Eiffel toren kan niet meer omvallen Morgen lekker geen wekker. Vier eeuwen Hervorming in Alphen Hm VRIJDAG 15 OKTOBER 1982 „Van de Koele Meren des Doods" is, in bepaald opzicht, een perfecte film. Het ziet er allemaal i prachtig uit, er wordt over de he le linie goed geacteerd (ik kom straks nog terug op de uitschieter onder de acteurs en actrices), en het thema is „modern" ook al speelt het verhaal een eeuw gele den: de sensuele vrouw in een mannenmaatschappij, de homo fiele echtgenoot, verslaving aan cocaine, prostitutie, pianospel, zelfmoord, je kan het zo eigen tijds niet verzinnen of het zit er op harmonieuze wijze in ver werkt (religie en krankzinnig heid was ik nog even vergeten, evenals de isoleercel en overspel; je houdt het ook bijna niet voor mogelijk dat zo'n opeenhoping van hedendaagse thematiek ook een eeuw geleden al „en vogue" was!). De film mag dan ook emancipatorisch en feministisch genoemd worden, hoewel u zich daardoor niet moet laten af schrikken, als u als man zijnde toevallig allergisch bent voor de ze moderne fratsen. Ik zie nu dat ik impotentie nog ver geten ben, maar die is onlosma kelijk verbonden met homofilie van de onmachtige echtgenoot. Hoe komt het nu dat „Van de Koele Meren des Doods" toch geen vol maakte film is? Je kijkt en kijkt, je aanschouwt, je knikt van ja, jazeker, zo zal het zeker geweest zijn, maar als P. C. Hooft naast me had gezeten had hij, zichzelf citerend, ongetwijfeld na een tijdje gevraagd: Nee P\et-Cees, had ik dan moeten antwoorden, mijn hart voelt geen bewegen, het is allemaal erg mooi en interessant, maar het emotio neert me niet, al wordt er nog zo veel overhoop gehaald. Misschien komt dat, doordat regisseuse Nouchka van Brakel de heden daagse thematiek (die dus blijk baar van alle eeuwen is) in de antieke japonnerie van de 19e eeuw heeft uitgedost, op de ma nier waarop de Russen steeds weer eigentijdse problemen in een verfilmd Tsjechov-verhaal binnensmokkelen. De Russen, die goede verstaanders zijn, komen dan volldig aan hun trekken, maar bij ons, die geen goede ver staanders hóeven te zijn, werkt die omweg eerder remmend dan stimulerend. Toch raad ik iedereen aan „Van de Koele Meren des Doods" te gaan zien, ten eerste omdat het toch een film is die je, als filmliefhebber, „gezien moet hebben" en ten tweede omdat de film in de twee de helft wèl met de toeschouwer begint te communiceren. Zo voel de ik het althans aan. Vanaf de scène met de dode baby (de dode baby, hoe heb ik die in mijn lijst je kunnen vergeten!), krijgt hoofdrolspeelster Renée Sou ten- dijk definitief greep op de kijker, met als indrukwekkend hoogte punt haar waanzinscène in de isoleercel, gadegeslagen door de psychiater en de bioscoopbezoe kers. Waarom gaat die scène j> (mij althans) door merg en been Om de waanzin, waarmee ze van de ene muur van de cel naar de anere rent, en weer terug, en weer terug, met hoofd en lichaam tegen de muur bonkend? Om haar naaktheid, die in deze si tuatie zoveel onverbloemder naakt is dan wanneer ze zoals in „Spetters" en trouwens ook in „Van de Koele Meren des Doods") in liefdesscènes van erkende functionaliteit half afgedekt wordt door de minnaar? Of om het voyeuristische element, waar bij we samen met de psychiater door het kijkgat in de celdeur meekijken naar dat volstrekt weerloze, spartelnaakte meisje? En nu we het toch over het naakt in de kunst hebben: wie zijn onze zes beste, bekendste, talentrijkste filmactricesIn volgorde van op komst Willeke van Ammelrooy, Sylvia Kristel, Monique van der Ven, Marja Kok, Renée Souten- dijk en Linda van Dyck. Wij, filmliefhebbers, hebben ze alle vijf al een of meer keren in al hun naaktheid mogen aanschouwen. De ene keer mét, de andere keer zonder bonkebonkebonk. Kan het absoluut niet zonder? Ik zou zo vijf vooraanstaande Ameri kaanse. Engelse en Franse film actrices kunnen opnoemen, in de zelfde dankbare leeftijdsklasse als Renée Soutendijk c.s, die ik alleen maar met blote armen heb zien spelen. Diane Keaton bij voorbeeld, en... maar bij Jane Fonda, Glenda Jackson en Faye Dunaway begin ik toch al te aar zelen. Too naked or not too na ked, that is the question. Maar nu iets heel anders. Weet u wat ik de beste Nederlandse films van de laatste jaren vind? Charlotte, Het Meisje met het Rode Haar, De Smaak van Water en Golven Ik kan me uit geen van deze films een naaktscène, in- of exclusief bonkebonkebonk, herinneren. Het kan dus blijkbaar ook zon der. Toeristen van Tokio tot Toronto kunnen tevreden zijn: de Eiffeltoren maakt het weer best. De stalen kolos is zojuist gedeeltelijk voor 205 miljoen francs opgeknapt en het werk gaat nog voort. Er wordt dan ook alles aan gedaan om te maken dat hii met omvalt. Het 320 meter hoge symbool van de Lichtstad prijkt met zijn 3,5 miljoen bezoekers per jaar aan de top van de lijst met wereldwonderen. De toren-toeristen staan wel twee of meer uren in de rij voor ze naar boven kunnen. Het opzienbarende is dat je in die lange rijen van mannen, vrouwen en kinderen bijna nooit gemok hoort. Dat is een kwestie van magie. Ik nodige mezelf uit voor een inspectietocht op de pas her opende eerste etage en werd met drie kwartier vertraging ontvangen door een „public relations officer" die welis waar niet in de rij had ge staan, maar eenvoudig door het Parijse verkeer was opge houden. Terwijl ik geduren de die vijf en veertig minuten mijn ziel in lijdzaamheid be zat, begon ik te begrijpen wat de magie van de Eiffeltoren is. De enkeling die beweert dat hij vliegen fijn vindt, zegt wel dat dit komt omdat je bij het binnengaan van een Jum bojet het gevoel krijgt terug te keren in de moederschoot. Zoiets overkwam me toen ik was opgenomen binnen de brede omarming van de vier bronskleurige pijlers waarop de Eiffeltoren rust. Hier kan je niets overkomen: het is Ju- les-Verneland, je droomt er van reizen met een luchtbal lon, of 20.000 mijlen onder zee, de mensen zijn hier weer kinderen. Wachten is dan ook geen moeite meer. Overtollig De afgelopen jaren is er nog al wat over de toren te doen ge weest. De stad Parijs is er de eigenaar van en geeft exploi tatievergunningen uit: de eerste concessie kreeg bou wer Gustave Eiffel zelf. De vorige concessie liep in de cember 1979 af en men kreeg toen het gevoel dat het alle maal wat uit de hand gelopen was. Het onderhoud liet te wensen over en het beroem de restaurant op de eerste etage, waar eens sterren als Patachou, Piaf en Trenèt de diner-gasten bezig hielden, was vergrijsd. De Parijse ge meentebestuurders keken dan ook naar wat anders uit. De keus viel toen op een Parij se firma die zich bezighoudt met sociale woningbouw en voor de gelegenheid een spe ciale organisatie afsplitste die de exploitatie van de toren op zich nam. Het eerste wat men deed, was de 80-jarige Eras mus-prijswinnaar Jean Prou- vé - architect en constructeur met staal - te vragen met een equipe de toestand van de to ren te onderzoeken. Dit on derzoek viel voor de bijna honderdjarige dame (want tenslotte is toren in het Frans vrouwelijk) niet al te slecht uit. Gustave Eiffel had zelf eens gezegd dat zijn bouwsel, mits goed onderhouden, praktisch voor de eeuwig heid kon blijven bestaan. En dat schijnt ook zo te zijn. Wel werd besloten de eerste etage te ontdoen van duizend ton overtollig geworden staal, omdat nu lichtere con structies mogelijk zijn. Die operatie maakte al tien pro cent van het totale gewicht van de toren uit, die overi gens op de grond en per vier kante centimeter niet meer druk uitoefent dan een op een stoel zittende man. En dan komen er nieuwe liften - in dubbele bezetting - naar de top, en wordt er geverfd, ge poetst en gekrabt om de to ren aan te passen aan de „mo derne tijd". Noodzaak Langs de wachtenden heen mag ik meteen in de lift naar de eerste etage, waar te zien is wat de nieuwe exploitan ten onder de „moderne tijd" verstaan. Mooi is de Eiffelto ren nooit geweest en zijn vorm kreeg hij niet omdat Eiffel die „artistiek" vond maar alleen omdat het de eni ge vorm was waarbinnen de 15.000 aaneengelaste losse stukken staal recht overeind zouden blijven staan. De eer ste etage-nieuwe-stijl doet kunstkenners niet uitbarsten in gezang. Het oude restau rant heeft plaats gemaakt voor een uit twee verdiepin gen bestaande constructie, waarin men voor gemiddeld honderd francs (boven) en voor vijftig francs (beneden) kan eten. In beide zalen is er het adembe nemende uitzicht op de Seine en het Palais Chaillot, en het goedkoopste is het gezellig ste. Met elkaar kunnen er te gelijkertijd 250 gasten in, wat niet veel is al men statistisch rekent op 10.000 bezoekers per dag; dat wordt dus weer in de rij staan, op een warme vakantiedag. De eerste etage beslaat maar liefst 4200 vierkante meter en er is dan ook plaats genoeg voor het uitleven van de „mo derne tijd". Haaks op de res taurants staat een gebouwtje, waar onder de naam „Cine- max" de historie van de toren wordt getoond. Vergeet het maar! Het is een artistiekerig tableau met een aantal televi sieschermen, die elk voor zich een ander geluidloos programma laten zien. In een pluche filmzaal daarnaast loopt dan nog een onzegbaar infantiel kleurenfilmpje waaruit blijkt dat de maker (Gaumont) de massatoerist geestelijk niet erg hoog aan slaat. Uit deze filmzaal ko mend loopt de bezoeker dan tegen drie hologrammen aan (driedimensionale projecties in de ruimte) en volgens het programma is het de bedoe ling dat iedereen even „au" zegt en toch niets voelt. Het entree voor dit wezenloze spektakel beloopt 12 francs, exclusief de trap. Geld quieur (48) me dat ook hij geen hoge pet op heeft van Cinemax. De toeristen zullen moeten wachten tot het beter wordt. Maresquieur vertelt verder dat de exploitatiekos ten extra hoog zijn omdat de toren het hele jaar door, elke dag open is. De machinerieën stammen uit de tijd dat per soneel nog geen geld kostte. Zijn organisatie heeft ten ba te van de reparatie een twin tig jaar lopende lening geslo ten (door de stad Parys gega randeerd) die uit de op brengst van de toegangskaar tenverkoop helemaal zal wor den terugbetaald. Overal probeert men dan ook geld uit te slaan. Een van die financiële bronnen is de zo genaamde Eiffel-zaal, op de eerste etage, die men kan hu ren voor alle gelegenheden. Van hieruit is het uitzicht (op de Sacré Coeur) het mooist en de stoelen kunnen binnen een paar seconden onder de vloer worden weggeklapt, zo meldt men trots. Waarom zijn deze bouwwerkjes - overigens binnen het geheel van de toren onzichtbaar weggestopt - ingericht in „de stijl bakkerswinkel 1900" of de „stijl pakketboot 1900", zoals in de Peraman vol trots staat uitgelegd? Volgens Di recteur Maresquieur. die het ook niet allemaal weet, is er wel heel lang over gepraat. De werkelijkheid is waar schijn lijk dat in Parijs op het ogenblik (zoals bgvoorbeeld in het zogenaamde ..gat van de Hallen") overal in bak kerswinkel- en pakketboten- stijl anno 1900 ingericht wor den. De een wil niet voor de ander onderdoen en in dit in spiratieloze tijdperk kijkt men bever in het stal en boek van het verleden Misverstand Na het bezoek aan de ver nieuwde eerste etage is de koek voorlopig op. De twee de etage gaat geheel geres taureerd open in juni van het komende jaar, terwijl in sep tember '83 het restaurant op de tweede etage, bestemd voor fijnproevers met geld op zak, de deuren opent. Dit res taurant wordt bereikbaar met een aparte lift, zodat beneden memand met een knorrende maag in de rij hoeft te staan. Wat de top betreft zijn de plan nen nog in nevelen gehuld. In ieder geval zal er voortaan het pnvé-appartement te zien zijn, waar Gustave Eiffel elke dag over zijn toren droomde en waar hg onder meer Tho mas Alva Edison ontving Andere attracties zullen er helemaal boven niet zijn: daar ben je voornamelijk om naar buiten te kijken, aldus directeur Maresquieur. wiens werkformule luidt dat men op de toren is om er „van het panorama genietend omhoog te gaan", waarbij in de hogere regionen wordt gestreefd naar een beschaafde maar wel constant volgehouden doorstroming. Een wellicht opkomend mis verstand moet worden ver meden: tijdens de restauratie is de Eiffeltoren (behalve de top) voor het pubbek ge opend. Wie niet anders doet dan op- en neergaan betaalt 26 francs (iets meer dan tien gulden), al zullen er in de toe komst welbcht voor gezinnen gunstiger regelingen komen Wie naar de eerste etage wil lopen, betaalt maar zes francs (een rgksdaalder) en komt dan nu - na de restauratie - als troost meteen uit in een heer lijk ruikende croissant-stand. Deze heeft echter onlogi- scherwgs mets weg van een bakkerswinkel maar het is er zeer gezelhg. De deftige „guide bleu" raadt de bestijging per trap echter met klem af Vooral bij slecht weer is het gevaarlgk, aldus deze voorzichtige gids Daar tegen werkt dan weer de ma gie van de Eiffeltoren Jules Verne was tenslotte ook voor mets bang De hervormde gemeente in Al phen aan den Rijn bestaat 400 jaar. Met de komst van dominee Petrus Hackius naar Alphen in 1582 kreeg de Reformatie hier haar beslaa. De viering van dit eeuwfeest is op zondag 31 oktober. Dat is ook de officiële kerkhervormingsdag (op 31 oktober 1517 maakte Lu ther zijn 95 stelbngen bekend). De plaatselijke predikant R. H. M. de Jonge zal die zondag om 10 uur voorgaan in de Adventskerk aan de Julianastraat. In deze dienst zal worden gezongen uit alle bederenbundels die de afge lopen vier eeuwen in de Her vormde Kerk in gebruik zijn ge weest. De kerkeraad neemt in de oude opstelling plaats, er komt een 'echte' voorlezer en de col lecte gebeurt met ouderwetse 'hengelstokken'. Ook de avonddienst (half 7) zal in het teken staan van vier eeuwen Hervorming in Alphen. Dan gaan de predikanten J. H. Bogers en J. J. van der Heijden voor. Het Rijnlands Vocaal Ensemble zingt in deze dienst met mede werking van een speciaal voor die gelegenheid samengestelde instrumentale groep een cantate van Bach, de grootmeester van de reformatorische kerkmuziek. In de ontmoetingsruimte van de kerk wordt een tentoonstelling ingericht van antieke voorwer pen en archiefstukken. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Nigtevecht (hervormd-gereformeerde fede ratie) kandidaat J. P. Neels Utrecht; aangenomen naar Wor- kum (deelwerk) D. Nijenhuis Tjerk werd-Dedgum Christelijke Gereformeerde Ker ken: aangenomen naar Baarn W. Kok Capelle aan de IJssel. Zondagmorgen geeft het inter kerkelijke Petra-jeugdkoor uit Leiden in de dienst van de gere formeerde kerk van Koudekerk aan den Rijn, die om 10 uur be gint. een uitvoering van de 'reli- musical' naar het evangelie van Marcus. Voorganger in deze dienst is de plaatselijke predi kant dr. H. Bade. Zaterdagavond om 7 uur werkt de jongerengroep The Lord's Folks' mee aan een eucharistie viering in de kerk aan de Heren singel te Leiden. Het thema van deze viering is: 'Samenwerking broodnodig'. Voorganger is pas tor De Ridder. In de Groene of Willibrordkerk te Oegstgeest wordt zondagmor gen om 10 uur een oecumenische dienst gehouden met bewoners Samen Vier organisaties op het gebied van werelddiakonaat en ont wikkelingssamenwerking heb ben besloten tot oprichting van een 'Beraad internationale dienst van de Raad van Ker ken'. Het zijn de sectie 'werelddiako naat' van de Gereformeerde Ker ken en de Hervormde Kerk, de Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen (SOH) en de Interkerkelijke Coördinatie-commissie Ontwik- kelingsprojekten (ICCO). De Rooms-Katholieke Kerk doet (voorlopig) met mee. Het beraad - dat de samenwerking tussen de organisaties moet be vorderen en hun werk zoveel mogelijk moet coördineren - wordt voorlopig voor twae jaar opgezet. Aan de orde komen vra gen over een gezamenlijk beleid, onderontwikkeling in arme en rijke landen en de relatie tussen bewapening en armoede De Raad van Kerken in Neder land wordt voor een jaar lid van het Nederlandse comité voor de mensenrechten in Turkije. Ge woonlijk neemt de raad geen deel aan landencomité's voor mensenrechten, maar hier wilde hij een uitzondering maken om dat de raad de oprichting van het comité zelf heeft gesteund. Icto Het blad 'Hervormd Rotterdam' ontkent het bericht van het In terkerkelijk Comité Tweezgdige Ontwapening (ICTO), dat 14 her vormde en gereformeerde kerke raden in Rotterdam en omgeving het comité geldelgke steun heb ben toegezegd. "Naar de maat staven van het ICTO" - dit comi té stelt zich op tegenover het IKV (Interkerkchjk Vredesbe raad) "behoort blijkbaar het ganse land bij Rotterdam", schrijft 'Hervormd Rotterdam'. Volgens het blad geven alleen de hervormde gemeente van Rijs- oord en de gereformeerde kerk van Rotterdam-Feijenoord een subsidie. Verder krijgt het ICTO steun van de hervormde gemeen ten te Bleiswijk, Goedereede, Dirksland, Ooltgensplaat en Di- dam en van de gereformeerde kerken van Maasdijk, De Lier, Strijen, Aarlanderveen en Schoonoord. Volgende week zaterdag, 23 ok tober, wordt in Den Bosch het 25-jarig bestaan gevierd van de Stichting Samen werking Vrou- welgke Religieuzen in Neder land. De stichting is een overkoe peling van ongeveer 90 congre gaties die bij elkaar zo'n 20.000 leden tellen. Bisschop Bluyssen zal voorgaan in een plechtige eu charistieviering in de Sint Jan De Evangelische Kerk van West- Duitsland roept in een bood schap op tot solidariteit tussen werkenden en werkozen en tot zware offers van allen voor ver groting van de werkgelegenheid. De leider van de Italiaanse !u theranen. Christoph Meyer, heeft meegedeeld, dat de paus volgend jaar in de lutherse Christuskerk in Rome zijn visie zal geven op de persoon en het werk van de kerkhervormer Maarten Luther. In 1983 is het 500 jaar geleden, dat Luther werd geboren in Italië wonen ongeveer 180 000 protestanten. De bevolking is op papier voor 99,6 procent rooms- katholiek. De synode van de Nederduits Gereformeerde Kerk in Zuid- Afrika koos dominee Kobus Pot gieter uit Pretoria tot haar voor zitter. Potgieter staat bekend als een conservatief en voorzichtig man. Waarnemers verwachten geen grote koerswijziging. De synode weigerde de brief te be spreken, waarin 123 theologen de kerk vragen, de apartheidspoli tiek van de regering af te wijzen en neet-blanken toe te laten tot de kerkdiensten. "De brief sticht on rust en verwarring", was het mo tie/. "Apartheid op kerkelijk ge bied u in overeenstemming met het gereformeerde verleden" ADVERTENTIE BESCHlTf EAT IS ALTIJD GOHE MORGEN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 17