Bloedeloze Racine
bij Haagse Comedie
Voorspelbare ongein
van Mar ja Winters
Romantiek op z n Frans
bij Residentie-Orkest
Barokensemble: ondanks
slordigheden geslaagd
Scheepvaart
Van Duinhoven:
rake typeringen
MAANDAG 13 DECEMBER 1982
DEN HAAG - Na het fiasco van
Marivaux "Het Debuut" lijkt de
Haagse Comedie opnieuw de
strijd met een van Frankrijks
klassieke toneelschrijvers verlo
ren te hebben.
Dat tijdens de première van "Phè-
dre" zaterdagavond het resultaat
minder desastreus bleek, was
vooral te danken aan een zekere
mate van voorzichtigheid in de
enscenering, waarbij een gebrek
aan regieconcept dit keer niet
leidde tot een al te onzinnige
vormgeving. De tragedie van de
koningin die uit liefde voor haar
stiefzoon de realiteit aan haar ge
voelens wil onderwerpen, maar
die onontkoombaar ten onder
gaat aan schuldgevoel en eerver
lies, kwam in deze voorstelling
echter maar bij vlagen van de
grond.
Ten dele bleek dit een onvermijde
lijk gevolg van de door Hans
Bakx vervaardigde vertaling, die
de statige, maar ook met emoties
geladen alexandrijnen van Raci
ne had vervangen door een veel
vrijere versvorm zonder vast me
trum en vrijwel zonder rijm. In
zijn verantwoording verklaarde
Bakx dat hij dit mede gedaan
had omdat Nederland nooit heeft
kunnen bogen op grote dichters
van alexandrijnen, waarvan hy
Cats het bekendste voorbeeld
noemde. Het is te hopen dat het
over het hoofd zien van o.a. Von
del (alle tragedies behalve "Jeph-
ta" schreef hij in alexandrijnen)
niet louter een kwestie is van on
kunde.
Een gevolg van zijn beslissing was
echter niet alleen een ramme
lend literair anachronisme, maar
ook was de belangrijkste wortel
aan Racine's tragedie onttrok
ken. De declamatie is in "Phè-
dre" belangrijker dan de hande
ling. Sterker nog: er is vrijwel
geen handeling, maar wel een
complexe taalconstructie die
juist door het onalledaagse, bijna
verheven karakter ervan de per
sonages boven de status van ge
wone mensen uittilt.
Deze ontkenning van een van de
essentiële kenmerken in het
theater van Racine werd door re
gisseur Peter te Nuyl doorge
trokken in een nonchalante
tekstbehandeling, die helemaal
niets meer van de allures van het
versdrama overliet. Slechts en
kele malen kreeg de tekst weer
zeggingskracht, met name als de
voedster Oenone beseft dat al
haar inspanningen en intriges
ten einde zijn en in de beschrij
ving van de dood van Hippolyte.
Dit was echter niet te danken aan
vertaling of regie, maar aan het
vakmanschap van Lies Franken
en Eric van Ingen, die een tekst
tot in het onverstaanbare kun
nen terugnemen om vanuit het
niets een emotionele spanning
op te bouwen.
Met de hoofdrollen had Te Nuyl
weinig weten aan te vangen. Een
Anne-Wil Blankers rechtsen Lies Franken in 'Phèdre
statisch regieconcept werd zelfs
tot in het absurde uitgewerkt
door Jim Berghout als Hippolyte
steeds opnieuw bewegingloos en
in hetzelfde standje op dezelfde
plek neer te zetten. Menige be
weging leek ook een dramati
sche functie te ontberen, m.n.
het aandeel van regie-assistente
Maria Stiegelis. Zij vervulde een
piepklein rolletje, maar liep
voortdurend de hoofdpersonen
van achter ruitjes te begluren en
kwam af en toe het toneel op om
het zonlicht met hendels aan en
uit te doen. Bij al deze vaaghe
den kwam dan nog een aankle
ding die een allesoverheersend
anachronisme was.
Het door Mirjam Grote Gansey
ontworpen toneelbeeld, een win
tertuin (broeikas van emoties?)
aan het begin van deze eeuw. le
verde ondanks een paar lelijke
kostuums enkele hele mooie
plaatjes op, vooral door de be
lichting, maar miste elke relatie
met het stuk. Deze enscenering
poogde Racine te maken tot de
auteur van een burgerlijk huwe
lijksdrama dat hij niet geschre
ven heeft
PAUL KORENHOF.
LEIDEN - Marja Winters wordt door haar theaterbureau gepre
senteerd als iemand met onnoemelijk veel Bühne-ervaring"die
de theatershow "C'est la vie, without roses" liet opvolgen door
"de unieke show". 'Zo zit dat". En niet anders, waarmee ze vele
malen het vorige showsucces overtrof.
Als je dat leest klinkt het haast ongelooflijk, dat een zo begaafd
persoon nog in het kleine intieme Leidse Microtheater optreedt.
Eigen roem stinkt, zeggen ze wel eens. Na het zien van haar show
vrijdagavond was de verwondering ongeslagen maar pure ver
veling.
"Ikke ikke ikke en de rest... heb je ook nodig", heet haar nieuwste
programma. Het is een show die valt onder de noemer klein
kunst, maar dan met alle nadruk op klein. De liedjes en grapjes
zijn van een Hollands realisme, dat zo plat is als een dubbeltje.
"Een opmerkelijke eigentijdse show, die de meer bewust levende
mens bijzonder zal interesseren", vermeldt de toelichting dan.
En inderdaad komt de hele eigentijdse reutemeteut weer aan de
orde: Ik-tijdperk, echtscheiding, reageerbuisbaby's, blijf van
m'n lijf, demonstraties, noem maar op. Al die onderwerpen zijn
vermalen tot een een-dimensionale brij, gespeend van fantasie,
eigen visie of zelfs maar oorspronkelijke woordkeus. Cabaret op
zijn best kan nog wel eens wat ogen openen, de enige lichamelij
ke reactie bij deze show was kromme lenen.
Wat haar presentatie betreft is Marja Winters helemaal afhanke
lijk van de bereidwilligheid van het publiek. Ze had in Leiden
geen reden tot klagen. De twintig toeschouwers waren enthou
siast en vroegen en kregen zelfs een toegift. Dat waren dan mis
schien "meer bewust levende mensen".
ARIEJAN KORTEWEG.
LEIDEN Het Residentie Orkest concerteerde zaterdagavond
in de Leidse Stadsgehoorzaal onder leiding van Alain Lom
bard.
Lombard is een krachtige muzikale persoonlijkheid. Men kan
het afleiden uit het zeer gedisciplineerde strakke spel van het
orkest. Even duidelijk was het typisch Franse karakter van
klank en voordracht. De helderheid, het doorzicht frappeer
den. Toch deed deze begaafde leider er alles aan om het musi
ceren levend te houden. Maar het spel werd er niet, wat men
noemt, lyrisch door.
Geen accent, geen aandrift, geen uitbeelding werden verwaar
loosd.
Zo hoorden we, dertien minuten lang, Wagners altijd weer
boeiende Tannhauser-ouverture, feilloos gespeeld, maar niet
uitbundig vervoerend.
De genoemde Franse werkwijze drong zich misschien nog ster
ker op in het populaire Concert voor piano en orkest, nr. I, in
bes-klein, van Tsjaikowski. De componist was veel meer melo
dist dan constructeur, zoals ook uit dit concert, en wel vooral
uit het rommelige eerste deel, blijkt.
Toch maken het geweld, de Russische pathetiek, het larmoyante
hier en daar, steeds weer indruk, vooral op hen, die deze emo
tionele muziek nooit gehoord hebben. Mark Zeltser speelde
met grote virtuositeit de piano-solo. Het orkest werkte correct
met de pianist samen, maar dan wel binnen het strakke parti
tuur-schema. De emoties waren derhalve gestileerd.
Het was dus te verwachten, dat het de Vierde (in feite: de Twee
de) Symfonie (in d) van Schumann evenzo zou vergaan. In dit
geval: Duitse romantiek op z'n Frans. Dit betekende een scher
pe analyse, en een objectieve bewogenheid.
JOHAN VAN WOLFSWINKEL.
VOORSCHOTEN - Het Barokensemble Voorschoten gaf zater
dagavond een concert in de Dorpskerk.
Het programma omvatte werken uit de renaissance, de vroeg- en
de hoogbarok. Ook enkele minder bekende componisten kwa
men aan bod, zoals M. Borchgrevinck waarvan twee Paduana en
Gaillard werden gespeeld. De tempi waren wat aan de trage kant
zodat het geheel mat en vermoeiend overkwam. Ook kwamen er
vaak tempovertragingen en versnellingen voor. De inzetten wa
ren meestal onzeker en ongelijk.
Misschien vindt dit zijn oorzaak in de niet geheel overtuigende
directie van de dirigent Malcom Hund-Davies. Zijn inzet is wel
zeer enthousiast en ook de dynamiek en uitvoeringstechniek
zijn wel doordacht.
Het ensemble bleek een zeer goede begeleiding te zijn in het con
cert in f voor sopraanblokfluit en orkest van Giuseppe Sammar-
tini. Zij waren hier één in klankkleur en pasten zich uitstekend
aan de soliste Alexandra van Duijvendijk aan. Deze blokfluitiste
speelde met enorm gemak alle lastige loopjes en versieringen
feilloos. Haar toon vorming was zeer verzorgd; vooral de lange
tonen werden met een fraai crescendo gevormd
Eveneens van hoog niveau was de clavecinist Siebe Henstra met
zijn vertolking van de Partita IV in d van J.S. Bach. Zijn tempi
waren zorgvuldig gekozen, zodat hij technisch geheel boven de
staf stond.
Als afsluiting van dit concert werd het Kerstconcert van Giuseppe
Sammartini met veel enthousiasme gespeeld. De vaste claveci
nist Nico van Schouwenburg moet genoemd worden wegens
zijn grote aanpassingsvermogen. Ondanks de vaak slordige af
werking kan deze avond toch als geslaagd worden beschouwd.
CAECILE HOUTMAN.
Mee, we hebben geen
f kanon, maar we/ een j
scherpe bek c/ie
r gaten kan knabbe/en.
Och ja.'... ik
ben net weer
Haal liever een
Specht, dat is
een specialist in
gaten kloppen
En daarbijik ben een
papegaai, en geen eend of
een pinguïn. Ik kan niet onder
water duiken, weet ge.'
Brrr.ik krijg er aü
•ykippeve! vam
Dat hoeft
ok nietflip
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "De wraak van de
mummie", da, 14.30, 19.00 en 21.15 uur.
Zo: 14.15,16.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
LIDO 1 (124130): "E.T 14.30, 19.00 en
21.15 uur. Zo: 14.30,16.45,19.00 en 21.15
uur, al.
LIDO 2: "De boezemvriend", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, 19.00
en 21.15 uur, al.
LIDO 3: "De smaak van water",da. 19.00
en 21.15 uur. Do, vrij, ma en di ook:
14.30 uur, al.
Kindermatinee: "The Aristocats", za, zo
en wo: 14.30 uur. Zo ook: 16.45 uur.
LIDO 4: "Poltergeist", da. 14.30, 19.00
en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en
21.15 uur, 16 jr.
STUDIO (133210): "De boezemvriend",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,
16.45, 19.00 en 21.15 uur, al.
TRIANON (123875): Tiroler blondjes op
het liefdespad", da. 14.30, 19.00 en 21.15
uur. Zo: 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur,
16 jr.
REX (125414): "Vurig vlees", da. 14.30,
19:00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Meisjes die man
nen in de hand houden", vrij 23.30 uur,
16 jr.
Bioscopen Alphen
(Voor reserveringen 01720-209800)
EURO 1 en 2: "De boezemvriend", da.
13.30, 18.45 en 21.15 uur,ma. di. en woe.
ook 20.00 uur, Zo: 13.30, 16.15. 18.45 en
21.15 uur, al, za. (in Euro 1) ook 24.00
uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling Euro 2: "The China
Syndrome", za. 24.00 uur, 16 jr.
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Ziekenhuizen
Ungevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13 00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur
de afdeling intensieve zorg: uitslui
tend'na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur Elisabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-
20.30 uur.
EURO 3: "Poltergeist", da. 18.45 en
21.15 uur. do, vr.. ma. en di. ook 13.30
uur, zo. 16.00, 18.30 en 21.00 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Billy Turf', za., zo. en
woe. 13.30 uur.
Nachtvoorstelling: "Pittige poesjes", za.
24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Class of 1984" da., 13.30,18.45
en 21.00 uur. Zo. 13.45, 16.15, 18.45 en
21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(Voor reserveringen 0171-4354)
GREENWAY: "Dr. No", do. 20.30, vr.
19.30, za. 15.45 en 19.30, zo. 15.45 en 21.00
uur. woe. 15.45 uur, 12 jr.
"Hot bubblegum",vr. en za. 21.30 uur,
zo. 18.30 uur, 12 jr.
"Chariots of fire", ma. tm. woe. 20.30
uur, di. ook 13.30 uur, al.
Exposities
Oegstgeest - Kunstcentrum Lange-
vaart, expositie An Biesot, Ton de Bruin
Marianne Koster, Fanny Mazure, tot 4/1,
di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr 19-21
uur en za van 12-17 uur.
Museum Boerhave - Tentoonstelling
over Antoni van Leeuwenhoek, tot 1/5,
ma t/m za van 10-16 uur en zo van 13-16
Art-tea House Oude Rijn - Stille Mare
4, expositie symbolische poppen Renee
van Lint, tot 15/12, di t/m za 10-19 uur,
do van 10-21 uur zo van 11-18 uur, ma
12-18 uur.
LAK-foyer - Levendaal 150, tekeningen
van Geert Baas, t/m 15/12.
De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, ex
positie van Lydia Luyten, wandkleden
en aquarellen, Pol Jong, etsen en teke
ningen, Arthur Puts, linosneden, tot 24/
12, dag. 13-17 uur.
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, the
maexpositie landschappen, tot 15/12,
ma t/m do. van 9-12 uur en 19-21.30 uur,
za. en zo. 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten
toonstelling van Japanse prentkunst,
tot 9/1, ma t/m za van 10-17 uur, zo en
feestdagen van 13-17 uur.
Bezoekuren St. Elisabeth-Ziekenhuis:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdehng: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14 00-14.30 uur en van 19.00-
19 30 uur
Intensieve verpleging: dagelyks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
/oor alle patiënten behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19 30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18.00-19.00 uur
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur
Bezoek aan ernstige patiënten
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan kan de
Kindermatinee: "Herbie is de pisang",
za, zo en woe 14.00 uur.
Bioscopen Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Honky Tonk Freeway",
do. 14.45 en 20.00 uur. vrij., za. en zo.
14.45, 18.45 en 21.15 uur. ma.en di. 20.00
uur,woe. 14.45 en 20.00 uur, al
CITT 2: "Love at first bite", zelfde tij
den als City 1, al.
CITY 3: "Lemon Popsicle", zelfde tij
den als City 1, al.
CITY 4: "Emanuelle 2" do. 14.45 en
20.00 uur, vry. 14.45, 18.45 en 21.15 uur,
18 jr.
CITY 4: "Ben Hur", za., zo., ma., di. en
woe. 20.00 uur. zo. ook 14.45 uur, al.
Kindermatinee: "Popeye's grote lachpa-
rade", za. en woe. 14.30 uur.
Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3,
"Kunst als geschenk". Willy Belinfante
pastels en grafiek; Machteld Hooyen
gouaches, Denkor tekeningen, nov en
dec. di. t/m za. van 10-17 uur.
Openbare Bibliotheek Nieuwstraat 4,
tentoonstelling "Jaarfeesten" gemaakt
door de Rudolf Steinerschool, ma.,
woe., do. 10-20.30 uur, di., vr. 10-17.30
uur. za. 10-13 uur, tot 1/1.
Wassenaar - Auberge de Kieviet, kant-
Galerie Fenex - Botermarkt 26, foto's
van Han Rotteveel, etsen van Twan
Hendriks, tot 20/12.
Lakenhal - Leidse Atliers III: Krijn
Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit,
tot 2/1, Floris Verster en tijdgenoten, tot
12/12.
Stadhuis - foto-impressie van het pop
festival gehouden in het Van der Werff-
park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12,
ma t/m vr van 9-17 uur.
Galerie Denise Stephan - Tentoonstel
ling Frans de Wit en Fer Hakkaart, t/m
2/1. vr. za. zo van 13.30 - 17.30 uur.
Leiderdorp - Gemeentehuis, expositie
Hadewijch Ouwendijk. tm 4/1, 8-17 uur,
do 19-21 uur.
hoofdverpleegkundige hiervoor specia
le kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00
Bezoektijden kinderafdelingen
Elke dag. 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00
uur. (Alleen voor ouders van kinderen
kart er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige)
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-1515
uur, 's avonds 18.30-19.30 uur Extra be
zoek voor de hartbewaking 'a ochtends
11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling 's avonds
19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid
dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen
voor ouders 14.30-18.30 uur
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (tel: 020-175000)
c(0udclieums
13 december 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Op de Luiksche kermis, bij
een voorstelling in de menage
rie van Salva, ging een vrouw,
die aan de inrichting verbon
den is, binnen de ijzeren leu
ning langs de kooien der wilde
dieren, toen de koningstijger
een zijner klauwen door de tra
lies ran zijn hok stak en dien in
de schouder der vrouw sloeg,
haar tegen de traliën aandruk
kende, waarna hij haar tracht
te te bijten. Dat gelukte hem
evenwel niet, maar nu poogde
hij met zijn anderen klauw
haar bij de keel te grijpen. Op
dit oogenblik snelden twee be
dienden toe, van wie de een den
tweeden poot van het dier in be
dwang hield, terwijl de ander
het door slagen op den muil wil-
de noodzaken zijn prooi los te
laten. Het monster hield echter
de vrouw, die intusschen be
wusteloos was geworden, stevig
vast. Eindelijk gelukte het aan
drie mannen de vrouw met ge
weld terug te trekken, de afge
scheurde lappen van haar ge
lukkig dikke kleeding in den
klauw van den tijger achterla-
tenae Intusschen had zich on
der de toeschouwers het gerucht
verspreid, dat de tijger was los
gebroken, er ontstond een pa
niek en ieder koos het hazenpad
over banken en balustraden.
Gelukkig vielen daarbij geen
ernstige onheilen voor.
Vijftig jaar geleden
In honderden steden van
Spanje wordt gestaakt en het
autobusverkeer ligt geheel stil.
In de universiteitsstad Sala
manca zijn tal van winkels ge
plunderd, waarbij bloedige
botsingen met de politie ont
stonden en vele personen ge
wond moesten worden wegge
dragen. Uit Madrid moest poli-
LEIDEN - Ton van Duinhoven is
vooral bekend als grootmeester
in het creëren van typetjes. Ie
dereen kent wel minstens een
paar van zyn creaties, die hy op
de televisie gebracht heelt Zelfs
uit een STER-reclame wist hy
nog ongekende mogelykheden
te halen
Zaterdagavond was Ton van Duin
hoven in de Leidse schouwburg,
waar een groot publiek alleen al
op zyn goede naam was afgeko
men. En wie naar de typetjes-ma
ker Ton van Duinhoven kwam
kyken. werd niet teleurgesteld.
Doordat er twee eenakters op het
programma stonden, kon men
zelfs twee (totaal verschillende)
van Duinhoven-creaties bewon
deren; voor de pauze een aan la
ger wal geraakte Oostenrijkse
waarzegster, na de pauze een
merkwaardige, eigenzinnige pn-
vé-detective. Maar ook de acteur
van Duinhoven kwam ruim
schoots aan bod; de waarzegster
en de privé-detective waren geen
typetjes om wille van zichzelf,
maar toneelroUen binnen twee
niet geheel pretentieloze eenak
ters.
Het zyn twee al wat oudere eenak
ters van de Engelse auteur Peter
Shaffer, wiens toneelstukken
'Equus' en 'Amadeus' ook hier
zeer bekend zyn. In 'Leugens'
komen een manager (Huub Sta
pel) en een popzanger (Sjoerd
Pleijsier) een waarzegster raad
plegen. Deze verloederde waar
zegster met Duit
accent (dat van Duinhoven een
beetje overdrijft, maar wel con
sequent volhoudt - bovendien
hebben we zo'n accent al zo vaak
op het Nederlandse toneel ge
hoord) laat zich door de manager
voor een geringe bedrag omko
pen om de popzanger te mislei
den. Uiteindelyk blijkt, dat zo
wel de waarzegster, de popzan
ger als ook de manager zichzelf
en anderen leugens hebben op
gedrongen.
In 'Het alziend oog' speelt van
Duinhoven de eigenaardige pri
vé-detective, die van een aceoun-
.tant (Tom van Beek) de opdracht
heeft gekregen om diens echtge
note (Canci Geraedts) te schadu
wen. Tydens dit "schaduwen"
heeft de pnvé-detective een hele
speciale, in zekere zin intieme re
latie met deze vrouw opge
bouwd.
Na de nodige verwarming, waarop
de drie acteurs goed inspelen,
biedt de detective deze relatie de
beide echtelieden als een soort
therapie aan. De zoals gebruike
lijk rake typeringen van Ton van
Duinhoven kregen binnen deze
twee eenakters dus in ruime ma
te een artistieke meerwaarde
WIJNAND ZEILSTRA.
NIERTJES
Neem ruim 500 kalft
nier Lag x* dn» minu
ten ut een pan met ko
kend water met wat
en anijd *r open Mak 12
Wrijf de niertje* in mei
jenever betten zout en
royaal peper en bestuif
ze bcht mei bloem Hak
ze boven laag vuur 10
minuten ln boter
Verwarm een lepel je-
never of gin boven een
gasvlam en houd dan de
lepel schuin tot de vlam
erin (laat Giet de bran
dende Jenever over het
vlees en laat de vlam
metjes rustig ui tbr an
den Neem het uit de
pan en voeg aan het
bekvocht een achtste U
pel* «hetry Goed door
I-**' hierin de niertjes
nog hoogstens 10 minu
ten heel zachtjes sudde
ren Geef hierby ge
kookte r\jst
WIN A BORN
tieversterking worden ontbo
den cu, om de onrust op korten
termijn te bestrijden, kreeg de
politie steun van infanterie en
pionierstroepen Een groot aan
tal personen werd gearresteerd
fü hebben stakers de
spoorrails opgebroken en eler
trische centrales vernield Te
Oviedo is de arena »n brand ge
stoken Ook in tal i>an mijnen
in Noord-Spanje u het werk
neergelegd
In de Chineesche stad Tsjin-
hn tg gedurende een bioscoop
voorstelling brand uitgebroken.
Het gebouw uerd volkomen
vernield twaalf personen zijn
btj den brand omgekomen en
vijftig uerden zwaar gewand