'Ik ben er niet om te verrassen' O De STERde EO en de dichter J.C. Bloem RADIO TV-rubriek Emmylou Harris blijft bij country Advies Omroepraad: regionale omroep uitbouwen ZATERDAG 4 DECEMBER 1982 Radio - tv - kunst ZATERDAG 4 DECEMBER HILVERSUM I NOS: Ieder heel uur nws. VARA: 18.0Y Dingen van de dag. 18M3P Blaastest. 19.02 Van 'opuns one' tot nieuwe stukken of andersom. 20.03 Het Promenade Orkest met viool en klarinet. NOS: 20.30 Langs de lijn, sporten muz. (21.40 Paardekoersen). 22.02 Metro's Music. 23.02 Met het oog op morgen. HILVERSUM II AVRO: 18.00 Nws 18 10 AVRO' Ra diojourn. P.P.: 18.20 Uitz. van de Evangelische Volkspartij OVER- HEIDSVOORL.: 18.30 Vast en ze ker. 18.40 Richting. 18.50 Jazz spec trum. EO: 19.45 3xM-Wereldwijd. (20.00 Nws.). 20.45 Laat ons de rust dag wijden. 21.26 EO-Metterdaad. TELEAC. 21.30 Kunstgeschiedenis. 22 00 Kantooorinnovatie. EO: 22.40 Deze week. 23.55 Nwc HILVERSUM III :NOS: Ieder heel uur nws. NOS: 18.04 De avondspits. NCRV: 19.02 Op stap. 20.03 Elpee-pop. 21.02 Country Style. 22.02 Weekend blues. 22.30 Persvers. 23.02-24.00 Jazzti- HILVERSUM IV KRO: 20.00 Cantigas de Santa Maria 2. 20.30 Arditti kwartet; muz. voor strijkers. 21.15 Spektakel. 22.15- 23.00 Laudate. ZONDAG 5 DECEMBER HILVERSUM I NOS: Ieder heel uur nieuws. TROS 0.02 Top 100 van 1971. VARA: 7.02 Oeroude toververhalen. 7.30 Vroege vogels. 9.30 Het beste uit 'Tekst en Muziek'. IKON: 10 02 Om het recht lief te hebben. 10.12 Kerkdienst. 10.55 Wilde Ganzen. 11.02 De andere wereld van zondagmorgen. (11.00 Korte berichten. 11.10 Dokument. 11.30 Kommentaar van de week: Gastspreker. 11.35 In gesprek met..). KRO: 12.02 De huts. AVRO: 13.05 AVRO-Magazine 1. 13.40 Schaduw- parlement. NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en muz. 17.55 Mededelingen en uitgebreid weerbericht. TROS: 18.05 Inkijk met Inbar. 18.55 Euro pese Tenniskampioenschappen. NCRV: 19.02 In beweging. 19.15 Zondagavondmuz. 19.45 Arabier en. christen. VPRO: 20.02 De Rusland- gangers. 22.02 Welingelichte krin gen. 23.02 Met het oog op morgen. (23.10 De krant van morgen. 23.20 Den Haag Vandaag). TROS: 0.02 De Nachtwacht. 4.02 Krieken met Ad- je. HILVERSUM II NCRV: 8.00 Nws. 8.10 NCRV- Zondagmorgen. 8.40 Barok op zon dag. 9.00 Bijbeloverdenking. NOS: 9.25 Waterstanden. KRO: 9.30 Kroost. 10.00 Nws. 10.02 Eucharis tieviering. 11.00 'n zondags pak- ....voor alledag. NOS: 12.00 Tambu. 12.30 Suara Maluku. 13.00 Nws. 13.10 Zorg en Hoop. 13.55 Program ma voor buitenlandse werknemers. ZvK: 17.00 Kerkdienst. 17.58 Wilde ganzen. IKON: 18.00 Inf. de presse. 18.10 Brood en spelen. 18.30 Men sen, voordracht. 18.45 Liturgie en kerkmuz. NOS: 19.10 Hobbyscoop. AVRO: 19.45 Spel met poezie 20.00 Nws. 20.03 AVRO-Magazine Buiten land. 20.25 Europa plus en min. 20.45 Zo hoor je nog eens wat. 21.00 Biels Co., hoorspelserie. 21.30 Scha- duwparlement 2. O.S.: 21.40 Follow me. 21.55 Lere, hoe doe je dat? RVU: 22.10 Vrijheid van meningsuiting. AVRO: 22.30 Nws. 22.40 Mensen, mensen. 23.00 Klassiek met Caroli ne. 23.55 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. AVRO: 8.02 Ko de Boswachtershow. 8.30 AVRO's Sportpanorama. 9.02 Juist op zondag. VARA: 10.02 Het zondag se gezicht van de VARA op drie. 11.02 Dubbellisjes. TROS: 12.02 De Europarade. VPRO: 11.02 Spleen. 16.02 Courbois in Berlijn. NOS: 17.30 Jazz uit het Historisch Archief. 18.02 De Nationale Hitparade. 20.03 Radio Thuisland. 21.02 NOS-Jazz. KRO: 22.02 Het hek van de Dam. HILVERSUM IV TROS.: 8.00 Nws. 8.05 Er staat een orgel in Rotterdam-Schiebroek. 8.35 Ontbijt concert. 9.30 Cascade, non stop muziekprogr. NOS: 10.30 Musi- ca Religiosa. 11.00 Fur Elise. 13.00 Nws. 13.05 Opera-Matinee. 14. Concerten op de zondagmiddag. Concertgebouw Orkest met violist: klassieke muziek. (14.40 Praten over Muziek). Aansl.: plm'. 15.55 Musica Nova. TROS: 20.00 Specialiteiten a la carte, populair-klassiek wens- progr. 22.00 Koren en Korpsen. 22.30 Guitariteiten. MAANDAG 6 DECEMBER HILVERSUM I TROS: 7.00 Een goede morgen- ....met de TROS. 9.03 Continu mu ziek. 11.03 Nederlands Fabrikaat. 12.03 St Nicolaasga te gast bij Her man Emmink. 13.06 Aktua. 13.20 Raad een liedof niet. 14.03 Ge rard de Vries draait op verzoek. 16.02 Cafe Chantant. 16.30 De tien om kin dershow. 17.02 Piekuur. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gymn. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.35 Hier en nu. (8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.33 Te Deum Laudamus. 8.59 Moment. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Waterst. 9.30 Nws. 9.33 Plein Publiek. (10.30 Nws.). 11.00 De wereld zingt Gods lof. (11.30 Nws 12 00 Boer en tui- ner. OVERHEIDSVOORL 12.16 Franco thuis. NCRV: 12.26 Meded. tbv land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Hier en Nu. 12.55 Kunst- en vliegwerk. 13.00 Nws. 13.10 Daar maken we werk van. 13.30 Nwws 13.33 Kerk Vandaag. 13.55 Onder schooltijd. 14.30 Nws. RVU-NOS: 14.33 Gezondheid is een gezindheid. HILVERSUM III AVRO 7 02 Vol gas (7.30 Radio journ.) 9.03 Bingo (9.30 Radiojourn.). 11.03 Cees van Zijtveld. (11.30 Ra diojourn). 12.03 Hollands Glorie. (13.30 Radiojourn.). 13.56 Per Saldo. 14.03 Muziek met Meta 15.03 Het Steenen Tijdperk. (15.30 Radio journ.). 16.03 Toppop Disco. (17.30 Radiojourn.). 17.56 Per HILVERSUM IV KRO 7.00 Nws 7 02 Aubade 8 30 Porgr.overz. 8.35 Symfonie nr. 40 van Mozart. 9.00 Op het tweede ge hoor. 10.00 Klass. pianomuz. 11.30 Blauwe maandag 13.00 Nws. 13.05 Promenade orkest. 13.30 Kollage van alledaags en zeldzaam. 14.50 Aan woorden voorbij. een keuze van gedachten uit de literatuur. VA RA: 15.00-17.00 Schubert, bekenden onbekend. Dat zijn problemen waar je niet zo bij stil staat: de STER-recla- me is weggegooid geld als de EO op dinsdag uitzendt! Dan schakelt namelijk heel Neder land over op het andere net, en worden alle speelgoed- en was middelenspots in het luchtle dige uitgezonden. In de eerste tien maanden van dit jaar wer den 45 STER-blokken tijdens EO-avonden uitgezonden, waar minder dan een half pro cent van de kijkers naar keek. Veel is het niet, maar de Evan gelische Omroep zal daar niet rouwig om zijn, want als ik die omroep goed taxeer is men in zijn gelederen niet zo verzot op al die verborgen verleiders die in de STER-spots schuilen. Niemand van de EO zal dan ook jammerend wakker liggen van de sof die zij, de evangelis ten, aan het reclamemakende deel van het bedrijfsleven als een soort boetedoening opleg gen. Maar nu een heel ander pro bleem. Als al die kijkers niet naar de STER-spots kijken op de avond dat de EO uitzendt, betekent dat niet dat zij, zodra dat vermaledijde leeuwtje op het scherm komt, even snel een oogje dicht doen om al die verderfelijkheden niet te hoe ven zien, maar dat zij ook niet naar de EO-programma's zelf kijken. Dat kan EO's opzet met geweest zijn. De EO helpt de ontkerstende AVRO intussen wel aan de meest bekeken avond van de week, als de Al gemenen op Nederland 2 uit zenden: 24 procent. We spre ken nu over het derde kwartaal 1982, waarover het Continu Kijkonderzoek cijfers heeft verstrekt. Toch kan de EO zeg gen dat hij samen met de AVRO voor de meest bekeken televisieavond zorgt, want on danks de 2 procent kijkdicht heid van de EO (en NOS) ter linkerzijde, is er de 24 procent van de AVRO ter rechterzijde, zodat zij samen met hun 26 procent toch nog bovenaan eindigen! Nu wil zo'n schamele kijkdicht heid van 2 procent (de VPRO met 9 procent scoort maar wei nig minder dan de KRO, de NCRV en de VARA met elk 10 procent!), natuurlijk niet zeg gen dat de programma's niet goed zijn. Er wordt alleen niet naar gekeken! Ik kan me bij voorbeeld voorstellen dat het NOS-programma „Beeld spraak", dat donderdagavond aan de dichter J. C. Bloem was gewijd, ook niet meer dan 2 procent kijkers trok, maar daarom was het nog niet bene- door Nico Scheepmaker den de maat! Integendeel, het was een heel belangwekkend programma, vooral als je geïn teresseerd was in de verschil lende manieren om oud, sto koud te worden. De een i roerde geen vin, de ander klapwiekend in zijn stoel Vrouwen, kreeg je de indruk hebben een groter talent voor oud worden. Als Bloem nu nog geleefd had, zou hij 95 jaar zijn geweest (hij werd 79, ook nog een knappe leeftijd), hel was dus niet zo verwonderlijk dat de mensen die zijn vrienden of vriendin nen waren, inmiddels ook tot de bejaarden behoorden. Zij konden onmogelijk gemist worden in dit programma, al was het maar om na te doen hoe Bloem, in zichzelf mompe lend, gebogen over straat liep. of hoe hij zichzelf een stotter aanwende die hij in feite niet had. Blijkbaar voelden de samenstel lers Hans Verhagen en Hans Sleutelaar wel aan dat dit pro gramma van vijf kwartier op die manier wel een heel erge bejaardensocieteit werd. ter wijl het kenmerk van een groot dichter nu juist is dat hg blijft voortleven, ook voor de jonge ren. Daarom werden ter com pensatie twee scholieren opge trommeld die Bloem als onder werp hadden gekozen in hun klas, al bleek het meisje. Nico le Oei. hem alleen te hebben gekozen omdat zij zijn naam zo bloemrijk vond. Voor hetzelf de geld had haar keus op Jac ques Perk, Cees Nooteboom. C. J. Kelk. J. Goudsblom, of Halbo C Kool kunnen vallen. Het was daarom interessanter geweest om een of meer dich ters van de jongere generatie naar hun mening te vragen over J. C. Bloems poèzie. te meer omdat het vormvaste dichten zoals Bloem dat beoe fende weer terug is gekeerd. Gernt Komrij bijvoorbeeld, die Bloem met het maximale aantal van 10 gedichten bloem leesde en daarmee blijk heeft gegeven affiniteit met diens dichterschap te hebben. Alle respect voor prof. dr. A. L. Sótemann, die een Bloemdes- kundige is, en zijn poezie onge- twijfeld grondiger doorvorst heeft dan enig ander, maar wat hij vertelde deed me meer aan mythologisering en kabbalis tiek denken dan aan de wat nuchterder wijze waarop dich ters zelf de poezie benaderen. Hij noemde het „een formida bele prestatie" dat Bloem in het gedicht Het Kerkhof aan het Meer (uit de bundel Media Vita) erin geslaagd was geen twee van de twaalf regels het zelfde ritmische patroon, het zelfde verloop mee te geven, maar ik vraag me in gemoede af of Bloem zich daar ook van bewust was En zo ja. of het dan zijn bedoeling wel was. of dat er gewoon sprake was van nooddruft, omdat hetgeen hij wilde zeggen niet precies in het jasje paste dat hij gekozen had. Zijn beste, zijn bekendste, zijn meest geciteerde strofen missen doorgaans juist dat ver springende ntme. Lees je bovendien het bedoelde gedicht Het Kerkhof aan het Meer. dan is de vraag toch wel gewettigd of, ondanks die for midabele prestatie van Bloem om elke regel een ander rit misch patroon te geven, het ge dicht zelf ook wel zo formida bel is. „Daar rusten...". In dat gelukzalige lentemeer? De eer tijds ontslapenen? En wat wil Bloem met die „onheuchelgke nood" met ch behalve rijmen op dood? Het verlangen om ook de sintels van Bloem tot flonkerende diamanten te ver klaren. vergt, vrees ik. te veel kabbalistische goedpraterij om voor de gewone lezer en de ge wone dichter nog plausibel te zijn. Daarom had ik, kleine slaaf van poezie en taal, liever een paar hedendaagse dichters over Bloems poezie gehoord, want dat zou meer verhelderd hebben over diens eeuwig heidswaarde dan de orakeltaal van Sótemann. Denk ik. AMSTERDAM (GPD) - Het is koud in Amsterdam en slechts een enkeling heeft oog vooi het slanke Amerikaanse vrouwtje, dat tegen de wind in langs de Prinsengracht loopt. Haar woonplaats Los Angeles moet rond deze tijd een heel wat prettiger klimaat heb- ben. „Toch voel ik me juist hier thuis" bekent Emmylou Harris (33), „ik ben van deze stad en dit land gaan houden. Het is elke keer net of je weer thuiskomt". Er is gelegen heid om rustig en gezellig te praten, want op een drietal radio- en televisie-opnamen na, blijkt er niets te zijn dat beslag legt op Emmylou's tijd. Emmylou Harris: 'Europa is i „We zijn een beetje aan het bekij ken. of we volgend jaar zomer concerten kunnen organiseren. Europa is voor mij zo belangrijk, dat ik er mijn Amerikaanse tour nee voor ga onderbreken. Het voornemen is, om er in 1983 hard tegenaan te gaan. Meestal ben ik aan de vooravond van zo'n toer voorzichtig en probeer ik het werk te beperken. Nu begin ik met de instelling, om minstens honderd concerten te doen en gewoon te zien hoever ik kom. Een test voor mijn fysiek en geestelijk uithoudingsvermogen. Als ik er diep over na denk, is dat het beste voor mij... My heart lies on the road..." Luiheid is Emmylou niet te verwij ten. Ze maakte in de afgelopen zeven jaar liefst tien langspeel platen. „Prima dat harde werken. Ik hou van die discipli ne om alles zo goed mogelijk te doen, de organisatie, het reizen, repeteren, concerten geven en al les wat daar mee te maken heeft. Door al die bezigheden ben ik pas kortgeleden toegekomen om een live-elpee te maken". De twaalf nummers op „Last Da te", een titel die overigens geen dubbele bodem heeft, zijn tame lijk ongewoon voor een registra tie van een zaaloptreden. Het be treft namelijk - op Grievous An gel na - nooit eerder door Emmy lou uitgebrachte songs. „De meeste artiesten brengen op een live-plaat tamelijk gedateerd ma teriaal, dat de fans al kennen vanuit de studio Dat wilde ik niet doen. Het leek me een uitda ging om tamelijk onbekende honky-tonk covers van andere artiesten te doen. Voor het pu bliek nieuw, maar ook voor on szelf. We hebben in feite slechts een week geoefend". „Of het gevaarlijk is dit soort oud jes van anderen te brengen? Nee, ik geloof het niet. Kijk, het is geen kwestie van de juke-box na spelen. De mensen herkennen er iets in van de oude Burrito Bro thers, anderen hebben misschien door Dolf Ruesink DEN HAAG (GPD) - De Omroepraad, het adviesorgaan van de minister van welzijn, volksgezondheid en cultuur (WVC) inzake omroepkwes- ties, vindt dat er voorrang moet worden gegeven aan de verdere uit bouw van regionale (ether)omroep. Dit standpunt is neergelegd in een op 28 oktober uitgebracht advies aan de bewindsman (Brinkman) en wijkt op belangrijke punten af van de visie zoals die eerder dit jaar naar voren kwam in de nota „Kiezen en kabelen" van de toenmalige minis ter van CRM, Van der Louw. De ontwikkeling van de regionale (radio)omroep wordt in het advies van de Omroepraad op dit moment van meer waarde geacht dan de uit bouw van de lokale (kabel)omroep. De raad meent dat er uiteindelijk 14 regionale zenders in ons land moeten komen: één per provincie en daarnaast nog één in elk van de drie grote steden (Amsterdam, Rotter dam en Den Haag). Het ministerie van WVC heeft enige maanden geleden laten weten dat de regionale omroepplannen tot 1987 in de ijskast dienen te worden gezet, omdat er geen financiële middelen voor beschikbaar zijn. Niettemin is de Omroepraad van oordeel dat er toch mogelijkheden aanwezig zijn om deze omroepsoort verder van de grond te krijgen. De Omroepraad gelooft dat de regionale omroep de „oude" omroepfunc- tie moet behouden, namelijk die van éénrichtingsverkeer van de (voor lopig) radio naar de luisteraar toe. De plaatselijke kabel zou veel meer moeten worden gebruikt als tweerichtings-communicatiemogelgk- heid, waarbij aan de luisteraar-kijker op allerlei manieren service en informatie zouden moeten worden verleend. De lokale kabel moet in handen worden gegeven van particulieren, maar alleen als deze inderdaad voor „consultatieve" doeleinden wordt aan gewend. Daardoor zou de voortdurend toenemende pressie van de commercie in het gehele omroepsysteem goeddeels kunnen verdwij nen. Bovendien zouden op uiteenlopende manieren nieuwe technieken en toepassingen van de plaatselijke kabel kunnen worden uitgepro beerd. Nederland is een van de dichtst bekabelde landen van de we reld. Als lokale kabelomroep echter alleen zou worden gebruikt op de wijze, zoals die in de nota „Kiezen en kabelen" wenselijk wordt gevonden, dan is de Omroepraad de mening toegedaan dat ondernemingen geen invloed mogen uitoefenen binnen de lokale kabelraad. De plaatselijke dagbladen zouden in een lokaal kabelsysteem-rueuwe-stgl overigens ook een plaats moeten krijgen. nog weinig van Hank Snow ge hoord, of van Don Everly en er zit eveneens wat van Bruce Springsteen bij. Het was het idee van een bar-band, die nog eens z'n oude favorieten speelt". Emmylou Harris speelt met de ge dachte om in een later stadium meer van haar werk op live-el pees te laten vastleggen. „Voor namelijk uit geschiedkundig oogpunt", zegt ze, terugdenkend aan haar vroegere begeleidings groep de Hot Band, waarvan wel tapes bewaard zijn gebleven, doch nooit aan het vinyl werden toevertrouwd. „Ik voel me een soort Moeder Aarde, als ik nu zo nadenk, welke mensen er alle maal in mijn groep hebben ge speeld Rodney Crowell is op het ogenblik een erg succesvol pro ducer. Het zou doodzonde zijn geweest, als hij z'n hele leven duetten met mij was blijven zin gen. Datzelfde geldt voor Rickey Skaggs en Albert Lee" De van dramaturgie-studente tot muziekgodin opgeklommen Amerikaanse verweert zich te gen de kritiek, op het vermeende doodbloeden van haar begelei dingsband. „Die mensen hebben de capaciteit om zelfstandig din gen te doen en moeten op een ge geven moment gewoon de groep verlaten. Dat gebeurt in de toe komst ook weer met mijn huidi ge Hot Band. Ze hoeven niet in mijn schaduw te blijven staan". Onderdeel van recente kritiek op Emmylou is de werkwijze van producer-echtgenoot Bnan Ahorn. „Een muzikale echtschei ding zou op zijn plaats zijn", luid de het krasse advies van pop journalisten aan het adres van het overzeese duo. „Mijn com municatie met Brian is pnma en ik heb zelf totaal geen behoefte aan verandering. Het gekke is, dat hij nu wel het idee heefl ge opperd om bij mijn volgende plaat een co-producer in de arm te nemen. Iets dat ik helemaal aan Brian over laat" Zoals dat wel vaker gaat. kwam met het grote succes ook het le gioen van de sceptici in bewe ging. „Pieces of the sky" ('75), „Elite Hotel" (76) en „Luxury Li nes" (77) brachten de handen massaal op elkaar. Met „Quarter moon in a ten cent town" ('78), „Blue Kentucky Girl" ('79), „Evangeline C80-'81) en „Cimma- ron ('81) werd dat anders. De met rock doorspekte country werd hier en daar afgeschilderd als amusementspop en er kwamen vraagtekens bg Emmylou's stemgeluid. „Ik ken die kritiek", zegt ze zonder een spoor van boosheid of imta- ti» ..hit ligt flr natuurlijk sterk aan. watje van iemand verwacht Ik heb een persoonlijke stem en bn M l'.chts hier en daar veran deringen aan. In feite laat ik zien wat er in zeven jaar is opge bouwd met een country band. Laat ik heel eerlgk zgn: ik ben me ervan bewust dat er geen ver rassing in zit, maar ik ben er ook niet om de mensen te verrassen. Het gaat nog steeds om dezelfde sfeer die ik probeer uit te stra len". In Amerika ziet Emmylou Hams een opleving van de door menig een al doodgewaande country. „Natuurlijk is het zo, dat veel jongeren nog geen idee hebben van country. Aan de ander kant stemt het me hoopvol, dat er jon ge artiesten zijn die weer country gaan spelen. Als iemand uit de Gram Parson's school, denk ik dat roek-invloeden erg van be lang zijn, voor een hedendaags karakter van dit type muziek Gram Parson verstond die kunst: hg bracht rock At roll poé- zie in een haast pure country- sUil". Zelf voelt Emmylou zich in de eer ste plaats verbonden met coun try. „Daarom heb ik ook „Blue Kentucky Girl" gemaakt, om mezelf en het publiek te bewij zen waar mijn hart zit" Over de radiostations heeft ze geen goed woord over. „Ze draaien een en al hetzelfde spul. Top veertig en niets dan dat, do underground- stations uitgesloten. Het is een schande hoe weinig kansen el pee-artiesten krggen". „Als er in Noord-California geen goede underground-zender was, zouden de mensen nu nog niet weten wie Ry Cooder, Rodney Crowell, Joe Ely, Bonnie Rait en Little Feat nu eigenlgk zgn. Ik heb mets geen bezwaar tegen commercie, maar laat alsjeblieft eens wat anders horen Blue grass, Hawaiaanse muziek en Ierse muziek, waar ikzelf het meest van houd, dat heb je nodig om je oren te spitsen en wakker te blijven". Vriendinnen Als ze in haar Amsterdamse grach tenhotel hoort, dat Lind.i H >nd stadt in januan naar Nederland komt verandert het onderwerp en komen de boezemvriendin nen (nou ja) Dolly Parton en Ronstadt ter sprake Op de vraag hoe het nou in vredesnaam zit met die ai jaren aangekondigde elpee van het vrouwelgke coun try-trio, moet de hoofdpersoon een trieste mededeling doen „Die plaat komt er met, want er is geen materiaal voor aan*e/.ig Kr zijn welgeteld vier ong; die we ooit samen hebben opgenomen Wc dachten toen vrg snel een he le elpee te kunnen maken, maar dat ging met Gewoon een prak tisch probleem: tournee's. plaat opnamen en in Dolly's geval ook nog filmwerk. Van die opgeno men nummers staan er dne op mgn platen en één op die van Linda. Trouwens een van de mooiste dingen, die ik ooit heb gedaan. Het blgft prachtig om naar te luisteren"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5