Ka-theater boekt succes
met 'Au Bois Dormant'
Leiderdorps Kamerkoor zingt mis van Rossini
'Apart stel buren
(te) korte komedie
Concert
agenda
MAANDAG 8 NOVEMBER 1982
Kunst
LEIDEN - Wellicht was het
LAK-theater zaterdag
avond zo vol omdat de
meeste toeschouwers ook
in het verleden kennis had
den genomen van de eerde
re, kwalitatief hoogstaande
produkties van het Ka-
theater.
Voor het Ka-theater staan visua-
liteit en een interpretatie, die
de groep omschrijft als 'fysiek
akteren' centraal. Dat kwam
nu ook tot uitdrukking in 'Au
Bois Dormant'. Liet men zich
in het verleden inspireren door
(toneel-)auteurs als Antonin
Artaud, Michel de Ghelderode,
Jean Genet, Michail Boelga-
kov en Miguel de Cervantes,
nu had men gekozen voor een
geheel oorspronkelijke bele
ving van 'het sprookje'.
'Au Bois Dormant' laat op het
eerste gezicht de verdenking
op zich voor kinderen bedoeld
te zijn. Maar tijdens de zonder
pauze ongeveer anderhalf uur
durende voorstelling weet de
toeschouwer al spoedig beter.
Een heks, een wolf, een prins,
Assepoester, De Schone Slaap
ster, ja zelfs Hans en Grietje
worden in een bonte menge
ling ten tonele gevoerd door
(vooral) Gian Paolo Pippa en
Koos van der Knaap. Cor Poel
man heeft in 'Au Bois Dor
mant* veel meer een 'samen
vattende functie'. Hij koppelt
in z'n spel terug; hij resumeert
en maakt een pas op de plaats.
Koos van der Knaap is de sner
pende, hooguitgegroeide heks
en de aanvankelijk tegenover
het meisje (Inger de Vrede)
verlegen wolf.
Dankbaar heeft het Ka-theater,
dat haar naam ontleent aan een
symboliek binnen de Egypti
sche mythologie, dat met 'KA'
alle krachten in jezelf wil aan
geven, gebruik gemaakt van de
geesteskinderen van de ge
broeders Grimm, maar ook
van Perrault en Basile. Het Ka-
theater trekt vooral ten strijde
tegen de "absolute begrippen"
binnen het sprookje. Het ke
gelt met veel artistiek élan de
suggestie omver, dat mensen
immer óf goed, óf slecht, óf ge
lukkig óf ongelukkig moeten
zijn. Het Ka-theater betreedt
met 'Au Bois Dormant' niet
zonder risico het gebied van de
overgangen. 'Au Bois Dor
mant' houdt in feite het feno-
meen'sprookje' tegen het licht
en constateert vervolgens met
de toeschouwer, dat tussen het
immer veronderstelde wit en
zwart diverse kleurschakerin
gen te zien zijn.
Het is de exclusieve opdracht
van de door het Ka-theater ge-
creèrde en opgeroepen konin
gen, koninginnen, heksen, de
monen, feeën, stiefmoeders,
wolven, houthakkers en on
schuldige meisjes om het pu
bliek van die overgangen bin
nen het sprookje te doordrin
gen. Daarin is men zonder eni
ge twijfel geslaagd. Cor Poelma
BEET KOEKEBAKKER mant'
LEIDEN - *Maude Mix en Hannah
Mae, een apart stel buren', is wat
men wel noemt een 'niemendal
letje'. Een heel lichtvoetig blij
spel. dat niets meer pretendeert
dan het bieden van een avondje
uit Daar is niets op tegen, mits
een dergelijk toneelstuk deel uit
maakt van een gevarieerd thea
teraanbod. Subsidies zouden er
toe moeten dienen om deze di
versiteit te waarborgen. Luchti
ge blijspelen als 'Maude Mix en
Hannah Mae' kunnen het heel
vaak zonder subsidie wel red
den. omdat er nog altijd bij het
publiek veel belangstelling voor
blykt te bestaan. Zeker, wanneer
zo'n stuk "gedragen" wordt door
bekende namen als die van Ina
van Faassen en Yoka Berretty.
Zaterdagavond was de Leidse
Schouwburg dan ook zo goed als
uitverkocht. Maar men moet de
ze belangstelling van het publiek
niet al te zeer als garantie opvat
ten en het zich al te gemakkelijk
maken; het grote punt van kri
tiek naar aanleiding van de voor
stelling van zaterdagavond is de
te korte duur ervan.
De drie scènes voor de pauze duur
den in totaal nog géén drie kwar
tier; het deel na de pauze nam
LEIDEN - Tijdens een concert
dat de cellist Marien van
Staalen samen met de pianis
te Gabriella Szentpeteri van
avond in de Kapelzaal van
het K&O-gebouw zal geven,
worden virtuoze composities
van Sjostakovitsj, Kodaly en
Rachmaninoff uitgevoerd.
Van Kodaly klinkt de Sonati
ne voor cello en piano, van
Sjostakovitsj wordt de Sona
te opus 40 uitgevoerd en
Rachmaninoff is op het pro
gramma vertegenwoordigd
met de Vocalise opus 34 nr.
14.
Woensdagavond speelt in de
Kapelzaal de Griekse pianis
te Maria Kanatsouli. Een jaar
geleden heeft het Leidse pu
bliek kennis kunnen maken
met deze begaafde pianiste.
Zij treedt nu voor de tweede
keer in Nederland op, daar-
toe door K&O uitgenodigd.
LEIDERDORP - Het Leider
dorps Kamerkoor bestaat vijf
jaar.
Het geeft op zaterdagavond 13
november ter gelegenheid van
het eerste lustrum een uitvoe
ring van de Messe Solennelle
van Gioacchino Rossini. Aan
dit lustrumconcert in de
Dorpskerk werken mee de so
praan Ellen van Lier, de alt
mezzo Gaudia Geijsen, de te
nor Rob Stallinga en de bas-ba
riton Peter Dijkstra. De algehe
le leiding berust bij de dirigent
van het kamerkoor, Wim van
Meeuwen.
Het Leiderdorps Kamerkoor, dat
sinds de oprichting in 1977 is
uitgegroeid van een klein ge
zelschap enthousiaste zangers
en zangeressen tot een vieren
twintig leden tellend ensem
ble, streeft er naar Rossini's
mis zo integraal mogelijk uit te
voeren. Wat noten en lengte
van het stuk betreft is dit zeker
het geval. De begeleiding be
staat echter uit één vleugel en
één harmonium, die zullen
worden bespeeld resp. door
Wyneke Jordans en Leo van
Doeselaar.
zich, na het schrijven van niet
minder dan veertig opera's,
waarvan Wilhelm Teil de laat
ste was, vrijwel geheel uit het
muziekleven terug. Hij zou bij
na veertig jaar lang een rente-
niersbestaan leiden, dat
slechts werd onderbroken
door het schrijven van wat pia
nostukken en twee geestelijke
De Messe Solennelle behoort tot
Rossini's schoonste scheppin
gen, serieus en oprecht, ro
mantisch en theatraal in de
beste zin van beide betekenis
sen. De moeite van het beluis
teren meer dan waard, onge
twijfeld ook op het komende
lustrumconcert van het Lei
derdorps Kamerkoor.
i Meeuwen
Wat betreft de componist, toen
Rossini 37 jaar was trok hij
Nadat het werk met grote be
wondering was ontvangen zet
te Rossini zich aan de orkestra
tie van de partituur, maar ve-
bood meteen publieke uitvoe
ring er van. Pas in 1869, een
jaar na Rossini's 78ste verjaar
dag, werd het werk voor het
eerst in het openbaar uitge
voerd.
composities: het Stabat Mater
in 1832 en de Messe Solennelle
in 1864. Rossini schreef de mis
in Parijs, waar hij de laatste
dertien jaar van zijn leven
doorbracht. Oorspronkelijk
bestond de begeleiding uit
twee piano's en harmonium.
nog geen veertig minuten in be
slag. Daarbij komt nog, dat er
tussen de drie scènes vóór en né
de pauze ook nog eens een korte
wachttijd zat, opdat de beide da
mes zich zouden kunnen verkle
den. Decorveranderingen waren
er evenwel niet; dit bleef dezelf
de droomkeuken. die je vanuit
de duurdere tijdschriften kent
Het klinkt dus wel erg Hollands,
maar toch. kreeg men wel ge
noeg waar voor zijn geld? Ina
van Faassen speelt Maude Mix,
een afstandelijke type met een
perfect geordende dagindeling.
Aan het begin van het stuk blijkt
echter al, dat er achter die facade
meer in haar zit, wanneer ze -
zich alleen thuis wanend -
swingt op muziek van The Poin
ter Sisters. Yoka Berretty als
Hannah Mae heeft dit swingen
gezien en is dan ook van plan die
facade, die Maude nog vrij lang
probeert op te houden, te door
breken. Als hun beider echtge
noten het niet zo nauw met de
huwelijkse trouw blijken te ne
men, gaan Maude en Hannah een
weekendje in New York (met na
tuurlijk 'New York, New York-
van Liza Minelli op de achter
grond) de boel op stelten zetten.
Inmiddels zijn ze dus vriendin
nen geworden, hoewel Maude
met Hannah s man "iets" heeft
gehad - hetgeen Hannah Maude
geenszins lijkt kwalijk te nemen.
Het is één van de onwaarschijn
lijkheden, die men voor lief moet
nemen. Evenals het gegeven, dat
Maude na één weekendje New
York van haar dwangneurose af
zou zijn. Dus ook het 'verhaaltje'
is nogal magertjes uitgevallen.
De spelprestaties van Ina van
Faassen en Yoka Berretty kon
den het allemaal niet echt meer
goedmaken.
WIJNAND ZEILSTRA.
Geanimeerd
concert
OEGSTGEEST - Het concert,
dat het Leidse kamerorkest
"Bellitom" gistermiddag
het Groene Kerkje gaf. was
zeer geanimeerd. Het is dui
delijk dat dit orkest over een
prima blazers-sectie beschikt
waar het ook ditmaal goed
gebruik van maakte. Me
opende met de Serenade in
voor blazers, violoncello e
contrabas van A Dvorak Het
tweede deel hieruit werd pit
tig gespeeld. Opvallend was
het ritmische motieQe dat
door de diverse partyen mar
kant werd aangezet, zodat dit
goed naar voren kwam
een duidelijk beeld ontstond.
Het derde deel werd na een
fraaie inzet van de cello he
laas wat minder geconcen
treerd gespeeld zodat het ver
band in dit deel niet meer
aanwezig was. Het laatste
deel klonk echter weer ener
giek.
Bellitoni en zijn vaste dirigent
Peter Greve moeten zeker
over enige durf beschikken
om het Concert in g voor or
gel strijkers en pauken van F.
Poulens op het programma te
zetten. De organist Theo
Goedhart wist een redelijk
resultaat te toveren uit dit,
voor dit werk niet geheel ge
schikt, orgel. Zijn keuze uit
de registers was goed Helaas
was het orkest wat te klein in
aantal om een waardige part
ner te vormen, maar mis
schien kwam dit door de
plaats waar ik mij bevond.
Het eindresultaat was echter
overtuigend.
Als laatste werk werd de brui
sende Symphonie in D grote
terts van W.A Mozart vitaal
vertolkt. Het orkest was i
eenheid in klank, waarbij de
inzetten secuur op elkaar
volgden.
CAECÏLE HOUTMAN.
LEIDEN - Het Toonkunstkoor
Leiden en omstreken presen
teerde zaterdagavond in de
goed gevulde Lokhorstkerk
een 'wereldlijk' programma,
gekozen uit diverse componis
ten uit de negentiende eeuw.
De eerste indruk die men van
dit koor krijgt, is de enthou
siaste inzet en ontspannen pre
sentatie, wat zeker voor een
groot deel te danken is aan de
dirigent Hans van de Toorn.
Als opening werd "lm Walde"
van F. Mendelssohn Bartholdy
fris gezongen. De koorklank is
niet altijd homogeen, doch niet
storend. De bassen zijn mooi
van klankkleur en dienen als
een goede basis. De sopranen
Enthousiasme bij Toonkunstkoor
hadden vooral voor de pauze
iets stralender kunnen zyn. In
"La Passegiata" van G. Rossini
was de afwerking enigszins op
pervlakkig; zo kwamen de
steeds op elkaar volgende in
zetten niet geheel uit de verf.
De zeer lastige pianopartij
werd vertolkt door Mieke Wal-
ta.
Een geheel andere intensie had
den de liederen van P.I. Tsjai-
kowski, gezongen door de
mezzo-sopraan Ellen Looyes-
tijn, begeleidt door Hetty de
Vries piano. Ellen Looyestijn
heeft een warme stem die voor
al in de lagere registers zeer
rond van kleur is. Deze eigen
schappen in combinatie met
haar persoonlijkheid leidden
tot een zeer expressieve vertol
king van de in het Russisch ge
zongen liederen. De voor
dracht bij de zes liederen van
Henriétte Bosmana was su
bliem. De pianiste was hier een
gelijkwaardig partner, zodat de
sants", prima naar voren kwa-
Als afsluiting van deze avond
zong het Toonkunstkoor de
"Zigeunerlieder" van J.
Brahms. Deze elf dankbare
"liederen werden in pittige
tempi en zeer opgewekt gezon
gen. De afwerking liet hier en
daar te wensen over, doch het
enthousiasme van koor en diri
gent vergoedden veel zodat het
effect van deze liederen hun
uitwerking op het publiek ze
ker niet miste.
CAECILE HOUTMAN
Bioscopen J
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "The Road Warrior",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,
16.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
LIDO 1 (124130): "Van de koele meren
des doods", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur,
zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
LIDO 2: "Monty Python life at the Hol
lywood Bowl", da. 14.30, 19.00 en 21.15
uur, zo. ook 16.45 uur, al.
LIDO 3: "Ademloos", da. 19.00 en 21.15
uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, al.
.Kindermatinee: "The Aristocats", za.,
zo. en woe. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur.
LIDO 4: "Cat people", da. 14.30,19.00 en
21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
STUDIO (133210): "Porky's pikante
pretpark", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur,
zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
TRIANON (123875): "Young doctors in
love", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo.
14.15,16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
REX (125414): "Sex in de bajes", da.
14.30,19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Love machine', vr.
23.30 uur, 16 jr.
Bioscopen Alphen
(Voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "The Road Warrior", da. 13.30.
18.45 en 21.15 uur, zo. 13.45,16.15,18.30
en 21.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "The gauntlet", za.
24.00 uur, 16 jr.
EURO 2: "Porky's pikante pretpark",
da. 18.30 en 21.00 uur, do., vr., ma. en di.
ook 13.30 uur, zo. 16.00, 18.30 en 21.00
uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Óom Ferdinand en de
toverdrank", za., zo. en woe. 13.45 uur.
Nachtvoorstelling: "De prille lusten van
een tiener", za. 24.00 uur, 18 jr.
EURO 3: "Veel üefs uit Moskou", da.
13.30, 18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00
uur, 12 jr.. za. ook 24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Young doctors in love", da.
13.30,18.45 en 21.00 uur, zo. 13.45,16.15,
18.45 en 21.00 uur, za. ook 24.00 uur, 16
Bioscoop Voorschoten
(Voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "Hair", vr. 19.30, za. 15.45
en 19.30, di. 13.30 uur, al.
"Enter the Niiya", do. 20.30, vr. en za.
21.30, zo. 18.45 uur. 16 jr.
"Les routes du Sud", zo. 21.00, di. en
woe. 20.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Pinkeltje", za. 14:00
Bioscopen Katwijk
(Voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Desperado's op wielen. Stin
gray 2". do. 14.45 en 20.00 uur, vr., za. en
zo. 14.45, 18.45 en 21.15 uur, ma. en di.
20.00 uur, woe. 14.45 en 20.00 uur, al.
City 2: "Vrijdag de 13de, deel 2", zelfde
tijden als in City 1,16 jr.
CITY 3: "Banana Joe", zelfde tijden als
in City 1. al.
CITY 4: "Les uns et les autres", za.
20.00, zo. 14.45 en 20.00 uur, ma., di. en
woe. 20.00 uur, al.
Kindermatinee: "Benji", za.
14.30 uur.
Exposities
Gemeentearchief - Boisotkade 2a, 'Lei
den in koper gesneden', kopergravures
en etsen, t/m 6/11, ma t/m vr van 9-17
uur, do 9.30-21.30 uur, za 10-12 uur.
Stadhuis - foto-impressie van het pop
festival gehouden in het Van der Werff-
Reflex '82, t/m 19/12,
oor Volkenkunde ten-
n Japanse prentkunst,
za van 10-17 uur, zo en
13-17 uur.
Scheepvaart
Scheepvaartinformatie over
de grote en kleine vaart
kunt u van maandag tot en
met vrijdag telefonisch ver
krijgen via nummer
071-144941, toestel 218. Bel
len tussen 9 en 12 uur.
park, van de grt
ma t/m vr van
Rijksmuseum
toonstelling v
tot 9/1, ma t/n
feestdagen vai
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9,
werken van Fer Hakkaart, Peter Cox,
Popco Bakkers, tot 6/11, ma t/m do 19-21
uur, di t/m do 9.30-12 uur.
Galerie De Oude Rijn - Stille Mare 4, ex
positie Ai\ja Duyvesteyn, olieverfschil
derijen en aquarellen, tot 10/11, di t/m za
10-19 uur, do 10-21 uur, zo 11-18 uur, ma
12-18 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakkersteeg
18-20, expositie Marry Hövig, collages
en tekeningen, t/m 21/11, vr, za, zo van
13.30-17.30 uur.
Hofland Galerie - Langebrug 32a, ten
toonstelling Things Japanese', moder
ne keramiek, tot 7/11, do t/m za van 11-
17 uur, zo 13-17 uur.
LAK-foyer - Levendaal 150, tekeningen
van Geert Baas, t/m 15/12.
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10,
schilderijen Anny Casteelen en Alexan
der Sippel, t/m 24/11.
Leiderdorp - gemeentehuis, weefkleden
van A.E. Sassen-van Wermeskerken,
Hanneke Schuitema keramische plas-
Muzenhof Gordijnsingel 4, olieverf
schilderijen van Alice Knufman, tot24/
11. ma t/m vr van 14-22 uur, za 9-14
Lisse - Artopa, Grevelingstraat 50, expo
sitie Mieke Janson-Overdevest, t/m 7/11,
do, za, zo van 13.30-16.30 uur, do 19.30-
21.30 uur.
't Atelier - Heereweg 309, ingang Vuur-
I. tot 8/11, dag. 10-17
ao ook ïu-zi uur.
Oegstgeest - Jacques van Bellen, Lange
Voort, expositie batik - paintings van
Jan Piet Enklaar, t/m 20/11, di t/m za van
8-18 uur, vr tot 21 uur.
Kunstcentrum Langevoort - expositie
van werken van Frans Eradus, C.G. Eu-
link, Annelies de Graaf, A.J. Kuiper,
Joop van Ulden, tot 23/11, di. woe, do, vr
van 13.30 -17.30 uur, vr van 19-21 uur. za
van 12-17 uur.
Ziekenhuizen
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met
uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: dage
lijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
de afdeling intensieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Besoekuren St. Eiisabeth-Ziekenhuis:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-14.45
en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd: dage
lijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot)
Bezoektijden Kinderkliniek
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-19.00
18.30-19.30 Bezoektijden kinderafdelingen
Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch /.lekenhuis
Tel. 269111
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde
18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur
Bezoek aan ernstige patiënten
18.30-19.00
in kinderen
kan er een afwijkende tijd afgesproken
worden met de hoofdverpleegkundige).
Alphen aan den Rijn c0,udcViieuius
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra be
zoek voor de hartbewaking: 's ochtends
11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor va
ders op de kraamafdeling: 's avonds
19.30-20.30 uur. Kinderafdeling 's mid-
dags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen
voor ouders 14.30-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (tel: 020-175000).
8 November 1982
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Een vrouw, die onlangs in de
menagerie van Bidel te Rouaan
deerlijk dook een olifant geha
vend werd, is aan hare wonden
overleden. Thans wordt gemeld,
dat het dier bij ongeluk op haar
was gevallenhet had haar
geenszins in woede aangeval
len. De vrouw was, om voor ha
re dochter, die bevallen was,
iets te verdienen, in de menage
rie gekomen om aan het publiek
broodjes voor de dieren te ver-
koopen. Bij den olifant was
haar de mand ontslipt, de
broodjes rolden uit elkaar, de
olifant wilde ze grijpen, brak
zijn ketting en verloor het even
wicht.
- Infmancieèle kringen te Ber
lijn heerscht groote bezorgdheid
wegens dolle verliezen bij de
vanouds bekend Berlijnsche
Handels vereeniging. Volgens
de balans zijn van de 30 mil-
hoen mark oorspronkelijk ka
pitaal ongeveer 10 millioen ver
loren, zulks waarschijnlijk
door de onzinnige speculaties
van een niet genoeg bewaakten
directeur.
Vufttp jaar geleden:
- Op een kleine boerderij bij
Szeged in Hongarije heeft zich
een treurig naspel van den we
reldoorlog voorgedaan. Tot
groote ontsteltenis van alle be
trokkenen bleek bij de vaststel
ling van de identiteit van een
knecht, die bij den boer in
dienst was en die zich had opge
hangen, dat hij de eerste man
toas van de boerin, bij tvier te-
genwoordigen echtgenoot hij in
dienst was Sedert het begin
van den oorlog was de man die
aan het Russische front diende,
verdwenen. Eenige maanden
geleden, dus ongeveer achttien
jaar nadat hij in militairen
dienst was gegaan, was hij uit
Russische gevangenschap ge
vlucht. Na een uiterst moeilij
ken tocht keerde hij in zijn ge
boortedorp terug, waar hij ver
nam. dat zijn ouders inmiddels
gestorven waren en zijn vrouw
voor de tweede maal getrouwd
was. Om in haar nabijheid te
kunnen zijn, vroeg htj den twee
den echtgenoot van zijn eigen
vrouw hem in dienst te nemen
In den verwaarloosden ouden
man, die van den oorlog en de
vroegere dorpsgenoot en echtge
noot van de boerin