c
Fer Hakkaart en Frans de Wit: samen één
D
c
3
Exposities in 'De Lakenhal' en bij Denise Stephan
Dynamisch
pianospel
van Daniel
Wayenberg
Koffieconcert in
Stadsgehoorzaal
MAANDAG 20 DECEMBER 1982r
LEIDEN - Gelijktijdig met
de expositie die het Stede
lijk Museum 'De Laken
hal' onder de titel "Leidse
Ateliers III", met werken
van de Leidse kunste
naars Krijn Giezen, Fer
Hakkaart en Frans de Wit
heeft ingericht, hebben de
twee laatste ook een expo
sitie plaats in Galerie De
nise Stephan.
In 'De Lakenhal" exposeert Frans
de Wit in een enorme zaal zijn
grotere vrije beeldhouwwerk.
Fer Hakkaart laat er voorname
lijk zijn eveneens groot-formaat
schilderijen en aquarellen zien.
Van beide zijn er bovendien fo
to's, (ontwerp)tekeningen, ma
quettes en ander informatiefs te
zien, wat aan deze opzet voor een
tentoonstelling de kwalificatie
'ateliertentoonstelling' verschaft.
Het zijn momentopnamen, waar
bij de ateliers als het ware tijde
lijk naar 'De Lakenhal' ver
plaatst zijn, waar het publiek in
zicht kan krijgen in de actualiteit
van kunstenaars in ontwikke
ling: de stand van zaken van het
moment.
Heel anders is de opzet van de ten
toonstelling, die Fer Hakkaart en
Frans de Wit gezamenlijk in gale
rie Denise Stephan hebben inge
richt. De kleine, veel intiemere
galerieruimte is door de beide
bevriende kunstenaars een
drachtig van bijna alle aankle
ding en meubilair ontdaan en
vervolgens met hun werken in
gericht tot een ruimelijk 'Ge-
samtkunstwerk'. In een perfect
samenspel tussen de gegeven
ruimte, met aan de wanden Hak-
kaarts binnenkamer-tekeningen
in balans met enkele krachtige
beeldhouwerstekeningen van
Frans de Wit, staat er de bodem
beplant met een boeiend land
schap. als samenstelsel van De
Wit's kleinere plastieken. De ga-
leriehoudstër, zich bewust van
wat haar overkomen is, beweegt
zich enthousiast in haar ruimte
die tijdelijk tot deel van Het Ge
heel verheven is.
Twee geboren Leidenaars, de één
beeldhouwer pur sang, de ander
schilder-tekenaar van ras, be
vriend en ateiierhoudend op roe-
pafstand in de binnenstad van
Leiden; samen maakten zij een
tentoonstelling als een kunst
werk-op-zich, waarin beider
werk uitgebalanceerd tot z'n
recht komt. Een geheel dat op de
bezoeker een ongewoon sterke
indruk maakt.
Als ik beiden samen tref in Hak-
kaarts opgeruimde atelier aan de
Haarlemmerstraat, voeren zij een
samenspraakje vol opzettelijk
gematigde beweringen: "We
hebben een redelijk contact, ont
zettend veel ook weer niet. We
zijn het wel eens, dacht ik en we
geven om eikaars werk".
Hakkaart, altijd in Leiden gewerkt,
acht zich ondanks veel onder
werpen in zijn schilderkunst die
genomen zijn uit het openbare
straatgebeuren van zijn stad,
toch geen aan Leiden gebonden
schilder.
"Wel heb ik altijd een band met die
vroegere Leidse schilders ge
voeld, al van jongs af aan. Het
zijn slechts onderwerpen, wat je
ziet kan ook de Kalverstraat zijn.
Mijn tekeningen spelen zich
trouwens meestal binnenska
mers af. Je kunt net zo goed ver
gaderingen schilderen, keurige
pakken aan, want het is niet zo
dat ik per se volkstypetjes neem.
Dat wordt wel eens gedacht.
Maar voor mij zijn onderwerpen
perioden. Ik denk dat hierna an
dere dingen aan te pakken zijn.
Je kunt niet tientallen roltrappen
of draaideuren gaan schilderen,
hoe interessant ze ook zin. Alles
wordt tenslotte gewoon. Net als
de travestieten die ik ooit ging
schilderen. Nu is er zoveel over
geschreven en gefilmd, 't Is ge
woon eigenlijk. Ik ben toen een
schilderij gaan maken van men
sen die naar het toilet gaan, niet
om het cru-er te maken,, maar
omdat het gewoon gebeurt. Dat
vind ik interessant; mannen die
er uit willen zien als een vrouw
en er zich naar gaan gedragen.
Alles wat ër aan vooraf gaat, bor
sten krijgen, het kleden: heel
mooi. Niet om het verschijnsel
eventjes als een lachertje naar
voren te halen, maar om het te
laten zien. Soms denken mensen
dat ik daarmee die soort lui te
kijk wil zetten. Dat is natuurlijk
helemaal niet waar. Het zijn alle
maal poblemen die je schildert,
al lijken het ogenschijnlijk dage
lijkse gevalletjes. Mensen zien
het als een probleem. Het is ver
domd moeilijk om het aan de
muur te hangen. Je gaat toch niet
naar een hoop ellende kijken, zo
wordt er gedacht. En om alles te
willen verklaren, dat vind ik een
ramp van deze tijd. Bovendien
verklaar ik het toch niet goed.
Mensen geven zich niet bloot, ze
zetten altijd een soort masker op.
Je komt er dan niet zo gauw ach
ter wat iemand nou eigenlijk is.
Ze willen zich eigenlijk niet laten
zien. Ik schilder dus ook geen
maskers meer. De werkelijkheid
is verhullend genoeg.
Het is door het weglaten van een
heleboel dingen dat de mensen
mijn werk ogenschijnlijk hou
den voor fijnschilderen. Ik vind
dat er dan niet goed gekeken
wordt. Fijnschilderen is heel iets
anders. Ik geef een detail aan en
door een lijntje vul ik het verder
op. Het is mijn interesse niet om
iets héél mooi te laten zien, want
ik denk eerder in een soort de
cors of coulissen. Ik hoef niet te
laten zien dat er een verte achter
is. Daar achter gaat het gewoon
weer door: open deuren, zwart
gatWat je ziet speelt zich op
een bühne af'.
De schilder zwijgt en we kijken al
le drie in de open ruimte van zijn
atelier waar een groot aantal lege
ezels opzij geschoven staat, als
opgeborgen decorstukken op
een toneel. De grote lichtbakken
aan het plafond zijn gedoofd en
van buiten begint het geluid van
een naderend draaiorgel aan te
zwellen. Dat brengt ons gesprek
op het schilderij "De draaideur"
waarop o.a. een man in een lange
leren jas op de rug te zien is, die
precies zo staat afgebeeld op een
ander schilderij: "De roltrap".
Beide in 'De Lakenhal' te zien.
Hakkaart zegt: "Je zou hem overal
neer kunnen zetten voor een
deur, of hij belt ergens aan. Dat is
watje met mensen kunt doen als
je schildert. Je krijgt iets heel an
ders als wanneer hij voor een rol
trap staat".
Minder direct
"Is dat wat jij met ruimtelijke volu
men ook doet?" vraag ik aan
Frans de Wit.
"Voor mij is het verschil minder
groot dan het lijkt", antwoordt
hij. "Ik ben minder direct, maar
het gaat om dezelfde problema
tiek. De aanwezigheid van zo'n
leren jas in Fer's schilderijen is
voor mij dezelfde aanwezigheid
als van een bronzen plaat in mijn
beelden die ik in de ruimte kan
zetten. Zover zie ik de dingen als
abstract; nou ja, dat weten we al
lemaal. Dat is ook in Fer's teke
ningen zo. Door die Bühne-com-
positie van zijn tekenignen die je
iets vrijkomen, het gaat uitstra
len. In zoverre kun je zeggen dat
we min of meer met hetzelfde be
zig zijn. Ik ben niet op een direc
te manier met mensen bezig,
maar het sluit de mens ook niet
uit. Ik zie mezelf ook los van Lei
den. Mijn binding is dat ik er ge
boren ben en dat me gebleken is
dat ik hier toch hoor en dat ik er
fijn kan werken. Ik voel me hier
niet belemmerd; ik ben dus vrij,
maar daarmee is ook alles eigen
schuld geworden....
Ik heb me wel eens kwaad ge
maakt over hoe er met de stad
omgegaan wordt, hoe die aan- en
uitgekleed wordt. Ik zie het alle
maal wel. Er wordt zoveel onbe
wust gedaan in de stadsarchitec
tuur, te hooi en te gras. Ik ben
gevoelig voor ruimte en daar heb
ik last van. Als architect kun je
toch een heel goede structuur
kiezen en dan kan alles door
gaan. Dan blijkt dat alles inpas
baar is en dat er meer gebeurt
dan wat je in eerste instantie te
weegbracht. Dat is net als wan
neer je een beeld opzet; dan weet
je niet bewust wat je allemaal
doet. Later, als je 'Ja' tegen zo'n
ding hebt gezegd dan kun je ver
der gaan. Het is dan ook steeds
achteraf controleerbaar; dat
geldt voor architectuur, stede-
bouw, voor beeldhouwen en je
ziet het ook met schilderen en te
kenen".
Tegen het vallen van de duisternis
steek ik met Frans de Wit de
steeg door en de gracht over naar
zijn atelier. De werkplaats bene
den staat volgepakt met vele ton
nen aan staal en hoog in de ruim
te staat een windplastiek. Die is
pas als zodanig herkenbaar als
De Wit met een lichte duw een
aantal massale staalplakken in
beweging zet die traag scharnie
rend blijven wuiven. Tonnen ge
wicht bewegen als riethalmen in
een luwe wind.
Boven in het atelier bladeren we
door grote portefeuilles waarin
ontwerpen in alle stadia en foto's
van opdrachten en plannen daar
toe. Ik raak onder de indruk van
Fer
Hakkaart
(rechts) en
Frans de Wit
in de galerie
van Denise
Stephan.
een verbluffende inventiviteit,
ideeënrijkdom en het vernuft
waarvan deze beeldhouwer blijk
baar overstroomt.
'Het liefst zou ik ergens blanco
volmacht krijgen om ter plekke
een opdracht te concipiëren. De
intensiteit van een pure beleving
ter plekke vind ik belangrijk. In
de galerie van Denise Stephan
hebben we zo'n situatie gemaakt,
ook in De Lakenhal. Alles er uit!
Gordijnen weg. Je gaat de hele
ruimte voelen als spanning.
Daarin laten we ons werk zien. Ik
ben daar erg op uit. Ook mijn ate
lier haal ik op een gegeven mo
ment leeg. Nu ligt het stil, alle
opdrachten er uit, het vrije werk
op de tentoonstellingen. Nu is
het leeg...."
Galerie Denlw Stephan Bikkmlfff 1»-».
lm 2 Jan. *83. Open: vrijdag, saterdag en ion-
dar van 13.30-17.30 uur. Gesloten op 23 en 26
dec en op 1 jan
Stedelijk Museum De Lakenhal. Leidse Ato
llen. III. Lm 2 Jan 'R3 Open dinsdag Lm ra-
terdag van 10.00-17 00 uur. son- en feestda
gen 13 00-17 00 uur Gesloten op 26 dec en op
1 Jan.
CLEMENS KORTENBACH
LEIDES Muziekliefhebbers
uil Leiden en omgeving had
den gisterochtend het genoe
gen om Domei Wayenberg tn
de Stadsgehoorzaal te kun
nen horen spelen. De belang
stelling voor dit koffieconcert
was zeer groot.
Het programma vermeldde
composities uit de negentien
de eeuw, U'aartxm de werken
zeer uiteenlopend waren.
Om te beginnen werd de Plèlu-
de, chorale et fugue van Cé-
sar Franck uitgevoerd. Met
een onberispelijke techniek en
een rijke verscheidenheid
aan nuanceringen treft hij de
wisselende stemmingen heel
raak. Vooral de dynamiek is
zeer groot,
txpressie staat bij Wayenberg
heel duidelijk op de voor-
grond: zijn aanslag u tn de
ffgradaties meedogenloos.
waardoor de Estonia-vleugel
enigszins ontstemt raakte (er
zullen hiervoor zeker meer
oorzaken zijn), zijn pianissi
mo u fluweel van klank.
Zeer beeldend vertolkte hij 'La
Chathêdrale engloutie' van
Claude Debussy. Het impone
rende en aan de andere kant
het ijle van een chathedrale
waren zeer goed te herken
nen. Het hoogtepunt viel na
de pauze met de vertolkingen
van De Sonate in b kleine
terts van Franz Liszt. De ex
pressie werd maximaal ge
troffen, de zeer uiteenlopende
facetten werden prachtig tot
klank verwerkt
Wayenberg gaat tot de uiterste
grenzen uat de dynamiek be
treft, hetgeen werkelijk impo
nerend is.
Het was een hele ervaring om
deze pianist tn werkelijkheid
mee te maken.
CAECILE HOUTMAN
Bioscopen
LEIDEN
LUXOR, 121239. "Annie", a.l. Dag.:
14.30,19.00 en 21.30 uur, zo.: 14.00,16.30,
19.00 en 21.30 uur.
LIDO I, 124130. "E. T.", a.l. Dag.: 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo.: 14.30,16.45, 19.00
en 21.15 uur.
LIDO II, 124130. "De boezemvriend",
a.l. Dag.: 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo.:
14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur.
LIDO III, 124130. "Poltergeist", 16 jaar.
Dag.: 14.30.19.00 en 21.15 uur, zo.: 14.30,
16.45, 19.00 en 21.15 uur.
LIDO IV, 124130. "Het geheim van de
nimh", a.l. Dag.: 14.30, 19.00 en 21.15
uur, zo.: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur.
STUDIO, 133210. "De boezemvriend",
a.l. Dag.: 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo.:
14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur.
TRIANON, 123875. "Slapstick", a.L
Dag.: 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo.: 14.15,
16.30, 19.00 en 21.15 uur.
REX, 125414. "Bruisende brunettes", 16
jaar. Dag. 14.30. 19.00 en 21.15 i
ALPHEN AAN DEN RIJN
(voor reserveringen: 01720-20800)
EUROCINEMA I en II "E. T a.l. Dag.:
13.30,18.30 en 21.00 uur, zo.: 13.30,16.00,
18.30 en 21.00 uur.
Nacbtvoorstelling I en II: "Jaws I" en
"E. T.", 16 jaar. Za.: 24.00 uur.
EUROCINEMA III. "De boezem
vriend". a.l. Dag.: 13.30, 18.45 en 21.15
uur, zo.: 13.45. 16.15, 18.45 en 21.15 uur.
Nachtvoorstelling: "Paspoort naar het
pornoparadijs". 18 jaar. Za.: 24.00 uur.
EUROCINEMA IV. "Poltergeist", 16
jaar. Dag.: 18.45 en 21.15 uur, do., vr.,
ma. en di. ook: 13.30 uur, zo.: 16.15,18.45
en 21.15 uur.
Kindermatinee: "Pinokkio", a.l. Za., zo.
en wo.: 13.45 uur.
Nachtvoorstelling: "Poltergeist", 16
jaar. Za.: 24.00 uur.
VOORSCHOTEN
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY. "Monty Python's life of
Brian", 16 jaar. Do.: 20.30 uur, vr. en za.:
21.30 uur, ma. t/m wo.: 21.00 uur.
"Honky Tonk Freeway", aJ. Vr.: 19.30
uur, za.: 15.45 en 19.30 uur, zo.: 15.45 en
18.30 uur, ma. t/m wo. 15.45 en 19.00 uur.
Kindermatinee: "Billy Turf, haantje de
CITY 1. "Megaforce", a.l. Do.: 14.45 en
20.00 uur, vr., za. en zo.: 14.45, 18.45 en
21.15 uur, ma. en di.: 20.00 uur, wo.:
14.45 en 20.00 uur.
CITY 2. "Invasion of the bodysnat-
chers", a.l. Zelfde tijden als City 1.
CITY 3. "Monty Python and the Holy
Grail", 12 jaar. Zelfde tijden als City 1.
CITY 4. "Inside Jennifer Welsh", 18
jaar. Do.: 14.45 en 20.00 uur, vr.: 14.45,
18.45 en 21.15 uur.
"The Wall", a.l. Za.: 18.45 en 21.15 uur,
zo.: 14.45, 18.45 en 21.15 uur, ma., di. en
wo.: 20.00 uur.
Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en
de toverring". Za. en wo.: 14.30 uur.
Scheepvaart
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Exposities
Oegstgeest - Kunstcentrum Lange-
vaart, expositie An Biesot. Ton de Bruin
Marianne Koster, Fanny Mazure, tot 471,
di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr 19-21
uur en za van 12-17 uur.
Museum Boerhave Tentoonstelling
over An toni van Leeuwenhoek, tot 1/5,
ma t/m za van 10-16 uur en zo van 13-16
Art-tea House Oude Rijn - Stille Mare
4. expositie symbolische poppen Renee
van Lint, tot 15/12, di t/m za 10-19 uur,
do van 10-21 uur zo van 11-18 uur. ma
12-18 uur.
Lakenhal - Leidse Atliers III: Krijn
Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit,
tot 2/1,
De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, ex
positie van Lydia Luyten, wandkleden
en aquarellen, Pol Jong, etsen en teke
ningen, Arthur Puts, ünosneden, tot 24/
12, dag. 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten
toonstelling van Japanse prentkunst,
tot 9/1, ma t/m za van 10-17 uur, zo en
feestdagen van 13-17 uur.
Ziekenhuizen
Bezoekuren St. Elisabetb-Ziekenhuls: hoofdverplecgkui.üiBe
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur Klasse afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14 45
uur en van 18 30-19.30 uur.
Kraamafdehng: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot)
le kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0C
18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen
Kinderaldeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
Bezoekuren
ziekenhuizen
14.00-14.30 u
19.00-19.30 i
Dlaconessenhufs doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intensieve zorg: uitslui
tend'na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreckuur Ehsabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-
20.30 uur.
Academisch z-iekennuis
Tel 269111
/oor alle patiënten behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag. 14 15-15.00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18 00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18 30-19.00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
kaïf er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur. 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be
zoek voor de hartbewaking: 's ochtends
11 00-11 30 uur Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdehng 's avonds
19.30-20 30 uur Kinderafdeling 's mid
dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen
voor ouders 14.30-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
dag en nacht worden gemeld bg het i
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (tel: 020-175000)
r V'AKI P£- KJ^CKf-
KO£K,O£RK£ACHT
2. AU iKeR Nlt^f VAN
Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3,
"Kunst als geschenk", Willy BeÜnfante
pastels en grafiek; Machteld Hooyen
gouaches, Denkor tekeningen, nov en
dec. di. t'm za. van 10-17 uur.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4,
tentoonstelling "Jaarfeesten" gemaakt
door de Rudolf Steinerschool, ma.,
woe., do. 10-20.30 uur. di., vr. 10-17.30
uur, za. 10-13 uur, tot 1/1.
Wassenaar - Auberge de Kieviet, kant
borduursels van Ena Stok-van Es
(EVE), tot 7/1, 9-12 en 15-19 uur (beh.
Galerie Fenex Botermarkt 26, foto's
van Han Rotteveel, etsen van Twan
Hendriks, tot 20/12.
Galerie Denise Stephan - Tentoonstel
ling Frans de Wit en Fer Hakkaart, t/m
2/1. vr. za. zo van 13.30 - 17.30 uur.
Leiderdorp - Gemeentehuis, expositie
Hadewijch Ouwendijk, t/m 4/1, 8-17 uur,
ERWTENSOEP
aoep van Franae origine
houdt dan ook elk* gr
diepvneadoperwtrn
fa*/ met I theelepel (r
droogde munt en een
heel teenpe knoflook
Over enkele uurtjes
beginnen ze te zakken.
Ut dunrte plakje» houd
kend water en Uat ar
dan na uitlekken, even
zachte* tn boter bak
ken Wrtjf era-ten en
rdoor een zeef Voeg
eetlepeU voorver-
IrpeU rurt room én laat
rauwe of gekookte
hakte petervrlie Laat
de gebakken pret bo
venop draven Oef er
in boter gebakken dun
ne sneetje* brood bu
W1NA BORN
ludcl
leuius
20 december 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Kapitein Boyton, de beroem
de zwemmer, van wiens dood
reeds meermalen ten onrechte
melding werd gemaakt, ver
toont thans zijn heldendaden tn
de edele zwemkunst tn de wate
ren van Colorado in Amerika.
Toen hij daar op zekeren dag
na een voorstelling uit het wa
ter was gekomen, drong men bij
hem aan, dat hij een voor
dracht zou houden over de door
hem gebezigde werktuigen, zijn
verschillende tochten, enz. Hoe
aan dat verzoek te voldoen op
een oogenbhk. dat hij slechts
een zwemkostuum aanhad
Geen nood; een der notabelen
leende hem een zwarte jas met
witte das, een geneesheer zou
hem een pantalon bezorgen enz.
Het laatste kleedingstuk echter
liet zich wachten, en daar het
auditorium ongeduldig werd,
besloot men zich uit den nood te
redden door den improvisator
achter een hooge. met een lang
kleed bedekte tafel te plaatsen
In een onbewaakt oogenblik
echter, terwijl de redenaar ver
haalde hoe hij bij zekere gele
genheid aan een hem vervol
gende kaaiman ontsnapte,
deed hij, ter aanduiding hoe hij
het monster ontkwam,
eensklaps een sprong op de ta-
fel, vergetende dat hij slechts
een zwembroek aanhad. De ko
mische indruk, die dit onder
deel van zijn optreden op zijn
toehoorders had was dermate
verrassend, dat het publiek bij
na over den grond rolde van het
lachen, maar. naar men zegt,
wil Boyton nu nooit meer confé
rences houden!
)aar Qeleden
Vijf arbeidersvrouwen uit
Neukoln hebben de zitting van
den Berhjnschen gemeenteraad
verstoord Zij euchten brood en
kleeren voor hun kinderen Een
afdeehng Schupo (d.i. Schutz-
polizei. Red.) werd ontboden
om de vrouwen te verwijderen,
doch op aandringen van enige
raadsleden verlieten de vrou-
wen i«'Ti slotte de zaal. ivaarna
de zitting werd hervat.
(Adv.) Sntjboonen Sper-
cxeboonen uit het vat 14 ct per
pond. Zuurkool 6 ct, 5 pond Jo
nathans 70 ct Bij Van Groentn-
gen. Haarlemmerstraat 74. Lei
den.