c c c Shusaku: "Mensen hebben wat vergif nodig' D D J PODIUMBLIK .Anja Duyvesteyn Scheepvaart DINSDAG 9 NOVEMBER 1982 PAGINA 17 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN Toneel, muziek en bewegingskunst deze week in de Leidse theaters. Zo brengt donderdagavond 11 november Thijs van Leer met de groep Pedal Point de reeds geruime tijd geleden tot stand gekomen roek-mis 'Do- na Nobis Pacem' in de Leidse Schouwburg ten gehore. Thijs van Leer beschouwt zijn werk als een 'voorzichtige doch dringende boodschap van vrede die in de wereld van vandaag broodnodig is'. De teksten van deze mis zijn in het latijn. de titel is ontleend aan het derde gedeelte van het Agnus Dei'. De componist is er van uitgegaan dat de vrede centraal staat in het verwachtingspatroon van ie dereen. dus ook van degenen die rockmuziek boven een an dere muziekvorm waarderen. Vandaar dze rock-mis, waar van ook een dubbelalbum is verschenen. Het theater aan de Oude Vest biedt deze week ook twee avonden in Japanse sfeer. Op vrijdagavond 12 november treedt daar namelijk de in ons land werkende Japanse theatermaker Shusaku wiens voorstellingen zich af spelen in het nog grotendeels onontgonnen gebied tussen dans. toneel en mime. op. Zijn verschijning in de Leidse Schouwburg wordt zaterdag avond 13 november gevolgd door die van de Ninja's. Deze groep komt met een voorstel ling. die gebaseerd is op oude Japanse tradities en tal van spectaculaire gevechtsscènes bevat. De Ninja is een historische fi guur. in China eerder, maar in Japan bekend vanaf de twaalfde eeuw. Hij is een soort gedegenereerde samu rai. en tegelijkertijd zijn doodsvijand en helper. Deze Ninja's waren sumurai's, die de code hadden gebroken, meestal wegens een weige ring van de 'seppo', de rituele zelfdoding na een nederlaag. die er m bestaat dat zijn beste vriend een samurai ont hoofdt. De inhoud van deze voorstel ling is eenvoudig van opzet en vertelt een gedramatiseerd historisch gegeven: het infil treren door de Ninja van een kasteel, waarvan de kasteel heer (een samurai) een gegij zelde vrouw van zijn tegen stander (eveneens een samu rai) verborgen houdt. De Nin ja's. die handlangers zijn van zijn tegenstander, dringen het kasteel binnen, maken zich meester van deze vrouw en voeren haar af. waarbij zij de bergen invluchten. De voorstelling is vol van ge vechten, waarbij alle technie ken van de Ninja's, ninjutsu genoemd, worden gedemon streerd. De groep wordt ge leid door Kunishiro Hauashi. die alle kunsten van de Ja panse vechtcultuur beheerst en ook een meester op het zwaard heet te zijn. Actie en drama vormen hoe dan ook de belangrijkste elementen van deze kleurrijke folkloris tische voorstelling. De agenda van het LA K-thea ter vermeldt voorstellingen van de Nieuwe Komedie CVerdomd') op donderdag avond 11 november, de to neelgroep Centrum (Jacques Commandeur in 'De Verzoe king') op vrijdagavond 12 no vember. de toneelgroep F act ('De moed om te doden') op zaterdagavond 13 november en het kindertheater NJT ('Stef, de scharrrelkip') op zondagmiddag 14 november. Over deze voorstellingen mor gen meer. Kunishiro Hayashi. AMSTERDAM - "Mensen heb ben soms een beetje vergif nodig, een soort vaccin om zich daarna beter te voelen. Zo moet myn voorstelling ook werken. Ik ben daarbij niet geïnteresseerd in de goe de kant van de dingen. Ik laat de schaduwzijde zien. Dan wordt de keerzijde, de zon kant vanzelf ook duidelijk. Het omgekeerde werkt bij theater niet". Met zijn han den geeft Shusaku aan hoe een belichting van de binnen kant ook de omtrekken van de rug van de hand duidelijk maakt. Shusaku Takeuchi (34) is één van de meest interessante jonge theatermakers in ons land. Zijn voorstellingen spe len zich af in het nog groten deels onontgonnen gebied tussen dans, toneel en mime. Waar anderen de koers kwij traken door het gebrek aan traditie in dit niemandsland, heeft Shusaku de steun van zijn Japanse achtergrond als houvast. Japan speelt een belangrijke rol in zijn produkties. Niet in de zin dat hij zijn bewegingen direct aan traditionele Japan se dansvormen als "noh" en "kabuki" ontleent, al zijn de herhaling van handelingen en de zeer beheerste, ver traagde bewegingen nauw verbonden met de Japanse cultuur. Het is vooral de sfeer van rust en beheersing, die oosters aandoet. Shusaku neemt je met zijn optreden tijdelijk mee naar een andere wereld, waarin de afspraken van het leven van alledag niet gelden. Niet om daarin weg te dromen, want oplettend heid is geboden. Zijn voor stellingen zijn tot in het kleinste detail uitgekiend. Het is een surrealisme, dat onafgebroken naar de werkelijkheid verwijst. Verbeelding De oosterse inslag van Shusa- ku's theater maakt zijn werk voor de aan het zoeken naar oorzaak en gevolg gewende westerse geest niet altijd even gemakkelijk te volgen. Shusaku vertelt geen ver haal; hij biedt indrukken, die de toeschouwer zelf moet verwerken en tot een geheel moet maken. Het programma is iets als een collage, een sa mengaan van verschillende invloeden. "Japanse dans is zo simpel mo gelijk en daarom nogal ab stract", vertelt hy. "Daarom is het. heel belangrijk dat het publiek de eigen verbeelding aan de gang zet om het pro gramma te begrijpen. "De kijker moet het werk doen, dan ben ik blij". Wie Shusaku wel eens in zijn solo als vogel heeft gezien, een indrukwekkende scene die in veel van zijn produk ties terugkomt, heeft mis schien de indruk gekregen van een ascetisch levend na tuurmens, een soort Zen monnik. Shusaku lacht als hem daarnaar wordt ge vraagd en wijst op z'n Irisch coffee en z'n sigaret. "Ik ben Shusaku Takeuchi in de dans met de steen uit "Angel Core" danser, maar als ik de voor stelling bedenk ook schep per. Voor dat laatste heb ik ervaringen nodig, niet alleen natuur, maar ook fictie. Als je geïsoleerd leeft ergens bui ten, kun je een mooi even wichtig leven opbouwen, maar je mist een hoop din gen. Daarom woon ik midden in de grote stad. Ik ben geïn teresseerd in deze tijd en in de toekomst. Die wil ik sa men met mijn Japanse ach tergrond in de voorstellingen verwerken". Aan zijn vrijwel perfecte li- chaamsbeheersing is het niet te merken, maar Shusaku is van oorsprong geen danser. In Japan was hij schilder en interieurontwerper in Osaka en Tokio, tot h{j zich samen met vrienden voor experi menteel theater begon te in teresseren. Zijn lichaamsbe- heersing heeft hij te danken aan de beoefening van de "martial arts", oosterse ver- dedigingssporten. Op de "hippiegolf" belandde Shusaku in 1973 in Europa en spoelde na wat rondreizen in Amsterdam aan. "Daar heer ste toen een open sfeer voor kunst. Er was veel gelegen heid om nieuwe dingen te ontwikkelen. De mensen hier zijn meer individueel gericht. Wat anderen doen maakt niet zoveel uit. Dat geeft ruimte voor experimenten", zegt Shusaku als verklaring voor het feit dat hij in Amsterdam is blijven hangen. In 1974 maakte hij met de door hem opgerichte groep "Daru- makan" zijn eerste produk- tie. Vanaf dat moment heeft hij met grote regelmaat voor stellingen gemaakt, die hem gaandeweg een goede naam in de theaterwereld hebben bezorgd. Niet alleen in eigen land, maar ook in het buiten land is het theater van Shusa ku populair. Geregeld maakt hij met zijn groep toernees door Europa. In Nederland heeft the Shusa ku Dormu Dance Theatre tot nu toe in de kleinere thea ters gespeeld. De stukken "Neum" en "Garden" had den in de afgelopen jaren in het LAK-theater veel succes. "ERA" zijn nieuwste produk- tie, die vrijdag 12 november in de Leidse Schouwburg komt, moet voor de door braak naar de grote zalen zor gen. Dat stuk bestaat uit een snel en een langzaam gedeel te. Het gaat volgens Shusaku over de ontwikkeling van de techniek en de reactie van de mensen daarop. "In het begin van de vorige eeuw werden veel uitvindin gen gedaan. Dat gaf de men sen hoop voor de toekomst. Ze dachten dat hun leven be ter zou worden. Maar ik wil in dit stuk laten zien, dat er geen eind aan het menselijk verlangen komt. Nu is die hoop verdwenen, enkel het verlangen is overgebleven, verlangen naar comfort en gemak". Karakter Ook in dit stuk wordt weinig decor gebruikt. Dat is niet zo zeer een artistieke keuze, maar veel meer een econo misch probleem. De groep van Shusaku moet het nog steeds stellen zonder geregel de subsidie van de overheid. "Ik moest kiezen tussen een mooi decor of een meer uitge breide groep. Ik heb voor het laatste gekozen. De energie en het talent van de leden van de groep kan ik niet missen". De groep "Dormu" bestaat op het ogenblik uit drie muzi kanten en zeven dansers/ac teurs, met zeer uiteenlopende achtergronden als dans, mi me, toneel en schilderkunst Zes van hen komen uit Ne derland. De voorstellingen van de groep krijgen al im proviserend hun vorm. Shu saku draagt steeds het raam werk voor een produktie aan. De rest van de groep kan dat aanvullen. Shusaku: "Ik schilder het karakter van de personen. Degene die het moet spelen bouwt voort op die basis. We werken erg de mocratisch. Dat maakt het stuk ook veel sterker". ARIEJAN KORTE WEG Expositie Anja Duyvesteyn, olie verfschilderijen en aquarellen. Art House De Oude Rijn. LEIDEN - Olieverfschilderen. dat heeft Anja Duyvesteyn wel meer gedaan, daar weet ze het fijne van. Een stilleven met conserve- blikje en een zwarte ganzevleu- gel op zwarte ondergrond, is op deze tentoonstelling een staal kaart van haar kunnen. Zeven andere realistische schilderijen bevestigen die indruk. Het portret "Jchnny" toont een met grote zornebril geblindeer de jongeman tegen de achter grond van een baksteenmuur "Dubbelportret" omvat twee schilderijen van (wellicht dezelf de?) vrouw(en), waarbij de een eveneens schuil gaat achter een reuze skibril en de ander met af gewend hoofd achter een schermmasker onzichtbaar is. Ook hier staan beide figuren te gen een gesloten achterwand Portretten van gemaskeerde per sonen bezitten een dubieuze dubbelzinnigheid, waar de toe schouwer soms niet goed raad mee weet: aan de ene kant mis je het "oogcontact" en dat irriteert zoals de ontmoeting met iemand achter een donkere bnl kan irri teren. Maar tegenover een schil derij krijgt zo'n confrontatie een heel andere waarde De dubbel zinnigheid zit 'm hier meer irt de ontmoeting met de kunstenaar, die ons eveneens een blik in de ogen van de afgebeelde ont houdt, maar ook laat zien daar niet voor teruggedeinsd te zijn Integendeel: de aandacht wordt verscherpt om alle zichtbare as pecten van de afgebeelde de hoofdrol te geven. Het resultaat wordt een typering In dit geval laten kleding, houding, gebaar en omgeving zien dat het gaat om typering van de anoniemen; de aanwezige onbekende, de ver vreemde. En dan zijn er plotseling die aqua rellen waarop Anja Duyvesteyn zich het laatste jaar is gaan toe leggen. Een hele overgang, ook op de tentoonstelling Tere. wat schuchtere aquarellen van een kamer met open balkondeuren, waarvoor zacht bewegende gor dijnen. dne aquarellen van een muziekstandaard voor dezelfde open deuren en een simpel voor werp. een saladeschoteltje, als stilleven. Je vraagt je heel be scheiden af welke nieuwe geest er door die open deuren heen by Anja Duyvesteyn is komen bin nenwaaien. CLEMENS KORTENBACH. Bioscopen Leidse bioscopen LUXOR (121239): "The Road Warrior", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "Van de koele meren des doods", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "Monty Python life at the Hol lywood Bowl", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, al. LIDO 3: "Ademloos", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, al. Kindermatinee: "The Aristocats", za., zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "Cat people", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "Porky's pikante pretpark", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. TRIANON (123875): "Young doctors in love", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14 15. 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. REX (125414): "Sex in de bajes", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Love machine', vr. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (Voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "The Road Warrior", da. 13.30, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.45, 16.15, 18.30 en 21.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "The gauntlet", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 2: "Porky's pikante pretpark", da. 18.30 en 21.00 uur, do., vr., ma. en di. ook 13.30 uur, zo. 16.00, 18.30 en 21.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Oom Ferdinand en de toverdrank", za., zo. en woe. 13.45 uur. Nachtvoorstelling: "De prille lusten van een tiener", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 3: "Veel liefs uit Moskou", da. 13.30, 18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00 uur, 12 jr., Za. ook 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "Young doctors in love", da. 13.30, 18.45 en 21.00 uur, zo. 13.45,16.15, 18.45 en 21.00 i ook 24.00 u 16 Bioscoop Voorschoten (Voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Hair", vr. 19.30, za. 15.45 en 19.30, di. 13.30 uur, al. "Enter the Ninja", do. 20.30, vr. en'za. 21.30, zo. 18.45 uur, 16 jr. "Les routes du Sud", zo. 21.00, di. en woe. 20.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Pinkeltje", Bioscopen Katwijk (Voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Desperado's op wielen, Stin gray 2", do. 14.45 en 20.00 uur, vr., za. en zo. 14.45, 18.45 en 21.15 uur. ma en di. 20.00 uur, woe. 14.45 en 20.00 uur, al. CITY 2: "Vrijdag de 13de, deel 2". zelfde tijden als in City 1, 16 jr. CITY 3: "Banana Joe", zelfde tijden als in City 1, al. CITY 4: "Les uns et les autres", za. 20.00, zo. 14.45 en 20.00 uur, ma., di. en woe. 20 00 uur, al. Kindermatinee: "Benji", za. en woe. Exposities Scheepvaartinformatie over de grote en kleine vaart kunt u van maandag tot en met vrijdag telefonisch ver krijgen via nummer 071-144941, toestel 218. Bel len tussen 9 en 12 uur. Stadhuis - foto-impressie van het pop festival gehouden in het Van der Werff- park, van de groep Reflex '82, t/m 19/12, ma t/m vr van 9-17 uur. Galerie De Oude Rijn - Stille Mare 4, ex positie Anja Duyvesteyn, olieverfschil derijen en aquarellen, tot 10/11, di t/m za 10-19 uur. do 10-21 uur, zo 11-18 uur, ma 12-18 uur. LAK-foyer - Levendaal 150, tekeningen van Geert Baas, t/m 15/12. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, schilderijen Anny Casteelen en Alexan der Sippel, t/m 24/11. Leiderdorp - gemeentehuis, weefkleden van A.E. Sassen-van Wermeskerken, Hanneke Schuitema keramische plas tieken, t/m 24/11. ma t/m vr van 9-17 uur. do van 19-21 uur. Muzenhof - Gordijnsingel 4, olieverf schilderijen van Alice Knufman. tot24/ 11, ma t/m vr van 14-22 uur, za 9-14 Lisse - Artopa, Grevelingstraat 50, expo- Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg 18-20, expositie Marry Hövig, collages en tekeningen, t/m 21/11, vr, za, zo van 13.30-17.30 uur. Oegstgeest - Jacques van Bellen, Lange Voort, expositie batik - paintings van Jan Piet Enklaar, t/m 20/11, di t/m za van 8-18 uur, vr tot 21 uur Kunstcentrum Langevoort - expositie van werken van Frans Eradus, C.G. Eu- link, Annelies de Graaf, A.J. Kuiper, Joop van Ulden, tot 23/11di, woe, do, vr Ziekenhuizen Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: dage lijks van 14 00 uur tot 19 00 uur de afdeling intensieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30- 20.30 uur. Bezoekuren St. Eusabeth-Ziekenhuis: Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage lijks van 11 15 12 00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00 18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen. Kinderatdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage- Ujks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- Academisch ziekenhuis Tel 269111 /oor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18 00-19 00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten GEVULDE TOMATEN Neem voor dit lunch hapje i grote tomaten. »ng een kapje er af en hol te uit Kook 200 g dicpvneadoperwten met een «tukje ui en een «nuQe munt gaar In het Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen karf er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofdverpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur. s avonds 18.30-19 30 uur. Extra be zoek voor de hartbewaking 's ochtends 11 00 11 30 uur Extra bezoek voor va- ders op de kraamafdeling 's avonds 19.30-20 30 uur Kinderafdeling 's mid dags 14.30-15.30 uur. 's middags alleen voor ouders 14 30-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (tel: 020-175000) HVudc 1 lieuius 9 November 1982 Honderd jaar geleden stond in de krant: In Halifax in Engeland is het armenhuis door brand ver nield: 31 zieken, die op de bo venste verdieping verpleegd werden, vonden den dood in de vlammen. Het was niet moge lijk den cmgelukkigen te hulp te komen, daar de ladders niet hoog genoeg waren. De Italiaansche stad Venei ie. eenmaal het verblijf der mach tige doges, xs tegenwoordig een toonbeeld van verval en ellen de. Van de 130.000 inwoners is een derde gedeelte armlastig De gebouwde eigendommen hebben er schier geen waarde Een geheel paleis aan een der voornaamste kanalen huurt men voor 600 lire 's jaars, een schilder heeft in een der aan zienlijkste wijken een groot ate lier in gebruik voor tien lire per maand En die lage huurpen ningen komen dikwijls nog heel slecht binnen, leant vervolgin gen worden bijna nooit inge steld, daar de inboedel in den regel de kosten der inbeslagne ming niet zou dekken. Sic tran sit gloria mundi Vijjtig jaar geleden - Het Amenkaansche volk heeft gisteren gesproken. (Franklin Delano) Roosevelt is met overweldigende meerder heid tot president der Vereenig- de Staten gekozen en (Herbert) Hoover, de zittende president, is verslagen. Er bestond reeds lang geen onzekerheid meer. want het aantal stemmen, dat vermoedelijk op Roosevelt zou worden uigebracht, werd steeds grooter. Het ziet er naar uit. dat Roosevelt over 453 van de 531 kiesmannen zal kunnen be schikken; voor Hoover blijven er dan niet meer dan 78 over. Voor het eerst na tu>aalf jaar gekookte 'nipperv de doperwten versgehakte petrnehe Vermeng doperwten en tomaten Log een klon tje boter bovenop en •luit af met het dekael tje Zot de tomaten, in een beboterde vuurva* te achaal. ruim 10 min WIN A BORN nu weer een Democraat m het Witte Huis zetelen. Vier jaar geleden was Herbert C Hooier de afgod van het volk. Maar de groole crisis »n Wall Street en inde geheele economie van Amerika deed Hoovers glans verbleeken Roosevelt be zit vele eigenschappen, die aan Hoover ontbreken charme, warmte, redenaarstalent en nimmer verflauwende belang stelling voor de kleinste zorgen zijnder bezoekers. Bovendien draagt hij den illustreren naam van president Theodore Roosevelt (1901-1912), van wien hij overigens slechts een verre bloedverwant is. O» HJiiWAAJerrï, IN oeeMoep eu owfi-ou uee» uaaj s. M»T" UOT".. rHOU OPM«r n«T &s - ZguR OMgR HerurTlK aew seeM oocnéx,IK, seiooFMiariNwertof: 6A NAAR HUIS» ^onoank a&egJU «esr jet I.OOM AU.' KOK MAAK PB NXX>. KtoK Kieer NiefMeeK VOOR J(30.HefU3fl£.je GOet^JUM-, V Sfife 6gZiN;P. r PrTlfeHggU^ oueeKU'jK.f.'iK. t HgS pi& NOOP- ujf&KUePgU H6R &e3KAcurr. MAAR &öf?eRKRo&r pe 8>euoMiN& PVAAS,' pe KUOK uuipr.'.' 57-1591

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17