C Van Duinhoven: 'dol op humor' 'We hebben dit stulc gekoesterd' PODIUMBLIK Scheepvaart DINSDAG 7 DECEMBER 1982 Kunst PAGINA 15 LEIDEN - Het Leidse theaterleven komt na een stille Sinterklaasweek weer op gang. Wie geinteresseerd is in Keltische muziek kan op donderdagavond 9 december in de Leidse Schouwburg terecht, waar op die da tum een optreden wordt verwacht van 'An Triskell', een uit vijf musici bestaande Bre tonse muziekgroep. Het vijftal speelt voor namelijk op authentieke instrumenten zoals de Keltische harp, mandoline, fluit, bombar don en luit. De groep heet in Frankrijk zeer populair te zijn, voldoende reden kennelijk voor de schouwburgdirectie om haar ook in Leiden te laten spelen. 'Born in the Gardens' is een toneelstuk van Peter Nichols, dat in een bewerking van Ale xander Pola als 'Geboren in Blydorp' vrij dagavond 10 december op de planken van d Leidse Schouwburg staat. Alexander Pola heeft deze 'zwarte' komedie laten verhuizen naar Den Haag en de figuren een jasje van Nederlandse snit aangemeten. De belang rijkste figuren zijn een bejaarde moeder en haar 45-jarige zoon, die zich min of meer hebben afgeschermd van de buitenwereld in hun veertien kamers tellende woning. Ze houden er curieuze gewoonten op na, han gen reactionaire denkbeelden aan en voelen zich in hun eigen wereldje gelukkig. Er volgt een confrontatie tussen deze twee 'zonder lingen' en de 'normale' wereld, vertegen woordigd door twee andere kinderen van de AMSTERDAM (GPD) - Ton van Duinhoven speelt dit seizoen in de vrije-produktiesector zijn twee zelf gekozen, zelf vertaal de eenacters van Peter Shaffer. De eenacters, „White Liars" en „The Public Eye", zijn interes sante en intelligente stukken. Lichter en vrolijker dan de diep in menselijke psychologie gravende toneelwerken waar mee Shaffer zijn wereldfaam verkreeg. Er moet dus wel belangstelling bestaan voor Shaffer. Deson danks wordt Van Duinhovens programma aangekondigd met: „Een avond met Ton van Duinhoven". „Het is de on wennigheid van het Neder landse publiek met het woord „eenacter", die ons tot deze zet heeft gedreven", zegt de ac teur. „In Verkade's memoires las ik al dat een eenacter slecht ligt bij de Hollanders. Een ver haaltjesvolk, dat is het. Terwijl ik toch dacht: dit is het tijd perk van televisie, ze moeten toch wel wat gewend zijn, wat snelle verandering betreft... Niks hoor. Men ziet hier toch liever één lekker verhaal". En Shaffers eenacters, zo zegt Van Duinhoven, zijn twee ver schillende stukken. „White. Liars" (een van Shaffers eerste stukken, in 1966 al door de Haagse Comedie opgevoerd en later weer door Shaffer her schreven) behandelt de relatie tussen een manager en een popzanger, die onder de han den van een geconsulteerde Oostenrijkse waarzegster (Van Duinhoven) beetje bij beetje wordt ontleed. „The Public Eye" is een soort huwelijksko medie, waarin een detective (Van Duinhoven) niet bewijzen aandraagt waarmee een kapot huwelijk keurig ontbonden kan worden, maar juist bewij zen levert die dat kapotte hu welijk kunnen helen. Niet dat Van Duinhoven geen aansluitend verhaal had willen brengen. Karrevrachten to neelwerk heeft hij doorgeno men en met hem zijn „advi seurs". „Maar het is allemaal zo verschrikkelijk slecht", zegt hij, „zulke rotzooi. Of je nu in Engeland, Amerika of Frank rijk zoekt. Kijk, de echt grote schrijvers kun je natuurlijk al tijd spelen. Maar ik wilde wat anders voor het vrije-produk- tiecircuit waarin we werken. Ik wilde na de wat zware produk- ties als „Wie zijn leven is het nou eigenlijk" van Brian Clark en „Het vege lijf' van Saun ders, de twee stukken die ik de voorgaande seizoenen heb ge speeld, weer eens goed enter tainment doen, maar dan wel van niveau. Ik ben dol op hu mor, vindt dat ook ernstige stukken humor, al is het dan zwarte humor, moeten bevat ten. Humor is echter ook direct een handicap, want in de hu- moreuze hoek wordt ook maar wat aan gerommeld. Een klucht, daar heb ik zo de pest aan. 't Is misschien leuk voor een keer op tv, maar stel dat je het een jaar lang moet spe len..." Van Duinhoven over de waarde ring van eenacters: „Publiek vindt eenacters dus griezelig en schouwburgdirecteuren niet minder. Er zijn directeu ren die weten echt van niets, maar wel dat eenacters niet zo geschikt zijn. Ze kopen me wel, voornamelijk op m'n moeder: een linkse politicus en een in Ame rika wonende dochter. Deze twee proberen om egoistische redenen, hun moeder en broer over te halen zich aan te passen aan de meer gangbare gedragingen in de samenle ving. Het blijkt dan echter dat genoemde twee in hun algemeen aanvaarde 'normaal heid' minsten zo 'verknipt' zijn als hun moe der en de bij haar inwonende zoon. De rol van de moeder wordt gespeeld door Ellen Vogel en die van de thuis wonende zoon door Cor van Rijn. Edmond Classen is in de ze door Karl Guttmann geregisseerde vrije produktie de progressieve parlementariër en Marijke Merckens de zo zeer op Amerika ge stelde dochter. Elders op deze pagina een in Marijke Merckens over 'Geboren in Blij dorp' terview met laatstgenoemde actrice. In deze Podiumblik ook een gesprek met Ton van Duinhoven, die op zaterdagavond 11 de cember met twee eenakters van Peter Shaf fer, te weten White liars' en The public eye', naar het theater aan de Oude Vest komt White liars' behandelt de relatie tussen een manager en een popzanger, die onder de handen van een waarzegster (Van Duinho ven) beetje bij beetje wordt ontleed. The pu blic eye' is een soort huwelijkskomedie, waarin een detective (Van Duinhoven) be wijzen aandraagt waarmee een kapot huwe lijk kan worden geheeld. I Aan dit avondje Van Duinhoven werken mee Canci Ge- raedts, Tom van Beek, Sjoerd Pleijsier en Huub Stapel. De regie berust bij Rudolf Lu- cieer. Al eerder in deze krant is het concert aange kondigd dat de befaamde folkzanger Pete Seeger maandagavond 13 december in de Leidse Schouwburg geeft met in het voor programma de Leidse folkgroep Tydver- dryf. Wie voor deze in samenwerking met de Stichting Leids Folkfestival georgani seerde avond nog een kaartje wil hebben moet er zeer snel bij zijn. Wat betreft de voorstellingen in het LAK-thea- ter - 'Veile vrouw' op vrijdagavond en 'Good night ladies' op zaterdagavond - daarover in de krant van morgen meer Redactie Pieter C. Rosier TON VAN DUINHOVEN naam, maar vragen er direct bij wat ik volgend jaar doe". En de kleine zalen? „Zoals Carol Linssen en Christi ne Ewert? Ja, dat moet je wel opbouwen. Maar ik zeg on langs nog tegen Ina (Van Faas- sen, zijn vrouw): ik ben niet bang voor de kleine zaal, maar wat krijg ik voor materiaal mee dat geschikt is voor kleine ruimtes. Moet ik het moderne Duitse repertoire gaan spelen? Nee, dat is me te humorloos..." „En daarbij, het publiek van de grote zalen, is mijn publiek. Toen ik nog in het gesubsi dieerde toneel zat hoorde ik ook wel eens dat ze alleen voor mij kwamen. Wat me overi gens niet leidde. Voorop bij mij staat dat ik dingen wil doen die me interesseren en daar wil ik de vrijheid voor hebben. ARNHEM (GPD) - Haar grote expressieve ogen fonkelen ont stemd. Marijke Merckens maakt zich zichtbaar kwaad. Dat een journalist van een lan delijk dagblad niet de gewen ste waardering wist op te bren gen voor haar nieuwste stuk is zijn goed recht. Maar dat zo'n journalist dan ook nog eens het lef heeft het publiek sterk af te raden de voorstelling te bezoe ken, nee, dat gaat haar te ver. Uiteindelijk moet een twintig tal mensen ervan leven. Ze heeft dan ook ernstig overwo gen haar abonnement op die krant op te zeggen. De kritieken op het stuk 'Gebo ren in Blijdorp' liepen nogal uiteen. Van 'uitstekend' tot 'krakkemikkig'. 'Geboren in Blijdorp' is de Nederlandse versie van Peter Nichols' stuk 'Born in the garden'. De regie van deze vrije produktie is in handen van Karl Guttmann, de vertaling is van Alexander Po la en de spelers zijn Marijke Merckens, Ellen Vogel, Cor van Rijn van Edmond Classen. In het stuk worden zaken als dis criminatie aan de kaak gesteld. Het gaat over mensen die apa thisch hun leventje leven. Een heel klein leventje. Niets doen, daar gaat het eigenlijk om. Apathie. De vergelijking wordt getrokken met dieren die in ge vangenschap zijn geboren en daardoor nooit meer aan leven in vrijheid zullen kunnen wen nen. Bij mensen is dat al niet anders, zo wordt gesteld. De kritiek richt zich er voor een deel op dat het oorspronkelijk in Engeland spelende stuk door Alexander Pola niet ge noeg zou zijn vertaald naar de Nederlandse situatie. Marijke Merckens zegt heel best begrip te hebben voor kritiek: „Je kunt het stuk niet goed vinden, de vertolking niet, de regie, de bewerking, noem maar op, maar helaas wordt dat in Ne derland op één hoop gegooid. Uiteindelijk is recenseren een vak". „Als je als journalist naar een voetbalwedstrijd gaat moet je toch ook weten wat buitenspel is. Maar goed, wij hebben ons als ploeg er niet door laten neerslaan. We hebben het stuk gekoesterd, ook al omdat het een moeilijk stuk is. Het speelt zichzelf niet weg, zoals bijvoor beeld Tsjechow of 'De dood van een handelsreiziger'. Marijke Merckens over haar veelzijdige loopbaan: „Als je zoals ik over de veertig bent krijg je de behoefte einde lijk eens dingen te gaan doen die je zelf leuk vindt. Ik ga nu meer naar het karakterwerk. Daarover ben ik tevreden. Ook doordat ik er een tijdje ben uit geweest. Om er afstand van te nemen. Ik heb een heel simpel leventje gehad. Zoals zoveel mensen. Werk en gezinnetje. Dan ben je op een gegeven mo- Marijke Merckens: nog altijd onzeker ment niet meer zo tevreden omdat je aan geen van beide echt toe komt". „Je kun je niet alles geven. Alleen blijkt dan dat als je min of meer gedwongen voor je ge zin gekozen hebt, je toch geestelijk bezig moet zyn. En daarbij is het toneel een liefde van mij. Je bent met je vak be zig en je kunt niet anders. En mijn situatie is ideaal. Ik hoef er niet van te leven. Misschien dat het nog eens zover komt, maar nu nog niet". Marijke Merckens, wier man zakelijk leider van de toneelgrope Theater' is, zegt, ondanks al haar film- en toneelervaring, nog altijd heel onzeker te zijn. „Maar dat zijn toch een hele boel mensen, onzeker. Ik weet wel, aan de ene kant werkt dat remmend en het is soms heel vervelend voor mijn collega's, maar het zit in de mens gebak ken. Anderzijds heb Ut een hoop heel grote mensen aan het werk gezien waarbij het my opviel dat ze de poepery hadden als ze voor de première stonden. Wat dat betreft maak ik my geen zorgen". Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Pas op of we slaan erop", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 1 (124130): "Poltergeist", 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 2: "Van de koele meren des doods", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 3: "Summer lovers", da. 19.00 en 21.15 uur. Do, vry, ma en di ook: 14.30 uur, al. Kindermatinee: "The Aristocats", za, zo en wo: 14.30 uur. Zo ook: 16.45 uur. LIDO 4: "Smaak van water", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "Cheese Chongs nice dreams", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. TRIANON (123875): Tiroler blondjes op het liefdespad", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr REX (125414): "Meisjes om van te smul len", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Sexamen", vrij 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-209800) EURO 1: "Van de koele meren des doods", da. 13.30,18.30 en 21.15 uur. Zo: 13.30, 16.00, 18.30 en 21.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Battle of Midway", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Once upon a time in the West", da. 20.15 uur, zo. ook 15.45 uur, 12 jr. EURO 2: "Het meisje met de hete hob by". do., vr.. ma. en di. 13.30 uur, za. 24.00 uur, 18 jr. Kindermatinee: "Billy Turf', za, zo en woe. 13.45 uur. EURO 3: "Poltergeist", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur. Zo: 13.45, 16.00, 18.45 en 21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Class of 1984" da., 13.30,18.45 en 21.00 uur. Zo: 13.45, 16.15, 18.45 en 21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 0171-4354) GREENWAY: "Smokey and the bandit, deel 2", vr. en za. 19.30, za., zo. en woe. 15.45 uur, al. "Enter the dragon", do. 20.30, vr. en za. 21.30, zo. 18.15 uur, 16 jr. '"Chariots of fire", ma. tm. woe. 20.30 uur, di. 13.30 uur, al. Kindermatinee: "Sjors, Sjimmie en het zwaard van Krijn", za, zo en woe 14.00 Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) City i: "Visiting hours", do 14.45 en 20.00 uur. vry.. za. en zo. 14.45,18.45 en 21.15 uur. ma.en di. 20.00 uur,woe. 15.45 en 20.00 uur, 16 jr. City 2: "SOS Concorde", zelfde tijden als City 1,12 jr. CITY 3: "Sprong naar de liefde", zelfde rijden als City 1,12 jr. CITY 4: "Way of the dragon" do. 14.45 en 20.00 uur. vrij. 14 45, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "De non van Monza", za. 18.45 en 21.15 uur. zo. 14.45,18.45 en 21.15 uur, ma., di. en woe. 20.00 uur, 16 jr. Wassenaar ASTRA: "Cheech and Chong's up in smoke", vr. en za. 19.00 uur, al. "La Boum", vr. en za. 21.00 uur, zo. tm. Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Q ExpP8ltlBS Oegstgeest - Kunstcentrum Lange- vaart, expositie An Biesot, Ton de Bruin Marianne Koster, Fanny Mazure, tot 4/1. di t/m vr van 13.30-17.30 uur, vr 19-21 uur en za van 12-17 uur. Museum Boerhave - Tentoonstelling over Antoni van Leeuwenhoek, tot 1/5, ma t/m za van 10-16 uur en zo van 13-16 Art-tea House Oude Rijn - Stille Mare 4, expositie symbolische poppen Renee van Lint, tot 15/12, di t/m za 10-19 uur. do van 10-21 uur zo van 11-18 uur, ma 12-18 uur. De Bange Duivel - Rijndgkstraat 4, expositie van Lydia Luyten, wandkleden en aquarellen, Pol Jong, etsen en tekeningen, Arthur Puts, linosneden, tot 24/12, dag. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten toonstelling van Japanse prentkunst, tot 9/1, ma t/m za van 10-17 uur, 2 feestdagen van 13-17 Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3, "Kunst als geschenk", Willy Belinfante pastels en grafiek; Machteld Hooyen gouaches, Denkor tekeningen, nov en dec. di. t/m za. van 10-17 uur. Wassenaar - Auberge de Kieviet, kant- borduursels van Ena Stok-van Es (EVE), tot 7/1, 9-12 en 15-19 uur (beh. ma.). Galerie Fenex - Botermarkt 26, foto's van Han Rotteveel, etsen van Twan Hendriks, tot 20/12. Lakenhal - Leidse Atliers Hl: Krijn Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit, tot 2/1, Floris Verster en tijdgenoten, tot 12/12. Stadhuis - foto-impressie van het pop festival gehouden in het Van der Werff- park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12, ma t/m vr van 9-17 uur. Galerie Denise Stephan - Tentoonstel ling Frans de Wit en Fer Hakkaart, t/m 2/1, vr. za. zo van 13.30 - 17.30 uur. Leiderdorp Gemeentehuis, expositie Hadewijch Ouwendyk, t/m 4/1,8-17 uur, do 19-21 uur. Wassenaar - Art Gallery Gérard, ten toonstelling Hollandse en Franse ro mantici en impressionisten, t/m 11/12, 11-17 uur, zo 13-17 uur. Ziekenhuizen (Jngevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren St Ensabeth-Zlekenhuls: Volwassenen: dagelijks 'n 14.00-14.45 en van 18 30-19.30 uur. Klas - afd: dage lijks van 11.15-12.00 uur, vaui 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19 00 15.00-16.00 i 18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen 15.00- Bezoekuren ziekenhuizen Dlaconessenhuls - doorlopende be zoektijd van 16 00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - afdeling intensieve zorg: uitslui- Sportmedisch Advies Centrum: Kinderafdeling: dagelijks 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur Academisch /.lekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten /behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur. 's avonds 18.30-19.30 uur Extra be zoek voor de hartbewaking: 's ochtends 11.00-11.30 uur Extra bezoek voor va ders op de kraamafdeling. 's avonds 19 30-20.30 uur Kinderafdeling s mid dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol dag en nacht worden gemeld bij het i formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000). öappendepitjesdie hebben alles ontdekt en willen de schat afpakken y NC£ V/i MER1NGUK Halveer vier «trvifr ba nanen en bak de helften niet langer dan 5 rninu ten m wat oIm ot boter Lef ze dan n Schep dit over de bana «jn. met een me»punt zout «tuf en meng er dan heel geirtdelgk M poedenuiker en 1 erUe pel citroensap door Schep het eiwit In een dunne laag over de ba nanen of gebruik hier voor aen spuitzak Zet de schaal bovenin oven tot het eiwit fraai WTNA BORN c®,ud.CYLieuwiS 7 december 1982 Honderd jaar geleden stond in krant: -Uit New-York wordt bericht, dat twee personen, die elkander een doodelijken haat toedron- gen, Cox en Bryson genaamd, elkander in de kerk ontmoetten. Onmiddellijk werden de revol vers te voorschijn gehaald en werden er verscheidene kogels gewisseld, waardoor Bryson tn de borst werd getroffen. De man stortte neder, maar met de grootste krachtsinspanning hief hij zich nog eenmaal op en trof Cox in het hart. Beiden ga ven schier op hetzelfde oogen- blik den geest. De geestelijke had intusschen bedaard zijn preek vervolgd en de aanwezi gen hadden niets gedaan dan zich zelf buiten het bereik der kogels stellen - Te Washington is deze dagen een voorbeeldige vrouw gestor ven: Mary Austin. 60 jaar oud, die aan met minder dan 44 kin deren het leven heeft geschon ken, allen jongens. Zij muntte ook tn andere opzichten uit; zij was namelijk een der eerste da mes. die in de genees- en heel kunde promoveerden en tijdens den burgeroorlog diende zij tn het legeru>aar zij opklom tot majoor - Evenals eenigen tijd geleden te Pest. wordt nu te Nieuio-York een tentoonstelling van schoone vrouwen op louw gezet. Zij mo gen niet jonger zijn dan zestien jaar. maar men heeft de be leefdheid gehad geen verdere bepalingen te maken aangaan de den leeftijd Voor veertigja rige schoonheden, die meenen dat het geboorte-register tunn- txg jaar in de war is. een fraaie kans! Vijftig jaar geleden. - Mede onder den invloed van de propaganda van overheids wege is de belangstelling van de Spanjaarden voor de fradt- tioneele stierengevechten lang zaam maar gestadig aan het dalen. Terwijl in 1930 in Span je nog 302 stierengevechten werden gehouden, was dit aan tal tn 1931 gedaald tot 249 ter. Wijl tn 1932 het aantal verder verminderde tot 215

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 15