Four Tops op weg naar nieuwe roem TV-rubriek 'Ik ga nog veel gekkere dingen doen in toekonlst, RADIO ZATERDAG 23 OKTOBER 1982 Radio - tv - kunst PAGINA 5 ZATERDAG 23 OKTOBER HILVERSUM I VARA: 18.06 Dingen van de Dag. 18.30 Blaastest. 19.02 Van 'opus one' tot nieuwe stukken of andersom.... 20.03 Proemenade Orkest. NOS: 20.30 Langs de Lijn, sport en mu ziek. (21.40 Paardekoersen.) 22.02 Metro's Music. 23.02 Met het oog op morgen. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.10 Radiojournaal. P.P.: 18.20 Uitz. van de EVP. OVER HEIDSVOORLICHTING: 18.30 Mens en samenleving. AVRO: 18.40 Richting. 18.50 Jazz Spectrum. EO: 19.45 3 x M - Wereldwijd (20.00 Nws.) 20.45 Laat ons de rustdag wijden. 21.26 EO-Metterdaad. TELEAC: 21.30 Kunstgeschiedenis (1, herh.). 22.00 Kantoorinnovatie (2, herh.). EO: 22.30 Nws. 22.40 Deze week. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.04 De Avondspits. NCRV: 19.02 Op stap. 20.03 Elpee-pop. 21.02 Country Style. 22.02 Weekend blues. 22.30 Pets Vers. 23.02-24.00 Jazzti- HILVERSUM IV KRO: 20.00 Holland Festival Oude Muziek 1982. 21.15 Spektakel. 22.15- 23.00 Laudate: koor- en orgelmuzie- ZONDAG 24 OKTOBER HILVERSUM I (NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO 0.02 De ware aard. 2.02 Jazz at night. 4.02 Proefdraaien. 5.02 Gerry Hoi- ting. VARA: 7.02 Oeroude to verver halen. 7.30 Vroege vogels. 9.30 Tekst en muz. 10.00 Nws. 10.02 Een kind mag in het midden staan. 10.12 Kerkdienst. 10.55 Wilde ganzen. 11.00 Nws. 11.02-12.00 De andere we reld van zondagmorgen. KRO: 12.02 De huts. 13.05 AVRO Magazine 13 40 Schaduwparlement. NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en muz 17.55 Meded. TROS: 18 05 Inkijk met Inbar. NCRV: 19.02 In bewe ging. 19.15 Zondagavondmuz. 19.45 Franciscus: liever tien vogels in de lucht. VPRO: 20.02 Weg uit Neder land! 22.02 Welingelichte kringen NOS: 23.02-24.00 Met het oog op morgen. TROS: 0.02 De Nacht wacht. 4.02 Krieken met Adje. HILVERSUM II NOS: 8.00 Nws. NCRV: 8.10 U al leen, U loven wij. 8.40 Barok op zon dag. 9.00 Bijbeloverdenking. KRO: 9.30 Kroost. 10.02 Eucharistievie ring. 11.00 'n Zondags pak. 12.00 Tambu. 12.30 Suara Maluku. 13.00 Nws. 13.10 Zorg en hoop. 13.55 Progr. voor buitenlandse werkne mers. IKON: 17.00 Kerkdienst. 17.58 Wilde ganzen. 18.00 Nws. 18.10 Brood en spelen. 18.40 Liturgie en kerkmuz. NOS: 19.10 Hobbyscoop. AVRO: 19.45 Spel met poezie. 20.00 Nws. 20.03 AVRO-magazine buiten land. 20.25 Europa plus en min. 20.45 Zo hoor je nog eens wat. 21.00 Biels Co, hoorspel. 21.30 Schaduwpar lement II. O.S.: 21.40 Follow me (21). 21.55 Leren, hoe doe je dat? (1). RVU: 22.10 Energie (4). AVRO: 22.30 Nws. 22.40 Mensen, mensen. 23.00 Klassieke met Caroline. 23.55 Nws. HILVERSUM III (NOS: Ieder heel uur nws.). AVRO: 8.02 Ko de Boswachtershow. 8.30 AVRO's Sportpanorama. 9.02 Juist op zondag. VARA: 10.02 Het zon dags gezicht van de VARA op dire. 11.02 Dubbellisjes. TROS: 12.02 De Europarade. VPRO: 14.02 Spleen. 16.02 Weg uit Nederland?! NOS: 17.30'Jazz uit het historisch archief. 18.02 De Nationale Hitparade. 20.03 Radio Thuisland. 21.02 NOS-Jazz. KRO: 22.02-24.00 Het hek van de Da- HILVERSUM IV NOS: 8.00 Nws. TROS: 8.05 Er staat een orgel in Ermelo. 8.30 Belcanto- rium. 9.30 Cascade. NOS: 10.30 Mu- sica Religiosa. 11.00 Fur Elise. 13.00 Nws. 13.05 Opera-Matinee. 14.10 Concerten op de zondagmiddag: Concertgebouw Orkest o.l.v. Klaus Tennstedt m.m.v. solist, (ca. 15.05- 15.25 Praten over muz.). 16.10-17.00 Musica Nova. TROS: 20.00 Speciali teiten a la carte. 22.00 Koren en Korpsen. 22.30 Guitariteiten. MAANDAG HILVERSUM I TROS: 7.02 Een goede morgen met Ton van Rhoon. 9.03 Continu muz. 11.03 Nederlands fabrikaat. 12.03 Wierden te gast bij Herman Em- mink. 13.06 Aktua. 13.25 Raad een liedof niet. 14.03 Gerard de Vries draait op verzoek. 16.02 Cafe Chan- tant. 16.30 De tien om kindershow. 1 .02 Piek-uur. (17.03, 17.30 en 1 .55 Meded.1 HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 ochtend- gymn. 7.20 Het levende woord. 7.30 Nws. 7.35 Hier en nu (8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.33 Te Deum Laudamus. 8.59 Moment. NOS: 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Waterst. 9.30 Nws. 9.33 Alleenstaanden (10.30 Nws.). 11.00 De wereld zingt Gods lof. 12.00 Boer en tuinder. O VER HEIDS VOORL.: 12.16 Vast en ze ker. NOS: 12.26 Meded. voor land en tuinb. 12.30 Nws. NCRV: 12.36 Hier en nu. 12.55 Kunst- en vlieg werk. 13.00 Nws. 13.10 Daar maken we werk van. 13.30 Nws. 13.33 Kerk vandaag. 13.55 Europa, de mensen en hun werelddeel (22). 14.15 Vader landse geschienis. 14.30 Nws. RVU- NOS: 14.33 Gezondheid is jeen ge zindheid. VOO: 14.53 Confrontatie. 16.00 Tineke. 17.30 Nws. 17.36 In fo. HILVERSUM III AVRO: 7.02 Vol gas (7.30 Radio- journ.). 9.03 Bingo. 11.03 Cees van Zijtveld. 12.03 Hollands Glorie. 13.56 Per Saldo. 14.03 Muz. met Meta. 15.03 Het Steenen Tijdperk 16.03 Toddod Disco. 17.56 Per Saldo. HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 Aubade. 8.30 KRO op maandag: progr.overz 8.35 Symfonie nr. 6 in D gr.t. (Le Matin), Haydn. 9.00 Op het tweede gehoor. 10.00 Salzburger Festspeile 1982. 11.15 Peter Csaba, viool. 11.30 Blau we maandag. 13.00 Nws. 13.05 Elly Ameling, sopraan en Rudolph Jan sen, piano. 13.30 Kollage. 14.50 Aan woorden voorbij.. VARA: 15.00- 17.00 Daniel Blumenthal, piano. Zoals Mies haar programma MIES heet, zo heet Tineke haar programma op maan dagmiddag TINEKE. Ze mo gen allebei een uur zendtijd besteden, maar Mies krijgt daar blijkbaar meer geld voor dan Tineke, gezien de aanpak, opsmuk en gasten. De gasten van Mies zijn zo beroemd (Dionne Warwick, Johnny Ray), dat zij, hoe zui ver de ene en hoe vals de an dere ook zingt, ze beiden eerst nog even de hemel in prijst uit angst dat we onvol doende zullen beseffen hoe helder hun ster aan het zwerk van zang en muziek wel schittert. De gasten van Tine ke zijn van alledaagser allooi, zoals afgelopen maandag BZN en een zanger die zij als discjockey altijd al bewon derd had maar wiens naam mij zo weinig zei dat ik hem niet eens verstond. TINEKE zou ik typisch een maandag- middagprogramma willen noemen, en MIES een ty pisch zaterdagavondpro gramma. Of de HOEZO? SHOW van Ilo- na Visser (net als TINEKE een nieuw Veronica-praat- programma) ook een typisch maandagavondprogramma is weet ik niet, maar dat de eer ste aflevering niet onopge merkt aan de kijkers voorbij is gegaan bleek wel uit het gastoptreden van Ilona de volgende dag in TINEKE, om aan de middagkijkers uit te leggen waarom zij de vorige avond ten onrechte op hun achterste benen hadden ge staan toen die bebrilde hoofdinspecteur van politie, Jan Molendijk, met „de ster ke arm" uit het panel werd verwijderd. Dat was nu een maal de opzet van het pro gramma, de deelnemers wis ten dat hen dat (eventueel) te wachten stond, zo was het spel en zo moest het gespeeld worden! Dat er, behalve ingeseinde deelnemers aan het program ma ook een paar miljoen kij kers waren die door deze ma noeuvre verrast werden, was Ilona en haar medewerkers even ontgaan, met het gevolg dat de telefoon van de VOO meteen al roodgloeiend aan liep. Erg handig hadden ze het ook niet aangepakt. De formule van de HOEZO? SHOW heeft de verdienste dat ze anders dan anders is. Ilona krijgt gast 1 aan de ta fel, die vertelt iets over het thema van de avond (deze eerste keer het geweld in on ze samenleving), gast 2 ver schijnt, die een ander aspect van het thema belicht, die door Nico Scheepmaker roept weer gast 3 op, enz. Na een tijdje wordt het wat te druk aan de tafel, dan moet er maar eens eentje afvallen, het publiek mag stemmen of gast 2 weg moet of mag blijven, en het bleek deze eerste keer al wel dat „het publiek" gauwer geneigd is iemand weg te bonjouren dan te laten zitten. Wat de kijkers thuis zich na tuurlijk afvroegen, waarom die taxichauffeur opeens weg moest en later die politie-in- specteur, en bijvoorbeeld niet die ex-mannelijke SM- specialiste Betty Pearl, die een van top tot teen in leder geklede heer met een zweep ranselde als opmaat voor het thema van die avond: ge weld. Het was (dat wel!) de opmerkelijkste binnenkomer van een nieuw praatprogram ma op de tv die ik mij sinds de vierendeling van Baltha zar Gerards herinnerde. Maar ik kan me voorstellen dat men zich thuis dan toch even verwonderd afvraagt waarom wel over het blijven of ver trekken van een later binnen gekomen taxichauffeur of politie-inspecteur gestemd moet worden, en niet over de ze SM-tante, of over karate- wereldkampioen Roethof. Die willekeur hield ook in zoverre aan, dat af en toe een deelnemer op zijn stoel met wieltjes door de sterke arm werd weggereden zonder dat daarover door het publiek ge stemd was, blijkbaar in op dracht van een regelneef ach ter de schermen, en boven dien zal iedereen zich thuis wel hebben afgevraagd wie dat publiek dan wel was, dat mocht besluiten dat de poli tie-inspecteur tot twee keer toe werd weggereden, en de aan het oog gewonde kraker mocht blijven zitten. Een doorsnee van het Nederland se volk. familie van de sa menstellers en-of deelne mers, of een willekeurige bus met VOO-leden uit Schiedam of de Achterhoek? Bona Visser, die de interview tjes met de onderscheiden experts op geweldgebied op voerde, veronderstelde bij Ti neke dat de kijkers eerst even aan deze nieuwe formule van het programma moeten wen nen. Dat lijkt me een juiste gedachte, hoewel de gedach te dat Veronica en Ilona nog even aan hun kijkers moeten wennen, mij ook niet onjuist lijkt. Maar dat geldt op som mige momenten ook nog voor een oude rot als Aad van den Heuvel, die voortaan eens in de 14 dagen in plaats van eens in de 28 dagen met de Alles is Anders Show op het scherm zal komen. Het onderwerp zal „de media" blijven, „maar als dat zo in onze kraam te pas komt zul len wij ook andere zaken niet schuwen", waarschuwde hij met bange voorgevoelens nu hij tweemaal zoveel emmer tjes uit dezelfde bron zal moeten gaan putten. Hij had nu drie duootjes in zijn programma: politicus Scha kel („Het is goed dat er geen doekjes om gewonden wor den, als een lid van het ko ninklijk huis ongesteld is") en journalist John Jansen van Galen over de ziekte van Claus, Jan Carmiggelt van Radio STAD en Hans Doele- man van Het Parool over de berichtgeving van Radio STAD; en Karei van het Reve en Jan Wolkers over literaire prijzen. Het tweede onder werp deugde niet wat betreft qua aanpak. Doeleman po neerde de mening dat Radio STAD niet onpartijdig infor meerde, Carmiggelt poneer de de mening dat Radio STAD wel onpartijdig infor meerde. Wat hebben we nu aan die twee tegenovergestel de meningen, als maar 5 pro cent van de kijkers de moge lijkheid heeft Radio STAD te beluisteren en deze twee me ningen naar hun waarde te schatten? We hadden voorbeelden moe ten horen, zeker in een „me- dia"-programma als de Alles is Anders Show. Fragmenten van bandopnamen die beider mening illustreerden. Als Ti neke om half vijf even kan pauzeren om ons het radio nieuws te laten horen, moet het ook mogelijk zijn dat Aad ons even naar een paar band opnamen laat luisteren, dan weten we tenminste wat we van de discussie moeten den ken. Dat is interessanter dan wat we van de discussianten moeten denken. Na dertig jaar nog steeds bij elkaar ROTTERDAM (GPD) - The Four Tops hebben nog steeds pret in hun werk. Renaldo „Obie" Benson, Abdul „Du ke" Fakir, Larry Payton en Levi Stubbs waren in de ja ren zestig de grote acts naast de Supremes, The Tempta tions, Smokey Robinson, Ma ry Wells, Marvin Gaye en vele anderen op het Amerikaanse soul-label Motown. Hun nummers als „Bernadette", „It's the same old song", „Reach out I'll be there" stonden één over de gehele wereld. In de jaren zeventig was het rustig rond de groep. Ze geven de schuld aan de disco-muziek en het slechte huwelijk met ABC- records. Op het ogenblik zijn ze weer bezig met een naar het zich laat aanzien geslaagde terugkeer, getuige hun optreden in onder meer AVRO's Platengala van vo rige week. Ze illustreren dat met hun nieuwe elpee „One more mountain to climb". Daarmee proberen de vertolkers van de Detroit-sound opnieuw de top te bereiken. Aan het woord zijn Obie, Duke en Larry. Lead-zan- ger Levi Stubbs was niet aanwe zig. De Top had zijn pas vergeten te verlengen. Is het voor vele groepen al een pro bleem om een jaar bij elkaar te blijven, The Four Tops zijn hard op weg de dertig jaar met elkaar vol te maken. Abdul „Duke" Fa kir blijft er laconiek onder: „Waarschijnlijk komt dat, omdat we plezier hebben in wat we doen. We houden er van om sa men te werken. Het is vriend schap. In het begin van onze car rière besloten we bij elkaar te blijven met de wetenschap, dat we alleen op die wijze succes zouden krijgen. Het is ook een fijne manier van werken om in leven te blijven. En het is pret. Nog steeds". Plannen voor een solo-carrière hebben de leden afzonderlijk nooit gekoesterd. Duke: „Nee. We hebben wel plannen voor een muzikale terugblik op ons leven in de vorm van een musical. Dat is ons nieuwste project. In het voorjaar komen we er mee. Het heet Chitlin Circuit en gaat over het leven van The Four Tops voordat we in de „bussiness" kwamen. Het ziet er erg interes sant en opwindend uit. Chitlin Circuit geeft ons de kans om ons totaal op het podium uit te druk ken". Larry Payton wijst er op, dat Chit lin Circuit niet echt het ware ver haal over The Four Tops zal zijn. „Het benadert zeer dicht wat we hebben meegemaakt. Het is ge baseerd op een verhaal dat een jonge schrijver uit Detroit heeft gemaakt. Hij schreef een aantal van de delen voor ons. Barry Haggers, de ex-man van Gladys Knight, produceert de musical. Wij schrijven het als een collec tief. „De mogelijkheid dat Chit lin Circuit (een keten van clubs in het „ruige" deel van Detroit, zoals Larry Payton het uitdrukt) ook een film gaat worden, laten de Four Tops afhangen van het succes van de musical. In 1972 verlieten The Four Tops het Motown-label, waarop de groep vele million-sellers uit bracht, zoals „Reach out I'll be there", „Bernadette" en „7 rooms of gloom". Mede verant woordelijk voor die hits waren Lamont Dozier en de broers Ed en Brian Holland. Dit trio verliet Motown vier jaar eerder dan The Tops. Hun vertrek was volgens Larry Payton één van de redenen om ook een eind aan de verbinte nis te maken. „We hadden een hechte band met hen", laat Larry weten. Een andere reden geeft Obie Benson, die evenals de twee andere Tops vol hangt met gouden sieraden. „Motown had zoveel artiesten: The Tempta tions, The Supremes, enz. Het is moeilijk ze allemaal op hun wen ken te bedienen. We waren niet tevreden met het materiaal dat we kregen en ook niet met de aandacht die aan ons besteed werd". Larry: „Het was niet mo gelijk voor Motown om alle ar tiesten te promoten. Als je een plaat had moest je op je beurt wachten voor die uitgebracht werd. We verloren daardoor een hoop platen". Na een periode van bijna tien jaar bij ABC-records zitten The Four Tops nu bij Casablanca, de maat schappij waar ook „the queen of disco" Donna Summer onderdak heeft. Casablanca-directeur Da vid Brown wist de groep naar zich toe te trekken. Hij gaf hen die aandacht en promotie, die The Four Tops denken nodig te heben. Funk-invloeden Een vergelijking tussen de songs uit de jaren zestig en het nieuwe album „One more mountain" maakt duidelijk dat The Tops open staan voor nieuwe stromin gen. De funk heeft zijn intrede gedaan. Voorbeelden daarvan zijn het titelnummer en „Givin' it up". Larry wijst producer David Wolfert als hoofdverantwoorde lijke aan. „Hij is de man die voor ons op zoek ging naar materiaal. De demo's waarmee hij kwam vonden we goed klinken". Ook de ballads die David Wolfert aan droeg konden de goedkeuring van The Four wegdragen. Duke: „Hij weet precies de kicks uit de songs te halen. David zet de rhythms, die we nodig hebben goed neer". Obie Benson doet met zijn zware donkere stem ook een duit in de zak: „Hij weet pre cies hoe de sound moet klinken. Hij schrijft speciaal voor ons en weet materiaal te kiezen, dat op ons lijf is geschreven". Als een soort eindstation werpen The Four Tops de laatste blikken op de voorgeschotelde num mers. Obie: „Larry bekijkt het vocale deel. Levi doet de solo stukken. Duke en ik onderzoe ken het materiaal. We letten goed op wat voor soort verhaal we de mensen brengen. Wij houden er van liefde in onze songs te bren gen en de mensen hoop te geven. Geen frustraties. We komen wel met een boodschap, maar niet met een zware nadruk. Ik wil best protestsongs zingen, als ik de zekerheid heb, dat die sommi ge problemen oplossen. Wij zin gen over eenzaamheid, liefde en het hebben van begrip voor el kaar. Van dit soort vaste onder werpen". Larry: „Wij projecteren het meest geluk en liefde met „happy music", „club-music". We maken mensen gelukkig". The Four Tops hebben hun wortels diep in de Detroit-sound zitten. Een geluid dat de oude Motown- artiesten herkenbaar maakte. Volgens The Tops was er altijd wel een overeenkomst. We na men dingen van elkaar over. Wij van de The Temptations en The Supremes van ons. Het was een soort deal. Als je The Supremes beluistert, hoor je veel van ons. We hielpen hen met harmony- singing en hoe ze zich op de büh ne moesten presenteren. Op bij na alle Motown-platen uit de be ginperiode zingen wij de achter grondkoren. Mary Wells, Smo key Robinson. Ik kan memand noemen, met wie we niet hebben gezongen". Obie: .Motown was in het begin een gewoon huis. Je kwam bij de receptie binnen en ging daar zit ten. Als een producer stemmen nodig had kwam hij, nam je mee en maakte de song af'. Slecht huwelijk Na de Motown-tijd was het stil rond The Tops. De zangers heb ben daar hun verklaringen voor. Obie: „Dat kwam door de disco- muziek. Veel artiesten zijn daar door kapot gemaakt". Duke geeft ABC-records de schuld. „Alleen onze eerste elpee bij die maatschappij was goed. Daarna waren er veel wisselingen in het management. Veel zaken werden niet uitgevoerd. We hadden nooit een goede relatie met ABC. Ze waren niet gelukkig met ons. De meesten bij hen zijn geen zwarte mensen. Het was gewoon een slecht huwelijk". Op de in 1966 uitgekomen live-al bum spelen The Four Tops het nummer „Climb ev'ry moun tain". Opnieuw komen ze op hun nieuwe elpee met een berg aan zetten. Een berg die hen terug naar de top moet leiden? Obie: „Dat is precies wat we ermee wil len zeggen. Elke stap omhoog is er een naar de top. Daarom is showbussiness zo uniek". Larry: „Er zijn ook diepe dalen Het normale leven gaat ook niet over een geeffend pad. Niet alleen wij hebben onze ups en downs. Voor andere artiesten geldt dat ook. Diana Ross heeft ook weieens een „bad, bad, bad record" in haar carrière gehad". Miek van Kasbergen wint VARA's scenario-wedstrijd AMSTERDAM (GPD) - Toeval speelt in het leven van de 35-ja- rige Mieke van Kasbergen een opmerkelijke rol. Zo'n tien jaar geleden - nadat zij als lerares aan een katholieke school was ontslagen - werd zij plotseling interviewster bij VARA's Ra dioweekblad (nu „Hoor Haar"). Maar wat onvermijdelijk leek gebeurde, zij radicaliseerde sneller dan het programma en vertrok. April volgend jaar ech ter maakt Mieke, dankzij het feit dat zij volkomen onver wacht de eerste prijs van VA RA's scenariowedstrijd won, haar hernieuwde debuut bij de ze omroep. Deze keer op televi sie. In haar bovenwoning aan de Prin sengracht, met fraai uitzicht op de Noorderkerk, jaagt een laaien de kachel de temperatuur hoog op. Mieke vertelt er openhartig over haar door een opeenstape ling van toevalligheden gestuur de levensloop en over haar sce nario: „De geest van gras". „De opnamen voor een speelfilm van ongeveer een uur zijn juist voltooid", klinkt het uit haar mond. „De VARA wilde het sce nario verfilmen, maar ik heb als voorwaarde gesteld dat dat moest gebeuren door een vrou welijke regisseur. Marleen Gor- ris (die deze taak op zich nam - red.) heb ik er zo'n beetje met de haren bijgesleept. Ik heb nauw samengewerkt met Marleen, haar werkelijk bestookt met sug gesties. Alleen had ik het nooit gekund. Dan zou ik me mis schien te veel in details verdie pen, zou ik er misschien wel vier jaar mee bezig zijn. Nu het af is kan ik verder. Nu ben ik door de zure appel heen en ga ik maar door". ,Mijn scenario gaat over een oude re dame die alleen woont en zich goed kan readen. Ze heeft een rijker innerlijk leven dan de ge middelde Nederlander", ver volgt Mieke. „Ze kent de dingen ook een ziel, een geest toe. Zelfs gras; vandaar de titel: „De geest van gras". Dat maakt haar wat excentriek voor haar omgeving. Maar ze is ook nog erg maat schappelijk actief. Zo schrijft ze een brief aan de omroep, die naar aanleiding van die brief een jon ge vrouw stuurt om haar te inter viewen. De vrouw wordt geboeid door de oude dame, ze wordt door haar zowel aangetrokken als afgestoten. Maar uiteindelijk staat ze er toch helemaal achter. Tussen haar en die oude dame ontstaat dan een bloeiend con tact. Ze bemerkt dat die oude da me eigenlijk een deel van haar ei gen leven is en ze krijgt er ook betere contacten door met ande re vrouwen. Met een vrouw in het bijzonder - en of dat nou les bisch is of niet, dat moet ieder een zelf maar zien". Uit het slot spreekt een sterke sym boliek. Tegen de tijd dat de jonge vrouw haar gevoelsleven hele maal heeft opengelegd, sterft de oude dame. Die heeft haar taak volbracht. Het scenario is ook deels autobiografisch. Mieke: „Ik heb zo'n soort oude dame ge kend. Wij hadden watje zou kun nen noemen „Seelenverwant- schafl". Ik heb zelfs delen van een interview dat ik vroeger met haar heb gehad, letterlijk in dit stuk verwerkt". „Ik heb echt zoiets nodig als een bekroning", vertelt Mieke van Kasbergen. „Voordat ik deze prijs kreeg vroeg ik mij af of film wel mijn metier was". Voorlopig wil ze verdergaan met het maken van films, maar het is de vraag of ze dat jaren achtereen zal blijven doen. „Want", vindt ze, „als je iets niet precies zo kunt doen zo als jij het wilt, dan kun je net zo goed iets totaal anders gaan doen. Zo werd ze na haar vertrek bij de VARA-radio indertijd maar liever taxichauffeur". Met het geld dat ze, vooral in week end- en nachtdiensten verdien de, maakte ze grote reizen Later kwam de scenarioschrijfster - „ook weer door toeval" - nog eens bij de VARA-radio terecht. In goede samenwerking met Dick Slootweg maakte ze een groot aantal interviews voor het programma „Proeflokaal". Sindsdien levert ze af en toe ma teriaal voor het vrouwenpro gramma. „Ik wil niet in een vast redactiebestand zitten", legt ze uit. „Dan ben je ook verantwoor delijk voor het werk van ande ren. Ik wil zelf mijn ei leggen". Enkele jaren geleden volgde ze ge durende korte tijd een opleiding aan de Filmacademie. „Daar ben ik ook weggelopen. Ik kon me met... Ik was daar echt een vreemdeling op die school. Ik werd er vreselijk depressief. In houdelijk gezien is die academie het nulpunt, een vacuum". Verdwijnt en komt enkele minuten later terug met haar afscheids brief, waarin ze vooral op een pMkl|i wij.st ,,Ik weet wel dat ik vanwege mijn vergevorderd fe minisme overal wel een buiten beentje zal zijn, maar daar ben ik op voorbereid. De gewilligheid echter, waarmee de Filmacade mie zich aan de voeten van een failliete cultuur legt, die is schok kend. Hiertegen vechten heeft voor mij met veel zin meer, ik heb andere dingen te doen". Het is duidelijk: de Filmacademie, en ook de omroep overigens, gaan haar niet ver genoeg. Mie ke: „Geest van gras" is eigenlijk heel netjes, geestig, leuk /it goed in elkaar Maar als ik weer eens iets doe wil ik minder tradi tioneel filmisch en ook inhoude- Ujk minder traditioneel werken. Dit scenario bewijst misschien dat ik saaier ben dan ik dacht. Ik ga veel gekkere dingen doen in de toekomst. Het feit dat in dit stuk een vleugje damesUefde zit is voor de omroep misschien wel de uiterste tolerantiegrens". Andere scenario's De VARA-televisie zal volgend jaar waarschijnlijk ook enkele andere pryswinnende filmscenario's - er waren 180 inzendingen - op het scherm brengen. Opnamen voor „Party m Parijs", een stuk H) .1 J. Molenaar uit Weesp, zyn al ge maakt. Goede kans om verfilmd te worden maakt ook „De op roep", een satirisch stuk dat enigszins doet denken aan de merkwaardige belevenissen van soldaat Schwejk, geschreven door de Groninger Folkert Ol- dersma Of het schrijven van filmscenario's van nu af voor MMm van Ka\ bergen het belangrijkste doel in haar leven zal zijn, is zoals ge zegd de vraag. „Nou. dat is hele maal met zeker", reageert ze. „Ik heb voor de zekerheid maar mijn vracht wagenrijbewijs gehaald".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 5