Samenwoners uit de verboden zone Kerkdiensten Predikant en pater pleiten voor andere houding uATERDAG 13 NOVEMBER 1982 Geestelijk leven In Frankrijk woont bijna 10 procent van de jongeren tussen de 18 en 29 jaar ongehuwd samen, zo bleek uit een enquête. De schatting in Neder land is op dit ogenblik 7 procent van alle relaties. Tegen het jaar 2000 zal, naar verwachting, 30 pro cent van alle relaties 'samenioo- nend' zijn. De vraag of het aantal kerkelijken onder de samenwoners groter of kleiner is dan het aantal niet-ker- kelijken, moet nog onbeantwoord blijven, omdat daar geen gegevens over zijn. Wel is zeker, dat onge huwd samenwonen - in verschil lende vormen en onder verschillen de motieven - zowel onder kerkelij ken als onder niet-kerkelijken voor komt. Voor de kerken betekent het ver schijnsel van de ongehuwde ofwel 'alternatieve tweerelaties' - dat juist in de westerse, welvarende landen hand over hand toeneemt een diep ingrijpende uitdaging. De kerken waren - en zijn nog steeds - vooral 'gezinskerken'. En een 'ge- zinskerk' oefent ook 'gezinspasto raat' uit. Andere tweerelaties dan het huwelijk ervaart men in eerste instantie als niet-góed en als een be dreiging. Dat ongehuwd samenlevenden op hun beurt de kerken beschouwen als bedreigend en als een voor hen 'vreemd klimaat', komt binnen ge zinskerken nauwelijks op. Met voorbijzien van de eigen aard en achtergronden van niet-huwelijkse tweerelaties, vellen kerken al vóór een serieuze analyse hun oordeel. Dat gaat vanzelfsprekend uit van 'huwelijk en gezin' als het 'norma le'. Moeten kerken de alternatieve twee relaties dan maar zonder meer ac cepteren? Gezien hun gevoeligheid in zaken van seksualiteit, huwelijk en gezin lijkt een dergelijke inte gratie vooralsnog niet reëel. Ze zou den om te beginnen deze verhoudin gen kunnen benaderen vanuit hun éigen aard, en niet exclusief vanuit het anders geaarde en anders geo- rïenteerde huwelijk en gezin. Pastorale antwoorden Dr. A. Dekker, ethicus aan de theolo gische hogeschool van de Gerefor meerde Kerken in Kampen, en dr. J. H. Dijkman, hetzelfde aan de rooms-katholieke theologische hoge school in Tilburg, hebben met hun 'theologisch-ethische verkenning van alternatieve tweerelaties' een bijdrage willen leveren aan een meer 'pastorale benadering'. De omvang van het verschijnsel al plaatst de kerken voor grote proble men. De situatie - theologisch nog nauwelijks doordacht - vraagt om pastorale antwoorden. In hun boek 'Samen-leven' - deze week verschenen bij Kok in Kam pen, als deel 2 in de serie 'Actuele ethiek' - doen de predikant en de pater een moedige poging tot 'bij belse verantwoording'. Niet om hun gedachten over alternatieve twee relaties zoals die zich feitelijk aan ons voordoen nu zomaar te projec teren op de Schrift. Het gaat hun erom. hoe hedendaagse christenen, sprekend over relaties in wélke vorm dan ook, zich kunnen en mo gen beroepen op die Schrift De schrijvers constateren bij de ker ken een bepaald soort 'gespleten heid'. Gaat het over seksualiteit, huwelijk, abortus of euthanasie, dan reageert men sterk emotioneel. Andersden kenden ioorden op deze terreinen nauwelijks toegelaten. Maar zijn zaken aan de orde als rechtvaardi ge arbeidsverdeling, ontwikke lingssamenwerkingoorlog en vre de. dan is het oordeel ineens veel koeler en zakelijker. Zelfs u er bin nen de kerken ruimte voor uiteenlo pende opvattingen over de Schrift en 'geloofswaarheden' Toch is er, volgens Dekker en Dijk man. wel degelijk een andere hou ding mogelijk tegenover alternatie ve tweerelaties dan alleen maar veroordeling en schrik. Natuurlijk zijn ook deze relaties niet boven kri tiek verheven en zijn ze uit zichzelf niet beter of idealer dan het huwe lijk en de gezinsrelatie. Maar als 'groeiproces' hebben ze tijd en ge duld nodig. De kerken zouden het eigen geweten en de eigen verant woordelijkheidszin van de relatie- partners moeten eerbiedigen. De schrijvers pleiten dan ook vooreen klimaat van samenspraak' antwoord geven, maar géén her haling. Dan biedt de Schrift over vloedig stof voor één grote ver antwoordelijkheidsethiek". De schrijvers zijn huiverig voor elke poging om het handelen van de mens te laten bepalen door regels of methoden, die de eigen verant woordelijkheid ook maar voor een deel ondergraven. Trouw Deze principiële verantwoording van bijbelgebruik betekent voor Dekker en Dijkman concreet, dat de Schrift geen norm kan zijn voor krampachtige pogingen om het huwelijk zoals wij dat ken nen te verabsoluteren. "Wel kan de Schrift ons leren, dat een werkelijk diep menselijke re latie haar wortels en gestalte vindt in een wederkerige, gebor genheid gevende trouw. Hoé mensen - overeenkomstig de si tuatie waarin zij staan - deze re latie invullen, is een zaak waar op grond van de normen van de Schrift in details nauwelijks iets over valt te zeggen. Overal waar mensen elkaar uittillen boven de anonimiteit, eikaars bestaan werkelijk delen en helen, dóór wordt het verhaal van Gods heil verder verteld en concreet ver taald". De schrijvers beseffen heel goed, dat verdwijning van het huwe lijk een ontwrichting van de hele samenleving zou betekenen. Zij geloven daar ook niet in. Kern van het huwelijk is toch, dat man en vrouw voor hun leven garant willen staan voor elkaar en voor hun kinderen. Zou dat niet meer bestaan, waar zijn dén mensen, en vooral kinderen, op langere termijn aan uit- en overgeleverd. Maar 'huwelijk' is als rechts-, maastschappij- en cultuurvorm óók veranderlijk en verander baar. Het probleem is, dat die twee kan ten van het ene huwelijk tegen woordig onder sterke spanning staan. "De beste remedie tegen ongenuanceerde kritiek op het huwelijk zijn: goede, eigentijdse huwelijken, ondersteund en geinspireerd door een kerk die bij de tijd is". Averechts Dekker en Dijkman - die ook de homofiele tweerelatie in hun pastorale benadering betrekken Dr. DEKKER ...uit Kampen... - waarschuwen voor een pasto rale praktijk die een serieuze an dere manier van leven zou willen ombuigen naar het vertrouwde huwelijks- en gezinspatroon. "Dat zal bijna altijd averechts werken". Pas als de relatie zelf au seneux wordt genomen en met wordt weggestopt in de verboden zone, is ook opbouwende en eventueel ontradende kritiek mogelijk. "Het gaat primair om het levens geluk van de partners en om de garantie die de aangegane ver houding hun daartoe kan bie den". De pastor moet terughoudend zijn in zijn ethisch oordeel. Luister bereidheid staat voorop. De offi ciële pastor is ook lang niet altijd de meest geschikte gespreks partner. Dat kunnen juist 'gewo ne' gelovigen wél zijn. "In hen presenteren de kerken zich als de Christus, die zich als toevalli ge voorbijganger aansluit bjj de in moeilijkheden verkerende leerlingen van Emmaüs". Pasto raal contact lijkt slechts mogelijk voor wie zich kan inleven. Risico Dr. Dekker en dr. Dijkman weten goed, dat zij met deze publikatie 'een zeker risico' lopen. Dat is al tijd zo, als je een 'heet hangijzer' aanpakt. Hun verkenning - die geen 'oplos sing' pretendeert voor elk ethisch of pastoraal probleemge val - zal ongetwgfeld weerstan den oproepen. Maar anderzijds ook mensen helpen om hun zelf gekozen relatie te toetsen en te verdiepen. Rooms-katholieken en protestanten kunnen zich over dezelfde zaken soms heel verschillend uitdruk ken. De rooms-katholieke Dijk man en de gereformeerde Dekker hebben hun best gedaan om een boek te presenteren, dat voor bei de confessies verstaanbaar is. Wat niet wil zeggen, dat het voor iedereen gemakkelijk leesbaar is. En dat zou toch wel moeten bij een kwestie als deze. die de hele samenleving aangaat. Er is al veel gewonnen als deze pu blikatie in allerlei kringen ter sprake komt. Het is de schriji>ers ten diepste maar om één ding be gonnen. de kilte van het oordeel te vervangen door de warmte van de samenspraak. In een hoofdstuk over de maat schappelijke achtergronden van veelvormige tweerelaties zet het duo Dekker-Dijkman uiteen, dat het huwelijk in het vóór-indus triële tijdperk nooit slechts twee mensen maar de hele familie, aanging. Een tweerelatie waar niemand zich verder mee be moeide stond ongeveer gelijk met een weggestoten worden uit de gemeenschap. Het was volop een sociale aangelegenheid. De welvaartsstaat van na de oorlog heeft de kracht en invloed van het familieverband zwaar aange tast. Men wordt verzorgd van de wieg tot het graf. Maar ondanks dat enorme aanbod van maat schappelijke dienstverlening voelen mensen zich in deze mo derne maatschappij met haar zeer ingewikkelde organisatie, die op den duur alleen nog door computers te regelen valt - niet thuis. De invloed van de ondersteunende maar ook controlerende en des noods corrigerende familie is weggevallen. De welvaartsmaat schappij geeft de mensen een grote mate van eigen vrijheid, ook voor het ontwikkelen van persoonlijke relaties. Maar voor de intiemere binnenkant daar van zijn ze steeds meer op zich zelf aangewezen. Binnen deze anonieme, grootscha lige en overgeorganiseerde maat schappij - die gemakkelijk tot vereenzaming kan leiden blijkt onder jong én oud een grote rela tiebehoefte te bestaan. Tegelijk is er een sterke huiver om relaties officieel te laten sanctioneren. Er blijkt niets zo moeilijk te zijn als de opbouw van een werkelijke, hechte relatie. Óók binnen het hu welijk. Het aantal echtscheidingen in Ne derland en in de ons omringende welvaartslanden liegt er niet om. Naast boeken over relatievor ming wordt tegenwoordig in al lerlei publikaties haarfijn uiteen gezet, hoe mensen zo verant woord mogelijk kunnen schei den. Ondanks het feit dat de meeste jon geren en ouderen nog altijd kie zen voor de vaste relatie van het erkende huwelijk, is er een dui delijke tendens om het huwelijk niet meer te zien als hét model - enig en exclusief - van samen leven, waaraan de waarde van al le andere relatievormen wordt afgemeten. Dekker en Dijkman houden het voor mogelijk, dat bij een volkstelling in de naaste toe komst het aantal samenwonen den dat van de gehuwden en al leenstaanden evenaart of mis schien zelfs overtreft. Serieus Nogal wat tweerelaties onder jon geren zijn niet zozeer gericht te gen het huwelijk als erkende en beschermde instelling maar te gen het voortijdig sluiten ervan. Zij hebben behoefte aan een in- groei-, leer- en experimenteerfa se, die een later trouwen niet uit sluit. Er zijn gescheiden mensen, die - de trauma van hun scheiding nauwelijks te boven - ervan af zien hun nieuwe relatie als een officieel huwelijk op te vatten, óf ze wachten daar minstens enige tijd mee. Bij weer anderen spelen protest, afwijzing of onverschilligheid een rol. Zij vrezen, dat het huwe lijk hen dwingt in een 'achter haald' rol- en verwachtingspa troon. Ouderen hebben soms financiële of psychologische bezwaren om hun relatie - die zij wel degelijk Samenstelling van deze pagina: S.J. de Groot als een huwelijk beleven - offi cieel te laten bevestigen. Ook de reactie van de kinderen kan hier in meespelen. De schrijvers uit Kampen en Til burg komen tot drie conclusies: 1 dat voor verreweg de meesten hun relatie een zeer serieuze aangele genheid is; 2 dat seksualiteit ook in de alterna tieve tweerelaties niet geisoleerd voorkomt, maar is verweven met andere belevingswaarden, die zeker zo belangrijk zijn (samen wonenden zijn geen 'seksueel ont spoorden'); 3 dat de uitdrukking 'niet-gehuwd' even weinig zegt over de inhoud en waarde van de relatie als de meer vertrouwde aanduiding 'gehuwd'. Het huwelijk als maatschappelijk en kerkelijk instituut blijft be langrijk, ook voor de interne re laties van mensen, maar échte paren vindt men niet alleen dóór. "Onder de onschuldige noemer van het huwelijk gaat waar schijnlijk een veel grotere onge lijkheid tussen de partners schuil dan men denkt". Kloof Dekker en Dijkman zoeken in de Schrift geen 'bewijzen' voor hun visie. Het is altijd gevaarlijk om met een Schrift-bewijs de waar heid te willen 'hebben'. Dat is ook pretentieus. "Wg erkennen, dat wij de Schrift met onze eigen ogen lezen". Zij hechten meer aan het begrip 'Schrift-beroep'. Met het klakkeloos herhalen van bijbelteksten kom je er niet "Er is en blijft nu eenmaal een kloof tussen wat eeuwen geleden is ge schreven en onze eigen tijd, een kloof die we niet mogen en kun nen dempen". De fundamentalistische opvatting - die van de 'tijdgebondenheid' van bepaalde bijbelteksten niet wil weten - achten zij onbruik baar. Op die manier schuift men de problemen van zich af of voor zich uit "Het gezag van de bijbel betekent niet, dat je van die bij bel een verzameling tijdloze re gels maakt. Een verantwoord be roep op de Schrift zal de afstand in cultuur en maatschappijvorm tussen toen en nu willen verdis conteren". De schrijvers komen in hun boek met een eigen ontwerp. Zij noe men dat de 'inspiratieve, ethische responsie-theorie'. Die houdt in, dat de Geest van God met ons meegaat in het beluisteren, ver staan en doen van het Woord van de Heer. "Toekomst meldt zich en wordt door het altjd actuele Woord opengebroken. Gebeurt dat niét dan staat het leven stil en sterft het af. Wat wij tegen die achter grond kunnen zien is, hoe men sen in de bijbel hoorden, wat in hun specifieke situatie voor dót moment de oproep was om te handelen. Over lange eeuwen heen komt hun antwoord nu naar ons toe. Hun antwoord kan vandaag voor ons een aanwijzing zijn om op onze beurt in éigen verantwoordelijkheid - maar luisterend naar wat de Geest van Jezus voortdurend tot de kerken zegt - nieuwe beslissingen te ne- "Wij kunnen niet doen alsof de we reld op dit ogenblik niet in déze vorm bestaat. Dus: wel degelijk LEIDEN: Herv. Gem. HoogL kerk 10 ds. Pannekoek, ha, 11.45 oecum. dienst; Marekerk 10 ds. De Jong, 5 ds. De Vreugd, Amersfoort; Maranathak. (L. Mors weg) 10 ds. Hor- tensius; Regenboog (Merenwyk) 9.30 mevr. v. Amerongen en pastoor v. Well, 11.15 mevr. v. Amerongen en ds. v.d. Velden; Bethlehemk. (Driflstr.) 10 ds. Christ. Eek en Wiel, opendeurdienst; föË. Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Petrakerk (Surinamestr.) 10 ds. Fran ken. Zeist, met doven. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Bovenberg. Diakonessenhuis morgen 10.30 ds. v. 't Hof, zat. 20 nov. 10.30 rk. dienst, H. De- lamarre. Endegeest: zie Oegstgeest. Geref. Kerk: Zuiderk. (Lammen- schansw.) 10 ds. Koolstra; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Franken, Zeist, met doven; Oude Vest 10 ds. Keyser, Utrecht, 5 ds. Hortensius; Maranathak.(L. Morsw.) zie herv. gem.; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Hem- Geref. K. Vrijg. (Herengr.): 10 en 5 stud, v. Eerden. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Ryn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr.): 11.30 en 5.30 Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr 10.15 dr. Maasdorp, Den Haag. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr): 10.30 ds. Verheus, A.dam. Baptistengem. (O. Rgn 3): 9 gemeente- bybelschool, 10 ds. Bosveld. 7.30 evang- .dienst in Lusthofl.school, hr. De Leeuw. wo. 17 en do. 18 nov. 8 gemeen te-bij belschool. Evang. Christengem. (Middelstegr. 3): 10 hr. Dikkes. Zendingswerk Middernachtsroep (Zoe- terw.singel 21): 5 gastspreker. Evangeliecentrum (Zijlsingel 2): zo. 10 hr. v. Nieuwenhuizen, di. 8 hr. Richards, vr. 8 jeugdsam. Pink ster gem. (O. Vest 13): 10 evang. Haan. Leger des Heils (Hooigr10 heiligings- sam., 5 verlossingssamenk. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rynd. 24): 9.30 Zevendedagadventisten (Lokhorstk): elke zat. 9 45 bijbelstudie, 10.45 predik dienst. Christian Science (S eensch. 6): 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel): 10. Rooms-Kath. K.: Haagweg zat 7, zo. 9 en 10.45; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Steenschuur zat. 7. zo. 8.30, 10, 11.30, 6 Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Berg- AARLANDERVEEN. Herv. Gem. 10 ds. Groenendijk, Scheveningen, 7 hr. Stam, Nieuwkoop. Geref. K.: 10 dr. v. Oeveren, Rijnsburg, 6.30 ds. Bol, Vijfhuizen. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. Bogers; Kruisk. 10 ds. De Jonge; Opst.kerk 10 en 6.30 ds. v.d. Heiden, in avonddienst ha; Nabij 10 jeugdkapel; Mar.kerk 6.30 ds. Modde- ha; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder, ha; Albanianae (Diamantstr.) 10 ds. Nieuwenhuis, ha; Onderweg (Lijster laan) 11 pater v. Sasse van Ysselt, Wou- brugge, jongerendienst; Sionskerk (Pla- netensingel) 9.30 en 6.30 ds. Ouwendijk, ha. Geref. K.: Mar.kerk 10 ds. Vree. 6.30 ds. Modderaar, opendeurdienst; Salv.kerk 10 en 6.30 ds. Stolk. Zie ook herv. gem. Ned. Geref. K. (school WiUemstr 9.30 ds. Waagmeester, 4.30 ds. Biewenga. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240): 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1): 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62): 10 hr. Vork, 6.30 ds. A. van den Berg. Volle-evang.gem. (techn. school Bos- parkweg): 10 hr. Knoester. Pinkstergem. (school Batenstein 16): 10. Leger des H. (Corn, de Vlamingstr.): 10 en 6.30. Remonstr. Kring (Van Mandersloostr. 36): 10 dr. Cramer. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat 7. zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat 7, zo. 9.30 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Exalto. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Vogelaar. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Richter, 6.30 ds. v.d. End, Kampen; Salv.kerk 10 ds. Enkelaar, Sluipwijk, 6.30 ds. Wieman; BethLkerk 10 ds. Wieman, 6.30 ds. Kiel- der, Vianen. Geref. K.: 9.30 en 6.30 ds. v.d. Berg. Geref. K. Vrijg.: 9.30 ds. Spijker, 4.30 ds. De Graaff. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 dr. Haitsma, 6.30 ds. v. Roon, Katwijk aan Zee, jeugddienst; De Stek 9.30 ds. De Vries, Den Haag. Geref. K. 9.30 ds v. 't Hoff, 5 ds. De. Zwart V.schoten. Geref. Gemeente: 9.30 en 3.30 ds. Gol- verdingen. Rk Kerk: zat. 5.30 (De Stek) en 7, zo. 9.30 en 11. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. Haakman, 6.30 kand. Paul, Zoe term eer. Geref. K.: 10 ds. Brink, Amersfoort 5 ds. v. Dalfsen, Overschie. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; O. Kerk 10 ds. Visser. 6 ds. Nicolai, Nieu wend ijk; Ichthusk. 10 ds. Vroegindewey, 5 ds. Driebergen; Pniélk. 9.30 ds. v. Roon, 6 ds. Visser; aula Bestevaer-mavo (Rynsoever 293) 10 Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college): geen dienst Geref. K.: Vr.kerk 10 ds. Kersten, 5 ds. Verdoorn, Wadd.veen; Triumfatork. 10 ds. v.d. Horst 5 ds. Kersten. Geref. K. Vrijg.: 10.15 leesd., 3 ds. Grut- ter. ds. De Reuver. Geref. Gem. Remisestr 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 100): 9.45. Geref. K.: 10 ds. Boswijk, 7 zie herv. Ned. Geref. K. (Salvatori): 9 en 5 ds. Schuurman. Chr. Geref. K.: 10 en 4.30 ds. v. Dy ken. Geref. Gem.: 10 en 4. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Bronsgeest. Geref K.: 9.30 ds. Modderaar, Alphen, 6.30 ds. Scholten, Ouderkerk a.d. Am- NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Molenaar. Geref. K9 30 ds. Byleveld, Woerden. 7 ds Baerends, Nieuw-Vennep Rk Kerk: 9 en 11. ds. v.d. Wal, lunderdienst, 7 ds. Biesma in 'Parkwijk'. Geref. K.: zie herv. gem. Chr. Geref. K.: 10 en 5 ds. Biesma. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds. v.d. Hoek. Rk Kerk: zat 7, zo. 10. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds. Koren- hoff, Heemstede. Rk Kerk: zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN DEN RUN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Aarents, 6 ds. Boer, Ontm.kerk 10 ds. Boer, 6.30 ds. Bou- man, Scheveningen. jeugddienst Ver ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college). zie Katwijk aan Zee (bij geen vermelding geen dienst). Geref. K.: 9.30 ds. Oegema, O.geest. 5 ds. v.d. Horst. Rk Kerk: zat 7. zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE: Herv Gem. N. Kerk 10 ds Driebergen, 6 ds v Slie- Geref. K.. 10 dr. Bade, ha, 7 ds. Lapré, ha. LEIDERDORP Herv Gem. en Geref. K. Dorpsk. 10 ds. v.d. Bom, 3 ds. Boven berg. met gehandicapten, 6.30 ds. Knorth; Hoofdstr. 10 ds. Knorth, Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. v. Loenen. Leythenrode 10 ds. Lutmers. Elis.ziekenhuis 9.30 hoogmis, 10.45 ds. Brommet Baptgem. (wykgeb. Zijlkw): 10 hr. v.d» Zeeuw. Rk Kerk: zat 7, zo. 9, 10.30 en 12. LEIMUIDEN Herv. Gem. 9.30 ds. Kiel- der, Vianen. 7 ds. De Korte; dorpshuis Kudelstaart 10 ds. Bakker, Aalsmeer Geref. K 9.30 mevr. ds Attema-Roos- jen, Nieuwer brug, 7 dr. Bade, Koude kerk Rk Kerk: zat 7. zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds 't Hooft 7 ds. Hetile, Wassenaar, jeugd dienst; Pauluskerk 10 ds. Oostinga, Sliedrecht NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9 JO ds. Goverts, 7 ds. Bergsma. Geref. K.: 8.30, 10.30 en 4.30 ds. Wijn gaarden, ha. Chr Geref. K 9.30 en 4.30 ds. Visser Rk Kerk: zat. 7. zo. 10 en 12. - dorp, 7 Geref. K.(W. Verlaat): 10 e boom Rk Kerk: zat 730. zo. 9 en 10.30. NOORDWIJK Herv. Gem. Voorstr- .(Binnen) 10 ds. v.d. Lee. gez. dienst met en voor kinderen, 5 kand. Buitelaar, 7 zondagavond viering Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Rothfusz, H.gom, jeugddienst; Buurtkerk 5 ds. Kuiper. De Rank (Golfbaan) 10 ds. Westland, Huizen. Geref. K.: Hoofdstr. (Zee) 10 hr. v. Duin, 5 ds. Kuiper; Vinkenl. (Binnen) 5 ds. Elgersma. Stichtingskerk 11 ds Slofstra. Sole Mio 9 ds. Bouma. Zie ook herv. gem. Ned Prot Bond (aula O.Zeew 10.30 dr. Meyering, O.geest Rk Kerk: Zee zat 7. zo. 9.30 en 11; Binnen zat 7. zo. 8,10 en 11.30. NOORDW1JKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Elgersma. Noordwijk. Rk Kerk: Victork. zat 7. zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat 7. zo. 830 en 10. OEGSTGEEST. Herv. Gem. Groene of Will.kerk 11 ds. Kooman; Pauluskerk 9.30 ds. Kooman; Gemeentecentrum (Lytw.) 10.30 ds. Spelberg, Utrecht, 7 ds. Vegter. Geref. K.: 10 ds. Heemskerk Geref. K. Vrijg.: 10.30 ds. De Putter. 4.30 dienst Ned. Geref. K. (Gem centrum) 8 45 en 4 ds. De Lange. Van Wijckerslooth: 4 ds. Hemmes. Endegeest: 9.30 pater Boshouwers. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4 Rk Kerk: WilLkerk zat 7. zo. 9 en 10.30. 8 30 en OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem. 9.30 ds. De Korte Geref K 9.30 ds Jaspers Focks. 5 ds Aalders. Remonstr. Gem.: 10 ds. v. Waveren, Haarlem. Rk Kerk: zat 7. zo. 8. 9.30 en 1130. ROELOFAR ENDS VEEN Rk Kerk Mar. Pres. zat 7. zo. 8, 9 30 en 11: Petrus-B zat 7. zo 9 30 en 11.30. RUNSATERWOUDE Herv Gem 9 30 ds. v.d. Kamp, 7 ds. De Graaf. RLwoude. Chr Geref. K.: 9.30 dienst 2.15 ds. Bouw. RUNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. v Niel. 5 ds. Smahng. Bethelkerk 9.30 ds Smaling Geref K Petrak. 9.30 ds Damsma, 5 ds. Cziria; Imm kerk 9 en 10.30 ds. Snel 5 ds Baayen, Mar kerk 9.30 ds. Cziria. 5 ds Damsma. Geref. K. Vrijg.: 10 en 3.15 ds. Grutter Chr. Geref. K 9 30 en 5 ds v Sorge Evang. Chnstengem. (aula mavo): 10 en 7 ds. Visser Rk Kerk zat 7. zo. 10 30. SASSENHEIM Herv Gem 9 en 10J0 ds. Germans, 7 ds. Baas, opendeur dienst Geref. K.: 10 ds Ferwerda. 7 zie herv. gem. TER AAR Herv Gem 9 30 en 6 30 ds Klein Kranenburg, ha Geref K.: 9 30 en 6 30 ds Ytsma. Se rooskerke (W.). Rk Kerk Aardam zo 9 en 12; kerk Langeraar zat 7. zo 8 30. 9.30 en 11J0 VALKENBURG Herv Gem. 10 en 6 30 da Vermeulen. Geref K 9 30 en 6 30 ds Rooze. Garyp Geref. K. Vryg 9 30 en 5 ds Brumng VOORSCHOTEN Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds v.d Schoot. De Ontmoeting (Noordhofiand) 9 30 ds. De Zwart. Hulp en Heil (Schakenboech) 10 ds. Lentz. Geref K 10 en 5 ds De Zeeuw Geref. K. Vryg 10 15 en 330 ds. Box Aulagemeenschap Noordhofland 10.30 woorddienst, thema 'Hoop doet leven' Rk Kerk: Laur.kerk zat 7. zo II 30. M. Godskerk zat 7. zo 10 WADDINXVEEN Herv Gem Brugk 9.30 ds. Maasland. 5 ds Roetman. Hoeksteen 9.30 ds Roetman. 6.30 da Roelofsen, Bethelk 9.30 da Kievit Gouda. 5 ds. Maasland. Imm.kerk 10 ds. Hulst 5 ds Holwerda. Geref. Kerk: Kruisk. 10 ds Fcmhout 5 ds. De Moor. Ontm.kerk 10 ds. De Moor. Rk Kerk Victork zat 7. zo. 10; Ontm.kerk zat 7. zo 11 45. WASSENAAR Herv Gem Dorpsk. 10 ds v. Veen. 4.30 ds. v Tngt Aalst. 7 ds v Waas bergen. Kievietk. 10 ds v Bruggen. Messiask 10 ds v Waas bergen. Dorpscentrum 9.30 ds Wolters Geref K Zyllaan 10 en 5 ds v d Meu len, ha. Zuid (Bloemcamplaan) 10 ds v.d. Kamp. Ned. Prot Bond (Kerkdam) 10.30 ds. Wemer WOUBRUGGE Herv Gem. 9JO ds. Koelewyn. 6 30 evang v d. Bos. Ede Geref K 930 ds Aalders. 6 30 ds Jas pers Focks Ned. Prot Bond (De Wyk) 7 dr Meye nng. O.geest Rk Kerk: zat 7, zo. 10. ZEVENHOVEN Herv Gam. 9 JO en 7 ds Schalk Geref. K. 930 ds Den Heeten. Hoofd dorp. 7 hr Schreuder. Tienhoven Rk Kerk zat 7. zo 9 en 10.45 ZOETERWOUDE Herv Gem. 10 da Wolthaus, 11 30 get dienst in Christus Dienaarkrrk Rk Kerk St Jan zo 930 en 11 Chr. Dtenaark zat 7. zo 10 en 11 30. H ROndyk zat 7. zo 9 30 en 11 ZWAMMERDAM Herv Gem 10 da De Graaf. H woude. 6 30 zie geref kerk Geref K. 10 ds Buikema. 6 30 da Haak- VOORHOUT: Herv. Gem. 10 ds. Bro- Remonstr Gem.: 10 da v.d Laarse.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11