dit zijn de mooiste kado's wolfsl 'Scheppen gaat van Rob's Hairstylershop Illustrator Gerard van Straaten Strick Dcrksen GISTEREN M'N AUTO INDE KRANT. VANDAAG VERKOCHT. Varia In Oeken op de Veluwe woont een man die voor zijn brood plaatjes tekent. Op een goede dag moest die man uit Oeken een plaatje tekenen van een zeilschip, dat de haven van een vissersplaatsje op het eiland Guernsey binnenvaart. Aangezien hij niet precies wist hoe het eruit ziet als een schip die bepaalde haven aandoet, nam hij het vliegtuig en ging kijken. Toen hij exact had vastgesteld wat hij moest tekenen, ging hij terug naar huis en tekende een week. Op de zevende dag was het plaatje klaar en hij verkocht het. Maar van de opbrengst liet zich geen boterham beleggen. Daarvoor was de reis te duur geweest. En het plaatje. Ach, wel aardig, vond de man, maar die toren op de achtergrond had toch een fractie meer naar links moeten staan. Uit het leven van een perfectionist. Gerard van Straaten, 58 jaar, van beroep tekenaar-illustrator. door Hans van Gulpen Bij Anton Pieck denk je on middellijk aan kalenders en kerstkaarten met win terse stadjes vol stereotiep welbehagen, rokende schoorstenen en Friese doorlopers. De naam Rien Poortvliet roept beelden op van het vrolijke kabouterle ven en het tevreden boe renbestaan. Hoor je de naam Carol Voges, dan zie je ze voor je staan: de 'ver rukkelijke* Pa Pinkelman, de weldoorvoede tante Pol- lewop en uiteraard Karel- tje. Pieck, Poortvliet en Vo ges, drie tekenaars, die zich met illustreren een redelijk klinkende naam hebben verworven. Gerard van Straaten is een naam, die niet iedereen bekend in de oren klinkt. Van Straaten is een man die eigenlijk al 35 jaar meer schuilgaat achter een enorme berg tekeningen en il lustraties, dan dat hij er door op de voorgrond treedt. Een te kenaar, die weliswaar de kran ten haalde, maar dan meestal via een getekende reclame boodschap op de advertentie- Mik teken poppetjes en daar pro beer ik geld mee te verdienen", zegt de 58-jarige illustrator met enige zelfspot. „Ik ben wat je zou kunnen noemen een am bachtsman. Een broodteke naar. Van Straaten denkt er niet aan om zichzelf een kun stenaar te noemen, maar „ik heb zeker een artistiek gewe ten". Shag en slaolie Wie nog nooit een tekening van Gerard van Straaten heeft ge zien, leest geen kranten, kijkt geen tv en heeft zelden of nooit een kinderboek in handen ge had. In de tijd dat het het be drijfsleven nog voor de wind ging tekende Van Straaten wervende advertenties van tientallen produkten, die het leven van de consument be hoorde te verrijken. Van zijn hand kwamen (vaak pagina grote) advertenties van fietsen, brommers, panties, chocolade, slaolie, shag en zelfs schepen. Rond een inmiddels ter ziele gegaan merk tabak maakte hij bovendien een stripfeuilleton. Onder het pseudoniem Bianca(l) werkte Van Straaten enkele malen mee aan het blad Libel- Ie. Hij illustreerde suikerzoete driestuiververhalen met zo mogelijk nog zoetere tekenin gen. In die geest ontwierp hij ook een aantal goed verkopen de huwelijks-, geboorte- en kerstkaarten. Voor de KRO maakte Gerard van Straaten het vertrouwde vig net, dat al twintig jaar zonder enige wijziging aan de pro gramma's voorafgaat. Het be kendste werk van Van Straa ten vormen echter de illustra ties, die hij maakte en maakt voor kinderboeken van uitge verij Kluitman. Welke rechtge aarde Hollandse jongen heeft ze niet gelezen: Pietje Bell, de Kameleon-reeks. Dik Trom, Bakkertje Deeg, Swiebertje en Euro-vijf. Kunstnijverheid Gerard van Straaten werd in 1924 in Hilversum geboren. In Arnhem, waarheen zijn ouders later verhuisden, volgde hij de lagere school en de hbs („Dat was een ramp, ik kon alleen maar tekenen"). Zijn tekenop leiding genoot Van Straaten tijdens en vlak na de oorlog aan de Middelbare School voor Kunst en Kunstnijverheid, la ter herdoopt tot de wat artistie ker klinkende 'Academie voor Beeldende Kunsten'. De meeste Van Straatens bleken overweg te kunnen met het te kenpotlood. Van de vier brners van Gerard ging er een de re clame in, een werd technisch tekenaar, een ander architect en de vierde, Peter, werd 's lands beste politieke spot prentmaker en een populair cartoonist (Vader en Zoon). Vader Van Straaten was bouw kundig tekenaar. Hij liet zijn kunstzinnige driften zo nu en dan de vrije loop door het teke nen van een zonsondergan- getje boven een stationsempla cement. Na het beëindigen van zijn oplei ding werkte Gerard vier jaar als illustrator in vast dienstver band. Eerst een jaartje bij een Amsterdams reclamebureau, vervolgens (van 1948 tot *51) bij de Marien Toonder Studio's. Daar schilderde hij onder meer achtergronden voor tekenfilms en werkte hij mee aan het Tom Poes-weekblad. Sinds 1951 tot op de dag van vandaag is Van Straaten "eigen baas". Met wisselend succes. Dozen vol gummen Scheppen gaat van au, ook bij een illustrator. Toen Gerard van Straaten aan zijn loopbaan begon, realiseerde hij zich dat hij de rest van zijn leven iedere dag zou moeten gaan tekenen. Een beklemmend idee. Hij vroeg zich af of hij er op den duur nog wel het aardige van zou inzien. Nu, na talloze jaren achter de tekentafel, blijkt het voor hem geen onverdeeld ge noegen te zijn. „Tekenen is he lemaal niet leuk. Als ik een te kening maak, bedenk ik vaak hoe prettig het zou zijn om het af te hebben. Ben ik klaar, dan voel ik me voldaan". De minu tieuze, realistische tekenstijl van Van Straaten kost hem veel tijd en moeite. „Ik ben wel eens jaloers op mijn broer Pe ter. Hij kwakt het bij wijze van spreken zo op het papier. Is het niet naar zijn zin, dan gooit hij het weg en begint opnieuw. Een gum heeft hij niet. Ik vreet dozen met gummen. Voordat het erop staat, zoals ik vind dat het erop moet staan, heb ik el ke lijn wel een keer uitgevlakt. Was het maar klaar, denk ik dan". Hoe pijnlijk het vak ook kari zijn, Van Straaten kan niet zonder. Hij doet het, gezien zijn gevor derde leeftijd, nu wat rustiger aan, maar slijt nog een volledi ge werkweek in zijn tekenka mer. Een ochtend per week permitteert de tekenaar zich de luxe van een hobby. Hij gaat in Arnhem modeltekenen. Dat ontspant hem. Belangstelling De voornaamste zorg van een free-lancer is zich voortdurend te verzekeren van nieuwe op drachten. De schoorsteen moet tenslotte blijven roken. Had Van Straaten het daar vroeger volstrekt niet moeilijk mee, nu maakt zijn orderportefeuille een uitgedunde indruk. Het Oekense eenmansbedrijfje loopt stroef. Tekenen alleen is niet voldoende. Er dient nu ook geknokt te worden om in de belangstelling te blijven. „Ik heb erg weinig opdrachten dit jaar. Het is dat Kluitman al tijd wel werk voor me heeft, maar anders... Nee, ik ben nu echt in een stemming van: ik pak maar alles aan". Van Straaten tekende ruim twee en een half jaar, zeven dagen per week, tien uur per dag aan wat voor hem de absolute klap per had moeten worden: het boek 'Alleen rond de wereld', gebaseerd op het logboek van de Hoog Soerense solozeiler Eilco Kasemier. Om zo natuur getrouw als mogelijk te kun nen tekenen, documenteerde Van Straaten zich op zee. Hij voer drie weken mee op het op leidingsschip De Eendracht en maakte schetsen van het reilen en zeilen op het water. ZATERDAG 27 NOVEMBER 1982 'Alleen rond de Wereld' zou de kroon op zijn werk worden. Ui termate gedetailleerd gete kend, tot op onderdelen au thentiek, vol verhelderende kanttekeningen voor de leek en toch, ondanks de vergaande precisering verhalend en ner gens saai. Een dik leerzaam stripboek. „Ik heb er alles in gestopt wat ik kan", zegt Van Straaten. „Dit is zo perfect, zoiets doe ik maar één keer in mijn leven". Het boek werd begin februari van dit jaar uitgegeven. De ge hele oplage (7000 exemplaren) was in anderhalve maand uit verkocht. Er volgde een twee de druk van 3000 exemplaren. De rechten van het stripboek zijn inmiddels naar Duitsland doorverkocht en ook de Ame rikanen blijken geïnteresseerd. Stilte Toch bleef het succes waarop Van Straaten gehoopt had uit. Hij had min of meer verwacht, dat er na het verschijnen van het zeilboek 'Fascinerende op- drachten' binnen zouden ko men. Maar er gebeurde niets. Het werd stil. Het bedrijfsrisi co van de free-lancer. een goede globe een echt waardevol kadol TOSHIBA SLC 8260 universele weten- handig bij de telefoon A carl 10.50 B king 32.80 C phondex memo 37.50 D arlac 52.50 Nl£UW brother EP 20 het schrijf/reken-wonder uit japan. schrijven én rekenen met één machine! met display. introduktieprijs 499.- chique op uw bureau GRAN CARA 5 delige bureauset bestaande uit sousmain, notablok, briefstandaard, brief opener en pennenbeker 119 - Maandag 29 nov. geopend van 13.00-21.00 uur dinsdag t/m vrijdag van 9.00-21.00 uur zaterdag 4 dec. van 9.00-17.00 uur. Kantoormachines en -meubelen, speciaalzaak In schrijfwaren Breestraat 145, Leiden, telefoon 123211. y Schoorsteen- klokje Victoriaansƒ475.— Gnutei CNR armband met zilveren slot. Per set150.- Victoriaans zilveren armbanden ».a. ƒ165,- Diamanten entouragerlng vol bezet met 1 karaats diamanten1*05,- Antieke bloedkoralen oorbellenƒ450,- Victoriaanse hanghorloges In goud en zilver v a. ƒ225- solitair Wilgouden oorknopp 0.20 karaat.. ƒ675,- Antieke bloedkoralen collier» va ƒ285,- Topprijzen sloopgoud 14krtspergram 16, 18 krts per gram ƒ18,— Óp basis van 39.000.- Y/ Juwelier - Antiquair Terwccwcg Sb.Ocgstgcest "Wink«lhor'30.Leidcrdorp.(SnulTen) Dames Heren haarverzorging per computer Goudenregenplantsoen 62 Alphen a/d Rijn Tel. 01720 - 74281 HERENSALON GEOPEND dinsdag t/m vrijdag 8.30 t/m 17.30 uur zaterdag 8.00 t/m 16.00 uur GEEN AFSPRAAK NODIG DAMESSALON GEOPEND dinsdag t/m vrijdag 8.30 t/m 17.00 uur zaterdag 8.00 t/m 16.00 uur GEEN AFSPRAAK NODIG ONZE DAMES- EN HERENSALON IS IN VERBAND MET DE FEESTDA GEN 'S MAANDAGS 20 DECEMBER GEOPEND EN 'S AVONDS OP 3 - 10 - 17 - 23 DECEMBER VAN 18.00 T/M 20.30 UUR 's Avonds alleen op afspraak VOLOP GRATIS PARKEERGELEGENHEID Gerard van Straaten: "Ik teken poppetjes en daar probeer ik wat mee te verdienen. (Foto GPD).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 16