Een heidens monnikenwerk ZATERDAG 6 NOVEMBER 1982 Extra PAGINA 23 r De zucht naar persoonsgegevens in beeld gebracht. Omslag van een brochure 1 i Mormonen worden aangemoedigd hun stambomen na te trekken. Roken en drinken doen ze niet. Koffie en thee? Ze weten niet hoe het smaakt. Tien procent van hun bruto-inkomen gaat naar de kerk.' Spaarzame, vrije, uren besteden ze aan God. Hun geloof in een leven na de dood is heilig. Een apart volkje dus die Mormonen. Tóch treden steeds meer men sen toe tot de sekte van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laat ste Dagen. Een leven na de dood. Als een rode draad loopt dit door het échte leven van iedere Mor moon. Want wie tot de kerk toetreedt krijgt een opdracht: achterhaal je voorouders. Zo ver als mogelijk. Hoe die mensen, soms eeuwen terug, hebben geleefd, interesseert de Mormonen niet. Alleen maar namen willen ze heb ben. Meer niet. Wroeten in de geschiedenis. Overal. Of het nu oude kerk registers zijn of gegevens uit burgerlijke standen, het maakt niets uit. Hoe je die in formatie moet opsporen en verwerken brengen leraren en leraressen in genealogie (het samenstellen -van een stamboom) de Mormoonse kinderen al bij. Niet alleen in Nederland, maar inmiddels zijn er zo'n veertig landen waar de lidmaten van de Hei ligen der Laatste Dagen per soonsgegevens op microfilm mogen vastleggen. Afdrukje Neem Frankrijk. Met de Fran sen hebben de Mormonen een afspraak dat bevolkings registers van meer dan hon derd jaar oud mogen worden gefilmd. In ruil daarvoor krijgt de staat een afdrukje. Vierhonderd niiljoen Fran sen zijn op deze manier 'be graven' in de grotten bij Salt Lake City. Ze zijn in de dood door Jan Westerlaken verenigd met veertien mil jard anderen. De overeenkomst is ruim twin tig jaar geleden gesloten. Maar heel weinig Fransen kenden het bestaan ervan. Ook niet de commissie die is belast rpet het waken over de burgerlijke vrijheden, zodra die bedreigd worden door al te opdringerige informatie systemen. Een televisiepro gramma bracht het bestaan van de overeenkomst aan het licht. Gevolg: lichte paniek. Direct werd een senator (Henri Gaillavet) belast met een onderzoek. Onlangs kwam zijn rapport uit met als conclusie: er gebeurt niets onoirbaars. De vraag of dit nu wel of geen inbreuk is op de privacy van de doden - want zij kunnen tenslotte niet meer protesteren of een heils boodschapper van de deur wegsturen - liet hij voor wat zij was. Verzegelen Waarom zijn de Mormonen toch zo geinteresseerd in al die dode mensen? Wat doen ze met die namen? Mogen zij die persoonsgegevens zo maar vastleggen? Bovendien, de kosten zijn niet gering. Óm maar eens een voorbeeld te noemen, een fo tocamera voor het maken van micro-beelden kost al meer dan honderdduizend gulden. Voor de Mormonen bestaat een familie uit élle generaties. Dus ook die familieleden die zijn overleden. Hun geloof: familiebetrekkingen en ge zinsbanden zijn voor eeuwig bedoeld en niet voor de be perkte tijd dat we op aarde zijn. De stamboom wordt nageplo zen om de voorouders de kans te geven eenzelfde zienswijze en geloof aan te nemen. Daarom worden plaatsvervangend geestelijke verordeningen verricht: het 'verzegelen' en 'dopen' voor de doden. Simpel gezegd: een huwelijk, in de tempel van de Mormonen gesloten, blijft voortbestaan. Ook na dat één van beiden is overle den. Een lid van de Heiligen der Laatste Dagen kan, mits hij of zij een goed leven leidt, in de plaats van een gestor ven voorzaat worden 'ge doopt'. De leer zegt dat de Mormonen dan na de dood weer eenzelfde 'leven' heb ben als op aarde. Het opsporen van voorouders. Vaak is het een heidens kar wei waar de Mormonen soms jaren mee bezig zijn. En zij gaan fanatiek door totdat zij hun uiteindelijke doel heb ben bereikt. Gaan alle deuren zo maar voor hen open? "We doen niets dat niet door de beugel kan", vertelt Frans Brouwer. Hij behartigt de be langen van het genealogisch instituut van de kerk in Ne derland, België en Luxem burg. Anders gezegd: Brou wer legt de contacten daar waar nog gegevens voorradig zijn. "De wet bepaalt wat wij wel en niet mogen doen. Alleen als een archivaris 'nee' verkoopt, kunnen we niets beginnen. Dan gaat het feest niet door. Maar we zetten heus niet on ze voet tussen de deur. Dat kan onze naam schaden. Ar chivarissen wisselen infor matie uit. Zetten wij één stap verkeerd, dan weet zo elk land dat. Nee is dus nee." Die wet is overigens nog niet zo heel erg oud. Pas in 1968 kwam h;j tot stand. Voor die tijd konden de Mormonen min of meer hun gang gaan. Gemeentebesturen beslisten toen zelf of zij wel of geen medewerking verleenden aan het verstrekken van ge gevens uit de bevolkings boekhouding. Wél hebben de Heiligen der Laatste Dagen toegang tot archieven die ou der zijn dan een halve eeuw. Op film vraag. De Inspektie van de Bevolkingsregisters in Den Haag waakt erover. "Je kunt een algemeen verbod opleg gen", zegt de heer C.A. van der Haven, "maar dan kun je zelf ook niet uit de voeten. De nodige privacy is wel inge bouwd, maar helemaal af dammen kun je het zeker niet. Voor de Mormonen heb ben we, dacht ik, de zaak aar dig onder controle. En ze doen ook geen pogingen om via een omweg informatie te krijgen. De laatste jaren heb ik er in elk geval niets over gehoord. Ik had ongetwijfeld een telefoontje gehad als er iets was voorgevallen dat niet geoorloofd was. Maar mis schien dat er zo hier en daar wel eens wat tussendoor glipt. Vanaf mijn stoel in Den Haag kan ik ook niet heel Ne derland overzien." "We lopen ons te pletter: aan de ene kant moet de privé-sfeer koste wat het kost worden beschermd en aan de andere kant moet je alles openbaar maken. Na vijftig jaar wor den alle gegevens openbaar. Dus ook persoonlijke. Het is een kwestie van kiezen. Je kunt zeggen: die persoon is dood, weg met alle informa tie. Maar stel je voor dat er eens wat moet worden bewe zen. In een rechtzaak of zo. Dan kan dat niet. Bewaar je de gegevens, dan kun je je af vragen: wanneer mag ieder een ze inzien. In Nederland hebben ze daarvoor een pe riode van een halve eeuw na overlijden vastgesteld." Het natrekken van stambomen en verzamelen van oude per soonsarchieven is een gigan tisch karwei. Bepalen we ons tot de Beneluxlanden waar Frans Brouwer de verant woording voor dit werk heefl, dan blijkt dat Luxem burg op een procent of drie na volledig is 'gefilmd', Bel gië voor de helft en Neder land voor zeventig procent. Hooguit over een jaar of tien wordt het werk in deze lan den afgerond. Wat niet bete kent dat werkelijk iedere do de is achterhaald. "Er blijven gaten, daar ontkom je niet aan", zegt Brouwer. Hoofdbrekens "Het heeft heel wat hoofdbre kens gekost voor we zo ver waren als waar we nu zijn be land", bedenkt Brouwer. "Je moet met iedereen kunnen praten, niet alleen met archi varissen, maar je komt ook in bibliotheken. En als er copy right op staat? Nou, dan mo gen we daar niet aankomen. Heel simpel. Dat vraagt alle maal veel tijd. Niet alleen het binnenkomen, maar ook het goed gedragen. De opera teurs zullen zich moeten aan passen aan de regels van het archief." De werkelijke kosten van het speurwerk kent Brouwer niet. Maar het bedrag is 'on noemelijk groot', zegt hy. "We hebben dat geld er ge woon. voor over. Om ons voorgeslacht te achterhalen. Voor de kerk. Dat is ons ge loof. Daarom is het de tijd.de kosten en de moeite waard." Net als in Frankrijk zijn er in ons land heel wat mensen die geen weet hebben van wat de Mormonen doen. Hoewel Brouwer daar een andere kijk op heeft. "Ik heb de in druk dat er behoorlijk wat mensen zijn die van ons werk afweten. Als we er lezingen over geven trekken we volle zalen. Overigens in onze bi bliotheken kan iedereen die dat wil zijn stamboom opvra gen. Ik moet daar wel bij zeg gen, als 'ie aanwezig is." Niet overal worden de Mormo nen met open armen ontvan gen. Er zijn kerken die weige ren de boeken te openen. In Zwitserland maakten zij het mee dat een archivaris toe stemming had gegeven om te filmen. Om zichzelf in te dek ken liet hij een kleine publi- katie van zijn voornemen in een krant afdrukken. Het hek was toen van de dam. Protes ten waren niet van de lucht. De regering moest er zelfs aan te pas komen om de hele zaak recht te breien. Herdopen Hoe gaat dat herdopen van de doden nu precies in zijn werk? In de eerste plaats moet je een waardig lid zijn van de kerk. Wie zo nu en dan het rechte pad verlaat mag de tempel waarin het ritueel zich voltrekt, niet betreden. Mannelijke lidmaten van de Heilige Kerk staan in voor overleden mannelijke fami lieleden, vrouwen doen dat voor vrouwen. De Rotter damse mevrouw Margie Sterk (zij is lerares genealo gie bij de Mormonen) zegt dat het vaak jonge mensen zyn die de 'herdoop' ondergaan. Je hoeft niet speciaal voor je eigen familieleden te 'werken', zoals dat heet, je kunt het ook voor anderen doen. De verlossing, daar gaat het uit eindelijk om. Maar, kun je je dan afvragen, kan die via een microfilmpje tot de dode ko men? Frans Brouwer: "De film is een hulpmiddel, de verlossing is een plaatsvervangend iets. Een waardig lid van de kerk ondergaat dit dus. Maar als de doden - en dat zou in veel gevallen niet ondenkbaar zijn - nu eens een andere kerk prefereren? Of de dode die 'herdoop' wel of niet wil aan vaarden is zijn of haar zaak. Achteraf, zo is nu eenmaal ons geloof, kan die 'doop' nog altijd worden afgewezen. Ze worden dus niet automatisch lid van onze kerk." Mevrouw Sterk hierover: "We moeten wel plaatsvervan gend dopen. Want in het geestenrijk is geen water. Daar kun je dit dus niet doen. In het geestenrijk", zegt ze, "wordt óók het evangelie ge predikt. Daar zijn de familie leden die op de verlossing wachten. Wij, hier op aarde, werken daar voor." Vrijwillig? Komt de privacy dan toch niet in het geding? Je doet iets dat totaal tegen de wil van de overledene kan zijn? Frans Brouwer: "Ik ben van mening dat wy geen inbreuk op het "privé-leven" van de dode doen. De gegevens waarvan wy gebruik maken zyn openbaar. We zoeken al leen onze eigen familie eruit om die de kans te geven ons geloof aan te nemen. Dan is er toch geen sprake van in breuk op de privacy? Kijk, ik doe dit niet voor een ander mits iemand om een 'her doop' vraagt. Een oud opaatje, bijvoorbeeld, dat héél moeilijk ter been is. Zo iemand kan gerust een be roep doen op een waardig lid van onze kerk." Hoe je het ook wendt of keert, de doden worden onge vraagd bekeerd tot de Kerk van Jezus -Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Frans Brouwer protesteert hiertegen: "Nee. nee", zegt hij nadrukkelijk. "Ze. moe ten zélf de wens te kennen geven dit geloof te willen ac cepteren. Niemand wordt er toe gedwongen Alles ge beurt op vrijwillige basis. Je kunt mensen niet dwingen om tegen hun zin bekeerd te worden Ieder mens heeft een vrye wil: hy of zy kan kiezen voor goed of voor kwaad De gevolgen zyn voor hen. Scha de berokkenen wc aan nie mand En onze 'doop' doet aan een andere doop geen af breuk." Voor een nuchter iemand blijft er tenslotte maar één conclu sie over. Wc hebben in dit le ven twee zekerheden: dood gaan doen wc allemaal en na de dood worden we Mor moon. Allemaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 23