m
r v
c
ml
Marjon Brandsma blij met komedie
PODIUMBLIK
Concert C.M.
Rudolf Jansen:
muzikale kameleon
Scheepvaart
DINSDAG 23 NOVEMBER 1982
Kunst
PAGINA 21
LEIDEN - Toneel en poppen
theater prijken deze week op
de agenda's van de Leidse
Schouwburg en de LAK-zol-
der.
De Leidse Schouwburg haalt
vanavond de Haagse Come-
die in huis. Dit gezelschap
komt er met 'Het kind van de
rekening' van Feydeau, zoals
al eerder in deze kolommen
betoogd niet de beste komedie
die aan de pen van de Franse
vaudeville-schrijver is ont
sproten maar toch ver boven
het pretentieloze amusement
uitstijgend. Naar aanleiding
van de première van deze
produktie werd in deze krant
het briljante spel van o.a. An-
ne-Wil Blankers, Marjon
Brandsma, Jules Croiset en
Guido de Moor uitbundig ge
prezen. Eldedrs op deze pagi
na een (verkort) interview
met de actrice Marjon
Brandsma.
Hoe de techniek van het 'zwarte
theater' zich laat hanteren
hoopt een groep Tsjechische
kunstenaars donderdag
avond in de schouwburg te
demonstreren. Deze kunste
naars, tezamen het gezel
schap 'Die Velvets' vormend,
zijn destijds hun land uitge
vlucht en hebben in Duits
land aan het 'zwarte theater'
een extra dimensie toege
voegd, namelijk door acteurs
te laten meespelen binnen het
illusie-theater. De groep geeft
in deze voorstelling haar vi
sie op 'De metamorfose' van
Frans Kafka. Het verhaal
van de man die zich in een ke
ver veranderd weet wordt na
de pauze gevolgd door een be
werking van een essay van
Günter Grass, 'Kafka und
seine Vollstrecken'. Het be
treft de geschiedenis van de
heer K., die zich binnen een
totalitaire staat schuldig
maakt aan het zoeken naar
waarheid.
Wie van Alan Ayckbourn houdt
zal wellicht plezier beleven
aan diens 'Taking steps', wel
ke klucht door Annie M.G.
Schmidt is vertaald en vrij
dagavond als vrije produktie
in het theater aan de Oude
Vest wordt opgevoerd. In
'Binnenste Boven', zoals de
Redactie Pieler C. Rosier
Nederlandse titel luidt, gaat
het om verwikkelingen a la
Feydeau. De taferelen lijken
zich af te spelen op drie ver
diepingen van een huis, dat
de bewoner van plan is te
gaan kopen van de eigenaar.
Hij (de bewoneris een ge
slaagd zakenman en denkt
zijn vrouw een groot plezier
te doen met haar een eigen
huis te bezorgen. In dat huis
lopen ook een broer van deze
vrouw en zijn vriendinnetje
rond. De hoofdrol wordt ver
vuld door Ton Kuyl, terwijl
Marja Lieu wen zijn vrouw
speelt. Cox v.d. Brink speelt
de broer van de vrouw des
huizes en Jennifer Willems is
het vriendinnetje. Jaap Wie-
ringa vertolkt de rol van no
taris-assistent en Rob Fruit-
hof is de huiseigenaar.
Het schouwburgpodium wordt
op zaterdag- en zondagavond
vrijgemaakt voor hel Leiden
English Speaking Theatre,
dat ter gelegenheid van de Bi
centennial, het 200-jarig be
staan de diplomatieke betrek
kingen tussen Nederland en
de V.S., op beide avonden een
voorstelling geeft van Ronald
Ribman's 'Cold Storage'. Dit
stuk wordt omschreven als
een mengeling van komedie
en pathos, van bevestiging en
berusting. Het speelt zich af
op de daktuin van een zieken
huis in New York. Het is een
confrontatie tussen Joseph
Parmigian, een groenteman
die aan een dodelijke vorm
van kanker lijdt, en Richard
Landau, die voor onderzoek
een operatie moet ondergaan.
De naderende dood doet Par
migian elk moment dat nog
rest waarderen. Landau, die
als jood de holocaust heeft
overleefd en in Amarika car
rière heeft gemaakt als beleg-
Fragment uit 'Die Verwandlung' door 'Die Velvets'
gingsadviseur in kunstvoor
werpen. wil echter sterven.
Het stuk onthult geleidelijk
hun dromen en obsessies en
bevestigt uiteindelijk de
band die tussen hen bestaal.
Het wil de nadruk leggen op
de waarden van vriendschap
en hoop.
Over de voorstellingen in het
LAK-theater - het poppenspel
'Noem me maar Groes' op
donderdagavond, het toneel
stuk 'De omweg' op vrijdag
avond en de éénakter-pro-
duktie 'Geslacht' van de
Nieuwe Komedie op zater
dagavond - morgen meer.
De Kunstenbond FNV heeft gis
teren op het Binnenhof in Den
Haag geprotesteerd tegen de
voorgenomen bezuinigingen.
Aan de demonstratie werd ook
deelgenomen door de toneel
groepen Proloog en De Nieuwe
Komedie, waarvoor stopzetting
van de subsidiëring is aangekon
digd, en het Nederlands Ballet
Orkest.
Dit orkest begeleidde twee actri
ces, die het voor deze gelegen
heid gecomponeerde 'crisislied'
zongen. De operazanger Henk
Smit bracht enkele liederen ten
gehore
LEIDEN - Het Leids Studenten
Koor en Orkest 'Collegium Musi-
cum' geeft woensdagavond 24
november een uitvoering in de
Vredeskerk. Op het programma
staan werken van Bach, Mozart,
Brahms en Senfl.
Van Bach wordt het Magnificat uit
gevoerd met solistische mede
werking van Ellen Looyestijn
(sopraan), Simon Schouten
(countertenor), Nico van der
Meel (tenor) en Frits Hofsteenge
(bas). Van Mozart wordt de Sym
fonie nr. 31 ('Parijse') ten gehore
gebracht en van Brahms Nanie
op. 82. Senfls Magnificat Quarti
Toni tenslotte wordt uitgevoerd
door het CM-kamerkoor onder
leiding van Nico van der Meel.
De algehele leiding van deze
avond berust bij de dirigent van
Collegium Musicum, Bruno de
Greeve.
DEN HAAG (GPD) - „Bij de
voorpremière werd er ontzet
tend hard gelachen. Ik schrok
er een beetje van. Ik dacht:
moet ik die kermis direct weer
in? Ik had er meer last dan ple
zier van. Lang heb ik de over
tuiging gehad dat ik het abso
luut niet kon: een echte kome
die. Maar nu we eenmaal goed
bezig zijn, moet ik zeggen dat
ik zo'n rol in een blijspel eigen
lijk erg spannend vind.
Actrice Marjon Brandsma (38)
over haar rol van Lucienne Va-
telin in „Het kind van de reke
ning" van de beroemde Franse
vaudeville-schrijver Georges
Feydeau. (1862-1921), wel eens
„mécanicien du rire" ge
noemd. Het stuk, op het reper
toire van de Haagse Comedie,
isvènavond in de Leidse
Schouwburg te zien.
Het publiek kan het uistekend
met „Het kind van de reke
ning" vinden, maar de meeste
toneelcritici waren maar matig
over de speelse produktie van
de al zo geplaagde Haagse Co
medie te spreken. De teneur
van de recensies kwam hierop
neer: er viel dan weliswaar veel
te lachen om de manier waarop
Feydeau de Parijse notabelen
met elkaar laat ravotten, er
werd uitstekend gespeeld door
de ploeg van Guido de Moor,
de decors bleken prachtig en
het publiek amuseerde zich te
pletter, maar alles opgeteld
was „Het kind" toch niet meer
dan een nogal oppervlakkige
vertoning, waarin namaak-
mensen en het cliché hoogtij
vierden.
Marjon Brandsma verontwaar
digd: „Het is gewoon niet waar
dat er maar wat typetjes wor
den neergezet. Zo'n Carl van
der Plas als Pinchard, dat is
toch prachtig. En Jules Croi
set, Guido de Moor en Anne-
Wil Blankers, dat zijn toch niet
de eersten de besten. Die heb
ben ontzettend veel komedie
gespeeld en zijn daar heel ge
haaid in. We hebben allemaal
gewerkt op de manier die Rou-
sillon (Jean-Paul Rousillon
van de Comedie Francaise -
red.) voor ogen stond. De een
zal daar beter in zijn geslaagd
dan de ander. Maar voorop
heeft gestaan dat het geen lol
lig doen zou worden".
„Feydeau gaat uit van normaio
burgers die buiten hun wil in
panieksituaties terecht kwa
men. Vermeden hebben wij
dan ook dat er Theater van de
Lach-achtige toestanden ont-
Marjon Brandsma
stonden. Wij proberen te spe
len wat die mensen overkomt.
Dat is leuk. Zodra het lollig-
doen wordt, is alles weg. De
meeste critici zien dat niet, of
willen het niet zien. Maar het
maakt me eerlijk gezegd geen
fluit uit: ik weet hoe we met el
kaar gewerkt hebben en wat
we gedaan hebben. Er zijn toch
mensen die dat opvalt. Voor
hen is het dan wel gelukt wat
we bedoelen. Geen van ons
gaat op met de gedachte: eens
kijken hoeveel keer er om mij
gelachen wordt."
Het is aardig Maxjon Brandsma,
die „maar" is uitgeleend aan de
Haagse Comedie, zo voor haar
ploegmaten te horen opko
men. Z(j zelf is in die eerder ge
noemde recensies vaak lovend
beschreven als een van de wei
nige acteurs die aan de door
haar gespeelde figuur de
broodnodige menselijkheid
meegeven.
Ze heeft destijds met angst en
vrezen tegen de rol van Lu
cienne aangekeken. Jen ech
te komedie, dat was voor mij
de eerste keer. ik wist er geen
moer van. Ik zit in het alge
meen meer aan de dramatische
kant. Ik had wel al in een Mari-
vaux gestaan (voor haar vertol
king van Araminte in „Leu
gens onder de roos", eveneens
bij de Haagse Comedie. kreeg
zij vorig seizoen de Thee d'Or -
red.), maar dat is geen echt blij
spel, he. Het is anders: blijspe
lelementen lopen er wel door
heen, maar verder is het zó
subtiel, dat kom je bij Feydeau
weer niet tegen".
Maijon Brandsma, geboren in
Groningen, denkt overigens
met plezier terug aan de perio
de dat ze bij de toneelgroep
'Baal' werkte.
"Ik heb nog altijd een bijzondere
band met Baal, het is een gezel-
schap dat me erg aan het hart
gaat Ik heb het gevoel dat ik
daar ook misschien het meest
thuis hoor. Maar ik hou ook
van klassieken als Tgjechow,
Shakespeare, Marivaux, noem
maar op. De kans om die te
spelen werd mij weer bij een
gezelschap als de Haagse Co
medie geboden. Twee uiteen
lopende groepen, je boft als je
met beide kan werken."
Die overgang van Baal naar de
Haagse Comedie was enorm
voor haar. „Ik schrok me gek
die eerste keer. Zó veel men
sen, zó heel anders, die kolos
sale repetitielokalen, alleen ko
men voor repetities wanneer je
nodig bent. Bij Baal was je er
gewoon altijd. Maar het is bij
beide groepen aantrekkelijk.
En wat je tenslotte speelt
hangt toch steeds af met wie je
samenwerkt wie de regisseur
is, wat de inzet is, welke stuk
ken er nog meer op het pro
gramma staan."
LEIDEN - Twee zanfsolisten
longen in de kapelzul van
KicO liederen van twee com
ponisten: de zanders waren
de sopraan Thea Ekker-Van
der Pas en de bariton Ruud
van der Meer: de componis
ten waren Johannes Brahms
en Hugo Wolf. Het was
boeiend en verrassend te ho
ren dat Brahms en Wolf, hoe
verschillend ook in vele op
zichten, uitstekend harmo
nieerden in dit programma,
waarin ook ernst en humor
elkaar smaakvol afwisselden.
Ruud van der Meer opende het
recital op expressieve en
vaak dramatische wuze met
opus 32 van Brahms. Zgn op
vatting eist betrokkenheid;
de woorden worden sterk uit
gesproken maar blijven
steeds functioneel in de zin
spanning: zgn gelaatsuit
drukking onderstreept de op
geroepen emotie, zonder dat
het ooit te veel van het goede
wordt, zelfs niet als Ruud van
der Meer alles lijkt te geven:
"Und jener Mensch mit ei-
nem anderen Ich vertausch-
te. aro ist er nun?"
Als een muzikale kameleon trof
de pianist Rudolf Jansen elke
keer geraffineerd de juiste
toon: niet alleen letterlgk.
maar vooral ook figuurlgk
Zo krachtig als hg de banton
begeleidde 'Wehe, so willst
du mich wieder"!), zo fijnges
en flitsend vergezelde hg
Thea Ekker in de zes liederen
die zij van Wolf zong.
Met name daar waar het op tek
stexpressie en humor aan
komt is zij In haar element,
zoals ook na de pauze bleek
in de volksliedbewerkingen
van Brahms, waar zij in 'Och,
Moder, ich well en Ding han"
een geestige dialoog neerzet
te.
Onrustige ademvoering en 'ge
dekte' diktie verstoorden
soms echter de spanning in
de melodische frasen char
mant en sympathiek waren
haar drie duetten (Brahms)
met Ruud van der Meer.
waarin alle drie musici ken.
nelijk plezier hadden.
Hoogtepunt van de avond
vormden de drie 'Gestage
des Harfhers' (Wolf), op tek
sten van Goethe. Niet voor
niets zijn deze teksten door
een aantal komporusten van
muziek voorzien. Geconcen-
treerd declamerend deed
Ruud van der Meer de diep
gang van de liederen alle eer
aan.
ELLEN LOOYESTIJN
Bioscopen
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Blade Runner", da,
14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.15,16.30,
19.00 en 21.15 uur, 12 jr.
LIDO 1 (124130): "The entity", 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45,19.00
en 21.15 uur, 12 jr.
LIDO 2: "Van de koele meren des
doods", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo:
14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
LIDO 3: "Ademloos", da. 19.00 en 21.15
uur. Do, vrij, ma en di ook: 14.30 uur, aL
Kindermatinee: "The Aristocats", za, zo
en wo: 14.30 uur. Zo ook: 16.45 Uur.
LIDO 4: "Smaak van water", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur. Zo: 14.30,16.45,19.00
en 21.15 uur, 16 jr.
STUDIO (133210): "Monthy Python live
at the Hollywood bawl", da. 14.30,19.00
en 21.15 uur. Zo: 14.30, 16.45, 19.00 en
21.15 uur, al.
TRIANON (123875): La pasante du sans
souci", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. Zo:
14.15,16.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
EURO 2: "Butterfly", da. 18.45 en 21.15
uur. Do, vr«, ma en di ook: 13.30 uur.
Zo: 16.15, 18.45 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Butterfly", za: 24.00
uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Heksen en bezemste
len", za, zo en woe: 13.45 uur.
EURO 3: "Piranha", da. 13.30, 18.45 en
21.00 uur. Zo: 13.45,16.15,18.45 en 21.00
uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Piranha", za: 24.00
uur, 16 jr.
EURO 4: "Young doctors in love"da.,
13.30,18.45 en 21.00 uur. Zo: 13.45,16.15,
18.45 en 21.00 uur, al.
Nachtvoortselling: "Meisjes die man
nen in de hand houden", za 24.00 uur, 18
Bioscoop Voorschoten
(Voor reserveringen 0171-4354)
GREENWAY: "Goldfinger", do 20.30
uur; vrij 14.30 en 19.30 uur; za 15.45 en
Exposities
Lakenhal - Leidse Atliers lil: Krijn
Giezen, Fer Hakkaart en Frans de Wit,
tot 2/1, Floris Verster en tijdgenoten, tot
12/12.
Leiderdorp - gemeentehuis, weefkleden
van A.E. Sassen-van Wermaskerken,
Hanneke Schuitema keramische plas-
n 9-17 uur,
"Arthur", vijr en za 21.30 uur; zo
uur; ma 20.30 uur; di 13.30 uur, 16
Kindermatinee: "The incredible
ney", za, zo en woe 14.00 uur.
Bioscopen Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Rose Mary killer's", do 14.45
en 20.00 uur. Vij, za en zo: 14.45,18.45 en
21.15 uur. Ma en di 20.00 uur. Woe 15.45
en 20.00 uur, 16 jr.
CITY 2: "Dodenrit", zelfde tijden als Ci
ty 1.
CITY 3: "Making love", zelfde tijden als
City 1.
CITY 4: "Het naakt restaurant" do, 14.45
en 20.00 uur. Vrij: 14.45. 18.45 en 21.15
uur, 16 jr. "Ben Hur", za 20.00 uur Zo
14.45 en 20.00 uur. Ma, di en woe: 20.00
Uur, 12 jr.
Kindermatinee: Winnetoe het grootste
opperhoofd", za en woe: 14.30 uur.
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9, the
maexpositie landschappen, tot 15/12,
ma t/m do. van 9-12 uur en 19-21.30 uur,
za. en zo. 13-17 uur.
Art Tea House De Oude Rijn - Stille
Mare 4, gouaches en schilderijen van
Salim, t/m 6/12, di. t/m za. van 10-19 uur,
do. van 10-21 uur. zo. van 11-18 uur, ma.
van 12-18 uur.
Stadhuis - foto-impressie van het pop
festival gehouden in het Van der Werff-
park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12,
FRED BASSET
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
Galerie Van der Vlist - Botermarkt 3,
"Kunst als geschenk", Willy Belinfante
pastels en grafiek; Machteld Hooyen
gouaches, Denkor tekeningen, nov en
dec. di. t/m za. van 10-17 uur.
Openbare Bibliotheek - tentoonstelling
van wandkleden van Hetty Piasmans
uit Noord-Brabant, tot 1/12, ma, woe, do,
10-20.30 uur, di. vr. van 10-17.30 uur, za.
10-13 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde - ten-
Oegstgeest - Jacques van Bellen, Lange
a t/m i
Muzenhof - Gordijnsingel 4. olieverf-
schilderijen van Alice Knufman, tot24
9-17
Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg
18-20, expositie Marry Hövig, collages
■en tekeningen, t/m 21/11, vr, za, zo van
13,30-17.30 uur.
der Sippel, t/m 24/11.
Kunstcentrum Langevoort - expositie
van werken van Frans Eradus, C.G. Eu-
link, Annelies de Graaf, A.J. Kuiper,
Joop van Ulden, tot 23/11, di, woe, do. vr
van 13.30 -17.30 uur, vr van 19-21 uur. za
van 12-l^uur.
ZO.eEKJ 0AA2. EIHOEL'JK? MOOIE TJO OMTUUS
TECOtfEM- SESN S£ (cENIkje MffT MJ HOUPSW,
Hê DA'S eewr «75 *OOft JOU'. 2EKER IN M6T
CAÉtf GEWEEST. He?
ALS je ets ETESl WILT, «AT MFTOAN MAAR telt
Ziekenhuizen
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00
ir (Elii
Bezoekuren St. Eusabeth-Ziekenhuis:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.4S
en van 18 30-19 30 uur. Klasse afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
yur.
terdag 13.00 u
Bezoekuren
ziekenhuizen
lenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
- de afdeling intensieve zorg: uitslui
tend 'na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedlsch Advies Centrum:
Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage-
isabeth-ziekenhuis). Ujks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.0G
Bezoektijden kinderafdelingen:
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn c(Ö,udCYlieUW.S
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle patiënten (behalve kinderen
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur
Bezoek aan ernstige patiënten
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur. 's avonds 18.30-19.30 uur Extra be
zoek voor de hartbewaking: 's ochtends
11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling: 's avonds
19 30-20 30 uur Kinderafdeling s mid
dags 14 30-15 30 uur. 's middags alleen
voor ouders 14.30-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (tel: 020-175000).
23 november 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Het vermoeden dat vijf Sche-
veningse bomschuiten in den
October-storm zijn vergaan,
is, nu geen enkele geruststel
lende tijding uit den vreemde
ontvangen mocht worden, een
treurige zekerheid geworden.
Vijf en veertig personen, voor
het meerendeel gehuwd, heb
ben het leven verloren. Het ge
tal der verongelukten in Octo
ber en November van dit jaar
is reeds geklommen tot drie
en vijftig! Sedert den beken
den Pinksterstorm eischte de
zee van Scheveningen niet
zoo talrijke offers.
- adv.) Heden ontvangen: Lin
zen, Spaansche Erwten, Split-
erwten, alles per 5 ons 0.25.
Van Houten's Cacaopoeder
in bussen van 1.60, f 0.85 en
f 0.45. A. Somerwil Jr., Hoo-
gewoerd 8, Leiden.
- (Adv.) Photographic Artisti-
que van J.F. Rienks, Hooge-
woerd 165, Leiden. Kinder-
opname in één seconde.
- (adv.) houtverkooping op
Maandag 4 December 1882. 's
morgens te 10 uren, van di
verse perceelen best Eiken
Hakhout, 25 Populieren en 36
Eiken, aan de Torenlaan
langs het Duin tot aan den
Drechtsberg, onder Voorhout.
Aantaijzing geschiedt door
Johannes Westerhoven, zand
haas op "Berg en Dal" onder
Voorhout. Nader
tién ten kantore t
taris Mr. H.LA. Obreen, te
Leiden
Vijftig jaar geleden:
- Het Japansche bergingtvaar-
tuig "Kataoka" heeft na lang
zoeken m de Gele Zee het
wrak gevonden van het Rus
sische vlaggeschtp "Petro-
pawlowsk", dat in den Rus
sxsckJapanschen oorlog
(1904-1905) door een Japan
sche mijn tot zinken was ge
bracht. In het wrak, dat op
een diepte van 90 M ligt, zou
een groot bedrag aan gemunt
goud aanwezig zijn men
spreekt van een waarxie van
bijna 10 miUioen Pond Ster
ling. De kapitein van de "Ka
taoka" wil ten poging doen
het goud te bergen