Onbegonnen Werk mm Huiswerkklas is meer dan verlengstuk van de school "Je wordt al gauw voor gek versleten" Zwarte Piet moet pikzwart zijn en met zijn ogen rollen Tienjarig bestaan in Noord en de Kooi PAGINA Leiden VRIJDAG 19 NOVEMBER 1982 Leidse kroniek door Ruud Paauw - Zelden zijn de begrotingsbehan delingen van de Leidse ge meenteraad zo saai, om niet te zeggen levenloos geweest als dit keer. Wat mismoedig zei ie mand in de koffiekamer van het stadhuis: "Vroeger maakte de één de ander nog wel eens uit voor Idi Amin, in de hitte van de strijd. Dan hóórde je tenminste nog eens wat. Het is nu niets meer". Misschien kwam dat door dc nieuwe werkwijze via de com missies waardoor de nodige plooien al waren gladgestre ken. Het is ook mogelijk dat het "regeerakkoord" van PvdA en WD al zóveel had vastgelegd dat er nauwelijks nog in te grijpen viel. En verder was ie dereen er zich maar al te zeer van bewust dat in tegenstelling tot andere jaren er dit keer geen enkele koek, hoe klein ook, te verdelen viel. De marges in de gemeentelijke politiek wor den zo smal dat ze vrijwel aan het zicht worden onttrokken. De sfeer van berusting nam nog verder bezit van de raad door de bijdragen van wethouder Bordewijk (PvdA) die steeds namens het college van B en W het woord voerde. Hij is geen bevlogen spreker en hij demon streerde bovendien een eminen te doofheid op het gebied van dingen die hij niet wilde horen. Aan het slot van de derde dag, toen hij wat in het nauw werd gedreven, redde hij zich met de ze schitterende zin: "Meneer de voorzitter, ik geloof dat mijn spreektijd om is". Burgemeester Goekoop bracht nog enige kleur in het geheel. Hartelijk en spontaan als hij is, wekte hij af en toe de indruk van de procedureregels gaarne kluif te willen maken om die dan in de snert te werpen. Hij verloor zelfs een ordedebatje van de tandenknarsende PSP- er Hans de la Mar, die eigenlijk dat soort schermutselingen niet eens wénst te winnen. Enige roering kwam ook nog van Van Oosten (PPR) en de al ge noemde De la Mar. Waakhon- derxg waarden zij rond, maar het bleef bij wanhopig rukken aan de ketting. (De la Mar moet heus eens gaan letten op zijn presentatieeen volksver tegenwoordiger moet toch op zijn minst steeds goed ver staanbaar zijn). Greep' De begrotingsbehandeling leek de eerste twee dagen een exer citie te worden op het gebied van het lozingsrecht - die pas ontdekte ster aan het belasting- mutst, daarmee het gesis in ei gen gelederen tot zwijgen bren gend. Ignatius de Loyola, de stichter van de Orde der Jezuïten, zou deze manoeuvre met welgeval len hebben gadegeslagende zaak wordt een eind vooruitge schoven en over een half jaar zien we wel weer. Het is maar hoe je het bekijkt. De kans dat van uitstel afstel komt is uiterst gering. Wie gelooft er in meevallers in 1983? Alleen politici die haastig de ogen sluiten voor de realiteit. de wethouders Tesselaar en Pe ters. Drank én slecht gezelschap, hoor ik u al zeggen. Maar het viel heel erg mee, hoor. Het bleef keurig. Op weg naar huis over viel mij de treurige gedachte dat het wel eens de laatste keer kan zijn geweest, dat toeven na afloop van de begroting in de burgerzaal. In de ■volgende be- zuinigingsgolf gaat die cere monie vast en zeker ook tegen de vlakte. Ik hoor het Cor Ver geer van de SP al zeggen: "Wij zijn een partij van gewóne firmament. De WD sputterde met handen en voeten tegen, maar ja hoe dichtje d nders een gat in de begroting? Het lo zingsrecht bóód die mogelijk heid. Volgend jaar moeten we waarschijnlijk met z'n allen speciale rechten betalen op lan taarnpalen, schoorstenen en het extra toilet op de eerste ver dieping. De vroede vaderen hebben geld nodig. Als troost geeft de gemeente zonder man keren een keurige naam aan deze door de staat toegestane grepen in de zakken van de burgers. WD-fractievoorzitter Fred Kuij- ers zat met dat lozingsrecht le lijk in zijn maag. Samen met de leidende PvdA-ers Tesselaar en Marietje v.d. Molen ont wierp hij de reddende variant: nu vastleggen dat het lozings recht kan worden geheven, maar pas halverwege volgend jaar door de raad laten bepa len of het er werkelijk van moet komen. Als er wat financiële meevallers voor de gemeente zijn dan hóeft het misschien niet eens, meent Kuijers welae- Nee, de WD heeft het gevecht te gen de PvdA op dit punt verlo ren, alleen heeft Kuijers zich zelf en de zijnen een keurige af tocht bezorgd. En dat is na tuurlijk ook wat waard. Wijn Om half één woensdagnacht viel burgemeester Goekoops hamer voor de laatste keer. Zo'n ze ventig amendementen en twin tig moties waren er in de laat ste anderhalf uur doorheen ge- jast. Onder normale omstan digheden zouden tal van pun ten goed zijn geweest voor uren discussie, maar vrijwel ieder een had er op zeker moment schoon genoeg van. Traditioneel vervoegden de com battanten zich na afloop in de burgerzaal van het stadhuis waar bij gedempt licht wijn en salades wachtten. Na de strijd de verboedering. Nou ja, ver broedering. Zelf kreeg ik een plaatsje tussen ate drinken óók geen wijn in de burgerzaal". Vondel De gemeente heeft het zwaar om de einden aan elkaar te kno pen. Maar nieuw is dat aller minst. Neem nu eens de begro tingsbehandeling van pakweg 25 jaar geleden: 1957. Ook toen ongerustheid alom. De krant meldde nerveus dat Leiden geen dekking had voor een be drag van 2'h miljoen. Wethou der Van der Kwaak, een der voorgangers van Bordewijk, riep hevig ontstemd: "De rijks overheid dirigeert de laatste maanden ontzettend veel, doch alles in ongunstige zin voor de gemeenten. Bijkantoren van het rijk zijn we geworden" Toen al. De verpleegprijs van Endegeest moest in 1957 omhoog; gas en elektriciteit werden duurder; tarieven en heffingen werden nageplozen. natie. Ik word bij dergelijke verhalen altijd wat sikkeneurig. Alleen maar aardige Pieten doen af breuk aan dat markante duo uit Spanje. Een goeie Piet zorgt voor de onontbeerlijke span ning. De meest kinderen grieze len ook graag een beetje. Kin derzielen kunnen ook een hóóp hebben als ik zo om me heen kijk. En rassendiscriminatie? Hiervoor een citaat uit het boek "Noordeuropese Mythologieën" van dr. Farweck. "Zwarte Piet, de dienaar van St. Nicolaas, d.w.z. van Wodan, is een onderwereldfiguur en daarom zwart. Het is dus geen voorbeeld van rassendiscrimi natie, zoals in de laatste jaren wel beweerd wordt, dat de knecht van de heilige een zwart gezicht heeft. Dat hij een onder- wereldfiguur is blijkt ook nog uit het volgende: in sommige plaatsen, o.a. in Salzburg, was het de gewoonte St. Nicolaas- tuintjes te maken. In het mu seum voor volkskunde te Wenen staat een dergelijk tuintje, waarin, behalve de Sint zelf ook Zwarte Piet voorkomt, die als een in een zwarte pels ge hulde duivel met een roede en een ketting is voorgesteld. Dik wijls wordt St. Nicolaas bege leid door Ruprecht, die dan in de plaats komt van Zwarte Piet. Op zijn rug draagt deze een mand die dus de plaats van de zak inneemt, hetgeen ook daaruit blijkt dat uit de mand de opgestopte pijpen van jongensbroeken steken. In de hand heeft hij een roede. Tot onderwereldfiguur wordt hij bestempeld door een paar klei ne horens op het hoofd, door zijn zwarte kleding en zijn masker". Ik dank deze passage aan Rien Logtenberg, de hoogste ambte naar op het gebied van de ruimtelijke ordening in Lei den. Hij heeft een hobby ge maakt van het snuffelen in de oeroude historie. Ook hij laat zich gramstorig uit over het feit dat Zwarte Piet steeds meer als een beste brave borst wordt voorgesteld. "Er gaat niets meer van uit. Ze ma ken hem tegenwoordig al bruin. Dat is fout. Hij hoort pikzwart te zijn. En met zijn ogen te rollen". Laat dat u gezegd zijn door een kénner. LEIDEN - Er wordt wat af geleerd in Leiden-Noord en de Kooi. Rustige uren kent buurthuis 't Spoortje aan de Bernhardkade nauwelijks. Volwassenen en kin deren, allemaal zijn ze er welkom om hersenarbeid te verrichten. Zaterdag bestaan de huiswerkklas sen tien jaar en volgende week woensdag houden de begelei ders van het combinatiepakket een open huis. Twee activiteiten die volop door bewoners uit de wijk worden bezocht, maar bui ten die kring nog weinig bekend heid genieten. In het combinatiepakket wordt ge probeerd levenservaring te be trekken bij het onderwijs. Een combinatie van onderwijs en welzijn. Het pakket is (voor een gedeelte) een door de overheid gesubsidieerde vorm van stimu leringsactiviteiten in arbeiders wijken, waarbij ouders, school en buurt centraal staan. Voor de ouders betekent dit dat zij hun ervaringen met de buurt, met hun kinderen; met hun werk en met de school betrekken in het schoolgebeuren. Ouders ver tellen voor de klas, zij helpen met het documentatiecentrum en bezoeken schoolavonden. De kinderen hebben hier ook voor deel bij doordat ze dingen van thuis in de klas kwijt kunnen. En omgekeerd natuurlijk. Het leren houdt niet op bij de schooldeur. Het spreekt haast vanzelf dat ook de leerkrachten van de scholen in de wijk nauw zijn betrokken bij dit project, want de inhoud van het schoolprogramma wordt niet alleen bepaald door metho den, maar ook door ouders en kinderen. Andere buurten De medewerkers van het combina tiepakket begeleiden de werk groepen en houden teamverga deringen in de scholen. Ook zijn ze aanwezig op ouderavonden, buurtvergaderingen en onder steunen buurtvoorzieningen. Begeleidster Lidy Koene vindt het een plicht na ruim drie jaar hier mee bezig te zijn geweest haar opgedane kennis en ervaring te verspreiden. "De gedachten die achter de stimulering zit is ook bruikbaar voor andere buurten en scholen. Goede onderwijssti- mulering moet je niet tot een ei land laten uitgroeien, maar ook andere moeten daar de vruchten van kunnen plukken". Vandaar de openbare middag aan staande woensdag in 't Spoortje. Naast de belangrijke subsidiege vers de gemeente en overheid ("kunnen zy zelf zien hoe nuttig het geld wordt gebruikt") is heel Leiden welkom. De resultaten van drie jaar combinatiepakket zijn in woord en beeld te aan schouwen. Huiswerk Elke dag is er voor leerlingen van de lagere school en het voortge zet onderwijs in de buurthuizen de Kooi en 't Spoortje de moge lijkheid om huiswerk te maken. Dick Beekhuizen, student, bege leidt samen met nog zestig ande re vrijwilligers deze club al vijf jaar. Zijn taak is om een klein beetje orde te houden en waar mogelijk de scholieren te helpen met hun vakken. Tien jaar geleden is men begonnen met een huiswerkklas omdat bleek dat de overgang van lagere school-voortgezet onderwijs voor veel kinderen in de wijk een moeilijke stap was. Beekhuizen: "Dat proberen wij hier op te van gen. En tot verbazing van de leer krachten op de scholen, die aan vankelijk weinig vertrouwen in dit project hadden, lukt dat. Ge middeld komen er zo'n twintig kinderen per dag. Een vast groep met daarom heen leerlingen die speciaal komen omdat ze in een bepaald vak heel slecht zijn en Kinderen doen 'huiswerk' in buurthuis 't Spoortje. Net als in buurthuis de Kooi kunnen ze daar elke dag Resultaten Om een beetje een overzicht te krij gen worden er wel resultaten bij gehouden en heeft elke begelei der een aantal leerlingen onder zich om over te ontfermen. Bege- Zaterdagavond leidster Biek Teuwisse: "Toch is het hier geen verlengstuk van de school. Naast huiswerk maken is er ook de gelegenheid om te pra ten over zaken die ze zelf van be lang achten. Niets moet. Alles gaat in een heel ontspannen sfeer". i reünie. De honderd begeleiders die de afge lopen tien jaar iets met de huis werkklas te maken hebben ge had, zijn uitgenodigd. "We zijn allemaal heel benieuwd hoe dat uitpakt". Informatie of opgave voor de huis werkklas kan bij Dick Beekhui zen tel: 313429. Muziek In cafe De Uyl van Hoogland (Nieuwstraat) treedt zondag- middag de Voorschotense groep Caboodle Band op. De ze formatie speelt rythm and blues en het cafe gaat om drie uur open. Postduiven Postduivenvereniging De Reis duif organiseert morgen en zondag haar jaar jaarlijkse tentoonstelling. Die wordt ge houden aan de Lange Mors- weg en is morgen van twee tot elf uur 's avonds geopend en zondag van elf uur 's morgens tot vijf uur. Lichtfeest In Rijksmuseum voor Volken kunde (Steenstraat) wordt morgenmiddag om drie uur het Divali, een Indiaans licht feest, gevierd. Leden van de Indiase gemeenschap in Ne derland voeren dans, muziek en zang uit. Reserveren kan on.der nummer 132641. door Wim brands LEIDEN - Als kind hebben we het natuurlijk allemaal gedaan: fantaseren over spoken en hek sen. En sommigen zullen ook wel een land of een taal hebben bedacht. Zodra we volwassen zijn. of beter: menen te zijn, gaat de deksel op de put. Serieus, moeten we zijn. En alleen af en toe bekijken we met weemoed onze van ellende uit elkaar geval len teddybeer, die op de zolder de schimmeldood sterft. De 33-jarige Rolandt Tweehuysen bedacht op jeugdige leeftijd de naam van een land waar spoken wonen: Spokaniè. Het hek was van de dam. Tweehuysen wist niet meer van ophouden. Hij construeerde een taal en bedacht een land; een eilandenrijk dat ten zuid-westen van Ierland ligt om precies te zijn. Alle gehuchten en dorpen weet hij aan te wijzen op de kaart, die na tuurlijk door de fantast zelve werd gemaakt. De zeden en ge woonten van de Spokaniërs - Tweehuysen weet er alles van. Dat hij de taal perfect onder.de knie heeft mag blijken uit het feit dat hij jarenlang de Nederlandse troonrede in het Spokanisch heeft vertaald. Inmiddels heeft hij alle wetens waardigheden opgeschreven. Uit in Spokaniè - nooit weg, ver scheen bij uitgeverij Ploegsma. Bovendien is de Spokanische ro Rolandt Tweehuysen en het Spokanisch: de wijn in de handel gebracht. En er is ook een grammofoon plaat verschenen waarop o.a. het Spokanische volkslied staat. Kortom: schijn en werkelijkheid zijn onderhand aardig verstren geld geraakt. Gisteravond was Spokaniër Tweehuysen aanwezig in boek handel Kooyker om zijn boek te signeren. In de nabijheid van de auteur staat een grote bandrecor der. "Wat je hoort is een Spoka nische ballade", zegt de Spoka- nië-kenner. "Het gaat over ie mand die op weg is naar zijn ge liefde, maar helaas tesamen met zijn paard in het moeras terecht komt. Ja, nogal droevig". Kan hij de Spokaniër even type ren? "De Spokaniër is een ge moedelijk, nieuwsgierig mens. Hij heeft begrip voor veel dingen en js nogal individualistisch. Oorlogszuchtig zijn de Spoka niërs niet meer". Nadat hij weer een boek van zijn handtekening heeft vervolgt Tweehuysen: "Het ten was in de vorige eeuw nog een apart koninkrijk. En wat be treft de godsdiensten: de bewo ners van het oostelijk deel heb ben een natuurgodsdienst en voorts leven er op de eilanden ook katholieken en er zi n na tuurlijk ongelovigen". Realiteit Tweehuysen is niet van mening dat zijn project een uit de hand gelopen grap is. "Welnee, ik ben gewoon een Nederlander die veel van Spokaniè weet, dat is al les. Ja, je kunt het land niet be zoeken, maar aan de andere kant: nu er bijvoorbeeld Spoka nische wijn is wordt het wel steeds makkelijker om te gelo ven in Spokaniè. Het land is voor mij ook een realiteit. Ik gedraag me overigens niet volgens de Spokanische gewoonten; het is ook met tegenzin dat ik de kle derdracht aantrek". Helaas zijn er wel bedrijven en winkels in het zuiden des lands die menen van doen te hebben met een uit de hand gelopen grap. Er schijnen beneden-Moer dijkers te zijn die denken dat Spokaniè een carnavalsgrap is. "Ze hebben zonder dat ik het weet Spokanische worst in de handel gebracht. Dat kan natuur lijk niet. Met die wijnimporteur heb ik goede afspraken gemaakt. En zo hoort het ook natuurlijk. Het is niet netjes dat mensen zonder dat ik het weet op de markt komen met producten die uit Spokaniè zouden komen". Wetenschappers hebben overigens veel belangstelling voor het Spo kanisch. Tweehuysen, zelf stu dent taalwetenschappen en zoon van wijlen Wil Tweehuysen de Leidse beeldende kunstenaar, heeft al een aantal lezingen ge houden. "En wat zie je dan: hoogleraren die driftig aanteke ningen aan het maken zijn. Leuk natuurlijk. Tot nu toe ben ik ove rigens wel de enige die het Spo kanisch beheerst. Er zijn wel mensen die de taal willen leren. Spokanië-kenner Tweehuysen: "Het wordt steeds makkelijker in Spoka niè te geloven". Maar ik kan je wel zeggen: dat is niet eenvoudig. Ik denk er dan ook over om een eenvoudig stu dieboek te gaan maken". Tweehuysen hoefde het leger niet in als dienstplichtig soldaat toen hij bekend maakte o.a. het Spo kanisch te beheersen. Zijn er veel mensen die denken dat hij lijdt aan een milde vorm van gek te? "Ach", zegt hy, "er wordt zo ge makkelijk met dat begrip omge sprongen. Als je niet elke dag van negen tot vyf op kantoor zit, geen vrouw en twee kinderen hebt, word je al gauw voor gek versleten. Er zijn ook mensen die denken dat ik ze in de maling neem. Zo kwam er een keer een man een boekhandel binnen waar ik zat te signeren, die zei: "Wat staat er op die wijnfles? Is dat soms Hongaars? Spoka nisch! Kom nou, mij neemt u niet in de maling". En weg was hij. Ja, dat kan ik ook niet helpen natuurlijk". Op dit moment treedt er klant naar voren, die Tweehuysen de hand wil schudden. "Geinig, wat u be dacht hebt. Geinig". De Spoka nië-kenner knikt. Op de band recorder is ondertussen de stem van de Spokanische koning te horen, die zyn volk toespreekt. En dan te bedenken dat hoe bekend klinkt dit alles. Er was één verschil. Van der Kwaak zei in de herfst van 1957: "We moeten niet bij de pakken neerzitten". En hij ci teerde vervolgens fleurig Von del Ddt hoor je magistraten tegen woordig niet meer doen. De rol van de dichter in hen is overgenomen door de compu ter. Zwarte Piet Morgen is de grote dag: dan zet St. Nicolaas weer voet aan land en zeker in Leiden zal hij royaal rondgalopperen on getwijfeld tot immense vreugde nog zo ver weg is (Foto Dirk Ketting van de neringdrijvende mid denstand. De figuur van St. Nicolaas heeft de stormen van de tijd door staan. Hij blijft voor zowel links, rechts als het politieke midden een edelman wiens strooiwerk hogelijk op prijs wordt gesteld. Waar we de laatste jaren aan zijn gaan morrelen is de figuur van Zwarte Piet. Die wordt steeds milder en aardiger voorge steld, want anders zou volgens teerhartige opvoeders de kin derziel wel eens kunnen wor den beschadigd. Bovendien: zwart én boeman zijn, dat kan en mag niet. Je verspreidt dan de walm van rassendiscrimi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 4