c Ghandi": paradepaard Britse filmindustrie Cheech en Chong: nog even belegen en flauw Scola in Filmhuis LVC Engeland tien jaar in de EG: een droevig jubileum Depardieu beloont trouwe fan a r -iii v - Film VALENCE (DPA) - De Franse filmacteur Gerard Depardieu heeft de trouw van een be wonderaarster beloond en is haar in haar woonplaats Va lence gaan opzoeken. Cecile Louis, een 82-jarige, heeft alle films van Depar dieu gezien en schrijft hem sinds twee jaar bijna elke dag een brief. Acteur en bewonderaarster brachten een onvergetelijke avond met champagne en ganzelever in een restaurant door. Films van de Italiaan Ettore Scola staan in de week einden van december op het programma van het Filmhuis LVC. Vanavond en morgenavond wordt begonnen met "Passione d'Amore" (uit 1981), die zich afspeelt in de vorige eeuw Een jonge legerofficier is verliefd op een mooie jonge dame, maar hij moet haar vergeten wanneer hij met ziin leger naar het platteland wordt gestuurd. Daar wordt de zeer lelijke dochter van de comman dant spontaan verliefd op hem. Ondanks zijn ver woede pogingen haar te ontwijken, bloeit er tussen hen een romance tegen wil en dank. De lelijke jon gedame sterft echter snel. (21.15 uur). Van Jacques Rivette is "Céline et Julie vont en ba teau" Rivette balanceert hierin steeds op de grens van onwerkelijkheid (toneel) en realiteit. Hy voert twee meisjes in Parijs ten tonele, die eigenlijk niet echt bestaan. Ze worden steeds een ander. Wanneer in de "ene laag" van de film een meisje moet worden vermoord, weten de twee haar vanuit de "andere laag" te redden. Rivette slaagt erin de kijker van het bestaan van beide lagen te overtuigen, (woensdag en donderdag 20.00 en 22.15 uur). Op het K&O-programma staat "Der Fangschuss" van Volker Schlöndorff. Voor deze film uit 1975 schreef Schlöndorffs echtgenote Margarethe von Trotta me de het scenario en bovendien speelt zij een hoofdrol. Het verhaal, naar een roman van Margueritte Yource- nar, gaat over het verzet van Esten en Letten tegen het grootgrondbezit vlak na de Russische revolutie. De strijd wordt geprojecteerd op een klein groepje revolutionairen, (dinsdag 20.00 uur). In het Hooftstraatfilmhuis in Alphen draait vanavond "The groove tube" van Ken Shapiro. Het is een sati re op het televisiemaken, op televisiereclames, se ries en shows. (21.00 uur). LONDEN - Nu al wordt 'Gandhi' het meest ambitieuze produkt van de Engelse filmindustrie sinds jaren genoemd. Het is in ie der geval een van de duurste films ooit door een Brit gemaakt: Sir Richard Attenborough had 60 miljoen gulden nodig om de rolprent zo te maken als hij wil de. De drie uur en zeven minuten du- door Henk Dam rende film is dinsdag in India in wereldpremière gegaan. Dat was de natuurlijke plaats om deze film te lanceren: 'Gandhi' gaat niet alleen over het leven van de Mahatma (een eretitel, die 'grote ziel' betekent), maar ook over de geboorte van de staat India. 'Gandhi' was al voor hij werd uit- Ongelofelijk maar waar: het duo Cheech and Chong is al weer toe aan zijn derde film. Wie een jaar of wat terug in Camera getuige was van Up in smoke, leek min stens te kunnen rekenen op le venslange verbanning van het witte doek. Was er iets meligers en fiauwers denkbaar dan Cheech and Chong? Nee. Maar er is kennelijk - en dat stemt nog treuriger dan deze komedie - een markt voor. Cheech and Chong, voor wie het nog niet weet, zijn twee komi sche hippies. Ze deden eerst leuk op de plaat en dat sloeg zo aan dat een overstap naar de film gauw was gemaakt. Inmiddels mag de flower power dan verwelkt zijn tot een droog- boeketje, Cheech and Chong zijn als een hardnekkig onkruid over eind gebleven. En helaas niets veranderd. Nog altlid een ver- -'I Nice Dreams; regie: Tom my Chong; Cheech Ma rin en Tommy Chong; theater: Studio, Leiden; leeftijd: 16 jaar. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiii haaltje waar geen kop en staart aan zit en nog altijd in elke zin 'You know', de Engelse uitdruk king voor 'weet je wel'. Je zou dat een verdienste kunnen noe- Ditmaal is het tweetal vermomd als ijscomannen aan de West kust. Een dekmantel voor een marihuana-handeltje. Een ijveri ge narcotica-agent vermoedt wel iets, maar kan het tweetal niet vatten. Bovendien heeft hij een sergeant boven zich die meer be langstelling heeft in drugs dan in de handelaren. Tot zover alles nog best te volgen, maar dat is na een half uur wel voorbij. Cheech doet een oude vriendin op, hun drugs-opbrengst wordt gejat en uiteindelijk belandt het tweetal in een gekkenhuis. Een samen- raapseltje van scènes en vooral: niet leuk. 'De Laurel en Hardy van de hash- generatie' worden ze in de adver tentie genoemd. Arme Stan en Ollie en wat een hoogmoed. Je moet toch wel heel wat hennep achter de kiezen hebben om dat te durven beweren. BART JUNGMANN gebracht een film met bijna my thische kanten. Zelden heeft een Britse rolprent zoveel publiciteit gekregen voor hij zelfs maar te zien was. Dat kon vanaf gisteren toen de film in aanwezigheid van kroonprins Charles en prinses Diana in Londen zijn Europese première beleefde. Twee namen zullen de komende tijd veelvuldig door cinefielen worden genoemd: Richard At tenborough, producent en regis seur van de film, en Ben Kings- ley, de buiten Engeland vrijwel onbekende acteur die met zijn vertolking van Gandhi in één klap ongetwijfeld wereldbe roemd zal worden. Richard Attenborough kreeg in het verleden vooral bekendheid door zijn film 'Een brug te ver'. Toen hij in 1976 deze film maakte (en daarbij half Arnhem op z'n kop zette) moet hij al in stille mo menten aan 'Gandhi' hebben ge dacht. Want hij noemt 'Gandhi' zelf: „Een obsessie die 20 jaar in beslag heeft genomen". In 1962 kreeg Attenborough, toen nog vooral als toneelspeler werk zaam, een biografie over Gandhi in handen. „Dat heeft mijn leven veranderd. Mijn hele loopbaan is sindsdien bepaald door mijn lief desaffaire met dit project", zo zei hij onlangs in interview met de Sunday Times. Het bleek Attenborough echter niet mee te vallen andere men sen net zo enthousiast te krijgen over een film rond Gandhi als hij zelf was. In India was veel oppo sitie van zeg maar spirituele aard (de voormalige premier Nehroe zei tegen hem: „Je moet van Gandhi geen God maken - daar was hij een te groot mens voor1), en anderen hadden praktischer bezwaren. Geldschieters zagen aanvankelijk niets in een film over een merk waardige kleine man van wie de meeste mensen buiten India wei nig tot niets weten. Financiers in Hollywood wilden alleen aan At- tenboroughs project meedoen als hij zijn film wilde volstoppen met al gevestigde sterren. En daar voelde de uiterst perfectio nistische Britse regisseur weer niets voor. Uiteindelijk, na veel praten, veel onderhandelen en zelfs zeuren, kreeg Attenborough stukje bij beetie ziin film op papier rond. Richard Attenborough Hij vond financiers, vond mede werking in India, niet in de laat ste plaats van premier Indira Gandhi die hem met haar in vloed en overheidsgeld steunde, en kreeg zjjn acteurs bij elkaar. De meeste moeite had hij met de man die de titelrol moest spelen. Dustin Hoffman werd op een ge geven moment genoemd, John Hurt, en zelfs, onwaarschijnlijk genoeg, Richard Burton, maar Attenborough zocht en vond ie mand anders. Zijn keus viel op Ben Kingsley, een toneelspeler die onder meer bij de Royal Sha kespeare Company triomfen vierde. Kingsley leek Attenborough niet alleen de beste man voor de hels moeilijke rol van Gandhi, zijn keuze had ook een diplomatieke achtergrond. Kingsley's grootva der komt uit India, en dat stond natuurlijk goed tegenover de fi nanciers in dat land. Attenborough had ondanks deze handige zet toch nog steeds te genstand in India te overwinnen. SomS zeer merkwaardige. Zo werd Attenborough door in vloedrijke Indiërs onder druk ge zet met het voorstel de rol van Gandhi niet door een acteur te la ten spelen, maar door een licht straal, om daarmee de bijna-hei- ligheid van de Mahatma te on derstrepen. Meer in het algemeen hadden ve len in India er moeite mee dat het leven van hun 'vader des va derlands' door Europeanen zou moeten worden verfilmd. En dat, nota bene, terwijl de Indiase filmindustrie in omvang zelfs die in Hollywood in de schaduw stelt. Maar, zoals gezegd, nadat premier Indira Gandhi zich een maal achter Attenborough had opgesteld, kreeg hij alle mede werking die hii wilde. In een enkel geval zelfs meer dan de Britse regisseur wilde. Dat bleek toen de begrafenis van Gandhi moest worden verfilmd. Daarvoor waren 98.000 figuran ten ingehuurd, die elk 2 gulden voor de moeite kregen. Uiteinde lijk echter stonden er meer dan 300.000 mensen langs de route die de begrafenisstoet nam, voor het grootste deel nieuwsgierigen die een kijkje kwamen nemen. Massascenes als deze laten onver let de grootse prestatie van Ben Kingsley, die Gandhi speelt van af het moment dat deze zich in 1890 als advocaat in Zuid-Afrika vestigde tot aan zijn gewelddadi ge dood in 1948. Het bewonde renswaardige van Kingsley is, dat hij zowel de jonge als de oude Gandhi even trefzeker neerzet. De gelijkenis met de Gandhi zoals die op oude foto's en filmbeelden te zien is, is zelfs bijna griezelig. Kingsley heeft er dan ook van al les aan gedaan om zich 'in zijn onderwerp in te leven'. Hij las een groot aantal biografieën over de Mahatma, had de muren van zijn kamer volhangen met diens portretten en nam zelfs de le venswijze van Gandhi gedeelte lijk over. Zo leerde hij yoga, ging over op een vegetarisch dieet (en viel daarbij tien kilo af, waardoor hü nog meer op z'n ascetische voor beeld ging lijken), en leerde hoe hij moest spinnen, omdat Gand hi zelf zijn kleren placht te ma ken op een spinnewiel dat op al zijn reizen meeging. Wel, het resultaat is er ook naar. Het Britse dagblad The Guar dian heeft Kingsley, nog voor 'Gandhi' in première was ge gaan, maar vast voorgedragen voor een Oscar! 'Ghandi' is vanaf de komende lente in de Nederlandse bioscopen te zien. Burt Reynolds is vooral be kend van de lach-of-ik-schiet- humor zoals in Smokey and the bandit. De laatste jaren heeft hij echter een opmerke lijke drang aan de dag gelegd om ook op andere terreinen serieus te worden genomen. Met de film The End (uit 1978) bijvoorbeeld. Behalve de hoofdrol voerde Reynolds de regie. Hij voert zichzelf op als een makelaar die te horen krijgt dat hij nog maar een jaar te leven heeft. Hij begint een zwerftocht langs familie en vrienden. Een lach en een traan. The End is volgende week vrijdag op België 1 te Dezelfde avond, maar dan in de late uurtjes, de oorlogsfilm Cast a giant shadow (Neder land 1). Het is het verhaal van de Amerikaanse kolonel/ad vocaat David Marcus (Kirk Douglas) die vlak na de Tweede Wereldoorlog door Israël wordt uitgenodigd om het leger te leiden. Hy ver zoent de ondergrondse bewe gingen en weerstaat de eerste Arabische aanvallen. Voor wie het Sint Nicolaasfeest bijtijds achter de rug heeft, is zondagavond Pink Panther strikes again te zien. Het is de vierde film, waarin Peter Sel lers de bekende inspecteur Clouseau verbeeldt. Commis saris Dreyfuss is zyn onder geschikte Clouseau nu zo zat dat hij dreigt een uitvinder van een vreselijke bom in te schakelen. Of alle steden weg of Clouseau de wereld uit. Te zien op Nederland 2. Morgenmiddag België 1 nog een oorlogsfilm: Run silent, run deep. Clark Gable speelt de commandant van een nieuw type duikboot in de Tweede Wereldoorlog en maakt daarmee jacht op een Japanse onderzeeër die eerder zijn kruiser tot zinken bracht. De verbeten achter volging brengt hem in con flict met één van zijn onder geschikten (Burt Lancaster). Het programma: ZATERDAG: Run silent, run deep; 16.00 uur: Bel. 1. Wo man of the year; 20.15 uur; Dtsl. 2 (regie: George Stevens met Spencer Tracy. Ameri kaanse film uit 1942). A law less street; 22.20 uur; Dtsl. 1 (regie: Joseph Lewis met Randolph Scott. Amerikaan se film uit 1955). The Moon- raker; 23.20 uur; Ned. 1 (re gie: David MacDonald met George Baker. Engelse film (niet de James Bondfilm!) uit 1958). ZONDAG: The Pink Panther strikes again; 21.40 uur; Ned. MAANDAG: Ahasin Polawa- tha; 23.15 uur; Dtsl. 1 (regie: Lester James Peries. Senega lese film uit 1977). WOENSDAG: Quatoree Jul- DONDERDAG: Love letters; 20.15 uur; Dtsl. 3 (regie: Wil liam Dieterle met Jennifer Jones. Amerikaanse film uit 1945). La viuda de Montiel; 22.05 uur; Dtsl. 2 (regie: Mi guel Littin met Geraldine Chaplin. Mexicaans/Cubaan se film uit 1979). VRIJDAG: The End; 20.15 uur; Bel. 1. The bottom of the bottle; 20.15 uur; Dtsl. 1 (re gie: Henry Hathaway met Jo seph Cotton. Amerikaans film uit 1956). Joe Kidd; 23.35 uur; Dtsl.2 (regie: John Stur- ges met Clint Eastwood. Amerikaanse film uit 1972). Cast a giant shadow; 23.40 uur; Ned. 1. LONDEN - Op 1 januari is het tien jaar geleden dat Engeland, sa men met Ierland en Denemar ken, werd begroet als nieuw lid van de Europese Gemeenschap. De Zes waren ineens uitgegroeid tot de Negen, en dat was by me nig Europees idealist reden tot intense voldoening. Maar kijk nu eens, een decennium verder. Engeland heeft zich moeiteloos tot het lastigste lid van de EG ontwikkeld, en in het Verenigd Koninkrijk wordt de zinsnede 'We moeten zo snel mo gelijk uit die Europese Gemeen schap' meer en meer gehoord. Als de volgende regering in Enge land door Labour zal worden ge vormd (vermoedelijk worden over een jaar algemene verkie zingen gehouden), dan betekent dat het einde van het Britse lid maatschap van de Gemeen schap. De Britse socialisten ho- i zelfs met dit onderdeel uit programma de verkiezingen te Het is niet voor niets dat Gaston Thorn en Christopher Tugend- hat, respectievelijk voorzitter en vice-voorzitter van de Europese Commissie, het dagelijks be stuur van de EG, de afgelopen weken het Britse platteland zyn afgereisd om het volk te bekeren. Problemen In hun speeches hebben zij steeds weer herhaald dat Engeland gro te economische en financiële problemen krijgt als het zou be sluiten uit de Gemeenschap te lopen. Ze4 hebben, daarbij gehol pen door een 92 pagina's dik rap port, ook uitvoerig de voordelen van het lidmaatschap uitge werkt. door Henk Dam Britse kranten vinden echter be richtjes zoals het linkse dagblad Daily Mirror die onlangs op de voorpagina had, veel aardiger: „Een 350.000 gulden kostend champagnefeest zal worden ge houden om de 30e verjaardag van het Europese Parlement te vieren. De helft van het geld zal worden besteed aan een receptie voor 1800 gasten, inclusief Euro parlementariërs, in het parle mentsgebouw in Straatsburg. Ongeveer 50.000 gulden gaat op aan vliegtickets om een 80 man sterk orkest op tyd in Straats burg te krijgen". Tariefmuren Verder wordt de Gemeenschap verantwoordelijk gesteld voor de te hoog geachte voedselprijzen. „Andere landen als onze traditio nele Gemenebestpartners kun nen produkten als graan, rund vlees, zuivel en suiker aanzien lijk goedkoper leveren, maar dat kan nu niet door de tariefmuren om de EG-staten". De gedaalde industriële produktie, de lage lonen, de gedaalde le vensstandaard, alles wordt op het bordje van de Europese Ge meenschap geschoven in het rapport dat de Labour-party on langs over de EG heeft uitge bracht. Dat dit alles ook wel eens aan de in Engeland gevberde economische politiek, de verou derde industrie of de weinig fle xibele beroepsbevolking zou kunnen liggen, wordt niet eens in overweging genomen. Wat stelt de EG hier nu aan argu menten tegenover? Eerst maar eens een uitspraak aanhalen van de Westduitse oud-bondskanse lier Helmut Schmidt. Hij zei on langs voor de Britse tv: „Het plei dooi van de Labour-partij om uit de EG te stappen is pure dwaas heid. Terugtrekken uit de Ge meenschap berokkent de EG, maar vooral Engeland zelf on overzienbare schade". En in het rapport waarmee Thorn en Tugendhat het land zyn afge reisd, wordt onder meer een schatting van het Britse werkge versverbond CBI geciteerd, die stelt dat Engeland zeker twee miljoen werklozen erbij krijgt, als het land uit de EG zou stap pen. Tegenstanders van de EG doen daar niet moeilijk over: „Kyk eens naar landen als Zweden, Noorwegen en Zwitserland. Die zitten ook niet in de EG, en daar gaat het economisch veel beter mee dan met ons. Bovendien mag de EG jegens ons niet discri mineren op grond van het GATT-verdrag".Die laatste argu menten zijn afkomstig van een groep die zich 'Het Anti-Euro- markt-Project' noemt. Deze groep, waarbij heel wat hoogge- plaatsten in de Britse samenle ving behoren, plaatst geregeld paginagrote advertenties in de kranten waarin voor terugtrek king uit de EG wordt gepleit. Zo wordt er in Engeland van ver schillende kanten tegen de EG aangeschopt, en, blijkens de opi niepeilingen, met toenemend succes. Zou dan toch die eigen wijze Franse president De Gaulle gelijk hebben gehad, toen hij in 1963 Engeland buiten de EG hield met als argument: „Zij ho ren niet bij Europa?" VRIJDAG 3 DECEMBER 1982 lüHlllmiill HIIIII BLIJVERS "Van de koele meren des doods" - Renée Soutendijk schittert in me lancholieke sfeertekening naar Van Eedens gelijknamige roman, Lido 2, Leiden, Euro 1, Alphen. "Poltergeist" - Een beetje teveel ge- 'Summer lovers" - Gepast bloot en keurige moraal, maar niet truttig, Lido 3, Leiden. "De smaak van water" - Harde klappen van Orlow Seunke, Lido 4, Leiden. "Class of 1984" - Acceptabele thril ler, Euro 4, Alphen. (OP)NIEUW "Pas op of we slaan erop" - Vuist werk met humor, Luxor, Leiden. "Once upon a time in the West" - Klassieke western, Euro 2, Alphen. SEXFILMS "Tiroler blondjes op het liefdes pad" - Trianon, Leiden. "Meisjes Leiden. "Het meisje met de hete hobby" - Euro 2, Alphen. a te smullen" - Rex, NACHTFILMS "Sexamen" - Rex, Leiden. "Battle of Midway" - Euro 1, Al phen. "Het meisje met de hete hobby" - Euro 2, Alphen. "Poltergeist" - Euro 3, Alphen. "Class of 1984" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "Wrekende vuisten" - Apollo 1 (460340), 16 jr. "Stripes" - Apollo 2, ah. "Blade Runner" - Asta (463500), 12 jr. "La nuit de Varennes" - Byou (461177), 16 jr. "Young doctors in love" - Calypso (463502), al. "E.T." - Babylon 1 (471656), al. "La passante du sans-souci" - Baby lon 2, 16 jr. "Victor, Victoria" - Babylon 3, al. "Class of 1984" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "The Thing" - Cineac 2,16 jr. "Grease 2" - Cineac 3, a.1. "Heibel op de hoofdweg" - Du Midi (855770), al. "One flew over the cuckoo's nest" - Euro, 16 jr. "E.T." - Metropole 1 (456756), 16 jr. "Van de koele meren des doods" - Metropole 2, 16 jr. "The Empire strikes back" - Metro pole 3, al. "Les uns et les autres" - Metropole 4, al. "Querelle" - Metropole 5,16 jr. "Diva" - Odeon 1 (462400), 16 jr. "Forces Vengeance" - Odeon 2, 16 jr. "Porky's pikante pretpark"- Odeon 3, 16 jr. "Monty Python live at the Holly wood Bowl" - Odeon 4,12 jr. "The Entity" - Odeon 5,12 jr. "Het vrolyke sexpension" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Bruisende brunettes" - Le Paris 2, 18 jr. "Pleygirl" - Le Paris 3,18 jr. "De man met het dodelijke oog" - Passage (460977), 12 jr. AMSTERDAM "La passante du sans-souci" - Alfa 1 (278806), al. "La nuit de Varennes" - Alfa 2,16 jr. "Victor Victoria" - Alfa 3,12 jr. "Young doctors in love" - Alfa 4, al. "Ludwig" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Ademloos" - Alhambra 2, 16 jr. "Blade Runner"- Bellevue Cinera ma (234876/266227), 12 jr. "E.T." - Calypso 1 (266227/234876), al. "The Road Warrior" - Calypso 2, 16 jr. "Dr. No" - Calypso 3,16 jr. "Zwoele nachten op Ibiza" - Cen traal (248933), 18 jr. "Game of death 2" - Cineac Damrak 1 (245648), 16 jr. "The happy hooker" - Cineac Dam rak 2,18 jr. "The Thing" - Cineac (243639), 16 jr. "Tess" - Cinecenter. "Yol" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Van de koele meren des doods" - Cinecenter, 16 jr. "From Mao to Mozart: Isaac Stern in China" - Cinecenter, 16 jr. "E.T." - Cinema 1 (151243), al. "The Thing" - City 1 (234579), 16 jr. "Diva"- City 2,16 jr. "Monty Python live at the Holly wood bowl" - City 3, al. "De smaak van water" - City 4,16 jr. "Forced Vengeance" - City 5 (34579), 16 jr. "Summer lovers" - City 6 (234579), 12 jr. "Porky's pikante pretpark" - City 7 (234579), 16 jr. "My dinner with André" - Desmet (226551), 16 jr. "Querelle" - Leidsepleintheater (235909), 16 jr. "The Entity" - Nöggerath(248933), 12 jr. "Met de adem in de keel" - Parisien (248933), 18 jr. "Class of 1984" - Rembrandtplein- theater 1 (223545), 16 jr. "Game of death 2" - Rembrandt- pleintheater 2 (223545), 16 jr. "Millitant eagle" - Rex (266132), 16 jr. "Wilde dromen" - Roxy (232809), 18 jr. "History of the world, part 1" - Sas- kia (246132), al. "La Terrazza" - Studio K (231708), 16 jr. "The atomic cafe" - Kriterion (231708), 16 jr. "Diva", "De grote stilte", "1900", deel 1 en 2, - The Movies (245790), 16 'x T." - Tuschinki 1 (262633), al. "Van de koele meren des doods" - Tuschinski 2 (262633), 16 jr. "De man met het dodelijke oog" - Tuschinski 3 (262633), 12 jr. "Bloody birthday" - Tuschinski 5, 16 jr. "Les uns et les autres" - De Uitkijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 16