Wordt ds. Beyers Naudé weer zwijgen opgelegd? Geestelijke zorg tussen aankomst en vertrek ZATERDAG 23 OKTOBER 1982 Geestelijk leven pagina u „Dit is een deel van de prijs die ik kennelijk heb te betalen". Deze woorden sprak ds. Christiaan Frederick Beyers Naudé op 26 september 1973, toen hem voor het eerst zijn paspoort werd ont nomen door de Zuidafrikaanse regering. Het gebeurde een dag voordat de Zuidafrikaanse predi kant naar Nederland af zou rei zen. We zijn nu negen jaar verder en de prijs die Beyers Naudé heeft moeten betalen voor zijn kritiek op de apartheid, is inmid dels vele malen hoger geworden. door Hans Willems Eind deze maand loopt de „ban ning order" af die hem geduren de vijfjaar een gevangene in zijn eigen huis deed zijn. Vijf jaar lang mocht hij niet buiten het district Johannesburg komen, mocht hij niet met meer dan één persoon tegelijk spreken, mocht hij niet publiceren of geciteerd worden in welk medium dan ook, en moest hij zich wekelijks melden op het politiebureau. En nog lijkt de prijs niet betaald, want, zoals het Zuidafrikaanse dagblad Rand Daily Mail schreef: „Er bestaat een diepe zorg in politieke en theologische kringen dat de „zonden" van dr. Naudé tegen het Afrikanerdom vergeten noch vergeven zullen worden". Daarmee wil gezegd zijn, dat de banning order naar alle waarschijnlijkheid nog deze maand verlengd zal worden voor een nieuwe periode van vijf jaar. Of zullen de Zuidafrikaanse au toriteiten eindelijk inzien dat een Beyers Naudé, opgesloten als een martelaar in zijn huis in Jo hannesburg, minstens zo lastig is als een Beyers Naudé die als vry man door het leven gaat? Ds. Beyers Naudé houdt er niet van om in de schijnwerpers van de publiciteit te staan. Hij heeft het nooit kunnen uitstaan, dat zijn eigen lot zo oneindig veel meer aandacht krijgt dan het lot van die talloze naamloze zwar ten, wier lijden hij zich zo sterk aantrekt. Een artikel over deze markante gereformeerde Zuid afrikaan zal dan ook altijd ge schreven en gelezen moeten wor den als een verhaal over die grote groep anoniemen. In Zuid-Afrika wordt dezer dagen veel over Beyers Naudé geschre ven. En dat is een hele opgave voor de betrokken journalisten en auteurs, want wanneer ze de predikant letterlijk zouden cite ren, lopen ze kans vervolgd te worden. Toch slaagde Peter Ran dall, vriend en voormalig mede werker van Beyers Naudé's Christelijk Instituut, erin een ruim honderd pagina's tellend boek te laten verschijnen onder de titel: „Not without honour: tribute to Beyers Naudé". Behal ve Randall zelf schreven drie vrienden en geestverwanten van de gebande predikant er bijdra gen voor. Onder hen is Denis Hurley, de rooms-katholieke aartsbisschop van Durban. Ds. C. F. Beyers Naudé, door vrien den omschreven als een uiterst intelligent, charmant en pasto raal zeer bewogen mens, heeft zijn „banning" met geduld ge dragen. Een van de weinige mo menten waarop hij naar buiten toe liet blijken er grote moeite mee te hebben, was in maart dit jaar, toen de autoriteiten botweg toestemming weigerden om de begrafenis van de blanke predi kant Frikkie Conradie bij te wo nen. Conradie, de eerste blanke predikant die beroepen werd naar een zwarte gereformeerde kerk, kwam bij een ongeluk om het leven, een dag voordat zijn vrouw het leven schonk aan hun eerste kind. Een strikte dagindeling stelde het echtpaar Naudé in staat de afge lopen vijfjaar zo nuttig en plezie rig mogelijk door te komen. Om zes uur 's ochtends loopt de wek ker af. Na wat gymnastische oe Beyers Naudé: afwachten... fening en een half uur gebed en meditatie leest ds. Beyers Naudé nog voor het ontbijt de zeven dagbladen die in Johannesburg verschijnen, waarbij de predi kant met een stift aangeeft welke knipsels hij graag wil bewaren. Per dag wordt ongeveer drie uur gereserveerd om te lezen, te cor responderen en te studeren. Een journalist die een blik op de boe kenplank van ds. Naudé mocht werpen, meldt dat de onderwer pen theologie, sociale en politie ke ethiek, plattelandsontwikke ling en zwarte literatuur het rijkst vertegenwoordigd zijn. Voor het ontvangen van bezoek trekt de gebande predikant on geveer vier uur per dag uit. Voor veel kerkleiders en politici uit Europa en de Verenigde Staten is een bezoek aan Zuid-Afrika niet compleet zonder een ge sprek met Beyers Naudé. Dat vergt nogal wat van de predikant en zijn vrouw Ilse. Bezoekers moeten immers altijd één voor één ontvangen worden en boven dien kan mevrouw Naudé er nooit bij zitten, omdat daarmee de banning-order overtreden zou worden. Ook veel Zuidafrikanen zoeken ds. Beyers Naudé op voor advies en bemoediging. Onder hen zijn nogal wat zwarten uit Johannes burg en omgeving voor wie Beyers Naudé pastor en vertrou wensman is. Omdat de wetgeving rond de ban- ning-order in het „christelijke" Zuid-Afrika wat onduidelijk is aangaande het al of niet mogen preken, heeft ds. Beyers Naudé wel de mogelijkheid gehad kerk diensten te leiden. Iedere zon dagmiddag is hij te vinden in de hal van de (blanke) Nederduits- Gereformeerde Kerk van Park- hurst Twee jaar geleden verliet Beyers Naudé deze gemeente om lid te worden van de zwarte ge meente van ds. Sam Buti in de zwarte woonwijk Alexandra. De diensten daar mag hij niet bezoe ken, omdat de woonwijk voor hem verboden terrein is. In de kerk van ParkhurSt mag hy ech ter voor gebed en meditatie sa menkomen met een kleine groep zwarten, voor het merendeel vrouwen die bij blanke families in de huishouding werken. Verder vervult ds. Naudé van tijd tot tijd op uitnodiging preek beurten in anglicaanse en pres byteriaanse diensten. Na afloop moet hy onmiddellyk verdwij nen, want contact met de kerk bezoekers zou opgevat kunnen worden als een overtreding van de banning-order. Peter Randall, zelf ook lange tijd „ge-banned", probeert in „Not without honour" uit te leggen hoe moeilijk Ilse en Beyers Nau dé het de afgelopen vijf jaar ge had moeten hebben. Toen de banning-order hen en verschil lende andere medewerkers van het Christelijk Instituut op 19 ok tober 1977 werd aangezegd, had den ze de keus tussen emigreren of de vrijheidsbeperking onder gaan. Op z'n 62e, een leeftyd waarop anderen aan hun pen sioen gaan denken, stond Beyers Naudé met zijn vrouw voor een volledig nieuwe fase in hun le ven. Want zijn banning-order, die zonder gerechtelijke procedure of beroepsmogelijkheid wordt opgelegd, heeft effecten op alle levensterreinen. Wie met voor de minstens zo moei lijke weg van emigreren kiest, wordt teruggeworpen op een be staan binnen de vier muren van een huis. De spontaniteit van menselijke relaties gaat volledig verloren. Je telefoon wordt afge tapt en iedere bezoeker kan een agent of een handlanger van de veiligheidspolitie zijn. Randall: „Naudé wordt tijdens zijn ban ning gesterkt door de diepe over tuiging dat zijn straf het resultaat is van zijn gehoorzaamheid aan Christus' wil Zelfs in zyn hui dige situatie gelooft hi) dat hij een getuigenis geeft van Gods Woord. En misschien is er de hoop, dat hij in de toekomst nog eens in staat zal zijn meer actief te getuigen". Een hervormd zendingsechtpaar heeft na ruim anderhalf jaar een visum voor Indonesié gekregen. In afwachting van het visum is dr. C. de Jonge reeds in maart van dit jaar met zyn gezin naar Singapore vertrokken. Hy heeft daar college gegeven aan het Tri nity College en pastoraal werk onder Indonesische studenten verncht. In dienst van de evan- gehsche-chnstelijke kerk van Minahassa zal hy meewerken aan de predikantenopleiding aan de christelijke universiteit te To- mohon. In de loop van volgend jaar ver trekt de gereformeerde theoloog J. van den Berg met zyn echtge note naar Sao Paulo (Brazilië), waar hij predikant wordt van de gereformeerde kerk van Brazilië (Igreja Evangelica Reformada). Hy zal tevens oude testament do ceren aan een theologenoplei- ding te Rudge Ramos. Van den Berg wordt de opvolger van ds. P. Gilhuis, die is ber\pemd tot se cretaris Zuid-Afrika van de gere formeerde zending. De nieuwe zendeling, die nu nog leraar godsdienstonderwys te Rotter dam is. wordt uitgezonden door de gereformeerd kerk te Buiten post. •De methodistenkerk in Zuid- Afrika heeft in Johannesburg de apartheid als dwaalleer veroor deeld. De methodisten roepen de blanke kerken in het land op dit ook te doen. Dit besluit werd ge nomen op het congres, dat een maal per tien jaar wordt gehou den. Tot de methodistenkerk behoren byna een miljoen Zuidafrikanen, ongeveer 10 procent van de be volking. Ruim driekwart van de leden is zwart, de rest is blank of kleurling. De methodisten hebben hun be sluit ter kennis gesteld van de sy node der Nederduits-gerefor- meerde Kerk. die in Pretoria ver gadert. Op een groot aantal luchthavens in de wereld zullen de reizigers de komende week tevergeefs zoe ken naar de luchthavendominee of -priester. Ongeveer 40 luchtha venpastores zullen dan namelijk op Schiphol aanwezig zijn voor de zestiende jaarlijkse conferen tie van hun internationale orga nisatie, de Civil Aviation Cha plains International. door Jan Geert Majoor Het is de vraag of deze mededeling de gemiddelde reiziger diep zal duperen. Wie is er op de hoogte van de aanwezigheid van geeste lijke verzorgers op zulke wereld se oorden als de internationale luchthavens? Ooit is er op Schip hol een enquête gehouden naar de bekendheid van een en ander bij de reizigers. Honderd procent was op de hoogte van de tax-free shop, slechts elf procent wist van het bestaan van een kapel af en een nog geringer percentage was op de hoogte van het feit dat er ook nog een luchthavenpastor rondliep. Ook Schiphol heeft luchthaven pastores. Met onvervalst Hol landse namen fungeren pater Jan en dominee Jan er als geeste lijk verzorgers in de smalle mar ges tussen aankomst en vertrek. Bij gelegenheid van de conferen tie een gesprek met de man die het luchthavenpastoraat op Schiphol vorm heeft gegeven, pater Jan Duin. „Mensen die op een luchthaven zijn, lezen alleen maar wat ze no dig hebben en zelfs daar hebben ze nog moeite mee. Soms staan ze onder een levensgroot bord met vertrektijden en gaan ze nog voor alle zekerheid even by in lichtingen vragen hoe laat ze weg moeten. Het is niet zo gek dat ze het bordje 'chapel' dan over het hoofd zien". Pater Jan Duin lijkt niet zichtbaar te lijden onder dit gebrek aan be langstelling. „Mensen die me echt nodig hebben kunnen me vinden en de kapel wordt zeer re gelmatig bezocht". Pater Duin bracht een groot deel van zijn le ven door als missionaris in Kon go en werd legeraalmoezenier toen hij terug moest naar Neder land vanwege de gespannen poli tieke situatie in de voormalige Belgische kolonie. „In de periode dat ik begon, was net de uitbreiding van Schiphol aan de orde en kwam er ruimte vrij voor een geestelijk centrum. Ik ben begonnen aan iets waar van ik bij geen benadering wist wat het zou moeten worden". Het werken als eenling op een luchthaven, een bedrijf waar hij niets van wist, viel pater Duin zo tegen, dat hij na drie maanden het liefst het bijltje erbij neer had gegooid. Na een ontmoeting met zijn collega van het Zuidengelse Gatwick, die hem vertelde dat „hij blij mocht zijn als na twee jaar de eerste resultaten van zijn werk zichtbaar zouden zijn", besloot hij toch door te gaan. Binnen twee jaar werd alles wat duidelij ker en kreeg hij meer zicht op de dingen die hij binnen de luchtha ven kon doen. Op de eerste plaats is er de kapel. „Een oase van rust", achter de douane, die de hele dag voor ie dereen open staat. De inrichting kan religieus neutraal genoemd worden, maar is onmiskenbaar christelijk geinspireerd. Op de vloer ligt een tapijt waarin een windroos geweven is; ook mos lims kunnen zich er dus zonder moeite houden aan de voor schriften van hun eredienst. .Alleen orthodoxe joden krijg ik er met geen stok binnen", verzucht pater Duin. „Ze staan te bidden in de telefooncellen en voor de ramen, maar wensen geen ge bruik te maken van de kapel, omdat die ook gebruikt wordt door mensen van andere gods diensten. Ik heb al voorgesteld aan een orthodoxe rabbijn om een gordijn voor het kruisbeeld te hangen, maar hij heeft me dui delijk gemaakt dat dat geen ver schil zal maken". Elke zondag om elf uur houdt pa ter Duin er een rooms-katholieke dienst „Afhankelijk van de be zoekers doe ik dat in het Engels of in het Latijn". Dominee Jan Hoogervorst, die vier jaar geleden' pater Duin ging hel pen met het luchthavenpasto raat, houdt nooit diensten. Pater Duin: „De woorddienst speelt bij de protestanten een centrale rol. Hy zit met hetzelfde probleem als ik net noemde bij mijn pre ken. Ik geloof ook niet dat ergens op de wereld een protestantse dienst gehouden wordt op een luchthaven". De kapel wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. Sinds an derhalf jaar heeft pater Duin er een „intention book" neerge legd, waarin bezoekers kunnen neerschrijven wat hen bezig houdt. Gezien de hoeveelheid boeken die al volgeschreven zijn, mag de kapel zich verheugen in een redelijke belangstelling. De angst voor het vliegen brengt nogal wat mensen m de kapel. Pater Duin: „Je hebt mensen die het daarom op een drinken gaan zetten in de vertrekhal en je hebt mensen die even de kapel bin nenlopen". Kennelijk zijn er toch mensen die meer vertrouwen hebben in hun persoonlijke God dan in de trots besnorde piloot van de „steeds maar neervallen de" DC-10. Het is niet alleen de geestelijke zorg voor reizigers die pater Duin een volle dagtaak bezorgt. Er werken op Schiphol 30.000 mensen en ook voor hen wil hy proberen een vertrouwensman te zijn. In het werk dat hy doet, is luchthaven pastores heeft dit toepas een goede verhouding met het personeel onontbeerlijk. „Ik loop veel rond op Schiphol en de mensen kennen my zo langza merhand wel. Soms willen ze met my praten over problemen waarin ze verzeild zijn geraakt. Op mijn beurt steun ik weer sterk op het personeel in myn LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Dronkers; 11.45 oec. studentendienst. Marekerk 10 dr. Meijers; 5 ds. De Jong. Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Kra mer; 5 ds. Koolstra. Regenboog (Merenwijk) 9.30 pst. Van Well; 11.15 pst. Van Well en ds. Van Leeuwen. Bethlehemk. (Driftstr.) 10 ds. Panne- koek. Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 9 dr. Jongeneel; 10.30 ds. Rietveld. Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. de Mey (gezamenlgezinsdienst Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pst. Ribs. Acad. Ziekenhuis 9 rk dienst; 10.15 ds. Bovenberg. Diakonessenhuis katholieke dienst zat. 10.30 H. Delemarre; 10.30 ds. Vroeginde- wey, Katwijk. Endegeest: zie Oegstgeest. Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Horten- Oude Vest 10 ds. Koolstra. Maranathak. (L. Morsw.) zie herv. gem. 10 ds. Kramer; 5 ds. Koolstra. Bevrijdingsk.(Montgomerystr.) 9 dr. Jongeneel; 10.30 ds. Rietveld; 5 ds. Hor- tensius. bejaardenhuis Groenhoven 10 hr. De Geref. K. Vryg- (Herengr.): 10 en 5 ds. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 10 kand. Van de Vegt Utrecht,; 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 lees- Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr 11.30 en 530. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.): 10.15 prop. Stoepker, Amsterdam. Doopsgez. Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr 10.30 ds. Koek en. mw. Wierda (gezinsdienst). Church of England 5 nam. dienst in oud-kath.kerk, Zoeterw.singel 50. Baptistengem. (O. Ryn 3): Evang. Christengem (Middelstegr. 3): 10 hr. Dikkes. Zendingswerk Middemachtsroep (Zoe terw.singel 21): 5 hr. De Leeuw. Evangehecentrum (Zijlsingel 2): zond. 10 hr. Zijlstra; dinsdag 26 8 uur hr. Zyl- Pinkstergem. (O. Vest 13): 10 hr. Eiker- Leger des Heils (Hooigr.): 10 en 17 uur. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8 Zevendedagadventisten (Lokhorstk): elke zat. 9.45 bijbelstudie, 10.45 predik dienst. Christian Science (Steensch. 6): 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl.): 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel): 10. Rooms-Kath. K.: Haagweg zat. 7; zo. 9 en 10.45. Herensingel zat. 7; zo. 9.30 en 11. Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7; zo. 9.30 en 1130. Steenschuur zat. 7; zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7 (lof). Boshuizerkade zat. 7; zo. 9.30 en 11. Lammenschansweg zat. 7; zo. 9,10.30 en 12. Haarl.straat zat. 7; zo. 9.30, 10.45 en 12.15. H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Goverts; 7 ds. Kolkman, Den Haag (jeugddienst). Blenk, Oudawater. Kruiskerk 10 ds. De Jonge. Opstand.kerk 10 ds. Heijmans, Bos koop; 6.30 ds. Bogers. De Bron 9 en 10 ds. MoU; 6.30 ds. Mul- Ashram 10 ds. De Graaf, Hazerswoude. Driehoome 7 ds. Nieuwenhuis (interk- .dienst). Goede Herderkerk 10 ds. Mulder; 6.30 ds. MoU. Albanianae (Diamantstr.) 10 mevr. Van Everdingen, Leiden. Oudshoornsekerk (Lijsterlaan) 10 ds. Oort (H.A.). Sionskerk 9.30 ds. Ouwendijk; 6.30 kand. Van de Hul, Amersfoort. Geref. K. Maranathakerk 10 drs. Vree (H.A.); 6.30 dr. Fernhout (H.A.). Sal va ton kerk 10 ds. Stolk (H.A.); 6.30 drs. Vree (H.A.). Zie verder herv. gemeente. Geref. K. Vryg.(Rijnstroom): 9.30 en 5 ds. Blokland. Ned. Geref. K. (school WiUemstr.): 10.30 ds Moggré, Ryswyk; 4.30 ds. Janse.Kat- wyk.' Chr. Geref. K.: 9.30 dienst; 2 ds. Beek- Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240): 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1): 10 ds. v.d. Wetering; 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62): 10 hr. Jongejan. VoUe-evang gem. (techn. school Bos- parkweg): 10 hr. v.d. Hoorn. Pinkstergem (school Batenstein 16): 10. Leger des H. (Com. de Vlamingstr.). 10 en 6.30. Rk Kerk: Bonifaciusk. 2 11.30. Piusk. zat. 7; zo. 9 en 10.30. De Bron zat. 7; zo. 9.30 en 11 Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 en 6.30 ds. Wieman. Salv.kerk 10 ds. Richter; 6.30 ds. Droog- ers, Werkendam. Bethl.kerk 10 ds. Wolthers, Wassenaar; 6.30 ds. Richter (Jeugddienst). Geref. K.: 10.30 ds. v.d. Berg; 6.30 ds. Vaatstra, Ridderkerk, (jeugddienst). Geref. K. Vryg-: 9.30 ds. Post; 4.30 lees- BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Vlasblom; 6.30 ds. Ouwendijk. De Stek 9.30 ds. Van 't Hoff. Geref. K.: 9.30 ds. Boer, Arnhem; 5 ds. Den Heeten, Hoofddorp. Chr. Geref. K.: 9.30 en 5 drs. Peels, Zoe- Rk Kerk: zat 7; 10. Rk Kerk: 9.30 en 11.15. en 11. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. Siebelink; Linschoten; 6.30 ds. De Graaf. Geref. K.: 9.30 hr. Van Duin, Noordwyk; 5 ds. Versluys, Maassluis. Rk Kerk: dorp zat 7; zo. 9.30 en 11.30. Anker zat. 7; zo. 8.45 en 11.15. Rijndijk zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10.15 en 5 ds. Rothfusz. Geref. K.: in herv. kerk 8.45 ds. v.d. Wal; 5 ds. Rothfusz. Chr. Geref. K.: 10 en 5 ds. Bies ma (HA.). Rk Kerk: Mart. zat. 7; zo 8.30; 10 en 11.30. Jozefk. zat 7; zo. 10 en 11.30. HOOG MADE: Herv. Gem. 10 ds. v.d. Hoek. Rk Kerk: zat 7; zo. 10. KATWIJK AAN DEN RIJN: Heiv Gem. Dorpsk. 10 ds. Gebraad; 6 ds. Van MeUe, vliegkamp Valkenburg (Jeugd dienst). Ontm.kerk 10 ds. De Boer; 6.30 ds. Van Niel, Rijnsburg. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college): zie Katwyk aan Zee (bij geen vermelding geen dienst). Geref. K.: 9.30 ds. Koster; 5 ds. Den Hee- n. Hoofddorp. Ichthusk. 10 ds. Schuurman; 5 kand. Van Meyeren. Pnièlk. 9.30 ds. Visser; 6 ds. Juckema, Berkel en Roderijs. Aula Bestevaer mavo, Rijnsoever 10 ds. Van Roon. Overduin 2.15 ds. Baas. Hoeksteen 10 hr. Van de Bos (doven- dienst). Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwyk (au la P. Groen-coUege): geen dienst Geref. K.: Vr.kerk 10 ds. Bakker, Am stelveen; 5 ds. Koster. Triumfatork. 10 en 5 ds. v.d. Horst. Geref. K. Vryg.: 10.15 en 3.30 ds. Heida. Ned. Geref. K.: 8.45 en 7 ds Janse. Chr. Geref. K.: 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal): 10 en 5 ds. v.d. Belt Geref. Gem. (Remisestr 10 ds. Boog aard (HA.); 5 ds. Boogaard (nabetrach ting). VoUe-evang.gem. (Voorstr. 100): 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Lapré; 7 ds. Bade (gez- dienst). Geref. K.: 10 en 7 ds. Bade. (7 gez. dienst in herv.kerk). Hoofdstr. 10 ds. Knorth. Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Stegeman. Leythenrode 10 rector Vyftigschild Bapt.gem. (wykgeb. Zylkw.): 10 br. Lugthart (opdrachtdienst). Rk Kerk: zat 7; zo. 9, 10.30 en 12. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schalk. Geref K.: 9.30 ds. Baas. Sassenheim; 7 kand. Van Wallinga, Ter Aar. Rk Kerk: zat 7; zo. 7.30; 9.30 en 11.15. LISSE Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. De Gelder. Pauluskerk 10 en 7 ds 't Hooft Geref. K.: 10 en 7 ds. Veenstra, Leiden. Geref. K. Vryg 8 45 en 4 30 ds De Put- Ned. Geref. K. (Salvatori): 10.45 ds. Schuurman; 5 leesdienst. Chr. Geref. K.: 10 en 4.30 ds. Van Dij ken. Geref. Gem.: 10 en 4 ds. Hakkenberg; vrijdag 29/10 19.30 ds. Golverdingen, 's Gravenzande (hervormingsdienst). Rk Kerk: Agathakerk zat 7; zo. 10 en 11.30. Poelpolder zat 7; zo. 9 en 11.30. Manakerk zat 7; zo. 8.30; 10 en 11.45. Engelbew. zat. 7; zo. 8; 9.30, 11 en 5.45. geest Geref. K.: 9.30 mw. Speelman, Amster dam; 6.30 ds. Rang, Nieuw Vennep. Chr. Geref. K.; 9.30 en 6.30 ds. Veenen- daal, Barendrecht. Remonstr. Gem.: 10 ds. Bosman-Huizin- ga (streekdienst). Rk Kerk: zat. 7; 110.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Koe- lewyn, Woubrugge; 6.30 ds. Kielder, Ze venhoven. Geref. K.: 9.30 hr. Rozenboom, Ma ars - senbroek; 7 ds. Byleveld, Woerden. Rk Kerk: zat. 7; zo 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Bergsma (gezinsdienst); 7 ds. Goverts. Geref. K.: 9.30 ds. Rang; 4.30 ds. Wijn gaarden. Chr. Geref. K.: 9.30 en 4.30 ds. Visser Rk Kerk; zat. 7; zo. 10. (wereldmissie- dag). NOORDEN: Herv. Gem 9.30 kand. Kok, Stolwyk; 7 kand. Van Wyk, Neder- Geref. K.(W. Verlaat): 10 ds. Hoogen- raad, Zeist; 7 ds. Schaafsma, Utrecht Rk Kerk: zat 7.30; zo. 9 en 10.30. NOORD WIJK Herv. Gem. Voorstr- (Binnen) 10 ds. De Keuning; 3.30 hr. Goyert 't Harde; 7 ds. De Gelder, Lisse Hoofdstr. (Zee) 10 hr. Geursen, Haar lem; 5 ds. Kuiper. De Rank (Golfbaan) 10 ds. Westland, Geref. K.: Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Kuiper. Vlnkenl. (Binnen) 9.30 en 5 ds. Elgersma (HA). Stichtingskerk 11 ds. Bouma Sole Mjo 9 ds. Keuning. Ned. Prot Bond (aula O.Zeew.) 10 30 ds. Meyering, Oegstgeest Rk Kerk: Zee zat 7; zo. 9.30 en 11. Binnen zat 7; zo. 8; 10 en 1140 NOORD WIJ KERHOUT herv. gem. Dorpsk. 10 ds. Streeftand, Nykerk De Zilk geen dienst Rk Kerk: Victork zat 7; zo. 9 en 10.30. Jozefk. zat 7; zo. 8.30 en 10. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will kerk 11 ds Pnederich (H A Pauluskerk 9.30 ds. Ter Linden. Gemeentecentrum (Lytw.) 10.30 dr. Bol- kestein; 7 ds. Cramer. Geref K 10 ds. Vegter Geref. K Vryg 10.30 ds De Putter; 5 Ned. Geref K. (Genvcentrum) 8.45 ds. De Lange, 4 br. Stahhe Van Wyckerslooth: 4 ds. Boer. Endegeest 9.30 pater Boshouwers VoUe-evangeliegem. Gemeentrum). 4. Rk Kerk: WÜl.kerk zat 7; zo. 9 en 10.30 8 30 en Geref. K.: 9.30 drs. Broer, Ter Aar; 6.30 drs. Jaspers Focks. Remonstr. Gem: geen dienst Rk Kerk: zat 7; zo. 8; 9.30 en 11.30. Petrus-B. zat 7; RUNSATERWOUDE Herv Gem 9.30 ds. Van Soest Rotterdam; 7 ds. De Vree, Leimuiden. Chr. Geref. K.: 9.30 en 2.15 dienst RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. Romein (HA 5 ds. Van Niel (HA). Bethelkerk 9.30 ds. Smaling. Geref. K.: Petrak. 9.30 dr Van Oeveren, Imm knklTm 10.30 Ai Snel. 5 dr Van Oeveren. Mar kerk 9 30 drs. Cziria; 5 ds Snel Geref. K. Vr(jg.: 10 en 5.15 ds. Brüning. Chr. Geref. K: 9.30 en 5 ds. Van Sorge. Evang. Christengem (aula mavo): 10 ds. Visser. Rk Kerk: zat 7; zo. 10.30 SASSENHEIM Herv Gem 9 en 10 30 j. Leiden; 7 ds. Baas. Ferwerda, 7 ds. Baas (gezamenl jeugd d m herv .kerk). Chr. Geref K. 10 ds Den Hertog. Lei den; 5 kand. v.d. Vegt, Apeldoorn Ned. Prot Bond (Jul-laan 17): 10.30 hr. Hulsbos Rk Kerk: zat 7; zo. 9.30 en 11. TER AAR Herv. Gem. 9 JO ds. Lefeber. Alpben. 6.30 ds. Meyers, Leiden Geref K. 9 30 drs Aalders, Woubrugge. 6.30 drs. Broer Rk Kerk Aardam zo 9 en 12. kerk Langeraar zat 7; zo. 8 30; 9-30 en 1130 VALKENBURG: Herv Gem 10 ds. Vermeulen, 6 30 ds. Gebraad. Katwyk Geref. K.: 9 30 drs Oegema. Oegstgeest. 6.30 ds. Kraan, Amsterdam Geref K. Vryg.: 8 45 ds. Heida; 3 ds. Briining VOORHOUT: Herv Gem. 10 ds Bro kerhof. Rk Kerk: zat 7; zo 9. 10 30 en 11.45 VOORSCHOTEN Herv Gem Dorps kerk 10 ds Mackaav. Leiden De Ontmoeting (Noordhofland) 9 30 da v d Schoot. Hulp en Heil Schakenbosch) 10 da Ver- heule (HA). Geref. K.: 10 en 5 ds. De Zwart Geref. K. Vryg 10 15 en 4 30 ds Bos man. Ede. Aulagemeenschap Noord hofland 10 30 gespreks- en gebedsdienst "Werkloos Rk Kerk: Laur.kerk zat 7. zo. 1130 M Godskerk zat 7; zo. 10. WADDINXVEEN Herv. Gem. Brugk (in Kruiskerk en Bethelkerk) Kruiskerk 8 45 en Bethelkerk 10.30 ds Maasland. 6.30 ds. Roetman Hoeksteen 9.30 ds. Roetman. 6.30 ds Baan. Putten Bethelk. a 45 da Plomp, Barendrecht. 4.45 ds. Maasland Imm.kerk 10 ds. Hulst; 5 hr. TVlekeyer, Reeuwyk Geref. Kerk: Kruisk. 10 en 5 da De Moor Ontm.kerk 10 ds. v.d. Berg Remonstr Gem geen dienst. Rk Kerk: Victork. zat 7; zo. 10. Ontm.kerk zat 7; zo. 11 45 WARMOND: Herv. Gem. 10 da Kolk- man. De Kaag Rk Kerk: zat 7; zo. 830. 10 en 1130. WASSENAAR: Herv Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra. 4 30 da Wolters; 7 ds Steenstra Kievietk. 10 ds Wier*ma, Otterlo Messiask 10 ds Van Waas bergen Dorpscentrum 9.30 ds. Van Laar, Oegst- IS K Zi)liaan 10 en 5 ds. v.d Meu ten. Zuid (Bloemcamplaan) 10 da v.d. Ned Prot Bond (Kerkdam) 1030 mw Westerouwen van Meeleren, Berg en Dal Rk Kerk Will zat 7; zo 030 en 11. Jozefk zat 7. zo 030. 11 en 6 30 G. Herderk. zat 5. ao 9 en 1130 WOUBRUGGE. Herv. Gem. 930 da Molenaar. Nieuwveen. 6 30 da Koele Geref. K 9 30 da Jaspers Focks, O. en N Wetering. 6 30 ds Aalders Ned. Prot Bond (De WykV geen dienst Rk Kerk zat 7; zo 10 ZEVENHOVEN Herv Gem. 930 da De Korte, O en N Wetenng Geref. K 930 hr. Stam. Nieuwkoop, 7 dra Helderman, Badhoevedorp. Rk Kerk. zat 7; zo 9 en 10 45 ZOETERWOUDE: Herv Oem. 10 dienst Rk Kerk: St Jan zo 930 en 11. Chr Dienaark zat 7. zo. 10 H. Ryndyk zat 7. to 9 30 en II. ZWAMMERDAM Herv Gem 10 en 630 ds Haakman (H A.) Geref Gem 10 ds Byleveld. Woerden: 3 intrede/bevestiging drs Buikema Remonstr Gem. 10 streekdienst ui Nieuwkoop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11