BOEKEN Leren kiezen Brakman: schrijver voor schrijvers? "Bange" Jimmy de Lange -c Het woelige leven van etser Jan Montyn vastgelegd Protest tegen toestand in Suriname Faction van Kooiman „Hoe ook geschonden, hoe ook platgebrand, mijn hart herstelde zich stormenderhand. Grotere bekkens graaf ik, dieper gangen om alle wereldschepen te ontvangen? WOENSDAG 15 DECEMBER 1982 Varia "Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik een zeker verlangen ken om er niet te zijn. Een merkwaardig thema, want je kunt antwoorden: hang je dan op. Maar dat draait het natuurlijk om. Het is een verlangen naar een andere wij ze van zijn... Als je me vraagt om het te preciseren, dan blijf ik hameren op een vervuldere vorm van zijn, minder schrij nend en met alle thema's waar uit mijn werk bestaat ver zoend". Dit fragment is afkomstig uit een interview dat Johan Diepstra ten had met Willem Brakman. Het geeft kernachtig weer, waar het in Brakmans nieuw ste roman, "Een weekend in Oostende", om draait. Ook Blok, de hoofdpersoon in deze roman, is niet erg verguld met zijn rustig voortkabbelend scholierenbestaantje. Samen met zijn deerniswekkende ou ders deelt hij een saaie por tiekwoning in de Haagse Bo- menbuurt (voor wie in de om geving niet bekend is: een nie mandsland tussen armoe en rijkdom, een wijk waar om hooggevallen kantoorklerken hun standje plachten op te houden). Blok is - hoewel zijn naam het tegendeel lijkt te suggereren een onverbeterlijke dromer. Hij is ervan overtuigd dat de twee creaturen, in wier nabij heid hij leeft, zijn échte ouders niet zijn. Zo'n fijnbesnaarde natuur als hij moet wel van ho ge komaf zijn. In die mening wordt Blok gestijfd als hij weer eens bladert in 'Kruimeltje', zijn lijfboek, waarin een arm jongetje door toedoen van een rijke dame in de hemel komt. Op zekere dag, na schooltijd, stapt Blok achterop de Harley Davidson van Camonier, een blasé ventje uit Wassenaar. Ca monier heeft het plan opgevat zijn vader te vermoorden en Blok moet hem daarbij hand en spandiensten verlenen. Na het motortochtje maakt Blok kennis met Camoniers vader, een weerbarstige kolonel, en met oom Julius, de huisfilo soof. Van de mooie vrouw des huizes, een gevierd concert zangeres, naar wie zijn verlan gen uitgaat, krijgt hij vrijwel niets te zien. In de kleren van Camonier, die Bloks armoedi ge plunje nodig heeft om zijn snode plan te voltrekken, reist hij tegen het einde van het boek de zangeres achterna naar Oostende, waar zij een re cital moet verzorgen. Als Blok daar aankomt, blijkt zij het op treden te hebben afgezegd. Verbitterd schrijft hij een brief aan Camonier, waarin hij uit de doeken doet dat hij getuige is geweest van de vadermoord, en ondertekent met: "Een ca valerist die voorlopig onbe kend wenst te blijven". Als Blok terugkomt in Nederland is daar inmiddels de oorlog in volle gang en de kolonel lijkt - keurig, zoals het hoort - te zijn omgekomen op weg naar het strijdtoneel, hoewel oom Ju lius daar sterk aan twijfelt om dat "een van de soldaten iets 'zeer nauwkeurig' zou hebben gezien". Op het kerkhof, na de begrafenis van de krijgsman, vangt Blok een laatste gümp op van de zangeres en daarmee is de zoektocht naar zijn 'droommoeder' ten einde. Wanneer Blok zich aan oom Julius bekend maakt als de briefschrijver, wil deze nog wel kwijt dat hij hem "een hóógst eigenaardige jongen" vindt. Eigenaardig - m gunstige zin - is ook dit boek van Brakman. Er zijn mij niet veel romans be kend, waarin de personages zulke weelderige, naar halluci naties zwemende, anekdotes opdissen. Het is begrijpelijk Willem Brakman dat de schrijver, om dit alles niet te laten ontaarden in een amorf geheel, heeft gezorgd voor een duidelijke structuur, maar ik vind het voor een au teur van Brakmans klasse van minder raffinement getuigen als je er bijna op elke pagina aan wordt herinnerd hoe link het verhaal wel in elkaar zit. Zoiets doet mij denken aan een acrobaat, die al zijn kunsten moet vertonen op een podium ter grootte van een vierkante meter. Wat Brakman in deze roman heeft gepresteerd is weliswaar intelligent en boeiend, maar het boek als ge heel doet mij toch nét iets te geconstrueerd aan. Menig beeld bij Brakman lijkt de afspiegeling te zijn van iets ho gers, maar wat hij daarbij uit het oog verliest is, dat de min der ervaren lezer wel eens ver strikt zou kunnen raken in de ze jungle van symbolen. Hoe wel ik toch ook niet op straat ben gevonden had ik af en toe de grootste moeite om de ach terliggende gedachten te vol gen. Ik denk dat Brakman moet oppassen niet een 'schrij ver voor schrijvers' te worden of ambieert hij die status juist? W. Brakman, Een weekend in Oos tende, Em. Querido's Uitgeverij B.V. 1982. 27,50. CEES VAN HOORE Kiezen tussen leven en dood. Kiezen voor het helpen van ie mand bij euthanasie, of ie mand dwingen een nutteloze, mensonwaardige lijdensweg af te leggen. Kiezen voor je eigen geluk ten koste van het huwe lijksgeluk van een ander, of dit laten schieten en hopen dat het leven je deze nobele daad zal vergoeden. Voor al deze keu zen wordt Niek, de hoofdper soon van Rob Bakkers roman Een pad voorbij, geplaatst. De onvermijdelijkheid van het moeten doen van een keuze is de schakel waarmee de auteur zijn onderwerpen, te weten eu thanasie, zelfdoding en liefde met elkaar verbindt. Niek is een 31-jarige vrijgezel, die bewust heeft gekozen voor vrijheid en onafhankelijkheid. Hij heeft vrijwel geen kennis sen en woont afgelegen. Het is echter allemaal minder ideaal dan het lijkt. Niek wordt ach tervolgd door een angst waar van hij de oorzaak niet kent. Hij is er zich namelijk niet van bewust dat juist die door hem zo fel begeerde vrijheid en on afhankelijkheid de oorzaak van zijn angst zijn. Ze maken zijn leven leeg en saai. Die leegte, dat eindeloze niets, dót beangstigt hem. Zijn angst is zelfs zo groot, dat hij over weegt zelfmoord te plegen. Niek staat in dubio. Op dat moment hoort hij dat Mies, een 60-jarige alleenstaan de oude kennis, kanker heeft en ten dode is opgeschreven. Omdat Mies niemand heeft, is Niek de aangewezen persoon om haar bij te staan en haar te helpen bij het verwerken van haar doodsvonnis. Wanneer blijkt dat Mies niet van plan is haar ongetwijfeld pijnlijke dood af te wachten, en voor eu thanasie kiest, wordt Niek voor de keuze geplaatst of hij haar daarbij wil helpen of niet. Na enig wikken en wegen be sluit hij haar te helpen en be looft voor de geschikte pillen te zorgen. De avond voordat Niek hoort dat Mies kanker heeft, ontmoet hij Julia, op wie hij verliefd wordt. Zijn relatie met Julia is zeer in tens, maar het feit dat Julia ge lukkig getrouwd is en een kind heeft, doet hem beseffen dat hun romance weinig perspek- tieven heeft. De ervaringen met Mies en Julia spelen bij Nieks uiteindelijke keuze tussen leven en dood een belangrijke rol. Vóór die ervaringen realiseerde Niek zich nauwelijks wat dood gaan betekent. En wat leven is, wist hij al helemaal niet. Hij weet nu tenminste waartussen hij moet kiezen. De keuzen die Rob Bakker Niek en in minder mate Mies die euthanasie boven een pijnlijke dood verkiest - laat maken, zijn weinig verrassend. De au teur moet het meer hebben van de manier waarop hij be schrijft hóe zij die beslissingen Auteur Rob Bakker Zijn taalgebruik is, een hoogst enkele uitzondering daargela ten, strikt functioneel en sober. Ondanks die soberheid ligt bij zijn beschrijving van de liefde tussen Niek en Julia het cliché vrijwel voortdurend op de loer. Wel goed uit de verf komt de relatie tussen de eenlingen Mies en Niek, die groeit naar mate de dood van Mies nader bij komt. Zonder te dramatise ren weet de auteur deze relatie aangrijpend te beschrijven. Een pad voorbij Rob Bakker, uitg. Manteau, 22,50. PETER LINDENBURG 'Bange de Lange' beschrijft een week uit het leven van 'bange' Jimmy de Lange. Zijn oom Pieter is onder Jimmy's ogen door het ijs gezakt en verdron ken. 'In jouw familie doen ze altijd de gekste dingen', is het commentaar van Jimmy's vriend Conrad. 'Alleen jij niet'. Jimmy wil ook niet graag tot zijn getikte familie worden ge rekend. Alle ongelukken in zijn familie - eerst met zijn va der, nu weer met oom Pieter - maken hem bang en onzeker. Vandaar dat hij zichzelf de bij naam 'Bange de Lange' heeft gegeven. Zijn moeder maakt het nog erger door in haar eerste paniekerige reactie Jimmy de schuld te ge ven: hij had zijn dronken oom moeten tegenhouden. Dit ver wijt blijft Jimmy achtervolgen. Jimmy's zorgeloze vriend Con rad krijgt van al dat gepieker schoon genoeg. Er volgt een flinke ruzie, waarbij rake klap pen vallen. Met gemengde ge voelens ziet Jimmy uit naar het familiefeest dat zijn moeder met Kerstmis heeft georgani seerd. Hij ziet vooral op tegen de komst van zijn bejaarde, wat seniele oom CC. Achteraf blijkt iedereen wat te hebben geleerd. Moeder de Lange neemt zich plechtig voor geen auto meer te rijden, oom CC vertelt de waarheid over zijn krijgshaftige verhalen en Jim my rekent af met zijn angstge voelens. 'Bange de Lange, die hoorde bij die ene zomer, de zomer nadat zijn vader was verongelukt. En die was allang voorbij. Voor het eerst begreep hij dat hij was veranderd. Mis schien zou hij later ook deze kerstvakantie met andere ogen zien'. Jimmy voelt zich aange stoken door het optimisme van zijn familie, die ondanks alle tegenslagen vrolijk en zorge loos door het leven gaat. Een uiterst sfeervol boek met het accent op de innerlijke wereld van een schooljongen. Een ver haal zonder echt spectaculaire gebeurtenissen, maar boeiend door de met zorg en gevoel be schreven personen. Indrin gend weet schrijfster Betsy Byars de schuldgevoelens van Jimmy op de lezer over te brengen. Op de juiste momen ten brengt ze een luchtige, hu- moristische passage in, zodat het geheel - ondanks Jimmy's problemen en overpeinzingen - een prettig leesbaar geheel wordt. Van een bijfiguur als oom CC maakt de schrijfster een kostelijk type. Het taalgebruik is eenvoudig met korte zinnen. Voor kinde ren vanaf 10 jaar. Peuter Een niet duur, onderhoudend boekje voor peuters is 'Ik en jij spelen wij' van Miep Diek- mann met illustraties van The Tjong Khing. In versvorm be schrijft Miep Diekmann de pe rikelen van peuters in een crè che. De eerste levensjaren thuis is een kind vaak het middelpunt van belangstelling. De overgang naar een crèche met veel kin deren en maar één juf - die ook niet overal tegelijk kan zijn - is moeilijk. Vooral het 'leuk' sa men spelen en het delen van speelgoed valt niet mee. Veel kinderen - evenals volwasse nen - zijn liever alleen bezig. In eenvoudige versjes weet Miep Diekmann knap de situatie te treffen, waarmee peuters in een crèche te maken krijgen. Met overwegend éénlettergre pige woorden weet Diekmann ...en als juffie het niet ziet bijt ik stiekem in je bil/gil... (uit Ik en jij spelen wij toch een grote variatie in rijm vorm en woordkeus te berei ken. Het verhaal zet alles op een rij. Vader en moeder weg, de on wennigheid van de eerste keer met allerlei vreemde kinderen om je heen, het trapfietsje de len met andere kinderen al heb je daar helemaal geen zin in), de vele ruzietjes, en aan het eind van de dag doodmoe in slaap vallen van alle emoties. De versvérm en de woorden die Miep Diekmann kiest pas sen vaak goed bij de situatie en werken versterkend. Ze maakt vooral veel gebruik van allite- rende woorden die sterk asso ciëren met de handeling: voelen in het water/ voelen in het zandvoelen voelen vingers spoelen/ hand met zand1 in het water/ maak ik land/ water land. De uitvoerige aandacht voor de tekst kan de indruk wekken dat de illustraties van onderge schikt belang zijn. Verre van dat: de kracht van dit kijk-lees- boekje ligt in de onverbreekba re combinatie van plaatjes en tekst. Zonder de illustraties was dit boekje - de kwaliteit van de tekst ten spijt - nauwe lijks interessant. Tekst en illu straties vullen elkaar aan in een uitgekiend evenwicht. ('Ik en jij spelen wij', Miep Diek mann en The Tjong Khing, uitg. Que- rido, prijs f8,50) MARGOT KLOMPMAKER Het Zeister Zendingsgenoot schap ('Broedergemeente') is van afschuw vervuld over het in koelen bloede doodschieten van mensen in Suriname. Dat heeft het bestuur van het ge nootschap in een telegram aan de Surinaamse bevelhebber Bouterse laten weten. (De Evan gelische Broedergemeente is sinds 1748 in Suriname actief. Ze heeft daar ongeveer 58.000 le den). Het Zendingsgenootschap maakt zich grote zorgen over het Suri naamse volk als geheel, "dat het slachtoffer dreigt te worden van het kille machtsdenken van een kleine groep militairen". Het dringt er bij de machthebbers op aan, hun heilloze weg te verlaten, "omdat geweld alleen maar tot meer geweld leidt, bloed aan bloed toevoegt en de bij velen in Suriname en daarbuiten levende hoop op nieuwe en eigen vormen van democratie in de kiem smoort". De Broedergemeente blijft het werk van kerk en zending in Su riname steunen. "Alleen de ker ken zijn op dit ogenblik nog bij machte te zeggen wat er gezegd moet worden. "De kerken heb ben zich de afgelopen jaren niet door de militaire machthebbers laten imponeren en zullen dat, ondanks hun moeilijke positie, zeker ook in de toekomst niet doen". Brief van Zeister Broedergemeente Kerstmis Kerstmis is in Nederlandse ge zinnen nog steeds een 'gelovig feest'. "Praktisch alle Nederland se kinderen kennen iets van de ware betekenis van kerstmis. Ze weten wat de kribbe uitbeeldt en wat de kerstliederen betekenen. Kerkelijk of niet-kerkelijk, gelo vig of niet, bijna alle Nederland se ouders vertellen hun kinderen het verhaal en zeggen erbij, dat het kerstfeest ook anno 1982 meer is dan een kerstboom, lek ker eten en drinken of gezellig heid in huis". Dat is het meest opzienbarende re sultaat van het onderzoek 'kind en geloof, dat het maandblad 'Kinderen' liet uitvoeren onder gezinnen met jonge kinderen tot 12 jaar. Ongeveer 60 procent van alle on dervraagden had de kinderen spontaan verteld over de geboor te van Jezus, terwijl meer dan een-derde van alle ondervraag den daaraan nog toevoegde, dat Jezus op de wereld is gekomen om de mensen te verlossen van het kwade. Kennelijk zijn ouders van mening dat het vertellen van het kerstverhaal iets is dat bij de opvoeding 'hoort'. Anders is het niet te verklaren waarom ook buitenkerkelijken christelijke elementen van het kerstfeest aan hun kinderen overbrengen, en zelfs zij die niet (meer) geloven in God. Ongeveer hetzelfde geldt voor de bijbel, die, ongeacht godsdienst en geloof, in 82 procent van alle gezinnen aanwezig is (bij de ge reformeerden 100 procent). In 65 procent van alle gezinnen is een aangepaste kinderbijbel in huis, waar ook door onkerkelijken vrij regelmatig uit wordt voorgele zen. Ongeveer 56 procent van al le ouders bidt samen met de kin deren nog steeds voor of na het eten. Zelfs 22 procent van alle onkerkelijken heeft de kinderen het bidden zelf geleerd. Opval lend is, dat de opvattingen van grootouders daar bijzonder wei nig invloed op hebben. In het 'Kinderen'-onderzoek werd ook nagegaan hoe ouders reage ren op kinderlijke vragen zoals 'Wie is God?' en 'Wie is Jezus?' De antwoorden van de ouders zijn opvallend klassiek. 'De schepper van hemel en aarde' bijvoorbeeld staat hoog genoteerd (ruim 41 procent), terwijl voor de persoon van Jezus vaak wordt ingevuld: 'Gods zoon, die de mensen ver lost heeft van het kwaad' (ruim 44 procent). Slechts 1 onder vraagde zei, dat Jezus een ver zonnen figuur is, een man die niet echt heeft bestaan. Beroepen. Hervormde Kerk: be roepen te Hoogvliet J. Brezet IJmnuiden, te 's Heer Abtsker- i Zanten Vacatures De synodale raad van de Evange lische Kerk in het Zwitserse kan ton Bern heeft een voorstel op ta fel gelegd voor een alternatieve predikantenopleiding om zo het grote aantal vacatures in het kan ton te verminderen. Volgens het voorstel zouden academici met een duidelijke kerkelijke betrok kenheid en een 'zekere levenser varing' aan de universiteit van Bern in twee jaar moeten worden opgeleid tot predikant, waarna nog een praktijkopleiding zou moeten volgen. De raad denkt speciaal aan afgestudeerde lera ren, van wie momenteel slechts de helft werk vindt. In het kanton Bern zijn nu 40 pre dikantsplaatsen vacant. Het ziet ernaar uit, dat dit er in de toe komst nog meer worden. Gebedsdag. De secretaris-gene raal van de Conferentie van Eu ropese Kerken, dr. Glen Garfield Williams, vraagt de aangesloten kerken in een brief, of zij bereid zijn mee te werken aan een Euro pese gebedsdag voor de vrede. Het idee van zo'n dag is ontstaan bij het bezoek dat een delegatie van de Evangelische Kerk van West-Duitsland dit jaar bracht aan de Russisch-Orthodoxe Kerk. Vredespolitiek. In opdracht van de Evangelische Kerk van West- Duitsland gaan zes geleerden een onderzoek doen naar de ta ken en mogelijkheden van een politiek die de vrede in de wereld dichterbij brengt. De raad van de Evangelische Kerk voldoet hier mee aan een aanbeveling in de nota 'Vrede bewaren, bevorde ren en vernieuwen', die deze kerk vorig jaar uitbracht. Faction: in Amerika wordt het genre zo genoemd. Het woord is een versmelting van de woorden facts en fiction. Een roman dus die is gebaseerd op feiten. Truman Capote is er beroemd mee geworden. Je zou hem ook de vader van het genre kunnen noemen. Hy maak te indertijd veel indruk met zijn roman In Cold Blood, een geheel op feiten gebaseerde vertelling waarvoor hij talloze gesprekken voerde. Het levensverhaal van de moordenaar Gary Gilmore, ge schreven door Norman Mailer, is natuurlijk ook een mooi voor beeld. In Nederland is faction eigenlijk nooit goed geëxploiteerd. Misschien vinden sommige schrijvers het wel vervelend dat ze in de huid van een journalist moeten kruipen. Of ze vinden het genre niet literair genoeg. In elk geval ligt sinds enige tijd het levensverhaal van de etser Jan Montyn in de boekhandel De schrijver is Dirk Ayelt Kooiman. Hij heeft ellenlange gesprekken met Montyn gevoerd en daarna die gesprekken zo gerangschikt dat er een roman ontstond die verhaalt over het leven van deze beroemde kunstenaar. Verpletterend, heeft uitgeverij De Harmonie het boek genoemd. Nu is die kwalificatie misschien iets teveel van het goede, maar je kunt wel stellen dat het boek indrukwekkend is. Niet alleen qua om vang, ruim driehonderdvijflig pagina's, maar ook wat de inhoud betreft. Montyn is namelijk niet iemand die zijn hele leven lang rustig in een atelier heeft zitten werken. Zijn vader was decoratieschilder en zwaar gereformeerd. Montyn had het al snel door: zyn vader opvol gen, dat zou zijn voorland worden, en Oudewater zou de hoofdstad van dat voorland zijn. Nu hebben de meeste mensen noodgewongen vrede met een derge lijk vooruitzicht; Montyn niet. In de duinen komt hy op een dag jonge Hitler-aanhangers tegen. Jongens die hij wel aardig vind, met als gevolg dat hy, die geen enkel politiek benul heeft, besluit om een jeugdkamp van de nazi's te gaan volgen. Van het een komt het ander. Montyn komt uiteindelijk aan het front terecht, in Koerland om precies te zijn. Na de oorlog is Montyn letterlijk en figuurlijk van God los. Het is natuurlijk een bekende smoes: 'ik wist nergens van'. Maar Jan Montyn was zo naief, dat hij pas jaren na dato rijp is voor het over denken van zijn handelingen. Fout, natuurlyk was hij dat en hy ontkent het zelf ook niet. Het bewonderenswaardige van hem is nu juist dat hij het nie^ bij die simpele mededeling laat, maar afdaalt in de zwarte krochten in zijn hoofd. Na de oorlog is het vechten niet voorbij, sterker nog: voor zijn inner lijke rust moet Montyn meedoen aan veldslagen. Zo gaat hy naar Korea, met leden van de Binnenlandse Strijdkrachten die hem na afloop van de Tweede Wereldoorlog waarschijnlijk het liefst het hoofd van de romp hadden willen slaan. Zien de meeste mensen tijdens hun leven hooguit één keer een schim van Magere Hein, Montyn staat geregeld oog in oog met dit illustere heerschap, Wat hebben sommige mensen toch een harde schedel, heeft een arts eens tegen hem gezegd. Hoe heeft deze man, die later ook nog kindertransporten vanuit Viet nam naar Europa leidde, een carrière als beeldend kunstenaar kun nen opbouwen? Je zou kunnen zeggen dat het etsen één van de weinige constanten in zijn leven is. Zelfs tijdens het strijdgewoel werkt hij. Paradoxaal genoeg maakt hij dan ook de meest serene prenten. Na de oorlog heeft Montyn een tijdlang in het gekkenhuis gezeten. Daarvoor had hij een tijdje een baan als verzamelaar van historisch legermateriaal in het leger gehad. Maar nachtmerries kreeg hij steeds vaker en bovendien groeide de waslijst met uitspattingen. Hij was het spoor bijster geraakt en daarom werd hem in de inrich ting gevraagd het spoor terug te volgen. Hij schreef maanden achtereen al zijn ervaringen op. Toen hij klaar was viel er een pak van zijn hart. Het pak papier kon vernietigd worden. Gelukkig heeft Kooyman het verhaal nog eens opgeschreven, zodat het leven van Montyn niet meer kan worden gereduceerd tot een paar anec dotes zonder ogenschijnlijke samenhang. (Montyn, Dirk Ayelt Kooyman, uitg. Harmonie, f 29,50) WIM BRANDS Lefebvre. De geschorste rooms- katholieke aartsbisschop Lefeb vre, leider van de beweging van traditionele rooms-katholieken, is zonder een gesprek met de paus uit Rome vertrokken, waar hij wel gesprekken had met men sen van de congregatie voor de geloofsleer Vóór hy naar Rome ging zei Lefebvre te hopen, dat hy de paus zou kunnen ontmoe ten. Over de gesprekken met de congregatie wordt een streng stilzwijgen bewaard. ADVERTENTIE Een stukje Ed. Hoornik over Zuid-Holland. Nog meer over uw eigen omgeving en de rest van Nederland leest u in het nieuwe Boek van de Maand „Het land der letteren! Een werkelijk uniek boek, 448 pagina's dik, vol pakkende fragmenten uit bestaand en nog niet eerder gepubliceerd werk van vaderlandse dichters en schrij vers. Doorspekt met ruim 500 kleurenfoto's en illustraties, in prachtband gebonden. „Het land der letteren"is het nieuwe Boek van de Maand. T/m 8 januari f3750. Daarna f65,-. (Echter zolang de voorraad strekt.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 21