Mooi verslag van Stones-happening C 3- Mad Max II ook voor science-fictionfans K3EKM Cliff Richard in Elvis Presley-land Aandacht voor Amerikaan Poe r m r jv jr Complimenten voor Australische thriller lil». Meelbieterïge huinor in "Young doctors" Hal Ashby9 s Time is on our side Cyclus in Kijkhuis: Kurosewa in filmhuis VRIJDAG 15 OKTOBER 1982 Film W MIV' MW The Road Warrior (Mad Max II); regie: George Miller; hoofd rolspelers: Mel Gibson, Bruce Spence, Vernon Wells en Emil Minty; theater: Eurocinema 1 en 2, Alphen aan den Rijn; leeftijd: 16 jaar. illliiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiim Het leven na de Derde Wereldoorlog is menig filmganger al in allerlei vormen voorgespie geld. De eerste scènes van The Road Warrior tonen dan ook een vertrouwd beeld: dor, troosteloos land, wegen zonder jakkerend verkeer maar wel met motor-benden die de overlevenden terroriseren op jacht naar kostbare liters benzine. Mad Max (Mel Gibson), wiens vrouw en kinde ren de dood vonden als gevolg van de wreed heden van de razende horden, staat als een ling in deze vijandige wereld, met overleven als enige doel. Dit begin van The Road War rior is tevens de aanvang van een bloedstol lende thriller die ook science-fictionfans niet onberoerd zal laten. In het verhaal raakt deze futurische, eenzame comboy tegen zijn zin in betrokken bij de verdediging van een kleine commune, waar van het welvaren afhangt van een midden in de Australische woestijn staande raffinade rij. De kostbare benzine lokt voortdurende aanvallen van de aasgieren op motoren en rijdend in zelfgebouwde en meer dan levens gevaarlijk bewapende vehikels uit. De climax is de dertien minuten durende ont snappingspoging van de woestijnbewoners met een volle tankwagen. Negen mensen waren nodig voor het stuntteam dat fraaie staaltjes (het onder de wielen van de tankau to te pletter laten slaan van een motor en een aanrijding met 115 kilometer per uur) niet schuwde. Dat één van de stuntmensen met een versplin terde ruggewervel in het ziekenhuis terecht kwam, mag pleiten voor de waarde die aan een goede uitvoering van de stunts in Mad Max II werd gehecht. In dat opzicht is de film ook niet vergelijkbaar met deel één, dat in 1979 met een minimaal budget dé grote klapper van de Australische filmindustrie werd en meer dan honderd miljoen dollar (bruto) in de kassa's bracht. De karakters in The Road Warrior zijn duide lijk ondergeschikt aan het spektakel. Mad Max, zijn "maat" de Gyrocopter-piloot (Bru ce Spence) en de gehaaide "Feral Kid" (Emil Minty) zijn de goeien en punk-indiaan Wez (Vernon Wells) en Humungus, de bendelei der met de grafstem, ("the ayatullah of rock- and-rullah", Kjell Nilsson) zijn de kwaaien. IJzersterk en in-gemeen, maar ze delven het onderspit. De film lijdt er echter niet onder, hoewel de humor duidelijk verder te zoeken is dan in Mad Max I. Daartegenover pleit het wel voor deel II dat het grove geweld, dat nadrukke lijk in de film voorkomt, niet en detail in beeld wordt gebracht Complimenten der halve voor The Road Warrior behalve dan voor de muziek van Queen-musicus Brian May, die duidelijk onder de maat blijft. RAYMOND PEIL Het motto van Young doctors in lo ve luidt: "Vanaf morgen dragen alle verpleegsters weer onder broeken". Een kreet die toch be paalde vermoedens wekt. Het is in zo'n geval wat ongemakkelijk, wanneer je een bioscoopzaal hoofdzakelijk gevuld met man nen moet binnentreden, als je niet tot de meest strijdbare der feministes behoort. Dit resulteerde gisteren dan ook in het wat schichtig langs de stoe len schuiven op zoek naar een plaatsje, om vervolgens naar een onduidelijke plek op de grond te staren in afwachting van de din gen die zouden gébeuren. Al heel snel bleek gelukkig, dat tekstschrijvers van filmproduk- tiemaatschappijen ook alleen maar doen waarvoor ze worden betaald: publiek trekken. Slechts drie paar blote borsten passeren de revue. Daarbuiten treffen we weliswaar nog wat snaakse jongensgrappen aan, maar die zijn zo flauw dat ze ruim binnen de zedelijkheids- grens vallen. Zoals de titel al doet vermoeden speelt het geheel zich af in een »i'. ''ih,. 'Ui,, li Young doctors in love, re gie: Garry Marshall. Met Michael McKean, Sean Young, Patrick MacNee e.a. Trianon, Leiden; al. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ziekenhuis. Behalve het "in lo ve" zijn - wat overigens maar zij delings met het verhaal heeft te maken - gaat er van alles mis. De grappen zijn voor het groot ste gedeelte van een meelbieteri- ge kwaliteit, met hier en daar een heel aardige uitzondering. Vlak voor het eind wordt het pu bliek nog even in de maling ge nomen. En - gisteren - met groot succes. Een aardige uit- swinger. ANNELOES TIMMERIJE Regisseur Hal Ashby en Rolling Stone Mick Jagger liepen al een tijdje met het vage plan rond om ooit eens samen wat te doen. De grootste rock and roll-tournee al ler tijden was daar een uitgelezen gelegenheid toe. De Stones in de grootste stadions van Amerika en Europa. Time is on our side is daar een ge lukkige registratie van. Gelukkig dan vooral voor degenen (zoals ondergetekende) die getuige mochten zijn van één van de drie monsterconcerten die de Rolling Stones afgelopen zomer in Rot terdam gaven. Net als de elpee Still Life is de film daarmee vooral een leuk souve nir, een aardige herinnering. De opnamen werden gemaakt tij dens de Amerikaanse tour in New York (Madison Square Gar den, binnen dus) en in Los Ange les. Time is on our side een va riant die de popsterren op leef tijd verzonnen op hun oude hit Time is on my side - is een nauwgezet verslag van de twee optredens. En die verschilden nauwelijks van de concerten m Europa. Hetzelfde podium, de zelfde ballonnen, hetzelfde vuur werk en dezelfde nummers. Al leen een nummer als Waiting on a friend ontbrak hier. Voor wie op zijn beurt ontbrak in Rotterdam zal Time is on our si de wellicht minder geslaagd zijn. Dé vorm waarvoor uitdrukkelijk gekozen is, nodigt de verveling snel uit. Puur een registratie, geen interviews of iets derge lijks. Alleen zo nu en dan een snelle montage, waarin iets van de sfeer rond zo'n concert wordt gegeven. En dat is voor de bui tenstaander wellicht iets te be perkt. Aan de andere kant is er wel met meer dan tien camera's tegelij kertijd gewerkt, zodat voortdu rend van gezichtspunt kan wor den gewisseld. Dat geeft natuur lijk wel de nodige afwisseling. Toch denk ik dat het meer als do cumentaire opgezette Gimme Shelter (alweer uit 1971) boeien der was. Al had dat natuurlijk het navrante voordeel dat tijdens een concert van de Stones in At lanta een jongen door Hell's An- Time is on our side; regie: Hal Ashby; hoofdrollen: Rolling Stones; theater: Lido 1, Leiden; alle leef tijden iiiiiimiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiit gels werd neergestoken. Vergele ken met andere bekende en re cente muziekfilms springt Time is on our side er echter beslist niet ongunstig uit. The last Waltz, het afscheidsfeestje van The Band met veel gelouterde gasten, was wat poëtischer ge filmd maar niet echt beter. Daar entegen werd de Abba-film ho peloos versjteerd door een stompzinnig verhaaltje. Vooral leuk aan Time is on our side zijn de kleine details. Bill Wy- man die voor een publiek van tachtigduizend man doodgemoe- Keith Richards en Mick Jagger rechtsop hun fraaist tn Madison Square Garden. dereerd een sigaretje opsteekt, Keith Richards en Ron Wood die samen lopen te dollen en Charlie Watts die bukt als Jagger hem voorstelt. Net zo leuk als de hon derd meisjes die Honky Tonk Woman sexy opluisteren. Goed dat Hal Ashby is aangetrokken, want juist hij heeft oog voor dat soort kleine dingetjes. Tenslotte nog één tip: ga Time is on our side wel zien in een bio scoop met een beetje behoorlijk doek. Persoonlijk zag ik de film toevallig in West-Berlijn in een bioscoop dat zich met "das grös- ste Bild Europas" aankondigde. je pas echt overweldigd door de reusachtigheid van het geheel. Hoe groter hoe beter dus. Bio scoopeigenaren moeten ook niet schromen om de volumeknop ruim open te draaien. De Stones zachtjes draaien, dat is een beetje heiligschennis. En het publiek "can get no satisfaction". BART JUNGMANN Een prettige verrassing, die tweede aflevering van Grease. Was deel één een tamelijk flauw vehikel voor twee sterren (John Travolta en Olivia Newton-John), deel twee is een sprankelend geheel met (nog) onbekende fenome nen. Verantwoordelijk voor dit opmerkelijke succes is Patricia Birch. Zij toont zich een uiterst vaardig regisseur en bevestigt eens te meer haar faam als cho reografe. Vooral dit laatste doet Grease 2 goed: het is een swin gende musical geworden met fraaie danshoogstandjes. Ook muzikaal zit dit tweede hoofd stuk in Amerikaanse jaren zes- tig-nostalgie geheid in elkaar. Die twee positieve facetten verzoe ten ruimschoots het verhaaltje dat ondanks een paar mooie grappen rnank gaat aan een be hoorlijke portie oubolligheid. Plaats van actie is nu ook weer de Rydell-school met de beken de truttige rectrix, haar nog trut tiger hulpje en de ontroerend simpele gymleraar (Sid Caesar). En natuurlijk ontbreken ook de Pink Ladies en de T-Birds niet. Ditmaal echter geen Olivia Newton John die van een schuchter meisje zich tot een echte Pink .«lil 'Ik H'l „mr Grease 2; regie: Patricia Birch; hoofdrollen: Max well Caulfield en Michelle Pfeiffer; theater: Luxor, Leiden; alle leeftijden iiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiimiiiii Lady ontwikkelt, maar Maxwell Caulfield die zich als het Engelse jongetje Michael staande moet zien te houden in het Amerikaan se geweld. Een soort Cliff Ri chard op de huid gezeten door James Dean, Elvis Presley en Carl Perkins. Om zijn 'living doll' Stephanie (Michelle Pfeiffer is het perfecte evenbeeld van New ton John) te kunnen beminnen, moet onze Michael zichzelf heel wat getroosten. Dat het doel uit eindelijk als vervaarlijke motor- duivel bereikt wordt, moge dui delijk zijn. BART JUNGMANN LEIDEN - Het Kijkhuis (Vrou- wenkerkkoorstraat 17) be steedt komende week ruim aandacht aan de Amerikaan se undergroundfilmer Amos Poe. Op Film International werd eerder dit jaar zijn laat ste film Subway Riders met veel succes vertoond. Daar mee wordt ook de cyclus in het Kijkhuis donderdag, vrij dag en zaterdag afgesloten. Subway Riders (1980) opent met een proloog waarin Poe een scenarioschrijver speelt, die een film wil maken over het harde leven in New York. In het verhaal zelf pleegt een saxofoonspeler (veelgepre zen rol van John Lurie, zelf saxofonist in de groep Loun ge Lizards) een aantal moor den. Daarmee herinnert Sub way Riders sterk aan Taxidri- ver, de bekende Martin Scor- sese-film waarin Robert de Niro als taxichauffeur de stad wil 'schoonmaken'. Aanstaande maandag zijn The Blank Generation en Unma de Beds te zien. De eerste film (1976) is vooral als curio sum interessant. New-wave artiesten Blondie, Talking Heads en Patti Smith zijn op hun eerste wankele schreden gevolgd. In Unmade Beds wordt het thema van A bout de souffle van Jean-Luc Go- dard opnieuw gebruikt. Het is een weinig heldere film met in de hoofdrol een foto graaf die door New York trekt. Ook in The Foreigner (dinsdag en woensdag) staat New York centraal. Een buiten aards wezen trekt langs de punkscene in Manhattan, achtervolgd door een vrou welijke detective. Vooral technisch schort er nog wel het één en ander aan deze drie films, al tonen sommige scenes al het ontluikende ta lent van Poe. Alle voorstellin gen beginnen om acht uur en kwart over tien. LVC Ook deze week is in het Film huis LVC weer een film van de Japanner Kurosawa te zien: "The bad sleep well", daterend uit 1960. De film handelt over de corruptie in een grote bouwonderneming. Hij begint met het huwelijk tussen de dochter van de pre sident van de onderneming, Keiko. en diens secretaris, Koichi Nishi. Tijdens de brui loft wordt één van de mana gers gearresteerd, de pers denkt direct aan een vroeger schandaal dat in de doofpot verdween: de zelfmoord van een andere manager van de firma. Bovendien komt de zelfmoord van weer een an dere manager aan het licht. Nishi weerhoudt de gearres teerde van zelfmoord en blijkt dan de zoon van de eer ste zelfmoordenaar te zijn. Hij wil wraak nemen en ont voert een andere manager om hem te leiden naar een gehei me bergplaats, waar geld ligt opgeslagen. Maar zijn groeiende liefde voor Keiko doet hem aarzelen en juist dat wordt zijn ondergang, (vanavond en morgenavond 21.15 uur). *06 volgende week wordt door het LVC gevuld met een apart thema: de Indiaanse droom. In dit kader vallen de documentaire "Sacrifice Area" (dinsdag 20.00 uur), de Boliviaanse film "De hoofd vijand'' (woensdag 20.00 en 22.15 uur), en "Soldier blue" (donderdag 20.00 en 22.15 uur). K&O zet de Wahloó-cyclus voort met een politieke thril ler, "De Opdracht" genaamd. Het boek van Per Wahloó werd door de Zweedse regis seur Lars Magnus (in het En gels) gefilmd In deze film speelt Thomas Heil berg een Zweeds diplo maat die naar een land in La tijns-Amerika wordt ge stuurd om een komende re volutie tegen te houden. Hy en zyn secretaresse worden tijdens de onderhandelingen met de dood bedreigd door een onduidelijke vijand, (dinsdag 20.00 uur). Ook in Alphen is deze week filmactiviteit in het alterna tieve circuit. In het HF-film- huis zondagmiddag twee films voor de kinderen: "De avonturen van mr. Ichabod" en 'Mr. Toad" van Walt Dis ney. (14.30 uur) Van de Japanse regisseur Sho- hei Imamura wordt van avond in dit filmhuis "Eya- naika" vertoond. Deze film, door de regisseur zelf een his torisch document genoemd, speelt in de tweede helft van de vorige eeuw Het Japanse volk bindt in 1866 de strijd aan met de militaire dicta tuur van de Shogun, die uit eindelijk moet wijken voor de keizer. Onder het nieuwe regime blijven echter de rij ken en machtigen even on aantastbaar als voorheen, ter wijl er voor de armen (het "echte' Japan, volgens Ima mura) geen hoop is. (21.00 uur). Acteur Ben Gazarra en regis seur Peter Bogdanovich werken samen in de binnen kort te verschijnen film And they all laughed en deden dat drie jaar geleden ook al in Saint Jack, een film die vol gende week vrijdag op de Belgische tv is te zien. Gazar ra speelt de Amerikaan Jack Flowers die zich met duistere praktijken bezighoudt in Sin gapore. Aan lager wal geraakt komt hij in contact met een zeker Schuhman (een rol van Bogdanovich zelf) en die be zorgt hem een baantje als baas van een amusements kamp voor Amerikaanse sol daten die wat vertier zoeken in de Vietnamese oorlog. De Nederlandse cameraman Robbie Muller legde het ge heel zeer sfeervol vast. Morgenavond laat op Neder land 1 Fedora van Billy Wil der uit 1978. Als veteraan deelt Wilder diverse steken onder water uit naar Holly wood. William Holden speelt een producent die voor zijn nieuwste film een beroep wil doen op de oude filmster Fe dora, die een teruggetrokken bestaan leidt op een Grieks eiland. Het is een spannende film waarin ook verwijzingen naar Sunset Boulevard, Wil- ders beroemdste produktie. Een ouderwetse western met James Stewart in de hoofdrol is dinsdag op België 2 te zien. Het is The Man from Laramie (1955). Stewart speelt die man en neemt ontslag uit het Amerikaanse leger om de dood van zijn broer te wre ken. Woensdagavond voor de pop liefhebbers The kids are all right, een compilatiefilm met het viertal van The Who in de hoofdrollen. Er zitten heel aardige fragmenten in: eerste tv-optredens en interviews waarin Keith Moon en Peter Townshend zeer op dreef zijn. En vrees niet: ditmaal heeft de Duitse televisie het geheel ondertiteld. Het programma: ZATERDAG: Johnny Nobody; 16.15 uur; Bel. 1 (regie: Nigel Patrick met Aldo Ray. Engel se film uit 1960) Touchez pas au OfflgM; 22 45 uur. Dtsl. 3 (regie: Jacques Becker met Jean Gabin. Franse film uit 1954) The white dawn; 23.15 uur, Dtsl. 2 (regie: Philip Kaufman met Warren Oates. Amerikaanse film uit 1974) Fedora; 23.35 uur; Ned 1 MAANDAG: Glon Bayashi; 23 00 uur. Dtsl. 1 (lagke Kcnji Mizoguchi. Japanse film uit 1953). DINSDAG: Lullaby of Broad way; 1930 uur; Dtsi 2(regit David Butler met Dons Day Amerikaanse film uit 1951) The man from Laramie; 20 15 uur; Bel 2 Ein Sonntag lm Oktober; 22 40 uur; Dtsl. 2 (regie: George Althammer met Klaus-Mana Brandauer Hongaars-Duitse film). WOENSDAG: Run for cover; 20.15 uur, Bel. 2 (regie: Ni cholas Ray met James Cag- ney. Amerikaanse film uit 1955) The kids are allright; 22.30 uur. Dtsl. 3 VRIJDAG Saint Jack; 20 15 uur, Bel 2. Lust for life; 20.15 uur. Dtsl 1 (regie Vincente Minnelli met Kirk Douglas Amenkaanse film uit 1956) Mary Stuart, queen of Scots; 23.45 uur, Ned 1 (regie Char les Jarrott met Vanessa Red grave. Engelse film uit 1972). Die Tur mil den sieben Schlössern; 23.50 uur; Dtsl 2 (regie Alfred Voknr Duitse film uit 1962). BLIJVERS den. "Veel liefs uit Moskou" Oude Ja mes Bond op nieuwe kopie. Lido 4. "Porky's pikante pretpark" - Amu sant amusement. Studio. Leiden en Euro 2. Alphen "The soldier" - Bedenkelijke actie film. Euro 3. Alphen "Rocky 3" Hopelijk laatste in Roc- ky-cyclus, L»do 2. Leiden en Euro 4. Alphen (OP)NIEUW "They called him Bulldoter" - Bud Spencer in actie. City 1, Katwijk "Hot bubblegum" - Tieners in de ja ren vijftig. City 2. Katwijk. SEXFILMS NACHTFILMS "Nest met jonge meisjes" - Rex, Leiden "The road Warrior" - Euro 1. Al phen. "Eiland der wellust" - Euro 2, Al phen. "The seawolf" - Euro 3. Alphen. "Rocky 3" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "Hot Bubblegum" - Apollo 1 (460340). al "The soldier" - Apollo 2. 16 jr. "Young doctors in love" - Asta (463500), al. "I, the jury" - Bijou (461177), 16 jr "Ren voor je leven" - Calypso (463502). al. "The Wall" - Babylon 1 (471656). al. "La nuit de Varennes - Babyion 2. 16 jr "Victoria. Victoria" - Babyion 3, al. "Grease 2" - Cineac 1 (630637), 16 jr. 'Te vuur en te zwaard" - Cineac 2, al. 'Terug naar de hel" - Cineac 3, al. "La boum" - Du Midi (855770), 12 jr. "Papilion" - Euro. 16 jr "Van de koele meren des doods" Metropole 1 (456756). 16 jr 'Te vuur en te zwaard" - Metropole 2. al. "Poltergeist" - Metropole 3, 16 jr "Les uns et les autres" Metropole 4. al "Cat people" - Metropole 5. 16 jr 'Time is on our side" - Odeon 1 (462400), al "llsa de wolvin van de SS" - Odeon 2. 16 jr Porky'» pikante pretpark" - Odeon 3. 16 jr "Bnttania Hospital" - Odeon 4,16 jr. "De smaak van water" - Odeon 5,16 jr. "De babysitter gaat er voor liggen"- Le Pans 1 (656402), 18 jr "Blondjes in hun blooqe" - Le Pans 2. 18 jr "Hete nachten in de Canbbean" Le Pans 3. 18 jr "The road warrior" - Passage (460977). 16 jr. AMSTERDAM 'The wall" - Alfa 1 (278806). 12 Jr. "Victona. Victona" - Alfa 2. al "Ragtime" - Alfa 3. al "Missing" - Alfa 4. 16 jr. "La nuit de Varennes" - Alhambra 1 (233192), 16 jr Things are tough all over" - Alham bra 2, al. 'The road warrior"- Bellevue Cine rama (234876.266227), 16 jr "Young doctors" Calypso 1 (266227/234876). aL "I, the jury" - Calypso 2. 16 jr. "The soldier" - Calypso 3, 16 jr "Dr sex" - Centraal (248933), 18 jr "The road warn or" - Cineac Dam rak 1 (245648), 16 jr "Caligula en Messalipa" - Cineac Damrak 2, 16 jr 'Te vuur cn le zwaard" Cineac (243639). al "Grease 2" - Cinecenter (236615), 12 K 'The damned'' - Cinecenter. 16 jr "El Nido" - Cinecenter. 12 jr "The blues brothers" - Cinecenter. al "Van de koele meren des doods" - Cinema 1 (151243). 16 jr "Poltergeist" - Cinema 2. 16 Jr 'Time is on our side" - City 1 (234579). al 'Te vuur en te zwaard" - City 2. al Porky's pikante pretpark" - City 3, 16 jr "Britannia Hospital" - City 4 16 jr "Fitzcarraldo" - City 5 (34579), 16 jr "Grease 2" - City 6 (234579). al "De smaak van water itv 7 '234579). 16 jr. "Porky'» pikante pretpark" - Du Mi di (723653). 16 jr "La nuit de Varennes" httÓÊ^ pleintheater (235909). 16 j "Poltergeist" - Nöggerath<248933), 16 jr. "*n Soepzootje" Paruien (246933). al "Grease 2" - Rembrandtpleinthea- ter 1 (223545). al "Cheech en Chong up i Rembrandtplelntheater 2 (223545), 16 jr "Drunken master wees op je hoede" Rex (266132). 16 jr "Op de snelweg breekt de hel los" Roxv (232809). al A nous deux" Studio K (231706), al "Violette noziere" - Studio K, 16 jr "De smaak van water", 'Tell r nddle". "1900 deel 1 en 2. The Movies (245790), 16 jr. "Van de koele meren des doods" Tuschmki 1 (262633). 16 jr "Ren voor je leven" - Tuschinski 2 (262633). al "Fitzcarraldo" (262633), 16 jr o( the tiger" - Tuschinski 5. 16

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1982 | | pagina 11