Het gaat om de kwaliteit
Mies 'live': 'teamwork' zonder 'team'
70730
RADIO
TV-rubriek
Met Edison onderscheiden Margriet Eshuij s:
Met
Veronica
naar
Bolivia
Giro
ZATERDAG 27 NOVEMBER 1982
Radio - tv - kunst
HILVERSUM I
VARA: 18.06 Dingen van de dag.
18.30 Blaastest. 19.02 Van 'opus one'
tot nieuws stukken of andersom...
20.03 Het Metropole Orkest. NOS:
20.30 Langs de lijn, sport en muziek.
22.02 Metro's Music. 23.02 Met het
oog op morgen.
HILVERSUM II
AVRO: 18.00 Nws 18.10 AVRO's Ra-
diojourn. P.P: Uitz. van de Centrum
Partij OVERH VOORL 18.30 Fran-
co Huis. AVRO: 18.40 Richting.
18.50 Jazz Spectrum. EO: 19.45 3x M
Wereldwijd. (20.00 Nws.). 20.45 Laat
ons de rustdag wijden. 21.26 EO-
Metterdaad. TELEAC: 21.30 Kunst
geschiedenis. 22.00 Kantoorinnova
tie. EO: 22.30 Nws. 22.40 Deze week.
23.55 Nws
HILVERSUM III
NOS 18.02 De Avondspits. NCRV:
19.02 Op Stap. 20.03 Elpee-pop. 21.02
Country Style. 22.02 Weekend
Blues. 22.30 Pers Vers. 23.02 Jazzti-
HILVERSUM IV
20.00 Cantigas de Santa Maria 1.
20.30 Arditti Kwartet: muz. voor
strijkers. 21.15 Spektakel. 22.15 Lau-
HILVERSUM I
NCKV: 00.02 Gospelrock Special.
01.02 Nachtexpress. 05.02 Gospel-
Special. 06.45 Zondagmorgen. VA
RA: 7.02 Oeroude toververhalen.
7.30 Vroege Vogels. 9.30 Tony van
Verre ontmoet... Rene Wittert. (2)
IKON: 10.02 Om het recht lief te heb
ben. 10.12 Kerkdienst. 10.55 Wilde
Ganzen. 11.02 De andere wereld van
Zondagmorgen... (11.00 Korte be
richten. 11.10 Dokument. 11.30
Kommentaar van de week: Rochus
Zuurmond. 11.35 In Gesprek met....
KRO: 12.02 De Huts. AVRO: 13.05
AVRO-Magazine 1. 13.40 Schaduw-
parlement. NOS: 14.02 Langs de lijn,
sport en Muziek, 17.55 Meded. en
uitgebreid weerber. TROS: 18.05 In
kijk met Inbar. NCRV: 19.02 In Be
weging. 19.15 Zondagavondmuziek.
19.45 Arabier en christen. VPRO:
20.02 De duvel is oud. 22.02 Welinge
lichte kringen. NOS: 23.02 Met het
oog op morgen. (23.10 De krant van
morgen. 23.20 Den Haag Vandaag).
TROS: 00.02 De Nachtwacht. 04.02
Krieken met Adje.
HILVERSUM II
dag. 9.00 Bijveloverdenking. NOS:
9.25 Waterst. KRO: 9.30 Kroost. 10.00
Nws. 10.02 Eucharist.viering. 11.00
'n Zondags pak... voor alledag. NOS:
12.00 Tambu. 12.30 Suara Maluku.
13.00 Nws. 13.10 Zorg en hoop. 13.55
Progr. voor buitenl. werknemèrs.
17.00 Kerkdienst. 17.58 Wilde gan
zen. 18.00 Nws. 18.10 Brood spe
len. 18.40 Liturgie kerkmuz. NOS:
19.10 Hobbyscoop. AVRO: 19.45
Spel met poezie. 20.00 Nws. 20.03
AVRO-Magaz. Buitenland. 20.25 Eu
ropa plus en min. 20.45 Zo hoor je
nog eens wat. 21.00 Biels Co,
hoorsp. 21.30 Schaduwparlement 2.
O.S.: 21.40 Follow me. 21.55 Leren,
hoe doe je dat? RVU-NOS: 22.10
Energie. AVRO: 22.30 Nws. 22.40
Mensen, mensen. 23.00 Klassiek met
Caroline. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
Juist op Zondag. VARA: 10.02 Het
zondagse gezicht van de VARA op
drie. 11.02 Dubbellisjes. TROS:
12.02 De Europarade. VPRO: 14.02
Spleen. 16.02 De duvel is oud! NOS:
17.30 Bopthema's en singsessions.
18.02 De Nationale Hitparade met de
titeltkest. 20.03 Radio Thuisland.
21.02 NOS-Jazz.
HILVERSUM IV
TROS: 8.00 Nws. 8.05 Er staat een
orgel in Schipluiden. 8.30 Belcanto-
rium. 9.30 Cascade. NOS: 10.30 Mu-
sica Religiosa. 11.00 Fur Elise. 13.00
Nws. 13.05 Operat-matinee. 14.10
Concerten op de zondagmiddag.
16.00-17.00 Musica Nova. TROS.
20.00 Specialiteiten a la Carte. 22.00
Koren en Korpsen. 22.30-23.00 Gui-
tariteiten.
MAANDAG
HILVERSUM I
NOS: Ieder heel uur nws. TROS:
7.00 Een goede morgen...met de
TROS. 9.03 Continu muz. 11.03 Ne
derlands Fabrikaat. 12.03 Lelystad
te gast bij Herman Emmink. 13.06
Aktua. 13.25 Raad een lied... of niet.
14.03 Gerard de Vries draait op i
16.0"
HILVERSUM II
(8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.33 Te Deum
Laudamas. 8.59 Moment. 9.05
Gymnastiek voor de vrouw. 9.15 De
Werkbank. 9.24 Waterstanden. 9.30
Nws. 9.33 Geef 's iets anders. (10.30
Nws.). 11.00 De Wereld zingt Gods
lof. (11.30 Nws.). 12.00 Boer en tuin
der. OVERHEIDSVOORLICH
TING: 12.16 Bizascoop. NCRV:
12.26 Meded. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.36 Hier en nu 12.55
Kunst en vliegwerk. 13.00 Nws.
13.10 Daar maken we werk van.
13.30 Nws. 13 33 Kerk Vandaag.
13.55 Onder schooltijd. 14.30 Nws.
RVU-NOS: 14.33 Gezondheid is een
gezindheid. VOO: 14.53 Confronta
tie. 16.00 Tineke. 17.30 Nws. 17,36 In
fo.
HILVERSUM III
NOS: Ieder heel uur nws. AVRO:
7.02 Vol Gas. <7.30 AVRO'r Radio-
journ.). 9.03 Bingo. (9.30 AVRO's Ra
diojourn.). 11.03 Cees van Zytveld.
(11.30 AVRO's Radiojourn.). 12.03
Hollands Glorie )13.30 AVRO's Ra
diojourn.). 13.56 Per Saldo. 14.03
Muz. met Meta. 15.03 Het Steenen
Tijdperk (15.30 AVRO's Radio
journ). 16.03 Toppop Disco. (17.30
AVRO's Radiojourn.). 17.56 Per Sal
do.
HILVERSUM IV
KRO 7.00 Nws 7.02 Aubade. <8.00
Nws.). 8.30 KRO op maandag een
progr. overz. 8.35 Symfonie Concer
tante, Spohr. 9.00 Op het tweede ge
hoor. 10.00 Herdenkingsconcert Si-
beliues. 11.30 Blauwe maandag.
In de Amsterdamse discoclub
„36 op de schaal van Richter"
ontving Jan Lenferink zondag
namiddag Sonja Barend, Ellen
Blazer en Ilona Visser in zijn
wekelijkse talkshow. Van alle
talkshows zonder show is die
van Jan Lenferink ongetwij
feld de beste, wat op zichzelf
weinig zegt, want de talkshows
van Mies, Sonja, Ilona, Tineke,
Aad en Ivo kunnen het geen
van alle zonder show stellen:
ze durven kennelijk geen ge
sprek aan, zonder zichzelf en
de kijkers te beloven dat straks
weer een zanger van nationale
of internationale importantie
als een tafelschuier de krui
mels van het gesprek weer van
het tafelkleed zal wegvegen.
Geen paniek, er kómt muziek!
De talkshows van Jan Lenferink,
met zijn kijkdichtheid van
hooguit 100 mensen (want zijn
„programma" wordt niet uitge
zonden, is alleen voor de aan
wezigen bestemd), is daarom
zo n verademing, omdat hij
zich op de wijze van Dick Ca-
vett beperkt tot drie gasten, die
een voor een plaatsnemen, en
mogen blijven meepraten als
de volgende gast plaatsneemt.
Het werd met deze drie presen
tatrices een spran- en prikke
lend gesprek van vijf kwartier
(net iets te lang overigens),
waarbij iedereen tegen ieder
een bleek opgewassen. Het
aardige van zo'n talkshow die
een onderonsje voor een hand
vol belangstellenden blijft is
ook, dat de deelnemers eraan
geneigd zijn méér te zeggen,
venijniger uit de hoek te ko
men, dan in hun eigen televi
sieshows met het halve volk
als toeziend voogd. De verlei
ding om het een en ander te ci
teren is kolossaal groot, maar
een onverklaarbaar soort be
schaving, waarmee ik in de
loop der jaren blijkbaar be
smet ben geraakt, weerhoudt
mij daarvan, om ongeveer de
zelfde reden waarom het een
goed gebruik schijnt te zijn dat
de leden van de kunstenaars
sociëteit De Kring niet naar
buiten brengen wat Rijk de
Gooyer in zijn opgetogenheid
(of hoe noem je dat) over deze
of gene van het Koninklijk
Huis heeft gezegd, - ik noem
maar een denkbeeldig voor
beeld. Toch wil ik u een ge-
dachtenwisseling tussen Jan
Lenferink en zijn gasten van
meer onschuldige aard niet
onthouden, omdat die iets te
maken heeft met een klein in
cidentje in het laatste program
ma van Mies. Jan Lenferink
vroeg aan Ilona Visser of zij
zich ook met de techniek be
moeide: geluid, licht etcetera?
„Nee hoor", zei Ilona, „ik heb
al genoeg aan mijn hoofd".
Sonja antwoordde echter: „Ik
bemoei me met alles!". Waarop
Ilona weer zei, dat ze er vanuit
door
Nico Scheepmaker
ging dat de technici hun vak
verstonden, waarop Sonja en
Ellen in koor uitriepen: „Daar
gaan wij juist helemaal niet
van uit!".
Ik produceer deze gedachtenwis-
seling noodgedwongen niet
letterlijk, maar naar de geest.
Afgelopen zaterdag trad BZN
„live"' op bij Mies. voor zover je
iets „live" mag noemen waar
een muziekband bij afgedraaid
wordt die metterdaad door de
solisten wordt „ingezongen",
en daarbij ging iets mis. Ge
ruchten doen in de Hilversum-
se wandelgangen de ronde dat
hoe-heet-hij-ook-alweer in het
halfduister van de coulissen de
microfoon van hoe-heet-ze-
ook-alweer kreeg aangereikt,
en omgekeerd, waardoor het
geluid van hoe-heet-hij-ook-al-
weer (sorry hoor, behalve de
vier namen van The Beatles
heb ik nooit meer de namen
van groepsmusici kunnen ont
houden, ook niet van The Rol
ling Stones en Abba en Saskia
en Serge) acht seconden te laat
werd opengezet, of iets derge
lijks. Maandag of dinsdag kon
den we in de krant lezen dat
Mies en-of producent Fred Os-
ter een klacht hadden inge
diend bij de NOS, maar van
Mies Bouwman en haar regis
seur Leen Timp heb ik begre
pen dat zo'n klacht in elk geval
niet van hen afkomstig is. Mies
zegt: „Ik heb niets gemerkt, in
de zaal was alles goed te horen,
bovendien bemoei ik me hele
maal niet met de techniek. Ik
wil niet gehinderd worden
door technische kennis, ik heb
van mijn leven nog nooit de vi
deorecorder aangezet, en mijn
wasmachine kan ik maar op
twee standen zetten. Annie
Schmidt zei altijd: „Ik wil niet
weten wat er allemaal wel of
niet kan, want dan kan ik nooit
meer vragen om een décor van
zes etages!".
,Ik neem altijd maar aan dat ie
dereen zijn uiterste best doet",
zegt Mies. en ook Leen Timp.
die thuis dus wel de video aan
zet, gelooft dat alle medewer
kers hun werk met plezier
doen. „Als je die tafel met 20
miljoen knoppen ziet, is het
geen wonder dat er wel eens
iets scheef gaat. Elke fout in
een „live"-programma ontdek
je een seconde te laat. en dan
kan je wel gaan roepen: „Waar
om zetje die microfoon met op
tijd open?", maar in die tijd is
dat toch al gebeurd. En dan
kan zo'n man hoogstens zeg
gen: Sorry, stom van me, of ik
heb me vergist, of er was ook te
weinig repetitietyd, dus daar
schiet je ook weinig mee op. Ik
zie mezelf trouwens ook veel
fouten maken, en bij directe
uitzendingen kun je daar toch
niet meer aan gaan sleutelen".
de hoop allang opgegeven dat
we ooit nog eens televisie kun
nen maken zoals dat vroeger
kon, met een team van mensen
die elkaar en eikaars capacitei
ten kennen. Je moet nu maar
afwachten of je de floormana
ger, de man van de belichting
en de man van het geluid krijgt
die je graag zou willen hebben.
De indeling van zo'n team
wordt elke week gemaakt door
mensen van de NOS die niet
weten waar een programma
maker het over heeft. Ze ma
ken daarbij geen onderscheid
tussen „live" en opgenomen
programma's, en dan is er bij
een zaterdagavondprogramma
nog de extra handicap van het
vnje week-end, waar de NOS-
medewerkers recht op hebben
Je werkt b<j zo'n programma,
waarvoor je maar een repetitie-
tijd van 3 tot 6 uur hebt terwyl
je steeds weer voor andere pro
blemen komt te staan (groot of
klem orkest, een solist of een
koor), met een paar zekerhe
den. Mies is zo'n zekerheid.
Het decor is zo'n zekerheid. De
produktie is zo'n zekerheid.
Het orkestje is zo'n zekerheid
Maar floormanager, belichting
en geluid zyn niét zo'n zeker
heid, ook al knjgen we geluk
kig maar te maken met twee
floormanagers die elkaar af
wisselen. Wat ik graag zou wil
len is, dat ze bij de NOS onder
scheid maakten tussen „live"
of opgenomen programma's,
dat ze speciaal rekening hiel
den met seneprogramma's die
om continuïteit vragen, en dat
ze niet de wekelijkse live-pro
gramma's met weinig repetitie-
tijd uitkiezen om mensen voor
geluid en belichting op te lei
den".
HILVERSUM (GPD) - „Vrouwen in de popmuziek? Eigenlijk niets bijzonders. Het gaat
er gewoon om of iets kwaliteit heeft. Wie de muziek brengt, is minder belangrijk", aldus
Margriet Eshuijs, recent winnares van twee Edisons en opnieuw in de belangstelling
met haar langspeelplaat 'Eye to Eye'. Maandag 29 november (19.20 uur Ned. 2) is de
Zaanse zangeres te zien en te horen in het VARA-programma Kijk Haar, ditmaal hande
lend over de plaats van de vrouw in de hedendaagse muziek.
„Echt grote verschillen in zienswijze kwamen er niet naar voren", meent Eshuijs, die samen met
collega-zangeressen over dit thema babbelde, „gewoon lekker gezellige vrouwenpraat, dat was
alles". Voor een lach en een babbel kun je de voormalige Lucifer-vocaliste trouwens op ieder
moment van de dag aanschieten. „Ik ben een gezelligheidsmens. Lekker kletsen met m'n moe
der, als we de afwas aan het doen zijn, m'n kotertje Boy naar school brengen en keuvelen met dat
jongetje als je thuis komt van je werk".
Margriet Eshuijs is in zekere zin
een witte raaf in het collectief
van nederlandse popzangeres
sen. Ze boekt namelijk behoor
lijk wat succes, zonder zelf ooit
één nummer te componeren.
Toegegeven, ze heeft een be
scheiden aandeel in de vervol
making van de nummers die
haar muzikanten aandragen,
maar dat mag eigenlijk geen
naam hebben. Een nadeel? „Nee
dat hoeft niet, beter een goed lied
van een ander, dan een slechte
song van jezelf. Ik kan me boven
dien goed inleven in teksten van
een derde. Ik heb bijvoorbeeld
'House for sale' niet zelf geschre
ven, maar ik weet helaas wel wat
een echtscheiding is en die emo
tie leg je dan toch in zo'n num
mer".
mijn stem zou ik best meer kun
nen. Mijn ambities liggen daar
echter niet. Het is beter om je be
reik iets beperkter te houden en
dat goed te doen. Dat is denk ik
ook het succes van mijn laatste
elpee Eye tot Eye. We spelen met
de groep nu een hele plaat goed.
Er zit geen fout liedje meer op".
Iets dat op de voorgangers 'On the
Move Again' en 'Right on Time'
nog wel het geval was. Margriet
beaamt dat: „De eerste elpee was
een verzameling liedjes waar
voor de meeste luisteraars geen
touw aan vast te knopen was. De
tweede is beter gelukt, al zitten
er enkele nummers bij die in de
zaal afvielen, aangezien ze niet
geschikt waren".
De teksten zijn een verhaal apart.
„We namen deze zomer op in een
boerderij, ergens in Brabant. De
nummers ontstonden daar spon
taan. Vervolgens belden we naar
onze tekstschrijver Gregory
Elias op Curacao. Die kreeg door
de telefoon wat voor-geneuried
en belde dan een halve dag later
zijn teksten door".
Ook Emile den Tex zorgde voor vo
caal voer. Hij was het destijds
ook die voor Margriet's grootste
hit 'Black Pearl' tekende. Es
huijs zette die briljante composi
tie overigens om van de ik-vorm
naar de derde persoon. „Als je
zelf niet verliefd bent op een
zwart meisje, kun je dat moeilijk
zo zingen".
De Margriet Eshuijs Band, met Jan
Hollestelle (bas), Eef Albers (gi
taar), Ton op 't Hof (drums) en
Peter Schon (toetsen), zoekt be
wust het Nederlandse clubcir
cuit op. „Ik heb respons nodig op
mijn nummers. Zonder reactie
van het publiek is het niet te pei
len of ie op de goede weg bent.
Margriet Eshuijs: "Ik heb respons nodig.'
Iedere keer als ik iets van de
emotie en de bedoeling in de
nummers kan overbrengen, voel
ik me blij. Dat heb je dan toch
bereikt als zangeres. Voor het
overige leef ik zelf vrij eenzaam;
momenteel geen vaste partner,
geen verliefde bui. Gewoon thuis
en dat bevalt eigenlijk wel".
Het verschil met de penode Luci
fer schuilt 'm volgens Eshuijs in
de benadering van muziek als
beroepsmatige bezigheid. „Vroe
ger liet ik me door de rotte din
gen rondom me uit het veld
slaan. Nu is Margriet Eshuijs be
wust met popmuziek bezig. Je
hoeft me niet te vragen waar dat
heen gaat, zoiets kun je niet uit
spreken, het gaat in ieder geval
wél bergopwaarts".
HILVERSUM (GPD) - „We hebben
allemaal een eigen kamer, we
kunnen volleyballen, voetballen,
fietsen, alles. Maar wat voor ons
heel gewoon is, missen ze hier al
lemaal". De 15-jarige Bussumse
scholiere Inger Boxem realiseert
zich dat maar al te goed als zü in
Bolivia bij een gezin van acht
personen op bezoek is, dat moet
wonen en slapen in één kamer.
Samen met een andere scholier uit
Bussum, Kees Poortman, reisde
Inger naar Bolivia om zelf te er
varen hoe de mensen daar leven
en op welke wijze ze het beste ge
holpen kunnen worden. Beiden
behoren tot een groep van zo'n
3000 scholieren die in het kader
van het Foster Parents Plan re
gelmatig geld overmaken dat is
bedoeld voor gezinnen of kinde
ren in een Derde-Wereldland.
Nog ongeveer 100.000 andere
'pleegouders' uit Nederland ver
lenen op deze wijze ontwikke
lingshulp.
Veronica vond de reis een uitste
kende aanleiding om aandacht te
besteden aan het werk van Fos
ter Parents Plan en maakte daar
om een televisiereportage die
zondag, in de vorm van een spe
ciale aflevering van 'Info', wordt
uitgezonden.
De twee scholieren traden in Boli
via op als verslaggevers. Zij stel
den vragen aan leeftijdgenootjes
en hun ouders en bezochten er
de Nederlander Wietze Lende
kamp, die een kas heeft en onder
r bomen verkoopt om de Bo-
livianen te helpen bij het bestrij
den van bodemerosie.
Veronica hoefde de scholieren
slechts met de camera te volgen
om een tv-verslag te krijgen. Zo
kon vrijwel zonder moeite duide
lijk worden gemaakt dat de doel
stelling van Foster Parents Plan,
gezinnen in arme landen met een
beetje steun zelf hun problemen
op te laten lossen, niet zo gemak
kelijk te verwezenlijken is. Een
nadeel van deze aanpak is. dat de
problemen slechts oppervlakkig
in kaart worden gebracht.
Als in de uitzending een van de Bo
liviaanse jongeren zegt dat voor
hem in eigen land nauwelijks
een toekomst is weggelegd, hoeft
dat geen verbazing te wekken
voor wie weet dat de werkloos
heid op sommige plaatsen in
Zuid-Amerika meer dan 40 d 50
procent bedraagt (zondag, Ne-
d 1. 22 15 uur)
t.n.v. ICS-Soest
INTERNATIONAAL
CHRISTELIJK
STEUNFONDS
Postbus 300 3760 AH Soest
telefoon 02155 11344