c 3 Eerbied voor de levensweg van de ander Gereformeerden overwegen steun aan ICTO Interview Pater van Kilsdonk (65) legt [flatpastoraat neer ZATERDAG VOORDEEL Weerstand tegen IKV neemt toe VRIJDAG 5 NOVEMBER 1982 Varia Ik las het gisteren in de krant: de Polen krijgen met kerstmis een kilo suiker, 300 gram waspoeder en een stuk zeep extra. Die komen dus nog bovenop de anderhalve kilo suiker per maand, de 300 gram waspoeder per maand en het stuk zeep per twee maanden die zij toch al altijd krijgen! Wij zijn verwend in Nederland, maar in Polen kunnen ze van een kilo suiker, 300 gram waspoeder en een geraspt stukje zeep nog een hele smakelijke kerststol bak ken.' Daarom vond ik de bericht geving over Haarlem-Spar tak Moskou en Inter Milaan-AZ'67 gisteren een beetje tegenstrijdig. Men maakte met voldoening ge wag van de spandoeken bij Haarlem ten bate van de opgehe- ven vakbond Solidariteit, maar schreef met minachting over de Poolse arbiter Jargusz in Mi laan: „Poolse arbiter twaalfde man bij Inter tegen AZ„ en „Ar biter knettergek" luidden enkele koppen. Ook ik stelde tevreden vast dat naast een der doelen een span doek met SOLIDARITEIT CA- STRICUM (AB) een reclamebord half afdekte waardoor de Studio Sport-camera's er des te gretiger op konden inhaken, alleen vroeg ik me af wat de Russen thuis en op de tribune ervan zouden den ken, omdat de letters niet in het cyrilisch waren geschreven en de toevoeging Castricum kon doen vermoeden dat het om een aldaar gevestigde voetbalclub ging die de naburig club Haarlem kwam aanmoedigen. Maar goed, het hing er, het bleef er hangen, en het kwam een paar keer terloops in beeld tijdens de samenvatting. Minder gelukkig verging het de bei de andere spandoeken. Vlak voor de aftrap verrees, precies recht tegenover de camera aan de overkant op de tribune, een span doek met in rode letters het be kende merkbeeld van Solidar- nosc. Wellicht is het in de Sowjet- Unie op het scherm geweest, want de wedstrijd werd daar, niet zon der lef, rechtstreeks uitgezonden, maar in de Studio Sport-samen- vatting zat het in elk geval niet. Dat gold ook voor het zeer grote spandoek dat in de eerste helft plotseling vanachter de tribune bij de cornervlag verrees, maar weer even snel verdween. Wegge haald door de politie? Door Haarlem-suppoosten, of door en kele geheime agenten van de KGB? Was men bevreesd dat de Russische gasten onrustig zouden worden van zo'n groot spandoek? Maar het is toch niet de taak van Nederlandse gezagsdragers, van welke snit dan ook, om het merk beeld van een onderdrukte volks beweging te onderdrukken ter- wille van de gemoedsrust van de onderdrukkers, zat ik op de tri bune al gepikeerd te bedenken, niet wetend dat het allemaal veel simpeler lag, zoals een politie functionaris mij later mededeel de. Op die plek waar het span doek verrezen was stonden de po- litiepaarden, en die waren daar onrustig van geworden. Die za gen natuurlijk weer de tekenen van een grote protestbetoging die uit elkaar geslagen moet worden en wilden er instinctief op af, ik begrijp dat best! En daarom had den de protestanten het spandoek van ennkele meters hoog en vele meters lengte uit eigen beweging weer omlaag gehaald. Niet de Russen waren dus onrustig ge worden, maar de paarden van de Russen! In zo'n geval halen we in Nederland zo'n spandoek rus tig weg, want behalve voor de Po len zijn we ook voor de zeehond jes, en dus ook voor onrustige po- litiepaarden! Zeker in dit geval, want als er één paardentand in Europa is, is dat Polen wel! Bij Inter-AZ lag de situatie een beetje anders. Daar stuurde de scheidsrechter Pier Tol al voor de rust het veld uit met zijn tweede gele kaart. De eerste had hij al na drie minuten gekregen, voor niks, en de tweede voor wat om schreven wordt als het trekken van een lange neus naar de scheidsrechter. Parbleu, sinds wanneer mag je in het land van Pinocchio geen lange neus meer trekken? Nu weten we al jaren dat Italiaan se clubs er geen been in zien af en toe een scheidsrechter om te ko pen, dus wat ligt meer voor de hand dan te veronderstellen dat dit ook bij de Pool Jargusz ge beurd is? Men zegt (maar men zegt zoveel) dat Jargusz het sta dion verliet met een grote marga rinedoos inhoudende 1 kilo sui ker, een pak waspoeder, drie stukken Vinoliazeep, een blik espressokoffie, een pakje thee, twee paar nylons, een paar zo goed als nieuwe kinderschoenen en een pakje cacao met (voor alle zekerheid) een Poolse vertaling van de gebruiksaanwijzing. Dat was nu alles! Ik vind het van onevenwichtigheid getuigen als je eerst met mond en spandoek belijdt dat het Poolse volk gehol pen moet worden, maar daarna heel gepikeerd doet zodra een Ita liaanse club een vertegenwoordi ger van dat noodlijdende volk daadwerkelijk te hulp schiet. De spelers van AZ hebben door die nederlaag geen hap minder gege ten, maar de gezinsleden van Jargusz des te r eer! Dat zou ons moeten verheugen inplaats van vergrammen... Pater Van Kilsdonk is onlangs 65 jaar geworden. Sinds 1947 heeft hij in Amsterdam geleefd en gewerkt onder studerende jonge mensen. Ofschoon zijn opvolging nog niet geregeld is, wenst hij afstand te doen van de taken van het studentenpastoraat. Zijn afscheid wordt gevierd in de Nieuwe Kerk aan de Dam, vanavond van 20.00 tot 01.00 uur. Misschien wil hij zich be hoeden voor wat er met de drie broers van zijn vader is gebeurd. Dat waren mannen die met een volstrekte passie in weer en wind aan het ja gen waren en uiteinde lijk door een longontste king gevloerd werden. Gestorven aan de jacht. Iets van dat jagerstype heeft pa ter Van Kilsdonk ook. In een voor buitenstaanders onvoor stelbare wildernis, met een on begrijpelijke passie, pastorale kansen benutten. Jan van Kilsdonk werd in 1917 geboren in het Peeldorp Zee land. Samen met wat familiele den had vader Van Kilsdonk daar een maalderij annex brou werij. De jonge Van Kilsdonk was verslingerd aan boeken en vooral aan poëzie. In een inter view met Ton Regtien in de Waarheid (maart 1980) zegt hij daarover: „Toen ik 18 jaar was, had ik voor zo'n 2000 gulden aan boeken en omgerekend in de prijzen van toen waren het er héél wat". Jezuiet Op die leeftijd kwam hij van de middelbare school en wilde monnik worden. Een reis langs een aantal abdijen deed hem besluiten niet een klooster in te gaan, maar toe te treden tot de Jezuieten. In 1945 werd hij priester gewijd. Van 1944 tot 1947 was hij aalmoezenier in kampen voor politieke delin quenten in Maastricht, Valken burg en Vught. In 1947 werd hij plotseling over geplaatst van kamp Vught naar het St. Ignatiuscollege op de Amsterdamse Hobbemaka- de. Hij kwam daar voor de klas te staan als godsdienstleraar en kreeg tevens de opdracht te as sisteren bij het studentenpas toraat in Amsterdam. Vanaf 1950 begon hij ook met het ge ven van retraites aan priesters. „Ze inleiden in het gebed", noemt hij het. De helft van alle priesters in Nederland maakte op die manier met hem kennis. In 1962 komt hij stevig in aanva ring met het katholieke esta blishment. Zijn redevoering op de landdag van de katholieke Adelbertvereniging werkte, zo als hij zelf zegt, „als beschuit". De rede, die ging over „het recht van de loyale oppositie in de kerk", sloeg mede door de televisieregistratie in als een bom. „Men kende mij als de inleider in het gebed. Het was bekend dat ik daarbij langs niet gebaande wegen ging, maar die toe spraak vonden ze verbijste rend. Hij heeft ons in de steek gelaten, hoorde je overal. Men kende mii zo niet". Onvrij Een vraag over zijn relatie met de officiële kerk typeert hij zon der aarzeling als „weinig inte ressant". Pater van Kilsdonk: „De laatste eeuwen zijn de bis schoppen nooit vrije en oor spronkelijke mensen geweest Ze werden benoemd vanwege hun conformistische kwalitei ten". Ook de Nederlandse bisschop pen geeft hij een dergelijke kwalificatie: „Als vrije en den kende mensen, als stuwende en inspirerende krachten zijn ze volstrekt oninteressant. Bo vendien is hun verdeeldheid een bron van aanstoot en er gernis". Naar woorden hoeft hij niet te zoeken als hij dit oor deel uitspreekt, het klinkt ook niet provocerend. „De bis schoppen zijn mijns inziens nergens, ik ben tenminste er gens. Het is niet meer, maar ook niet minder". Het draait bij pater Van Kils donk om het eenvoudige feit dat hij „weinig aan paus en bis schoppen denkt", maar des te meer aan de duizenden men sen „die mijn nabijheid en be langstelling vragen en mijn eerbied voor hun levensweg". Uit zijn mond zul je nooit horen: Mijn naam is pater Van Kils donk en ik kom namens de kerk. Naar zijn zeggen heeft het te maken met geloofwaar- Pater van Kilsdonk: "De bisschoppen zijn mijns digheid. „Het instituut kerk is niet uitnodigend en wordt er varen als angstaanjagend". En hij heeft natuurlijk gelijk. Ie mand die zich regelmatig dis tantieert van die kerk moet zich er niet uitdrukkelijk op la ten voorstaan er lid van te zijn. Explosie „Als je alle studentenparochies in Nederland zou bezoeken, dan weet ik zeker datje een ui terst zorgvuldige prediking zult aantreffen. Het inzicht is zeer poog en er vindt een voortdurende studie plaats". Pater van Kilsdonk is ervan overtuigd dat over 50 jaar de historici van het religieuze le ven over deze jaren zullen zeg gen dat „er in de studentenpa rochies van Nederland een he vige explosie van geestelijke inspiratie en godsdienstige cultuur in prediking plaats vond". Maar kritiekloos de gang van za ken in de Amsterdamse stu dentenparochie benaderen is zijn stijl niet. „We schieten te kort in de theologische en reli gieuze didactiek. Wat we doen is te weinig feestelijk en ont roerend. Het speelt te weinig in op de hele eenvoudige emoties van de mensen. Wat we doen is meer om te lezen dan om te ho- Het gevolg is dan ook dat de tek sten en Liederen die de laatste jaren uit de studenten-ekklesia zijn voortgekomen, vaak moei lijk zijn te volgen voor de niet- ingewijden. Het vreemde is echter dat ze bijna in alle ker ken, katholieke en niet-katho- lieke, zijn te horen. Overigens, tot ergernis van pater Van Kils donk, vaak m een voor de ge wone man aangepaste vorm. Van Kilsdonk: „De Amsterdam se studenten-ekklesia, de Am- stelkerk, is nu eenmaal de vruchtbaarste broedplaats ge bleken van het nieuwe kerke lijk lied in de Nederlandse kerkprovincie. Dichters en componisten zijn daar al jaren samen bezig in de diepte te groeien en dat merk je in de teksten. Ze zijn sober, discreet en zeer terughoudend". Flatpastoraat door Jan Geert Majoor voortdurend twee of meer functies gehad. Formeel was dat de laatste tijd dan wel niet zo. maar de manier waarop hij werkt is zo arbeidsintensief dat je kunt spreken over een dub bele. misschien wel driedubbe le dagtaak. Tot 1965 had je in Amsterdam studentenverenigingen. Daar was hy als studentenpastor thuis als geen ander, hoewel hij zich nooit met bepaalde verenigingen heeft vereenzel vigd. Van Kilsdonk ..Het was makkelijk, je liep een sociëteit binnen en sloeg aan het pra ten". In 1965 liep dat allemaal mis. Binnen korte tijd verdwenen de meeste studentenverenigin gen en er ontstonden nieuwe manieren van groepsvorming. „De grootste alternatieve groepsvorming waren de stu dentenflats Op het ogenblijk wonen er 14.000 studenten op flats in Amsterdam" Van Kilsdonk: „Ik heb toen te gen mezelf gezegd ik zal me kind aan huis gaan voelen in die studentenflats". Dat heeft hij gedaan. Vijf dagen in de week, van zeven uur 's avonds tot twee uur 's nachts is hij te vinden in deze wonderlijke werkkring. „Luisteren naar Lief en leed van studenten". In de loop der jaren is zijn werk wel van karakter veranderd. Pater Van Kilsdonk omschrijft het kernachtig: „Jonge men sen vragen sinds twintig jaar nog maar zelden om raad. wel willen ze aandacht en eerbied voor de brokken die ze ma ken". Wildernis Over het werk zegt Van Kils donk: „Dit flatpastoraat is zo inspannend en zo wildernis achtig dat ik het nu prijs wil geven". „Maar", voegt hy er aan toe. „ik blyf toegankelijk voor iedereen die contact met mij wil zoeken". Het is en blijft echter een afsluiting van een fase in zijn leven. „Ik ben nu beland in de laatste fase van mijn leven en dat is een onvoorspelbare fase Ik ben weliswaar kerngezond, maar je weet er immers mets van". Elke dag fietst hy nog naar zijn werkgebied in de bui tenwijken van Amsterdam. Zelf noemt hij dat „een teken van volmaakte vitaliteit" en een „triomf op de slijtageslag". Hy omschrijft zyn werk van de laatste jaren als „het jagen op mensen die pas gevonden wil den worden als er naar ze ge zocht werd". Het zal duidelijk zijn dat die mensen ook bij hem zullen komen als er niet naar ze gezocht wordt. Voorlo pig zullen zijn werkdagen er dan ook niet veel anders uit zien dan de laatste jaren ge bruikelijk was. De werkgroep ('deputaten') fi nanciën en organisatie van de synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland heeft het algemene bestuur ('breed mode- ramen') voorgesteld, in 1983 ook financiële steun te verlenen aan het ICTO, het Interkerkelijk Co mité Tweezijdige Ontwapening. Tot nu toe steunen de gerefor meerden alleen het IKV, het In terkerkelijk Vredesberaad, waarin zij met nog acht andere kerken officieel vertegenwoor digd zijn. Mocht het breed moderamen in zijn vergadering van volgende week donderdag dit voorstel Tol 11 UUI: 3 grote zakken bemeste tuingrond voor .slechts griffioen overnemen, dan zou dat de eer ste keer zijn, dat een landelijke kerk het ICTO subsidieert. Op dinsdag 16 november praat de gereformeerde synode over de verhouding tot het IKV. De werkgroep financiën en organi satie wil niet voorbijgaan aan de financiële gevolgen van de weer stand in de kerk tegen het IKV. Kerkleden en ook kerkeraden houden op het ogenblik bijdra gen in of dreigen hiermee. Daar om stellen de deputaten het breed moderamen ook voor, de bijdrage voor het IKV-secreta- riaat niet langer uit de algemene middelen te betalen maar via de advieslijst voor steunaanvragen. Deze lijst wordt de plaatselijke ker ken toegezonden met een advies hoeveel per gemeentelid zou moeten worden bijgedragen. Op deze manier steunen de gerefor meerden al de IKV-campagne 'Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Neder land'. Het IKV kreeg van de Gerefor meerde Kerken dit jaar een bij drage van f. 26.000 voor het se cretariaat. Voor volgend jaar is een bijdrage van f. 29.000 voorge steld. De werkgroep financiën en organisatie stelt voor, het ICTO volgend jaar met een bedrag van f. 10.000 te subsidiëren. Dat is 20 procent van het tekort van f. 50.000 op de ICTO-begroting Ook aan het IKV en andere lan delijke organisaties is de gerefor meerde bijdrage 20 procent. Het breed moderamen kan volgen de week het voorstel van de de putaten aannemen of verwerpen. Drie leden van het moderamen kunnen echter een beslissing op houden. Dan zal de synode een besluit moeten nemen. De syno de is ook gerechtigd, énders te besluiten dan het breed modera- Negen kerken Het Interkerkelijk Vredesberaad om 10 uur in de Zuiderkerk be gint Na de dienst wordt informatie ver strekt over dne kortlopende ge spreksgroepen die men wil gaan vormen. Gedacht wordt aan dne bijeenkomsten per groep in twee maanden Dr A J Lamping gaat een groep leiden over het thema 'Samen onder één herder', ds. De Mey over 'Samen door één doop' en dr. Vlijm over 'Samen erfge namen - een plurale gemeente'. Het jongerenkoor 'De Menswor ding' (Leiderdorp) werkt mor genavond om 7 uur mee aan een mis in de Wilhbrorduskerk te Oegstgeest en zondag om 12 uur aan een mis in de eigen kerk te Leiderdorp. Zondag is het 'WilÜ- brord-zondag'. Het thema voor beide missen is 'Geloven is meer dan de kerk alleen'. Zendingsdag werd in 1966 door een negental kerken en groepen opgericht: rooms-kathoüeken, hervormden, gereformeerden, doopsgezinden, lutheranen, remonstranten, oud katholieken, de Evangelische Broedergemeente en het Ge nootschap der Vrienden (Qua kers). Sinds 1977 voert het IKV - met op het ogenblik zo'n 400 plaatselijke kernen een cam pagne voor eenzijdige stappen naar ontwapening - speciaal te gen de kernbewapening om mogelijk tweezijdige ontwape ning te bewerkstelligen Dit voorjaar besloot net IKV tot in stelling van een 'campagneraad'. Daarin krijgen zitting de 23 ver tegenwoordigers van de 9 kerken het oorspronkelijke beraad -, 35 mensen van de plaatselijke kernen en nog enkele vertegen woordigers van-het secretariaat, onder wie secretaris dr. Mient Jan Faber. Als in deze nieuwe structuur de mensen van de kerken een be sluit van de campagneraad niet kunnen onderschrijven, dan be slist de vergadering van plaatse lijke kernen. Binnen de kerken is nu de vrees ontstaan, dat hun vertegenwoor digers in het beraad op deze ma nier hun 'greep' op de gang van zaken kunnen verliezen en dat de verhouding van het IKV tot Beroepen de kerken nog meer onder druk komt te staan. Deze werkgroep zal de komende synode een nota overleggen over de verhouding tot het IKV en een verslag over het contact met het ICTO. Individuele kerkleden namen in 1979 het initiatief tot oprichting van het ICTO. Zij wilden zich te weer stellen tegen de - wat zy noemden - eenzijdige koers van het IKV. Bovendien waarschuw de het ICTO de kerken, zich niet door politieke acties te laten meeslepen. Het ICTO heeft nu ongeveer 5500 leden. De gereformeerde synode besloot al in het voorjaar, dat er naast het IKV ook met het ICTO contact moest worden onderhouden Zij week daarbij af oan het advies van haar eigen werkgroep voor de bestudering van het oorlogs- vraagstuk, die zo'n min of meer gelijke relatie ongewenst achtte. Hervormde Kerk: beroepen te Alblasserdam S. T. Baarda Ze venbergen, door de synode tot le- gerpredikant C. Nieuwenhuis, wonende te Renkum. Gereformeerde Kerken: aangeno men naar Den Helder (als vloot- predikant) kandidaat J G Feen stra Kampen. Baptistengemeenten: aangeno men naar Drachten (Bethel) J Zoer Ter Apel. Gemeentezondag. Zondag hou den de hervormde en gerefor meerde wyken rond d«- Yr< kerk en de Zuiderkerk in Leiden een gemeentedag (tot kwart voor 1onder het motto 'Samen onder één herder' De predikanten S T de Mey-Meulendyk en dr. J M. Vlüm gaan voor in de dienst die Volgende week zaterdag, 13 no vember, wordt in hi t grbouw 'Nabij' aan het Lauraplein te Al phen aan den Rijn een 'missio naire werkdag' (vroeger 'zen dingsdag') gehouden Deze be gint om half 10 met oen ont vangst en koffie en eindigt om half 4 Het morgen program ma bevat na de opening door dr D Bakker een filmvertoning met inleidend woord van de heer J van Capel- leveen. Om 11 uur beginnen de groepsgesprekken. Om half 1 is er een gcmeenschappclyke broodmaaltyd De zendingspre dikant H. J Visch vertelt 's mid dags (2 uur) over Zendingsge meente zyn op Bali' Er worden ook boekentafels en stands ingericht Voor de kinde ren is een eigen programma op gezet Kritiek op Reagan. De rooms- katholieke bisschoppen in de Verenigde Staten hebben kritiek op het economische beleid van president Reagan. Op hun jaar lijkse vergadering midden deze maand m Washington komt een resolutie ter sprake, waarin een beleid dat economisch herstel nastreeft ten koste van de armen en werklozen wordt veroordeeld "Oplossingen moeten de eenheid van onze natie vergroten in plaats van de ongelykheid tus sen de burgers"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 15