"Ik ben nu rijp voor de massa" De wedergeboorte van Lucy Steymel Ze was ooit voorbestemd een deftig celliste te worden, in een respectabel kamerorkest. Maar het lot wilde anders. Ze liet haar geboortestaat Texas voor wat hij was en koerste naar Europa, waar men al gauw ontdekte dat ze ook nog zingen kon. Via Berlijn en Hannover belandde ze uiteindelijk in Nederland, waar ze twee langspeelplaten volzong. Niet zonder succes, maar de doorbraak bleef uit. Die doorbraak moet nu komen, na een reeks teleurstellingen waarvan ze naar eigen zeggen veel geleerd heeft. Het breekbare sfeertje van weleer heeft plaatsgemaakt voor een vrijzinnige stijl die veel meer mogelijkheden biedt voor haar granieten stemgeluid. Bij wijze van voorproefje daarvan verscheen vorige week een nieuwe single, getiteld "I love you's". Over enkele weken volgt haar derde lp "Three's a charm", wat zoveel betekent als driemaal is scheepsrecht. Want daar is het haar om begonnen: ze wil revanche nemen. Revanche voor gemaakte fouten. Revanche ook voor haar geflopte deelname aan het Nationaal Songfestival 1981, waar ze zonder scrupules werd weggejureerd. "Ik stond voor lui", is wat ze er nog over kan uitbrengen. Lucy Steymel, negenentwintig herfsten. Geboren in Witchita Falls, niet ver van de familie Ewing. Ze woont alweer twee jaar in Leiden, waar ze met haar man en musicus Fred op de Oude Rijn een stemmig stulpje bevolkt. Sinds vorige week weet ze dat ze in verwachting is van een tweeling. Met behulp van een echoscopie heeft ze ze al op een beeldscherm gezien. Het was even wennen, maar het plezier is er niet minder om. "Het zijn twee schattige hulken", zegt ze. door Wilem Schrama De ervaring was bitter. We schrijven 1976 als de zo juist geformeerde Lucy Steymel Band genoteerd staat voor een optreden in Rotterdam. Met als entree haar goed verkopende de- buut-lp "Gift from a stran ger" maakt ze haar op wachting in een etablisse ment met het veelzeggen de opschrift "Exit". Ze wordt er een beetje ver moord. "Het was tuig hoor, dat wel. Maar daar stond ik met mijn gevoelige luisterliedjes, ter wijl die jongens en meisjes al leen maar wilden rock rol len. En toen werden dus op eens de microfoondraden doorgeknipt. Wat ik voelde was een combinatie van jan ken en de microfoon met draad en al naar iemands kop gooien. Ik was kwaad. Ik was beledigd. Ik heb gejankt, uit pure rauwe emotie. Maar we zijn gewoon doorgegaan. Ik heb alleen na afloop tegen die zaaleigenaar gezegd: weet voortaan in godsnaam wat je doet. Die lui boeken maar, en weten soms totaal niet wat voor muziek ze in huis ha len" Wakker Toch is er een zeker verband met de avond waarop ze de Leidse muzikant Roland de Leeuw tegen het lijf liep, nu zo'n anderhalf jaar geleden. Tijdens een optreden in café Napoleon kon je zoals zo vaak een speld horen vallen, maar na afloop beet De Leeuw haar toe: je moet meer rocken Lucy! Dat was het be gin van een vruchtbare sa menwerking. De Leeuw begon als een razen de haar teksten van nieuwe en eigentijdse composities te voorzien. Het tweetal ging er de boer mee op en vond uit eindelijk een nieuwe platen maatschappij (CBS) en een producer van naam (Pim Koopman) bereid om Lucy's metamorfose gestalte te ge ven. Na een jaar lang inten sief werken achter de scher men is dan nu het Uur U aan gebroken. Het zo lang ge koesterde folkstijltje is eraf gepoetst en heeft plaats ge maakt voor goed in het ge hoor liggende ballades en ste Lucy Steymel: "Ik ben nog nooit in de mode geweest". vige rock die doet denken aan Kim Carnes. Lucy: "Het klikte gigantisch. Het leek wel of ik ineens wakker werd. Roland zei: kijk dan naar Cliff Richard, naar Stevie Wonder, moeten die zich schamen? Nou, alles behalve natuurlijk. Ik was al tijd bang voor commercie. Ik vond het maar een vies woord. Ik was bang om ver geleken te worden met mu ziek die je zo door de wc spoelt. Bang ook voor mijn vriendenkring: Lucy gaat zich goedkoop maken en zich door allerlei bochten wrin gen. Maar hoe ouder ik word, hoe meer lak ik er aan krijg. Ik maak nu lekkere nummers die mensen mooi vinden. Je maakt tenslotte geen platen om je eigen ego te strelen, omdat je donders goed weet dat je zoveel mogelijk men sen wil bereiken. En natuur lijk doe je dan concessies. Maar gelukkig ben ik een lp- artieste - dat blijf ik vinden die ook nog haar eigen din gen kwijt kan. Laat de Top-40 dan commercieel zijn, ik wil ze allebei hebben!" Hit Waarmee de dictatuur van het hitwezen zich heeft aange diend. Lucy: "Je moet een hit hebben, anders verkoop je niet. Klaar uit Maar wat is een hit? Als je dat weet, ben je miljonair. Die meneer Abraham weet wat een hit is. En niet te vergeten André Hazes. Je kan zeggen wat je wilt, maar ik heb daar toch bewondering voor. Als je eenmaal die bekendheid hebt, word je ook niet meer zo snel gepasseerd. Wie kent nou eigenlijk Lucy Steymel? Misschien nog 'n beetje van het songfestival. Maar zo doe ik het dus nooit meer. Het was een poging van de pla tenmaatschappij om mij weer in de picture te krijgen. Een zeer moeilijke poging - met een nederlandstalig lied nog wel waar ik achteraf ontzettend veel spijt van heb gehad". En het was nog wel zo'n mooie titel: Een nieuw begin. Pijn lijk gedegradeerd ten faveure van de smartlap Het ia 'n wonder. Lucy: "Ik stond ver stijfd toen ik die juryleden zag. Opa's, burgemeesters en ambtenaren. Het leek wel een circus van bejaarden. Er was nauwelijks een jong gezicht tussen. Dit jaar was er nog een deskundige jury, maar ik moest het doen met leken uit de regio. Als er jongelui had den gezeten had ik gescoord en misschien nog gewonnen ook. Nu moest ik het doen met een opmerking achteraf van Sor\ja Barend. Ik was de enige kandidaat die de moei te waard was, zei ze in haar programma. Toch leuk om te horen van iemand die er echt iets van af weet". "Maar het is natuurlijk wel leer zaam. Ik zag later op de video hoe bang ik was. Ik stond er met knikkende knieën. Mu ziek is toch ook eigenlijk geen stuff voor een wedstrijd. Het is toch geen sport! Wie bij een voetbalwedstrijd de meeste ballen in het doel schopt heeft gewonnen. Maar muziek blijft toch een kwes tie van smaak? En dan is het toch niet relevant wie de mooiste tieten en het leukste stemmetje heeft?" Uit je dak "Als iemand tegen mij zegt dat de Beatles rommel maakten, dan denk ik: hoe kan iemand nou zoiets beweren? Het blijft een kwestie van smaak. Er zijn wereldgrootheden die door menigeen niet ge pruimd worden. Neem nou Ju lio Iglesias. Daar moet ik dus van braken, maar als je kijkt naar zijn verkoopcijfers dan heeft die man de wereld ver overd. Kennelijk vinden mil joenen mensen dat mooi". "Ikzelf ben een beetje in de zes tiger jaren blijven steken. Ik ben nog altijd een Beatles freak. En als er dan weer een lp van McCartney uitkomt dan vind ik dat mooi. Ik kan er niets aan doen. Inhoude lijk behoort het tot de sterk ste muziek van het ogenblik. Als je dat soort mensen live bezig ziet, dan ga je wel even uit je dak hoor". "Ik ben blij dat ik van die gene ratie afkomstig ben. Ik zou nooit aan het schrijven van muziek zijn toegekomen als ik een kind van deze tijd was. Ik kan niet kicken op alleen maar gimmicks. Ik vind het bespottelijk dat er artiesten zijn die in drie uur tijd een nummer inzingen en het in de zaal niet waar kunnen ma ken. Ik kan het niet uitstaan als je voor je ogen genept wordt". "Misschien dat ik daarom ook nooit in de mode ben ge weest. Ik werd 's nachts op Hilversum 3 gedraaid, of in Candlelight van Jan van Veen. Het publiek kent mij alleen maar van programma's die zelden of nooit beluisterd worden. Daarom luidt de aanpak nu: naar de massa! Ik heb het gevoel dat ik er ein delijk rijp voor ben. Een paar jaar gelden was ik nog veel minder capabel om dit aan te kunnen. Mijn zelfbeheersing was toen nog nihil. En als je in dit vak wilt doorgaan zul je toch eelt op je zieltje moeten kweken en leren relativeren. Want hard is het hoor. De bijl gaat erin, zo simpel ligt het". Cello De cello hangt inmiddels troosteloos aan de muur. Op gestuurd door haar moeder nadat ze - zoals ze zegt - op 18-jarige leeftijd de kont te gen de krib had gegooid. Ze had enkele maanden tevoren op de universiteit van Austin (Texas) een muziekconcours gewonnen met als prijs een beurs om verder te studeren. Maar ze werd naar de smaak van pa Steymel teveel door hippies omnngd, en dus te ruggehaald. Ze verkocht haar schamele bezittingen en boekte een enkele reis naar Berlijn. Maar ze had de een zaamheid onderschat en sprak geen woord Duits. Ze werd au pair bij een modelge zinnetje in Hannover en kon van haar schaarse D-Marken eenmaal per maand privé-les nemen bij een cellist, maar eenmaal thuis streek ze weer voornamelijk met een plank eronder. "Ik was natuurlijk niet naar Eu ropa gekomen om babybil letjes schoon te maken en om 's zondags met de familie door het bos te wandelen", zegt ze achteraf. Dus dook ze alweer gauw met een geleen de gitaar in koffiebars, waar een Amerikaanse in die da gen als een prinses werd ont vangen zolang ze maar liedjes van Bob Dylan zong ("je kon een boer laten, ze vonden het allemaal prachtig, want het was Amerikaans"). Met een vriendin trok ze een jaar door Duitsland en liftte vervolgens naar Rotterdam waar ze bij aankomst op 30 april - onkundig van de Ko ninginnedagviering - de in druk kreeg m een paradijs te arriveren. Via de Rotterdam se folkscene kwam ze terecht in een programma van Ram ses Shaffy in het Utrechtse theater De Kikker, waar ze Harry Sacksioru ontmoette. Die zag wel wat in Lucy en produceerde op het Harle kijn-label haar eerste lp "Gift from a stranger", een uiter mate muzikaal maar in trovert werkstuk waarop ze een paar jaar later zou terug komen. Afscheid Niet voor niets heette haar tweede iangspeler "Goodbye to grey". Ze wilde afrekenen met een jeugdverschijnsel. Maar het pakte wéér anders uit. "Waar het aan lag... je kunt er eeuwig over praten. De plaat ging gedeeltelijk (foto Dirk Kruimel mank aan overproductie. En achteraf heb ik begrepen dat het allemaal zo ver weg was van mijn eerste liedjes, dat mensen me niet meer konden terugvinden. En ik maar blij zijn dat ik eindelijk dat breekbare sfeertje kwijt was. Tot overmaat van ramp wer den er twee verkeerde singles van afgetrokken: allebei tear jerkers. De een heette "Till my eyes went dry" - dat rijmt op cry dus het regende! De ander ging over twee mensen die uit elkaar groei den. Ook ellende dus. Maar je laat het tenslotte aan vak mensen over want die kun nen het weten. Hoe dan ook: de plaat heeft nauwelijks pro motie gehad en flopte ver schrikkelijk". "Maar deze keer heb ik duide lijk gekozen voor een plaat die ook in commercieel op zicht zo verantwoord moge lijk is. Vroeger besefte ik nauwelijks dat een platen maatschappij veel geld in je stopte en dat je daarvoor een zekere verantwoording schuldig was. Dat kwam door nujn koppigheid. Ik heb in de loop der jaren geleerd mtjn bek dicht te houden en eens naar anderen te luisteren Ik geloof in deze combinatie Ik geloof dat ik kan verkópen. Want dat is uiteindelijk de kick. Dat er op een bepaald moment tweeduizend men sen komen voor jou. Dat is 'n hele positieve energie-uitwis seling. Je geeft zoveel en je krijgt zoveel. Het is toch ne men hoor. Maar ja, met vijf honderd mensen ben ik ook al heel blij....".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17