De Mank van het wapperen Eenzaamheid als gat in de markt Nederlands bankbiljet bijna niet te vervalsen E"" >- ZATERDAG 23 OKTOBER 1982 door Bert Paauw Vergeleken met het Hollandse bankbiljet is de Amerikaanse dollar maar een vodje. In opsporingskringen wekt het dan ook geen verbazing dat met name de dollar het meest vervalste biljet ter wereld is. Toch duiken telkens weer berichten op over vervalst Hollands geld, zoals onlangs nog briefjes van 25 en 1000. Een moeilijk karwei overigens, voor wie let op het verloop van de kleursterkte en de klank van het wapperen. Een dan praten we nog niet over watermerk, slappe opdruk en voelbare plaatdruk. Bert Paauw ontdekte dat een goede vervalsing geen sinecure is. De Nederlandse bankbiljet ten zijn de meest vooruit strevende en meest aan trekkelijke geldpapieren in de wereld. Die kwalifi caties werden twee jaar geleden tijdens een inter nationale tentoonstelling over bankbiljetten in Pa rijs aan de Nederlandse produkten uitgereikt. Een duidelijk signaal dat de door 'hoftekenaar' profes sor Oxenaar gemaakte ontwerpen en bij de firma Joh. Enschede in Haarlem met veel zorg gedrukte biljetten internationaal hoog staan aangeschre ven. Toch zijn er steeds weer men sen die de Nederlandse biljet ten proberen na te maken. Met een zekere regelmaat duiken berichten over vals geld op. Ook dit jaar werd het pubhek gewaarschuwd, in dit geval voor vervalsingen van briefjes van 25 en 1000. "Het verlangen om geld te vervalsen is er altijd al ge weest en zal ook wel niet ver dwijnen", zegt inspecteur D.Schuurman, hoofd van de Falsificaten Centrale bij de Recherche Informatiedienst in Den Haag. Hoewel dat verlangen onui troeibaar lijkt, is het volgens Schuurman niet zo dat de geldmarkt continu wordt overstroomd met vervalsin gen. "Het gebeurt met zekere tussenpozen. In '73 en '75 hebben we de valse duizend jes gehad, in '78 en '79 de val se honderdjes en nu dan de briefjes van 25 en de duizend jes". Zodra ergens vals geld opduikt wordt de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) inge licht. Schuurman: "Wij heb ben, samengevat, een coördi nerende taak. Alle meldingen over vals geld komen hier binnen en op die manier heb ben wy dus een goed over zicht van het verspreidings gebied van de falsificaten. Wij kijken na of het gaat om een nieuw of een oud falsifi- caat. Vervolgens geven wij van belang zijnde gegevens door aan de plaatselijke poli tiekorpsen die belast zijn met de opsporing. Wij doen als voorbeeld is een vodje verge leken by de Nederlandse bil jetten. Schuurman:"De dol lar is het minst beveiligd en daarom ook het meest nage maakte biljet ter wereld. De Amerikanen zitten daar ove rigens niet zo mee, al doen ze wel aan opsporing en ben je nog niet jang als je daar met vals geld wordt gepakt Ne derland beschikt over zeer hoogwaardig bankpapier". De nieuwe briefjes van hon derd en onlangs, de biljetten van vijftig, zijn duidelijke voorbeelden van die hoog waardigheid. De ter beveili ging aangebrachte techni sche elementen en de moeilij ke 'kleurstelling' maken ver valsingen van die biljetten volgens kenners op dit ge bied tot een uiterst moeilijke zo niet onmogelijke aangele genheid. Kwalijk En datzelfde zal ook wel gelden voor de over enkele jaren uit te geven nieuwe biljetten van 250 gulden. Maar fraai en technisch volmaakt de biljet ten ook zijn of zullen zyn, vervalsingen zullen blijven voorkomen. Daarvan is ook Schuurman overtuigd. "Het enige mooie aan dit misdryf, voorzover je van mooi kunt spreken, is dat er geen bloed en geweld bij te pas komen. Maar bestrijding blijft gebo den, want het is en blyft een kwalijk delict". waar op wordt gelet. "We kunnen gegevens ontlenen aan het produkt zoals het er uitziet. Met name het verloop van de kleursterkte van de biljetten. Het blijft overigens maar een schatting. We kun nen er best zo'n 10.000 naast zitten maar geen 100.000". 'Voor het publiek zijn er diver se controlemogelijkheden om na te gaan of men met een goed of een vals biljet heeft te maken. De beste controle is het watermerk. Bij vals geld is er sprake van een heel slap pe opdruk. Na enige oefening kun je het watermerk van ste tijd veranderd. Via voor lichting kan het publiek wor den gewaarschuwd voor ver valsingen". 'En dat is nodig, want verval singen brengen soms veel el lende. Vals geld kun je niet inwisselen. Er leven in dat opzicht veel misverstanden, maar je bent je geld echt kwijt. Dat kan een heel ver drietige zaak zijn. Kijk, grote bedrijven hebben zich wel geprepareerd, een kassier be drieg je niet. Maar de strop zit bij de individuele man, die gaat de boot in. En ach, een vals brieve van 25, daar kom geschoold in grafische tech nieken: "De plaatdrukmachi nes waarmee de echte biljet ten worden gedrukt kosten miljoenen guldens. Dergelij ke machines worden bepaald niet aan de lopende band ge leverd. Bovendien zijn er maar weinig plaatdrukkerij en en als die aan de vervalsin gen meedoen lopen ze denk ik gauw tegen de lamp. Daar om worden de valse biljetten in de offset drukkerijen ge maakt en dan is het resultaat lang niet zo goed". "Trouwens, al heb je wel de niet bekend. Wel vervalsin gen die bedrieglijk zijn voor het publiek, maar wij bij het CRI zijn niet voor de gek te houden". 'Daarvoor zijn de methoden en technieken om het echte van het valse geld te onderschei den te verfynd. Die metho den en technieken zijn alleen bekend bij de Nederlandsche Bank, de firma Enschede en het CRI. Die instituten gaan dagelijks met het onderwerp om. Het is dus niet iets wat je bijvoorbeeld leert bij een po litieopleiding. Dat hoeft ook niet, want politieagenten krij dus ook girale betalingen bij - vormen de falsificaten nog geen druppel op een gloeien de plaat Óm echt goede bil jetten in een geweldige opla ge te kunnen maken is zoals gezegd een miljoeneninveste ring nodig. En dan zou je ook nog vele biljetten moeten na maken, want één biljet nama ken loont niet Want stel dat zo'n biljet uit de roulatie wordt genomen". Alle landen wapenen zich te gen vals geld, al zijn er wel die duidelijk achterlopen bij de huidige technieken. Het Amerikaanse dollarbiljet bij CRI dus niet zelf aan onder zoek, wij verlenen assisten tie". Interpol "Wij zijn tevens een bureau van Interpol en werken nauw sa men met de Falsificaten Cen trale van Interpol in Parijs. Op die manier blijven we op de hoogte van alle falsificaten die er in de wereld circuleren. Internationale samenwer king is hard nodig, want je bent tegenwoordig zo de grens over". Het delict is, waar ter wereld het ook wordt gepleegd, strafbaar. Overal gaat men over tot vervolging, al ver schilt de strafmaat per land. Schuurman: "In Nederland is de maximumstraf 9 jaar ge vangenis. Dat staat ook op het bankbiljet vermeld. Maar ja, de mensen bekijken de biljetten niet. Dat geeft dan ook aan vervalsers de kans om hun produkten te slijten". Als er valse biljetten zijn ont dekt komt er van de kant van het CRI meestal een schat ting omtrent de hoeveelheid. Volgens Schuurman is die schatting onder meer geba seerd op de ervaring, op de kennis van de oplage waarin dergelijke falsificaten meest al worden aangemaakt. Maar er zijn ook andere punten goede biljetten al op afstand zien, dan hoef je zo'n biljet niet eens tegen het licht te houden". Klank "Een andere mogelijkheid is de voelbare plaatdruk in de beeltenis op een bankbiljet. Bij valse biljetten voel je niks. Verder is de achterkant van valse biljetten vaak slechter dan de voorkant. Misschien raakt het geduld van de makers op". "Soms kun je ook wat afleiden aan het wapperen met de biljet ten. Bij de firma Enschede, waar de bankbiljetten wor den gemaakt, wordt een spe ciale soort papier gebruikt Dat geeft by wapperen een bepaald geluid. Overigens kun je niet altijd op de klank afgaan". "Er zijn nog wel meer controle middelen maar die kan ik niet vertellen. Dan kan de te genpartij daar op inspelen. Daar bewijzen we het pu bliek geen dienst mee. En het gaat er uiteindelijk om het publiek tegen falsificaten te waarschuwen. Dat is ook de reden van de huidige open heid en voorlichting. Vroeger werd er weinig informatie over vals geld verschaft uit angst de politie bij de opspo ring voor de voeten te lopen. Maar de zienswijze is de laat- Inspecteur Schuurman van de Falsificaten Centrale: vervalsing zelfs geen druppel op een gloeiende plaat. je wel overheen. Een vals honderdje wordt al erg verve lend maar een vals duizendje, dat kan grote problemen op leveren. Men zal net iets duurs hebben besteld of ge kocht wat men dan plotseling niet kan betalen". Plaatdruk Daarom blijft het opletten ge blazen. En het is volgens Schuurman onnodig om zich vals geld in de handen te la ten drukken, want bankbil jetten zijn niet echt goed na te maken. Schuurman, zelf juiste machines, dan heb je ook nog vakmanschap nodig. Je komt er niet alleen met het bezit van bepaalde appara tuur. Voor het maken van valse biljetten heb je een drukker en een lithograaf no dig of iemand die beide kwa liteiten in zich verenigt. Wil je althans tot een redelijk resul taat komen dan heb je een opleiding in die richtingen nodig. De vervalsers zijn voor een flink gedeelte vaste klan ten. De recidive in deze bran che is erg hoog. Maar hoe ze ook hun best doen, geweldig goede falsificaten zijn bij ons gen maar incidenteel met vals geld te maken. En bo vendien zouden die metho den dan te bekend raken". Illusie Dat het geldverkeer ooit nog eens zal worden ontwricht door een overdaad aan ver valste exemplaren noemt Schuurman een illusie. "Voor vervalsers zal zoiets al tijd wel een droom blijven. Maar het geldvolume ter we reld is daarvoor te groot Heus, op het geheel van alle geldverkeer - en daar horen „Elke zaterdagavond ge zelligheid en dans met wekelijks wisselend or kest in eerste klas hotel- uitsluitend voor alleen staanden van goed ni veau" - „Sociëteit voor vrije mensen met stijl en allure. Borrel, hap en dans in goed gezelschap" - „Sfeervolle cocktail party voor besloten kring van alleenstaande dames en heren van academisch niveau of uit zakenmi- lieu, vanaf 30 jaar". Deze mededelingen komen uit de rubriek kleine annonces, uit willekeurige dag- en weekbladen. Advertenties voor die massa alleenstaan den die nooit getrouwd, in middels gescheiden of wedu we cq. weduwnaar zijn. Een uiterst gemengd en bont ge zelschap, in alle lagen van de bevolking en in alle leef tijdsklassen vertegenwoor digd. Alleen: dit soort adver tenties heeft een ingebouwde hindernis: ze zyn alleen be doeld voor mensen van „enig niveau". Niet voor Piet met de pet, maar voor Hans met de hoed. Zoutjes Terwijl in het Cultureel Cen trum in de ene zaal een film draait en in een andere zaal beroepshalve toneel gespeeld wordt, zit voor een vreugde loos zaaltje op de eerste ver dieping een vrouw met een kaartenbak aan een tafeltje. „Bent u nieuw?" vraagt ze. Ze moet van iedere nieuwko mer weten wat de leeftijd is, wat de burgerlijke staat is en wat voor beroep men uitoe fent. Voor vrouwen luistert dat minder nauw: het beroep van de ex-man is voor ge scheiden vrouwen en wedu wen kennelijk voldoende ni veau-bepalend. Tafeltjes en stoeltjes, fris ge wassen kleedje erover en een drietal eenzame bloemen in een goedkoop vaasje. Een paar gratis zoutjes op een schoteltje. De mannen zitten vlak bij de ingang; logisch: dat is de plek het dichtst bij de bar. De vrouwen zitten wat lastiger: aan de overkant van de zaal. Om er te komen moet je twintig meter kale parketvloer oversteken, in de rug gepriemd door de ogen van het sterke geslacht, aan de voorkant van top tot teen kritisch opgenomen door het zwakke geslacht. Links een driemansband, die voor de noodzakelijke en luidkeelse warming-up zorgt. Leeftijd van de heren: begin veertig, met uitschieters naar boven en beneden. Leeftijd van de dames: vlak voor, in of na de overgang. Aarzelend worden de eerste dansjes gemaakt; driekwart van de aanwezigen blijft zit ten. „Changez, dames, kies een heer; we leven per slot in de tijd van emancipatie en fe minisme!" Hoongelach uit de herenhoek. Tegen tienen komt er een frisse, redelijk jonge blom binnen. De man nen veren op, de vrouwen zyn geirriteerd, want de nieuw-binnengekomene is volgens haar sexegenoten véél te jong om hier binnen te mogen. Een kwestie van on eerlijke concurrentie, kenne- lyk. Tegen het eind van de avond hebben zich een paar koppels gevormd: die gaan gezamen lijk verderop een slok drin ken. Er worden wat lacherig gegevens uitgewisseld - ach ternamen blijven achterwege - over straat en huisnummer, hoeveelheid beschikbare drank „en vergeet de koffie niet!" Öm twaalf uur is het zaaltje leeg. Legitimeren Hof van Holland, Hilversum. De vrouw by de deur wil dat nieuwkomers zich legitime ren. Ze is deze club begonnen nadat ze zelf gescheiden was. Op haar eigen club ontmoette zij haar tweede echtgenoot en zij hopen thans getweeén dat alle bezoekers even gelukkig zullen worden als zij zelf zyn. 't Is er stampvol. Tafeltjes, stoeltjes, groepjes pratenden, een kluitje mannen aan de bar. Bekenden groeten elkaar joviaal, maar de roddel wordt acuut ingezet. Een groepje dames uit zich over een goed ogende man, begin veertiger, type Lebemann, in enthou siaste bewoordingen: fantas tisch in bed, gul met een duur drankje, volgende dag een leuk briefje met prachtige ro zen, maar hij heeft geen eeu wigheidswaarde. De alles overstemmende ziek maakt enige conversatie volstrekt onmo gelijk. Aan de bar buiten het clubgebeuren gaat dat een voudiger. Hans, een ingenieur, reist het hele land af om dit soort par ties mee te maken. Ook een dansfanaat, maar door zijn werkkring komt hy weinig vrouwen tegen en dit soort clubevenementen vindt hy bij uitstek de gelegenheid te gen appetytelyke vrouwen aan te lopen. Trouwen - nee, dat niet; hy heeft al twee hu- welyken achter de rug, dus- Maar van regelmatig sexueel verkeer in beschaafde kring is hij bepaald niet afkerig. Petra, een gescheiden vrouw tje. Om elf uur zit ze arm in arm aan de bar met een heb berig heer, die ze twee uur te voren nog nooit gezien had. Ja, gek op dansen, heerlyk ook om er eens uit te zyn, drie jaar gescheiden en le vend van een redelijke ali mentatie, met twee puberen de kindeien thuis: ze heeft recht op een eigen leven, voor het te laat is. Want je bent oud en verschrompeld voor je er erg in hebt. Bij de garderobe staat Lies: een geinige, kleine vijftiger met blauwe pretogen Ze wordt in haar mantel geholpen door een goed in het pak zittend heer; hy biedt aan haar naar huis te brengen. Opgewekt lachend zegt ze: „Vriendely- ke vriend, ik kwam hier om te dansen en te lachen; dat heb ik beide gedaan. Harte lijk dank voor je medewer king. Vergeet niet: ik ben al leen binnengekomen, ik ga dus ook alleen weg, met myn eigen wagen." Koehandel Een brokje medemenselijkheid noemen de organisatoren van dit soort festiviteiten hun ac tiviteiten. Want ze hebben het allen zelf aan don ly ve on dervonden wat het is om al leen te zyn. 't Is toch een keu rige, decente manier om mensen van beiderlei kunne met elkaar in contact te bren gen? Er gebeurt binnen de poorten toch mets onoir- baars? En verder zyn de bin nenkomenden allemaal vol wassen mensen van goed ni veau, dus... Dat er een lief bedragje aan die medemenselykheid verdiend wordt, daar wordt liever met over gepraat Voor alles moet betaald worden, alleen de zon gaat voor mets op. Maar dat dit hele gemampulcer met alleenstaande mensen ei- genlyk verdacht veel lykt een eng soort koehandel, waarbij de eenzaamheid wordt gezien als een zonder veel moeite lu cratief te exploiteren gat in de markt, dat is iets dat ten minste de bezoekers zich wel eens zouden kunnen realise-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 23