wel van mijn hbs-tijd her inner, - dat soort lachen, is toch wel zeldzamer geworden. Niet in het algemeen, niet bij ande re mensen (ik zie het ze nog re gelmatig doen, als de camera even van André van Duin af dwaalt naar de zaal), maar bij mij persoonlijk. Niet dat ik ver zuurd ben, beware nee, ik amu seer me nog altijd kostelijk, maar de schok van het onver wachte raakt er op den duur wat uit, je ziet het allemaal wat vaker aankomen, en voor de hiklach, de slappe lach, is het toch nodig datje op een onver wacht moment, maar wel na een zeer vakkundige voorbe reiding, bij je lurven wordt ge pakt. Lees voor lurven: lach spieren. Dit zijnde zoals het is, kan ik u, bij de afsluiting van dit jaar, toch nog het verheugende nieuws melden dat een televi sieprogramma mij aan het hui len van het lachen heeft ge maakt. Die echte, vooroorlogse slappe lach. Je bent er even overheen, dan denk je er weer even aan, en het begint op nieuw. Wat heb ik gelachen! Maar het zat dan ook volmaakt in elkaar. Rond Cees van Ede, de presentator van Cinevisie (die verder een ondergeschikte rol speelt in deze grote gebeur tenis) hadden zich vier voor aanstaande filmcritici ge schaard. Twee van hen: Peter van Bueren van de Volkskrant en Pieter van Lierop van het Utrechts Nieuwsblad, gebruik ik al jaren als mijn betrouw baarste richtsnoer bij bio scoopbezoek. Dat was dus mooi meegenomen. De andere twee waren Hans Beerekamp van NRC-Handelsblad (ook niet slecht) en Henk ten Berge van De Telegraaf. Om de beurt mochten zij hun mooiste film van het jaar noe men, aanstippen en verdedi gen, en daarvan een fragment tonen. Hans Beerekamp mocht beginnen met een stuk uit 'Tre Fratelli' van Rosi. Dat hadden mijn vrouw en ik een mooie film gevonden, maar ook weer niet zo overdreven mooi als sommige critici, - want het kenmerk van een goed televi sieprogramma is, dat je méé zit te kijken, méé zit te redeneren en voor wie enigszins cinefiel is bood deze Cinevisie daar voor een goede gelegenheid. Hans Beerekamp zag in de af scheidsscène van de oude man en zijn (al overleden) vrouw de sterfscène verbeeld, en merkte tot zijn verbijstering dat de an deren dat daar nooit zo in ge zien hadden. De eerste steen voor de latere slappe lach was al gelegd... Daarna kwam Henk ten Berge met 'Les Uns et les Autres' van Lelouch. Een typische Tele- door Nico Scheepmaker graaf-keus, dacht ik meteen, het was ook zo'n film waar je drie uur behaaglijk naar zat te kijken, om op straat alleen nog maar te weten dat Maurice Ra- vel er speciaal de muziek voor geschreven had. Het had iets ontwapenends, dat Ten Berge die film in dat programma en dat gezelschap als zijn mooiste herinnering van 1982 opbiecht te, maar Peter van Bueren trok zich daar niets van aan en brak de film tot de keldergewelven toe af, glad, vals, sentimenteel, vervelend, noem maar op. ter wijl Ten Berge het net had op gedragen als zijn mooiste en liefste speelgoed. Heel in de verte kon je mijn slappe lach al voelen aankomen... Daarna mocht Pieter van Lierop, hij koos 'Nuit de Varennes' van Ettore Scola, prachtige rol van Marcello Mastroianni, daar niet van, maar toen ik er tien minuten naar zat te kijken, in dertijd, heb ik nog gedacht: als dit een Nederlandse film was, zou ik er met zeer opgetrokken wenkbrauwen naar zitten kij ken. Ik was het dan ook van harte eens met Peter van Bue ren, die het maar een aanstelle rig verkleedpartijtje vond, en zich ontzettend had zitten ver velen bij die film. en hoewel ik dat toen nog niet wist, stond de slappe lach op dat moment al puntgaaf in de stijgers om ont huld te worden. Als laatste mocht Peter van Bue ren dan zelf. Hij koos 'Querel- le', de laatste film van Fassbin- der. Jammer, de enige film van de vier die wij nog niet gezien hadden. Peter legde uit, hoe zeer die film hem had aange grepen, over wat zich allemaal achter het beeld afspeelde, en de anderen reageerden daar heel zuinig op, vonden al zijn bezwaren tegen 'Nuit de Va rennes' en 'Les Uns et les Au tres' in feite precies zo opgaan voor 'Querelle'. we kregen een fragment te zien, mooi frag ment, daar niet van. Peter van Bueren ging nu uitleggen hoe schitterend de film in elkaar zat, het begin, en het slot, hij bleek er net zoveel in gezien te hebben als Beerekamp in "Tre Fratelli', de drie broers, alleen ging het nu om twéé broers. Maar was die ene broer nu ei genlek wel de broer, of was het een afsplitsing van de hoofdfi guur. en toen ving de camera even het hoofd op van Pieter van Lierop. die aan een begin nende slappe lach bezig was. Opeens flitste het door my heen waarom: 'het is NIET myn broerrr!' - de beroemde Claus van Willy Walden! Dit, in samenspel met de allengs op gevoerd onenigheden en met de eerbiedwaardigheid en ho ge kunstwaarde van de aange voerde films, werkte zo explo sief op myn lachspieren, dat ik de resterende minuten van het programma alleen nog maar hiklachend, huilend en naar adem happend heb kunnen uitzitten. 'Het is NIET myn broerrr!', dacht ik dan weer even. en hup!, daar ging ik weer! Ik heb er nog uren last van gehad, maar vandaag gaat het wel weer een beetje. Een volmaakt programma, vol maakt van opbouw, toege voerd naar een schitterende climax, het tv-programma van 1982! HILVERSUM (GPD) - In het halfduister van de uitgestorven NOS-catacomben maakt tv-omroe- per Hans van der Togt z'n wekelijkse gang naar het herentoilet bij studio 2. Daar werkt hij ooghaartjes en wenkbrauwen bij en bepoedert zijn gelaat, dat door enkele uren eerder aange bracht snelbruin, reeds een zomerse tint heeft aangenomen. Weer terug in de studio neemt hij z'n tekst nog een keer door, probeert z'n stropdas in een nog mooiere positie te krijgen en trekt nerveus aan z'n zoveelste sigaretje. Een zaterdagavond in december. Het avondje AVRO staat op het punt van beginnen. Een dag eerder begint het gesprek in een Amsterdams etablisse ment met een nog altijd veel ge hoorde stelling. Die lui bij de tv? Ach, dat zijn één voor één ijdel tuiten die zo nodig met hun kop op het scherm moeten. Die nogal negatieve benadering moet Hans van der Togt bekend in de oren klinken. „Ja, dat wordt natuurlijk door veel mensen gezegd. Maar ik moest absoluut niet zo nodig. Ik ben er heel toevallig ingerold, nadat ik een test had ondergaan voor de opvolging van Ruud ter Weijden in het programma Sportpanora- door Dick Versteeg ma. Daar had ik met nog drie honderd anderen op gereageerd. Tot mijn grote verbijstering kwam ik steeds verder in die sol licitatieprocedure. Uiteindelijk bleef ik alleen over met Jack van der Voorn. Hij kreeg die baan toen in verband met zijn journa listieke ervaring. Maar ze vroe gen mij onmiddellijk of ik voor de AVRO wilde gaan omroepen. En ik dacht zoiets van, ach, waar om ook eigenlijk niet en zo is het balletje gaan rollen. Maar ik ge loof niet datje per se een ijdeltuit moet zijn om bij die tv te willen. Ik weet natuurlijk wel dat het achter je rug gezegd wordt, maar ik heb niet de ervaring dat men- Voor de radio- en televisie programma's van eerste en tweede kerstdag zie de kerstbijlage. sen het mij recht in mijn gezicht zeggen. Trouwens, ik vind het veel belangrijker hoe de mensen in je directe omgeving reageren. En die zijn trots en vinden het allemaal enig". „Het omroepen ligt mij gewoon erg goed. Het betaalt helemaal niet zo best, maar door dat omroepen vraagt men mij wel veel voor an dere dingen, zoals het presente ren van modeshows, gala-avond en, feesten van grote bedrijven. En die dingen betalen wèl goed. Ik heb dus op een vrij gemakke lijke manier een heel aardig le ventje". - Aan welke eisen moet een tv-om- roeper voldoen? „Je moet, geloof ik, om te begin nen toch wel een soort talent hebben om het te kunnen. Je moet je zenuwen in bedwang hebben, want daar hebben we al lemaal last van. Nog steeds. Ver der vindt een omroep het voor komen heel belangrijk. Men wil een leuk plaatje hebben. Ook is het volgens mij absoluut noodza kelijk dat je over acteertalent be schikt. Ik roep altijd tegen ieder een: ik acteer dat omroepen ge woon. Ik ben niet echt die keuri ge, rechtse jongen in dat mooie pakkie. Dat image heb ik wel heel erg. Belangrijk is verder dat je over een goede uitspraak van het Nederlands beschikt. Je ta len hoef je niet voeiend te spre ken, maar toch wel redelijk in verband met het uitspreken van namen van buitenlandse film sterren en series". - Hoe lang kun je ermee doorgaan „Nou, zoals je ziet, bij de VARA heel lang. En bij de AVRO, ja, er komen wel eens totaal nieuwe mensen bij zo'n omroep binnen. Zoals nu die Aletta de Nes. Dat is dan een nieuwe ontdekking, de grote nieuwe Mies Bouwman. En dan denk ik, verdomme, dat kan ik ook". - Je voelt het als concurrentie? „Nou nee, ik vind het alleen maar belachelijk dat er zo vreselijk naar een nieuw, jong talent wordt gezocht. Ik loop al zeven jaar rond bij de AVRO en als ik Aletta de Nes dan het platengala zie presenteren, denk ik: laat my dat nou eens een keertje doen, want ik kan het ook". - Het lijkt een eenzaam vak, dat omroepen. „Ja, ontzettend eenzaam. Steeds in je eentje in zo'n grote, lege stu dio. Tussen de aankondigingen door zit ik de laatste tijd te werken aan m'n radioprogram ma Muzikaal Onthaal. Als ik daarmee klaar ben zit ik bij de technische mensen boven in de regiekamer. Een beetje kletsen, een beetje tv-kijken". - Je kijkt dan naar de AVRO-pro- gramma's? „Niet naar alles van de AVRO. Ook wel eens naar het andere net of een buitenlandse zender. Ik ben een vreselijke liefhebber van talk-shows. Ik ben een enorme fan van Sonja Barend. Een enig programma. Ook naar de Alles is anders-show en de Ver van mijn bed-show kijk ik erg graag". - Zie je veel collega-omroepers en -omroepsters tijdens hun werk? „Ja, ontzettend veel. Er zijn er die ik niet zo geweldig vind en die noem ik dus ook maar niet. Wie ik erg goed vind is Hans van Wil- ligenburg. Ook Tineke Verburg van de TROS mag ik graag zien, niet te vergeten Dore Smit van de IKON en Elles Berger van de VARA. Naar hen kijk ik vaak. Zeker in het begin heb ik daar heel veel van geleerd". - Je bent nogal eens in een vreemde uitdossing te zien. Wie verzint dat gedoe? „Dat gebeurt op de afdeling pre sentatie van de AVRO. Ook de teksten worden daar voor mij ge maakt. Die vreemde uitdossin gen zijn nog wel eens aanleiding tot kritiek. Dat zyn dan mensen die het maar onzin vinden als ik de hele avond met zo'n Dallas cowboyhoed zit aan te kondigen, of dat ik verschijn als zwarte piet. We hebben ook een keertje kunstsneeuw omlaag laten ko men. Dat vinden veel mensen al lemaal maar niks". - Je zat ook een keer met een winter wortel in je hand. „Ja, dat was met sinterklaas. Tja, ik vind zelf ook lang niet alles leuk, maar ik ben in die dingen nou eenmaal gemakkelijk. Ze moe ten het natuurlijk niet te dol ma ken. Ik doe echt niet alles klak keloos wat ze voor my verzin nen". Je ziel er altijd uit om door een ringetje te halen. Heb je nooit eens zin om er unit minder deftig uit te zien? Niet altijd met die eeuwige stropdas bijvoorbeeld. Of zijn er gewoon AVRO-regels waar je je aan te houden hebt? „Nee hoor, absoluut niet. Maar de AVRO wil wèl dat ik in een pak en een das zit. Ze hebben er niks op tegen als ik tijdens de midda guitzendingen in een trui zit Tja, dat verschil is inderdaad een beetje vreemd, maar ik vind ook zelf dat mij dat jasje en die das best staan. Ik heb geen kop voor een open nekkie. Overigens loop ik buiten mijn werk nooit met een stropdas of colbertje". - Ik heb mij laten vertellen dat je veertig colbertjes in de kast hebt hangen. Ja, daar begon Ivo Niehe laatst ook over, toen ik in zyn show zat. Ik heb ze na die uitzending eens geteld en het waren er inderdaad zoveel. Ik heb ook honderd stropdassen". - Jullie voeren al een tijdje actie om verhoging van het kledinggeld. Hoe staat het daarmee? „Wij krijgen 55 gulden kledinggeld per omroepbeurt. Daar kun je het natuurlijk helemaal niet van doen. Als ik één behoorlijke stropdas aanschaf ben ik dat be- drag al kwyt. Ons uurloon is ook erg laag. We houden er netto f 28 per uur aan over, dat is dus een stuk minder dan myn loodgieter. De actie is opgang gebracht door de NCRV-collega's. We willen op z'n minst naar het uurloon van een omroeper by de radio: f41,50. Op de dames van de Evangelische Omroep na, doet elke collega aan de actie mee. Die EO-dames vinden dat ze méér dan genoeg verdienen. want ze doen het ten slotte alle maal voor de Heer" „Een probleem by ons omroepers is dat het werk onderschat wordt. Maar ik ben na zo'n avond elke keer weer kapot. Door de teksten, de concentratie. Maar ja, men roept: het is een glamour- baan. Ze noemen mij de gla mourboy van de AVRO. Wat dat inhoudt? Ik weet het ook niet. Ik sta natuurlijk wel ontzettend in de belangstelling. Zeker in ver gelijking met andere collega's. Vooral in de roddelbladen. Ik heb dit jaar wel acht keer in Sto ry gestaan". - Je hebt jezelf ongetwijfeld vaak bekeken op video. Leverde dat dan tevredenheid op? „Van mijn begintijd heb ik nooit wat teruggezien. Toen ik het in een later stadium door een vriend op video liet vastleggen, viel het mij ontzettend tegen. Als ik bezig ben met omroepen denk ik altijd dat ik het heel goed doe, maar by het terugzien vond ik het vreselijk. Maar dat schijnt ie dereen te hebben in dit vak". - Wat vond je er niet goed aan? „Ik dacht dat mijn uitstraling veel spontaner zou zyn. Ik vond het te geforceerd. Ik had altijd het ge voel dat ik tijdens de aankondi gingen naast de mensen thuis op de bank zat. Ik probeer door dat glas heen te breken, de afstand tussen mij en de kijkers zo klein mogelijk te maken. Maar de meeste mensen vinden het ken- nelyk toch wel leuk. De mensen die ik spreek zeggen altyd. nou, je doet het fantastisch, hoor". -Kun je alvast verklappen i n welke entourage men jou op Eerste Kerstdag kan aantreffen? .Achter mij komt een stellage, waaraan allerlei dingetjes han gen die iets met Kerstmis te ma ken hebben". - Ze storten geen kunstsneeuw over je uit, ditmaal? „Nee hoor, niets van dat alles. Ook geen sneeuwballen, geen ijsmut sen en ook niet verkleed als kerstman". NOS 18.23 Nieuws voor slechthorenden 18.58 Journaal KRO 19.00 Bugs Bunny. Tekenfilmserie. 19.10 Klassewerk. Spelprogramma voor scholieren gepresenteerd door Hans van Willigenburg. 20.25 Concert in het Vaticaan. „Placido Domingo" en de „Solisti Veneti", reli- gieuse liederen van Bizet, Schubert en Franck. VRIJDAG HILVERSUM I NOS. 18.06 Echo. 18.15 Kruispunt interview. 18.20 Punt uit. 19.30 Man en paard. 20.03 Kerstavond. (20.03 Thuis of niet thuis, gespr. 21.02 Komt herders speelt 22.02 Thuisko men..., verhalen. 23.32 Ter overwe ging. 23.40 Kerstconcert). 0.09 Licht doorbreekt de donkere nacht, kerst nachtviering. VOO: 1.30 Iris Mollet 3.30 Peter Teekamp. 5.00 Bart van Leeuwen. HILVERSUM II 18.10 VARA's Reaktie-telefoon. P.P.: 18 20 Uitzending van de PSP. OVERHEIDSVOORLICHTING: 18.30 De Nederlandse Antillen. VA RA: 18.40 Luchtruim. 19.00 Het hoofd van meneer Roosvoet, hoor spel. 20.00 Nws. 20.03 Vrije tijd, blije tijd. NOS. 21.40 NOSotoros. RVU- NOS 22.10 Europa tussen twee vu ren. 22.30 Nws. 22.40 Oost-West - Thuis-Best. VARA: 23.00 Het zout in de pap. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.04 De Vakantiespits. VOO: 19.02 Leo van der Goot. 21.02 Mono. 22.00 Countdown Cafe. HILVERSUM IV EO: 20 00 Kerstconcert. 21.00 Geen Plaats. 22.25 Kerk en zending in Pe- NOS 21.37 Journaal KRO 21.55 Kerstmis in de Sint-Servaas. Pro gramma met kerstliederen vanuit de Sint-Servaaskerk te Maastricht, de grafkerk van de eerste Nederlandse bisschop, gezongen door het kerkkoor Capella Sancti Servatti onder leiding van Peter Serpenti. NOS 22.45 Journaal 22.50 Nieuws voor slechthorenden IKON 22.55 Kerstnachtdienst. Vanuit de Nieu we Kerk in Amsterdam. 23.55 Een bericht van de Wilde Ganzen KRO 00.00 - 01.30 Omroepparochie. Liturgie viering van de kerstnacht in de St. Franciscus Xaveriuskerk te Amers foort. 18.25 Paspoort. Programma voor Span jaarden. 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal VARA 18.57 Kreezie de kraanvogel. Teken filmserie. 19.04 De Smurfen. „De honderste Smurf'. Tekenfilmserie. 19.29 Het kerstfeest van de Roze Pan ter. Tekenfilm. NOS 20.00 Journaal VARA 20.28 Willem Ruis Lotto Show. Spelpro gramma gepresenteerd door Willem Ruis rond de trekking van de Mid-Lot- to. Gasten: André van Duin en André Hazes. 22.00 Achter het Nieuws. Actualiteiten rubriek. In de televisie-actualiteitenrubriek van de VARA wordt vanavond een repor tage uitgezonden over de ervaringen van uit El Salvador gevluchte kinde- t ren, die nu in een kamp in Honduras verblijven. 22.30 The Front. „De stroman". Ameri kaanse speelfilm uit 1976 onder regie van Martin Ritt met Woody Allen. Mi chael Murphy, Andrea Marcovicci e.a.: 1953, het topjaar in de door McCarthy georganiseerde communistenjacht in de Verenigde Staten. De communis tenvrees en -haat is zo hevig, dat ieder een die ooit in zijn leven van enige sympathie voor het communisme of een communist blijk heeft gegeven, op een zwarte lijst wordt geplaatst. Schrijvers en artiesten die daarop staan, zijn vrijwel brodeloos. Howard Prince, kassier en gokker, heeft met dat alles niets te maken, tot Alfred Mil ler hem op zekere dag een aantrekke lijk voorstel doet... NOS 00.05 Journaal 00.15 Nieuws voor slechthorenden 0.20 - 'Arthur Rubinstein en de jon geren', film over de gisteren gecre meerde concertpianist. (VARA). 18.00 Tik Tak. Kieutersene. 18.05 Sesamstraat 18.20 Klein, klein kleutertje. „Het man netje in de maan viert Kerstmis". Ver haal met Louis Vervoort. 18.35 Brussel in beeld. Korte film van Mare Levie. 18.45 Kerstmis in Vlaanderen. Sfeer- programma. 19.00 Uitzending door derden. Program ma van het Vrije Woord. 19.30 Lottotrekking, Mededelingen en Morgen 19.45 Kerstboodschap en Journaal 20.00 Weerman 20.05 The Royal Romance of Charles and Diana. Amerikaanse tv-film uit 1982 van Peter Levin met Catherine Oxenberg, Christopher Barnes, Olivia de Havilland e.a.: Het verhaal van de koninklijke romance van de Prins van Wales en Lady Diana, vanaf hun eerste ontmoeting tot de huwelijksplechtig heid. 21.40 - 23.45 Wat doen we met Jenny? Blijspel van D. R. Wilde met Josephi ne van Gasteren. Marlies van Alcmaer, Rita Marechal e.a.: Een oude weduwe bindt de strijd tegen het ouder worden krachtig aan. Zij schildert naakten, maakt de ene fles champagne na de andere soldaat, neemt een minnaar, haalt een drumstel in huis en leert tap dansen. De roddelgrage buurt heefl het moeilijk met haar en zij wordt zelfs door de politie ingerekend. Haar twee in het „goede" spoor lopende dochters vragen zich af wat ze met haar doen. Er worden deskundigen ingeschakeld, maar een van hen wordt prompt ver liefd... 19.00 Musti. Animatiefilm voor kleuters. 19.25 Lieve plantjes. De Kerstster. 19.30 Lottotrekking, Mededelingen en Morgen 19.45 Kerstboodschap en Journaal 20.00 Weerman 20.05 De Forsyte Saga. „Het huwelyk". Britse serie naar de trilogie van John Galsworthy met Susan Hampshire, Ri chard Armour, Eric Porter en vele an deren. 20.55 Kerstshow met Joe Dassin. Muzi kaal programma van Roger Pradines rond Joe Dassin, met o.m. Dave, Car los en Jane Manson. 22.00 Kerstmis in Ettal, een zwarte ere dienst. Duits kerstconcert van Rainer Ficklscherrer, opgenomen in het Ettal klooster met Ray Charles, Sarah Jor dan Powell, Donna Lynton, Joe Bour ne, John Waddel en Charles Williams. 23.10 Kersthallel. Modern oratorium (op. 48) waarin het bijbels scheppings verhaal en het kerstverhaal tot een sa menhangend geheel zijn verwerkt. M.m.v.: Hilda Tondeleir (alt), Guy de Mey (tenor), het Kortryks Gemengd Koor en het Westvlaams Orkest. 24.00- 01.30 Middernachtmis vanuit Amersfoort. Rechtstreekse uitzending van de kerstviering te Amersfoort (overname van de Nederlandse KRO). 17.30 Kommt und lasst uns Christum ehren. Evangelische vesperdienst. 18.05 Und das Wort 1st Fleisch gewor den. Kan een mens de geboorte van Christus door louter rationele redene ring begrypenO Deze vraag tracht de schilder Roland P. Litzenburger te beantwoorden. 18.50 Die Murmel. TV-spel met Irmgard Forst, Brigitte Mira, Rosemane Ger- stenberg e.a.: Drie zusters van in de zestig, Anna, Berta en Cilli. leven sa men in een huurwoning, hoewel ze hun huishouding strikt gescheiden houden. Anna en Berta kunnen van hun pensioentje rentenieren, maar Cil li is na een jong huwelyk zonder oplei ding gebleven en geniet nu slechts een minimumpensioen. Om rond te ko men moet ze gaan schoonmaken. 20.00 Journaal 20.05 Frau Jenny Trelbel. TV-film naar Theodoor Fontanc met Maria Schell, Rolf Schuit, Dietlinde Tuban e.a.: De zakenvrouw Jenny Treibel nodigt Co- rinna, de dochter van haar jeugd vriend professor Willibald Schmidt, uit voor een diner. Daar ontplooit de intelligente Corinna al haar charme. De jonge Engelsman mr. Nelson, die de eregast aan tafel is, blijkt daar niet ongevoelig voor... 22.15 - 24.00 Middernachtmis. Vanuit de Dom van Freiburg. 17.55 Alle Jahre wieder. De mooiste Duitse kerstliederen met o.m. Adam and Eve, Heino, Lolita, het kinderkoor van Keulen, Franzl Lang, het Berlyns Mozartkoor, Rex Gildo e.a. 18.57 Programma-overzicht 19.00 Journaal 19.05 Spuk im Splelzeugparadies. Een fantasieryk kerstverhaal met Josef Meinrad, Jasmin Steven, David Ding wall e.a.: Een eenzame, oude speel goedmaker vermaakt zich op kerst avond met zyn kat Schnurrh, terwyl er buiten dikke sneeuwvlokken vallen. Hy bezingt al zijn dieren uit hout, stof en blik, die hy met eigen handen ge maakt heeft. Ineens verschynen er twee kinderen aan zijn venster... 20.00 Der rote Strumpf. Film naar het gelijknamig kinderboek Van Elfie Do- nelly met Inge Meysel, Julie Tumler, Ulrike Bliefert e.a.: De oude vrouw Pa- nacek leeft in een open psychiatrische inrichting. De dood van haar man en het verlies van de viswinkel aan de hebzuchtige schoonzoon hebben haar geest verward. De schoonzoon heeft haar trouwens tn de inrichting onder gebracht, nadat ze haar huis in brand had gestoken, omdat niemand daar ooit nog zo gelukkig zou zyn als zy vroeger met haar man was. 21.30 Evangelische Christvesper. Van uit Finsterbergen. 22.30- 23.05 Meister der Vlollne. Het Newyorks Filharmonisch Orkest on der leiding van Zubin Mehta speelt werken van Johann Sebastian Bach en Antonio Vivaldi vanuit het Lincoln Center te New York. DUITSLAND 3 18.00 Die Sendung mit der Maus 18.30 Die Schneekonigin. Poppenfilm met het poppentheater Der Kleinen Bühne. 19.00 Gloria. Latyns-Amerikaanse kerstmuziek met Olivia Molina. 20.00 Journaal 20.05 Da wieget Maria lhr Kind. Kerst- programma. 20.15 Jubilate Musica. Muziek uit de Re naissance met werken van Frescobal- di, Gabrieli, Stradella, Schutz, Senfl e.a. 20.50 22.15 Hildegard von Bingcn: Wis se die Wege. Portret van de heilige Hil degard von Bingen, een der grootste vrouwenfiguren uit de Middeleeuwen. Als abdis van haar klooster op de Ru- pertsberg by Bingcn heeft zy grote in vloed op haar tyd uitgeoefend Op het gebied van de muziekkunst is haar meesterwerk „Ordo Virtutum", dat aansluitend ui verkorte versie wordt uitgevoerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5